Tämäkö Raamatun tutkimista?

Adventistit opettelevat tänään 9.1.09 Ellen Whiteä USA:n Silver Springissä sijaitsevan Pääkonferenssinsa määräyksen mukaan ympäri maailmaan (niin kuin tietysti joka viikko vuosisataisen kahleensa mukaisesti).

FRIDAY    January 9

Further Study:
   Read Ellen G. White, “The Test of Faith,” pp. 145-155; “Moses,” pp. 241–256 in Patriarchs and Prophets.

“During his stay in Egypt, Abraham gave evidence that he was not free from human weakness and imperfection. In concealing the fact that Sarah was his wife, he betrayed a distrust of the divine care, a lack of that lofty faith and courage so often and nobly exemplified in his life.”—Ellen G. White, Patriarchs and Prophets, p. 130.

“Moses had been instructed in regard to the final reward to be given to the humble and obedient servants of God, and worldly gain sank to its proper insignificance in comparison. The magnificent palace of Pharaoh and the monarch’s throne were held out as an inducement to Moses; but he knew that the sinful pleasures that make men forget God were in its lordly courts. He looked beyond the gorgeous palace, beyond a monarch’s crown, to the high honors that will be bestowed on the saints of the Most High in a kingdom untainted by sin. He saw by faith an imperishable crown that the King of heaven would place on the brow of the overcomer.”—Ellen G. White, Conflict and Courage, p. 81.

“The glory reflected in the countenance of Moses illustrates the blessings to be received by God’s commandment-keeping people through the mediation of Christ. It testifies that the closer our communion with God, and the clearer our knowledge of His requirements, the more fully shall we be conformed to the divine image, and the more readily do we become partakers of the divine nature.”—Ellen G. White, Patriarchs and Prophets, p. 330. “
http://ssnet.org/qrtrly/eng/09a/less02.html

Ja huomenna, ellensapattina, sitten nämä Ellen-läksyt kuulustellaan adventtikirkoissa kautta maailman. Tänä ensimmäisenä vuosineljänneksenähän on aiheena profetian lahja, joka toimi muka Ellen Whiten kautta ja sitä sitten yritellään puolustella kaikin tavoin, myös Raamatun lauseita väännellen ja käännellen sopivaan adventismimuottiin.

Mutta sanoiko Jumala Raamatussa, että opetelkaa väärien profeettojen sanomisia? Ei tainnut sanoa, mutta mitäs siitä kun se on sanottu Raamatussa eikä Ellenin Suuri Taistelu-kirjassa.

Mutta jos nyt joku adventisti kiinnostuisi Jumalankin sanomisista Ellenin sijaan, niin tässä:

"Mutta profeetta, joka julkeaa puhua minun nimessäni jotakin, jota minä en ole käskenyt hänen puhua, tahi puhuu muiden jumalien nimessä, sellainen profeetta kuolkoon. Ja jos sinä ajattelet sydämessäsi ´Mistä me tiedämme, mikä sana ei ole Herran puhetta?´ niin huomaa: kun profeetta puhuu Herran nimessä, ja kun se, mitä hän on puhunut, ei tapahdu eikä käy toteen, niin sitä sanaa Herra ei ole puhunut; julkeuttaan se profeetta on niin puhunut; älä pelkää häntä." (5Moos 18:20-22)

Miksi ihmeessä sanotaan kirkoksi sellaista pytinkiä, jossa tutkitaan väärää profeettaa?

24

451

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • valehtelija!

      läksyvihkossa TUO SIVU on lisäsivu RAAMATUN tekstien lisäksi.

      SINUA EMME KUUNTELE, SINÄ VÄÄRÄ PROFEETTA!!

      • No no no, onkos läksyt lukematta. Siinä on liuta väärän profeettasi Ellen Whiten tekstejä, jotka sinun pitää vielä tänä iltana huomista varten lukea. Hopi hopi lukemaan.

        Paitsi, jos haluatkin tulla uskoon? Siinä tapauksessa heitä takkaan kaikki Ellenin ja kirkkosi kirjoitukset ja lähde seuraamaan Jeesusta.


      • minä poltan
        uskova_1 kirjoitti:

        No no no, onkos läksyt lukematta. Siinä on liuta väärän profeettasi Ellen Whiten tekstejä, jotka sinun pitää vielä tänä iltana huomista varten lukea. Hopi hopi lukemaan.

