Suomen kieli on eurooppalainen kieli

Unkari vasta

kahdestoista läheisyysjärjestyksessä.
HS KULTTUURI tänään kirjoittaa.

6

377

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aina ollut sitä

      mieltä, ettei unkari ole vähääkään sukua suomenkielelle. Paremmin unkari muistuttaa turkkia.

      • Tyttö Itätullista

        Suomi kuuluu suomalais-ugrilaisiin kieliin. Läheisin laajemmin tunnettu kieli on viro, yhdessä ne kuuluvat itämerensuomalaisiin kieliin. Esim. vatja ja liivi ovat häviämässä ja niitä puhuu enää muutama kymmenen ihmistä äidinkielenään.
        Kaukaisimpia suomen sukukieliä ovat hansi eli ostjakki ja mansi eli voguli (nämä Venäjällä) ja unkari.
        Kielisukulaisuus ei välttämättä tarkoita sitä, että kielissä olisi tällä hetkellä kovin paljon samankaltaisuutta, sillä esim. suomi ja unkari ovat eronneet niin kauan sitten yhteisestä kantakielestä, että niiden nykyiseen muotoon ovat vaikuttaneet monet naapuruus- ja muut historialliset seikat.


      • rakas suomen kieli
        Tyttö Itätullista kirjoitti:

        Suomi kuuluu suomalais-ugrilaisiin kieliin. Läheisin laajemmin tunnettu kieli on viro, yhdessä ne kuuluvat itämerensuomalaisiin kieliin. Esim. vatja ja liivi ovat häviämässä ja niitä puhuu enää muutama kymmenen ihmistä äidinkielenään.
        Kaukaisimpia suomen sukukieliä ovat hansi eli ostjakki ja mansi eli voguli (nämä Venäjällä) ja unkari.
        Kielisukulaisuus ei välttämättä tarkoita sitä, että kielissä olisi tällä hetkellä kovin paljon samankaltaisuutta, sillä esim. suomi ja unkari ovat eronneet niin kauan sitten yhteisestä kantakielestä, että niiden nykyiseen muotoon ovat vaikuttaneet monet naapuruus- ja muut historialliset seikat.

        Pieni kielialue, harvaanasuttu maa.

        Ulkomaan kielet jylläävät täällä.


    • Kyllä unkarin kielen väitetään olevan aika läheinen suomelle. Sijamuotojakin yhtä monta kuin meillä ja jopa lauseitakin. "Kala ui veden alla", kertoivat minulle esimerkkinä.

      Merkillistä säsksätystähän tuo kieli on, ei ollenkaan sellaita puolisuomea kuin viro.

      No, onhan tuolla Venäjän mailla kaikenlaisia suomensukuisia, ostjakkeja, voguleja, mordvalaisia ja tseremissejä ym.

    • Totta kai suomi on kielenä eurooppalainen kieli, koska me olemme Euroopassa. Eihän siinä asiassa ole kieliryhmillä luokittelumerkitystä. Täysin kiistatontahan luulisi olevan myös sen, että yhtä lailla esim. baski on eurooppalainen kieli, kun kerran sen puhujat asuvat ja elävät Biskajan lahden pohjukassa nykyisin niin kuin vuosituhansia tätä ennenkin. Sehän täysin selvä ja kiistaton asia, vaikka baskin kielen sukulaisuussuhdetta mihinkään toisiin kieliin ja kieliryhmiin ei olekaan löydetty.

      • on baskin kielen oma nimitys. Sen ovat indoeurooppalaiset kielet jo melkein syrjäyttäneet
        eikä ihme, sillä Lounais-Ranskassa ja Pohjois-Espanjassa sitä on syrjitty.

        Ja kun siinä on paljon erilaisia murteita, niin sekin vielä hajottaa kieltä ja edesauttaa häviämistä.
        Nyt on kuitenkin yhdistetty näistä murteista kirjakieli yleiskieleksi, jota kaikki ymmärtävät.
        N.s. yhdistetty baskin kieli.


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1412
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      109
      1150
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1013
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      964
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      861
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      813
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      712
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      634
    Aihe