Kengät vai sandaalit ja tuli?

PakanainHuuto

Yleisesti on ollut käsityksenä, että Jeesus kulki sandaaleissa, mutta Johannes toteaakin;

"6 He saivat Johannekselta vastauksen: "Minä kastan teidät vedellä, mutta on tuleva minua väkevämpi. Minä en kelpaa edes avaamaan hänen kenkiensä nauhoja. Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella"

Jeesuksella oli siis nauhakengät?

Johannes kastaa vedellä, mutta Jeesus kastaa tulella ja Pyhällä Hengellä.

Helluntailaiset käyttävät tätä Johanneksen kastetta?

Miten tämä selitetään? Tulen- ja Pyhän Hengenkaste?

22

376

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nauhakenät?" :)
      mä olen monta kertaa kanssa jäänyt miettimään noita kenkiä, kun oon tuon lukenut.
      Kun aina luulee, että sandaalit oli niillä kaikilla.
      Kaapu ja nauhakengät on aika hmm...outo yhdistelmä...

      • PakanainHuuto

        sandaalit Jeesuksen kuvissa. Miten tuon tulen-ja Pyhän Hengen kasteen ymmärtää? Olen aina luullut, että vesikaste riittää.


      • PakanainHuuto kirjoitti:

        sandaalit Jeesuksen kuvissa. Miten tuon tulen-ja Pyhän Hengen kasteen ymmärtää? Olen aina luullut, että vesikaste riittää.

        Pyhää Henkeä. Raamatussa on jotenkin näin:"Rauhani minä jätän teille. En minä anna niin kuin maailma antaa."
        Pyhä Henki on sellainen yliluonnollinen rauha joka annetaan taivaasta ihmisen sydämeen.


      • PakanainHuuto
        auroraboreallis kirjoitti:

        Pyhää Henkeä. Raamatussa on jotenkin näin:"Rauhani minä jätän teille. En minä anna niin kuin maailma antaa."
        Pyhä Henki on sellainen yliluonnollinen rauha joka annetaan taivaasta ihmisen sydämeen.

        Johannes sanookin, Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella!

        Osaatko kertoa, kun muut eivät näköjään vaivaudu, miksi kastetaan Pyhällä Hengellä ja tulella? Olen olettanut, että kaste on vain "rituaali" uudestisyntyneille, siis vesikaste.


    • nimellä? Jo tuossahan se tulee ilmi, se kuvaa Pyhä Hnegen kasteen voimakasta ominaisuutta, se sytyttää sielun rakkauden tuleen Jeeusta kohtaan, ja se tuli antaa voiman lähteä vaikka mihinkä, jos vain Jeesus lähettää.
      * Ja on ollut tuhansia lähtijöitä afrikkaan ja muuallkkin, ilman mitään kannatuksia tai vaikinaista palkkaa, on uskottu ja luotettu Jumalaan, koska Hengen tuli plaa sydämessä.
      * Tuo tuli ei vahingoita ketään, se kyllä polttaa kaiken turhan ja esteet, jos ja kun joku antautuu täysilä Jeesuksen seuraajaksi.

      * Varsinkin nuoret, nuo raikkaan aamukasteen raikastamat palavasieluiset , elämänsä ruusut Herralle antaneet, Jeesukseen rakastuneet, palava sieluiset, Hengellä täytetyt, ihanat Jumalan , Jeesuksen Kristuksen sotilaat.

      • PakanainHuuto

        Johannesko suoritti vain uskovienkasteita?


      • PakanainHuuto

        vesikasteen ja Pyhän Hengen kasteen eron sekä tuo Johanneksen ilmoittama tuli?


      • todé
        PakanainHuuto kirjoitti:

        vesikasteen ja Pyhän Hengen kasteen eron sekä tuo Johanneksen ilmoittama tuli?

        Vesikaste (uuden liiton) eroaa ensinnäkin siinä Pyhän Hengen kasteesta, että vesikasteen suorittaa ihminen, kun taas "tulikasteen" eli Pyhän Hengen kasteen Jumala itse, Pyhä Henki siis.

        Johanneksen profetoima "tulikaste" pläjäytettiin ensimmäisen kerran helluntaipäivänä, silloin, "kun he kaikki yhdessä olivat koolla." Apt. 2:1-

        Myös Jeesus profetoi helluntaipäivän tapahtumista näin: "Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan jääkää odottamaan sitä, minkä Isä on teile luvannut ja mistä olette minulta kuulleet. Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä..".

