olisi siis hankinnassa. Vesikeskuslämmitystä ja yksiakselinen, paino max jotain 1300-1400 kg hujakoilla (Subaru vetoautona). Käytettynä max viitisen vuotta vanha.
Olisiko Cabby - Kabe - ehkä Solifer lämpimimmät/laadukkaimmat tällä hetkellä?
Nykyinen Matkaaja 8000 vm.88 alkaa olla aika kulunut jo, talvilämmin on ollut. Mitenköhän nykyään em. merkit? Onko niissä nestelattialämmitys taikka lisäksi, kuten Matkaajassani, nestekierto ympäri vaunun?
Haen siis lähinnä nykyisen vaunun "päivitystä".
Onko kokemuksia, mitä merkkiä/mallia käytettynä kannattaisi etsiskellä?
Talvilämmin
61
15460
Vastaukset
- Karavaanari malli 1975.
niin Kabe se olla pitää!
- alkuperäinen raapustelija
ole kriteeri, vaan sopivuus Suomen talveen.
Ääni Kabelle.
Millainen sinulla?
- myyntitilastojen
ykkönen ois hyvä vaihtoehto, on ollut sitä jo useamman vuoden. Tyylikäs, valoisa, laadukkaat varusteet ja suomeen sopiva väritys.
- alkuperäinen raapustelija
piikkipaikalla on ollut Hobby?
Kakkosena Solikka ja kolmosena Kabe...Tuulilasin tilaston mukaan.
Muistaako joku onko ollut oikeita talvitestejän jossain lehdessä viimeisien vuosien aikana. - ?=?
alkuperäinen raapustelija kirjoitti:
piikkipaikalla on ollut Hobby?
Kakkosena Solikka ja kolmosena Kabe...Tuulilasin tilaston mukaan.
Muistaako joku onko ollut oikeita talvitestejän jossain lehdessä viimeisien vuosien aikana.No ainakin vaatii nuoren eukon! Kyllä Kabe on ainut oikea jos talvella yöpyy!
- olenkin...
?=? kirjoitti:
No ainakin vaatii nuoren eukon! Kyllä Kabe on ainut oikea jos talvella yöpyy!
hankkinut molemmat, tosin Hobbyn ostin kun eukko ei tykännyt Kabesta.
- naapurin kääkkä
olenkin... kirjoitti:
hankkinut molemmat, tosin Hobbyn ostin kun eukko ei tykännyt Kabesta.
höpö höpö.Jos sähköä on saatavilla tai kaasua riittää,ei nyky tai aikaisemmissa vaunuissa tule vilu merkistä riippumatta.Kyse on vain siitä että toiset on sitä mieltä, että tummat on tulisempia mutta vaaleat antaa paremmin.
- viiruliha
naapurin kääkkä kirjoitti:
höpö höpö.Jos sähköä on saatavilla tai kaasua riittää,ei nyky tai aikaisemmissa vaunuissa tule vilu merkistä riippumatta.Kyse on vain siitä että toiset on sitä mieltä, että tummat on tulisempia mutta vaaleat antaa paremmin.
kyllä talven pärjää vaikka pärekorilla kun pysyttelee etelässä,että se mainostamisesta
- väpi
naapurin kääkkä kirjoitti:
höpö höpö.Jos sähköä on saatavilla tai kaasua riittää,ei nyky tai aikaisemmissa vaunuissa tule vilu merkistä riippumatta.Kyse on vain siitä että toiset on sitä mieltä, että tummat on tulisempia mutta vaaleat antaa paremmin.
ei tykännyt soputeltasta,merkkiä en mainitse ,otin 35 sen kyllä tarkenee.Mies jo melkei 60 v kannattaa
heittää vanhat ämmät risukasaan ,ei nillä mitään tee ,pihtareita ovat ja rumiakin. - alkuperäinen raapustelija
?=? kirjoitti:
No ainakin vaatii nuoren eukon! Kyllä Kabe on ainut oikea jos talvella yöpyy!
Niistä siis Kabe on sinun mielestä ykkönen talvella?
Osaatko sanoa, onko niissä jotain periaatteelista eroa lämmityksissä, vai onko kyse laadusta?
Eukko ei ole enää kovin nuori... - jorma k
alkuperäinen raapustelija kirjoitti:
Niistä siis Kabe on sinun mielestä ykkönen talvella?
Osaatko sanoa, onko niissä jotain periaatteelista eroa lämmityksissä, vai onko kyse laadusta?
Eukko ei ole enää kovin nuori...hyvin on hobbilla pärjäillyt ,kun pysyttelen talvet etelän auringossa.Jorma k Conil
- on tehty pohjola
alkuperäinen raapustelija kirjoitti:
Niistä siis Kabe on sinun mielestä ykkönen talvella?
Osaatko sanoa, onko niissä jotain periaatteelista eroa lämmityksissä, vai onko kyse laadusta?
Eukko ei ole enää kovin nuori...oloihin kun taas Hobby on keskieurooppavaunu.
Se on selvä että pärjää vaikka millä mutta onko viisasta lämmittää harakoille?
Täytyy otta sekin asia huomioon että jos matkustaa/asuu asuntovaunussa talvella ja sitä sähköä ei saa niin vaunun kaasulämmitys pitää olla sen verran hyvä että pärjää pelkästään sillä!
