Kännyköitten terveysvaikutukset ovat taas olleet esillä, osa syöpäasiantuntijoista arvelee niillä olevan terveysvaikutuksia. Radiotaajuisella säteilyllä on aikaansaatu solujen perimäaineksen eli DNA:n vaurioita. On todisteltu myös kännyköitten nostavan kudosten lämpötilaa, ja tätä kautta aiheuttavan nimenomaan aivosyöpää. Miesten eturauhassyövän lisääntyminenkin on liitetty siihen, että miehet säilyttävät kännykkää housun taskussa.
Tarvitaan pikäaikaista seurantaa, mutta nyt jo on annettu varoituksia lasten ja raskaana olevien naisten kännykän käytöstä. Annetaan neuvoja nappikuulokkeitten käytöstä, vaaditaan varoituksia kuten tupakka-askiin, kehotetaan rajoittamaan puheaikoja ja pitämään kännykkää kauempana korvasta.
Itse en enää kännykästä luopuisi. Osaan laittaa sen äänettömälle tai kiinni, ei minun ole pakko olla joka hetki saavutettavissa. Minusta se on oiva apu kouluikäisten lasten ja vanhempien välisessä yhteydenpidossa, jonkinlainen napanuora. Ajattelen kännykästä olevan eniten haittaa, kun siihen puhutaan samaan aikaan kun ajetaan autoa. Kiusallista on myös kuunnella julkisissa liikennevälineissä ihmisten yksityisasioitten ja jopa työasioitten kailotusta. Suomalaisten sosiaalisuus on noussut kännyköitten myötä, mutta melusaastekin lisääntynyt.
Kännykätkö vaarallisia
29
1223
Vastaukset
- **automaattinenvastaaja**
Sama varoitus oli muutama vuosi sitten, onhan ihmiset allergisia, ja kännyköissäkin on yhtä ja toista ainetta ei me käyttäjät edes osata arvioida.
Tiedän eään ihmisen jolle lääkäri sanoi kun totesi pälvitaudin, että sen aiheuttaa kännykän käyttö.
Kuitenkin tämä tauti parani lääkityksellä ja hän käyttää edelleen kännyä.
Sama tuo eturauhassyöpä, sitäkin on ollut hyvin kauan ennenkuin kännykkää alettiin edes keksimään.
Kaikista ei kukaan voi olla varma, mutta tauteja on ja ne ovat kiusanneet meitä ja jo meidän vanhempia.
Minusta kannattaisi tutkia kertaalleen meidän ruoka-aineet, kuinka paljon niissä on sellaisia lisäaineita joita ihmiskeho ei kertakaikkiaan kestä nauttia joka päiväTuon prostatasyövän syntyyn ei ainakaan mieheni suvussa
ole kännykkä voinut vaikuttaa, sillä hänen isoisänsä
kuoli siihen jo vuonna 53 Helsingissä.
Eikä miehenikään vielä pitkään sitä käyttänyt,
syöpä oli jo sitä ennen todettu.
Olen jo luopunut kiinteästä liittymästä,
joten kännykkä on jatkuvassa käytössä.
Olisipa ikävää siitä enää luopua.
- uskojalainen
Eilen laitoin kännykän housuntaskuun kun olin kuullut että rintataskussa se voi aiheuttaa värinöitä rintalihaksessa, niitä olin huomannut itsellänikin pitäessäni kännykkää paidantaskussa.
Noo, kännykkä oli hukassa illalla,oli tippunut autonpenkin väliin housun taskusta.
Kaikkia huhuja minäkin alan uskomaan Kännykän aikaasaama sähkömagneettinen säteily on minimaalinen. Mikroaaltouunin sulatustehona on n. 600-700W, kännykkä säteilee muutaman milliwatin teholla ja senkin vai lähetys-ja vastaanottotilanteessa. Milliwattihan on watin tuhannesosa.
Eivät miehetkään muniaan keitä kännykällään! Vaikka virta on päällä ei kännykkä säteile, sehän on vain valmiustilassa.
Kännykän vaarallisuutta on paljon tutkittu. Vaarallisuutta ei ole todistettu.
On yliherkkiä ihmisiä, jopa luulotautisia, jotka vaaroista kuultuaan pelästyvät, lähes menettävät henkensä.
