Biologiaa opiskelemaan?

frehiuh

Miten vaikeaa on päästä opiskelemaan biologiaa Jkl yliopistoon? Millaisilla arvosanoilla olette päässeet? Itselläni oli 8-9 lukiossa, mutta kirjoitin vain c. Onko jo pääsykokeissa ja opinnoissa yleensä paljon esim.kemiaa? Millaista opiskelu muuten on, onko paljon labroja ym.??

26

13966

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Opiskellut76

      Noilla arvosanoilla voipi olla vaikeaa. Kemiaa on suuntautumisesta vaihdellen jonkin verran-todella paljon. Kemiat menevät lukiokursseista reilusti eteenpäin, joten ennakkotiedot on oltava.

      Sitten työllisyydestä: Jos et ole jonkin biologian alan suvereeni mestari ja kansainvälisesti arvostettua ainesta, valmistut työttömäksi. Yhtä avointa paikkaa, joita aukeaa keskimäärin 2-5 kuukaudessa, hakee kymmeniä-satoja päteviä tyyppejä. Keskinkertaisille biologeille ei tällä hetkellä ole tarvetta. Alalta on hävinnyt 30% työpaikoista viimeisen 15 vuoden aikana ja tänä vuonna työpaikkojen katoaminen vain kiihtyy.

      Jos mitenkään voisit kuvitella jotain muuta alaa, niin suosittelen harkitsemaan biologian opintojen unohtamista. Vaikka biologiaa olisi kiva opiskella ei nykypäivänä ilman työpaikkaa pärjää.

      • ei merkitystä

        Lukion arvosanoilla ei ole merkitystä, ainoastaan sillä panostatko kypällä valintakokeseen. Itse pääsin juuri noilla samoilla arvosanoilla sisälle. Tiedän laitokselta useita tyyppejä, jotka väitelleet tohtoreiksi, vaikka lukion arvosanat ovat olleet alle c-tason.Mm. kielet olleet heikkoa alaa,mutta silti kirjoittivat väikkärinsä englanniksi. Heillä on taustalla laaja näkemys, tietämys ja intohimo jtk ilmiötä/lajia kohtaan.

        Bilsan opiskelussa suurin osa tenttikirjoista eng.kielisiä (lukemiseen harjaantuu kyllä!), tilastotiedettä on ymmärrettävä jonkin verran ja kemiaa on vähitään 6 ov (paljonko pisteissä).Itse olin todella surkea kemiassa, mutta selvisin kavereitten ansiosta ja kovalla työllä.

        MUTTA muuten yhdyn edellisen kirjoittajan kirjoituksiin. Ellet aio tutkijaksi (joita jo pilvin pimein kilpailemassa apurahoista), niin MIETI EHDOTTOMASTI muuta ammattia! Solu-ja molekyylipuolella työllistminen on biologeista helpoimpaa, mutta työpaikat sidottu muutamaan suuren kaupunkiin. Muutoin biologeille EI OLE TÖITÄ.
        Itse rakastan biologiaa ja nautin bilsan opiskelusta, mutta nyt työttömänä maisterina (opettajan pätevyydenkin vielä hankkineena) kadun, etten vaihtanut alaa ja hankkinut jotain muuta ammattia. Juu, kiva oli valmistua ja todeta, etten tee tutkinnolla mitään...


      • Lepidoptera
        ei merkitystä kirjoitti:

        Lukion arvosanoilla ei ole merkitystä, ainoastaan sillä panostatko kypällä valintakokeseen. Itse pääsin juuri noilla samoilla arvosanoilla sisälle. Tiedän laitokselta useita tyyppejä, jotka väitelleet tohtoreiksi, vaikka lukion arvosanat ovat olleet alle c-tason.Mm. kielet olleet heikkoa alaa,mutta silti kirjoittivat väikkärinsä englanniksi. Heillä on taustalla laaja näkemys, tietämys ja intohimo jtk ilmiötä/lajia kohtaan.

