Kengät vai sandaalit ja tuli?

PakanainHuuto

Yleisesti on ollut käsityksenä, että Jeesus kulki sandaaleissa, mutta Johannes toteaakin;

"6 He saivat Johannekselta vastauksen: "Minä kastan teidät vedellä, mutta on tuleva minua väkevämpi. Minä en kelpaa edes avaamaan hänen kenkiensä nauhoja. Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella"

Jeesuksella oli siis nauhakengät?

Johannes kastaa vedellä, mutta Jeesus kastaa tulella ja Pyhällä Hengellä.

Helluntailaiset käyttävät tätä Johanneksen kastetta?

Miten tämä selitetään? Tulen- ja Pyhän Hengenkaste?

22

390

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nauhakenät?" :)
      mä olen monta kertaa kanssa jäänyt miettimään noita kenkiä, kun oon tuon lukenut.
      Kun aina luulee, että sandaalit oli niillä kaikilla.
      Kaapu ja nauhakengät on aika hmm...outo yhdistelmä...

      • PakanainHuuto

        sandaalit Jeesuksen kuvissa. Miten tuon tulen-ja Pyhän Hengen kasteen ymmärtää? Olen aina luullut, että vesikaste riittää.


      • PakanainHuuto kirjoitti:

        sandaalit Jeesuksen kuvissa. Miten tuon tulen-ja Pyhän Hengen kasteen ymmärtää? Olen aina luullut, että vesikaste riittää.

        Pyhää Henkeä. Raamatussa on jotenkin näin:"Rauhani minä jätän teille. En minä anna niin kuin maailma antaa."
        Pyhä Henki on sellainen yliluonnollinen rauha joka annetaan taivaasta ihmisen sydämeen.


      • PakanainHuuto
        auroraboreallis kirjoitti:

        Pyhää Henkeä. Raamatussa on jotenkin näin:"Rauhani minä jätän teille. En minä anna niin kuin maailma antaa."
        Pyhä Henki on sellainen yliluonnollinen rauha joka annetaan taivaasta ihmisen sydämeen.

        Johannes sanookin, Hän kastaa teidät Pyhällä Hengellä ja tulella!

        Osaatko kertoa, kun muut eivät näköjään vaivaudu, miksi kastetaan Pyhällä Hengellä ja tulella? Olen olettanut, että kaste on vain "rituaali" uudestisyntyneille, siis vesikaste.


    • nimellä? Jo tuossahan se tulee ilmi, se kuvaa Pyhä Hnegen kasteen voimakasta ominaisuutta, se sytyttää sielun rakkauden tuleen Jeeusta kohtaan, ja se tuli antaa voiman lähteä vaikka mihinkä, jos vain Jeesus lähettää.
      * Ja on ollut tuhansia lähtijöitä afrikkaan ja muuallkkin, ilman mitään kannatuksia tai vaikinaista palkkaa, on uskottu ja luotettu Jumalaan, koska Hengen tuli plaa sydämessä.
      * Tuo tuli ei vahingoita ketään, se kyllä polttaa kaiken turhan ja esteet, jos ja kun joku antautuu täysilä Jeesuksen seuraajaksi.

      * Varsinkin nuoret, nuo raikkaan aamukasteen raikastamat palavasieluiset , elämänsä ruusut Herralle antaneet, Jeesukseen rakastuneet, palava sieluiset, Hengellä täytetyt, ihanat Jumalan , Jeesuksen Kristuksen sotilaat.

      • PakanainHuuto

        Johannesko suoritti vain uskovienkasteita?


      • PakanainHuuto

        vesikasteen ja Pyhän Hengen kasteen eron sekä tuo Johanneksen ilmoittama tuli?


      • todé
        PakanainHuuto kirjoitti:

        vesikasteen ja Pyhän Hengen kasteen eron sekä tuo Johanneksen ilmoittama tuli?

        Vesikaste (uuden liiton) eroaa ensinnäkin siinä Pyhän Hengen kasteesta, että vesikasteen suorittaa ihminen, kun taas "tulikasteen" eli Pyhän Hengen kasteen Jumala itse, Pyhä Henki siis.

        Johanneksen profetoima "tulikaste" pläjäytettiin ensimmäisen kerran helluntaipäivänä, silloin, "kun he kaikki yhdessä olivat koolla." Apt. 2:1-

        Myös Jeesus profetoi helluntaipäivän tapahtumista näin: "Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan jääkää odottamaan sitä, minkä Isä on teile luvannut ja mistä olette minulta kuulleet. Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä..".

