voiko auton kantavuutta lisätä vaihtamalla järeemmät jouset ja iskarit... siis lain mukaan .... ?? ja jos voi tarvii varmaan muutos katsastaaa?
tarviis lijan-auton lisää kantavuutta(erioisauto)
kantavuus
8
2340
Vastaukset
- kooosu
Kosssuu kojssjuu kosu kookkllkon????
- Masentaja X
Jos vaihdat järeämmät jouset, niin silloinhan painon nousun myötä kantavuus vain pienenee.
Joten sinun pitää päinvastoin keventää sitä kuljinta, jolla saat sitä kantavuutta lisää, koska ajoneuvon tyypitettyä kokonaismassaa ei voi nostaa.Muualta lukemani mukaan Fiat Ducatot ja muut sitä vastaavat on autot on rakenteellisesti suunniteltu 3850 kg:n kokonaismassalle. Ne on vain sitten rekisteröity 3500 kg:lle, jotta ostaja saa ajaa B-kortilla ja säästää tie-, silta-, vakuutus- yms. maksuissa. Eräät ovat nostaneet suurinta tieliikenteessä sallittua kokonaismassaa. Se vaatii kuulemma uusien tarrojen tilaamisen koritehtaalta, renkaiden ja mahdollisesti vanteiden vaihdon uusien akselipainojen mukaisiksi, mahdollisesti lehtijousiin yhden lehden lisää ja muutoskatsastuksen. - Näin ovat muut kertoneet, omakohtaista kokemusta minulla ei ole.
- Masentaja X
Timontti kirjoitti:
Muualta lukemani mukaan Fiat Ducatot ja muut sitä vastaavat on autot on rakenteellisesti suunniteltu 3850 kg:n kokonaismassalle. Ne on vain sitten rekisteröity 3500 kg:lle, jotta ostaja saa ajaa B-kortilla ja säästää tie-, silta-, vakuutus- yms. maksuissa. Eräät ovat nostaneet suurinta tieliikenteessä sallittua kokonaismassaa. Se vaatii kuulemma uusien tarrojen tilaamisen koritehtaalta, renkaiden ja mahdollisesti vanteiden vaihdon uusien akselipainojen mukaisiksi, mahdollisesti lehtijousiin yhden lehden lisää ja muutoskatsastuksen. - Näin ovat muut kertoneet, omakohtaista kokemusta minulla ei ole.
Minähän kirjoitin, että tyyppihyväksyttyä kokonaismassaa ei voi suurentaa.
Rekisteröity massa on taas eri juttu, kokonaispainoja pystyi ennen pienentämään kantavuuden kustannuksella, näin tehtiin esimerkiksi, jotta saatiin henkilöautokortilla ajettavia asuntoautoja.
Nykyisin ei kokonaismassaa pysty tiputtamaan, se on aina se minkä tehdas on sille tyypittänyt, muutos tuli tällä vuosikymmenellä, mutta en muista minä vuonna.
- jarrut ja jousitus
on suunniteltu määrätylle painolle,jos painoja ei ole käytössä täysimääräisenä niin silloin voi korottaa mutta ei yksittäisen akselin kantavuutta ei saa ylittää.Katsoppa rekisteri otteesta paljonko on etu ja taka-akselin yhteinen massa ja vertaa sitä auton kokonaismassaan, siitä selviää onko kaikki painot käytössä.Joskus on verotuksellisista syistä otettu vähemmän painoja kuin auto sallisi.
- Markiisi de Omnistor
Valitettavasti tuo ei pidä paikkaansa. Akselimassojen summa ei tarkoita ajoneuvon suurinta kantavuutta, vaan akseleita käsitellään yksilöllisesti.
Maksimimassa voidaan kuormata ajoneuvoon siten, että toisen akselin maksimimassa täyttyy, kun taas silloin toiselle akselille jää painoa huomattavastikin alle sen maksimin akselimassan.
Harvoin siis voidaan auto kuormata maksimimassaan siten, että se jakautuisi ihan tasan kaikille akseleille. Sen takia pitää olla pelivaraa akseleiden maksimimassoissa suhteessa kokonaismassaan. - valmistajaan
Markiisi de Omnistor kirjoitti:
Valitettavasti tuo ei pidä paikkaansa. Akselimassojen summa ei tarkoita ajoneuvon suurinta kantavuutta, vaan akseleita käsitellään yksilöllisesti.
Maksimimassa voidaan kuormata ajoneuvoon siten, että toisen akselin maksimimassa täyttyy, kun taas silloin toiselle akselille jää painoa huomattavastikin alle sen maksimin akselimassan.
Harvoin siis voidaan auto kuormata maksimimassaan siten, että se jakautuisi ihan tasan kaikille akseleille. Sen takia pitää olla pelivaraa akseleiden maksimimassoissa suhteessa kokonaismassaan.yhteys, koska joka tapauksessa kaikki lähtee alustan valmistajasta. Jos ko alusta on hyväksytty suuremmille massoille, saat valmistajalta siitä todistuksen ja mitä muutoksia vaatii (jouset,jarrut,vanteet,renkaat yms.) sekä tietysti tulee sitten yleensä uusi valmistajan kilpi jne. Näillä papereilla ja toteutetuilla muutoksilla onnistuu sitten muutoskatsastus esim. täällä meidän katsastusasemalla.
T.Katsuri Savosta
- mb 613
Jos kyseessä on kylähullusarjan kikotin onnistuu todennäköisesti tyyppikilpeä vilauttamalla,esmes allekirjoittaneen 613 mb oli dieselveron takia aikanaan katsastettu kokonaispainolle 5080kg,noo,vaappu painaa nykyään jo omillaan tankit täynnä karkeesti 5t,alustan kok.paino on kumminkin 6,8t,painonnosto onnistui pelkällä lätkännäytöllä,kustannus uuden otteen kans tais olla jotain kuudenkympin luokkaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 174286
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin1842469Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731617Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella231187Hyvää Joulua mies!
Toivottavasti kaikki on hyvin siellä. Anteeksi että olen hieman lisännyt taakkaasi ymmärtämättä kunnolla tilannettasi, o641177Toivoisin etten jännittäisi
niin kauheasti. Hassua tässä on se, että en varmaan olisi niin ihastunut sinuun, jos et olisi niin älykäs, ja henkisesti42912- 171904
- 106880
Junan kylkeen autolla
Miten helevetissä voi ajaa auton junan kylkeen?? Puhelinta hivelöity kenties!!? Koirat vielä kyydissä on käsittämätöntä74873Oletko päättänyt
Jo varmasti että ensi vuonna keräät rohkeutesi ja sanot tunteesi vai et? Sitä odottaessa ja toivoessa72820