Olen köyhän perheen lapsi ja kärsinyt jopa nälkää. Muutin kotoa 16-vuotiaana. Opsikeluaikana olin todella köyhä. Muutama vuosi meni niin, että kärsin anemiasta kun ei ollut varaa ostaa kunnon ruokaa.
Vinkkinä roskaruokakirjoittelijoille, että viikon ruuat saa esim. parista kilosta perunoita, 6 kpl:n paketista kananmunia ja litrasta maitoa: perunoita ja kananmunakastiketta. Salaattina oli yleensä kaaliraaste. Aina ei ollut varaa noihinkaan.
Vaatteita sain yleensä sukulaisilta lahjaksi. Pysyi hoikkana ja toisille pieneksi menneet vaatteet mahtuivat hyvin päälle. Sita paitsi Pelastusarmeijaltakin saa oikeasti aivan hyviä vaatteita.
Kotini oli niin köyhä, että vanhemmilta ei tukea tullut. Päin vastoin, äiti yritti pyytää minulta rahaa ja halusi ilmoittaa minut kotona asuvaksi senkin jälkeen kun olin lähtenyt opiskelemaan, jotta olisi saanut täydet asumistuet. Isä oli täysi alkoholisti, vanhemmat eronneet.
Köyhyyden kesti, kun siihen suhtautui tilapäisenä ilmiönä. Opiskelin näistä lähtökohdista lukiossa ja yliopistossa. Valmistuin nopeasti ja nykyään olen hyväpalkkaisessa vakituisessa virassa. Köyhä tausta jätti kuitenkin pysyvät jäljet mm. hampaiden kuntoon.
Vaikka tiedän, mitä on olla köyhä, niin minulta ei riitä kovin paljon myötätuntoa niille, jotka ruinaavat muilta apua eivätkä itse tee mitään olojensa kohentamiseksi. Suomalainen tukijärjestelmä on aika hyvä, mutta se voisi kannustaa työntekoon ja yrittämiseen vielä enemmän.
Suomalainen köyhyys
22
1872
Vastaukset
- Tueton
Saman suuntaiset kokemukset.
Kotoani lähdin tosin vasta vapaaehtoisintin jälkeen.
Tosin minun aikaani ei ollut mitään tukijärjestelmiä.
Heikkoluonteisena annoin vanhemmilleni yhden vuoden opintolainani heidän vaatiessaan sitä lainojensa maksuun.
Opiskeluni rahoitin oheistöillä.
Selkäytimeen juurtui senne että on pärjättävä omillaan.
Omat lapsemme omaksuivat saman asenteen.
Omalla työllään rahoittivat korkeakouluopintonsa.
Myöhemmin olemme sponssanneet.
Aloittaessani omaa taloudenhoitoa aloin opetella ruuan laittoa.
Alkuun tuli muutama "mielenkiintoinen" tuotos mutta kaikki maksettu syötiin.
Alkuvuosien puutteen torjunta kehitti värikkäitä ja mielenkiintoisia kokemuksia jotka jälkeen päin olen todennut elämääni rikastuttaviksi. - Jatkuvasti köyhä
Niin itselliseksi aloin 1967 ja ainainen seuralainen oli nälkä.
Kansalaiskoulu pohjalta ei päässyt kuin liikeapulaiseksi ja tehtaaseen työhön.
Vanhempieni suunnitelmat minua varten olivat ilmainen piika, kotitalossa. Tähän päämäärään pyrittiin nuoren ihmisen kaltoin kohtelulla ja pyrkimällä seksuaaliseen hyväksi käyttöön.
Vanhemmat ovat, molemmissa väkivallan muodoissa varmaan kautta maailman, etulyönti asemassa, molemmat väkivallan muodot ovat saaneet määritteensä vasta viimeisten kolmen - neljänkymmenen vuoden sisällä. Uhrit ovat tyttölapsia, joilla ei oikeuksia edes määrittää rajoja, oman elämänsä ja elämänsä velvollisuuksiin vanhempiinsa nähden.
Kotini oli maalaistalo, vanhemmat vaativat lähdettyäni joka vierailusta vastineeksi; myös heille ostettavaa eli kahvia pesuaineita astioita, sekä työpäivän 8 tuntia, jokaista siellä ole vrk kohti.
Jouduin pikku hiljaa toteamaan, että vierailujen hinta oli kalliimpi, kun niiden anti minulle tai lapsilleni.