        Bilsan opiskelussa suurin osa tenttikirjoista eng.kielisiä (lukemiseen harjaantuu kyllä!), tilastotiedettä on ymmärrettävä jonkin verran ja kemiaa on vähitään 6 ov (paljonko pisteissä).Itse olin todella surkea kemiassa, mutta selvisin kavereitten ansiosta ja kovalla työllä.

        MUTTA muuten yhdyn edellisen kirjoittajan kirjoituksiin. Ellet aio tutkijaksi (joita jo pilvin pimein kilpailemassa apurahoista), niin MIETI EHDOTTOMASTI muuta ammattia! Solu-ja molekyylipuolella työllistminen on biologeista helpoimpaa, mutta työpaikat sidottu muutamaan suuren kaupunkiin. Muutoin biologeille EI OLE TÖITÄ.
        Itse rakastan biologiaa ja nautin bilsan opiskelusta, mutta nyt työttömänä maisterina (opettajan pätevyydenkin vielä hankkineena) kadun, etten vaihtanut alaa ja hankkinut jotain muuta ammattia. Juu, kiva oli valmistua ja todeta, etten tee tutkinnolla mitään...

        Olen kyllä aikalailla samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa! Jos biologiaa lähtee/pääsee opiskelemaan, niin ehdottomasti kannattaa jo opintojen alkuvaiheessa erikoistua johonkin, koska tänä päivänä se on valttia työhaussa. Monesti esimerkiksi Metsähallituksen työpaikkailmoituksissa vaatimuksena tai etuna on jonkin eliö-tai kasviryhmän erinomainen tuntemus.

        Kannattaa kiinnittää paljon huomiota harjoittelupaikan ja gradun aiheen valintaan, sillä niillä voi myös olla paljon merkitystä työn saannissa. Jalkaa oven väliin jo opiskeluvaiheessa ;) Näin ainakin valmistuneet kaverini ovat onnistuneet saamaan alan töitä. Tosin siihen on vaadittu lisäksi hyvää onnea ja omaa aktiivisuutta. Tänä päivänä itse valitsisin varmasti joko ympäristötieteet tai sobbi-mobbi puolen pääaineeksi.


      • clubfoot
        Lepidoptera kirjoitti:

        Olen kyllä aikalailla samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa! Jos biologiaa lähtee/pääsee opiskelemaan, niin ehdottomasti kannattaa jo opintojen alkuvaiheessa erikoistua johonkin, koska tänä päivänä se on valttia työhaussa. Monesti esimerkiksi Metsähallituksen työpaikkailmoituksissa vaatimuksena tai etuna on jonkin eliö-tai kasviryhmän erinomainen tuntemus.

        Kannattaa kiinnittää paljon huomiota harjoittelupaikan ja gradun aiheen valintaan, sillä niillä voi myös olla paljon merkitystä työn saannissa. Jalkaa oven väliin jo opiskeluvaiheessa ;) Näin ainakin valmistuneet kaverini ovat onnistuneet saamaan alan töitä. Tosin siihen on vaadittu lisäksi hyvää onnea ja omaa aktiivisuutta. Tänä päivänä itse valitsisin varmasti joko ympäristötieteet tai sobbi-mobbi puolen pääaineeksi.

        Olen ulkomailla vaantamassa biokemian tutkintoa, ja halu on aina ollu tulla takaisin Suomeen.. Nayttaa silta, etta talle tielle jaan kun taalla toita riittaisi, mutta Suomessa ilmeisesti ei.

        Vittu.


      • biologiaa

        Yhdyn varoittelijoihin, eli luovu haaveestasi biologian saralla! Ellet sitten ole kiihkeästi asiastasi kiinnostunut ja valmis tekemään hulluna duunia saadaksesi akateemisen minimipalkkaa.

        Jaksan silti edelleen ihmetellä, miksi biologeja otetaan noin suuri määrä opiskelemaan?! Jotain realismia tähän hommaan, sisäänpääsymäärä vastaamaan paremmin työmarkkinoiden tarvetta.

        Valmistuin ekologiksi kymmenisen vuotta sitten, enkä ole saanut koskaan oman alani töitä. Ja jos ihan rehellisiä ollaan - en ollut myöskään valmis uhraamaan perhettä ja vapaa-aikaani saadakseni em. minimipalkan ja pätkätöitä. Hain ja pääsin lääkikseen, kohta ei ole töistä pulaa.