Minulla oli ACE vaunu -70 luvulla ja myyjä (Rolf Österman) kehui että on lämmin kuin sauna! Lähdimme viikonlopun reissulle Pääkslahteen ja pakkasta oli siinä -10 astetta. Vaunun sisällä oli 10 astetta joten aika kylmä sauna. Onneksi oli kotoolta mukana lämpöpuhallin ja sähköä saatin joten Sunnuntai aamulla meillä oli 19 astetta vaunussa! Kaasua paloi paljon mutta ei silti riittänyt.
Osta mitä ostat kunhan se on Kabe. - Funzi
Myyntitilastoja "vääristää" yksityisten tuomat sinivalkoiset sakemannit helpon tilin toivossa. Katsoppa, paljonko markkinoilla on tuoreita sinivalkoisia oma-tuonteja. Mutta, kyllähän niilläkin parjää. Kysymys onkin, millä pärjää toista paremmin. Tyylikäs ja valoisa sakemanni toki on, mutta laadusta olisin toista mieltä. Ikkunat, kiinnitykset, vesiputket, laturi, ovet/luukut... Yhteenkään malliin ei saa edes isoa jääkaappia, cd-radio puuttu, antenni puuttuu...
- hyvä...
Funzi kirjoitti:
Myyntitilastoja "vääristää" yksityisten tuomat sinivalkoiset sakemannit helpon tilin toivossa. Katsoppa, paljonko markkinoilla on tuoreita sinivalkoisia oma-tuonteja. Mutta, kyllähän niilläkin parjää. Kysymys onkin, millä pärjää toista paremmin. Tyylikäs ja valoisa sakemanni toki on, mutta laadusta olisin toista mieltä. Ikkunat, kiinnitykset, vesiputket, laturi, ovet/luukut... Yhteenkään malliin ei saa edes isoa jääkaappia, cd-radio puuttu, antenni puuttuu...
rahalla saa Hobbyyn kaiken (katso 720 UL siellä iso jk)ja silti jää tuhansia euroja vielä kaasuun. Eikä vedet jäädy ja TV:kin näkyy ja CD soi radiossa.
- hjk1
on tehty pohjola kirjoitti:
oloihin kun taas Hobby on keskieurooppavaunu.
Se on selvä että pärjää vaikka millä mutta onko viisasta lämmittää harakoille?
Täytyy otta sekin asia huomioon että jos matkustaa/asuu asuntovaunussa talvella ja sitä sähköä ei saa niin vaunun kaasulämmitys pitää olla sen verran hyvä että pärjää pelkästään sillä!
Minulla oli ACE vaunu -70 luvulla ja myyjä (Rolf Österman) kehui että on lämmin kuin sauna! Lähdimme viikonlopun reissulle Pääkslahteen ja pakkasta oli siinä -10 astetta. Vaunun sisällä oli 10 astetta joten aika kylmä sauna. Onneksi oli kotoolta mukana lämpöpuhallin ja sähköä saatin joten Sunnuntai aamulla meillä oli 19 astetta vaunussa! Kaasua paloi paljon mutta ei silti riittänyt.
Osta mitä ostat kunhan se on Kabe.on meidänkin perheen valinta!!!
- Ratkaisee
alkuperäinen raapustelija kirjoitti:
Niistä siis Kabe on sinun mielestä ykkönen talvella?
Osaatko sanoa, onko niissä jotain periaatteelista eroa lämmityksissä, vai onko kyse laadusta?
Eukko ei ole enää kovin nuori...Jos katsot pohjoismaissa ja keskiauroopassa valmistettuja vaunuja, niin yksi huomattava ero on ikkunoiden määrässä ja koossa. Vaunun ikkunat on kaikkein huonoimman lämpöarvon omaava 'eriste' vaunussa. Mitä vähemmän niitä on ja mitä pienempiä ne on niin sen vähemmän lämpöä menee hukkaan. Tästä taas sitten johtuu se että pohjoismaiset vaunut on huomattavasti pimeämpiä kuin keskieuroopassa valmistetut.
Kaben omistajat älähtävät kohta että niissä käytetään suulakepuristettua uretaania eristeenä ja se on paljon parempi kuin muiden käyttämä eriste. No onhan sen lämpöarvo jonkinverran parempi, mutta ei se kaikkea selitä. - Funzi
hyvä... kirjoitti:
rahalla saa Hobbyyn kaiken (katso 720 UL siellä iso jk)ja silti jää tuhansia euroja vielä kaasuun. Eikä vedet jäädy ja TV:kin näkyy ja CD soi radiossa.
Ei saa Hobbyyn kaikkea, rahallakaan. Ei vesikiertoista lattialämmitystä, ei ISOA jääkaappia/pakastinta (ns. jenkkikaappi), ei 1 osaista ulko-ovea, ei lattialiettä, ei living-room'ia (vrt.Polar),jne. Mutta... kukin käyttää itselleen "sopivinta" vaihtoehtoa.
- toope 6
väpi kirjoitti:
ei tykännyt soputeltasta,merkkiä en mainitse ,otin 35 sen kyllä tarkenee.Mies jo melkei 60 v kannattaa
heittää vanhat ämmät risukasaan ,ei nillä mitään tee ,pihtareita ovat ja rumiakin.Otitko venäläisen huoran muijaks.
Ne ovt tosissaan Suomalaisen miehen kanssa ,ja ovat tosissaan rakastuneita.
Eihän vaan ollut raha syynä?
Taas yhtä Suomalaista ukkoa viedään kuin kuoriämpäriä.
- mietittäväksi...