Tuota "kuulemista" aikaisemmin ei mitään murheita ollut.
Jos todellisista säteilyvaaroista puhutaan, on otettava esiin vaikkapa röntgenkuvien otto.
Hammaslääkäri ottaa useampiakin röntgenkuvia mutta pakenee naapurihuoneeseen. Miksiköhän?- Hintriika*
Heittääköhän suhteellisuudentaju, että ollaan huolissaan lasten kännykänkäytöstä, mutta meillä meinataan rakentaa ydinvoimala tuohon merenrantaan. Ns. suoja-alueella asuu tuhansia ihmisiä ja alueen sisällä on jopa kouluja ja lastentarhoja.
Semmoista lastensuojelua! - minunkin mielestä
osoittaa kun suureen ääneen omat ja muidenkin asiat yleisillä paikoilla julistetaan kännykkään. Mahtaako se säteily sittenkin pehmentää aivoja.Joskus tekisi mieli sanoa huutajalle , ettet tarvii puhelinta ,kuuluu tuo ääni kilometrien päähän muutenkin.
Kännykkä luo turvallisuutta käyttäjälle. Onpahan kysymys lapsesta tai aikuisikäisestä.
Yksin eläjille todella turvan antaja, matkoilla, autolla ajellessa sekä kotona ollessa voi soittaa ja kysyä neuvoja jos ns tiedosta tulee puute.
Naapuri meni pilkille jäälle ja otti kuperkeikan, nilkkaan tuli murtuma, soitti kännykällä apua. Kertoi jos kännykkää ei olisi ollut kuinkahan kauan olisin joutunut apua odottamaan.
En niitä säteily juttuja tiedä. Olen pitänyt vähän ihmeellisinä henkilöitä, jotka puhuvat kännykästä saa sähköä liikaa,se taas aiheuttaa muistin menetystä yms. Eiköhän kysymys usein ole muistihäiriöistä tai ALS-taudin ensi oireista!- Atolfia
Eräässä vakuutusyhtiössä todettiin 3:ssa henkilössä aivokasvain. En muista, oliko peräti saman vuoden aikana. Silloin epäiltiin, että tämä langaton puhelin olisi ollut syypää. Ehkä silloin vielä ei nämä kännykät olleet niin kehittyneitä kuin nykyisin. Ehkä säteilivät enemmän.
Vakuutusyhtiöissähän puhelin on työväline, joka on aina korvalla.
- asianharrastaja
Kännykän terveysriskeistä on puhuttu paljon ja hartaasti.
Milloin kännykkä on ollut vaarallinen, milloin ei ja joskus jopa erittäin vaarallinen.
Onhan meillä monia kodinkoneita, joita myös voisi pitää vaarallisina, esimerkkinä mikroaaltouuni.
Koko ihmisen elämä on riskipeliä.
Esim. liikenne on paljon suurempi riski, kuin mikään muu riski ja aivan erityisesti maantieliikenne.
Mielestäni pahin riski kännykän osalta on se, että joutuu istumaan vierekkäin esim. bussissa tyypin kanssa, joka kaiken aikaa kailottaa tai kimittää kännykkään omia henk. koht. asioitaan.
Nyt onkin viestintäministeriö käynnistänyt kampanjan "ÄLÄ KAILOTA".
Se on vaan niin, että tällaiset ministeriöiden kampanjat ovat aika tehottomia.
Onpahan virkamiehet tehneet jotain palkkansa eteen.
Ei muuta, kun soitellaan, mutta ei kailoteta.
Kännykällä tietty. - Katicat2
Säteilyturvakeskuksen tiedottajalta kysyttiin, miksi he tulivat asian kanssa esiin. Tämä sanoi että siksi, kun sitä on jatkuvasti kyselty. Tiedotuksessa ei ollut mitään uutta tietoa, sillä tehdyt tutkimukset eivät ole osoittaneet kännysäteilyn haittavaikutuksista.
Se miksi lasten kännykäyttö otettiin esille oli se, että lapset joutuvat elämänsä aikana pisimpään kännysäteilyn altistamiksi. KUKAAN EI TIEDÄ pitkäaikaisvaikutuksista tässä vaiheessa. Jos niitä sitten kolmenkymmenen vuoden kuluttua todettaisi, arvatkaa mitä sitten sanottaisi. Miksei kukaan varoittanut. Säteily-sana on mielstäni hiukan harhaanjohtava.
