Nikodeemus, juutalaisten hallitusmies, tulee Jeesuksen tykö yöllä ( 1).
Nikodeemus oli fariseus ja tunsi siten hyvin kirjoitukset.
Toisaalta Jeesus nuhtelee Nikodeemusta;"Sinä olet Israelin opettaja, etkä tätä tiedä" (j. 9)
Jeesus puhuu Nikodeemuksen kanssa uudestisyntymisestä ja uskosta (Joh. 3:1-21).
Luvun lopussa kerrotaan Jeesuksen ja Johanneksen kastaneen (j. 22).
Johanneksen opetuslapset rupeavat väittelemään erään juutalaisen kanssa puhdistuksesta (j. 25)
---
Kysymyksiä:
---Miksi Nikodeemus tuli Jeesuksen luo yöllä?
---Miksi Nikodeemus ei ymmärtänyt Jeesuksen puhetta uudestisyntymisestä?
---Mitä tarkoitetaan ”vedestä ja Hengestä”-syntymisellä (Joh. 3:5)?
---Mitä Jeesus tarkoittaa ”lihasta”-syntymisellä (Joh. 3:6)?
---
Kun Jeesus lopettaa Nikodeemuksen kanssa keskustelut uudestisyntymisestä, alkaa Johannes kertomaan siitä, kuinka Jeesus opetuslapsineen oleskelee Juudean maaseudulla ja kastaa (j. 22).
---Liittyykö uudestisyntyminen ja kaste jotenkin toisiinsa?
Johannes kertoo myös Johannes Kastajan kastetoiminnasta (j. 23) ja siitä, kuinka hänen opetuslapsensa väittelevät erään juutalaisen kanssa puhdistuksesta (j. 25).
-Millaisista puhdistuksista oli kyse?
-Liittyykö puhdistus myös kristilliseen kasteeseen?
Jeesus ja Nikodeemus, Joh. 3:1-21
18
349
Vastaukset
Virsi 276
--
1.
Jeesuksesta laulan,
Jeesuksesta vaan,
jolta syyni suuret
anteeks sain ja saan,
jolta syyni suuret
anteeks sain ja saan.
2.
Hän mun syyni suuret
poisti verellään,
otti synnin orjan
armoon, elämään,
otti synnin orjan
armoon, elämään.
3.
Katkoi verkot valheen,
kahleet kuoleman,
vangin vapautti,
laps oon Jumalan,
vangin vapautti,
laps oon Jumalan.
4.
Lapsi oma Herran,
taivaan kuninkaan,
kruunun perin kerran,
valtakunnan saan,
kruunun perin kerran,
valtakunnan saan.
5.
Pääsen asukkaaksi
kultakaupunkiin,
viedään vierahaksi
häihin iäisiin,
viedään vierahaksi
häihin iäisiin.Ihmisen kaksi syntymää
Kirjoittanut: TeuvoSuni 1.1.2009 klo 17.20
Tähän pimeyden maailmaan syntymisen joutuu käymään läpi jokainen
ihminen. Ja se synnytys käynistyy ja tapahtuumaallisten kätilöiden
tai vastaavien avustuksella. Ja hyvin tuskallinen se on jokaiselle lapselle,
kun häntä puoliväkisten aletaan työntää pois lämpöisestä ja turvallisesta
kohdusta ahtaaseen ja täysin tuntemattomaan maailmaan. Eikä kukaan
ihminen tuosta syntymästä mitään muista.
En muista minäkään, ja sen minkä siitä tiedän, tiedän sen pappani keromuksen
perusteella, että synnyin hänen itärajan taakse jäänessä savusaunassa,
hänen toimiessa kätilönä, kun äitini synnytti ensimmäisen aviottoman lapsensa.
Isän nimen ja kuvan sain vasta vuonna 1992, ja vasta sen jälkeen, vuonna
2000 sain tietää tämän miehen, joka ei halunnut minua omakseen tunnustaa,
menehtyneen ajaessaan moottoripyörällä kiveen samoihin aikoihin, kun äitinikin
kuoli vuonna1955.