Vesikeskus-lämmitys ja vesikiertoinen lattialämmitys (ALDE 3000 / 3010), kalusteet tukevaa tekoa ja tukevasti kiinnitetty, viimeistely kestää vertailun, hyvä arvon pitävyys, runsaasti eri sisustus vaihtoehtoja, tehty pohjolan oloihin Ruotsin lapissa = POLAR.
Ja suomalaisittain oikean värinen, eli sini-valkoinen! Ero Matkaajasi ja Polarin välillä on huikea. Mallit 520 ja 560 osuvat painorajoihin. 560 on lähelle 1500kg kok.painoltaan, mutta huom kytkentämassa. Subaru kyllä jaksaa vetää. Parhaiten oma valinta selviää, kun käy itse eri merkkejä/malleja katsomassa.- alkuperäinen raapustelija
tätä Polaria aiemmin. Nyt on siis ruotsalaiset vahvoilla tässä valinnassa.
Onko näissä samanlaiset lämmittimet Polar/Kabe/Cabby - siis tulevatko samasta ruotsalaisesta paikasta?
Pitäisi tarjeta myös kaasulla ilman sähköä poikkeustapauksessa.
Täytyy vissiin lähteä tutustumaan näihin tarkemmin. - Yks_toinenkin
kestää vertailun...? Olet varmaan sitten silmät kiinni sitä vertailua muutamiin muihin merkkeihin tehnyt.
Oman silmän mukaan kun autoja ja vaunuja katselin, oli Kabe yksi huonoiten viimeistellyistä ja käsittämättömän rimpuloitakin rakenneratkaisua sisältävä kun otetaan hinta huomioon. Myyjä tosin totesi että tekeminen on Ruotsissa kalliimpaa kuin jossain muualla joten jostain sitä sitten on tingittävä ettei hinta nyt aivan poskettomaksi repeäisi.
Jäi Kabet ostamatta. - Funzi
Yks_toinenkin kirjoitti:
kestää vertailun...? Olet varmaan sitten silmät kiinni sitä vertailua muutamiin muihin merkkeihin tehnyt.
Oman silmän mukaan kun autoja ja vaunuja katselin, oli Kabe yksi huonoiten viimeistellyistä ja käsittämättömän rimpuloitakin rakenneratkaisua sisältävä kun otetaan hinta huomioon. Myyjä tosin totesi että tekeminen on Ruotsissa kalliimpaa kuin jossain muualla joten jostain sitä sitten on tingittävä ettei hinta nyt aivan poskettomaksi repeäisi.
Jäi Kabet ostamatta.Lue teksti tarkemmin. Tuossahan nimenomaan kerrottiin Polarin hyvästä viimeistelystä ym. Polar ei ole valmistanut autoja, toisin kuin kabe. Soliferin autot tekee hymer. Saattaa tuo tekemine olla kalliimpaa, mutta eiköhän ne pienemmät sarjat ja käytetyt materiaalit (ja niiden määrä) näy hinnassakin - kaikissa skandinaavivaunuissa, ei vain kabessa.
- näissä...
alkuperäinen raapustelija kirjoitti:
tätä Polaria aiemmin. Nyt on siis ruotsalaiset vahvoilla tässä valinnassa.
Onko näissä samanlaiset lämmittimet Polar/Kabe/Cabby - siis tulevatko samasta ruotsalaisesta paikasta?
Pitäisi tarjeta myös kaasulla ilman sähköä poikkeustapauksessa.
Täytyy vissiin lähteä tutustumaan näihin tarkemmin.Niin, lämppärit näissä on samoja (ALDE). Lämmön- (ilman)kierrossa voi olla hiukan eroja. Katso, että kaappien takana on ilmasolat, josta lämmin ilma pääsee kiertämään. Selvitä myös lattialämmitys elementtien leveys. Se vaikuttaa lattian lämpimyyden "tasaisuuteen". Kaikki Alde-lämmitteiset lämpiää kaasulla ja sähköllä. Eurooppalaisissa suositaan sähköistä lattianlämmitintä. Kannattaa käydä katsomassa pohjolan sinivalkoisia!
- muutama vuosi sitten
alkuperäinen raapustelija kirjoitti:
tätä Polaria aiemmin. Nyt on siis ruotsalaiset vahvoilla tässä valinnassa.
Onko näissä samanlaiset lämmittimet Polar/Kabe/Cabby - siis tulevatko samasta ruotsalaisesta paikasta?
Pitäisi tarjeta myös kaasulla ilman sähköä poikkeustapauksessa.
Täytyy vissiin lähteä tutustumaan näihin tarkemmin.Polarin ja molemmat vaunut valmistetaan samassa tehtaassa Ruotsissa. Hyviä ovat, samoin nykyisin Kabe, jossa työn laatu on erittäin korkealuokkainen.
Vaunun hankinta on täysin makuasia, kaikilla varmaankin pärjää talvellakin jollakin tavalla, mutta harvalla esim. 30 asteen pakkasella. Lisäksi on valtavan paljon yksityiskohtia, joita ostajan tulee erikseen miettiä omiin tarpeisiinsa. Tarkoitan lähinnä pohjoisiin olosuhteisiin tarkoitettuja ominaisuuksia. - karva-naamari
Funzi kirjoitti:
Lue teksti tarkemmin. Tuossahan nimenomaan kerrottiin Polarin hyvästä viimeistelystä ym. Polar ei ole valmistanut autoja, toisin kuin kabe. Soliferin autot tekee hymer. Saattaa tuo tekemine olla kalliimpaa, mutta eiköhän ne pienemmät sarjat ja käytetyt materiaalit (ja niiden määrä) näy hinnassakin - kaikissa skandinaavivaunuissa, ei vain kabessa.
olisi ilman muuta KABE.