        Alkuseurakunta ei harrastanut enää Johanneksen kastettaa, vaan kastoi "uskoon tulleet" välittömästi vesikasteella.
        Johanneksen kaste, jota muistaakseni Jeesuskin suoritti joitakin kertoja, oli ikäänkuin siirtymävaihe uskovien kasteeseen. Johannes kastoi parannuksen kastetta, kun taas alkuseurakunta alkoi "tulikasteen" jälkeen opettaa ensin parannusta ja kastetta sen jälkeen.

        Jotensakin noin se menee minun ymmärrykseni mukaan.


      • todé kirjoitti:

        Vesikaste (uuden liiton) eroaa ensinnäkin siinä Pyhän Hengen kasteesta, että vesikasteen suorittaa ihminen, kun taas "tulikasteen" eli Pyhän Hengen kasteen Jumala itse, Pyhä Henki siis.

        Johanneksen profetoima "tulikaste" pläjäytettiin ensimmäisen kerran helluntaipäivänä, silloin, "kun he kaikki yhdessä olivat koolla." Apt. 2:1-

        Myös Jeesus profetoi helluntaipäivän tapahtumista näin: "Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan jääkää odottamaan sitä, minkä Isä on teile luvannut ja mistä olette minulta kuulleet. Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä..".

        Alkuseurakunta ei harrastanut enää Johanneksen kastettaa, vaan kastoi "uskoon tulleet" välittömästi vesikasteella.
        Johanneksen kaste, jota muistaakseni Jeesuskin suoritti joitakin kertoja, oli ikäänkuin siirtymävaihe uskovien kasteeseen. Johannes kastoi parannuksen kastetta, kun taas alkuseurakunta alkoi "tulikasteen" jälkeen opettaa ensin parannusta ja kastetta sen jälkeen.

        Jotensakin noin se menee minun ymmärrykseni mukaan.

        UT:ssa ei ole mainintaa, että Jeesus olisi kastanut jonkun. Tosin aivan muistinvaraisesti uumoilen, että siellä jossakin mainittaisiin hänen opetuslapsiensa kastaneen. Myöskään ei kai missään mainita, että ketään hänen kahdestatoista opetuslapsestaan olisi kastettu.

        UT kertoo Johanneksen kasteen olleenh "parannuksen kaste" syntinsä tunnustaville. Mahtaako sitä kuitenkaan voida pitää minään siirtymävaiheena kristittyjen kasteeseen. Juutalaisuudessa oli toki kasteita ja pesuja. Mm, Qumranin lahko suoritti keskuudessaan tällaisia puhdistautumisrituaaleja ja erämaasta tullut Johannes saattoi olla lähelläkin näitä Essealaisia. Ainakin hänen jyrkkä suhtautumisensa fariseuksiin ja ankara puheensa "tulevaisesta vihasta" ja "kirveestä puun juurella" tuntuisivat sopivan jollaikin tavoin Essealaisten uskonmaailmaan.


      • Pakanainen
        todé kirjoitti:

        Vesikaste (uuden liiton) eroaa ensinnäkin siinä Pyhän Hengen kasteesta, että vesikasteen suorittaa ihminen, kun taas "tulikasteen" eli Pyhän Hengen kasteen Jumala itse, Pyhä Henki siis.

        Johanneksen profetoima "tulikaste" pläjäytettiin ensimmäisen kerran helluntaipäivänä, silloin, "kun he kaikki yhdessä olivat koolla." Apt. 2:1-

        Myös Jeesus profetoi helluntaipäivän tapahtumista näin: "Älkää lähtekö Jerusalemista, vaan jääkää odottamaan sitä, minkä Isä on teile luvannut ja mistä olette minulta kuulleet. Johannes kastoi vedellä, mutta teidät kastetaan Pyhällä Hengellä..".

        Alkuseurakunta ei harrastanut enää Johanneksen kastettaa, vaan kastoi "uskoon tulleet" välittömästi vesikasteella.
        Johanneksen kaste, jota muistaakseni Jeesuskin suoritti joitakin kertoja, oli ikäänkuin siirtymävaihe uskovien kasteeseen. Johannes kastoi parannuksen kastetta, kun taas alkuseurakunta alkoi "tulikasteen" jälkeen opettaa ensin parannusta ja kastetta sen jälkeen.