Sen toisen syntymisen saavat kokea vain harvat ja valitut, ja se käynnistetään
aina ylhäältä taivaasta, ja sen tarkoitus on johtaa valitut toisen kerran ahtaan
paikan kautta tästä Saatanan hallusssa olevasta maailmasta taivaan
kansalaiseksi, ja tuossa synnytyksessä hänet puetaan siihen taivaalliseen
hääpukuun, jonka merkiksi ja sinetiksi hän saa sydämeensä Isän ja Pojan
Hengen, kuten Jeesus tämän ennalta ilmoitti:
"Jos joku rakastaa minua, hän noudattaa minun sanaani. Minun Isäni rakastaa
häntä ja me tulemme hänen luokseen ja jäämme asumaan hänen luokseen."
Yhtä vähän, kuin Israelin kansan opettaja Nikodemus tiesi tästä syntymisestä.
Yhtä vähän siitä tietävät tämänkin kansan opettajat, kuten näistä kolmesta
todistuksesta selviää:
Edesmennyt luterilainen arkkipiispa:
"Kysymme kuitenkin vielä, milloin uudestisyntyminen tapahtuu.
Edellisen mukaan tulee vastaukseksi: uudestisyntyminen tapahtuu
varsinaisesti vasta kirkkaudessa, mutta se on tässä ajassa jo
alkanut jokaisen ihmisen kohdalla, joka elää uskossa Kristukseen."
Luterilainen hurmahenkinen pappi:
"Miten voi käytännössä ottaa Jeesuksen vastaan? Esimerkiksi
rukoilemalla. Voit rukoilla omin sanoin, jos haluat. Tai lukea vaikkapa
seuraavan rukouksen:
Tarvitsen sinua Jeesus. Tunnustan, että olen tehnyt syntiä sinua
vastaan. Kiitos, että olet kuollut ristillä ja kärsinyt syntieni
rangaistuksen puolestani. Avaan tällä hetkellä elämäni ovet sinulle
ja vastaanotan sinut Herrakseni ja Vapahtajakseni.
Kiitos, että olet kuullut rukoukseni, antanut syntini anteeksi ja ottanut
minut omakseni. Kiitos, että nyt kuulun sinulle ja sinä minulle.
Opeta minua elämään omanasi. Aamen.
Mitä tapahtui, kun rukoilit? Jeesus tuli elämääsi. Mistä sen tiedät?
Siitä että Jeesus lupasi tulla."
Hurmahenkinen helluntailainen:
"Tässä Sanan valossa näin, että kaste ei ole tien alku. Sitä ei ole uskovien
upotuskaste, vielä vähemmän epäraamatullinen lapsikaste. Ehtoollinen
ei myöskään ole sama kuin tien alku. Luin selkeästä Herran Sanasta:
"Minä olen A ja O, ensimmäinen ja viimeinen, alku ja loppu (Ilm.22:13).
Pyhä henki, Jumaluuden kolmas persoona, kirkasti minulle ristiinnaulittua,
vertavuotavaa Kristusta, joka vielä tänäkin päivänä on ainoa uskon alkaja
ja antaja - ovi Isän sydämelle asti. Hänestä kaikki profeetat todistavat,
että jokainen, joka uskoo Häneen - Jeesukseen - saa synnit anteeksi
Hänen nimensä kautta. Sisäisen ihmisen haparoivat ja etsivät jalat tunsivat
kaidan tien alkupään allaan. Kaipaus oli täyttynyt. Etsijä oli löytänyt."
Tällaisia ovat tänäkin päivänä nämä tämänkin kansan liperikaulaisten ja jopa
säkkipukuisesten Nikodemosten käsitykset tästä ihmiselämän tärkeimmästä
tapahtumasta. Joten täysin aiheellinen on olluti tämäkin Pyhän Hengen opetus:
"Ihmiskunnan tietämättömyyden huipulla seisovat teologian tohtorit."