        Alkuseurakunta ei harrastanut enää Johanneksen kastettaa, vaan kastoi "uskoon tulleet" välittömästi vesikasteella.
        Johanneksen kaste, jota muistaakseni Jeesuskin suoritti joitakin kertoja, oli ikäänkuin siirtymävaihe uskovien kasteeseen. Johannes kastoi parannuksen kastetta, kun taas alkuseurakunta alkoi "tulikasteen" jälkeen opettaa ensin parannusta ja kastetta sen jälkeen.

        Jotensakin noin se menee minun ymmärrykseni mukaan.


      • todé kirjoitti:

        Vesikaste (uuden liiton) eroaa ensinnäkin siinä Pyhän Hengen kasteesta, että vesikasteen suorittaa ihminen, kun taas "tulikasteen" eli Pyhän Hengen kasteen Jumala itse, Pyhä Henki siis.

        Johanneksen profetoima "tulikaste" pläjäytettiin ensimmäisen kerran helluntaipäivänä, silloin, "kun he kaikki yhdessä olivat koolla." Apt. 2:1-

        Myös Jeesus profetoi helluntaipäivän tapahtumista näin: "Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan jääkää odottamaan sitä, minkä Isä on teile luvannut ja mistä olette minulta kuulleet. Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä..".

        Alkuseurakunta ei harrastanut enää Johanneksen kastettaa, vaan kastoi "uskoon tulleet" välittömästi vesikasteella.
        Johanneksen kaste, jota muistaakseni Jeesuskin suoritti joitakin kertoja, oli ikäänkuin siirtymävaihe uskovien kasteeseen. Johannes kastoi parannuksen kastetta, kun taas alkuseurakunta alkoi "tulikasteen" jälkeen opettaa ensin parannusta ja kastetta sen jälkeen.

        Jotensakin noin se menee minun ymmärrykseni mukaan.

        UT:ssa ei ole mainintaa, että Jeesus olisi kastanut jonkun. Tosin aivan muistinvaraisesti uumoilen, että siellä jossakin mainittaisiin hänen opetuslapsiensa kastaneen. Myöskään ei kai missään mainita, että ketään hänen kahdestatoista opetuslapsestaan olisi kastettu.

        UT kertoo Johanneksen kasteen olleenh "parannuksen kaste" syntinsä tunnustaville. Mahtaako sitä kuitenkaan voida pitää minään siirtymävaiheena kristittyjen kasteeseen. Juutalaisuudessa oli toki kasteita ja pesuja. Mm, Qumranin lahko suoritti keskuudessaan tällaisia puhdistautumisrituaaleja ja erämaasta tullut Johannes saattoi olla lähelläkin näitä Essealaisia. Ainakin hänen jyrkkä suhtautumisensa fariseuksiin ja ankara puheensa "tulevaisesta vihasta" ja "kirveestä puun juurella" tuntuisivat sopivan jollaikin tavoin Essealaisten uskonmaailmaan.


      • Pakanainen
        todé kirjoitti:

        Vesikaste (uuden liiton) eroaa ensinnäkin siinä Pyhän Hengen kasteesta, että vesikasteen suorittaa ihminen, kun taas "tulikasteen" eli Pyhän Hengen kasteen Jumala itse, Pyhä Henki siis.

        Johanneksen profetoima "tulikaste" pläjäytettiin ensimmäisen kerran helluntaipäivänä, silloin, "kun he kaikki yhdessä olivat koolla." Apt. 2:1-

        Myös Jeesus profetoi helluntaipäivän tapahtumista näin: "Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan jääkää odottamaan sitä, minkä Isä on teile luvannut ja mistä olette minulta kuulleet. Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä..".

        Alkuseurakunta ei harrastanut enää Johanneksen kastettaa, vaan kastoi "uskoon tulleet" välittömästi vesikasteella.
        Johanneksen kaste, jota muistaakseni Jeesuskin suoritti joitakin kertoja, oli ikäänkuin siirtymävaihe uskovien kasteeseen. Johannes kastoi parannuksen kastetta, kun taas alkuseurakunta alkoi "tulikasteen" jälkeen opettaa ensin parannusta ja kastetta sen jälkeen.

        Jotensakin noin se menee minun ymmärrykseni mukaan.

        sitten enempää merkitystä kuin rituaalinen toimenpide, senhän tekee vain ihminen.

