Aluvanne-

vouhotus...

Nykyisin on oikea muotivillitys hankkia jopa talvirenkaille aluvanteet; mahdollisimman iso tuumakoko ja matalaprofiilirengas. Kallista, epäkäytännöllistä, joskus jopa yliampuvan mautonta myös ulkonäöllisesti.

Miksi ihmeessä? Aluvanne ei normaalioloissa aikaansaa mitään varsinaista etua, vain heikennystä, kuten heikompi iskunkestävyys, syöpymisherkkyys suolassa, tasapainotusongelmat jne. Kaiken kukkuraksi kalliit alut houkuttavat huumehörhöt varkaille.

Itselläni olisi varaa ostaa autooni alut, vaan en osta. Mieluummin perus-peltivanne ja siihen merkkikohtaiset kapselit, se on siinä!

34

3977

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mä oon sit kai tyhmä?

      No ajele ihan millä vanteilla haluat. Tiedoksi semmonen homma, että jotkut autot on vaan jo alunalkaen suunniteltu aluvanteille, jolloin peltivanteiden käyttö ei ole järkevää. Vanteiden painoero saattaa olla melko suuri pelti- ja aluvanteen välillä -> ajo-ominaisuudet.

      • Inertia

        Ainakin niissä autoissa mitä olen omistanut. Katukäyttöön tehdyt alut tuntuvat olevan hyvinkin tukevarakenteisia. Materiaalipaksuutta riittää vaikka muille jakaa. Paino noin näppituntumalla pari kolme kiloa enemmän kuin peltivanteella / kpl.

        En nyt ihan heti keksi mitä oleellista hyötyä on jousittamattoman massan kasvattamisesta...

        Leveästä ja matalasta renkaasta on hyötyä sileällä pitävällä ja kuivalla pinnalla. Talveksi kannattaa tehdä kuten itse tein. 175/65 15" alle. Kesärengas on 205/45 16". Kun talvirenkas oli 195/55 jättivät nissan micratkin liikennevaloissa. Nyt ei pääse micrat karkuun liukkaallakaan... :)


      • Jönsson
        Inertia kirjoitti:

        Ainakin niissä autoissa mitä olen omistanut. Katukäyttöön tehdyt alut tuntuvat olevan hyvinkin tukevarakenteisia. Materiaalipaksuutta riittää vaikka muille jakaa. Paino noin näppituntumalla pari kolme kiloa enemmän kuin peltivanteella / kpl.

        En nyt ihan heti keksi mitä oleellista hyötyä on jousittamattoman massan kasvattamisesta...

        Leveästä ja matalasta renkaasta on hyötyä sileällä pitävällä ja kuivalla pinnalla. Talveksi kannattaa tehdä kuten itse tein. 175/65 15" alle. Kesärengas on 205/45 16". Kun talvirenkas oli 195/55 jättivät nissan micratkin liikennevaloissa. Nyt ei pääse micrat karkuun liukkaallakaan... :)

        Varsinkin huokeimmat aluvanteet ovat vähintään peltivanteiden painoiset. Sitten, kun otetaan vielä tuumaa, kahta isompi koko ja siihen isompi rengas, niin lopputulos on todellakin kaikkea muuta kuin kevyt. Mutta toki se on kevyempi kuin samanlainen pyörästö rautaisena.

        Itsekin valitsin 215/55-16 kesäpyörien rinnalle 185/65-15 talvirenkaat, jotka toimivat leveämpiä paremmin talvikeleillä.

        Joskin aluvanteille ne tuli pantua, sillä Vianorista sain italialaiset aluvanteet ja Nokian kitkat yhteensä 99 e halvemmalla kuin Delta-autosta Alfan peltivanteet Continentalin kumeilla.


      • -S-

        Mitkä autot:) ? Ja mitä ihan näppituntumalla vertailen aluvannetta ja peltivannetta niin en tiedä kumpi on painavempi! Paremman näköiset tosin on alut yleensä.

        Kannattaa ostaa paremmat iskarit ennemmin jos haipaa parempia ajo-ominaisuuksia kuin että hakee sitä aluvanteilla. Seuraava parannus kohde jo alkaa olla koko auton vaihto jos haluaa parempia ajo-ominaisuuksia.