Sen minkä hinnassa häviää, voittaa pitkässäjuoksussa laadussa ja jälleenmyynnissä, köyhällä ei ole varaa huonoon laatuun! - on laatu?
karva-naamari kirjoitti:
olisi ilman muuta KABE.
Sen minkä hinnassa häviää, voittaa pitkässäjuoksussa laadussa ja jälleenmyynnissä, köyhällä ei ole varaa huonoon laatuun!Herranjestas, mietitäänpäs nyt ensiksi, mitä on laatu? Ei esimerkiksi timantein koristeltu vessanpytyn rengas ole kaikille laatua. Ei 15 cm:n (= 150mm) eristepaksuus ole sekään välttämättä kaikille laatua?
Ottakaapas nyt hyvät ihmiset ja kalustonkäyttäjät puhdas järki mukaan - ei lämpimyyttä mitata pelkästään ns. "talviominaisuuksilla". Ohuteristeisempikin kelpaa täysin talvitarpeeseen. Lämpöä riittää yllin kyllin. Kaasua ehkä voi mennä YKSI PULLO talvessa enemmän... Onhan se tietenkin kustannus, mutta vain 25 euroa vuodessa. Ei luultavasti vie ketään taloudelliseen tuhoon? Ja järkevä matkailija ei edes lähde liikenteeseen kovimmilla pakkasilla?
Tämä kinastelu menee samallae tasolle kuin tenavat hiekkalaatikolla - "kyllä meidän iskä voittaa teidän iskän...". Teksi mieli kysyä, missähän laatulajissa? - viiruliha
on laatu? kirjoitti:
Herranjestas, mietitäänpäs nyt ensiksi, mitä on laatu? Ei esimerkiksi timantein koristeltu vessanpytyn rengas ole kaikille laatua. Ei 15 cm:n (= 150mm) eristepaksuus ole sekään välttämättä kaikille laatua?
Ottakaapas nyt hyvät ihmiset ja kalustonkäyttäjät puhdas järki mukaan - ei lämpimyyttä mitata pelkästään ns. "talviominaisuuksilla". Ohuteristeisempikin kelpaa täysin talvitarpeeseen. Lämpöä riittää yllin kyllin. Kaasua ehkä voi mennä YKSI PULLO talvessa enemmän... Onhan se tietenkin kustannus, mutta vain 25 euroa vuodessa. Ei luultavasti vie ketään taloudelliseen tuhoon? Ja järkevä matkailija ei edes lähde liikenteeseen kovimmilla pakkasilla?
Tämä kinastelu menee samallae tasolle kuin tenavat hiekkalaatikolla - "kyllä meidän iskä voittaa teidän iskän...". Teksi mieli kysyä, missähän laatulajissa?kun ei ole enään kinattavaa ,vaikka kyllä näillä palstoilla löytyy vaikka risoista sukista erimielisyyttä.
- Solifer...
muutama vuosi sitten kirjoitti:
Polarin ja molemmat vaunut valmistetaan samassa tehtaassa Ruotsissa. Hyviä ovat, samoin nykyisin Kabe, jossa työn laatu on erittäin korkealuokkainen.
Vaunun hankinta on täysin makuasia, kaikilla varmaankin pärjää talvellakin jollakin tavalla, mutta harvalla esim. 30 asteen pakkasella. Lisäksi on valtavan paljon yksityiskohtia, joita ostajan tulee erikseen miettiä omiin tarpeisiinsa. Tarkoitan lähinnä pohjoisiin olosuhteisiin tarkoitettuja ominaisuuksia.mitään Polaria ostanut. Saahan LMC vaunujakin nestekiertoisella lattialämmityksellä, ettei se yksin ole pohjoismaisten vaunujen ominaisuus. Myös Hobbyssä Alden nestekeskuslämmitys.
- merkeillä pärjää
karva-naamari kirjoitti:
olisi ilman muuta KABE.
Sen minkä hinnassa häviää, voittaa pitkässäjuoksussa laadussa ja jälleenmyynnissä, köyhällä ei ole varaa huonoon laatuun!meidän alueella on säännöllisessä talvikäytössä lukuisa eri merkkejä. Jopa heppoiseksi parjattuja "aloittelijan" vaunuja on ollut talviasumuksina. Kuten Eifelland ja Tourist.
Niilläkin pärjää kun virittelee hieman lattialämmitystä ja järjestää ilmankiertoon riittävästi aukkoja. Tärkeätä on myös kalusteiden ja seinien väliset ilmasolat.
Halpiksien hankintahinta on vain 10 t€ halvimpi. Jos ne kuluttaa vähän enemmän kaasua, niin hintaerolla saa sitä 500 pulloa eli on ilmaiset kaasut maailman tappiin saakka.
Pohjoismaissa tehdyt ovat tietysti jykevämpiä ja valmiiksi talvikäyttöön viriteltyjä.
Tärkeintä on kuitenkin tilaratkaisut ja se että talvitavaroille ja asusteille on riittävän väljät säilytyskomerot. - älyätkö
merkeillä pärjää kirjoitti:
meidän alueella on säännöllisessä talvikäytössä lukuisa eri merkkejä. Jopa heppoiseksi parjattuja "aloittelijan" vaunuja on ollut talviasumuksina. Kuten Eifelland ja Tourist.
Niilläkin pärjää kun virittelee hieman lattialämmitystä ja järjestää ilmankiertoon riittävästi aukkoja. Tärkeätä on myös kalusteiden ja seinien väliset ilmasolat.