        Paitsi, jos haluatkin tulla uskoon? Siinä tapauksessa heitä takkaan kaikki Ellenin ja kirkkosi kirjoitukset ja lähde seuraamaan Jeesusta.

        vääränä oppina ja jumalattomuutena. Jeesuksen seuraaja sinä et ole.


      • alex-kasi
        minä poltan kirjoitti:

        vääränä oppina ja jumalattomuutena. Jeesuksen seuraaja sinä et ole.

        nyt piinauskoon - sillä jos et tule niin ..

        Niin mitä?

        Jaa-a täytyypä miettiä ... juu -

        Ehkä ajaudut sen Jumalan valtakuntaan joka ei koskaan piinaa luomaansa elämää..

        Riitta on nimittäin menossa sellaisen Jumalan valtakuntaan joka piinaa itse luomaansa elämää.. ikuisesti.

        Joten sinulla ja uskova_1:llä EI VOI olla sama Jumala.. se on varma..

        alex


    • typerykselle

      että tämän sapatin läksyn yksi teksteisä on 5 Moos 18:22-24.

      olet puhdas valhekristitty, pettäjän kätyri.

      • No otapa sitten ne ellenlaput pois silmiltä ja lue se lause! Huomaat, että profeettasi (enemmän kuin profeetta omien sanojensa mukaan) Ellen White oli väärä profeetta.

        Tehän ette toimi tämän Mooseksen kirjan käskyn mukaan, vaan te väitätte, että Ellen White on todistetusti profeetta, koska hän korotti Jeesusta.

        Juu korotti ylienkeli Miikaeliksi, kuinkahan alhaalla Jeesus mahtoikaan sitä ennen olla!

        Eikä tuo korottaminen (Ellen Whiten kohdalla kylläkin Jeesuksen alentaminen enkeliksi ja sovituksen tekeminen kolmivaiheiseksi, josta vain yksi kolmannes täyttyi risitllä) ole mikään Raamatun profeetan testi, vaan juuri tuo, mitä tuossa Mooseksen kohdassa sanotaan:

        "Mutta profeetta, joka julkeaa puhua minun nimessäni jotakin, jota minä en ole käskenyt hänen puhua, tahi puhuu muiden jumalien nimessä, sellainen profeetta kuolkoon. Ja jos sinä ajattelet sydämessäsi ´Mistä me tiedämme, mikä sana ei ole Herran puhetta?´ niin huomaa: kun profeetta puhuu Herran nimessä, ja kun se, mitä hän on puhunut, ei tapahdu eikä käy toteen, niin sitä sanaa Herra ei ole puhunut; julkeuttaan se profeetta on niin puhunut; älä pelkää häntä." (5Moos 18:20-22)

        Siinä ei puhuta mitään enkeliksi korottamisista, vaan siitä, että toteutuuko jokainen profeetan profetia! Ja Ellen Whiten profetiat menneistä, sen aikaisista ja tulevista olivat samaa toteutumisluokkaa kuin kädestäennustelijan eli fifty-fifty.


      • profeetta ja sinä
        uskova_1 kirjoitti:

        No otapa sitten ne ellenlaput pois silmiltä ja lue se lause! Huomaat, että profeettasi (enemmän kuin profeetta omien sanojensa mukaan) Ellen White oli väärä profeetta.

        Tehän ette toimi tämän Mooseksen kirjan käskyn mukaan, vaan te väitätte, että Ellen White on todistetusti profeetta, koska hän korotti Jeesusta.

        Juu korotti ylienkeli Miikaeliksi, kuinkahan alhaalla Jeesus mahtoikaan sitä ennen olla!

        Eikä tuo korottaminen (Ellen Whiten kohdalla kylläkin Jeesuksen alentaminen enkeliksi ja sovituksen tekeminen kolmivaiheiseksi, josta vain yksi kolmannes täyttyi risitllä) ole mikään Raamatun profeetan testi, vaan juuri tuo, mitä tuossa Mooseksen kohdassa sanotaan:

        "Mutta profeetta, joka julkeaa puhua minun nimessäni jotakin, jota minä en ole käskenyt hänen puhua, tahi puhuu muiden jumalien nimessä, sellainen profeetta kuolkoon. Ja jos sinä ajattelet sydämessäsi ´Mistä me tiedämme, mikä sana ei ole Herran puhetta?´ niin huomaa: kun profeetta puhuu Herran nimessä, ja kun se, mitä hän on puhunut, ei tapahdu eikä käy toteen, niin sitä sanaa Herra ei ole puhunut; julkeuttaan se profeetta on niin puhunut; älä pelkää häntä." (5Moos 18:20-22)

        Siinä ei puhuta mitään enkeliksi korottamisista, vaan siitä, että toteutuuko jokainen profeetan profetia! Ja Ellen Whiten profetiat menneistä, sen aikaisista ja tulevista olivat samaa toteutumisluokkaa kuin kädestäennustelijan eli fifty-fifty.

        olet totuuden vihollinen. Sinua en aio kuunnella vaan vastustan loppuun saakka. Siitä voit olla aivan varma.