Oman uudestisyntymistapahtuman olen täällä jo niin monta kertaa kertonut, joten
en sitä nyt tähän liitä, paitsi jos joku ei ole sitä kertaakaan lukenut. Ja siksi
Saatanan pettämät väärämieliset ovat tuosta Jeesuksen ahtaasta portista,
taivaan synnytyskanavasta, hänen Henkensä ilmoitusta herjaten tehneet suniportin.
Kun siinä ensimmäisessä synnytyksessä katkaistaan napanuora, ei entiseen ole
enää mitään paluuta. Näin käy uudestisyntymisessäkin, siinä katkaistaan
yhteydet kaikkeen menneeseen. Enää et pysty nauttimaan porttopappien valheista,
etkä porttoseurakuntien ihanasta rakkauden yhteydestä.TeuvoSuni:
"tuossa synnytyksessä hänet puetaan siihen taivaalliseen
hääpukuun, jonka merkiksi ja sinetiksi hän saa sydämeensä Isän ja Pojan
Hengen, ..."
----
Ef.2:13-14
--
1:13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,
1:14 sen, joka on meidän perintömme vakuutena, hänen omaisuutensa lunastamiseksi - hänen kirkkautensa kiitokseksi.
---
Pyhän Hengen sinetti on kaikissa niissä, jotka ovat panneet toivonsa Kristukseen.
Se on merkkinä Jumalan omistusoikeudesta uskoviin.
Kerran Hän tulee perimään omaisuutensa.
Ympärileikkaus oli Aabrahamin uskonvanhurskauden sinetti (Room. 4:11).
Kol. 2:11-13 vertaa ympärileikkausta ja kristillistä kastetta toisiinsa;
Vanhan liiton merkki oli ympärileikkaus.
Uuden Liiton on kaste, jota Paavali nimittää "Kristuksen ympärileikkaukseksi".
(Vrt. myös 1. Piet.3:21, jossa "pyytäminen"-sana voidaan kääntää myös liitto-sanalla).
Kaste on ainoa näkyvä ulkonainen merkki kristityn elämässä ja siinä annetaan meille myös Pyhän Hengen sinetti.
"Olemmehan yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi" (1. Kor.12:13).Tapio522 kirjoitti:
TeuvoSuni:
"tuossa synnytyksessä hänet puetaan siihen taivaalliseen
hääpukuun, jonka merkiksi ja sinetiksi hän saa sydämeensä Isän ja Pojan
Hengen, ..."
----
Ef.2:13-14
--
1:13 Hänessä on teihinkin, sittenkuin olitte kuulleet totuuden sanan, pelastuksenne evankeliumin, uskoviksi tultuanne pantu luvatun Pyhän Hengen sinetti,
1:14 sen, joka on meidän perintömme vakuutena, hänen omaisuutensa lunastamiseksi - hänen kirkkautensa kiitokseksi.
---
Pyhän Hengen sinetti on kaikissa niissä, jotka ovat panneet toivonsa Kristukseen.
Se on merkkinä Jumalan omistusoikeudesta uskoviin.
Kerran Hän tulee perimään omaisuutensa.
Ympärileikkaus oli Aabrahamin uskonvanhurskauden sinetti (Room. 4:11).
Kol. 2:11-13 vertaa ympärileikkausta ja kristillistä kastetta toisiinsa;
Vanhan liiton merkki oli ympärileikkaus.
Uuden Liiton on kaste, jota Paavali nimittää "Kristuksen ympärileikkaukseksi".
(Vrt. myös 1. Piet.3:21, jossa "pyytäminen"-sana voidaan kääntää myös liitto-sanalla).
Kaste on ainoa näkyvä ulkonainen merkki kristityn elämässä ja siinä annetaan meille myös Pyhän Hengen sinetti.
