voiko auton kantavuutta lisätä vaihtamalla järeemmät jouset ja iskarit... siis lain mukaan .... ?? ja jos voi tarvii varmaan muutos katsastaaa?
tarviis lijan-auton lisää kantavuutta(erioisauto)
kantavuus
8
2613
Vastaukset
- kooosu
Kosssuu kojssjuu kosu kookkllkon????
- Masentaja X
Jos vaihdat järeämmät jouset, niin silloinhan painon nousun myötä kantavuus vain pienenee.
Joten sinun pitää päinvastoin keventää sitä kuljinta, jolla saat sitä kantavuutta lisää, koska ajoneuvon tyypitettyä kokonaismassaa ei voi nostaa.Muualta lukemani mukaan Fiat Ducatot ja muut sitä vastaavat on autot on rakenteellisesti suunniteltu 3850 kg:n kokonaismassalle. Ne on vain sitten rekisteröity 3500 kg:lle, jotta ostaja saa ajaa B-kortilla ja säästää tie-, silta-, vakuutus- yms. maksuissa. Eräät ovat nostaneet suurinta tieliikenteessä sallittua kokonaismassaa. Se vaatii kuulemma uusien tarrojen tilaamisen koritehtaalta, renkaiden ja mahdollisesti vanteiden vaihdon uusien akselipainojen mukaisiksi, mahdollisesti lehtijousiin yhden lehden lisää ja muutoskatsastuksen. - Näin ovat muut kertoneet, omakohtaista kokemusta minulla ei ole.
- Masentaja X
Timontti kirjoitti:
Muualta lukemani mukaan Fiat Ducatot ja muut sitä vastaavat on autot on rakenteellisesti suunniteltu 3850 kg:n kokonaismassalle. Ne on vain sitten rekisteröity 3500 kg:lle, jotta ostaja saa ajaa B-kortilla ja säästää tie-, silta-, vakuutus- yms. maksuissa. Eräät ovat nostaneet suurinta tieliikenteessä sallittua kokonaismassaa. Se vaatii kuulemma uusien tarrojen tilaamisen koritehtaalta, renkaiden ja mahdollisesti vanteiden vaihdon uusien akselipainojen mukaisiksi, mahdollisesti lehtijousiin yhden lehden lisää ja muutoskatsastuksen. - Näin ovat muut kertoneet, omakohtaista kokemusta minulla ei ole.
Minähän kirjoitin, että tyyppihyväksyttyä kokonaismassaa ei voi suurentaa.
Rekisteröity massa on taas eri juttu, kokonaispainoja pystyi ennen pienentämään kantavuuden kustannuksella, näin tehtiin esimerkiksi, jotta saatiin henkilöautokortilla ajettavia asuntoautoja.
Nykyisin ei kokonaismassaa pysty tiputtamaan, se on aina se minkä tehdas on sille tyypittänyt, muutos tuli tällä vuosikymmenellä, mutta en muista minä vuonna.
- jarrut ja jousitus
on suunniteltu määrätylle painolle,jos painoja ei ole käytössä täysimääräisenä niin silloin voi korottaa mutta ei yksittäisen akselin kantavuutta ei saa ylittää.Katsoppa rekisteri otteesta paljonko on etu ja taka-akselin yhteinen massa ja vertaa sitä auton kokonaismassaan, siitä selviää onko kaikki painot käytössä.Joskus on verotuksellisista syistä otettu vähemmän painoja kuin auto sallisi.
- Markiisi de Omnistor
Valitettavasti tuo ei pidä paikkaansa. Akselimassojen summa ei tarkoita ajoneuvon suurinta kantavuutta, vaan akseleita käsitellään yksilöllisesti.
Maksimimassa voidaan kuormata ajoneuvoon siten, että toisen akselin maksimimassa täyttyy, kun taas silloin toiselle akselille jää painoa huomattavastikin alle sen maksimin akselimassan.
Harvoin siis voidaan auto kuormata maksimimassaan siten, että se jakautuisi ihan tasan kaikille akseleille. Sen takia pitää olla pelivaraa akseleiden maksimimassoissa suhteessa kokonaismassaan. - valmistajaan
Markiisi de Omnistor kirjoitti:
Valitettavasti tuo ei pidä paikkaansa. Akselimassojen summa ei tarkoita ajoneuvon suurinta kantavuutta, vaan akseleita käsitellään yksilöllisesti.
Maksimimassa voidaan kuormata ajoneuvoon siten, että toisen akselin maksimimassa täyttyy, kun taas silloin toiselle akselille jää painoa huomattavastikin alle sen maksimin akselimassan.
Harvoin siis voidaan auto kuormata maksimimassaan siten, että se jakautuisi ihan tasan kaikille akseleille. Sen takia pitää olla pelivaraa akseleiden maksimimassoissa suhteessa kokonaismassaan.yhteys, koska joka tapauksessa kaikki lähtee alustan valmistajasta. Jos ko alusta on hyväksytty suuremmille massoille, saat valmistajalta siitä todistuksen ja mitä muutoksia vaatii (jouset,jarrut,vanteet,renkaat yms.) sekä tietysti tulee sitten yleensä uusi valmistajan kilpi jne. Näillä papereilla ja toteutetuilla muutoksilla onnistuu sitten muutoskatsastus esim. täällä meidän katsastusasemalla.
T.Katsuri Savosta
- mb 613
Jos kyseessä on kylähullusarjan kikotin onnistuu todennäköisesti tyyppikilpeä vilauttamalla,esmes allekirjoittaneen 613 mb oli dieselveron takia aikanaan katsastettu kokonaispainolle 5080kg,noo,vaappu painaa nykyään jo omillaan tankit täynnä karkeesti 5t,alustan kok.paino on kumminkin 6,8t,painonnosto onnistui pelkällä lätkännäytöllä,kustannus uuden otteen kans tais olla jotain kuudenkympin luokkaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.583713Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j763101Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin622302Mikä ihme teitä savolaisia tuossa
p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.141520Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä
Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m651299- 871159
Varusmiehen kuolema
Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä291009Kumpaan rahat, mummojen vaippoihin vai Nalle WahIroosille?
JOS siis sinä saisit päättää?1981Huippu, kaupunki ostaa hotellin
Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä55965- 47942