Halpiksien hankintahinta on vain 10 t€ halvimpi. Jos ne kuluttaa vähän enemmän kaasua, niin hintaerolla saa sitä 500 pulloa eli on ilmaiset kaasut maailman tappiin saakka.
Pohjoismaissa tehdyt ovat tietysti jykevämpiä ja valmiiksi talvikäyttöön viriteltyjä.
Tärkeintä on kuitenkin tilaratkaisut ja se että talvitavaroille ja asusteille on riittävän väljät säilytyskomerot.Lähdetään kiipeämään tyvestä puuhun. Noista 4:stä ruotasalaismerkistä kun katsot omaan käyttöösi sopivimman mallin, et joudu pettymään. Keskieurooppalaisissa nyky vaunuissa pystyy olemaan hyvin kovemmillakin pakkasilla. Yksilollisiä makuasiaoita koko vaunun valinta. Ei gallupeilla kyselemällä saa itselleen mieleistä kampetta kuitenkaan hommattua.
- otek
merkeillä pärjää kirjoitti:
meidän alueella on säännöllisessä talvikäytössä lukuisa eri merkkejä. Jopa heppoiseksi parjattuja "aloittelijan" vaunuja on ollut talviasumuksina. Kuten Eifelland ja Tourist.
Niilläkin pärjää kun virittelee hieman lattialämmitystä ja järjestää ilmankiertoon riittävästi aukkoja. Tärkeätä on myös kalusteiden ja seinien väliset ilmasolat.
Halpiksien hankintahinta on vain 10 t€ halvimpi. Jos ne kuluttaa vähän enemmän kaasua, niin hintaerolla saa sitä 500 pulloa eli on ilmaiset kaasut maailman tappiin saakka.
Pohjoismaissa tehdyt ovat tietysti jykevämpiä ja valmiiksi talvikäyttöön viriteltyjä.
Tärkeintä on kuitenkin tilaratkaisut ja se että talvitavaroille ja asusteille on riittävän väljät säilytyskomerot.olen minäkin kokenut.Itsellä Knaus Eiffelland vm 06 ja vaikka en mikään talvivaunuilija niin olen muutaman kerran talvisin käynnyt vaunulla.Pari talvea sitten -20 asteen pakkasissa ja puolessa tunnissa vaunu lämmin ja ennen klo 21 jo peditkin täysin kuivia trumaticilla.Lattian olen peittänyt samoilla ilmavilla matoilla kun retkiveneetkin ja ei ole ollut tarvetta edes lattialämmitykselle.Pitkän linjan vaununaapureilla menee koko ilta vaunun lämmittämiseen ellei sitten ollut ajastinta tai vastaavaa.Ja 200 sadan vaunun karavan alueella tuntuukin että joka viikonloppu jonkun vesikiertojärjestelmä reistailee.No onneksi on yksi vierasmökki heitä varten.Toki vesikiertoinen vaunu lattialämmityksellä varmaan päihittää mukavuudella ilmakiertolämmitteisen.
- alkuperäinen raapustelija
merkeillä pärjää kirjoitti:
meidän alueella on säännöllisessä talvikäytössä lukuisa eri merkkejä. Jopa heppoiseksi parjattuja "aloittelijan" vaunuja on ollut talviasumuksina. Kuten Eifelland ja Tourist.
Niilläkin pärjää kun virittelee hieman lattialämmitystä ja järjestää ilmankiertoon riittävästi aukkoja. Tärkeätä on myös kalusteiden ja seinien väliset ilmasolat.
Halpiksien hankintahinta on vain 10 t€ halvimpi. Jos ne kuluttaa vähän enemmän kaasua, niin hintaerolla saa sitä 500 pulloa eli on ilmaiset kaasut maailman tappiin saakka.
Pohjoismaissa tehdyt ovat tietysti jykevämpiä ja valmiiksi talvikäyttöön viriteltyjä.
Tärkeintä on kuitenkin tilaratkaisut ja se että talvitavaroille ja asusteille on riittävän väljät säilytyskomerot....kaikille kommenteista.
Näyttäisi, että vaunutekniikka kehittynyt oikeasti 20 vuodessa Matkaajastani.
Tarkoituksenani on myös saada esiin (em.) vaunujen epäkohtia, mitä Myyjät eivät tietystikään mainosta.
Jos mennään talvella pois sähköstä vuorokaudeksi, niin miten käy nykyään? Kummalla lämppärimuodolla pärjää sen? Vai miten käy? - alkuperäinen raapustelija
ollut mitään semmoista, mihin täytyisi kiinnittää erityistä huoomiota - lähinnä vuosituhannen vaihteen vaunuosastoa olen zoomaillut.
Näkyvät olevan vielä aika hinnakkaita käytettynä. - alkuperäinen vastaaja
alkuperäinen raapustelija kirjoitti:
ollut mitään semmoista, mihin täytyisi kiinnittää erityistä huoomiota - lähinnä vuosituhannen vaihteen vaunuosastoa olen zoomaillut.
Näkyvät olevan vielä aika hinnakkaita käytettynä.Ei tuon(-kaan) ikäisissä Polareissa ole mitään erityistä huomioitavaa. Normaali aistinvarainen tarkastelu riittää. Jos jokin herättää epäilyä, pyydä asiaan lisäselvitystä. Vuosituhannen vaihteen ikäisissä on vielä Primus vesikeskuslämmitys ja vesikiertoinen lattialämmitys.