      • Inertia
        Jönsson kirjoitti:

        Varsinkin huokeimmat aluvanteet ovat vähintään peltivanteiden painoiset. Sitten, kun otetaan vielä tuumaa, kahta isompi koko ja siihen isompi rengas, niin lopputulos on todellakin kaikkea muuta kuin kevyt. Mutta toki se on kevyempi kuin samanlainen pyörästö rautaisena.

        Itsekin valitsin 215/55-16 kesäpyörien rinnalle 185/65-15 talvirenkaat, jotka toimivat leveämpiä paremmin talvikeleillä.

        Joskin aluvanteille ne tuli pantua, sillä Vianorista sain italialaiset aluvanteet ja Nokian kitkat yhteensä 99 e halvemmalla kuin Delta-autosta Alfan peltivanteet Continentalin kumeilla.

        En nyt menis sanomaan. Ainut lista minkä sain kaivettua esiin (missä oli myös painot), sanoo seuraavaa:

        Kevein kisakäyttö aluvanne 6 kg. Painavin 8.6 kg. Peltivanne (vain 2 erilaista) 7 ja 8.4 kg. Kaikki painot otettu 15" koon kohdalta vertailukelpoisuuden saavuttamiseksi. Keskiarvoksi alulle olisi tullut jotain 7.5 kg, mikä ei paljon heitä peltivanteesta. Ja kuten mainitsitkin, suurin osa alujen käyttäjistä valitsee suuremman halkaisijan ja leveämmän vanteen. Joten en minäkään ihmettele miksi talvirenkaita nostelee ihan ilokseen, mutta kesäkiekot tuntuvat työläiltä siirrellä... :)

        Tätä asiaa olisi mukava tutkia laajemminkin. Harmi vain että sellaisia listauksia joissa vanteet olisivat painoineen on hankala löytää.

        Täytyy sanoa että hyvät kaupat teit vanteista. Delta-auto on jostain syystä siirtynyt kovin ei italialaiselle linjalle. Olen kuullut huhuja että fiiatinkin osat rupeavat olemaan mersun hinnoissa... :)


      • listaa
        Inertia kirjoitti:

        En nyt menis sanomaan. Ainut lista minkä sain kaivettua esiin (missä oli myös painot), sanoo seuraavaa:

        Kevein kisakäyttö aluvanne 6 kg. Painavin 8.6 kg. Peltivanne (vain 2 erilaista) 7 ja 8.4 kg. Kaikki painot otettu 15" koon kohdalta vertailukelpoisuuden saavuttamiseksi. Keskiarvoksi alulle olisi tullut jotain 7.5 kg, mikä ei paljon heitä peltivanteesta. Ja kuten mainitsitkin, suurin osa alujen käyttäjistä valitsee suuremman halkaisijan ja leveämmän vanteen. Joten en minäkään ihmettele miksi talvirenkaita nostelee ihan ilokseen, mutta kesäkiekot tuntuvat työläiltä siirrellä... :)

        Tätä asiaa olisi mukava tutkia laajemminkin. Harmi vain että sellaisia listauksia joissa vanteet olisivat painoineen on hankala löytää.

        Täytyy sanoa että hyvät kaupat teit vanteista. Delta-auto on jostain syystä siirtynyt kovin ei italialaiselle linjalle. Olen kuullut huhuja että fiiatinkin osat rupeavat olemaan mersun hinnoissa... :)

        Aluvanteiden painoissa on varmaankin enemmän vaihtelua kuin peltivanteiden, jotka ovat muotoilultaan vähemmän toisistaan eroavia ja peltikin on yleensä sitä yhtä ja samaa. Tosin ainakin jossain vaiheessa Bemarin alkuperäisvanteina oli kevytmetallista valmistettuja peltivanteiden näköisiä vanteita. Suomessa myytävistä 15" aluvanteista kevyimmät painavat noin 5kg/kpl (Kosei, OZ). Talvialuiksi hankitaan yleensä melko halvat vanteet ja ne ovat poikkeuksetta jotain muuta kuin keveimpiä. Itsellänikin on talvikiekoilla ihan rehelliset peltivanteet. Tässä pari vanteiden painolistaa, peltivanteista vastaavia ei ole tullut vastaan.

        http://www.wheelweights.net/

        http://www.miata.net/faq/wheel_weights.html

        Ja kyllähän vanteiden painolla on merkitystä ajo-ominaisuuksiin. Tämän totesi viimeksi VM 11/03 koeajaessaan Poschen 911 malleja vakiojarruilla ja keraamisilla (eroa jousittamattomassa massassa 18kg per auto). Itse olen todennut vastaavan ajamalla autoani alkuperäisvanteilla ja 16kg kevyemmillä vanteilla. Talvinakeille en tuollaisia kuitenkaan hommaisi.