      • Benedi-IDENEB
        uskova_1 kirjoitti:

        No otapa sitten ne ellenlaput pois silmiltä ja lue se lause! Huomaat, että profeettasi (enemmän kuin profeetta omien sanojensa mukaan) Ellen White oli väärä profeetta.

        Tehän ette toimi tämän Mooseksen kirjan käskyn mukaan, vaan te väitätte, että Ellen White on todistetusti profeetta, koska hän korotti Jeesusta.

        Juu korotti ylienkeli Miikaeliksi, kuinkahan alhaalla Jeesus mahtoikaan sitä ennen olla!

        Eikä tuo korottaminen (Ellen Whiten kohdalla kylläkin Jeesuksen alentaminen enkeliksi ja sovituksen tekeminen kolmivaiheiseksi, josta vain yksi kolmannes täyttyi risitllä) ole mikään Raamatun profeetan testi, vaan juuri tuo, mitä tuossa Mooseksen kohdassa sanotaan:

        "Mutta profeetta, joka julkeaa puhua minun nimessäni jotakin, jota minä en ole käskenyt hänen puhua, tahi puhuu muiden jumalien nimessä, sellainen profeetta kuolkoon. Ja jos sinä ajattelet sydämessäsi ´Mistä me tiedämme, mikä sana ei ole Herran puhetta?´ niin huomaa: kun profeetta puhuu Herran nimessä, ja kun se, mitä hän on puhunut, ei tapahdu eikä käy toteen, niin sitä sanaa Herra ei ole puhunut; julkeuttaan se profeetta on niin puhunut; älä pelkää häntä." (5Moos 18:20-22)

        Siinä ei puhuta mitään enkeliksi korottamisista, vaan siitä, että toteutuuko jokainen profeetan profetia! Ja Ellen Whiten profetiat menneistä, sen aikaisista ja tulevista olivat samaa toteutumisluokkaa kuin kädestäennustelijan eli fifty-fifty.

        Vielä 30 päivää, niin Niinivee hävitetään?

        Hävitettiinkö? Ei! Miksi ei? He tekivät parannuksen synneistään!


      • Benedi-IDENEB kirjoitti:

        Vielä 30 päivää, niin Niinivee hävitetään?

        Hävitettiinkö? Ei! Miksi ei? He tekivät parannuksen synneistään!

        Juu mutta Ellen White ja seuraajansa eivät tehneet parannusta synneistään.


    • hirvas

      on Jumalan lähettämä eksytys, jolla kokeillaan uskovien uskon oikeellisuutta ja lujuutta. Eräs tunnusmerkki eksytykselle on ihmisopit, joihin perustuu adventismin oppi.

      William Millerin ja Ellen G. Whiten järkeilyt ovat juuri eksyttäviä ihmisoppeja, ja siitä on helppo tunnistaa valheprofeetat ja opit. Sellaisesta lahkosta pitää lähteä pois, jos on aikomus saada toivo iankaikkisesta elämästä.

      2. Tess.2:11-17

      11 Ja sentähden Jumala lähettää heille väkevän eksytyksen, niin että he uskovat valheen,
      12 että kaikki ne tuomittaisiin, jotka eivät ole uskoneet totuutta, vaan mielistyneet vääryyteen.
      13 Mutta me olemme velvolliset aina kiittämään Jumalaa teidän tähtenne, veljet, te Herran rakastetut, sentähden että Jumala alusta alkaen valitsi teidät pelastukseen Hengen pyhityksessä ja uskossa totuuteen.
      14 Siihen hän on myös kutsunut teidät meidän evankeliumimme kautta, omistamaan meidän Herramme Jeesuksen Kristuksen kirkkauden.
      15 Niin seisokaa siis, veljet, lujina ja pitäkää kiinni niistä opetuksista, joita olette oppineet joko meidän puheestamme tai kirjeestämme.
      16 Ja meidän Herramme Jeesus Kristus itse ja Jumala, meidän Isämme, joka on rakastanut meitä ja armossa antanut meille iankaikkisen lohdutuksen ja hyvän toivon,
      17 lohduttakoon teidän sydämiänne ja vahvistakoon teitä kaikessa hyvässä työssä ja puheessa.