Kuten aiemmin mainitsin, Polar pitää hyvin arvonsa. Ja käyttäjät ovat tyytyväisiä. Liki 45-vuotinen valmistushistoria takaa hyvän laadun. - lämmitin..
alkuperäinen raapustelija kirjoitti:
...kaikille kommenteista.
Näyttäisi, että vaunutekniikka kehittynyt oikeasti 20 vuodessa Matkaajastani.
Tarkoituksenani on myös saada esiin (em.) vaunujen epäkohtia, mitä Myyjät eivät tietystikään mainosta.
Jos mennään talvella pois sähköstä vuorokaudeksi, niin miten käy nykyään? Kummalla lämppärimuodolla pärjää sen? Vai miten käy?ei välttämättä tarvitse sähköä, eli toimii pistelämmittemenä, mutta puhallin jolla lämpö jaetaan tasaisesti ympäri vaunua kuluttaa virtaa.
Kumpikin lämmitysmuoto selviää vuorokauden sähköttömyydestä. - älyätkö
lämmitin.. kirjoitti:
ei välttämättä tarvitse sähköä, eli toimii pistelämmittemenä, mutta puhallin jolla lämpö jaetaan tasaisesti ympäri vaunua kuluttaa virtaa.
Kumpikin lämmitysmuoto selviää vuorokauden sähköttömyydestä.Truman lämmittimiä on monen mallisia. S-mallin lämmittimet toimivat myös ilman akkuvirtaa pistelämmittiminä. Lämmittimessä ei ole lämminvesisäiliötä. Puhallinta käytettäessä lämpö jakaantuu tasaisemmin lämpöputkien kautta kierrätettynä. Lämmitinmalli on yleisempi vaunuissa, ja eteläeuroopassa valmistetuissa autoissa.
http://www.caravantukku.fi/webkatalog/kayttoohjeet/S3002 5002.pdf
Truman C-mallin lämmittimet tarvitsevat aina akkuvirran toimiakseen. C-malli sisältää 12 litran lämminvesisäiliön samoissa kuorissa. Lämmitinmalli on yleisempi matkailuautoissa, vaikka vaunuissakin sitä on jonkin verran käytössä.
http://www.caravantukku.fi/webkatalog/kayttoohjeet/C3402 6002.pdf
Uusimpina tulokkaina on E-mallin lämmittimet, joita näkyy joissakin uusimmissa autoissa olevan käytössä.
http://www.caravantukku.fi/webkatalog/kayttoohjeet/E2800 4000.pdf
- Kra
Tää saattaa olla vähän arka keskustelunaihe joillekin vaanareille. Mutta otampa aiheen esille kuitenkin.
Itellä ollut sekä Alden vesipeli, että nyt sitten Truma kiertoilmapeli. Tosin en pahimmilla pakkasilla viitsi vaunulle lähteä lainkaan.
Mutta kokemusteni perusteella tehokkaasti toimiva kiertoilmalämmitys hakkaa vesivehkeet tullen mennen käyttöominaisuuksiltaan.
- täysin kylmä vaunu lämpenee puolta nopeammin kuin vedellä
- ilma kiertää perimmäiseenkin vaunun nurkkaan ja pitää paikat kuivina varsinkin jos säätää ilmasuuttimet tarpeen mukaan
- ei ole nesteen jäätymisvaaraa
- kesähelteellä voi käyttää pelkkää kiertoilmaa (tietysti aina voi laittaa ilmastointilaitteen, mutta se onkin jo eri asia)
- helpompi pitää vaunun sisärakenteet ja teksitiilit kuivana kuin vesipeleillä
Alden kiertovesi:
- ilma kiertää vaunussa pelkällä painovoimalla jolloin ongelmakohtiin (kylmiksi jääviin sisäpintoihin) tiivistyy vettä jota yksi levossa oleva ihminen tuottaa ilmaan noin 0,2 litraa tunnissa
- täysin kylmä vaunu lämpenee todella pitkään (ekan yön saa yleensä palella kosteissa petivaatteissa)
- vesisysteemi lisää vaunun tyhjäpainoa enemmän kuin kiertoilmasysteemi
Saa kommentoida kunhan on kunnon perusteet!- älyätkö
Olen pitkälti samoilla linjoilla kanssasi, näistä eri lämmtysmuotojen hyödyistä. Minulla tällä hetkellä matka-autossa on käytössä Truma C 6002 ilmalämmitin. Minun käyttötavoille se on sopivin lämmitinratkaisu. Vain harvoin tulee tilanteita, joissa C 6002 EH mallia olisi voinut hyödyntää.
Usein väitetään, että ilmalämmitys ei sovellu astmaatikoille. Vaimolla on vaikea astma, ja silti oireet ja lääkkeiden käyttötarve autossa asustellessa ei lisäänny, enemmänkin päin vastoin. Kovimpien talvipakkasten aikaan, kun ilmalämmitin toimii melkein tauotta, tuppaa sisäilma kuivumaan liian paljon. Se onkin ilmalämmityksen yksi huonoista ominaisuuksista. Leudoimmilla ilmoilla lämmittimen ollessa pysähdyksissä enemmän kuin käynnissä, ei sisäilman kuivu ongelmaksi asti.
Näistä uusissta Truman E-sarjan lämmittimistä ei ole vielä omakohtaista kokemusta ehtinyt karttua.