      • n.n.
        Inertia kirjoitti:

        Ainakin niissä autoissa mitä olen omistanut. Katukäyttöön tehdyt alut tuntuvat olevan hyvinkin tukevarakenteisia. Materiaalipaksuutta riittää vaikka muille jakaa. Paino noin näppituntumalla pari kolme kiloa enemmän kuin peltivanteella / kpl.

        En nyt ihan heti keksi mitä oleellista hyötyä on jousittamattoman massan kasvattamisesta...

        Leveästä ja matalasta renkaasta on hyötyä sileällä pitävällä ja kuivalla pinnalla. Talveksi kannattaa tehdä kuten itse tein. 175/65 15" alle. Kesärengas on 205/45 16". Kun talvirenkas oli 195/55 jättivät nissan micratkin liikennevaloissa. Nyt ei pääse micrat karkuun liukkaallakaan... :)

        Minulla on kesärenkaille aluvanteita jotka ovat tuntuvasti kevyempiä kuin peltivanteet jotka käytän talvirenkaiden kanssa.

        Toisaalta aluvanteissani ei ole mitään uhrattu ulkonäön vuoksi, siksi alhainen paino. Ne ovat mustaksi eloksidoituja ja käytän pölykapseleita niiden kanssa.

        Perinteiset aluvanteet olisivat tuntuvastipainavampia kuin peltivanteet ....


      • Mä oon kai sitte tyhmä?
        -S- kirjoitti:

        Mitkä autot:) ? Ja mitä ihan näppituntumalla vertailen aluvannetta ja peltivannetta niin en tiedä kumpi on painavempi! Paremman näköiset tosin on alut yleensä.

        Kannattaa ostaa paremmat iskarit ennemmin jos haipaa parempia ajo-ominaisuuksia kuin että hakee sitä aluvanteilla. Seuraava parannus kohde jo alkaa olla koko auton vaihto jos haluaa parempia ajo-ominaisuuksia.

        on olemassa automalleja, joissa alumiinivanteet on kaikissa malleissa vakiona. Luuletko, ettei tätä painohyötyä ole huomioitu autoa suunnteltaessa?
        Toinen mikä hyöty tulee mieleen on se, että jos normaaliin tapaan pitää huolta autostaa, pesee säännöllisesti jne., pysyvät alumiinivanteet paljon siistimmän näköisinä pidempään kuinpeltivanteet. Oli suolaa tai ei. Lisäksi ei tarvitse joka talvi ostaa kapselia vanteen päälle. Tienpenkat näyttää olevn täynnä niitä.
        Kaupan päälle saa vielä ulkonäön. En suoraansanoen ymmärrä, mikä aluvanteissa riepoo jos joku niitä haluaa talvellakin käytää? Itehän se kuski ne ostaa, ei oo muiden pussista pois. Onko taas kateus?


    • villitys......

      itselläni ei ole varaa ostaa pölykapseleita ja
      joudun ajamaan aluvanteilla enkä näin pääse
      nauttimaan kaikista eduista..............

    • alu-miini

      Miten se, että joillakin ihmisillä on alumiinivanteisiin varaa, ja se, että he pitävät mm. niiden ulkonäöstä voi aiheuttaa Sinulle tuollaisia tuskia. Ajele ihan vapaasti niillä pillerirenkailla, ja anna muiden ajaa millä haluavat.

      'aluvanne ei normaalioloissa aikaansaa mitään varsinaista etua' - kyllä MONET laskevat eduksi matalaprofiilisuuden mukanaantuoman ajotuntuman paranemisen niin kesä- kuin talvirenkaillakin. Yleensähän peltivanteita ei saa eri tuumakokoja vrt. alkuperäiseen vannekokoon. Minulla on ollut varmaankin kymmenet eri alumiinivanteet eri autoissa, kertaakaan ei ole ollut mitään ongelmia iskunkestävyyden tai syöpymisen suhteen. Mennäänkö sensijaan vertailemaan vaikka 15vuotta vanhoja peltivanteita ja aluvanteita, kummistako löytyy nykyään pahemmin hapettuneita/ruostuneita?. Yhden kerran minun autostani on varastettu rengas - peltivanteella! (aluissakaan ei ole mitään lukkopultteja yms.)