Radioaallot ja valokin ovat sähkömagneettista säteilyä. Valo on sellaisella taajuudella, että ihmissilmä näkee ne. Vähän alempitaajuiset ovat lämpösäteilyä.
Röntgensäteilyn vaarallisuudesta ja tunkeutumiskyvystä voidaan jo todella puhua. Kuitenkin alhaisimmalla taajuudella olevat ns. pehmeät alfa-säteet pysähtyvät jo paperipalaan.
Suuritaajuiset gamma-säteet läpäisevät jo lyijylevyn.
Näin kansanmiehenä ihmettelen; miten voidaan edes kuvitella kännykän mitättömän säteilyn voivan läpäistä ihon ja pääluun?
Sammuttakaa nopeasti valonne!! Lamppuhan säteilee vaikkapa 60 Watin teholla.
Mikroaaltouuni on kyllä varallinen ja niin se keksittiinkin.
Sota-aikana keksittiin tutka. Lintu lensi tutka-antennin voimakkaaseen kenttään ja kuolla kupsahti. Kun kuollutta lintua tutkittiin sen huomattiin olevan myös kypsä. Ma-uuni on ikäänkuin tutkan jälkeläinen.- jorpakkoon
Pari vuotta sitten nauroin vielä minäkin ihmisille, jotka puhuivat kännyköiden säteilystä. Tässä välillä olen itse alkanut reagoimaan pahenevasti kännykän käyttämiseen, eikä kyllä enää naurata yhtään. Pidempi puhelu aiheuttaa huimauskohtauksen ja pää on hetken sekoitettu kuin korttipakka. Hands free auttaa jonkin verran, mutta ei kyllä pitäisi terveydellään leikkiä.
Sähkömagneettista säteilyä on monenlaista, mukaanluettuna valo, mutta ei ole kännyköiden käyttämää lajia perusteellisesti testattu ihmisiin ennen tätä kaupallista kokeilua. Ai ei läpäise kännykän säteily ihmisen päätä? Mitenhän se säteilyinformaatio sitten löytää tiensä kännykästä tukiasemaan kaikkien välissäolevien seinien ja ihmisten läpi?
Minä pidän kännykkää usein rinta- tai povitaskussa.
Joskus rinta lihakseni värisi kummasti.
Kysyinkin kumppaniltani, voiko miehelle tulla rintasyöpä?
Hänen mielestään ei, mutta kehotti minua ottamaan värinähälytyksen pois, jos asia huolestuttaa ja panemaan äänen päälle.
Krooninen rahapula on kuitenkin sellainen sairaus, joka voi liikaa kännykällä puhuville tulla.
Se onkin aika vakava sairaus, koska sen oheissairaudet ovat moninaiset.- uskojalainen
varsinkin jos odotti puhelua niin se värinä tuntu, se oli siis valevärinää, kaikenlaista sit kännykän mukana voi tulla.
uskojalainen kirjoitti:
varsinkin jos odotti puhelua niin se värinä tuntu, se oli siis valevärinää, kaikenlaista sit kännykän mukana voi tulla.
Kun oikein ajattelet jotakuta, niin kohta hän jo soittaa.
Jopel kirjoitti:
Haamuvärinä , ringxiety, on ihan tutkittu juttu, sukua amputoitujen jäsenten aavesäryille.
http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=31626&tyyppi= 1
Oma lukunsa ovat nämä telepatiat, kun jotain ihmistä ajattelee keskittyneesti, niin eiköpähän vain puhelin kohta pirahda, soita melodiaa tai värisytä, ainakin sydäntä.
Oman kännykän hälytysäänen tunnistaminen melussa on myös mielenkiintoista. Sekin olisi mielenkiintoista tietää, mikä häly teillä on , minulla on hyvin kirkas ja heleä, yksinkerainen "Polaris." Säkkijärven polkka taitaa olla yleisimpiä , ellei Nokian perusjuttua oteta lukuun.- uskojalainen
Jopel kirjoitti:
milloin joku on aikeissa soittaa minun rintalihas alkaa väriseen etiäisiin se kuuluu se ilimiö.