      • Jumalan vihollinen

        joka tällä palstalla vääräleukana örisee. Tee parannus tai olet tuhon oma.


      • mielistynyt vääryyteen

        joten sinut tullaan tuomitsemaan.


      • katsokoon ettei kaadu

        Väkevän eksytyksen tunnusmerkit:

        Matteus 24
        Ja sentähden, että laittomuus pääsee valtaan, kylmenee useimpien rakkaus.

        1. Joh. 3:4 
        Jokainen, joka tekee synnin, tekee myös laittomuuden; ja synti on laittomuus.
        Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.

        Room. 6:19 
        Minä puhun ihmisten tavalla teidän lihanne heikkouden tähden. Sillä niinkuin te ennen annoitte jäsenenne saastaisuuden ja laittomuuden palvelijoiksi laittomuuteen, niin antakaa nyt jäsenenne vanhurskauden palvelijoiksi pyhitykseen.

        2. Tess. 2:3 
        Älkää antako kenenkään vietellä itseänne millään tavalla. Sillä se päivä ei tule, ennenkuin luopumus ensin tapahtuu ja laittomuuden ihminen ilmestyy, kadotuksen lapsi,

        2. Tess. 2:7 
        Sillä laittomuuden salaisuus on jo vaikuttamassa; jahka vain tulee tieltä poistetuksi se, joka nyt vielä pidättää,


        Matteus 7
        22 Moni sanoo minulle sinä päivänä: 'Herra, Herra, emmekö me sinun nimesi kautta ennustaneet ja sinun nimesi kautta ajaneet ulos riivaajia ja sinun nimesi kautta tehneet monta voimallista tekoa?' 23 Ja silloin minä lausun heille julki: 'Minä en ole koskaan teitä tuntenut; menkää pois minun tyköäni, te laittomuuden tekijät'.


      • hirvas
        mielistynyt vääryyteen kirjoitti:

        joten sinut tullaan tuomitsemaan.

        tuomitsemista eivät tee ainakaan adventistit, koska heidät on jo tuomittu.

        Joh. 12:48
        Joka katsoo minut ylen eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.


      • Benedi-IDENEB

        Ensin kertoo omin sanoin, mikä jokin profeetta on, ja sen jälkeen laittaa perään raamatun jakeita todisteeksi!

        Jokaisesta yliopistosta tai koulusta hirvas noilla menetelmillä potkaistas rappusia alas, ja sanottais: " Täällä ei tuollaisia tolloja tarvita, äläkä näytä naamaasi enää näillä kulmilla"


      • amerikan malliin
        Benedi-IDENEB kirjoitti:

        Ensin kertoo omin sanoin, mikä jokin profeetta on, ja sen jälkeen laittaa perään raamatun jakeita todisteeksi!

        Jokaisesta yliopistosta tai koulusta hirvas noilla menetelmillä potkaistas rappusia alas, ja sanottais: " Täällä ei tuollaisia tolloja tarvita, äläkä näytä naamaasi enää näillä kulmilla"

        1. Kor. 4:19
        Mutta minä tulen pian teidän tykönne, jos Herra tahtoo, ja silloin minä otan selon, en noiden pöyhkeiden sanoista, vaan voimasta.

        Adventismi saa voimansa pöyhkeilyn sanoista.


      • Benedi-IDENEB= siunattu
        amerikan malliin kirjoitti:

        1. Kor. 4:19
        Mutta minä tulen pian teidän tykönne, jos Herra tahtoo, ja silloin minä otan selon, en noiden pöyhkeiden sanoista, vaan voimasta.

        Adventismi saa voimansa pöyhkeilyn sanoista.

        pöyhkeilynne ja pilkanne ovat lähtöisin!

        Katsos: " Pilkaajille minäkin olen pilkallinen, sanoo Herra"

        Kyllä Herran pilkka osuu sinun pilkkaasi tarkemmin!
        Jos et usko, voidaan koitaa, Raamatun pilkka sanoilla!


    • " Miksi ihmeessä sanotaan kirkoksi sellaista pytinkiä, jossa tutkitaan väärää profeettaa? "

      Kiitos. Riiitta, hyvästä ajankohtaisesta
      informaatiosta. Pimeyden valtakunnalla lienee
      vastaus kysymykseesi, mutta tuskin se sitä
      paljastaa. Kuin vasta liian myöhään, ikuisuudessa.

