Mä olen harmissani, kun tv:ni kuumiaa päältä n. 20 cm:n matkalta miltei niin kuumaksi, ettei kättä voi siinä pitää. Tämä ilmiö tulee noin 2,5 tunnin käytön jälkeen. Olen pitänyt maksimina pitää konetta auki 3 tuntia, sitten jäähdytän! Sammutuspeitekin on aina käden ulottuvilla sekä pistorasia, jotta vedän pois jos...
Arvatkaas, onks' rentouttavaa tv:n katselua! En suosittele Philipsiä, sillä olen vähän kuullut että just niissä tämä ominaisuus, kuumiaa eli vie sähköäkin (tietääkseni 2 x 100 W:n lampun verran, olen kuullut). Tv:ni on siis tuo 'laji', mikä otsikossani, tosin se on otettu loppuvuonna 2004. Eli, tuleeko kellään mieleen sannoo mulle jotakin järkevää tai omia kokemuksia. Muutoin laite ollut ihan ok nämä vähän yli 4 vuotta. Sehän tuolloin maksoi maltaita, tarttis sillä nyt polskuttaa vielä. Käytin täällä kyllä huoltomiehenkin tarkistamassa, mutta hän ei löytänyt asiaan sen kummempaa syytä, kuin että "ominaisuus". Laitteeni ei ollut liian pölyinen, mitä myös syyksi luulin.
Philips LCD-tv 23PF9946
8
786
Vastaukset
- sata wattia!
Ei tuollainen 23 tuuman LCD pitäisi kuumeta yli sataa wattia, 22" LCD telkkari vie noin 55 ... 60W nykyisin.
Jos ei siinä voi säätää taustavaloa pienemmälle, niin tuskin asialle tosiaan voi tehdä mitään. Litteässä telkussa ne jäähdytysaukot on yleensä yläreunassa, kuuma ilma tulee sieltä aika pieneltä pinta-alalta. Ja todellakin näyttöpaneelin taustavalaisuun käytetyt kylmäkatodiputket tuottaa enimmän lämmön. Uusissa telkuissa voi noiden putkien valotehoa pienentää, mikä mm. pienentää sähkönkulutusta ja lämpenemistä.- Okay, ootahan...
Joo, huomasin just joulunaikaan jossakin, miten vähän tavall. taulu-tv voikaan viedä sähköä! Minä olen ostanut vuonna 2004 PHILIPSIN, jonka: palvelu on huonoa, olen kuullut että nuo laitteet käytettäessä siis veisivät 100-200 W sitä tarkoitin, ohjekirjassa ei ole kerrottu mitään sähkönkulutuksesta kuten nykyisin on, jäähdytysaukot ovat just kuten sanoit ja pienellä alalla, taustavaloa en ole tähän asti löytänyt...
Sain paljon lisä-ymmärrystä vastauksestasi. Taustavaloputket tuottavat enimmän lämmön sanot. Kyseisten putkien valotehoa ei voi säätää, olen asiaa ennenkin miettinyt, kun joku sanoi. Nyt tarkistin vielä ohjekirjasta eikä ole mitään siitä asiasta. Näin on ikävä juttu, Philipsini on niitä ensimmäisiä tavallisten ihmisten laitteita ja siksi nyt kärsin!
Käyttöni on suhteellisen vähäistä 0 - 5 tuntia päivässä ehkä, joten tällä nyt on pärjättävä. Tietenkin laitteen ympäristö on hyvä ja hyvin ilmastoiva jne. En ole "tyhmä" tekniikassa.
Jos on näin, että taustavaloon en pysty vaikuttamaan, kuten nyt ymmärrän, niin onko hyötyä: katselen usein 'letter box' -koo'olla, koska se hyvin riittää myös minulle (silloin kuluttanee vähemmän kaikkea, kun reunoissa mustaa vaan!)?
Kertokaa hyvät ihmiset, MISSÄ nykyään on saatavilla TESTIKUVA !? Kurjaa, kun säätäisin kontrastit ja värisävyt mieleisekseni, eikä ole saatavilla sitä vanhaa hyvää testikuvaa.(?) Tyhmää! - lisään vielä,
Okay, ootahan... kirjoitti:
Joo, huomasin just joulunaikaan jossakin, miten vähän tavall. taulu-tv voikaan viedä sähköä! Minä olen ostanut vuonna 2004 PHILIPSIN, jonka: palvelu on huonoa, olen kuullut että nuo laitteet käytettäessä siis veisivät 100-200 W sitä tarkoitin, ohjekirjassa ei ole kerrottu mitään sähkönkulutuksesta kuten nykyisin on, jäähdytysaukot ovat just kuten sanoit ja pienellä alalla, taustavaloa en ole tähän asti löytänyt...
