Suomi24 Keskustelussa on viikonlopun aikana ollut poikkeuksellisen paljon bottien automaattiseti luomia kommentteja. Pahoittelemme tästä aiheutunutta harmia. Olemme kiristäneet Keskustelujen suojausasetuksia ja kommentointi on toistaiseksi estetty ulkomailta.

Leasing auto + toiminimi ?

russianrocket

Osaako joku kertoa miten on asianlaita:


teen rakennushommia toiminimellä, ei työntekijöitä.

haluan leasingauton ( bensa tai diesel farmarin, ei pakua )

miten on tällaisessa tapauksessa, saanko edelleen vähentää alvit polttoainekuluista, sillä omistajahan en olisi minä, vaan liisaaja?

Saako tuosta toiminimispede jotain verovähennyksiä, koska tavallaan vuokraa itselleen työkalua jonka avulla harjoittaa yrittämistään?

Onko leasingissä ylipäätään järkeä, tässä tapauksessa? ( toiminimi )

10

9843

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gulf

      Kannattaa hommata itselleen kirjanpitäjä joka osaa neuvoa näissä asioissa - maksaa itsensä nopeasti takaisin jos on osaava neuvoja.

      Leasing auto on vuokra-auto eli sen kuluista saat vähentää alvin.
      Mutta mitään verovähennystä et niistä kuluista saa, sillä kulut tietenkin on jo firmassa muutoinkin (ennen veroja jollet ole ymmärtänyt miten yritystoiminta tapahtuu) - oletan tietenkin että liisaat auton firman nimiin jotta saat ne alvit vähennettyä.

      Leasingissa ei yleensä ole järkeä yrittäjän kannalta, sillä yleensä poistot tuovat enemmän etua kuin pelkkä ALVien vähennys auton vuokrista ja kuluista. Vuokria kuitenkin maksat lähes auton arvon verran, niin samalla rahalla saisit auton ostettua itsellesi. Poistolla taas kattaisit ne 'kulut' mitkä ALVin vähennyksissä säästäisit. Poistojen tuotto vain tulee tuloverotuksen pienenemisen muodossa, ei ALVien pienempänä maksamisena. Leasingin jälkeen sinulle ei kuitenkaan jää autosta mitään käteen, toisin kuin auton ostamisella käteisellä/rahoituksella.

      Itse en pidä leasingia järkevänä yrittäjälle, yritykselle se on hyödyllinen kun ei sido pääomaa niin paljoa ja usein se voi olla helpompaa yrityksen kannalta, mutta itse yrittäjä siitä ei juuri rahallisesti hyödy.

      • Al-verottaja

        Nimenomaan, kannattaa valita osaava kirjanpitäjä, joka tietää, mistä puhuu.

        Jos autolla ajetaan vähänkään ykistyisajoja, alv-vähennystä ei saa tehdä. Ei leasingvuokrasta, ei polttoaineesta, ei mistään kulusta.


      • russianrocket
        Al-verottaja kirjoitti:

        Nimenomaan, kannattaa valita osaava kirjanpitäjä, joka tietää, mistä puhuu.

        Jos autolla ajetaan vähänkään ykistyisajoja, alv-vähennystä ei saa tehdä. Ei leasingvuokrasta, ei polttoaineesta, ei mistään kulusta.

        kiitos vaivautuneille.

        Pari lisäkysymystä,

        1)

        jos en otakkaan leasingia, vaan ostan
        ( toiminimelle, nimenomaan vain työajoon ) auton pankkilainalla, miten silloin menee nämä verokuviot? saako yrittäjä jotain verohelpotuksia jollain tapaa? puhutaan näistä ''poistoista'', miten se oikein selkokielellä tarkoittaa?

        2)

        tarviiko toiminimellä toimiessa tehdä ajopäiväkirjaa? kollega sanoi että ei, mutta en tiedä uskoakko.

        Mulla on ollut niin vähän laskuja ja kuitteja per kk, joten en ole ottanut kirjanpitäjää.

        Nyt olen kuitenkin päättänyt sen ottaa, ihan varmuuden vuoksi.


      • Gulf
        russianrocket kirjoitti:

        kiitos vaivautuneille.

        Pari lisäkysymystä,

        1)

        jos en otakkaan leasingia, vaan ostan
        ( toiminimelle, nimenomaan vain työajoon ) auton pankkilainalla, miten silloin menee nämä verokuviot? saako yrittäjä jotain verohelpotuksia jollain tapaa? puhutaan näistä ''poistoista'', miten se oikein selkokielellä tarkoittaa?

        2)

        tarviiko toiminimellä toimiessa tehdä ajopäiväkirjaa? kollega sanoi että ei, mutta en tiedä uskoakko.

        Mulla on ollut niin vähän laskuja ja kuitteja per kk, joten en ole ottanut kirjanpitäjää.

        Nyt olen kuitenkin päättänyt sen ottaa, ihan varmuuden vuoksi.

        Kun kysymyksesi ovat niin outoja, ettei oikein tiedä mitä niihin vastaisi jotta ymmärtäisit, joten edelleen suosittelen sitä kirjanpitäjää :)

        2) ajopäiväkirjaa on pidettävä tai muutoin on pystyttävä osoittamaan miten ajot muodostuvat. Yli 50% ajoista täytyy olla työajoa (työajoa ei ole esim. omalle toimistolle ajo kotoa, eikä aina kotoa lähtökään) tai muutoin auto ei käy toiminimen käyttöön. Toiminimessä kun et voi pitää autoetua (kun et saa suoranaista palkkaa), niin siitä tuo 50% raja.