      Kenties mieleisesi systeemi, jossa kaikki ajavat persoonattomilla, samanlaisilla perusharmailla autoilla (tai polkupyörillä) ilman mitään lisävarusteita voisi löytyä jostain Pohjois-Korean suunnalta - oletko ajatellut muuttoa?

      Ehkä Sinun pitäisi kuitenkin pysytellä aihepiireissä joista jotain ymmärrät (mikä se sitten lieneekin)...

      • öh?

        "Yleensähän peltivanteita ei saa eri tuumakokoja vrt. alkuperäiseen vannekokoon. "

        Miksiköhän ostamassani autossa oli mukana erikokoiset peltivanteet kesä- ja talvirenkaille? Tutustu toki aiheeseen ennenkö väität typeryyksiä. :P


      • Käki Äimänen

        Herneet kuuluvat keittoon, ei nenään.


      • aluvanteinen

        Mitäpä tuohon lisää kun oli täyttä asiaa.


      • Automies

        Oi sitä ajotuntuman riemua minkä 40- sarjan renkailla saa kun pikkukivetkin iskee ranteille ja maantielläkin saa koko ajan vatkata rattia että pysyy urien osoittamassa suunnassa...


    • tuulahdus

      kyllä ne kärrynpyörät on hienot, kun isoisovaarin t-fordissa oli 20 tuuman vanteet niin kyllä mullaki!

    • jusa

      Jos autossa tulee vakiona aluvanteet kesärenkaissa, niin talvirenkaita varten joutuu vanteiden lisäksi ostamaan myös pölykapselit. Alkuperäiset pölykapselit taas maksavat usein niin älyttömästi, että aluvannesarja tulee halvemmaksi kuin peltivanne pölykapseli.

      Aluvanteet yksinkertaisesti vaan ovat paremman näköiset ja helpommat puhdistaa loskasta ym. Yksi rengasasentaja kertoi, että taksit suosivat aluvanteita talvirenkaissa nimenomaan tuon helpomman puhdistettavuuden vuoksi.

      • Taksikuski

        Takseissa harvoin on kaksia vanteita, renkaita kun kuluu useammat per kausi eli kun kesärenkaat on loppu niin pannaan kitkat alle samoille vanteille ja toisinpäin.


    • TDI

      Alut on minullakin talvellakin alla. Vähemmän loskaa ym. talvista hauskuutta kerääntyy alumiinivanteisiin kuin peltivanne-kapseli yhdistelmällä. Rengaskoko muuten on talvella juuri ensiasennusrenkaan kokoinen.

      • pasu

        - Jos yksi aluvanteista hajoaa, mistä löytää tismalleen samanlaisen tilalle. Peltivanteen saa viereistä rengasliikkeestä.
        - talvella oli ainakin minulla alujen kanssa se ongelma että kun on etelänpääteillä on paljon suolavettä, se meni avonaisista aluvanteista jarrulevyihin ja jarrut ei pitäneet mitään ensimmäiseen pariin sekunttiin joka on pitkä matka moottoritiellä. Oli pakko vaihtaa alut pois talvirenkaista turvallisuuden vuoksi. Tämä on kuitenkin vannemalli ja automalli kohtainen ongelma.


      • mopo
        pasu kirjoitti:

        - Jos yksi aluvanteista hajoaa, mistä löytää tismalleen samanlaisen tilalle. Peltivanteen saa viereistä rengasliikkeestä.
        - talvella oli ainakin minulla alujen kanssa se ongelma että kun on etelänpääteillä on paljon suolavettä, se meni avonaisista aluvanteista jarrulevyihin ja jarrut ei pitäneet mitään ensimmäiseen pariin sekunttiin joka on pitkä matka moottoritiellä. Oli pakko vaihtaa alut pois talvirenkaista turvallisuuden vuoksi. Tämä on kuitenkin vannemalli ja automalli kohtainen ongelma.

        Mistä löydät täsmälleen samanlaisen ja samalla tavalla kuluneen/haalistuneen peltivanteen tilalle?!