Sain paljon lisä-ymmärrystä vastauksestasi. Taustavaloputket tuottavat enimmän lämmön sanot. Kyseisten putkien valotehoa ei voi säätää, olen asiaa ennenkin miettinyt, kun joku sanoi. Nyt tarkistin vielä ohjekirjasta eikä ole mitään siitä asiasta. Näin on ikävä juttu, Philipsini on niitä ensimmäisiä tavallisten ihmisten laitteita ja siksi nyt kärsin!
Käyttöni on suhteellisen vähäistä 0 - 5 tuntia päivässä ehkä, joten tällä nyt on pärjättävä. Tietenkin laitteen ympäristö on hyvä ja hyvin ilmastoiva jne. En ole "tyhmä" tekniikassa.
Jos on näin, että taustavaloon en pysty vaikuttamaan, kuten nyt ymmärrän, niin onko hyötyä: katselen usein 'letter box' -koo'olla, koska se hyvin riittää myös minulle (silloin kuluttanee vähemmän kaikkea, kun reunoissa mustaa vaan!)?
Kertokaa hyvät ihmiset, MISSÄ nykyään on saatavilla TESTIKUVA !? Kurjaa, kun säätäisin kontrastit ja värisävyt mieleisekseni, eikä ole saatavilla sitä vanhaa hyvää testikuvaa.(?) Tyhmää!että laitteessani ei siis tietenkään ole sisällä digiboxia, vaan se on minulla oheislaitteena kiinnitettynä. Tv:n näyttöä minulla ei nyt ole tarvetta käyttää mihinkään muuhun kuin tv:n katseluun. Minulla myös läppäri, jolla useinkin tulee lyhyesti katsottua, vaikka uutiset - vie vähemmän sähköä! Eikä tarvii tuota sähkökiukaanomaista myllyä pistää käyntiin :( .
Olinhan tuolloin, syksyllä -04 tilanteessa, että mietin odottaako ajan kehitystä vai ostaako nyt. Tiesin riskin, että kun osan nyt, maksan siitä hirveän paljon ja sen toiminnot tietenkin muuttuvat koko ajan. Tässähän olen, aika kulunut ja mulla wanha telkkari, jota tuolloin ostettuani sen ystävät "kadehtivat"; olin ihan edelläkävijä, rahalla saa ja hevosella pääsee! Harmittaa vähän ja sorry, mutta korviini on kantautunut, että PIHLIPSIT eivät ole hyviä telkkareita, kaikkea on niissä ilmennyt. Huokaus. - öööö........
lisään vielä, kirjoitti:
että laitteessani ei siis tietenkään ole sisällä digiboxia, vaan se on minulla oheislaitteena kiinnitettynä. Tv:n näyttöä minulla ei nyt ole tarvetta käyttää mihinkään muuhun kuin tv:n katseluun. Minulla myös läppäri, jolla useinkin tulee lyhyesti katsottua, vaikka uutiset - vie vähemmän sähköä! Eikä tarvii tuota sähkökiukaanomaista myllyä pistää käyntiin :( .
Olinhan tuolloin, syksyllä -04 tilanteessa, että mietin odottaako ajan kehitystä vai ostaako nyt. Tiesin riskin, että kun osan nyt, maksan siitä hirveän paljon ja sen toiminnot tietenkin muuttuvat koko ajan. Tässähän olen, aika kulunut ja mulla wanha telkkari, jota tuolloin ostettuani sen ystävät "kadehtivat"; olin ihan edelläkävijä, rahalla saa ja hevosella pääsee! Harmittaa vähän ja sorry, mutta korviini on kantautunut, että PIHLIPSIT eivät ole hyviä telkkareita, kaikkea on niissä ilmennyt. Huokaus.Kummallista itkua. Tottakai vanhemman mallinen televisio vie enemmän virtaa kuin uusi ja moderni. Osta 20v vanha corolla tai uusi vastaavan kokoisella koneella, kumpi kuluttaa enemmän?
Ja ihan hyviä ne Philipsin (huomaa - osaan sentään nimen kirjoittaa oikein) televisiot ovat . Samalla tavalla täällä itkisit jos olisit ostanut vaikka Samsungin. Hetkinen, silloinan Samsung-taulutelevisioita ei tainnut edes olla olemassa? Sony-merkkisenä et saa edes uutena oikein toimivaa televisiota, että silleen. - PIHLIPS
öööö........ kirjoitti:
Kummallista itkua. Tottakai vanhemman mallinen televisio vie enemmän virtaa kuin uusi ja moderni. Osta 20v vanha corolla tai uusi vastaavan kokoisella koneella, kumpi kuluttaa enemmän?