Asiaan nyt; kyllä olen huomannut ja ihmetellyt joskus kun soitan aikojen kuluttua jollekin,hän sanoo ajatelleensa minua juuri. - Katicat2
Ramoona1 kirjoitti:
Haamuvärinä , ringxiety, on ihan tutkittu juttu, sukua amputoitujen jäsenten aavesäryille.
http://www.tietokone.fi/uutta/uutinen.asp?news_id=31626&tyyppi= 1
Oma lukunsa ovat nämä telepatiat, kun jotain ihmistä ajattelee keskittyneesti, niin eiköpähän vain puhelin kohta pirahda, soita melodiaa tai värisytä, ainakin sydäntä.
Oman kännykän hälytysäänen tunnistaminen melussa on myös mielenkiintoista. Sekin olisi mielenkiintoista tietää, mikä häly teillä on , minulla on hyvin kirkas ja heleä, yksinkerainen "Polaris." Säkkijärven polkka taitaa olla yleisimpiä , ellei Nokian perusjuttua oteta lukuun.Mukava siirtyä noista kännyn terveysvaikutteista mukavimpiin asioihin. Minulla on kännyssäni neljä erilaista soittoääntä. Tyttärellä ja kahdella pojallani on oma soittoäänensä, joten kuulen heti kuka minulle soittaa. Sitten on tietysti se soittoääni, joka ilmaisee muilta tulevat puhelut. Kätevää.
Katicat2 kirjoitti:
Mukava siirtyä noista kännyn terveysvaikutteista mukavimpiin asioihin. Minulla on kännyssäni neljä erilaista soittoääntä. Tyttärellä ja kahdella pojallani on oma soittoäänensä, joten kuulen heti kuka minulle soittaa. Sitten on tietysti se soittoääni, joka ilmaisee muilta tulevat puhelut. Kätevää.
Tiedän myös henkilöitä joilla on jokaiselle soittajalle omat äänensä. Tietää jo katsomatta soittoäänestä kuka soittaa.
On tietenkin oltava ne nimet ja numerot luettelossa, joihin omat soitot laittaa.
Kaikenkaikkiaan kätevä on kännykkä, en siitä luopuisi.
Matkoillakin koti/ulkomaa matkailussa voi viestittää ihan reaaliajassa. Nopeaa on tiedonkulku. Värinähälytin on ihan hyvä esim.viesteissä. Poistin soiton, värinästä tietää, että joku "kaipailee" !
Nuo haitat tiedetään vasta kenties kymmenien vuosien kuluttua.
Myö mummut(ainakin minä))käytetään sitä niin vähän nuorisoon verrattuna. ehditään hautaan ilman "sivuvaikutuksia" elettiinpä vaikka miten vanhaksi.- Hintriika*
meri-kukka98 kirjoitti:
Tiedän myös henkilöitä joilla on jokaiselle soittajalle omat äänensä. Tietää jo katsomatta soittoäänestä kuka soittaa.
On tietenkin oltava ne nimet ja numerot luettelossa, joihin omat soitot laittaa.
Kaikenkaikkiaan kätevä on kännykkä, en siitä luopuisi.
Matkoillakin koti/ulkomaa matkailussa voi viestittää ihan reaaliajassa. Nopeaa on tiedonkulku. Värinähälytin on ihan hyvä esim.viesteissä. Poistin soiton, värinästä tietää, että joku "kaipailee" !
Nuo haitat tiedetään vasta kenties kymmenien vuosien kuluttua.
Myö mummut(ainakin minä))käytetään sitä niin vähän nuorisoon verrattuna. ehditään hautaan ilman "sivuvaikutuksia" elettiinpä vaikka miten vanhaksi.Minulla voi kännykkä unohtua takin taskuun pariksi päiväksi eikä yhtään soittoa ole tullut. Eipä ole minullakaan ollut asiaa kenellekään. (Muuta puhelinta en omista.)
Minulla on vaikeuksia saada se laskutusrajan ALIN saldo täyteen, että viitsivät laskun rustata ja lähettää. Tulee se sitten pari kertaa vuodessa, joskus kolmekin. Ei suuruudellaan kauhistuta silloinkaan, justiinsa kk-maksuineen yltää sen laskutusrajan (20,-) yli.