        Jotensakin noin se menee minun ymmärrykseni mukaan.

        sitten enempää merkitystä kuin rituaalinen toimenpide, senhän tekee vain ihminen.

        Eikös monet saa sen "tulikasteen" vasta sitten, kun ovat käyneet ensin vesikasteella?

        Eli vesikaste ikäänkuin vahvistaa / valmistaa uskoon tullutta ihmistä Pyhän Hengen kasteeseen?

        Jos noin on, niin vesikaste on sitten enemmän tunteeseen menevä juttu eli ihminen on henkisesti valmiimpi ottamaan "tulikasteen" vastaan kun ensin on uskova uskoontulleen upottanut veteen.


      • Pakanainen
        Epiktetos kirjoitti:

        UT:ssa ei ole mainintaa, että Jeesus olisi kastanut jonkun. Tosin aivan muistinvaraisesti uumoilen, että siellä jossakin mainittaisiin hänen opetuslapsiensa kastaneen. Myöskään ei kai missään mainita, että ketään hänen kahdestatoista opetuslapsestaan olisi kastettu.

        UT kertoo Johanneksen kasteen olleenh "parannuksen kaste" syntinsä tunnustaville. Mahtaako sitä kuitenkaan voida pitää minään siirtymävaiheena kristittyjen kasteeseen. Juutalaisuudessa oli toki kasteita ja pesuja. Mm, Qumranin lahko suoritti keskuudessaan tällaisia puhdistautumisrituaaleja ja erämaasta tullut Johannes saattoi olla lähelläkin näitä Essealaisia. Ainakin hänen jyrkkä suhtautumisensa fariseuksiin ja ankara puheensa "tulevaisesta vihasta" ja "kirveestä puun juurella" tuntuisivat sopivan jollaikin tavoin Essealaisten uskonmaailmaan.

        että vesikaste olisi vain puhdistautumisriitti?
        Ihmisen keksintö?

        Jos vesikaste olisi tärkeä ja tulisi Jumalasta, niin olisi kai Jeesus kastanut monia sairaita, jotka tulivat uskomaan Jumalan olemassaoloon Jeesuksen välityksellä.

        Jos Ut kertoo, että vesikaste eli Johanneksen kaste olisi "parannuksen kaste" syntinsä tunnustaneille, niin miksiköhän Jeesus ei sitten ottanut tätä vesikastetta käytäntöön? Sanoihan Hän aina "syntisi ovat anteeksi annetut" kun ihminen tunnisti uskovansa Jumalaan, mutta käsittääkseni Jeesus vain siunasi uskoon tulleen ihmisen?


      • todé
        Pakanainen kirjoitti:

        että vesikaste olisi vain puhdistautumisriitti?
        Ihmisen keksintö?

        Jos vesikaste olisi tärkeä ja tulisi Jumalasta, niin olisi kai Jeesus kastanut monia sairaita, jotka tulivat uskomaan Jumalan olemassaoloon Jeesuksen välityksellä.

        Jos Ut kertoo, että vesikaste eli Johanneksen kaste olisi "parannuksen kaste" syntinsä tunnustaneille, niin miksiköhän Jeesus ei sitten ottanut tätä vesikastetta käytäntöön? Sanoihan Hän aina "syntisi ovat anteeksi annetut" kun ihminen tunnisti uskovansa Jumalaan, mutta käsittääkseni Jeesus vain siunasi uskoon tulleen ihmisen?

        Ei kaste mikään puhdistautumisriitti ole. Parannuksen teko puhdistaa, eikä siihen tarvitse lisätä mitään. Kuinka voisikaan Jumalan tekoon, syntien anteeksisaamiseen mitään lisätä ihmisen toimesta?


      • todé
        Pakanainen kirjoitti:

        sitten enempää merkitystä kuin rituaalinen toimenpide, senhän tekee vain ihminen.

        Eikös monet saa sen "tulikasteen" vasta sitten, kun ovat käyneet ensin vesikasteella?

        Eli vesikaste ikäänkuin vahvistaa / valmistaa uskoon tullutta ihmistä Pyhän Hengen kasteeseen?

        Jos noin on, niin vesikaste on sitten enemmän tunteeseen menevä juttu eli ihminen on henkisesti valmiimpi ottamaan "tulikasteen" vastaan kun ensin on uskova uskoontulleen upottanut veteen.

        merkki sitoutumisesta sekä Jeesukseen, että seurakuntaan, johon kasteen kautta liitytään. kaste ei ole valmisttaumista PH kasteeseen. Ne kaksi kastetta eivät ole sillä tavalla kytkösksissä toisiinsa. Uskova voidaan kastaa (PH kastaa) tulikasteella, vaikkei tämä koskaan käykään vesikasteella.