        Yritin kerran löytää auton mukana tullutta hieman isompaa peltivannetta, mutta koska sitä ei tuntunut mistään järkevään hintaan löytyvän, niin ostin aluvanteet ja myin kolme peltivannetta samalla rahalla kuin ostin nuo uudet vanteet. Vanteiden auton alla ollessa moni kysyi vielä että miksi laitoin niin paljon rahaa vanteisiin.. eipä viittinyt kertoa totuutta hinnasta ;)

        Nykyisissä autoissani on aluvanteet kuuluneet hintaan ja talvirenkaat olen myös ottanut aluvanteilla ja matalaprofiili tuo ajettavuutta lisää.. mutta siitähän eivät 80-sarjalaisilla ajavat tiedä mitään.


      • Sapre
        pasu kirjoitti:

        - Jos yksi aluvanteista hajoaa, mistä löytää tismalleen samanlaisen tilalle. Peltivanteen saa viereistä rengasliikkeestä.
        - talvella oli ainakin minulla alujen kanssa se ongelma että kun on etelänpääteillä on paljon suolavettä, se meni avonaisista aluvanteista jarrulevyihin ja jarrut ei pitäneet mitään ensimmäiseen pariin sekunttiin joka on pitkä matka moottoritiellä. Oli pakko vaihtaa alut pois talvirenkaista turvallisuuden vuoksi. Tämä on kuitenkin vannemalli ja automalli kohtainen ongelma.

        Allekirjoitan tuon kohdan, jossa alujen avonaisuudesta on haittaa. Ajoimme uutta autoamme Helsingistä Ouluun ja ihmettelimme alkuun, että mikä on, kun ei jarrut räntäkelillä oikein pelaa. No ei mennyt kauaa tajuta, että avonaiset aluvanteet päästivät niin paljon vettä, loskaa ja jäätä jarruihin saakka, että vasta niiden lämpeneminen jarrutuksessa poisti vian hetken kuluttua.
        Oma mielipiteeni, että peltivanteet autoihin talveksi.


      • Automies
        mopo kirjoitti:

        Mistä löydät täsmälleen samanlaisen ja samalla tavalla kuluneen/haalistuneen peltivanteen tilalle?!

        Yritin kerran löytää auton mukana tullutta hieman isompaa peltivannetta, mutta koska sitä ei tuntunut mistään järkevään hintaan löytyvän, niin ostin aluvanteet ja myin kolme peltivannetta samalla rahalla kuin ostin nuo uudet vanteet. Vanteiden auton alla ollessa moni kysyi vielä että miksi laitoin niin paljon rahaa vanteisiin.. eipä viittinyt kertoa totuutta hinnasta ;)

        Nykyisissä autoissani on aluvanteet kuuluneet hintaan ja talvirenkaat olen myös ottanut aluvanteilla ja matalaprofiili tuo ajettavuutta lisää.. mutta siitähän eivät 80-sarjalaisilla ajavat tiedä mitään.

        Niin mitäs väliä sillä on vaikka peltivanne olis punainen kun se on kapselin alla?


      • Typerys
        Automies kirjoitti:

        Niin mitäs väliä sillä on vaikka peltivanne olis punainen kun se on kapselin alla?

        Niin mitäs väliä sillä on kuka käy naimassa eukkoasi kun vako on kuitenkin suurimman osan ajasta piilossa?


    • vouhottaja

      Hommasin autoon talvirenkaat aluvanteilla, koska ne ovat mielestäni paremman näköiset kuin peltiset. Samalla tuli se etu, että ne olivat peltisiä 1/2" leveämmät ja autosta tuli parempi ajaa. Tietysti, jos olisi säästökampanjalle ruvennut, olisi voinut ostaa pinnotetut vanhoille peltisille......

      • Inertia

        Ja miten onnistuit saamaan lisää pitoa talvirenkaille leventämällä rengasta?

        Vai tarkoitatko ehkä sitä että auto tuntuu tukevammalta leveämmällä kumilla..? Pito tuskin parani pahimmilla keleillä. (Kuten varmaan tiedätkin, kun rengas levenee pintapaine pienenee ja toisinpäin).

        Alut ovat kyllä hyvän näköiset, mutta se lieneekin näiden katukäyttöön tarkoitettujen alujen ainut etu. Itselläni on Lancerissa alut myös talvikiekoissa, mutta rengas on kapea. (Kun vielä vaan ehtisin laittaa alle ennen kuin varsinainen talvi alkaa... :)


      • Uuno
        Inertia kirjoitti:

        Ja miten onnistuit saamaan lisää pitoa talvirenkaille leventämällä rengasta?