    • yliopistoon

      ei pitäisi olla kovin vaikea päästä opiskelemaan biologiaa. Luet vain hyvin jonkin lukion biologian kirjasarjan (ei väliä mikä). Sitten katsot minkä tyyppisiä kysymyksiä vanhoissa valintakokeissa on ja treenailet niitä. Varmasti pääset sisään!!! Kokeessa täytyy onnistua suht hyvin, ei täydellisesti.

      Kun olet sisällä opiskelemassa niin kaikki sujuu sen jälkeen. On suurta hyötyä jos on hyvä matikassa/kemiassa/fysiikassa/tilastotieteessa ja ties missä, mutta kerkeet opiskelemaan niitä myös sitten yliopistossa.

      Työtilanne on ihan hyvä. Vaihtoehtoja on. (tutkija (tutkimusryhmissä), opettaja (ala-asteelta yliopistoon), erilaiset virastot, yritykset jne.) Mikään putkitutkinto ei ole kyseessä ja niin kuin noista muista kommenteista voi päätellä, ei sovi kaikille. Työttömänä ei kuitenkaan tarvitse olla kuin asennevammaisten. Näin se vaan on. Zemppiä pääsykokeisiin jos alan valitset!

      • HEH!

        HEH!

        Oletko tosissasi kirjoituksesi suhteen!?!? Kyllä kuule työttömänä on porukkaa pilvin pimein, eikä taustalla ole asennevammaa! Esimerkiksi Jyväskylässä oli vuonna 2006 noin 600 työtöntä maisteria ja viime vuonna noin 850!

        Työttömiä opettajia on tuhansia ja tiettävästi äidinkieli, historia ja biologia erityisen vaikeita! Akateeminen työttömyyshän ylipäätään on ennätyslukemissa!

        Akateeminen työttömyys on tuplaantunut Jyväskylässä muutamassa vuodessa ja on pahinta Jyväskylässä, Tampereella ja Turussa, kuten ao. uutispätkästä voidaan havaita:

        http://nettitv.mtv3.fi/uutiset/index.shtml/uutiset/uutiset/kymmenenuutiset?143695#143695

        Tuohon yli 10 000 lukuun lisäksi saman verran alemman korkeakoulututkinnon suorittaneita työttömiä. Moni yliopistosta ja ammattikorkeakoulusta valmistunut tarvitsisi töitä:

        Oikeustieteen kandeja työttömänä noin 400 maisterit, kasvatustieteen maistereita työttömänä noin 700 (kesäisin paljon enemmän), kauppatieteiden maistereita yli 1000 työttömänä samoin diplomi-insinöörejä, filosofian maistereita työttömänä 3000, inssejä AMK/opisto 3000 työttömänä jne. jne.

        Pelkästään Tampereella ja Jyväskylässä on yhteensä yli 2000 työtöntä maisteria! Helsingissä kuulemma maisterit tohtorit 3000 työttömänä!

        Eipä paljon muista kuin lääkäreistä ole pulaa...

        Omaan kaveripiiriin kuuluu noin 10 maisteria. Työtömänä taitaa olla kuusi. Pari koulutustaan vastaavalla alalla ja pari ns. duunarin hommissa...


      • Perkunos
        HEH! kirjoitti:

        HEH!

        Oletko tosissasi kirjoituksesi suhteen!?!? Kyllä kuule työttömänä on porukkaa pilvin pimein, eikä taustalla ole asennevammaa! Esimerkiksi Jyväskylässä oli vuonna 2006 noin 600 työtöntä maisteria ja viime vuonna noin 850!

        Työttömiä opettajia on tuhansia ja tiettävästi äidinkieli, historia ja biologia erityisen vaikeita! Akateeminen työttömyyshän ylipäätään on ennätyslukemissa!

