krooninen nuha

olivia.

1,5 vuotta sitten sain nuhan, joka (mielestäni) alkoi pitkäaikaisen flunssan yhteydessä. käytin nuhaan apteekista saatavia nenäsumutteita (yritin laittaa vain öisin, koska tiän ettei niitä saa käyttää kuin 10 pvää). kävin prick-testeissä-ei allergioita, ja lääkärissä(suu- ja kurkkutautien poliklinikka), joka ei toteanut mitään erityistä syytä nuhalle. nykeään nuha on lieventynyt, en käytä sumutteita, mutta nenä on silti usein tukossa(oikea puoli selvästi pahempi). niistäessä ei yleensä tule mitään. lisäksi olen huomannut, että kaulani on oikealta puolelta "pullistuneempi" kuin vasemmalta puolelta-en tiedä onko näillä yhteyttä enkä ole tästä lääkärillekään maininnut. nuhani vaivaa mua, mutta onko siihen apua?

7

1378

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Prick

Mulla oli jossakin vaiheessa todella pahana vastaava ongelma, ja vielä suurena lisänä ongelmaan, melkoinen kutina koko ajan nenässä.

Testit kävin kans, eikä mitään löytynyt.

Lääkitsin laittamalla pumpulitupolla Bepanteenia nenän sisälle aina kun kutisi.
      Tuo auttoi kyllä vähintäänkin kohtalaisesti.

Mitään syytä tuohon ei löytynyt, mutta muutettuani kaupungin keskustan lähettyviltä hieman syrjemmälle, nenäoireet vähitellen loppuivat kokonaan, tai lähes kokonaan.

Joku lääkäri epäilikin, että nenäni on vaan yksinkertaisesti yliherkkä kaupungin saasteiselle ilmalle.

• ei siis laktoosi-intoleranssi

joka on enemmänkin vain inhottava mahatauti (usein sekoitetaan).

"1,5 vuotta sitten sain nuhan, joka (mielestäni) alkoi pitkäaikaisen flunssan yhteydessä"

Tämä "pitkäaikainen flunssa" on saattanut olla allergian aiheuttama, ei vain normaali flunssa. Kaikki muutenkin viittaa jonkinlaiseen allergiaan ja unohda tuo prick-testi, joka on todella suppea. Se testi ei kerro mitään ruoka-allergioista, joten tarkkaile syömistäsi tästä lähtien.

Maitoallergia on juuri hengitysteiden ja korvien riesa.

"kaulani on oikealta puolelta "pullistuneempi""

Allergian/tulehduksen aiheuttamat turvonneet rauhaset.

• alkup. kirj.

olen itsekkin ajatellut jotain ruoka-aineallergiaa, kuten maitoa tai gluteenia. voisimpa ehkä hakeutua niihin testeihi ( kai ne pystytään testata terveyskeskuksessa?). laktoosiallergia mulla onkin jo..

• Rajanka
        alkup. kirj. kirjoitti:

olen itsekkin ajatellut jotain ruoka-aineallergiaa, kuten maitoa tai gluteenia. voisimpa ehkä hakeutua niihin testeihi ( kai ne pystytään testata terveyskeskuksessa?). laktoosiallergia mulla onkin jo..

oirett samat.

Yöllä herää siihen että nielu liimaantuu kiinni ei saa nieltyä.

Ainoa joka pitää limat pois on ruokavalio ilman mitään maitoa.
        - juusto
        - jugurtti
        - rahka
        - jäätelö
        - jopa suklaa..
        - leivonnaiset joissa maitoa tai kermaa...

• alkup. kirj.
        Rajanka kirjoitti:

oirett samat.

Yöllä herää siihen että nielu liimaantuu kiinni ei saa nieltyä.

Ainoa joka pitää limat pois on ruokavalio ilman mitään maitoa.
        - juusto
        - jugurtti
        - rahka
        - jäätelö
        - jopa suklaa..
        - leivonnaiset joissa maitoa tai kermaa...

ootko sinä tai joku käynyt maitoallergia-testissä? mitä kautta menit sinne ja kuinka se testi tehtiin?

• dfgtt
        alkup. kirj. kirjoitti:

ootko sinä tai joku käynyt maitoallergia-testissä? mitä kautta menit sinne ja kuinka se testi tehtiin?

Minulla lääkäri epäili myös maitoallergiaa. Testattiin silleen että käski olla syömättä/juomatta mitään maitoa sisältävää 2 viikkoa. Siinä ajassa kuulemma pitäisi oireiden helpottaa jos on kyse maitoallergiasta.

• alkup. kirj.
        dfgtt kirjoitti:

Minulla lääkäri epäili myös maitoallergiaa. Testattiin silleen että käski olla syömättä/juomatta mitään maitoa sisältävää 2 viikkoa. Siinä ajassa kuulemma pitäisi oireiden helpottaa jos on kyse maitoallergiasta.

mutta siis maitoallergiaan ei oo erikseen mitää testiä joka voidaan tehdä esim lääkärissä?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Useita puukotettu Tampereella

Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht
      Tampere
      183
      3495
    2. Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava
      Maailman menoa
      375
      2197
    3. Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?

Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii
      Puolanka
      56
      2176
    4. Leipivaaran päällä on kuoleman hiljaista.

Suru vai suuri helpotus...
      Puolanka
      43
      2042
    5. Meneeköhän sulla

oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua
      Ikävä
      32
      1491
    6. Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa

Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em
      Ikävä
      93
      1251
    7. Määpä tiijän että rakastat

Minua nimittäin. Samoin hei! Olet mun vastakappaleeni.
      Ikävä
      54
      1213
    8. Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.

Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul
      Hindulaisuus
      429
      1163
    9. Jumala puhui minulle

Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles
      Ikävä
      118
      1045
    10. Koska näit kaivattusi viimeksi

Milloin tapasit rakkaasi? Ja etenikö suhde yhtään?
      Ikävä
      59
      984
    Aihe