"Olemmehan yhdessä Hengessä kastetut yhdeksi ruumiiksi" (1. Kor.12:13).taivaan hääjuhliin.
Ahtaassa portissa tuon kutsukortti tarkastetaan, ja jos se on
alkuperäinen, pelkästä Jumalan armosta annettu, on ihmisellä
silloin mahdollisuus vaihtaa se taivaan hääpukuun - Pyhään Henkeen.
Mutta monet - sinäkin - olet tuon kutsun heittänyt roskiin,
ja ottanut lihasi himon mukaisen Saatanan kasteen, ja siksi
vielä tänäkin päivänä olet osaton Pyhästä Hengestä ja vuodesta
toiseen teet noita tyhjänpäiväisiä aloituksiasi ja välillä
käyt jonkun porttopapin luona öljyllä voideltavana, ettei
tekopyhyytesi mihinkään karkaisi.TeuvoSuni kirjoitti:
taivaan hääjuhliin.
Ahtaassa portissa tuon kutsukortti tarkastetaan, ja jos se on
alkuperäinen, pelkästä Jumalan armosta annettu, on ihmisellä
silloin mahdollisuus vaihtaa se taivaan hääpukuun - Pyhään Henkeen.
Mutta monet - sinäkin - olet tuon kutsun heittänyt roskiin,
ja ottanut lihasi himon mukaisen Saatanan kasteen, ja siksi
vielä tänäkin päivänä olet osaton Pyhästä Hengestä ja vuodesta
toiseen teet noita tyhjänpäiväisiä aloituksiasi ja välillä
käyt jonkun porttopapin luona öljyllä voideltavana, ettei
tekopyhyytesi mihinkään karkaisi.TeuvoSuni: "Kaste on kutsukortti taivaan hääjuhliin.
Ahtaassa portissa tuon kutsukortti tarkastetaan, ja jos se on alkuperäinen, pelkästä Jumalan armosta annettu, on ihmisellä
silloin mahdollisuus vaihtaa se taivaan hääpukuun - Pyhään Henkeen".
--
- Kasteessa ihminen pukee Kristuksen ja hänen vanhurskautensa päällensä (Gal. 3:27)
- Kasteessa tapahtuu peso, pyhittyminen ja vanhurskautuminen Kristuksen nimessä ja Jumalan Hengessä (1.Kor. 6:11) .Tapio522 kirjoitti:
TeuvoSuni: "Kaste on kutsukortti taivaan hääjuhliin.
Ahtaassa portissa tuon kutsukortti tarkastetaan, ja jos se on alkuperäinen, pelkästä Jumalan armosta annettu, on ihmisellä
silloin mahdollisuus vaihtaa se taivaan hääpukuun - Pyhään Henkeen".
--
- Kasteessa ihminen pukee Kristuksen ja hänen vanhurskautensa päällensä (Gal. 3:27)
- Kasteessa tapahtuu peso, pyhittyminen ja vanhurskautuminen Kristuksen nimessä ja Jumalan Hengessä (1.Kor. 6:11) .pukusi värin näet. Etkä sitä enää silloin pysty musta valkeaksi
muuttamaan, jos et ennen sitä saa Kristusta ahtaassa portissa kohdata.- Heikoilla olet
TeuvoSuni kirjoitti:
taivaan hääjuhliin.
Ahtaassa portissa tuon kutsukortti tarkastetaan, ja jos se on
alkuperäinen, pelkästä Jumalan armosta annettu, on ihmisellä
silloin mahdollisuus vaihtaa se taivaan hääpukuun - Pyhään Henkeen.