      Siunausta!    

    • Benedi-IDENEB

      " Useat varsinkin nuoret kristityt, joutuvat väliin epäilysten valtaan.
      Raamatussa on monta seikkaa, joita he eivät voi selittää eivätkä ymmärtää, ja saatana käyttää niitä hyväkseen järkyttääkseen heidän uskoaan Raamattuun Jumalan ilmestyksenä"

      He kysyvät: " Kuinka voin oppia tuntemaan oikean tien? Jos Raamattu todellakin on Jumalan sanaa, niin kuinka
      voin päästä vapaaksi näistä epäilyksistä ja vaikeuksista"? TKL 15.painos siv 101 e.g.w

    • New Age-lahko

      Ei sen todellakaan kuuluisi olla täällä Kristinuskon sivuilla...mutta Saatana lupasi pukeutua valkeuden enkeliksi (Harmon-White) monella tapaa?!

      Langennut enkeli voi kertoa totuutta ja totuuden vierestä sopivan salakavalasti; kuten olette huomanneet?!

    • eikä siellä...

      ainakaan puhuttu mitään EGW stä.Raamatun profeetoista kylläkin,mukaan lukien ne monet
      naisprofeetat,joista raamatussa mainitaan.JOTEN ÄLÄ LEVITÄ VALHETTA.Vai onko kaikki vain sairasta mielikuvitustasi?Kuka antoi SAPATIN?Julkeatko
      vääntää JUMALAN SIUNAAMAN LEPO JA PYHÄPÄIVÄN
      IHMIS OPIKSI?Jätä jo se EG mielestäsi äläkä pilkkaa JUMALAA.Et sinäkään ole sen täydelisempi kuin EG tai kukaan muukaan ihminen,samaa savea olet, jos tuomitset, niin sinut tuomitaan kerran samalla mitalla.Tee parannus ja anna JUMALAN RAKKAUDEN
      PUHDISTAA SYDÄMESI,niin alat kertoa HÄNEN RAKKAUDESTAAN.Jeesus sanoo että rukoilkaa myös vihamiehienkin puolesta,rukoilkaa älkää kirotko.

    • Jeesusta te,

      jotka opetatte kansaa.korottakaa Häntä,kun saarnaatte,laulatte tai rukoilette...
      korottakaa Häntä,ylösnoussutta Vapahtajaa..
      Älkää panko saarnaanne mitään Kristuksen,Jumalan
      viisauden ja voiman lisäksi.TERVEISIN EG WHITE.

    • Herra_sen_tekee

      Mitä tarkoittaa "häijy ihminen"?
      Kirjoittanut: Tarkka_ohjus 10.1.2009 klo 22.10
         2. Tess. 3:2
      ja että me pelastuisimme nurjista
      ja häijyistä ihmisistä;
      sillä usko ei ole joka miehen.


      Raamattu kertoo Riitan vastustajista
      Kirjoittanut: AnttiVKantola
      10.1.2009 klo 22.26
      Poista oma viesti
         Apt 8:20-23
      20
      Mutta Pietari sanoi hänelle: "Menkööt rahasi sinun kanssasi kadotukseen, koska luulet Jumalan lahjan olevan rahalla saatavissa.
      21
      Ei sinulla ole osaa eikä arpaa tähän sanaan, sillä sinun sydämesi ei ole oikea Jumalan edessä.
      22
      Tee siis parannus ja käänny tästä pahuudestasi ja rukoile Herraa-jos ehkä vielä sinun sydämesi ajatus sinulle anteeksi annetaan.
      23
      Sillä minä näen sinun olevan täynnä katkeruuden sappea ja kiinni vääryyden siteissä."


      Toki heillä on toivoa ...

      22
      Tee siis parannus ja käänny tästä pahuudestasi ja rukoile Herraa-jos ehkä vielä sinun sydämesi ajatus sinulle anteeksi annetaan.

    • annu42

      Tutkimme aihetta "Profetoimisen lahja". "Herra sanoi: -- Kuulkaa minun sanani! Kun joukostanne nousee profeetta, minä ilmaisen itseni hänelle näyssä, unessa minä hänelle puhun." (4. Moos. 12:6)

      Matt. 24. luvussa Jeesus varoittaa: "Katsokaa, ettei kukaan teitä eksytä." On olemassa oikeita ja vääriä profeettoja. Profeetta, joka saa sanomia Jumalalta on oikea profeetta. Raamatun henkilöt, jotka olivat profeettoja, kulkivat Jumalan kanssa. Eivät he synnittömiä olleet, mutta he pyrkivät olemaan sopusoinnussa Jumalan ilmoitetutn tahdon kanssa. Heillä oli henkilökohtainen suhde Jumalaan, ja siksi Herra pystyi käyttämään heitä erityisellä tavalla.

