Leasing auto + toiminimi ?

russianrocket

Osaako joku kertoa miten on asianlaita:


teen rakennushommia toiminimellä, ei työntekijöitä.

haluan leasingauton ( bensa tai diesel farmarin, ei pakua )

miten on tällaisessa tapauksessa, saanko edelleen vähentää alvit polttoainekuluista, sillä omistajahan en olisi minä, vaan liisaaja?

Saako tuosta toiminimispede jotain verovähennyksiä, koska tavallaan vuokraa itselleen työkalua jonka avulla harjoittaa yrittämistään?

Onko leasingissä ylipäätään järkeä, tässä tapauksessa? ( toiminimi )

10

10107

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gulf

      Kannattaa hommata itselleen kirjanpitäjä joka osaa neuvoa näissä asioissa - maksaa itsensä nopeasti takaisin jos on osaava neuvoja.

      Leasing auto on vuokra-auto eli sen kuluista saat vähentää alvin.
      Mutta mitään verovähennystä et niistä kuluista saa, sillä kulut tietenkin on jo firmassa muutoinkin (ennen veroja jollet ole ymmärtänyt miten yritystoiminta tapahtuu) - oletan tietenkin että liisaat auton firman nimiin jotta saat ne alvit vähennettyä.

      Leasingissa ei yleensä ole järkeä yrittäjän kannalta, sillä yleensä poistot tuovat enemmän etua kuin pelkkä ALVien vähennys auton vuokrista ja kuluista. Vuokria kuitenkin maksat lähes auton arvon verran, niin samalla rahalla saisit auton ostettua itsellesi. Poistolla taas kattaisit ne 'kulut' mitkä ALVin vähennyksissä säästäisit. Poistojen tuotto vain tulee tuloverotuksen pienenemisen muodossa, ei ALVien pienempänä maksamisena. Leasingin jälkeen sinulle ei kuitenkaan jää autosta mitään käteen, toisin kuin auton ostamisella käteisellä/rahoituksella.

      Itse en pidä leasingia järkevänä yrittäjälle, yritykselle se on hyödyllinen kun ei sido pääomaa niin paljoa ja usein se voi olla helpompaa yrityksen kannalta, mutta itse yrittäjä siitä ei juuri rahallisesti hyödy.

      • Al-verottaja

        Nimenomaan, kannattaa valita osaava kirjanpitäjä, joka tietää, mistä puhuu.

        Jos autolla ajetaan vähänkään ykistyisajoja, alv-vähennystä ei saa tehdä. Ei leasingvuokrasta, ei polttoaineesta, ei mistään kulusta.


      • russianrocket
        Al-verottaja kirjoitti:

        Nimenomaan, kannattaa valita osaava kirjanpitäjä, joka tietää, mistä puhuu.

        Jos autolla ajetaan vähänkään ykistyisajoja, alv-vähennystä ei saa tehdä. Ei leasingvuokrasta, ei polttoaineesta, ei mistään kulusta.

        kiitos vaivautuneille.

        Pari lisäkysymystä,

        1)

        jos en otakkaan leasingia, vaan ostan
        ( toiminimelle, nimenomaan vain työajoon ) auton pankkilainalla, miten silloin menee nämä verokuviot? saako yrittäjä jotain verohelpotuksia jollain tapaa? puhutaan näistä ''poistoista'', miten se oikein selkokielellä tarkoittaa?

        2)

        tarviiko toiminimellä toimiessa tehdä ajopäiväkirjaa? kollega sanoi että ei, mutta en tiedä uskoakko.

        Mulla on ollut niin vähän laskuja ja kuitteja per kk, joten en ole ottanut kirjanpitäjää.

        Nyt olen kuitenkin päättänyt sen ottaa, ihan varmuuden vuoksi.


      • Gulf
        russianrocket kirjoitti:

        kiitos vaivautuneille.

        Pari lisäkysymystä,

        1)

        jos en otakkaan leasingia, vaan ostan
        ( toiminimelle, nimenomaan vain työajoon ) auton pankkilainalla, miten silloin menee nämä verokuviot? saako yrittäjä jotain verohelpotuksia jollain tapaa? puhutaan näistä ''poistoista'', miten se oikein selkokielellä tarkoittaa?

        2)

        tarviiko toiminimellä toimiessa tehdä ajopäiväkirjaa? kollega sanoi että ei, mutta en tiedä uskoakko.

        Mulla on ollut niin vähän laskuja ja kuitteja per kk, joten en ole ottanut kirjanpitäjää.

        Nyt olen kuitenkin päättänyt sen ottaa, ihan varmuuden vuoksi.

        Kun kysymyksesi ovat niin outoja, ettei oikein tiedä mitä niihin vastaisi jotta ymmärtäisit, joten edelleen suosittelen sitä kirjanpitäjää :)

        2) ajopäiväkirjaa on pidettävä tai muutoin on pystyttävä osoittamaan miten ajot muodostuvat. Yli 50% ajoista täytyy olla työajoa (työajoa ei ole esim. omalle toimistolle ajo kotoa, eikä aina kotoa lähtökään) tai muutoin auto ei käy toiminimen käyttöön. Toiminimessä kun et voi pitää autoetua (kun et saa suoranaista palkkaa), niin siitä tuo 50% raja.