Eivät taida tällä tahdilla sivuvaikutukset ehtiä minuun. Mitä tehnee tämä tietokone? Syökö se aivojani vai päinvastoin? Laajakaista on kyllä käytössä koko rahan edestä. Hiton kallis muuten onkin, pohjoisessa paljon kalliimpi kuin etelässä! - Ramoona**
Hintriika* kirjoitti:
Minulla voi kännykkä unohtua takin taskuun pariksi päiväksi eikä yhtään soittoa ole tullut. Eipä ole minullakaan ollut asiaa kenellekään. (Muuta puhelinta en omista.)
Minulla on vaikeuksia saada se laskutusrajan ALIN saldo täyteen, että viitsivät laskun rustata ja lähettää. Tulee se sitten pari kertaa vuodessa, joskus kolmekin. Ei suuruudellaan kauhistuta silloinkaan, justiinsa kk-maksuineen yltää sen laskutusrajan (20,-) yli.
Eivät taida tällä tahdilla sivuvaikutukset ehtiä minuun. Mitä tehnee tämä tietokone? Syökö se aivojani vai päinvastoin? Laajakaista on kyllä käytössä koko rahan edestä. Hiton kallis muuten onkin, pohjoisessa paljon kalliimpi kuin etelässä!Minun pitäisi ottaa Hintriikasta oppia kännykkäkulujen suhteen, sähköpostiakin voisi käyttää enemmän, skypeä vallankin. Lasten ja nuorten kännykän käyttöä usein rajoitetaan kuukausimaksulla, jota ei saa ylittää, mutta ovelat pyytävät sallivampien vanhempien lasten soittavan itselleen. Tekstailu tuntuu olevan kovin suosittua nuorten kesken, kiusaamistakin sillä harrastetaan. Tekstailun vaaroistahan meillä on miniseritasolta varoittavia esimerkkejä.
Hintriika puhui myös laajakaistasta. Tietääkseni Suomessa on viitisen prosenttia väestöstä ilman laajakaistaa ja valtio on ilmoittanut tukevansa tämän infrastruktuurin saamista koko väestölle. Se on tärkeä osa alueellista tasa-arvoa. Aikanaan puhelinkaapelien veto oli samanhintaista kaikille, vaikka merenpohjaa pitkin saariin.
Kertoisitko Hintriika tarkemmin, millaisesta hinnanerosta on kyse, ja mihin se perustuu. Tietenkin harvemmin asutuilla seuduilla käyttäjiä on vähemmän ja kulut per käyttäjä suuremmat, mutta eikö ole mitään "taoitusta?" Kyselen varmaan tyhmiä, mutta itse asun ruuhka-Suomessa.
Minulla on läppäri, joka kyllä ajoittain hurisee melkoisesti, tuuletus sen aiheuttanee. Niska- ja hartiavaivoja liiallinen tämän ääressä kököttäminen voisi aiheuttaa ja silmien tihruuntumistakin, koskapa minulla on pieni kuvaruutu. Mahtaako olla taloudellista sammuttaa rakkine välillä, minä näet pidän suurimman osan aikaa tämän kiinni, avaan yleensä kolme kertaa päivässä . Matkoille en ota koskaan mukaan . Eipä ole henkisiäkään sivuvaikutuksia tullut huomattua, muuta kuin ehkä positiivisia. Säteilläänhän sitä ilostakin, ja pollan säteily on toivottavaa.
Pakollisissa tubi-tarkastuksissa on meidän ikäpolvi saanut rautaisannokset röntgen-säteilyä, nämä kännykät ja tietokoneet ovat sen rinnalla kuin tippa vesisaavissa. Vielä vuonna -80 kuopukseni synnyttyä äidit käytettiin synnytyslaitoksella keuhkokuvassa.
Avaruuden taustasäteilyllekään emme voi mitään... - Hintriika*
Ramoona** kirjoitti:
Minun pitäisi ottaa Hintriikasta oppia kännykkäkulujen suhteen, sähköpostiakin voisi käyttää enemmän, skypeä vallankin. Lasten ja nuorten kännykän käyttöä usein rajoitetaan kuukausimaksulla, jota ei saa ylittää, mutta ovelat pyytävät sallivampien vanhempien lasten soittavan itselleen. Tekstailu tuntuu olevan kovin suosittua nuorten kesken, kiusaamistakin sillä harrastetaan. Tekstailun vaaroistahan meillä on miniseritasolta varoittavia esimerkkejä.