Ja ihan hyviä ne Philipsin (huomaa - osaan sentään nimen kirjoittaa oikein) televisiot ovat . Samalla tavalla täällä itkisit jos olisit ostanut vaikka Samsungin. Hetkinen, silloinan Samsung-taulutelevisioita ei tainnut edes olla olemassa? Sony-merkkisenä et saa edes uutena oikein toimivaa televisiota, että silleen.tässä vielä. Mikäs' sua nyt riapoo? Ei sinun mulle olis' tarttenu kirjoittaa. Et ymmärtänyt asiallista keskustelun tarvettani, mutta noh, ööööökaaa sä nyt sitten, jos se helpottaa. Oletko jotenkin itkua kuulevinasi? Mä olen huomannut keskustelua ja tietojen jakamista, tiedonhaluisuutta.
Tosi on, että Philips on menettänyt markkinoitaan, sillä viime vuosina tekemänsä tv't eivät ole oikein suosiossa. Tämä asia on totta, siksikään heiltä ei saa palvelua, kun suhteellisen paljosti pihlipsien kanssa ongelmia. Kattos liikkeiden hyllyjä, pihlipsi ihan häviöllä esillä olevista...
Jos/kun joku tietäväinen ehtii, niin olisi kiva tietää yksityiskohta, että letter box -kokoa käyttäessä laitteen kuluminen/kuluttaminen, olisiko hivenen vähäisempää?
- Vähän muu asia, mutta kyllä myös tähän liittvä: MISSÄ on nykyään saatavilla TESTIKUVA ? Se vaan olisi niin kätevä, enkä ole kekannut, näyttääkö mikään ilmainen kanava millonkaan semmosta? *Tsau! - sata wattia!
Okay, ootahan... kirjoitti:
Kertokaa hyvät ihmiset, MISSÄ nykyään on saatavilla TESTIKUVA !? Kurjaa, kun säätäisin kontrastit ja värisävyt mieleisekseni, eikä ole saatavilla sitä vanhaa hyvää testikuvaa.(?) Tyhmää!Letterbox-mode ei vaikuta yhtään virrankulutukseen. Vaikka kuvaruutu olisi täynnä mustaa, virtaa kuluu koko ajan saman verran, ellei käytä jotain ns. dynaamisia modeja, joissa kuvan kirkkaus/kontrasti vaihtelee sisälllön mukaan. Nämä yleensä vain huonontavat kuvaa.
LCD-telkkarissa paneelin taustavalo loistaa koko ajan samalla teholla, siksi ei kikkailulla saa tehoa alas. Plasmassa taas kuvan kirkkaus vaikuttaa virrankulutukseen ja lämpenemiseen.
Vuonna 2004 ei taustavalon säätö ollut telkkareissa yleinen. Jos sellainen on, niin se löytyy todennäköisesti samoista valikoista kuin muutkin kuvan säädöt.
Nykypäivänä tuo säätö taitaa olla kaikissa LCD-televisioissa ja itse esim. käytän sitä käytännössä kontrastin säätöön; varsinainen kontrasti on säädetty miltei täysille. Kun sille taustavalolle riittää tuollainen 30 ... 40% arvo normaalisti, telkkarin virrankulutus putoaa ehkä noin puoleen ellei allekin! Ainakin lämpiäminen on vähäistä.
Oikeat säädöt riippuu merkistä, itsellä LG.
Jos taustavalon säätöä ei sitten ole, kontrastin säätö ajaa muuten saman asian, mutta musta jää tarpeettoman harmaaksi ja sähkönkulutusta ei pääse pudottamaan. Niiden kylmäkatodiputkien käyttöikä lisääntyy myös kun kirkkautta voi tiputtaa.
Testikuvaa ei enää löydy tv-kanavilta. Mutta esim. DVD:llä säädetään ens
Kuvan perussäätöön oli ihan hyvä juttu Mikrobitissä:
http://www.google.fi/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=1&url=http%3A%2F%2Fwww.mbnet.fi%2Fnettijatkot%2F2007%2F12%2Fdigiexpo%2FTaulutelevision_s%25C3%25A4%25C3%25A4t%25C3%25A4minen.ppt&ei=H89lSbGBD5Kj-garv6G_Bw&usg=AFQjCNHPSM_kVRJiufFqzcFHuQY5bmHVLg&sig2=Lyp3jEgs-9ft61mJrKyvGw - sata wattia!
sata wattia! kirjoitti:
Letterbox-mode ei vaikuta yhtään virrankulutukseen. Vaikka kuvaruutu olisi täynnä mustaa, virtaa kuluu koko ajan saman verran, ellei käytä jotain ns. dynaamisia modeja, joissa kuvan kirkkaus/kontrasti vaihtelee sisälllön mukaan. Nämä yleensä vain huonontavat kuvaa.