Nestelämmitys sopii paremmin kausipaikkalaiselle, joka saa laitettua nestelämmityksen sähköpatruunan kautta (on Aldessa sisällä) päälle jo muutaman päivän tuloaan aikaisemmin, pääsee kuivaan lämpimään vaunuun asumaan. Nestekiertoinen lattian lämmitys toimii sähköttömissäkin paikoissa, antamassa asumismukavuutta. - Truma
On kokemusta sekä vesikeskus lämmityksestä, että ilmakierto lämmityksestä,talvi sekä kesä aikaan. Truma on kyllä ehdottomasti meidän ykkösvalinta juuri edellä mainnittujen faktojen vuoksi.
- rahdataan
Truma kirjoitti:
On kokemusta sekä vesikeskus lämmityksestä, että ilmakierto lämmityksestä,talvi sekä kesä aikaan. Truma on kyllä ehdottomasti meidän ykkösvalinta juuri edellä mainnittujen faktojen vuoksi.
turhia kiloja matkalla, sillä vesijärjestelmä (esim Alde) painaa monin verroin enemmän kuin esin Truma. Muutenkin nykyään taistellaan varsinkin matkailuautojen ylipainon takia. Ilmalämmityksellä karsit turhat kilot pois (n. 135 kg nesteineen), kun käytetään Trumaa. Kevyempi kuljettaa ilmaa kuin metallia ja nestettä ;). Miksi siis junnataan tällaisen itsestäänselvyyden kanssa?
- deltaT
"...vettä jota yksi levossa oleva ihminen tuottaa ilmaan noin 0,2 litraa tunnissa."
Tarkoitatko, että ihmisen paino siis alenisi 2 kg kymmenessä tunnissa ihan vaan olemalla, eli tekemättä mitään?
Ihminen voisi siis laihtua 4,8 kg vuorokaudessa ihan vain makaamalla sängyssä koko vuorokauden.
Paljonkohan sitä laihtuisi, jos siihen vielä hieman liikkuisi ja hikoilisi. Hurjaa touhua. - Markiisi de Omnistor
rahdataan kirjoitti:
turhia kiloja matkalla, sillä vesijärjestelmä (esim Alde) painaa monin verroin enemmän kuin esin Truma. Muutenkin nykyään taistellaan varsinkin matkailuautojen ylipainon takia. Ilmalämmityksellä karsit turhat kilot pois (n. 135 kg nesteineen), kun käytetään Trumaa. Kevyempi kuljettaa ilmaa kuin metallia ja nestettä ;). Miksi siis junnataan tällaisen itsestäänselvyyden kanssa?
Tuo väittämäsi 135 kg vesilämmitysjärjestelmän painoksi on täällä kumottu jo kerran aikaisemminkin.
Voisitko nyt ihan julkisesti eritellä täällä tuon väittämäsi painon sisällön, eli miten se jakautuu seuraaviin osiin:
- lämmitinlaite asennustarvikkeineen
- nesteputkisto liittimineen ja kannakointeineen
- konvektorit
- lämmönsiirtoneste
Jatkakaamme keskustelua sen jälkeen, kun olet asettanut painolukemat noille yllä oleville riveille. - uusvaanari
deltaT kirjoitti:
"...vettä jota yksi levossa oleva ihminen tuottaa ilmaan noin 0,2 litraa tunnissa."
Tarkoitatko, että ihmisen paino siis alenisi 2 kg kymmenessä tunnissa ihan vaan olemalla, eli tekemättä mitään?
Ihminen voisi siis laihtua 4,8 kg vuorokaudessa ihan vain makaamalla sängyssä koko vuorokauden.
Paljonkohan sitä laihtuisi, jos siihen vielä hieman liikkuisi ja hikoilisi. Hurjaa touhua.Meillä on Adrian vaunu (ns. "Skandinavian edition") jossa tyypilliset varusteet joita talvikäytössä osaa arvostaa - kuten alden 3kW pannu, vesikiertoinen lämmitys, lattialämpö ja kaikki vesiputket vaunun sisäpuolella. Uretaanieristeet pitää energiankulutuksen pakkasillakin kohtalaisena ja kylmä ei varmasti pääse yllättämään.
Sinänsä ei ole huonoa sanottavaa Kabesta tai muistakaan hyvin tehdyistä talvivaunuista joita vertailtiin ahkerasti ennen ostopäätöstä. Kun saman kokoluokan täysvarustellun vaunun hinnoittelu oli noin puolet Kaben hinnasta, oli Adria meidän perheelle ihan käypänen ratkaisu ja olemme olleet kaikin puolin tyytyväisiä. - mitys laite
Markiisi de Omnistor kirjoitti:
Tuo väittämäsi 135 kg vesilämmitysjärjestelmän painoksi on täällä kumottu jo kerran aikaisemminkin.
Voisitko nyt ihan julkisesti eritellä täällä tuon väittämäsi painon sisällön, eli miten se jakautuu seuraaviin osiin:
- lämmitinlaite asennustarvikkeineen
- nesteputkisto liittimineen ja kannakointeineen
- konvektorit
- lämmönsiirtoneste
Jatkakaamme keskustelua sen jälkeen, kun olet asettanut painolukemat noille yllä oleville riveille.14 kg ilman nesteitä ja patteriverkkoa.Ja jos koko teho halutaan käyttää hyväksi tarvitaan noin 18 m pattereita.Paino noin 2 kg metri, joten 36 kg lisää.Ja nesteet päälle eli noin 25 l eli 25 kg.Ja laskemaan,sieltä se paino löytyy.Mutta alle tuon mainitun lukeman jää, mutta huomattavasti enemmän kuin ilmalämmitys
- nyt uskoa?