        Vai tarkoitatko ehkä sitä että auto tuntuu tukevammalta leveämmällä kumilla..? Pito tuskin parani pahimmilla keleillä. (Kuten varmaan tiedätkin, kun rengas levenee pintapaine pienenee ja toisinpäin).

        Alut ovat kyllä hyvän näköiset, mutta se lieneekin näiden katukäyttöön tarkoitettujen alujen ainut etu. Itselläni on Lancerissa alut myös talvikiekoissa, mutta rengas on kapea. (Kun vielä vaan ehtisin laittaa alle ennen kuin varsinainen talvi alkaa... :)

        Minkä vuoksi talvirenkaan tulee olla kapea?


      • 2.0 D
        Uuno kirjoitti:

        Minkä vuoksi talvirenkaan tulee olla kapea?

        Tuossa aikaisemmin joku kirjoittikin, että leveällä renkaalla pintapaine on pienempi. Nastarengas kuitenkin tarvitsee tietyn pintapaineen, että nasta pureutuu jään läpi ja antaa kunnon pidon. Kuten varmaan olet huomannut, esim. tunturirallissa autot käyttävät erittäin kapeaa piikkirengasta. Kitkarenkaissa tilanne ei ole aivan näin, vaan yleisesti kitkarenkaaksi kannattaa valita nastarengasta leveämpi vaihtoehto. Toki sitäkään ei kannata valita liian leveäksi. Uunoon varmaan sopisi 155 leveä nastarengas ja 165 leveä kitka. Leveämmät on jo pröystäilyä. Vaikka ei sulla taida uunoa ollakaan? ;-)


      • Tumppi
        Uuno kirjoitti:

        Minkä vuoksi talvirenkaan tulee olla kapea?

        Ja jos kesärenkaasta puhutaan, niin leveä ja matalaprofiilinen on ok, kun ajaa kunnon pikateitä pitkin kuivalla kelillä, Muuta mitä huonommaksi tie mennee ja mitä enempi vettä tiellä on, sitä huonommaksi ajaa leveä ja matala rengas tulee ja vesiliirtoriski kasvaa. Mutta muuten minusta on ihan itse kenenkin oma asia, minkälaiset vanteet laittaa. Vähän sama kuin väiteltäisiin onko valkoiset vai puupintaiset keittiökaapin ovet paremmat..kukin taaplaa tyylillään.


      • uuno
        2.0 D kirjoitti:

        Tuossa aikaisemmin joku kirjoittikin, että leveällä renkaalla pintapaine on pienempi. Nastarengas kuitenkin tarvitsee tietyn pintapaineen, että nasta pureutuu jään läpi ja antaa kunnon pidon. Kuten varmaan olet huomannut, esim. tunturirallissa autot käyttävät erittäin kapeaa piikkirengasta. Kitkarenkaissa tilanne ei ole aivan näin, vaan yleisesti kitkarenkaaksi kannattaa valita nastarengasta leveämpi vaihtoehto. Toki sitäkään ei kannata valita liian leveäksi. Uunoon varmaan sopisi 155 leveä nastarengas ja 165 leveä kitka. Leveämmät on jo pröystäilyä. Vaikka ei sulla taida uunoa ollakaan? ;-)

        Olet oikeassa ei ole uunoa.
        Käsittääkseni nastaluku ei eroa kovinkaan paljoa eri levyisissä renkaissa.
        Sitten jos pintapaine nastoissa olisi se haettu seikka, olisi kai edullista, että nastoja olisi kovin vähän mahdollisimman kapeassa renkaassa, ainakin teoriassa.
        Ralliautot hakevat pitoa kovasta maasta pöpperön läpi talviralleissa ja miksei sorallakin.
        "Me" tavalliset autoilijat ajamme kovilla teillä, asfaltilla ja poljetulla lumisilla sivuteillä, aniharvoin maksiminopeutta rospuutolla.
        Miksi siis kapea rengas?
        Jos ei tavoitella sporttia ulkonäköä, profiili pysyy kohtuullisena (mukavuus) ja rengas riittävän leveänä ( kestävyys ja paljon pintaa )jotta saadaan otetta alustasta.
        Muutenkin on turhaa verrata tavallista ajoa ralliin ( vrt. liike- ja lepokitka ) koska rallissa klassinen fysiikka ei oikein toimi, niinkuin siviiliajossa taas oikein hyvin.