Isäni kuoli 1983, en ollut nähnyt häntä 4 vuoteen, olin ainoa joka halusi nähdä hänet arkussaan. Halusin varmistaa, että isäni on arkussa, pelkäsin hänen huijaavaan jälleen..
Äitini kuollessa 2003, en ollut nähnyt häntä yli 19 vuoteen, enkä mennyt hautajaisiin, ei ollut; matkarahoja, vaatteita, saatikka rahaa sijoittaa kukkalaitteeseen…
Nyt olen eläkeläinen, saan sovitettua työkyvyttömyys eläkettä, kolmesta eri paikasta, palkkatyötä ehti kuitenkin kertyä 34 vuotta.
Eläkettä kertyy alle keskiverto eläkkeen eli alle 1000 €/kk - vero 15,5 %.
Asuntolainaa on vielä maksamatta, suhteutettuna vuositulooni, neljännesvuoden kokotuloni. Takaisin maksuna 19 kk korot…
http://www.stat.fi/tup/suoluk/suoluk_tulot.html
Nälkä on jalostava olotila. Hyvin toimeentuleville; nälkäänäkevä on voimakkaan itsetunnon, paremman kansalaisena olemisen peruskivi.
Köyhät meillä on aina keskuudessamme.
Köyhiä tarvitaan, tuo 13 % kansasta on ehkä turhan vähän.
Avustusjärjestöt, avustustyö; varsinkin vaateapu jota harrastavat kierrätyskeskukset, häivyttävät näkyvää tulo- ja varallisuus eroa.
Hyvätuloiset ostavat hyviä ja kalliita vaateita vaateita, HE lahjottavat ne muodin muuttuessa kierrätykseen tai avustusjärjestöille, josta ne jaetaan varattomille.
Tästä seuraa se, että avustusjärjestöjen asiakkaat pukeutuvat hyvin ja laatuvaatteisiin.!
Kierrätyskeskuksista vaatteensa ostavat, saavat laatuvaatteita murto-osalla niiden ostoarvosta.!
Näin ei saa määritettyä vaatteista; onko kyseessä hyvin toimeentuleva, joka ei koreile vaatteilla/seuraa muotia; vai aito köyhä, joka saa avustusjärjestöiltä vaatteensa.
Palkkatyö ei anna tyydytystä, tulotasona 34 % kansasta kerää vuosituloa 25–40 000 € / vuosi, ei tuo tyydytystä.
Koska tuo köyhien osuus ei näy katukuvassa, meidän on saava suomalaiset kerjäläiset jotka erottaa jo vaateistaan.
Kolmannessa maailmassa, köyhät ovat laihoja rääsyläisiä, se olisi tyydyttävää, voisi nauttia hyvästä osastaan. Köyhien on erotuttava näkyvästi.
Suomalaisen asunnottoman ja köyhän, voi erottaa osin vain hajusta, kun heillä ei asuntoa missä peseytyä ja pestä vaatteitaan.
Vaateavustuksia saavista, ei tiedä matkan päähän heidän sosiaalista asemaansa, kuka sitä nyt käy haistelemassa katukuvassa liikkuvia ihmisiä.
Voisikohan sosiaalista apua saaville ripustaa jonkin merkin? vaikka rintaa.
Olihan juutalaisillakin aikanaan Daavidin tähti http://www.suolakauppa.com/images/55752118-s.jpg jolla merkittiin rotu ja uskonto, se on nyt monessa maassa lailla kielletty, mutta köyhyyden merkitseminen olisi valistustyötä, tapa erottaa avuntarvitseva eli avustettava.
Onhan sitä luksustuotteillakin omat merkkinsä monella tuotteella on erillaisia merkkejä, köyhät olisi myös merkitävä näkyvällä ja tunnistettavalla merkillä. Tässä Suomi voisi olla edellä kävijänä, esimerkin näyttäjänä.- Entinen köyhä
Koulutuksen voi hankkia työn ohessakin kun keskittyy olennaiseen eikä ruikuta turhasta.
Minunkaan vanhemmillani ei ollut varalleni mitään suunnitelmia, omakin elämänsä heillä oli aika suunnittelematonta, ja sekä henkinen että fyysinen väkivalta olivat tuttuja. Lienee temperamenttikysymys, että lyöminen ja alistaminen vain kasvattivat uhmaani. Suunnitelmat oman elämänsä varalle pitää jokaisen tehdä ja toteuttaa aivan itse.
