USA:n Kongressin voimasuhteet ihan kuin ne olisi jaettu uskonnollisin perustein vaikka siellä valtio ja uskonnot on lailla erotettu toisistaan.
http://www.kotimaa.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=7448&Itemid=38
Suomessa uskonto ja valtio kävelee vielä käsi kädessä joten olisi hitusen ymmäärrettävämpää jos Kotimaa-lehti ilmoittasi Suomen eduskunnan voimasuhteet uskonnollisin perustein.
Kotimaa-lehti on esitellyt
9
692
Vastaukset
- ymmärsi
...aika hyvin väärin.
Hmmm, taisi paremminkin vääntää asian oman mielensä muikaiseksi.
Itse uutinen ei pekun ajatusmallin mukaisesti asiaa kerro. - on tässä
kirjoituksessa, jossa sanotaan näin:
"Lisää luterilaisia USA:n kongressiin
Yhdysvaltain 111. kongressissa palvelee kaikkiaan 24 luterilaista, joista 15 on demokraattia ja 9 republikaania. Kongressin suurin uskonnollinen ryhmä ovat katolilaiset. Yhdysvaltain 111. kongressi aloitti työnsä tiistaina, kun sen uudet jäsenet vannoivat virkavalansa. Samassa yhteydessä kongressi sai 6 uutta luterilaista jäsentä. Kaikkiaan 24 luterilaisesta senaattoreita on neljä ja loput 20 istuvat edustajainhuoneessa. Pew-tutkimuskeskuksen mukaan Yhdysvaltain 111. kongressin suurin uskonnollinen ryhmä ovat katolilaiset. Seuravaksi suurimmat ryhmät muodostavat babtistit ( 12 prosenttia ) ja metodistit ( 11 prosenttia ). Luterilaisia on ainoastaan 4,5 prosenttia."
Eikö tuo nyt ole ymmärrettävää, että Kotimaa-lehdessä kerrotaan, että USA:n kongressiin valittiin lisää luterilaisia? Ilmeisesti tuo asia kiinnostaa luterilaisia ja muitakin kuten myös sinua. Ehkäpä Amerikassa ilmoitetaan helpommin uskonnollinen kanta kuin Suomessa. Minua kiinnostaisi tietää koko kongressin jäsentin uskonnollinen kanta ja myös se, montako tuon kongressin jäsenistä on ateisteja. Kiinnostaisi myös tietää suomalaisten kansanedustajien uskonnollinen kanta. Kerro, jos sattuisit löytämään noita asioita käsitteleviä linkkejä.väärin aloitukseni.
Kerroinkin että artikkelista sai käsityksen kuin siinä olisi uskonnollisin perustein jaettu voimasuhteet ja vielä sellasesta maasta jossa Valtio on erotettu uskonnosta.
Suomesta ei Kotimaa-lehti ole vastaavaa tehnyt vaikka se olisi paljon järkevämpää ja koskee juuri meitä Suomalaisia.
Syyt lienee omien suojelussa.
Eletään Suomessa niitä aikoja että tapahtuu käänne siinä onko ehdokkaalle etua siitä minkä vakaumuksen ilmoittaa.
Vielä 20 vuotta sitten kansanedustajaksi ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia jos olisi ilmoittanut olevansa ateisti mutta kohta siitä voi olla jopa etua.
Uskonnollinen vakaumushan on aina pyritty salaamaan silloin kun siitä olisi ollut haittaa valinnalle.
Esim. Lestadiolaiset ehdokkaat ovat aina pyrkineet salaamaan lestadiolaisuutensa ja niin tekevät jatkossakin kun ilmoittavat olevansa pelkästään luterilaisia.
Uskonnottomatkin on aiemmin salanneet asiansa mutta enää siihen ei ole tarvetta.
Edellisissä kunta-vaaleissa oli ehdokkainen uskonnollinen vakaumus jo kysytty vaalikoneeseen ja kai joitain harvoja ehdokkaita lukuunottamatta se oli ilmoitettu tosin siinäkin lestadiolaiset ilmoittivat olevansa vain luterilaisia.- kuinka monta
ortodoksia on Amerikan kongressissa ja mihin kirkkoihin he kuuluvat? Kaikki muut suuret ryhmät on lueteltu paitsi ortodoksit.
