Leasing auto + toiminimi ?

russianrocket

Osaako joku kertoa miten on asianlaita:


teen rakennushommia toiminimellä, ei työntekijöitä.

haluan leasingauton ( bensa tai diesel farmarin, ei pakua )

miten on tällaisessa tapauksessa, saanko edelleen vähentää alvit polttoainekuluista, sillä omistajahan en olisi minä, vaan liisaaja?

Saako tuosta toiminimispede jotain verovähennyksiä, koska tavallaan vuokraa itselleen työkalua jonka avulla harjoittaa yrittämistään?

Onko leasingissä ylipäätään järkeä, tässä tapauksessa? ( toiminimi )

10

11088

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Gulf

      Kannattaa hommata itselleen kirjanpitäjä joka osaa neuvoa näissä asioissa - maksaa itsensä nopeasti takaisin jos on osaava neuvoja.

      Leasing auto on vuokra-auto eli sen kuluista saat vähentää alvin.
      Mutta mitään verovähennystä et niistä kuluista saa, sillä kulut tietenkin on jo firmassa muutoinkin (ennen veroja jollet ole ymmärtänyt miten yritystoiminta tapahtuu) - oletan tietenkin että liisaat auton firman nimiin jotta saat ne alvit vähennettyä.

      Leasingissa ei yleensä ole järkeä yrittäjän kannalta, sillä yleensä poistot tuovat enemmän etua kuin pelkkä ALVien vähennys auton vuokrista ja kuluista. Vuokria kuitenkin maksat lähes auton arvon verran, niin samalla rahalla saisit auton ostettua itsellesi. Poistolla taas kattaisit ne 'kulut' mitkä ALVin vähennyksissä säästäisit. Poistojen tuotto vain tulee tuloverotuksen pienenemisen muodossa, ei ALVien pienempänä maksamisena. Leasingin jälkeen sinulle ei kuitenkaan jää autosta mitään käteen, toisin kuin auton ostamisella käteisellä/rahoituksella.

      Itse en pidä leasingia järkevänä yrittäjälle, yritykselle se on hyödyllinen kun ei sido pääomaa niin paljoa ja usein se voi olla helpompaa yrityksen kannalta, mutta itse yrittäjä siitä ei juuri rahallisesti hyödy.

      • Al-verottaja

        Nimenomaan, kannattaa valita osaava kirjanpitäjä, joka tietää, mistä puhuu.

        Jos autolla ajetaan vähänkään ykistyisajoja, alv-vähennystä ei saa tehdä. Ei leasingvuokrasta, ei polttoaineesta, ei mistään kulusta.


      • russianrocket
        Al-verottaja kirjoitti:

        Nimenomaan, kannattaa valita osaava kirjanpitäjä, joka tietää, mistä puhuu.

        Jos autolla ajetaan vähänkään ykistyisajoja, alv-vähennystä ei saa tehdä. Ei leasingvuokrasta, ei polttoaineesta, ei mistään kulusta.

        kiitos vaivautuneille.

        Pari lisäkysymystä,

        1)

        jos en otakkaan leasingia, vaan ostan
        ( toiminimelle, nimenomaan vain työajoon ) auton pankkilainalla, miten silloin menee nämä verokuviot? saako yrittäjä jotain verohelpotuksia jollain tapaa? puhutaan näistä ''poistoista'', miten se oikein selkokielellä tarkoittaa?

        2)

        tarviiko toiminimellä toimiessa tehdä ajopäiväkirjaa? kollega sanoi että ei, mutta en tiedä uskoakko.

        Mulla on ollut niin vähän laskuja ja kuitteja per kk, joten en ole ottanut kirjanpitäjää.

        Nyt olen kuitenkin päättänyt sen ottaa, ihan varmuuden vuoksi.


      • Gulf
        russianrocket kirjoitti:

        kiitos vaivautuneille.

        Pari lisäkysymystä,

        1)

        jos en otakkaan leasingia, vaan ostan
        ( toiminimelle, nimenomaan vain työajoon ) auton pankkilainalla, miten silloin menee nämä verokuviot? saako yrittäjä jotain verohelpotuksia jollain tapaa? puhutaan näistä ''poistoista'', miten se oikein selkokielellä tarkoittaa?

        2)

        tarviiko toiminimellä toimiessa tehdä ajopäiväkirjaa? kollega sanoi että ei, mutta en tiedä uskoakko.

        Mulla on ollut niin vähän laskuja ja kuitteja per kk, joten en ole ottanut kirjanpitäjää.

        Nyt olen kuitenkin päättänyt sen ottaa, ihan varmuuden vuoksi.

        Kun kysymyksesi ovat niin outoja, ettei oikein tiedä mitä niihin vastaisi jotta ymmärtäisit, joten edelleen suosittelen sitä kirjanpitäjää :)

        2) ajopäiväkirjaa on pidettävä tai muutoin on pystyttävä osoittamaan miten ajot muodostuvat. Yli 50% ajoista täytyy olla työajoa (työajoa ei ole esim. omalle toimistolle ajo kotoa, eikä aina kotoa lähtökään) tai muutoin auto ei käy toiminimen käyttöön. Toiminimessä kun et voi pitää autoetua (kun et saa suoranaista palkkaa), niin siitä tuo 50% raja.

        Kirjanpitäjä maksaa kyllä itsensä takaisin jo pienelläkin liikevaihdolla, sillä tavalliselta tallaajalta jää huomioimatta jatkuvasti erilaisia asioita jotka vähentävät verotaakkaa yms.


    • järkeä..

      Muutenkaan ole järkeä. Koska sähän vuokraat osamaksuhinnalla autoa, mitä järkeä siinä on?
      Osta vaan osamaksulla auto niin kun se on maksettu niin auto on oma ja siinä vaiheessa liisinkiauto ei olisi eli häviät silloin sen auton arvon verran rahaa.