      "Anna nyt miehelle takaisin hänen vaimonsa, sillä se mies on profeetta, ja kun hän rukoilee puolestasi, sinä saat elää. Mutta ellet anna häntä takaisin, niin tiedä, että sinun on kuoltava, sekä sinun että kaikkien läheistesi." (1. Moos. 20:7)[Job 42:8; Ps. 105:13-15]

      Tästä jakeesta näkee, että jo Aabraham oli profeetta, vaikka ei kirjoittanut yhtään kirjaa Raamattuun. Hänen laisiaan oli muitakin, Gad, Natan, Ahia, Elia ja Elisa mainitaan, ja myös Daniel oli profeetta, joka ennusti melkein meidän päiviimme asti.

      Naisiakin löytyy profeetoista: Mirjam, Debora ja Hulda, jolta kysyttiin Jumalan tahtoa, vaikka Sefanja oli profeetta hänen eläessään. UT:n puolella löytyvät Filippuksen tyttäret, jotka profetoivat sekä temppelissä asuva Hanna, joka kohtasi Jeesuksen vanhempineen.

      Monia muitakin oli, joille Jumala avasi tulevaisuuden verhon. Esim. Jaakob profetoi, kun hän siunasi poikansa.

      Me löydämme paljon enenmmän Raamatun profeetoista, kun tutkimme vielä neljänneksen 11 muuta yksityiskohtaa viikottain. Turha sinun on meille kaunaa kantaa, jos nämä asiat meitä kiinnostavat. Ihmettelen, miksi sinäkin tutkit meidän sivujamme. Toisaalta tiedän vaikuttimesi. Etsit paikkaa, mihin voit iskeä. Katso vain, ettet iske "kirvestäsi kiveen", niinkuin meilläpäin sanotaan.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Jumala rankaisi; nainen kuoli Suviseuroissa

      Eihän näissä joukkohysteriatapahtumissa ole mitään tolkkua. Aina pitää hajauttaa. Toivottavasti lestatkin tulevat nyt
      Maailman menoa
      325
      7455
    2. Kiitos, kun paljastit

      Vaikka mä tiesinkin! Nyt voi ottaa seuraavan askeleen? Hyvää yötä:)
      Ikävä
      58
      2234
    3. Missä hiton pippaloissa

      Sä käyt kun sua ei näy missään..tahtosin vaan varmistua et kaikki ok.
      Ikävä
      33
      1631
    4. Olen miettinyt sinua tänään

      Se mitä teit oli oikeasti vähän tylyä. En voi ottaa sitä muuna kuin mitä se konkreettisesti on. Esitän itsellenikin että
      Tunteet
      27
      1479
    5. Kysymystä pukkaa

      Mitä aiot tehdä kun näet hänet seuraavan kerran? Vai oletko kuin ei mitään....
      Ikävä
      114
      1196
    6. IS Viikonloppu 29.-30.6.2024

      Melko hyvä 3- -tasoiseksi merkitty Kovis Jari Keräseltä. Pääkuvan merkitys on varsin vähäinen rajoittuen alakulman aukio
      Sanaristikot
      72
      1155
    7. Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia.

      Kuolemanraja kokemukset ovat kulttuurisidonnaisia. Kristilliset ääriainekset pelottelevat ihmisiä edelleen IKUISELLA hel
      Hindulaisuus
      335
      1046
    8. Tässä viimeinen mahdollisuutesi nainen

      Kysyä tai sanoa minulle, jos jotain jäi vuosien takaisista. Sen verran meillä oli kuitenkin jotain, että välillä mietin
      Ikävä
      50
      915
    9. Suviseurat

      Kamala onnettomuus tapahtunut subiseuroissa
      Hyrynsalmi
      15
      913
    10. Miksei persut järjesteä koskaan miekkareita tai kulkueita?

      Pelkäävätkö saavansa pataansa, ja sen vuoksi vain öyhöttävät netissä? Ei öyhöttämisellä muuteta maailmaa. Pitää olla ak
      Maailman menoa
      277
      813
    Aihe