        Eikös monet saa sen "tulikasteen" vasta sitten, kun ovat käyneet ensin vesikasteella?

        Eli vesikaste ikäänkuin vahvistaa / valmistaa uskoon tullutta ihmistä Pyhän Hengen kasteeseen?

        Jos noin on, niin vesikaste on sitten enemmän tunteeseen menevä juttu eli ihminen on henkisesti valmiimpi ottamaan "tulikasteen" vastaan kun ensin on uskova uskoontulleen upottanut veteen.


      • Pakanainen
        Epiktetos kirjoitti:

        UT:ssa ei ole mainintaa, että Jeesus olisi kastanut jonkun. Tosin aivan muistinvaraisesti uumoilen, että siellä jossakin mainittaisiin hänen opetuslapsiensa kastaneen. Myöskään ei kai missään mainita, että ketään hänen kahdestatoista opetuslapsestaan olisi kastettu.

        UT kertoo Johanneksen kasteen olleenh "parannuksen kaste" syntinsä tunnustaville. Mahtaako sitä kuitenkaan voida pitää minään siirtymävaiheena kristittyjen kasteeseen. Juutalaisuudessa oli toki kasteita ja pesuja. Mm, Qumranin lahko suoritti keskuudessaan tällaisia puhdistautumisrituaaleja ja erämaasta tullut Johannes saattoi olla lähelläkin näitä Essealaisia. Ainakin hänen jyrkkä suhtautumisensa fariseuksiin ja ankara puheensa "tulevaisesta vihasta" ja "kirveestä puun juurella" tuntuisivat sopivan jollaikin tavoin Essealaisten uskonmaailmaan.

        että vesikaste olisi vain puhdistautumisriitti?
        Ihmisen keksintö?

        Jos vesikaste olisi tärkeä ja tulisi Jumalasta, niin olisi kai Jeesus kastanut monia sairaita, jotka tulivat uskomaan Jumalan olemassaoloon Jeesuksen välityksellä.

        Jos Ut kertoo, että vesikaste eli Johanneksen kaste olisi "parannuksen kaste" syntinsä tunnustaneille, niin miksiköhän Jeesus ei sitten ottanut tätä vesikastetta käytäntöön? Sanoihan Hän aina "syntisi ovat anteeksi annetut" kun ihminen tunnisti uskovansa Jumalaan, mutta käsittääkseni Jeesus vain siunasi uskoon tulleen ihmisen?


      • todé
        Pakanainen kirjoitti:

        että vesikaste olisi vain puhdistautumisriitti?
        Ihmisen keksintö?

        Jos vesikaste olisi tärkeä ja tulisi Jumalasta, niin olisi kai Jeesus kastanut monia sairaita, jotka tulivat uskomaan Jumalan olemassaoloon Jeesuksen välityksellä.

        Jos Ut kertoo, että vesikaste eli Johanneksen kaste olisi "parannuksen kaste" syntinsä tunnustaneille, niin miksiköhän Jeesus ei sitten ottanut tätä vesikastetta käytäntöön? Sanoihan Hän aina "syntisi ovat anteeksi annetut" kun ihminen tunnisti uskovansa Jumalaan, mutta käsittääkseni Jeesus vain siunasi uskoon tulleen ihmisen?

        Ei kaste mikään puhdistautumisriitti ole. Parannuksen teko puhdistaa, eikä siihen tarvitse lisätä mitään. Kuinka voisikaan Jumalan tekoon, syntien anteeksisaamiseen mitään lisätä ihmisen toimesta?


      • todé
        Pakanainen kirjoitti:

        sitten enempää merkitystä kuin rituaalinen toimenpide, senhän tekee vain ihminen.

        Eikös monet saa sen "tulikasteen" vasta sitten, kun ovat käyneet ensin vesikasteella?

        Eli vesikaste ikäänkuin vahvistaa / valmistaa uskoon tullutta ihmistä Pyhän Hengen kasteeseen?

        Jos noin on, niin vesikaste on sitten enemmän tunteeseen menevä juttu eli ihminen on henkisesti valmiimpi ottamaan "tulikasteen" vastaan kun ensin on uskova uskoontulleen upottanut veteen.

        merkki sitoutumisesta sekä Jeesukseen, että seurakuntaan, johon kasteen kautta liitytään. kaste ei ole valmisttaumista PH kasteeseen. Ne kaksi kastetta eivät ole sillä tavalla kytkösksissä toisiinsa. Uskova voidaan kastaa (PH kastaa) tulikasteella, vaikkei tämä koskaan käykään vesikasteella.