Tuollaiset puheet köyhien merkitsemisestä ovat minusta aivan pöhköjä. Tulotasoni ylittää mainitsemasi 40 000 e vuodessa, mutta vieläkin voin käyttää kirppisvaatteita. Sehän on kestävää kehitystä ja ekologisesti oikein. - Marinkaisa
En kyllä huolisi mitään rintamerkkiä, joka kertoisi vastaantulijoille, että olisin köyhä ihminen. Kaikkea paskaa kehtaatkin ehdottaa.
Sinä itse voisit opetella suomen kieliopista oikeinkirjoitusta, jotta saisit nuo pilkku- ja puolipilkkuasiat kohdalleen. - yrittäjänä
Laitoin mainokseen että köyhien löytöpäivät, ei tullut ketään ostoksille. Nyt olen koyhä entinen yrittäjä.
- ei suvaita
Marinkaisa kirjoitti:
En kyllä huolisi mitään rintamerkkiä, joka kertoisi vastaantulijoille, että olisin köyhä ihminen. Kaikkea paskaa kehtaatkin ehdottaa.
Sinä itse voisit opetella suomen kieliopista oikeinkirjoitusta, jotta saisit nuo pilkku- ja puolipilkkuasiat kohdalleen."Avustusjärjestöt, avustustyö; varsinkin vaateapu jota harrastavat kierrätyskeskukset, häivyttävät näkyvää tulo- ja varallisuus eroa.
Hyvätuloiset ostavat hyviä ja kalliita vaatteita, HE lahjottavat ne muodin muuttuessa kierrätykseen, tai avustusjärjestöille, josta ne jaetaan varattomille.
Tästä seuraa se, että avustusjärjestöjen asiakkaat pukeutuvat hyvin ja laatuvaatteisiin.!
Kierrätyskeskuksista vaatteensa ostavat, saavat laatuvaatteita murto-osalla niiden ostoarvosta!
Näin ei saa määritettyä vaatteista;
-onko kyseessä hyvin toimeentuleva, joka ei koreile vaatteilla/seuraa muotia;
-vai aito köyhä, joka saa avustusjärjestöiltä vaatteensa. "
Tuo on totta, vapaaehtoistyöntekijänä on todettava moni avustettava on paremmissa vaatteissa kuin itse olen. - kieliopet pois palstoilta
Marinkaisa kirjoitti:
Sinä itse voisit opetella suomen kieliopista oikeinkirjoitusta, jotta saisit nuo pilkku- ja puolipilkkuasiat kohdalleen.ellei aiheeseen ole muuta kommenttia!!!!!!!
- hyvä esimerkki
"Olen köyhän perheen lapsi ja kärsinyt jopa nälkää."
"Köyhyyden kesti, kun siihen suhtautui tilapäisenä ilmiönä. Opiskelin näistä lähtökohdista lukiossa ja yliopistossa. Valmistuin nopeasti ja nykyään olen hyväpalkkaisessa vakituisessa virassa. Köyhä tausta jätti kuitenkin pysyvät jäljet mm. hampaiden kuntoon."
Kyllä Ne köyhyyden kokemukset taisi jälkiä jättää muuallekkin kuin hampaisiisi. Nimittäin sitten sinulle tulee tähän hyvin odotetusti kommentti
"Vaikka tiedän, mitä on olla köyhä, niin minulta ei riitä kovin paljon myötätuntoa niille, jotka ruinaavat muilta apua eivätkä itse tee mitään olojensa kohentamiseksi. Suomalainen tukijärjestelmä on aika hyvä, mutta se voisi kannustaa työntekoon ja yrittämiseen vielä enemmän."
Et ole tullut ajatelleeksi esim. sellaista että omien etujen ajamisen hoitaa edunvalvojat niin kauan kuin työpaikkansa kautta kuuluu johonkin vahvaan eturyhmään. Tällainen edunvalvonta tapahtuu enimmäkseen kulisseissa, eikä se myöskään miltään ruinaamiselta vaikuta ainakaan silloin jos kyseessä on vahvat etujärjestöt.
Kun olet saanut koulutuksesi ja uraputkesi alkuun on ymmärrettävää että katsot tämän olevan seurausta vain omista hyvistä menestyjän ominaisuuuksista. Todellisuudessa kouluttautumismahdollisuutesi on järjestänyt yhteiskunta, ja vielä virkaurasikin.