Hintriika puhui myös laajakaistasta. Tietääkseni Suomessa on viitisen prosenttia väestöstä ilman laajakaistaa ja valtio on ilmoittanut tukevansa tämän infrastruktuurin saamista koko väestölle. Se on tärkeä osa alueellista tasa-arvoa. Aikanaan puhelinkaapelien veto oli samanhintaista kaikille, vaikka merenpohjaa pitkin saariin.
Kertoisitko Hintriika tarkemmin, millaisesta hinnanerosta on kyse, ja mihin se perustuu. Tietenkin harvemmin asutuilla seuduilla käyttäjiä on vähemmän ja kulut per käyttäjä suuremmat, mutta eikö ole mitään "taoitusta?" Kyselen varmaan tyhmiä, mutta itse asun ruuhka-Suomessa.
Minulla on läppäri, joka kyllä ajoittain hurisee melkoisesti, tuuletus sen aiheuttanee. Niska- ja hartiavaivoja liiallinen tämän ääressä kököttäminen voisi aiheuttaa ja silmien tihruuntumistakin, koskapa minulla on pieni kuvaruutu. Mahtaako olla taloudellista sammuttaa rakkine välillä, minä näet pidän suurimman osan aikaa tämän kiinni, avaan yleensä kolme kertaa päivässä . Matkoille en ota koskaan mukaan . Eipä ole henkisiäkään sivuvaikutuksia tullut huomattua, muuta kuin ehkä positiivisia. Säteilläänhän sitä ilostakin, ja pollan säteily on toivottavaa.
Pakollisissa tubi-tarkastuksissa on meidän ikäpolvi saanut rautaisannokset röntgen-säteilyä, nämä kännykät ja tietokoneet ovat sen rinnalla kuin tippa vesisaavissa. Vielä vuonna -80 kuopukseni synnyttyä äidit käytettiin synnytyslaitoksella keuhkokuvassa.
Avaruuden taustasäteilyllekään emme voi mitään...En ole viitsinyt mieltäni pahoittaa tutkimalla, mitä nykyisin etelässä minkinlainen laajakaista maksaa. Kolme vuotta sitten, kun muutin tänne, sain "yhden ämmän" ADSL-liittymän lähes samalla hinnalla kuin olin Helsingissä maksanut "kahdesta ämmästä". Mitäpä tuosta, jaksaahan yksi eläkeläisämmä tätä 1M:ääkin odotella...
Viime vuonna tuli laajakaistalaskun mukana ilosanoma, että hinnat halpenevat. Tarkempi tutkimus osoitti, että pitää katsoa paikkakuntakohtaiset hinnat Elisan sivustolta. Kuten arvata saattoi, ilouutinen ei yltänyt tämän seudun inehmoille, vain etelämmäksi.
Nyt Elisa ei enää myy uusia ADSL-liittymiä tänne lainkaan, vain mokkuloita tai mitä lienevät. Se tietenkin panee pöksyt tutisemaan, että kuinka näiden vanhojen liittymien hinnan kanssa käy, tuskin ainakaan laskun pienenemistä kannattaa odotella.
Kuten Ramoona totesi, pidettiin puhelinta aikoinaan niin tärkeänä perusoikeutena, että se maksoi saman asuinpaikasta riippumatta. Niin pitäisi nykyisin olla myös laajakaistan saatavuuden ja myös maksujen kanssa. Nythän valtiovalta lupaa panna sormensa peliin vain saatavuuden osalta.
Yhä enemmän julkisia palveluja siirtyy internetiin. Mitä syrjemmässä suurista asutuskeskuksista elää, sitä suurempi merkitys internetyhteydellä on. Se alkaa olla yhtä välttämätön kuin aikanaan oli lankapuhelin. Hintriika* kirjoitti:
Minulla voi kännykkä unohtua takin taskuun pariksi päiväksi eikä yhtään soittoa ole tullut. Eipä ole minullakaan ollut asiaa kenellekään. (Muuta puhelinta en omista.)
Eivät taida tällä tahdilla sivuvaikutukset ehtiä minuun. Mitä tehnee tämä tietokone? Syökö se aivojani vai päinvastoin? Laajakaista on kyllä käytössä koko rahan edestä. Hiton kallis muuten onkin, pohjoisessa paljon kalliimpi kuin etelässä!Minunkaan kännykkälaskuilla linnoja rakennetaan.