Olisi mukava tietää myös Suomen kansanedustajien uskonnollinen jakauma. Kuinka monta luterilaista, ortodoksia, helluntailaista, katolilaista, muslimia, juutalaista tai uskonnotonta on nykyisessä eduskunnassamme?
Tiedän, että kansanedustaja Timo Soini pers. on katolilainen, ja että kansanedustajat Tarja Filatoff ja Maria Guzenina-Richardson SDP ovat ortodokseja. - artikkelin
Pe.ku kirjoitti:
väärin aloitukseni.
Kerroinkin että artikkelista sai käsityksen kuin siinä olisi uskonnollisin perustein jaettu voimasuhteet ja vielä sellasesta maasta jossa Valtio on erotettu uskonnosta.
Suomesta ei Kotimaa-lehti ole vastaavaa tehnyt vaikka se olisi paljon järkevämpää ja koskee juuri meitä Suomalaisia.
Syyt lienee omien suojelussa.
Eletään Suomessa niitä aikoja että tapahtuu käänne siinä onko ehdokkaalle etua siitä minkä vakaumuksen ilmoittaa.
Vielä 20 vuotta sitten kansanedustajaksi ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia jos olisi ilmoittanut olevansa ateisti mutta kohta siitä voi olla jopa etua.
Uskonnollinen vakaumushan on aina pyritty salaamaan silloin kun siitä olisi ollut haittaa valinnalle.
Esim. Lestadiolaiset ehdokkaat ovat aina pyrkineet salaamaan lestadiolaisuutensa ja niin tekevät jatkossakin kun ilmoittavat olevansa pelkästään luterilaisia.
Uskonnottomatkin on aiemmin salanneet asiansa mutta enää siihen ei ole tarvetta.
Edellisissä kunta-vaaleissa oli ehdokkainen uskonnollinen vakaumus jo kysytty vaalikoneeseen ja kai joitain harvoja ehdokkaita lukuunottamatta se oli ilmoitettu tosin siinäkin lestadiolaiset ilmoittivat olevansa vain luterilaisia....ja siitä ei todellakaan saa sitä käsitystä jonka esität.
- edelleenkin.
Pe.ku kirjoitti:
väärin aloitukseni.
Kerroinkin että artikkelista sai käsityksen kuin siinä olisi uskonnollisin perustein jaettu voimasuhteet ja vielä sellasesta maasta jossa Valtio on erotettu uskonnosta.
Suomesta ei Kotimaa-lehti ole vastaavaa tehnyt vaikka se olisi paljon järkevämpää ja koskee juuri meitä Suomalaisia.
Syyt lienee omien suojelussa.
Eletään Suomessa niitä aikoja että tapahtuu käänne siinä onko ehdokkaalle etua siitä minkä vakaumuksen ilmoittaa.
Vielä 20 vuotta sitten kansanedustajaksi ei olisi ollut mitään mahdollisuuksia jos olisi ilmoittanut olevansa ateisti mutta kohta siitä voi olla jopa etua.
Uskonnollinen vakaumushan on aina pyritty salaamaan silloin kun siitä olisi ollut haittaa valinnalle.
Esim. Lestadiolaiset ehdokkaat ovat aina pyrkineet salaamaan lestadiolaisuutensa ja niin tekevät jatkossakin kun ilmoittavat olevansa pelkästään luterilaisia.
Uskonnottomatkin on aiemmin salanneet asiansa mutta enää siihen ei ole tarvetta.
Edellisissä kunta-vaaleissa oli ehdokkainen uskonnollinen vakaumus jo kysytty vaalikoneeseen ja kai joitain harvoja ehdokkaita lukuunottamatta se oli ilmoitettu tosin siinäkin lestadiolaiset ilmoittivat olevansa vain luterilaisia."kerroinkin että artikkelista sai käsityksen kuin siinä olisi uskonnollisin perustein jaettu voimasuhteet ja vielä sellasesta maasta jossa Valtio on erotettu uskonnosta."