Mutta eniten tässä minua lyö päin pläsiä se, että miksi näin köyhistä olista vauraalle vakaalle virkauralle noussut änkeää arvostelemaan itseään heikommassa asemassa olevia.
En usko että tämä johtuu niinkään siitä että katsot syöväsi samoja varoja kuin mitä köyhät sosiaalietuuksia saavatkin. Enmmänkin tällainen johtunee vaan tarpeestasi hakeutua itseäsi heikommassa asemassa olevien seuraan, jossa seurassa katsot helposti voivasi patsastella ja heittää herjojasi.- Entinen köyhä
Ei tämän palstan nimi ole "Köyhien palsta" vaan "Köyhyys". Kyllä täällä ihan kuka vain voi kirjoittaa näkemyksensä köyhyydestä.
Suhtaudun hyvin varauksellisesti tuohon köyhien edunvalvontaan, sillä se pitää sisällään ajatuksen köyhyydestä pysyvänä olotilana ja vahvistaa ihmisen käsitystä itsestään köyhänä. Jos käsitys pääsee vahvaksi, niin siitä on vaikeampi irtautua.
Tottakai meidän yhteiskuntaan kuuluvat rakenteet, jotka mahdollistavat koulutuksen ja työssäkäynnin. Siinä mielessä koulutus ja ura ovat jokaisen ulottuvilla yhtä lailla. On kuitenkin yksilöstä kiinni, miten hän tätä mahdollisuutta käyttää.
Olisin hyvin voinut jossain vaiheessa elämääni lopettaa taistelemisen ja alkaa ruikuttamaan sossun tukien varassa. Se olisi ollut naurettavan helppoa. Pystyisihän sen vieläkin tekemään, ja kyllähän monet "jättäytyvät oravanpyörästä". Olen nähnyt tosi paljon pummeja, omat sukulaiseni mukaan lukien, eikä sitä myötätuntoa tosiaan juuri heru heille. En kuitenkaan omasta mielestäni arvostellut, totesinpahan vain.
Miksi muuten sinä kirjoitat tänne? - filosofeerauksia
Entinen köyhä kirjoitti:
Ei tämän palstan nimi ole "Köyhien palsta" vaan "Köyhyys". Kyllä täällä ihan kuka vain voi kirjoittaa näkemyksensä köyhyydestä.
Suhtaudun hyvin varauksellisesti tuohon köyhien edunvalvontaan, sillä se pitää sisällään ajatuksen köyhyydestä pysyvänä olotilana ja vahvistaa ihmisen käsitystä itsestään köyhänä. Jos käsitys pääsee vahvaksi, niin siitä on vaikeampi irtautua.
Tottakai meidän yhteiskuntaan kuuluvat rakenteet, jotka mahdollistavat koulutuksen ja työssäkäynnin. Siinä mielessä koulutus ja ura ovat jokaisen ulottuvilla yhtä lailla. On kuitenkin yksilöstä kiinni, miten hän tätä mahdollisuutta käyttää.
Olisin hyvin voinut jossain vaiheessa elämääni lopettaa taistelemisen ja alkaa ruikuttamaan sossun tukien varassa. Se olisi ollut naurettavan helppoa. Pystyisihän sen vieläkin tekemään, ja kyllähän monet "jättäytyvät oravanpyörästä". Olen nähnyt tosi paljon pummeja, omat sukulaiseni mukaan lukien, eikä sitä myötätuntoa tosiaan juuri heru heille. En kuitenkaan omasta mielestäni arvostellut, totesinpahan vain.
Miksi muuten sinä kirjoitat tänne?"Suhtaudun hyvin varauksellisesti tuohon köyhien edunvalvontaan, sillä se pitää sisällään ajatuksen köyhyydestä pysyvänä olotilana ja vahvistaa ihmisen käsitystä itsestään köyhänä. Jos käsitys pääsee vahvaksi, niin siitä on vaikeampi irtautua."
Sinä voit suhtauta miten lystäät mutta se ei muuta sitä asiaa, että tavarantuotannosta syrjäytettyjen ja köyhien etua ei juuri kukaan aja. Ja jos jonkun väestönosan etuja ei ollenkaan huomioida ja muiden edut taas huomioidaan merkitsee tämä sen väestönosan korville vetämistä jonka etuja ei huomioida.