        Kirjanpitäjä maksaa kyllä itsensä takaisin jo pienelläkin liikevaihdolla, sillä tavalliselta tallaajalta jää huomioimatta jatkuvasti erilaisia asioita jotka vähentävät verotaakkaa yms.


    • järkeä..

      Muutenkaan ole järkeä. Koska sähän vuokraat osamaksuhinnalla autoa, mitä järkeä siinä on?
      Osta vaan osamaksulla auto niin kun se on maksettu niin auto on oma ja siinä vaiheessa liisinkiauto ei olisi eli häviät silloin sen auton arvon verran rahaa.

      Liisaamisen tekee hankalaksi se että kun auton arvo putoaa noin yleensä niin paljon. Liisinkinautossa olet sidottu siihen autoon myös, sä maksat sitä vaikka haudan takaakin kunnes sopimus loppuu.
      Jännä että firmat ei tälläistä huomioi jos tulee muutos tarpeita niin autot joutuu pitää vaikka parivuotta ennen kuin niistä pääsee eroon, riippuu toki mitä on sovittu.

      Ei meidänkään firmassa liisaamisessa mitään järke
      ä ole taloudellisesti. Liisingissä maksamme jotain 30 000e enemmän kuin osamaksulla ja sen lisäksi vielä liisingissä auto ei jää edes meidän nimiin eli
      tulee taas takkiin.

      • sitten

        Isoilla kuljetusliikkeillä on kalustoa joka on liisattu, Ilmeisesti asia ei ole ihan noin yksinkertainen.


      • ei saa sitten enää myytyä..
        sitten kirjoitti:

        Isoilla kuljetusliikkeillä on kalustoa joka on liisattu, Ilmeisesti asia ei ole ihan noin yksinkertainen.

        Kuorma-autoilla voi olla aika heikot markkinat paljon käytetyillä. Mutta kerro sinä jos on jotakin muuta.


      • vastata
        ei saa sitten enää myytyä.. kirjoitti:

        Kuorma-autoilla voi olla aika heikot markkinat paljon käytetyillä. Mutta kerro sinä jos on jotakin muuta.

        Kiki kaikkitietävä osaa vastata tähän kysymykseen.


      • että...
        sitten kirjoitti:

        Isoilla kuljetusliikkeillä on kalustoa joka on liisattu, Ilmeisesti asia ei ole ihan noin yksinkertainen.

        kuljetusbisnes on pääomavaltainen urheilulaji, jossa tuotot on pieniä - muutama prosentti liikevaihdosta jos edes plussalle pääsee.

        Jos rekka maksais esim. 200-400.000 euroa niin eihän sellaisella tuotolla tietenkään saa "ostettua" rekkaa. Ei taida pankitkaan luotottaa autoa vastaan. Liisinki on ainoa tapa saada auto käyttöön ja tuotantovälineeksi tuota parin prosentin tuottoa hinkkaamaan. Mutta tuotantovälineet eli auto/t on koko ajan rahoitusyhtiön tai autoliikkeen omistuksessa.

        Se on eri asia pakuissa ja pikkuautoissa. Käytetyn auton hankinta kulueränä vastaa suunnilleen yhden ihmisen muutaman kuukauden palkka- ja sivukulujen summaa.

        Sitäpaitsi ajoneuvot menee omaan pääomaan eli taseeseen, eli niillä on vakuusarvoa lainaa hakiessa, ja niistä saa tehdä poistot (tai pitää, miten sen haluaa nähdä)..


      • syynä
        että... kirjoitti:

        kuljetusbisnes on pääomavaltainen urheilulaji, jossa tuotot on pieniä - muutama prosentti liikevaihdosta jos edes plussalle pääsee.

        Jos rekka maksais esim. 200-400.000 euroa niin eihän sellaisella tuotolla tietenkään saa "ostettua" rekkaa. Ei taida pankitkaan luotottaa autoa vastaan. Liisinki on ainoa tapa saada auto käyttöön ja tuotantovälineeksi tuota parin prosentin tuottoa hinkkaamaan. Mutta tuotantovälineet eli auto/t on koko ajan rahoitusyhtiön tai autoliikkeen omistuksessa.

        Se on eri asia pakuissa ja pikkuautoissa. Käytetyn auton hankinta kulueränä vastaa suunnilleen yhden ihmisen muutaman kuukauden palkka- ja sivukulujen summaa.

        Sitäpaitsi ajoneuvot menee omaan pääomaan eli taseeseen, eli niillä on vakuusarvoa lainaa hakiessa, ja niistä saa tehdä poistot (tai pitää, miten sen haluaa nähdä)..

        Sillä tuotolla pitää pystyä ostamaan rekka koska lesing on kalliimpi vaihtoehtö. Leasing yhtiöt tuskin tekee tappiota.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      134
      3599
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      110
      1409
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1320
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1239
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      17
      1134
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1081
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1028
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      1019
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1016
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      53
      938
    Aihe