Eihän siitä tuollaista käsitystä saa, että joku tai jotkut olisivat jakaneet voimasuhteet uskonnollisin perustein, vaan että sen jälkeen kun voimasuhteet ovat käyneet ilmi kerrotaan, kuinka paljon on mihinkin uskonnolliseen ryhmään kuuluvia. Olisi vain pitänyt kertoa myös, paljonko on ateisteja. Ateistisista poliitikoista en ole sattunut lukemaan ( Jos joku tietää, niin voisi kertoa. ), mutta joku kertoi täällä sellaisesta tutkimuksesta, jonka mukaan ateistit ovat Amerikassa kaikkein vähiten toivottuja vävyehdokkaita. Ehkä heitä pidetään pelottavan viisaina ja teräväkielisinä.
- kerran sinultakin
Olisi tosiaankin mielenkiintoista kuulla, kuinka monta kansanedustajaa kuuluu kuhunkin kirkkokuntaan Suomen eduskunnassa. Luvut voisivat olla täsmällisempiäkin kuin tuossa Kotimaan uutisessa.
Voisihan siinä jutussa "mitata" samantien herätysliikkeidenkin kannatus kansanedustajien joukossa. Nimenomaan kannatus, sillä herätysliikkeillä on suhteellisen vähän varsinaisia maksavia jäseniä.Alla viisi kesustan kansanedustajaa jotka ovat lestadiolaisia tai heillä on vähintäänkin lestadiolainen tausta.
Kyösti Karjula
Inkeri Kerola
Hannes Manninen
Pertti Salovaara
Tapani Tölli
Ääriliikettä edustaa myös tasa-arvoa vastustavaa Kansanlähetystä edustava Päivi Räsänen KD.
Europarlamentissa istuu Lestadiolainen Hannu Takkula joka oli vasta TV:ä pulustamassa Gazan pommituksia.
Ben Zyskowicz on juutalainen- hoh-hoijaa
Pe.ku kirjoitti:
Alla viisi kesustan kansanedustajaa jotka ovat lestadiolaisia tai heillä on vähintäänkin lestadiolainen tausta.
Kyösti Karjula
Inkeri Kerola
Hannes Manninen
Pertti Salovaara
Tapani Tölli
Ääriliikettä edustaa myös tasa-arvoa vastustavaa Kansanlähetystä edustava Päivi Räsänen KD.
Europarlamentissa istuu Lestadiolainen Hannu Takkula joka oli vasta TV:ä pulustamassa Gazan pommituksia.
Ben Zyskowicz on juutalainenTodellakin hoh-hoijaa :D . PeKukin taitaa olla jonkin suunnnan uskoja :D .Ei kait sillä mitään väliä oo onko lestadiolainen vai juutalinen? :O hyviä ihmisiähän ne on.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1651586
- 104921
- 75743
- 51635
Koillis motor
Kyllä on mennyt palvelu alas ku lehmänhäntä, sovitut asiat ja luvatut soitot pitää hoitaa eikä tehä oharia, täysin tumpa16605ABC: n kahvilan uusi nimi matkimalla
Kahvia ja virvokkeita myytiin aikoinaan ÄKKI-VANNIN KAHVILASSA Haapavedellä ja paikalliset sanoivat sitä haussia "Tuhann40537Tehdäänkö tänään toiveista totta?
Poikkea tänä illasta siinä lähellä ja annetaan silmien puhua ja sen jälkeen puhu sinä lopulta mitä ajattelet..45498Kylillä ei ole näkynyt? Missä luuraat nainen?
Olisit soittanut mulle nainen. Oltais voitu nähdä vaikka laavulla. Miksi pelkäät minua? Eihän siinä ole mitään järkeä. m158486Rydman sivuutti mutupohjalta asiantuntija-arviot tutkimusrahoitusta myönnettäessä
Onko Rydman sopiva tai kykenevä toimimaan ministerinä? Ei ole. Ministerit ovat joutuneet puhuteltaviksi vähemmästäkin;187426- 26419