        Akateeminen työttömyys on tuplaantunut Jyväskylässä muutamassa vuodessa ja on pahinta Jyväskylässä, Tampereella ja Turussa, kuten ao. uutispätkästä voidaan havaita:

        http://nettitv.mtv3.fi/uutiset/index.shtml/uutiset/uutiset/kymmenenuutiset?143695#143695

        Tuohon yli 10 000 lukuun lisäksi saman verran alemman korkeakoulututkinnon suorittaneita työttömiä. Moni yliopistosta ja ammattikorkeakoulusta valmistunut tarvitsisi töitä:

        Oikeustieteen kandeja työttömänä noin 400 maisterit, kasvatustieteen maistereita työttömänä noin 700 (kesäisin paljon enemmän), kauppatieteiden maistereita yli 1000 työttömänä samoin diplomi-insinöörejä, filosofian maistereita työttömänä 3000, inssejä AMK/opisto 3000 työttömänä jne. jne.

        Pelkästään Tampereella ja Jyväskylässä on yhteensä yli 2000 työtöntä maisteria! Helsingissä kuulemma maisterit tohtorit 3000 työttömänä!

        Eipä paljon muista kuin lääkäreistä ole pulaa...

        Omaan kaveripiiriin kuuluu noin 10 maisteria. Työtömänä taitaa olla kuusi. Pari koulutustaan vastaavalla alalla ja pari ns. duunarin hommissa...

        Kyl sitä työöttömyyttä nyt on kaikilla aloilla. Ihan sama mille alalle haet niin työttömiä on kymmeniä tuhansia... Noh, melkeen.

        Sitä ei tiedä miten 5-7 vuoden päästä taas on asiat. Esim 3 vuotta sitten metallialalle haettiin hirveästi porukkaa, mutta nyt ei enää ole kuin muutamia satunnaisia paikkoja etelä-suomessa...

        Aikuiskoulutuskeskustenkin järjestämä työvoimakoulutushan pyrkii täyttämään tiettyjen alojen työvoimapulaa. Töitä oli silloin kun koulutukseen hain, nyt kun se loppui, ei niitä enää olekkaan. Hohhoijaa. Alkoi tekee kahvia mieli.


      • jos tahtoa riittää
        HEH! kirjoitti:

        HEH!

        Oletko tosissasi kirjoituksesi suhteen!?!? Kyllä kuule työttömänä on porukkaa pilvin pimein, eikä taustalla ole asennevammaa! Esimerkiksi Jyväskylässä oli vuonna 2006 noin 600 työtöntä maisteria ja viime vuonna noin 850!

        Työttömiä opettajia on tuhansia ja tiettävästi äidinkieli, historia ja biologia erityisen vaikeita! Akateeminen työttömyyshän ylipäätään on ennätyslukemissa!

        Akateeminen työttömyys on tuplaantunut Jyväskylässä muutamassa vuodessa ja on pahinta Jyväskylässä, Tampereella ja Turussa, kuten ao. uutispätkästä voidaan havaita:

        http://nettitv.mtv3.fi/uutiset/index.shtml/uutiset/uutiset/kymmenenuutiset?143695#143695

        Tuohon yli 10 000 lukuun lisäksi saman verran alemman korkeakoulututkinnon suorittaneita työttömiä. Moni yliopistosta ja ammattikorkeakoulusta valmistunut tarvitsisi töitä:

        Oikeustieteen kandeja työttömänä noin 400 maisterit, kasvatustieteen maistereita työttömänä noin 700 (kesäisin paljon enemmän), kauppatieteiden maistereita yli 1000 työttömänä samoin diplomi-insinöörejä, filosofian maistereita työttömänä 3000, inssejä AMK/opisto 3000 työttömänä jne. jne.

        Pelkästään Tampereella ja Jyväskylässä on yhteensä yli 2000 työtöntä maisteria! Helsingissä kuulemma maisterit tohtorit 3000 työttömänä!

        Eipä paljon muista kuin lääkäreistä ole pulaa...

        Omaan kaveripiiriin kuuluu noin 10 maisteria. Työtömänä taitaa olla kuusi. Pari koulutustaan vastaavalla alalla ja pari ns. duunarin hommissa...