Viimevuoden elokuussa edellinen lasku, ja joulukuun lopussa seuraava . Eikä edes suuri ollut,se lasku.
Viestiä laittelen, moni asia hoidetaan sillä ja sehän ei paljoa maksa.
Sähköpostia sen sijaan käytän paljon. Mutta se taas maksaa tasan saman verran, käyttipä paljon tai ei ollenkaan. Laajakaistassa. Perusmaksu on aina sama kuukaudessa.
Skypeä tai muutakaan puhelinta en omista.- uskosko tuota
uskojalainen kirjoitti:
milloin joku on aikeissa soittaa minun rintalihas alkaa väriseen etiäisiin se kuuluu se ilimiö.
Asiaan nyt; kyllä olen huomannut ja ihmetellyt joskus kun soitan aikojen kuluttua jollekin,hän sanoo ajatelleensa minua juuri.Jotkut naiset pitää kännykkää rintaliivien sisällä, siinä vaossa, kaipa se värisyttää siinäkin kivasti.
- Hintriika*
Kysyn asian vierestä, mutta en viitsi erillistä aloitusta tehdä. Jospa Ruuneperi tai joku muu "tekniikanihme" sattuisi olemaan hollilla. Mutta haluan varmaa tietoa, en arvailuja, koska arvailut sähköasioissa voivat käydä hengen päälle. Siis menen näin suoraan asian viereen:
Täytyykö 5-haaraiseen kattokruunuun, jossa on kynttilälamput, vaihtaa aina samanlaiset lamput joka haaraan? Siis jos haluan vaihtaa hehkulamput energiansäästölampuiksi, pitääkö minun vaihtaa kerralla ne kaikki viisi lamppua? Lamput syttyvät yhtä aikaa, valaisemassa ei ole mahdollisuutta vain osan sytyttämiseen.
Entäpä voiko valaisimessa samanaikaisesti olla eri wattisia lamppuja - olkoon sitten hehku- tai loistelamppuja?Kattokruunussa voi käyttää "sekalampuja" sikin sokin. Tehon suhteennkaan ei ole määräyksiä ellei lampunvalmistaja ole asettanut rajoja max-teholle.
Jos käytössä on valohimmennin ei energiansäästölammpuja voi käyttää vaan ainoastaan hehkulamppuja. Lampun kannan sopivuudenhan muistat tarkistaa.- Hintriika*
Ruuneperi kirjoitti:
Kattokruunussa voi käyttää "sekalampuja" sikin sokin. Tehon suhteennkaan ei ole määräyksiä ellei lampunvalmistaja ole asettanut rajoja max-teholle.
Jos käytössä on valohimmennin ei energiansäästölammpuja voi käyttää vaan ainoastaan hehkulamppuja. Lampun kannan sopivuudenhan muistat tarkistaa.Kiitos vastauksesta. Tätä ajattelinkin eli voi ostaa vaikka lampun kerrallaan sitä mukaa kuin hehkulamput poksahtelevat.
Pitää katsoa, minkä verran energialamput valaisevat. Kynttilälampun mallisia ei edes ole niin tehokkaita, että vastaisivat 40W hehkulamppua. Vaan kai ne hehkulamput kohta kielletään tyystin...
- palovaroittimista
eikös niissäkin ole jotain säteilyä, tietääkö Ruune tai joku muu?
- pieni määrä
ei aiheuttane vaaraa. Niitähän neuvotaan asentamaan joka huoneeseen, makuuhuoneeseenkin. Vauvojen itkuhälyttimissäkin jokin säteilylähde. Mahtaako joissain tapauksissa tulla liiallisia yhteisvaikutuksia, tuskimpa vaan. Paras olla liikaa miettimättä. :)
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen
Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu832032Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä
Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu3941811- 591808
Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha
Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.1691475Mitä vastaisit
Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle681354Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa
Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo1101350Rakastan ja ikävöin sinua
Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä751317- 671253
Kuljettajasi oy konkurssi?!
Tuliko ahnehdittua liikaa,menikö tämä kuljettajasi oy taksit siis konkurssiin?141123KIIKKUSTUOLI
Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin1011107