Ei nettikeskustelut valitettavasti toimi juuri minkäänlaisena edunvalvontana mutta silti, onko se nyt mikään ihme jos tällaisessa tilanteessa syrjäytetyt omista vaikeista tilanteistaan kirjoittavat. Ja miten se nyt syrjäytettyjen kannalta parempi olisi sekään jos eivät mitään kirjoittelisi. Jos on pahasti syrjäytetty niin se voi olla niinkin, että ei juuri mitään enää tilanteensa korjaamiseksi pystykkään tekemään.
"Olisin hyvin voinut jossain vaiheessa elämääni lopettaa taistelemisen ja alkaa ruikuttamaan sossun tukien varassa. Se olisi ollut naurettavan helppoa. Pystyisihän sen vieläkin tekemään, ja kyllähän monet "jättäytyvät oravanpyörästä". Olen nähnyt tosi paljon pummeja, omat sukulaiseni mukaan lukien, eikä sitä myötätuntoa tosiaan juuri heru heille. En kuitenkaan omasta mielestäni arvostellut, totesinpahan vain."
Mistä helvetin pummisakista ne oikein sitten nykyään virkamiehiäkin pestaa. Siinäkö se sitten on syy sille miksi asiat menevät päin persettä.
Tiedoksi nyt vaan sellainenkin asia että suurin osa köyhistä on eläkeläisiä ja vanhempaa väkeä. Ainakin ennenaikaisesti teollisuudesta ulossaneeratut ovat yleensä hyvin pienillä eläkkeillä.
Sitten on myös nuorempia jotka eivät ammattikoulutuksistaan ja kaikesta yrittämisestään huolimatta ole saaneet ensimmäistäkään kunnon työpaikkaa jossa olisivat päässeet hankkimiaan taitoja käyttämään.
Mutta mitä näitä jauhaa. Tiedäthän nämä asiat muutenkin ihan hyvin, ja juuri siksi käytkin n.s. vittuilemassa syrjäytetyille ja köyhille kun saat siitä itsellesi jotain mielihyvää.
"Mksi muuten sinä kirjoitat tänne?"
Se on minun oma asiani, ja jo kirjoittelinkin tähän ihan tarpeeksi. Taidat olla juuri yksi niitä sikoja jotka rohjottavat minunkin varallisuuttani syöden. - opiskelijat!
filosofeerauksia kirjoitti:
"Suhtaudun hyvin varauksellisesti tuohon köyhien edunvalvontaan, sillä se pitää sisällään ajatuksen köyhyydestä pysyvänä olotilana ja vahvistaa ihmisen käsitystä itsestään köyhänä. Jos käsitys pääsee vahvaksi, niin siitä on vaikeampi irtautua."
Sinä voit suhtauta miten lystäät mutta se ei muuta sitä asiaa, että tavarantuotannosta syrjäytettyjen ja köyhien etua ei juuri kukaan aja. Ja jos jonkun väestönosan etuja ei ollenkaan huomioida ja muiden edut taas huomioidaan merkitsee tämä sen väestönosan korville vetämistä jonka etuja ei huomioida.
Ei nettikeskustelut valitettavasti toimi juuri minkäänlaisena edunvalvontana mutta silti, onko se nyt mikään ihme jos tällaisessa tilanteessa syrjäytetyt omista vaikeista tilanteistaan kirjoittavat. Ja miten se nyt syrjäytettyjen kannalta parempi olisi sekään jos eivät mitään kirjoittelisi. Jos on pahasti syrjäytetty niin se voi olla niinkin, että ei juuri mitään enää tilanteensa korjaamiseksi pystykkään tekemään.
"Olisin hyvin voinut jossain vaiheessa elämääni lopettaa taistelemisen ja alkaa ruikuttamaan sossun tukien varassa. Se olisi ollut naurettavan helppoa. Pystyisihän sen vieläkin tekemään, ja kyllähän monet "jättäytyvät oravanpyörästä". Olen nähnyt tosi paljon pummeja, omat sukulaiseni mukaan lukien, eikä sitä myötätuntoa tosiaan juuri heru heille. En kuitenkaan omasta mielestäni arvostellut, totesinpahan vain."
Mistä helvetin pummisakista ne oikein sitten nykyään virkamiehiäkin pestaa. Siinäkö se sitten on syy sille miksi asiat menevät päin persettä.
Tiedoksi nyt vaan sellainenkin asia että suurin osa köyhistä on eläkeläisiä ja vanhempaa väkeä. Ainakin ennenaikaisesti teollisuudesta ulossaneeratut ovat yleensä hyvin pienillä eläkkeillä.