Mutta monet - sinäkin - olet tuon kutsun heittänyt roskiin,
ja ottanut lihasi himon mukaisen Saatanan kasteen, ja siksi
vielä tänäkin päivänä olet osaton Pyhästä Hengestä ja vuodesta
toiseen teet noita tyhjänpäiväisiä aloituksiasi ja välillä
käyt jonkun porttopapin luona öljyllä voideltavana, ettei
tekopyhyytesi mihinkään karkaisi.Sinun sanasi vastaan Jumalan Sana. Heikosti sinun käy, jos ei sinussa muutosta tapahdu.
- Etsi R
Matt. 3
6 He tunnustivat syntinsä, ja Johannes kastoi heidät Jordanissa.
11"Minä kastan teidät vedellä parannukseen, mutta minun jälkeeni tulee toinen, joka on minua väkevämpi. Minä en kelpaa edes riisumaan kenkiä hänen jalastaan. Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella.
Ap. t. 8:36
Matkan jatkuessa he tulivat paikkaan, jossa oli vettä. Silloin hoviherra sanoi: "Tässä on vettä. Estääkö mikään kastamasta minua?"
Ap. t. 10:47
"Kuka voi estää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niin kuin mekin?"PYHÄ HENKI JA KASTE ANNETAAN PAKANOILLE
Apt. 10:44-48
--
10:44 Kun Pietari vielä näitä puhui, tuli Pyhä Henki kaikkien päälle, jotka puheen kuulivat.
10:45 Ja kaikki ne uskovaiset, jotka olivat ympärileikatut ja olivat tulleet Pietarin mukana, hämmästyivät sitä, että Pyhän Hengen lahja vuodatettiin pakanoihinkin,
10:46 sillä he kuulivat heidän puhuvan kielillä ja ylistävän Jumalaa. Silloin Pietari vastasi:
10:47 "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niinkuin mekin?"
10:48 Ja hän käski kastaa heidät Jeesuksen Kristuksen nimeen. Silloin he pyysivät häntä viipymään siellä muutamia päiviä.
--
Pietarin puhuessa tapahtuu jotain odottamatonta; Pyhä Henki tuli kaikkien päälle ja he alkoivat puhumaan kielillä.
Tilanne muistuttaa Jerusalemin helluntaikokemusta (Apt. 2:1-4).
Kielillä puhumista pidettiin ilmeisenä todisteena, että näillä pakanoilla oli nyt Pyhä Henki.
Heidätkin voitiin näin liittää kasteen kautta Kristuksen seurakuntaan (1. Kor. 12:13)
Kun Pyhä Henki vuodatettiin Korneliuksen perhekunnan ylle, Pietari sanookin heti: "Ei kaiketi kukaan voi kieltää kastamasta vedellä näitä, jotka ovat saaneet Pyhän Hengen niin kuin mekin?" (47).
Alussa Hengen täytyi tehdä tavallisuudesta poikkeava järjestys, jotta pakanoita suostuttiin yleensä ollenkaan kastamaan.
Tuo tilanne oli täysin ainutkertainen.
- tapahtuu
silloin, kuin Jumala sen päätöksensä mukaan tekee. Ihminen syntyy uudeksi ylhäältä Jumalasta sitten, kun hän on tunnustanut Jumalan Sanan ja tahtonut elää Sanan opetuksissa.
- DNA13
Näin se on kun kirjoitit.
Vedestä ja Hengestä tarkoittaa syntymistä Pyhän Hengen kautta.
Vesi tarkoittaa sitä elävää vettä jota vain Jeesus voi antaa eli kasvaa Jumalan( Kristuksen) Sanan ja kuuliaisuuden kautta uudestisyntyen pelastukseen.
Kristillinen upotuskaste otetaan vasta uudestisyntymisen jälkeen.
Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu !
Jokainen joka huutaa avuksi Herran nimeä pelastuu.
Joh3:36. Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä, MUTTA joka ei ole KUULIAINEN Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällään.
Pelkästään usko Poikaan ei riitä vaan täytyy olla myös kuuliainen Pojalle.
