Tehtiinkö amalgaani paikkoja 90-luvulla?

???

Käytettiinkö amalgaania 90-luvun puolivälissä?

12

817

Vastaukset 12

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Yks vaan

Kyllä sitä käytettiin. Joskus 1995 tai (1996?)ajattelin luopua amalgaamista ja vaihdatin ne muihin materiaaleihin. Ainakin siihen asti sitä laitettiin aina takahampaisiin.

• jep.

Ja jotkut hammaslääkärit käyttää edelleen amalgaamia.

• Almiira

En muista oliko vuosi -91 vai -92, kun paikka irtos hampaassa, olin kuitenkin kunnallisen hammashoidon piirissä ja amalgaamin vaaroista puhuttiin jo. Pyysin sitten puudutuksen ja muovipaikkaa ja kumpaakaan en saanut.

• opiskelija::

Asemilla -95 tienoilla luovuttiin amalgaamasta ja sitä käytettiin enää poikkeustapauksissa. Liekö suunnan muutokseen syynä tarrakanpanja "Hg amalgaamaa - ei kiitos" joita oli liimailtu YTHS:lle siinä määrin ettei ne keneltäkään jäänyt huomaamatta. Kerran kysyin paikoista käyttämällä elohopea-sanaa jolloin lekuri sai melkein sätkyn. Joukkovoima ilmeisesti tepsi.

• nykyinen opiskelija
        opiskelija:: kirjoitti:

Asemilla -95 tienoilla luovuttiin amalgaamasta ja sitä käytettiin enää poikkeustapauksissa. Liekö suunnan muutokseen syynä tarrakanpanja "Hg amalgaamaa - ei kiitos" joita oli liimailtu YTHS:lle siinä määrin ettei ne keneltäkään jäänyt huomaamatta. Kerran kysyin paikoista käyttämällä elohopea-sanaa jolloin lekuri sai melkein sätkyn. Joukkovoima ilmeisesti tepsi.

No, en tiedä luovuttiinko amalgaamista väliaikaisesti, mutta nyt sitä taas käytetään YTHS:llä. Olen itse joka kerta kun on paikattu erikseen sanonut, että en sitten halua amalgaamia. Reiät on kyllä olleet niin pieniä, että en sitten tiedä jos olis kamalan iso niin paikka vaikka poskihampaan purupinnassa niin suostuisivatko laittamaan muovia. On nimittäin nytkin vaan mutisseet, että no eiköhän tämä muovillakin mene.

• Almiira
        nykyinen opiskelija kirjoitti:

No, en tiedä luovuttiinko amalgaamista väliaikaisesti, mutta nyt sitä taas käytetään YTHS:llä. Olen itse joka kerta kun on paikattu erikseen sanonut, että en sitten halua amalgaamia. Reiät on kyllä olleet niin pieniä, että en sitten tiedä jos olis kamalan iso niin paikka vaikka poskihampaan purupinnassa niin suostuisivatko laittamaan muovia. On nimittäin nytkin vaan mutisseet, että no eiköhän tämä muovillakin mene.

Mun ainoa amalgaamipaikka lähti jouluviikolla ja sain kivuliaana ajan terveyskeskushammaslääkäriin. Sain muovipaikan tilalle, tosin jotakin tukea ne sinne törkki, että paikka pysyy. Paikka on iso, melkeinpä hampaan kokoinen, mutta nyt on valkoinen :D

• kun vieläkin k'ytetään

poikani kävi peruskoulua 80 luvun puolivälissä.Kerran hänele aitettiin isoon reikään amalgaamipaikka.Sitten taas joutui toiseen hammashoitolaan, Siellä ne ihmetteli kuka on laittanut lapselle amalgaamia suuhun ja repi ulos sen paikan. Tialle tuli muovipaikka. joka nyt kauan siyyen on pudonnut, ja juuri joutui juurihoitoon.

• Siitä plussat

Amalgaamin ainoa hyvä puoli oli sen paremmassa kestävyydessä varsinkin sinne takahampaisiin jossa kestävyyttä tarvitaan enemmän paikka-aineilta. Useilla amalgaami paikka kestää yli 20 vuotta, nykyiset muovipaikat hädin tuskin puolta tuosta, monella menee vaihtoon jo 5-6 vuoden välein.

• Almiira
        Siitä plussat kirjoitti:

Amalgaamin ainoa hyvä puoli oli sen paremmassa kestävyydessä varsinkin sinne takahampaisiin jossa kestävyyttä tarvitaan enemmän paikka-aineilta. Useilla amalgaami paikka kestää yli 20 vuotta, nykyiset muovipaikat hädin tuskin puolta tuosta, monella menee vaihtoon jo 5-6 vuoden välein.

Amalgaamipaikkani kesti siis 17-19 vuotta, aika hyvin mielestäni :D

• minullekin....

laitettiin eikä kysytty edes että laitetaanko muovia vai amalgaamia. suoraan vain amalgaamia hampaisiin. Käytetty jo kuulemma ainakin 100 vuotta joten ikivanha keksintö.

• Anonyymi00011

Suussani lapsena tehtyjä amalgaamipaikkoja 60 luvulta

• Anonyymi00012

On mullakin amalgaami on ja pysynyt vuosikymmeniä

yli 40 vuotta vähintään, ei ole irronnut mikään mistään, ei merkkiäkään

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Takaisin ylös

Luetuimmat keskustelut

1. Muuttaisitko kaivattusi luokse

heti asumaan? 🛒
      Ikävä
      100
      822
    2. Martinan tyttärestä hieno haastattelu IL

Martina on kasvattanut fiksun tyttären.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      361
      770
    3. Mä olen tosi

Ylpeä sinusta 🫂 Ajatuksissani pyydän sulle paljon suojelusta ja varjelusta. Sinua rakastettaan ja susta välitetään. Mui
      Ikävä
      38
      589
    4. Samassa kylässä asuu yks mies...

Jota en voi sietää... yök!
      Ikävä
      64
      570
    5. Sanotaan se sitten tässä

Rakastan sua mies varmaan.
      Ikävä
      30
      556
    6. Olet kuin minä

Jännä huomata tämä kerta toisensa jälkeen eikö ❤️
      Ikävä
      46
      550
    7. Mitä odotat kohtaamiselta?

Niin, otsikossa kysymys.
      Ikävä
      66
      536
    8. Omituiset kuntayhtymän vieraat festareilla

Mitähän Pekka Iivari teki kuntayhtymän vieraana festareilla? Harvemmin tällaiset tilaisuudet ovat ns. avec- tyyppisiä ei
      Kemijärvi
      48
      527
    9. Jos se onkin niin

Että me molemmat kaivataan toisiamme. Odotetaan sitä näkemistä. Ollaan mustasukkaisia ja mietitään, että kenen kanssa se
      Ikävä
      27
      522
    10. En minä tule koskaan ottamaan sinuun yhteyttä

Että siinä ole vaan rauhassa ilman minua koko loppuelämäsi ajan.
      Ikävä
      25
      520
    Aihe