Sitten on myös nuorempia jotka eivät ammattikoulutuksistaan ja kaikesta yrittämisestään huolimatta ole saaneet ensimmäistäkään kunnon työpaikkaa jossa olisivat päässeet hankkimiaan taitoja käyttämään.
Mutta mitä näitä jauhaa. Tiedäthän nämä asiat muutenkin ihan hyvin, ja juuri siksi käytkin n.s. vittuilemassa syrjäytetyille ja köyhille kun saat siitä itsellesi jotain mielihyvää.
"Mksi muuten sinä kirjoitat tänne?"
Se on minun oma asiani, ja jo kirjoittelinkin tähän ihan tarpeeksi. Taidat olla juuri yksi niitä sikoja jotka rohjottavat minunkin varallisuuttani syöden.Eläkeläiset ja amis-koulutuksen hankkineet nuoret kuuluvat sosiaalitoimen tukien piiriin, heillä on sentään minimielintaso eivätkä he näe nälkää.
Opiskelijat elävät minimitoimeentulorajan alapuolella ja näkevät nälkää. Köyhistä perheistä olevat opiskelijat ovat erityisen hankalassa asemassa, koska he eivät saa tukea kotoaan. Sosiaalitoimesta ei heru tukea opiskelijoille, vaikka laki on periaatteessa sama kaikille. Tukia saa, jos sylkee kotona kattoon, mutta jos opiskelee, niin pitää nähdä nälkää. Näin meitä kannustetaan. Ja sitten jos valmistuttuaan saa viran ja kertoo, että tukijärjestelmän pitäisi olla kannustavampi, niin tulee vastaan kateutta ja pilkkaa toiselta köyhältä! Vaikuttaa tosiaan siltä, että osa köyhistä on niin syrjäytyneitä, että he eivät edes halua tehdä mitään toimeentulonsa tai tilanteensa kohentamisen eteen. - pureksia haluat
opiskelijat! kirjoitti:
Eläkeläiset ja amis-koulutuksen hankkineet nuoret kuuluvat sosiaalitoimen tukien piiriin, heillä on sentään minimielintaso eivätkä he näe nälkää.
Opiskelijat elävät minimitoimeentulorajan alapuolella ja näkevät nälkää. Köyhistä perheistä olevat opiskelijat ovat erityisen hankalassa asemassa, koska he eivät saa tukea kotoaan. Sosiaalitoimesta ei heru tukea opiskelijoille, vaikka laki on periaatteessa sama kaikille. Tukia saa, jos sylkee kotona kattoon, mutta jos opiskelee, niin pitää nähdä nälkää. Näin meitä kannustetaan. Ja sitten jos valmistuttuaan saa viran ja kertoo, että tukijärjestelmän pitäisi olla kannustavampi, niin tulee vastaan kateutta ja pilkkaa toiselta köyhältä! Vaikuttaa tosiaan siltä, että osa köyhistä on niin syrjäytyneitä, että he eivät edes halua tehdä mitään toimeentulonsa tai tilanteensa kohentamisen eteen."Ja sitten jos valmistuttuaan saa viran ja kertoo, että tukijärjestelmän pitäisi olla kannustavampi, niin tulee vastaan kateutta ja pilkkaa toiselta köyhältä!
No luulisi tuon koulutuksesi ainakin sinulle olleen riittävän palkitseva, kun kerran sanot sen avulla päässeesi hyville palkoille virkaan köllöttelemään.
Mutta miksi pitää hakeutua kertomaan siitä miten itse on onnistunut köyhästä nousemaan vaurauteen juuri sellaisille ihmisille jotka eivät ole yritiksistään huolimatta onnistuneet saamaan ensimmäistäkään työtä jossa olisivat voineet esim. koulutuksella hankkimiaan taitoja käyttää, tai ihmisille jotka ovat pitkänkin työrupeamansa päätteeksi tulleet saneeratuiksi työttömyyskortistoon ja siitä pienelle eläkkeeelle.
Minä muuten en nyt satu olemaan vieläkään ihan niin köyhä, että minun nyt sen takia ketään pitäisi herjaamaan ruveta.
"Opiskelijat elävät minimitoimeentulorajan alapuolella ja näkevät nälkää. Köyhistä perheistä olevat opiskelijat ovat erityisen hankalassa asemassa, koska he eivät saa tukea kotoaan.