      • Pakanainen
        todé kirjoitti:

        Ei kaste mikään puhdistautumisriitti ole. Parannuksen teko puhdistaa, eikä siihen tarvitse lisätä mitään. Kuinka voisikaan Jumalan tekoon, syntien anteeksisaamiseen mitään lisätä ihmisen toimesta?

        huoh, en ymmärrä mitään. Miksi tämä tavallinen elämä ei riitä?


      • Pakanainen
        todé kirjoitti:

        merkki sitoutumisesta sekä Jeesukseen, että seurakuntaan, johon kasteen kautta liitytään. kaste ei ole valmisttaumista PH kasteeseen. Ne kaksi kastetta eivät ole sillä tavalla kytkösksissä toisiinsa. Uskova voidaan kastaa (PH kastaa) tulikasteella, vaikkei tämä koskaan käykään vesikasteella.

        nämä uskontotieteet.

        "mun anna muistaa alati kuink' lyhyt ompi elämmäni ja kuitenkin niin kallis"


    • jerusalemin suutari
      • PakanainHuuto

        jerusalemin suutari pisti näkyviin oikean kuninkaan väärät kengät.


      • jerusalemin suutari
        PakanainHuuto kirjoitti:

        jerusalemin suutari pisti näkyviin oikean kuninkaan väärät kengät.

        jos joutuu ylittämään vesistöjä.


    • lakerikengät

      kun ei kerrota Jeesuksen liukastelleen Kaanaan häissä.

      • PakanainHuuto

        rikki äkkinäiseltä, mutta Nasarettilainen oli kai tottunut käyttämään, anturat olivat oletettavasti paksuuntuneet.


      • toista luokkaa
        PakanainHuuto kirjoitti:

        rikki äkkinäiseltä, mutta Nasarettilainen oli kai tottunut käyttämään, anturat olivat oletettavasti paksuuntuneet.

        kuin nykyään "aina jotain jalassa" -aikakaudella.

        paljain jaloin kuljeskelu tekee muutenkin hyvää, vaikkei kyllä (Suomen) talvella.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä aiot sanoa, kun ja jos tapaatte seuraavan kerran?

      Oletko päättänyt etukäteen?
      Ikävä
      166
      2169
    2. Ellen Jokikunnas paljasti somessa ison perheuutisen - Ralph-poika elämänmuutoksen edessä!

      Ellen Jokikunnas ja Jari Rask sekä Ralph-poika ovat uuden edessä. Tsemppiä koko perheelle ja erityisesti Ralphille! Lu
      Suomalaiset julkkikset
      15
      2156
    3. Archie ja Iida ero.

      Suuri kohujen saattelema rakkaustarina on ohi?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      109
      1642
    4. Olen levoton takiasi

      Enkä saa itseäni rauhoittumaan
      Ikävä
      130
      1576
    5. Evoluutioteoria on varmuudella väärin - monet tutkijat irtisaunoutuvat siitä

      Tutkimuksissa on löytynyt paljon näyttöä siitä, ettei evoluutioteoria ole totta. Monet tutkijat kuitenkin vielä kannatta
      474
      1340
    6. Lakkaa haaveilemasta.

      Oon löytänyt uuden naisen. mieheltä. tutulle. Naiselle.
      Ikävä
      87
      1125
    7. Ois kiva nähdä

      Ja viettää Iltoja sun kanssa
      Ikävä
      54
      961
    8. Älä stressaa. Rakastan sua

      Eikä tämä tunne mene pois, se on varmaan jo huomattu kumpikin ❤️
      Ikävä
      49
      911
    9. En enää koskaan äänestä vasemmistopuolueita

      Olen lähes aina äänestänyt SDP:tä ja pari kertaa Vasemmistoliittoa, sillä olen aina uskonut, että vasemmisto on se, mikä
      Maailman menoa
      234
      834
    10. Syntymän ja kuoleman aallot

      Seuraavassa tekstissä kerrotaan, mitä välittömästi kuoleman jälkeen tapahtuu. Syntymän ja kuoleman aallot Seuraavassa
      Hindulaisuus
      361
      832
    Aihe