        Ja taas yksi turhautunut joka ei tajua, että yliopisto ei ole ammattikoulu, eli ei niitä töitä Hesarin työpaikkailmoissa erikoistuneelle biologille tosiaan juuri tyrkytetä. MUTTA, bioalan erikoisosaajille, jotka myös tekevät duunia eivätkä istu kirjoittelemassa hölynpölyä tänne, töitä on aina löytynyt. Esim. neuroalan tai molekyylibiologian alan ihmisille (peruskoulutus siis esim. biologi tai biokemisti) tuntuu ottajia olevan jatkuvasti.
        On tietysti totta, että jos lähtee lukemaan esim. bilsaa periaatteella 'haluan poimia kasveja työkseni koska se on kivaa', niin saa kyllä pitkään roikkua työkkärin listoilla...


      • olet!
        jos tahtoa riittää kirjoitti:

        Ja taas yksi turhautunut joka ei tajua, että yliopisto ei ole ammattikoulu, eli ei niitä töitä Hesarin työpaikkailmoissa erikoistuneelle biologille tosiaan juuri tyrkytetä. MUTTA, bioalan erikoisosaajille, jotka myös tekevät duunia eivätkä istu kirjoittelemassa hölynpölyä tänne, töitä on aina löytynyt. Esim. neuroalan tai molekyylibiologian alan ihmisille (peruskoulutus siis esim. biologi tai biokemisti) tuntuu ottajia olevan jatkuvasti.
        On tietysti totta, että jos lähtee lukemaan esim. bilsaa periaatteella 'haluan poimia kasveja työkseni koska se on kivaa', niin saa kyllä pitkään roikkua työkkärin listoilla...

        Kyllä totuus on, että akateeminen työttömyys on kasvanut lähes kaikilla aloilla viimeisen kymmennen vuoden aikana - Pelkästään ylemmän korkeakoulututkinnon (maisteri/DI, lisuri tai tohtori) suorittaneita työttömiä on tuhansia enemmän kuin kymmenne vuotta sitten!

        On mullakin kaksi maisterin tutkintoa hyvin/erinomaisin tiedoin!

        Miksi muuten Helsingissä on noin 3000 maisteria/DI:tä työttömänä tai Jyväskylässä ja Tampereella yhteensä yli 2000, jos työn saanti on niin helppoa????????


      • No siinä olet
        jos tahtoa riittää kirjoitti:

        Ja taas yksi turhautunut joka ei tajua, että yliopisto ei ole ammattikoulu, eli ei niitä töitä Hesarin työpaikkailmoissa erikoistuneelle biologille tosiaan juuri tyrkytetä. MUTTA, bioalan erikoisosaajille, jotka myös tekevät duunia eivätkä istu kirjoittelemassa hölynpölyä tänne, töitä on aina löytynyt. Esim. neuroalan tai molekyylibiologian alan ihmisille (peruskoulutus siis esim. biologi tai biokemisti) tuntuu ottajia olevan jatkuvasti.
        On tietysti totta, että jos lähtee lukemaan esim. bilsaa periaatteella 'haluan poimia kasveja työkseni koska se on kivaa', niin saa kyllä pitkään roikkua työkkärin listoilla...

        oikeassa, ettei minun eikä muidenkaan (jotku tehtailevat tänne viestejä) kannata olla pessimistisiä, vaikka töitä ei heti löytyisi!

        No, mä olen, vaikka kaksi maisterin tutkintoa olenkin suht nopeasti tehnyt, niin olen jo yli 30v...ehkä helpompaa on 25-vuotiaana valmistuneella - mene ja tiedä?

        No lässytykset sikseen, itselläni tässä ylimääräisiä opintoja vielä, kait sitä on ikuinen opiskelija...

        No kaikille tsemppiä duunin hakuun ja itsekin käytän tämän raapustusajan muuhun, paljon hyödyllisempään!


      • maisteri
        Perkunos kirjoitti:

        Kyl sitä työöttömyyttä nyt on kaikilla aloilla. Ihan sama mille alalle haet niin työttömiä on kymmeniä tuhansia... Noh, melkeen.