Sosiaalitoimesta ei heru tukea opiskelijoille, vaikka laki on periaatteessa sama kaikille."
No voi helvetti. Tiedätkö että minä olen aikanani vähän pahemmissakin tilanteissa ollut opoiskelija/työharjoittelijana jenkeissä. Jenkeissä joutuu kaiken opiskelunsa itse kustantamaankin. Minä kustansin tuon oman opiskeluni töillä, ja jenkeissä on työn tahtikin vähän toinen kuin täällä meillä.
" Vaikuttaa tosiaan siltä, että osa köyhistä on niin syrjäytyneitä, että he eivät edes halua tehdä mitään toimeentulonsa tai tilanteensa kohentamisen eteen."
No ei siinä työhalut enää siinä vaiheessa mitään merkitse kun sinulta on viety työkalut.
Nimenomaan siinä vaiheesa kun on tultu syrjäytyneeksi niin ei näillä normaaleilla työmarkkinoilla ole enää juuri mitään mitä siellä voisi oman asemansa parantamiseksi tehdä. Ne on sitten jotain näistä työmarkkinakuvioista irrallaan olevia juttuja joilla enää voi siinä vaiheessa olojaan korjata. Jokseenkin täysin syrjäytynyt on esim. kortistoon ja siitä eläkkeeele saneerattu.
Miksi ei voi juuri mitään tehdä johtuu paljolti juuri työpaikoilla olevien kaltaistesi kielteisestä suhtautumisesta tällaisiin syrjäytettyihin. Ja tämä se juuri on se mikä näistä tarinoistasi päällimmäisenä paistaakin.
- dfgdfgdcfvg
Hahahahaha
- Myös entinen köyhä
Ei kai se nyt niin vaikeaa ole uskoa, että joku on köyhästä perheestä lähtöisin ja pärjää omillaan? Minäkin olen köyhistä oloista ja silti hyvin menestynyt elämässä.
Jotkut todella varakkaista perheistä olevat entiset luokkatoverit sitä vastoin ovat nyt tosi köyhiä, koska eivät viitsineet tehdä mitään kunnolla vaan hummasivat vain kouluaikana. Nyt ovat työttöminä kaupungin vuokrataloissa tukien varassa. - niin kuin oletinkin
Myös entinen köyhä kirjoitti:
Ei kai se nyt niin vaikeaa ole uskoa, että joku on köyhästä perheestä lähtöisin ja pärjää omillaan? Minäkin olen köyhistä oloista ja silti hyvin menestynyt elämässä.
Jotkut todella varakkaista perheistä olevat entiset luokkatoverit sitä vastoin ovat nyt tosi köyhiä, koska eivät viitsineet tehdä mitään kunnolla vaan hummasivat vain kouluaikana. Nyt ovat työttöminä kaupungin vuokrataloissa tukien varassa.Sinulla sitten pipo kiristää vieläkin kouluaikojesi köyhyyskokemuksien tähden.
Jos muistelet jotain itseäsi varakkaampia kouluajoiltasi ja heitä sitten sattuu jossain itseäsi huonommin menestyneenä olemaan, niin kuvitteletko että juuri heidän kaltaisilleen sitten tällaisella köyhien palstalla pääset kostamaan herjoillasi.
Enempää en tähän viitsi sanoa kuin sen, että summisssa tehty vihan ja agressioiden purku menee lähes poikkeuksetta ihan väärään osoitteeseen.
Ja siksi toiseksi miksi pitää pyrkiä kostamaan ylipäätänsä kenellekkään, kun sillä vielä paljastaa senkin että pipo on kiristänyt pienenä.
- AAA+
Tämä on pelkkä trolli, joka on vain muunneltu tarina ojasta nousseen tarinasta, joka on pyörinyt potkut ja työttömyys palstalla.
Koko tarinan idea on vain pilkata ja solvata oikeasti köyhistä oloista tulleita. Esittämällä ratkaisu, joka lähestyy lottovoiton saamista. Ja jostain syystä tämän tarinan keksinyt ja lottovoiton saanut tulee kertomaan tätä typerää tarinaansa suomi24 Köyhyys palstalle.- Entinen köyhä
Hah, olet vain kateellinen, koska pääsin kotitaustastani huolimatta eroon köyhyydestä!