LCD-telkkarissa paneelin taustavalo loistaa koko ajan samalla teholla, siksi ei kikkailulla saa tehoa alas. Plasmassa taas kuvan kirkkaus vaikuttaa virrankulutukseen ja lämpenemiseen.
Vuonna 2004 ei taustavalon säätö ollut telkkareissa yleinen. Jos sellainen on, niin se löytyy todennäköisesti samoista valikoista kuin muutkin kuvan säädöt.
Nykypäivänä tuo säätö taitaa olla kaikissa LCD-televisioissa ja itse esim. käytän sitä käytännössä kontrastin säätöön; varsinainen kontrasti on säädetty miltei täysille. Kun sille taustavalolle riittää tuollainen 30 ... 40% arvo normaalisti, telkkarin virrankulutus putoaa ehkä noin puoleen ellei allekin! Ainakin lämpiäminen on vähäistä.
Jos taustavalon säätöä ei sitten ole, kontrastin säätö ajaa muuten saman asian, mutta musta jää tarpeettoman harmaaksi ja sähkönkulutusta ei pääse pudottamaan. Niiden kylmäkatodiputkien käyttöikä lisääntyy myös kun kirkkautta voi tiputtaa.
http://www.google.fi/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=1&url=http%3A%2F%2Fwww.mbnet.fi%2Fnettijatkot%2F2007%2F12%2Fdigiexpo%2FTaulutelevision_s%25C3%25A4%25C3%25A4t%25C3%25A4minen.ppt&ei=H89lSbGBD5Kj-garv6G_Bw&usg=AFQjCNHPSM_kVRJiufFqzcFHuQY5bmHVLg&sig2=Lyp3jEgs-9ft61mJrKyvGwNiin piti sanomani, että jollakin hyvällä DVD:llä se kuvan säätö on ehkä helpointa. Pimeissä kohtauksissa (mielellään värit nollille säädettynä) säädetään kuvan kirkkaus sellaiseksi, että tummat sävyt juuri erottuvat toisistaan ja musta ei juuri erotu harmaampana kuin itse ruudun pohjaharmaus. Sitten kontrastilla säädetään vaaleiden ja valoisten kohtien kirkkaus silmälle miellyttäväksi ja niin, että vaaleat sävyvivahteet ei "pala puhki" eli muutu yhtenäiseksi valkoiseksi. Lopuksi säädetään värit mieltymysten mukaan ja yleensä parhaiten onnistuu kun lähtee niitä säätämään mustavalkoisesta (0) ylöspäin. Liioittelua pitää välttää. Lisäsäätöjä voi lopuksi vielä tehdä värisävyjen suhteen (esim. kylmä/normaali/lämmin tai vielä tarkemmat säädöt jos telkkarista löytyy).
- Interesting. Ain' oppii.
sata wattia! kirjoitti:
Letterbox-mode ei vaikuta yhtään virrankulutukseen. Vaikka kuvaruutu olisi täynnä mustaa, virtaa kuluu koko ajan saman verran, ellei käytä jotain ns. dynaamisia modeja, joissa kuvan kirkkaus/kontrasti vaihtelee sisälllön mukaan. Nämä yleensä vain huonontavat kuvaa.
http://www.google.fi/url?sa=t&source=web&ct=res&cd=1&url=http%3A%2F%2Fwww.mbnet.fi%2Fnettijatkot%2F2007%2F12%2Fdigiexpo%2FTaulutelevision_s%25C3%25A4%25C3%25A4t%25C3%25A4minen.ppt&ei=H89lSbGBD5Kj-garv6G_Bw&usg=AFQjCNHPSM_kVRJiufFqzcFHuQY5bmHVLg&sig2=Lyp3jEgs-9ft61mJrKyvGwAlkuperäinen tuli luukulle just ja kurkkas ketjuaan... Mielenkiintoisia juttelit, onkos' copy right, vain saanenko kopioida vastauksesi/ selvityksesi ja laitan sen ittelleni talteen - seuraavaa tv-ostostakin varten :) .
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi244606- 883714
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313463075- 542657
- 512589
- 2032583
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne322390- 1522318
- 311945
Avustettu itsemurha herättää vahvoja tunteita - Laillista Sveitsissä, ei Suomessa
Hilkka Niemi sairastaa harvinaista PLS-sairautta. Hilkan on elettävä loppuelämänsä parantumattoman sairauden kanssa, jok1071521