        Sitä ei tiedä miten 5-7 vuoden päästä taas on asiat. Esim 3 vuotta sitten metallialalle haettiin hirveästi porukkaa, mutta nyt ei enää ole kuin muutamia satunnaisia paikkoja etelä-suomessa...

        Aikuiskoulutuskeskustenkin järjestämä työvoimakoulutushan pyrkii täyttämään tiettyjen alojen työvoimapulaa. Töitä oli silloin kun koulutukseen hain, nyt kun se loppui, ei niitä enää olekkaan. Hohhoijaa. Alkoi tekee kahvia mieli.

        Voi joillain molekyylibiologeilla/biokemisteillä ollakin töitä, mutta ei vaikkapa ekologeilla tai fysiologeilla. Valmistuin aikoinani Joensuusta biologiksi (ekologiaan suuntautuneena) eikä alan töitä saanut muutama vuosi sittenkään. Opiskelijana sai vielä jotain kesätöitä n. 1000 euron (5000-6000 markan) kuukausipalkalla metsähallitukselta, ympäristökeskukselta tai yliopistolta, mutta valmistumisen jälkeen nekin suojatyöpaikat loppuivat. Nykyään palkallisia kesätöitä ei saa kuulemma edes opiskelijat. Tietääkseni muutamaa biologian opettajaa lukuunottamatta kukaan meidän vuosikurssin yli 30 valmistuneesta ei ole biologian alan töissä. Itse olen Citymarketin kassalla Etelä-Suomessa jo kolmatta vuotta enkä enää biologian alan töitä suotta etsikään.


      • niinniinniin
        jos tahtoa riittää kirjoitti:

        Ja taas yksi turhautunut joka ei tajua, että yliopisto ei ole ammattikoulu, eli ei niitä töitä Hesarin työpaikkailmoissa erikoistuneelle biologille tosiaan juuri tyrkytetä. MUTTA, bioalan erikoisosaajille, jotka myös tekevät duunia eivätkä istu kirjoittelemassa hölynpölyä tänne, töitä on aina löytynyt. Esim. neuroalan tai molekyylibiologian alan ihmisille (peruskoulutus siis esim. biologi tai biokemisti) tuntuu ottajia olevan jatkuvasti.
        On tietysti totta, että jos lähtee lukemaan esim. bilsaa periaatteella 'haluan poimia kasveja työkseni koska se on kivaa', niin saa kyllä pitkään roikkua työkkärin listoilla...

        Siinäpä se. Aika moni biologiaa ja erityisesti ekologiaa lukemaan lähtevä lähtee juuri sillä periaatteella opiskelemaan alaa, että luonto ja kukkaset kiinnostaa... Mutta sehän ei riitä, eihän? Pitää tuntea suurta paloa niitä kukkasia kohtaan, joista on sitten valmis sen väikkärin tekemään ja jatkamaan tutkijan uralla. Ja huomatkaahan se, että biologeista juuri ekologiaa ja ympäristötieteitä lukeneet (kumisaapasbiologit) ovat varmimmin työttöminä. Sob ja mob puolelta tiedän useita ihmisiä, joilla on hyvät vakkarityöt.


    • biologi helsingistä

      Älä hae Jyväskylään. Tutkijapiireissä Jyväskylästä valmistuneita biologeja pidetään toisarvoisina johtuen siitä että niillä on erilainen pääainesysteemi. Kun mitään ei opiskella tarkkaan vaan kaikesta vähän, niin mitään ei osata. Jyväskylä sopii sellaisille biologeille, jotka haluavat lukion tai yläasteen opettajiksi. Suurin osa biologeista päätyy kuitenkin tutkijoiksi ja silloin Jyväskylästä valmistuminen ei kannata. Mutta mieti jotain kokonaan muuta alaa. Itse olen vaihtamassa alaa ja n. 40% vuosikurssilaisista on sen jo tehnyt.