Kuuliaisuuteen kuuluu myös Raamatun mukainen upotuskaste vedessä, samoin Pyhän Hengen kaste seuraa kuuliasuutta ja se on se elävä vesi kun saamme Pyhän Hengen asumaan henkeemme/sydämeemme ja tulemme elävän veden lähteeksi joka kumpuaa iankaikkiseen elämään. DNA13 kirjoitti:
Näin se on kun kirjoitit.
Vedestä ja Hengestä tarkoittaa syntymistä Pyhän Hengen kautta.
Vesi tarkoittaa sitä elävää vettä jota vain Jeesus voi antaa eli kasvaa Jumalan( Kristuksen) Sanan ja kuuliaisuuden kautta uudestisyntyen pelastukseen.
Kristillinen upotuskaste otetaan vasta uudestisyntymisen jälkeen.
Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu !
Jokainen joka huutaa avuksi Herran nimeä pelastuu.
Joh3:36. Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä, MUTTA joka ei ole KUULIAINEN Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällään.
Pelkästään usko Poikaan ei riitä vaan täytyy olla myös kuuliainen Pojalle.
Kuuliaisuuteen kuuluu myös Raamatun mukainen upotuskaste vedessä, samoin Pyhän Hengen kaste seuraa kuuliasuutta ja se on se elävä vesi kun saamme Pyhän Hengen asumaan henkeemme/sydämeemme ja tulemme elävän veden lähteeksi joka kumpuaa iankaikkiseen elämään.DNA13: "Kuuliaisuuteen kuuluu myös Raamatun mukainen upotuskaste vedessä,..."
--
Onko kaste "Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen" mielestäsi:
-Sinun tekosi eli ns. kuuliaisuuden askel
-vai Jumalan teko?
(Eli onko kaste lakia vai evankeliumia?)- mene.
DNA13 kirjoitti:
Näin se on kun kirjoitit.
Vedestä ja Hengestä tarkoittaa syntymistä Pyhän Hengen kautta.
Vesi tarkoittaa sitä elävää vettä jota vain Jeesus voi antaa eli kasvaa Jumalan( Kristuksen) Sanan ja kuuliaisuuden kautta uudestisyntyen pelastukseen.
Kristillinen upotuskaste otetaan vasta uudestisyntymisen jälkeen.
Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu !
Jokainen joka huutaa avuksi Herran nimeä pelastuu.
Joh3:36. Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä, MUTTA joka ei ole KUULIAINEN Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällään.
Pelkästään usko Poikaan ei riitä vaan täytyy olla myös kuuliainen Pojalle.
Kuuliaisuuteen kuuluu myös Raamatun mukainen upotuskaste vedessä, samoin Pyhän Hengen kaste seuraa kuuliasuutta ja se on se elävä vesi kun saamme Pyhän Hengen asumaan henkeemme/sydämeemme ja tulemme elävän veden lähteeksi joka kumpuaa iankaikkiseen elämään.Jos Paavali olisi ollut uudestisyntynyt ennen kastettaan, niin eihän hänelle silloin olisi mitään syntien pesusta puhuttu enää kastetilaisuudessa.
Ap. t. 22:16
Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi JA PESTÄ POIS SYNTISI.' DNA13 kirjoitti:
Näin se on kun kirjoitit.
Vedestä ja Hengestä tarkoittaa syntymistä Pyhän Hengen kautta.
Vesi tarkoittaa sitä elävää vettä jota vain Jeesus voi antaa eli kasvaa Jumalan( Kristuksen) Sanan ja kuuliaisuuden kautta uudestisyntyen pelastukseen.
Kristillinen upotuskaste otetaan vasta uudestisyntymisen jälkeen.
Joka uskoo ja kastetaan se pelastuu !
Jokainen joka huutaa avuksi Herran nimeä pelastuu.
Joh3:36. Joka uskoo Poikaan, sillä on iankaikkinen elämä, MUTTA joka ei ole KUULIAINEN Pojalle, se ei ole elämää näkevä, vaan Jumalan viha pysyy hänen päällään.
