Betel=jumalan huone,minkä jumalan??

Sana Beetel tarkoittaa Vt:ssa(vanha testamentti) Jumalan huonetta.
Kirjassaan "Vanhan testamentin käännösvirheitä" Kaarlo Syvänen löysi sanalle "Beetel" uusia merkityksiä.
Kuten Kuningasten kirjassa kerrotaan vaelsi profeetta Elisa matkoillaan BEETEL nimiseen paikkaan(jumalan huone). Ja niin oli , että Beetel nimiseen paikkaan oli rakennettu epäjumala BAALIN temppeli, alttari ja profeettakoulu. Ne olivat epäjumala BAALIN palvojanuorukaisia, eivät pikkulapsia, jotka profeetta Elisa kirosi ja löi kuoliaaksi Herran nimeen. Sillä tässä käytetty heprean sana tarkoittaa juuri nuorukaisia, ei pikkulapsia. Beetel nimisessä paikassa palvottiin siis epäjumalia. Näitä käännösvirheitä on kymmenittäin VT:ssa. Mitä vanhempi käännös, sitä tarkempi. Kummallista kylläkin.
Aika erikoista, tässä asioiden valossa, että Vartiotorniseura on antanut haaratoimistolleen nimen BEETEL

1

460

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ..Jaakobin uni;

..joka sen aloitti. Kun Millerin ennustelut menivät pieleen, v; 1844, osa mukanaolleista ei suostunut myöntämään , niinkuin itse Miller teki, olleensa väärässä, vaan siirsi tapahtumat pois todellisuudesta "Taivaisiin," , jossa voi selittää tapahtumat miten päin vain .
      Kysymys lienee , jos vähän tutkitaan sen motiiveja, samasta , kuin oli -1900- luvun kirjailijalla Burroughsilla, hänen kirjoittaessaan kuuluisaa -Tarzan- seikkailusarjaa;
      lukijat , ja asiantuntijat alkoivat syyttää kirjailijaa liian villistä mielikuvituksesta; hän sijoitti tiikerin Afrikkaan, leijonan , savannieläimen, keskelle sademetsää, jne.
      Ensin kirj; paranteli infrasstruktuuriaan muuttamalla Tiikerin Saboriksi, naarasleijonaksi, mutta koska ei ymmärtänyt mitään sademetsäoloista, keksi oivan ratkaisun ;
      Siirsi koko homman Marsiin, (_Mars- sarja, ) tapahtuvaksi, kun juuri oli paranneltu kaukoputkia sen verran, että joku höyhkä kuvitteli näkevänsä siellä kanavia, ja koko maailma riehaantui siihen mukaan aina 2000- luvulle saakka, -
      Mars-sarjasta Burroughs sanoi, että koettakaapas nyt todistella, etteikö tällaista voi siellä tapahtua;. -Vihreitä 5- metrisiä miehiä, jne..)
      Adventismin synty oli jotain samanlaista. jokainen syntyvä oppi tarvitsee kiintopisteen, olipa se nyt mikä tahansa, ja siitä lahkoutunut -raamatuntutkijat otti tämän Jaakobin unet Beetelissä kiintopisteekseen. silloin vielä arveltiin juutalaisilla olevan taivaallinen osa Siioniin, siis Juudaan, ja piti päästä sitä lähelle.
      Se tapahtui Elian kautta, Elia seikkaili juuri Beetelissä, ja Malakian ennustus viimeisenä aikana lähetettävästä Eliaasta, sopi pienen saarnaryhmän ideologiaan jetsulleen.
      Otettiin siis Elias malliksi, ja Jaakobin Beetelin nimi jossain vaiheessa, (Meilo sen voisi muistaa,milloin, ) - Kasvavalle järjestölle vinkki-nimeksi: Beetel viittaa raamatun -Efraim- sukuun.
      Myöhemmin kai on Jt; Uskonto kertonut olevansa enempikin kuin "Huutavan ääni korvessa;. "
      Se että Beetelistä tuli 1, Jerobeamin toimesta Siionin temppeliä vastaan väärä vastauskonto, ei ole Vt; Seuraa liikauttanut.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Mitä elukkaa kaivattusi

muistuttaa? Vastaan ite myöhemmin. Miehelt.
      Ikävä
      65
      4170
    2. Haleja ja pusuja

Päivääsi kulta 🤗🤗💋❤️❤️❤️ kaipaan sinua Tänäänkin.. Miksikäs se tästä muuttuisi kun näin kauan jatkunut 🥺
      Ikävä
      46
      3939
    3. Onko mukava nähdä minua töissä?

Onko mukava nähdä minua töissä vai ei? Itse ainakin haluan nähdä sinut 🤭
      Työpaikkaromanssit
      34
      3434
    4. Oi mun haniseni

Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli
      Ikävä
      16
      2773
    5. Hei rakas sinä

Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle
      Tunteet
      34
      2689
    6. En kirjoita sulle tänne

Enään nainen. Olen kyllä kiltisti enkä ala mihinkään kuin tosirakkaudesta. Kanssasi sitten jos se on mahdollista ja pidä
      Ikävä
      14
      2502
    7. Kyllä mulla on sua ikävä

Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm
      Ikävä
      10
      2024
    8. IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.

IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm
      Maailman menoa
      11
      1163
    9. Nainen, tunnusta että olet varattu ja tyytymätön suhteeseesi

Ja siksi pyörit täällä ikävä palstalla etsien sitä jotain jota elämääsi kaipaat. ehkäpä olet hieman surullinen, koska ta
      Ikävä
      145
      1107
    10. Mitä ajattelet

Mies minusta tänään?
      Ikävä
      80
      986
    Aihe