    • biologi helsingistä

      Älä hae Jyväskylään. Tutkijapiireissä Jyväskylästä valmistuneita biologeja pidetään toisarvoisina johtuen siitä että niillä on erilainen pääainesysteemi. Kun mitään ei opiskella tarkkaan vaan kaikesta vähän, niin mitään ei osata. Jyväskylä sopii sellaisille biologeille, jotka haluavat lukion tai yläasteen opettajiksi. Suurin osa biologeista päätyy kuitenkin tutkijoiksi ja silloin Jyväskylästä valmistuminen ei kannata. Mutta mieti jotain kokonaan muuta alaa. Itse olen vaihtamassa alaa ja n. 40% vuosikurssilaisista on sen jo tehnyt.

      • biologist

        Tosiaan hakijamäärät biologien koulutukseen ovat aivan liian suuret. Niitä pitäisi ehdottomasti pienentää. Itse olen ihan oman alan töissä, tosin määräaikaisessa työsuhteessa, niinkuin niin moni meistä. Tärkeintä on mielestäni yrittää hakea jo opiskeluvaiheessa alan töitä (esim. kesätöitä) ja sitä kautta tunkea sitä jalkaa oven väliin ja saada arvokasta työkokemusta. Missään nimessä ei kannata jäädä yliopistolle roikkumaan tutkijaksi (jollei todella tykkää tutkijan hommasta) jollain naurettavalla apurahalla tai palkalla, koska silloin työllistyminen muualle on vaikeampaa. Ekologeille tosin työllistyminen muualle tuntuu olevan silkka mahdottomuus. Valitse esim. molekyylibiologia. Niin ja jos oikein tympäisee, niin voihan sitä aina lähteä ulkomaille töihin.


    • Ani-643

      Lähtisin jollekkin proffalle vaikka asistentiksi, kun vaan sais olla biologian kanssa tekemisissä. Kiinnostaa tosi paljon.

      • liika on liikaa

        Sellaiseenkin hommaan taitaa vaan pyrkiä lisäksesi "pari" muuta motivoinutta, lahjakasta, hyvillä arvosanoilla varustettua ja biologiasta aidosti kiinnostunutta opiskelijaa...


    • Onko tässä järkeä

      Naurettava tämä biologian tilanne nykyisin, siis aivan naurettava. Opiskelijoita otetaan vuodesta toiseen yhtä paljon sisään. Tuloksena saadaan täysin hyödyttömiä tutkintoja ja jopa tohtoreita, kun ei muuta keksitä. Työllistyminen on erittäin vaikeaa, ellei jopa mahdotonta. Ehkä kymmenen vuotta sitten, kun bioalat vielä jossain määrin kukoistivat, oli työllistyminen mahdollista, muttei enää. Bioalan firmoja ei juurikaan ole, ja heistäkin tutkijoita irtisanotaan minkä ehditään. Syynä heikko taloustilanne mikä ei tule parantumaan varsinkaan bioalan kannalta pitkään aikaan, jos ikinä. Yliopistot ovat ainoa työllistymisen keino, hakijoita on sen 100 kertainen määrä, palkka naurettava, mikä yliopistoissa usein onkin, 2k luokkaa.

      Biologian opinnot ovat hukkaan heitettyä aikaa, yliopisto-opiskelu ei ole ruusuilla tanssimista, vaan kovaa työtä. Sitä kun muutaman vuoden tekee ja käteen jää työttömän paperit, voi miettiä miksi ylipäätään tähän alkoi. Vaikka ala kuinka kiinnostaisi, kuten itsekin kuvittelin, ei se opiskelu silti mitään herkkua ole. Mielummin kunnon harkintaan oikea opiskelupaikka ja töihin, opiskelijana kun joutuu olemaan köyhä ja stressaantunut kaikesta,

      Onneksi tajusin vaihtaa opiskelualaani ajoissa, kaduttaa vähemmän.

    • Andakowe

      Lukion arvosanoilla ei ole periaatteessa merkitystä. Keskiarvoni oli kasin luokkaa ja biologiasta kirjoitin C:n, mutta pääsin Helsingin yliopistoon. Toisaalta lukion arvosanoistakin voi saada vähän osviittaa omasta osaamisestaan. Jos se kasin keskiarvo tai bilsan C ovat olleet aivan valtavan puurtamisen takana, voi olla etteivät omat taidot riitä.