        Kirjanpitäjä maksaa kyllä itsensä takaisin jo pienelläkin liikevaihdolla, sillä tavalliselta tallaajalta jää huomioimatta jatkuvasti erilaisia asioita jotka vähentävät verotaakkaa yms.


    • järkeä..

      Muutenkaan ole järkeä. Koska sähän vuokraat osamaksuhinnalla autoa, mitä järkeä siinä on?
      Osta vaan osamaksulla auto niin kun se on maksettu niin auto on oma ja siinä vaiheessa liisinkiauto ei olisi eli häviät silloin sen auton arvon verran rahaa.

      Liisaamisen tekee hankalaksi se että kun auton arvo putoaa noin yleensä niin paljon. Liisinkinautossa olet sidottu siihen autoon myös, sä maksat sitä vaikka haudan takaakin kunnes sopimus loppuu.
      Jännä että firmat ei tälläistä huomioi jos tulee muutos tarpeita niin autot joutuu pitää vaikka parivuotta ennen kuin niistä pääsee eroon, riippuu toki mitä on sovittu.

      Ei meidänkään firmassa liisaamisessa mitään järke
      ä ole taloudellisesti. Liisingissä maksamme jotain 30 000e enemmän kuin osamaksulla ja sen lisäksi vielä liisingissä auto ei jää edes meidän nimiin eli
      tulee taas takkiin.

      • sitten

        Isoilla kuljetusliikkeillä on kalustoa joka on liisattu, Ilmeisesti asia ei ole ihan noin yksinkertainen.


      • ei saa sitten enää myytyä..
        sitten kirjoitti:

        Isoilla kuljetusliikkeillä on kalustoa joka on liisattu, Ilmeisesti asia ei ole ihan noin yksinkertainen.

        Kuorma-autoilla voi olla aika heikot markkinat paljon käytetyillä. Mutta kerro sinä jos on jotakin muuta.


      • vastata
        ei saa sitten enää myytyä.. kirjoitti:

        Kuorma-autoilla voi olla aika heikot markkinat paljon käytetyillä. Mutta kerro sinä jos on jotakin muuta.

        Kiki kaikkitietävä osaa vastata tähän kysymykseen.


      • että...
        sitten kirjoitti:

        Isoilla kuljetusliikkeillä on kalustoa joka on liisattu, Ilmeisesti asia ei ole ihan noin yksinkertainen.

        kuljetusbisnes on pääomavaltainen urheilulaji, jossa tuotot on pieniä - muutama prosentti liikevaihdosta jos edes plussalle pääsee.

        Jos rekka maksais esim. 200-400.000 euroa niin eihän sellaisella tuotolla tietenkään saa "ostettua" rekkaa. Ei taida pankitkaan luotottaa autoa vastaan. Liisinki on ainoa tapa saada auto käyttöön ja tuotantovälineeksi tuota parin prosentin tuottoa hinkkaamaan. Mutta tuotantovälineet eli auto/t on koko ajan rahoitusyhtiön tai autoliikkeen omistuksessa.

        Se on eri asia pakuissa ja pikkuautoissa. Käytetyn auton hankinta kulueränä vastaa suunnilleen yhden ihmisen muutaman kuukauden palkka- ja sivukulujen summaa.

        Sitäpaitsi ajoneuvot menee omaan pääomaan eli taseeseen, eli niillä on vakuusarvoa lainaa hakiessa, ja niistä saa tehdä poistot (tai pitää, miten sen haluaa nähdä)..


      • syynä
        että... kirjoitti:

        kuljetusbisnes on pääomavaltainen urheilulaji, jossa tuotot on pieniä - muutama prosentti liikevaihdosta jos edes plussalle pääsee.

        Jos rekka maksais esim. 200-400.000 euroa niin eihän sellaisella tuotolla tietenkään saa "ostettua" rekkaa. Ei taida pankitkaan luotottaa autoa vastaan. Liisinki on ainoa tapa saada auto käyttöön ja tuotantovälineeksi tuota parin prosentin tuottoa hinkkaamaan. Mutta tuotantovälineet eli auto/t on koko ajan rahoitusyhtiön tai autoliikkeen omistuksessa.

        Se on eri asia pakuissa ja pikkuautoissa. Käytetyn auton hankinta kulueränä vastaa suunnilleen yhden ihmisen muutaman kuukauden palkka- ja sivukulujen summaa.

        Sitäpaitsi ajoneuvot menee omaan pääomaan eli taseeseen, eli niillä on vakuusarvoa lainaa hakiessa, ja niistä saa tehdä poistot (tai pitää, miten sen haluaa nähdä)..

        Sillä tuotolla pitää pystyä ostamaan rekka koska lesing on kalliimpi vaihtoehtö. Leasing yhtiöt tuskin tekee tappiota.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      94
      2485
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2183
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1847
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1621
    5. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1586
    6. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1575
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1528
    8. 63
      1415
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      93
      1336
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1254
    Aihe