Sertralin Orion ja heikentynyt teho?

Aloitin Sertralin-lääkkeen käytön marraskuussa annoksella 100mg vuorokaudessa pakko-ajatuksiin ja masennukseen. Huomasin lääkkeen auttavan jo reilussa viikossa ja tähän asti onkin mennyt lääkkeen kanssa tosi kivasti, alku oli yhtä "huippua", mutta olo tasaantui kyllä ajan mittaan.

Nyt olen kuitenkin muutamana päivänä huomannut, että pakko-ajatukset ovat taas ikäänkuin palanneet ja olo näiden takia aika surkea. Uskallanko nostaa annostani 150mg vuorokaudessa? Vai onko tämä nyt merkki siitä, ettei ko. lääke sovi minulle? Söin samaista lääkettä (tai silloin nimellä Zoloft) joskus vuosia vuosia sitten, tosin en muista millä annoksella, mutta silloin en ainakaan huomannut, että teho olisi heikentynyt.
11791
Äänestä

Muut lukivat myös

Vastaukset 1

Vanhimmat

Useimmissa tapauksissa vaaditaan 4 viikon tai pidempikin hoito, ennenkuin annoksen suurentamista harkitaan.

Pitkäaikaishoidossa pyritään pienimpään tehokkaaseen annokseen. Jos lääke ei ole pitkän ajan kuluessa tehonnut, voidaan annosta nostaa 50mg kerrallaan, eikä sitä saa nostaa useammin kuin kerran viikossa. Maksimiannos on 200mg vuorokaudessa.

Parasta olisi, jos ottaisit lääkäriin yhteyttä, niin hän arvioisi tilanteen ja tarvittaessa kirjoittaisi reseptiisi suuremman annostusohjeen.

Mutta jos sinusta tuntuu, ettet tahdo ottaa lääkäriin yhteyttä, on 50mg annoksen nosto turvallista tehdä, kunhan muistaa että jos tarvitsee toisen noston, ei tee sitä mielellään kahteen viikkoon. Ja muista myös se ettet nosta annosta yli 200 milligrammaan vuorokaudessa.

Äänestä

Kommentoi aloitusta


mosaic kirjoitti:

Aloitin Sertralin-lääkkeen käytön marraskuussa annoksella 100mg vuorokaudessa pakko-ajatuksiin ja masennukseen. Huomasin lääkkeen auttavan jo reilussa viikossa ja tähän asti onkin mennyt lääkkeen kanssa tosi kivasti, alku oli yhtä "huippua", mutta olo tasaantui kyllä ajan mittaan.

Nyt olen kuitenkin muutamana päivänä huomannut, että pakko-ajatukset ovat taas ikäänkuin palanneet ja olo näiden takia aika surkea. Uskallanko nostaa annostani 150mg vuorokaudessa? Vai onko tämä nyt merkki siitä, ettei ko. lääke sovi minulle? Söin samaista lääkettä (tai silloin nimellä Zoloft) joskus vuosia vuosia sitten, tosin en muista millä annoksella, mutta silloin en ainakaan huomannut, että teho olisi heikentynyt.

Anonyymi
5000

Ilmoita asiaton sisältö

  • Sisältää materiaalia, joka on loukkaavaa, herjaavaa, rasistista, uhkailevaa tai ahdistelevaa.

  • Materiaali sisältää nimiä, yhteystietoja tai muita henkilökohtaisia tietoja. Julkisuuden henkilöistä, julkisissa viroissa toimivista ihmisistä sekä yritysten vastuuhenkilöistä saa keskustella työhön liittyen. Myös yksityiselämään liittyvistä asioista voi keskustella siltä osin, kuin niistä on julkisesti kerrottu.

  • Sisältää lapsille haitallista tai heiltä kiellettyä materiaalia. Seksuaalinen sisältö on sallittua aiheeseen tarkoitetuilla palstoilla, joiden ikäraja on 18 vuotta.

  • Lainvastaista sisältöä voi olla mm. yksityiselämää loukkaavan tiedon levitys, kiihottaminen kansanryhmää vastaan, laiton uhkaaminen, alaikäisiin liittyvä seksuaalinen sisältö/grooming, petokset, identiteettivarkaudet, kunnianloukkaukset ja tekijänoikeusrikkomukset.

  • Sisältö ei liity palstan tai keskusteluketjun aiheeseen.

  • Viesti ei ole suomea tai ruotsia (pl. International Forums), se sisältää mainontaa, se sisältää tekijänoikeuksin suojattua materiaalia, se on massapostitus tai jokin muu syy.

Jaa keskustelu