Luterilainen messu

acimlainen

Mitä luterilainen messu oikeastaan on/on olevinaan?

1. Viihdettä
2. Opetusta
3. Terapiaa
4. ?

10

473

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Piety

      Luterilaisessa kirkossa messu ja Jumalanpalvelus ovat eri asioita.

      Messuja on useammanlaisia (kuten Jumalanpalveluksiakin).

      Mitä messua tarkoitat?

      • acimlainen

        .. lähinnä sunnuntain päiväjumalanpalvelusta jossa on ehtoollinen mukana.


      • luterilainen
        acimlainen kirjoitti:

        .. lähinnä sunnuntain päiväjumalanpalvelusta jossa on ehtoollinen mukana.

        meinasin vastata mutta tuo TSS sanoi sen paremmin kuin olisin osannut...


    • TSS

      Messu on Jumalan ja ihmisen kohtaamista ja vuorovaikutusta. Jla lähestyy meitä sanassaan ja sakramentissa, me käännymme hänen puoleensa rukouksessa, ylistyksessa, laulussa ja synnintunnustamisessa. Messu on Jumalan kansan juhla. Jumala palvelee meitä.

      • acimlainen

        ..noinhan sen pitäisi olla. Mutta kuinka paljon niissä on totuutta takana? Kuinka intiimiä, läheistä ja todellista se Jumalan kohtaaminen tavallisilla kirkonpenkissä istuvilla on?
        Joskus minusta tuntuu siltä että koko touhu on pelkkää teatteria. On tehty kultturia siitä mikä pitäisi olla hengellistä.


      • tosikristitty
        acimlainen kirjoitti:

        ..noinhan sen pitäisi olla. Mutta kuinka paljon niissä on totuutta takana? Kuinka intiimiä, läheistä ja todellista se Jumalan kohtaaminen tavallisilla kirkonpenkissä istuvilla on?
        Joskus minusta tuntuu siltä että koko touhu on pelkkää teatteria. On tehty kultturia siitä mikä pitäisi olla hengellistä.

        Se riippuu ihan penkissä istujasta.

        Liturgille ja saarnaspersoonalle se ei ole kulttuuria, ainakaan suuremmalle osalle. Mitä nyt noille kylliäisille.


      • luterilainen
        acimlainen kirjoitti:

        ..noinhan sen pitäisi olla. Mutta kuinka paljon niissä on totuutta takana? Kuinka intiimiä, läheistä ja todellista se Jumalan kohtaaminen tavallisilla kirkonpenkissä istuvilla on?
        Joskus minusta tuntuu siltä että koko touhu on pelkkää teatteria. On tehty kultturia siitä mikä pitäisi olla hengellistä.

        Riippuu ihan henkilöstä.
        Sinä kuulut ilmeisesti niihin jotka kuvittee olevansa parempia. Ja luulet että evl-kirkoissa käy vain yhdenlaisia ihmisiä. jos näin on niin molemmat ajatukset on mielestäni vähän kyseenalaisia.

        liika hengellinen ylpeyskin voidaan myös ajatella olevan syntiä. Ihan vaan tälläisenä ajatuksena, jos haluat kokeilla erilaisia näkökulmia :)


      • acimlainen
        luterilainen kirjoitti:

        Riippuu ihan henkilöstä.
        Sinä kuulut ilmeisesti niihin jotka kuvittee olevansa parempia. Ja luulet että evl-kirkoissa käy vain yhdenlaisia ihmisiä. jos näin on niin molemmat ajatukset on mielestäni vähän kyseenalaisia.

        liika hengellinen ylpeyskin voidaan myös ajatella olevan syntiä. Ihan vaan tälläisenä ajatuksena, jos haluat kokeilla erilaisia näkökulmia :)

        ..erilaisesta näkökulmasta. Kaikki on tervetullutta.


    • el kirahwi

      Luterilainen messu voi näyttää nykyihmisen silmissä teatterilta, koska se sisältää hyvin vanhoja elementtejä, jotka ovat periytyneet ajalta, jolloin vallitsi toisenlainen kulttuuri, ja ne ehkä siinä kulttuurissa olivat normaaleja malleja. Se sisältää myös joitain symbolisia juttuja. Ortodoksinen jumalanpalveluselämä sisältää vielä enemmän tällaisia vanhoja perinteitä ja vielä enemmän symboleja. Voidaan tietysti aina miettiä, mikä arvo milläkin on ja onko jollain tietyllä asialla enää säilyttämisen arvoa meidän aikanamme, mutta varmaan aina parempi olla varovainen muuttamaan, ja mieluummin säilyttää vanha. Varmaan pienempi vaara tehdä vahinkoa silloin. Ja toisaalta vanhat tavat luovat minusta myös yhteenkuuluvuuden tunnetta jo vuosisatoja sitten eläneiden uskovaisten kanssa.

      Ja kauneus on katsojan silmissä. Jos ennakkoasenne luterilaista (tai muuta) messua kohtaan on negatiivinen, niin negatiivisena sen myös varmasti kokee...

      • acimlainen

        Joskus koen ongelmaksi sen että kaikki tapahtuu sillä tavalla länsimaisella nopeudella ja tehokkuudella. Minusta kirkoissa on myös liikaa meteliä. Juuri ennen Jumalan palveluksen alkua henkilökunta ravaa kirkossa edestakaisin ja ehkä puhelee ja naureskelee keskenään kun taas itse kannattaisin sitä että kirkkohuone ainakin tunnin ennen tilaisuuden alkamista olisi ihan hiljainen. Silloin voisi paremmin keskittyä yksittäiseen rukoukseen. Papin pitäisi olla poissa näkyvistä kokonaan, sakastissa syvään rukoukseen keskittyneenä ja hoitamassa omia syntejään. Jotta olisi sitten ladattu PH:lla kun tulee messua pitämään.

        Sitten tuo ehtoollisen jako.
        Ainakaan Ruotsissa ei enää monissa kirkoissa polvistuta alttarin ympärille vaan ehtoollinen jaetaan nopeasti jonossa käytävällä tungeksiville ihmisille kuin liukuhihnalta. Usein vielä joku kuoro laulaa taustalla. Haluaisin että tähän käytettäisiin enemmän aikaa ja koko tapahtuma olisi enemmän meditatiivinen ja hiljainen. Annettaisiin Jumalan itsensä puhua. Nyt se tuntuu tekniseltä rutiinilta kun se suoritetaan edellä mainitulla tavalla. Tämähän on aivan eri kaliiberin tapahtuma kuin esim. joku Lucian vietto kunnallisessa päiväkodissa.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      79
      2372
    2. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      141
      1526
    3. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      133
      1462
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      158
      1234
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      109
      1023
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      377
      950
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      774
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      55
      724
    9. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      67
      694
    10. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      50
      683
    Aihe