Pelkästään usko Poikaan ei riitä vaan täytyy olla myös kuuliainen Pojalle.
Kuuliaisuuteen kuuluu myös Raamatun mukainen upotuskaste vedessä, samoin Pyhän Hengen kaste seuraa kuuliasuutta ja se on se elävä vesi kun saamme Pyhän Hengen asumaan henkeemme/sydämeemme ja tulemme elävän veden lähteeksi joka kumpuaa iankaikkiseen elämään.DNA13: "Kristillinen upotuskaste otetaan vasta uudestisyntymisen jälkeen".
--
Joh. 3:ssa luvussa kerrotaan Johanneksen kastaneen Ainonissa, koska siellä oli ”paljon vettä” (23).
Itse aikoinani sain sellaista opetusta, että ainoa oikea kaste tapahtuu upottamalla.
Niin kauan oletinkin, kunnes huomasin, ettei perusteita tällaiselle väitteelle löydykkään itse Raamatusta.
Raamatussa ei kuitenkaan ole mitään säädöstä kasteen muodosta ja veden määrästä siinä.
Raamattu kertoo ainoastaan, että kaste toimitetaan Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen (Matt.28:19).
Kasteveden tuli olla myös puhdasta (Hebr.10.22; Hes.36:25).
Kun Jeesus ylösnousemuksensa jälkeen asetti kristillisen kasteen, hän ei puhunut veden määrästä mitään.
Hän yksinkertaisesti vain sanoi, että pelastukseen kuuluu usko ja kaste ”Joka uskoo ja kastetaan, se pelastuu” (Mark.16:16).
Edelleen: ” tehkää kaikista kansoista (“kaikkiin kansoihin” kuuluvat lapsetkin!) opetuslapsia kastaen heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen” (Matt.28:19).
Myöskään Jeesuksen opetus kasteesta ei puhu veden määrästä, vaan kasteen välttämättömyydestä:
”ellei ihminen synny vedestä ja Hengestä, ei hän voi päästä sisälle Jumalan valtakuntaan” (Joh.3:5).
Raamatusta ei löydy tarkkaa säädöstä kasteveden määrästä.
On sama kastetaanko upottamalla, vihmomalla vai valelemalla.
Rooman eräästä katakombista on löydetty toiselta vuosisadalta olevasta kastekappelista kuva. Siinä Johannes kastaa Jeesuksen kaatamalla astialla vettä Jeesuksen päälle.
Kappelissa on kastevettä varten vain pieni lattiasyvennys, johon upottaminen oli mahdotonta.
--
Kirjassa DIDAKHE (kahdentoista apostolin oppi) n. 100-luvulta, sanotaan:
”Kastakaa Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen virtaavalla vedellä (tai:virtaavassa vedessä)..
Mutta, jos sinulla ei ole virtaavaa vettä, kasta muuhun veteen.
Jos et voi kastaa raikkaalla vedellä, kasta lämpimällä.
Mutta jos sinulla ei ole kumpaakaan, vala päähän kolmesti vettä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen.”mene. kirjoitti:
Jos Paavali olisi ollut uudestisyntynyt ennen kastettaan, niin eihän hänelle silloin olisi mitään syntien pesusta puhuttu enää kastetilaisuudessa.
Ap. t. 22:16
Ja nyt, mitä viivyttelet? Nouse, huuda avuksi hänen nimeänsä ja anna kastaa itsesi JA PESTÄ POIS SYNTISI.'"Jos Paavali olisi ollut uudestisyntynyt ennen kastettaan, niin eihän hänelle silloin olisi mitään syntien pesusta puhuttu enää kastetilaisuudessa".