      • Pakanainen
        todé kirjoitti:

        Ei kaste mikään puhdistautumisriitti ole. Parannuksen teko puhdistaa, eikä siihen tarvitse lisätä mitään. Kuinka voisikaan Jumalan tekoon, syntien anteeksisaamiseen mitään lisätä ihmisen toimesta?

        huoh, en ymmärrä mitään. Miksi tämä tavallinen elämä ei riitä?


      • Pakanainen
        todé kirjoitti:

        merkki sitoutumisesta sekä Jeesukseen, että seurakuntaan, johon kasteen kautta liitytään. kaste ei ole valmisttaumista PH kasteeseen. Ne kaksi kastetta eivät ole sillä tavalla kytkösksissä toisiinsa. Uskova voidaan kastaa (PH kastaa) tulikasteella, vaikkei tämä koskaan käykään vesikasteella.

        nämä uskontotieteet.

        "mun anna muistaa alati kuink' lyhyt ompi elämmäni ja kuitenkin niin kallis"


    • jerusalemin suutari
      • PakanainHuuto

        jerusalemin suutari pisti näkyviin oikean kuninkaan väärät kengät.


      • jerusalemin suutari
        PakanainHuuto kirjoitti:

        jerusalemin suutari pisti näkyviin oikean kuninkaan väärät kengät.

        jos joutuu ylittämään vesistöjä.


    • lakerikengät

      kun ei kerrota Jeesuksen liukastelleen Kaanaan häissä.

      • PakanainHuuto

        rikki äkkinäiseltä, mutta Nasarettilainen oli kai tottunut käyttämään, anturat olivat oletettavasti paksuuntuneet.


      • toista luokkaa
        PakanainHuuto kirjoitti:

        rikki äkkinäiseltä, mutta Nasarettilainen oli kai tottunut käyttämään, anturat olivat oletettavasti paksuuntuneet.

        kuin nykyään "aina jotain jalassa" -aikakaudella.

        paljain jaloin kuljeskelu tekee muutenkin hyvää, vaikkei kyllä (Suomen) talvella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Simula, rakkaus, Aittakumpu

      Milloin tämä rakkaus on roihahtanut? Onko molemmat herätysliikkeen jäseniä - kristillisiä etnonationalisteja ?https://ww
      Perussuomalaiset
      132
      2929
    2. Yläkoulun seksiopas neuvoo harjoittelemaan

      anaaliyhdyntää lämpöisellä ja pitkällä porkkanalla https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010859818.html
      Maailman menoa
      255
      2570
    3. Pormestari käräjille?

      Ei mene Puolangalla häpösesti, rinnekeskus&hotelli suljettuna ja käräjäasiana, naudat tapetaan nälkään, poliisi tutkii j
      Puolanka
      64
      1688
    4. Joukko oppilaita terrorisoi koulua Helsingissä niin

      että osa opettajista pelkää töihin tulemista https://www.hs.fi/helsinki/art-2000010857587.html
      Maailman menoa
      191
      1595
    5. Millaista naista ikävöit

      Ulkonäkö/persoona
      Ikävä
      59
      1542
    6. Norjan tilaama koruton raportti mitä NATO-jäsenyys aiheuttaa Suomelle

      Iltasanomat: "Miksi vaikenemme? Asiantuntijoiden mukaan Suomessa ei vieläkään ymmärretä, mitä Nato-jäsenyydestä seuraa
      Maailman menoa
      83
      1209
    7. Minkälainen naama

      kaivatullasi on? 🫠
      Ikävä
      43
      1185
    8. Susta ei saisi nättiä vaikka miten paljon

      meikkaisit. 😁 anna siis sen miehen olla rauhassa! Sivusta tutulta mieheltä
      Ikävä
      77
      1181
    9. Purra esiintyi epäasiallisesti

      Eduskunnassa keskustellaan vaihtoehtobudjeteista. Niistä voi olla monta mieltä ja myönnän niiden olevan osin heikkoja. M
      Pyhäjärvi
      296
      1012
    10. Voisimmeko seuraavan kerran kun

      Nähdään tehdä toisille selväksi että kiinnostaa enemmän kuin kaveri mielessä. Jos keksit vielä keinon niin napakymppi
      Ikävä
      39
      1012
    Aihe