      • n.n.
        Uuno kirjoitti:

        Minkä vuoksi talvirenkaan tulee olla kapea?

        Kapeampi talvirengas on parempi valinta, koska

        1. Mitä leveämpi talvirengas, sitä herkeämmin joutuu loskaliirtoon, jo 195 on liian leveä tässä suhteessa.

        2. Kapeampi rengas kaivautuu loskan/lumen läpi kunnes tavoitaa pitävä pinta


    • ex-alu

      Ittellä oli kahdessa autossa alut. Toisesta ne varastettiin ja auto kökötti aamulla tiiliskivien varassa parkkipaikalla. Toisesta isoon kuoppaan pimeällä ajettuani vanteen reunaan tuli painuma ja alkoi ilmavuoto renkaasta. Kallista. Nyt uusimmassa autossani alla peltivanteet, eikä aluja tule enää ellei ole ns. pakko (vakiovaruste)...

    • Olvia

      Jos puhut, olet samassa veneessä ruotsalaisen insinöörin kanssa. He nimittäin suosittelevat oikein auton käyttäjän käsikirjassa, että talvivanteeksi asennettaisiin peltivanne ja mahdollisimman PEITTÄVÄ pölykapseli. Omassa tapauksessani suositeltava talvirengaskoko on 185/65/15 kesärenkaan ollessa alkuperäisaluin 205/50/16.

      No, eihän ruotsalaisinsinööri voi tietää mitään suunnittelemansa auton ajettavuudesta, talvikeleistä eikä jarrujen suojaamisesta suolavedeltä.
      Mokomaa hapatusta, ettäs sinäkin kehtaat!

      • HarriH

        Ainakin 850 ja edelleen 70 Volvon peltivanne on kova keräämään kuraa sisäkehälle ja on siten herkkä aiheuttamaan epätasapainoa ja sen vuoksi mm. takseissa on aluvanteet. Niitä piti kaapia puhtaaksi pari kertaa talvessa. Antaahan alupyörä lisäksi bonuksena ulkonäköä.


      • Yrjö
        HarriH kirjoitti:

        Ainakin 850 ja edelleen 70 Volvon peltivanne on kova keräämään kuraa sisäkehälle ja on siten herkkä aiheuttamaan epätasapainoa ja sen vuoksi mm. takseissa on aluvanteet. Niitä piti kaapia puhtaaksi pari kertaa talvessa. Antaahan alupyörä lisäksi bonuksena ulkonäköä.

        hienoa autoani sisäpuolelta enkä näe pyöriä,olkoot kuinka näyttävät tahansa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Miksi et irrota otettasi

      Suhteeni?
      Ikävä
      69
      2723
    2. Koko ajan olet

      Senkin suhteen kiusannut. Halut on ihan mielettömät olleet jo pitkään
      Ikävä
      63
      2664
    3. Muutama syy

      Sille miksi IRL kohtaaminen on hänelle vaikeaa
      Ikävä
      68
      1792
    4. Onko kaivatullasi

      Hyvä vai huono huumorintaju?
      Ikävä
      24
      1627
    5. Estitkö sä minut

      Oikeasti. Haluatko, että jätän sun ajattelemisen? :3
      Ikävä
      20
      1550
    6. Tykkään susta

      Elämäni loppuun asti. Olet niin suuresti siihen vaikuttanut. Tykkäsit tai et siitä
      Ikävä
      9
      1480
    7. Onko kaikki hyvin, iso huoli sinusta

      Miten jakselet? Onko sattunut jotain ikävää. Naiselta
      Ikävä
      15
      1392
    8. Millainen meno

      Viikonloppuna? Mulla hirvee vitutus päällänsä. Onko muilla sama tunne??
      Ikävä
      38
      1233
    9. Tiedätkö tykkääkö

      Kaivatustasi siinä mielessä joku muukin kuin sinä itse
      Ikävä
      44
      1216
    10. Onko meillä

      Molemmilla nyt hyvät fiilikset😢ei ainakaan mulla mutta eteenpäin on mentävä😏ikävä on, kait se helpottaa ajan myötä. Ko
      Ikävä
      8
      1197
    Aihe