--
Tästä keskustellaan NM:ssa:
http://www.netmission.fi/fi/index.php?show=messages&tid=5108
- kyseessä
Nikodemuksen ja Jeesuksen keskustelu ajoittuu Jeesuksen oman Jordanilla saaman kasteen jälkeen heti sen perään. Nikodemus uskoi jo ennen Jeesuksen luokse tulemista, mutta ei ollut uudestisyntynyt vedestä ja Hengestä. Sekin seikka puoltaa sitä tulkintaa, että uudestisyntyminen tapahtuu kasteessa, eikä uskoontulemisessa. Silloinhan Jeesus olisi julistanut Nikodemuksen uudestisyntyneeksi uskonsa tunnustamisen perusteella, kuten uudestikastajat tekevät.
Nikodemus tunnustaa uskonsa TULLESSAAN Jeesusta tapaamaan:
1 Fariseusten joukossa oli Nikodemos-niminen mies, juutalaisten neuvoston jäsen.
2 Hän tuli yöllä Jeesuksen luo ja sanoi: "Rabbi, me tiedämme, että sinä olet Jumalan lähettämä opettaja. Ei kukaan pysty tekemään sellaisia tunnustekoja kuin sinä, ellei Jumala ole hänen kanssaan." [Joh. 9:16; Ap. t. 10:38]
---
(Samoin Apt.19-luvun alun mukaan 12 miestä oli jo uskossa, mutta he eivät olleet uudestisyntyneet.)"Nikodemuksen ja Jeesuksen keskustelu ajoittuu Jeesuksen oman Jordanilla saaman kasteen jälkeen heti sen perään".
--
Niinpä!
Johannes Kastaja, joka kastoi vain vedellä, puhui Hänestä, joka kastaa Pyhällä Hengellä (Joh. 1:33).
Kun vesi ja Henki (Joh.3:5) liitetään yhteen, niistä tulee väline, mikä vaikuttaa uuden syntymisen Jumalan valtakuntaan (Tiit. 3:5).- Nikodemukselle.
Tapio522 kirjoitti:
"Nikodemuksen ja Jeesuksen keskustelu ajoittuu Jeesuksen oman Jordanilla saaman kasteen jälkeen heti sen perään".
--
Niinpä!
Johannes Kastaja, joka kastoi vain vedellä, puhui Hänestä, joka kastaa Pyhällä Hengellä (Joh. 1:33).
Kun vesi ja Henki (Joh.3:5) liitetään yhteen, niistä tulee väline, mikä vaikuttaa uuden syntymisen Jumalan valtakuntaan (Tiit. 3:5).Pieninkään piirto Jeesuksen sanoista ei saa kadota; saatikka, että vaihdamme Jeesuksen suuhun ihan muuta, kuin alunperin on sanottu.
Jeesus käyttää sanaa vedestä (water, hydor) ja Hengestä.
Raamatun periaatteiden mukaan termit ovat niiden alkuperäisessä merkityksessä, jos alkuperäinen sanoja tai ylöskirjoittaja ei siinä kohdassa muuta tuo esille. Joten ei me voida Jeesuksen puheita sovittaa paremmin oman oppimme mukaiseksi antamalla Jeesuksen puheille eri merkityksiä, kuin mitä on olunperin sanottu.
5 απεκριθη ο ιησους αμην αμην λεγω σοι εαν μη τις γεννηθη εξ υδατος και πνευματος ου δυναται εισελθειν εις την βασιλειαν του θεου
5 Jeesus vastasi: "Totisesti, totisesti: jos ihminen ei synny vedestä ja Hengestä, hän ei pääse Jumalan valtakuntaan. [Ef. 5:26; Tit. 3:5; 1. Piet. 3:21]
5 Jesus answered, Verily, verily, I say unto thee, Except a man be born of water and of the Spirit, he cannot enter into the kingdom of God.
Joh.3:10 "Jos ette usko, kun minä puhun teille maallisista, kuinka te uskoisitte, jos minä puhun teille taivaallisista?"
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi453696Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4653534Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan302979Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!882095- 1501749
- 1051700
- 1221465
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541410Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.401192Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l61085