      Liisaamisen tekee hankalaksi se että kun auton arvo putoaa noin yleensä niin paljon. Liisinkinautossa olet sidottu siihen autoon myös, sä maksat sitä vaikka haudan takaakin kunnes sopimus loppuu.
      Jännä että firmat ei tälläistä huomioi jos tulee muutos tarpeita niin autot joutuu pitää vaikka parivuotta ennen kuin niistä pääsee eroon, riippuu toki mitä on sovittu.

      Ei meidänkään firmassa liisaamisessa mitään järke
      ä ole taloudellisesti. Liisingissä maksamme jotain 30 000e enemmän kuin osamaksulla ja sen lisäksi vielä liisingissä auto ei jää edes meidän nimiin eli
      tulee taas takkiin.

      • sitten

        Isoilla kuljetusliikkeillä on kalustoa joka on liisattu, Ilmeisesti asia ei ole ihan noin yksinkertainen.


      • ei saa sitten enää myytyä..
        sitten kirjoitti:

        Isoilla kuljetusliikkeillä on kalustoa joka on liisattu, Ilmeisesti asia ei ole ihan noin yksinkertainen.

        Kuorma-autoilla voi olla aika heikot markkinat paljon käytetyillä. Mutta kerro sinä jos on jotakin muuta.


      • vastata
        ei saa sitten enää myytyä.. kirjoitti:

        Kuorma-autoilla voi olla aika heikot markkinat paljon käytetyillä. Mutta kerro sinä jos on jotakin muuta.

        Kiki kaikkitietävä osaa vastata tähän kysymykseen.


      • että...
        sitten kirjoitti:

        Isoilla kuljetusliikkeillä on kalustoa joka on liisattu, Ilmeisesti asia ei ole ihan noin yksinkertainen.

        kuljetusbisnes on pääomavaltainen urheilulaji, jossa tuotot on pieniä - muutama prosentti liikevaihdosta jos edes plussalle pääsee.

        Jos rekka maksais esim. 200-400.000 euroa niin eihän sellaisella tuotolla tietenkään saa "ostettua" rekkaa. Ei taida pankitkaan luotottaa autoa vastaan. Liisinki on ainoa tapa saada auto käyttöön ja tuotantovälineeksi tuota parin prosentin tuottoa hinkkaamaan. Mutta tuotantovälineet eli auto/t on koko ajan rahoitusyhtiön tai autoliikkeen omistuksessa.

        Se on eri asia pakuissa ja pikkuautoissa. Käytetyn auton hankinta kulueränä vastaa suunnilleen yhden ihmisen muutaman kuukauden palkka- ja sivukulujen summaa.

        Sitäpaitsi ajoneuvot menee omaan pääomaan eli taseeseen, eli niillä on vakuusarvoa lainaa hakiessa, ja niistä saa tehdä poistot (tai pitää, miten sen haluaa nähdä)..


      • syynä
        että... kirjoitti:

        kuljetusbisnes on pääomavaltainen urheilulaji, jossa tuotot on pieniä - muutama prosentti liikevaihdosta jos edes plussalle pääsee.

        Jos rekka maksais esim. 200-400.000 euroa niin eihän sellaisella tuotolla tietenkään saa "ostettua" rekkaa. Ei taida pankitkaan luotottaa autoa vastaan. Liisinki on ainoa tapa saada auto käyttöön ja tuotantovälineeksi tuota parin prosentin tuottoa hinkkaamaan. Mutta tuotantovälineet eli auto/t on koko ajan rahoitusyhtiön tai autoliikkeen omistuksessa.

        Se on eri asia pakuissa ja pikkuautoissa. Käytetyn auton hankinta kulueränä vastaa suunnilleen yhden ihmisen muutaman kuukauden palkka- ja sivukulujen summaa.

        Sitäpaitsi ajoneuvot menee omaan pääomaan eli taseeseen, eli niillä on vakuusarvoa lainaa hakiessa, ja niistä saa tehdä poistot (tai pitää, miten sen haluaa nähdä)..

        Sillä tuotolla pitää pystyä ostamaan rekka koska lesing on kalliimpi vaihtoehtö. Leasing yhtiöt tuskin tekee tappiota.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Huomenta ihana

      Kauniskasvoinen ihanuus 😘 saan sut vielä
      Ikävä
      40
      7003
    2. Hei rakas...

      Miten on työpäivä sujunut? Rakastan sinua 💗
      Ikävä
      32
      3948
    3. Ei tämä etene ikinä

      Kun kumpikaan ei enää ota yhteyttä. Mä en ainakaan uskalla.
      Ikävä
      46
      3347
    4. Edelleen sitä on vaikea uskoa

      Että olisit oikeasti rakastunut muhun
      Ikävä
      40
      2949
    5. Vitsi mihin menit. Heti takasin.

      Mä näin sut tuu takasin! Oli kiire, niin en ehtiny sin perään!
      Ikävä
      17
      2726
    6. Toiveikas vai toivoton

      torstai? Ajatuksia?
      Ikävä
      37
      2238
    7. Mukavaa päivää

      Mun rakkauden kohteelle ❤️ toivottavasti olet onnellinen
      Ikävä
      16
      2196
    8. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      41
      2153
    9. Voi ei! Jari Sillanpää heitti keikan Helsingissä - Hämmästyttävä hetki lavalla...

      Ex-tangokuningas on parhaillaan konserttikiertueella. Hän esiintyi Savoy teatterissa äitienpäivänä. Sillanpää jakoi kons
      Suomalaiset julkkikset
      48
      2087
    10. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      40
      2058
    Aihe