      Työllistymisestä... no, tottahan se on, ettei Suomessa ole ollut biologeille kovin hyvin tarjolla vuosiin, eikä mikään anna ymmärtää, että lähivuosina olisi odotettavissa parempaa työtilannetta. Itse lähdin tälle alalle tiedostaen kyseisen ongelman täysin. Tämä ala on intohimoni ja olen valmis muuttamaan töiden perässä ulkomaille. Kyllä biologi työllistyy, mutta paljon vaikeammin kuin vaikkapa sairaanhoitaja, jolle tupututetaan töitä ovista ja ikkunoista. Jos päättää lähteä tälle alalle, pitää olla aivan pohjattoman kiinnostunut biologiasta JA valmis tekemään uhrauksia. Tällä alalla ei rikastu. Minulle se on ok, koska tiesin asian alun perinkin.

      Tiivistettynä: jos biologia todella on intohimosi, anna mennä. Ei riitä, että se on melko tai todella kiinnostavaa, vaan sen tulee olla sinulle kutsumus.

    • BiologiaHater666

      Älä mene lukemaan ihan kuraa

    • serkkubiotohtori

      Intohimoa tarvitaankin. Töitä ei ole kaikille, ei edes joka kolmannelle valmistuneelle. Voit tietysti jatkaa biologian tohtoriksi, jolloin työttömyys siirtyy tasan tohtoriopintojen verran.

      Mutta voit diskreetisti keskustella maailmanmenosta biologin näkökulmasta. Jos olet muutoinkin valoisassa talutettavan näköinen, ota puolisoksi ihminen, joka työllistyy. Ota vaikka siitä naapuritiedekunnasta joku lääkäri. Se ei tartte olla priimaa. Maaseudulla pula on niin suuri, että kuka tahansa kelpaa.

      Kukaan ei ole vastuussa siitä, että tässä maassa koulutetaan liikaa biologeja, kemistejä, humanisteja ja vaikka mitä nistejä. Vain milla oheisvalinnoilla voit vaikuttaa elämänlaatuun ja elintasoon.

      Biologipariskunta on jo katastrofi. Kuka elättää ketä?

    • exJYUekol

      Älkää nyt hyvät nuoret heittäkö elämäänne hukkaan lähtemällä opiskelemaan biologiaa. Nykyään kuka vaan toki pääsee opiskelemaan biologiaa, koska tunkua ei enää ole MUTTA EIPÄ OLE TÖITÄKÄÄN. Jos jotain alan pätkätöitä onnistuisitte vuosien työtömyyden jälkeen saamaan, niin palkat huonommat kuin siivoojilla. Miettikää vähän.

      • Anonyymi

        No ei nyt kyllä ihan kuka vaan.. Itse hain opiskelemaan hammaslääketiedettä ja biologiaa, sain paremman varasijan (todistuksella) Helsingin hampaalle kuin Helsingin ja Turun bilsalle. Eli kyllä sinne jonkin verran on tunkua.
        Ouluun pääsisin opiskelemaan biologiaa, mutta tää työllisyystilanne huolettaa niin paljon että taidan sittenkin jättää väliin, huoh.


    • Anonyymi

      Koittakaas nyt vähän piristyä. Biologia on erinomainen ala varsinkin solubiologian osalta, kunhan Verkostoidutte...

    • Anonyymi

      Biologina voin sanoa, että biologeille on töitä! Ne ketkä eivät ole työllistyneet, niin suurin osa, voi katsoa peiliin miksi näin. Se on vaan niin, että alalla kuin alalla hyvät tyypit työllistyy, henkilöt jotka haluavat tehdä töitä yms.. Suosittelen bilsaa ilman muuta ja tulevaisuudessa biologian tietämyksen merkitys tulee vain kasvamaan eri sektoreilla ja biolgeja tarvitaan. Älä anna negatiivisten ihmisten olla unelmiesi tiellä!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      144
      2201
    2. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      27
      1948
    3. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      23
      1908
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      85
      1700
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      62
      1498
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      20
      1276
    7. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      38
      1180
    8. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      11
      1168
    9. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      37
      1163
    10. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      10
      1157
    Aihe