Ei ole mikään lottovoitto käyttää jokaiselle annettua mahdollisuutta käydä peruskoulu kunnolla, käydä lukio iltaopiskelijana, kirjoittaa ylioppilaaksi ja hakea yliopistoon. Meillä oli lukiossa paljon iltaopiskelijoita, suurin osa oli köyhistä perheistä, joiden vanhemmat eivät voineet tai tajunneet maksaa opiskelua.
Jos jollain muullakin palstalla on joku kirjoittanut saman suuntaista tarinaa, niin sillä ei ole minun kanssa mitään tekemistä. Ei ole kuitenkaan mikään ihme, että joku muukin on ponnistellut elämässään tiensä eteenpäin. Menestystä kaikille, jotka jaksavat yrittää! Älkää jääkö ikuisesti köyhiksi! Meillä on Suomessa hyvä yhteiskunta, joka mahdollistaa myös köyhyydestä eroon pääsemisen. - kyynel:))
Entinen köyhä kirjoitti:
Hah, olet vain kateellinen, koska pääsin kotitaustastani huolimatta eroon köyhyydestä!
Ei ole mikään lottovoitto käyttää jokaiselle annettua mahdollisuutta käydä peruskoulu kunnolla, käydä lukio iltaopiskelijana, kirjoittaa ylioppilaaksi ja hakea yliopistoon. Meillä oli lukiossa paljon iltaopiskelijoita, suurin osa oli köyhistä perheistä, joiden vanhemmat eivät voineet tai tajunneet maksaa opiskelua.
Jos jollain muullakin palstalla on joku kirjoittanut saman suuntaista tarinaa, niin sillä ei ole minun kanssa mitään tekemistä. Ei ole kuitenkaan mikään ihme, että joku muukin on ponnistellut elämässään tiensä eteenpäin. Menestystä kaikille, jotka jaksavat yrittää! Älkää jääkö ikuisesti köyhiksi! Meillä on Suomessa hyvä yhteiskunta, joka mahdollistaa myös köyhyydestä eroon pääsemisen.Ei noi opiskelusaavutukset nyt mitään niin ihmeellisiä ole, vaan normaaleita lähes jokaisen saavutettavissa olevia. Jokaisella on myös riski menettää saavuttamansa kyvyt käyttää tieto-taito -pohjaansa.
Terveisin työkyvyttömyyseläkkeellä köyhtynyt. - punikki olla pitää
pelkästään riistopunikkien jutut täällä on sallittuja ?
- ............
punikki olla pitää kirjoitti:
pelkästään riistopunikkien jutut täällä on sallittuja ?
En ota poliittista kantaa kirjoitukseesi. Haluaisin kuitenkin tietää, miksi ihminen, joka kertoo olevansa köyhä, määritellään heti punikiksi?
- siksi kun
............ kirjoitti:
En ota poliittista kantaa kirjoitukseesi. Haluaisin kuitenkin tietää, miksi ihminen, joka kertoo olevansa köyhä, määritellään heti punikiksi?
määrittelijä on itse entinen jonkun sortin vasemmistolainen, joka sitten vaurastuttuaan haluaa näyttää köyhille kommareille miten hän on oikeistolainen.
Määrittelijä on elänyt olissa joissa köyhyydellä on tarkoitettu vasemmistolaisuutta ja päinvastoin.
- kai..
11 henkilöä kuuluu talouteen, 5 työn puolesta. tulot: 2800€\kk ,menot saman verran, joskus vaikea keksiä syitä lähteä aamulla talkoo töihin...olisi kiva yli kymmene työvuoden jälkeen nähdä tili ,vuokran antaja uhkailee välillä häädöllä ja laskut on toisinaan viimeisiä muistutuksia. Rikkaat saa liikaa rahaa, koska työläiset ei saa edes asioitaan hoidettua palkallaan...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Immu otti pataan
Olen pettynyt, hänen piti viedä Stagalaa kuin litran mittaa - mutta kuinka kävikään? Voi hemmetti sentään.... Ääääääh!1442490Näetkö feminismin uhkana
Vai mahdollisuutena kun deittailet naisia? Mitä miehet mieltä feminismistä?2001181Tykkäätkö halaamisesta?
Minä en. Tänään tuttava, jolle olen maininnut että en pidä halaamisesta, yritti halata minua ja olen vieläkin ihan raivo1131091Hinduilu on suurta eksytystä
tekosyvällinen tarina uppoaa moneen. Harhautusta todellisen Jumalan yhteydestä. Kuka haluaisi nähdä sielunvaelluksessa389940Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi298911- 66868
- 91867
- 53851
- 46839
- 56803