mitys laite kirjoitti:
14 kg ilman nesteitä ja patteriverkkoa.Ja jos koko teho halutaan käyttää hyväksi tarvitaan noin 18 m pattereita.Paino noin 2 kg metri, joten 36 kg lisää.Ja nesteet päälle eli noin 25 l eli 25 kg.Ja laskemaan,sieltä se paino löytyy.Mutta alle tuon mainitun lukeman jää, mutta huomattavasti enemmän kuin ilmalämmitys
Itse omistan alde panulla varustetun auton ,mutta paljon tuntuu olevan tuota "piilo"painoa ,eniten joka tapauksesa harmittaa jatkuva nesteiden kanssa läträminen ,ja jäähdytys neste purnukoiden mukana kujetus ,ne mun autossa vie tilan ja paino reservin isossa takakontisa ,on joatin nestettä tuohon ja toiseenkin tarkoitukseen .Vaihtoa miettiessäni ,laitan suuren paino arvon laittteiden yksinkertaiselle toiminta periaateelle ,ja kevyt rekenteisuudelle ,oma huolen aihensa on myöskin ,olla aina valmius asemissa ,seuraamaan ja täyttelemään neste säilöitä .
- pikaisesti
mitys laite kirjoitti:
14 kg ilman nesteitä ja patteriverkkoa.Ja jos koko teho halutaan käyttää hyväksi tarvitaan noin 18 m pattereita.Paino noin 2 kg metri, joten 36 kg lisää.Ja nesteet päälle eli noin 25 l eli 25 kg.Ja laskemaan,sieltä se paino löytyy.Mutta alle tuon mainitun lukeman jää, mutta huomattavasti enemmän kuin ilmalämmitys
Lämmitin (Primus) on selvästi vesiämpäriä kevyempi vaikka en ole edes punninnut sitä (alle 10 kg). Mulla 15 metriä kevyttä (alumiinia)ripapatteria, mikä ei paljoa paina ja kun järjestelmän laskee tyhjäksi, niin saa ämpäriin 5 litraa nestettä.
Kokonaispaino alle 20 kg.
Jos jonkun kirjoittajan reteleet on tehty valuraudasta niin oma on häpeä.
Mikä pakko niitä purkkeja on mukana raahata ?? Kerran vuodessa kun tarkastaa että paisuntasäiliössä on nestettä, niin se riittää rippikouluikäisessä yhdistelmässä ja varmasti uudemmissakin. - katsomassa
pikaisesti kirjoitti:
Lämmitin (Primus) on selvästi vesiämpäriä kevyempi vaikka en ole edes punninnut sitä (alle 10 kg). Mulla 15 metriä kevyttä (alumiinia)ripapatteria, mikä ei paljoa paina ja kun järjestelmän laskee tyhjäksi, niin saa ämpäriin 5 litraa nestettä.
Kokonaispaino alle 20 kg.
Jos jonkun kirjoittajan reteleet on tehty valuraudasta niin oma on häpeä.
Mikä pakko niitä purkkeja on mukana raahata ?? Kerran vuodessa kun tarkastaa että paisuntasäiliössä on nestettä, niin se riittää rippikouluikäisessä yhdistelmässä ja varmasti uudemmissakin.painot vaikka alden sivuilta, josta nuokin on kaivettu esiin.www.alde.se. Kerro sitten noita satuja lisää primuksen painosta ja patteri metri painosta.Ja katso myös saman tien paljonko metrissä patteria on lämmitys tehoa ja ylläty kuinka paljon lämmittimessäsi on ylimääräistä tehoa jota ei saada käyttöön liian vähäisen patteri tehon vuoksi
- alkuperäinen raapustelija
uusvaanari kirjoitti:
Meillä on Adrian vaunu (ns. "Skandinavian edition") jossa tyypilliset varusteet joita talvikäytössä osaa arvostaa - kuten alden 3kW pannu, vesikiertoinen lämmitys, lattialämpö ja kaikki vesiputket vaunun sisäpuolella. Uretaanieristeet pitää energiankulutuksen pakkasillakin kohtalaisena ja kylmä ei varmasti pääse yllättämään.
Sinänsä ei ole huonoa sanottavaa Kabesta tai muistakaan hyvin tehdyistä talvivaunuista joita vertailtiin ahkerasti ennen ostopäätöstä. Kun saman kokoluokan täysvarustellun vaunun hinnoittelu oli noin puolet Kaben hinnasta, oli Adria meidän perheelle ihan käypänen ratkaisu ja olemme olleet kaikin puolin tyytyväisiä.kysyisin, että montako talvea olet viettänyt ko. vaunulla?
Onko "Skandinavian edition" , jokin tietyn mallin versio vai onko se kaikissa malleissa saatavilla? - Yks_toinenkin
alkuperäinen raapustelija kirjoitti:
kysyisin, että montako talvea olet viettänyt ko. vaunulla?
Onko "Skandinavian edition" , jokin tietyn mallin versio vai onko se kaikissa malleissa saatavilla?Homma lienee sama kuin Adrian autopuolella; skandinavian edition tarkoittaa (tietääkseni) sähkövastusta lämmityslaitteessa, lattialämmitystä, mahdollisesti lämmitysvastusta harmaan veden säiliölle (jos sijoitettu kylmään) yms joka vaikuttaa talvikäyttöön täällä mutta ei ole tuolla keskemmällä eurooppaa samassa määrin tarpeen.
Käytännössä kaikki uutena suomeen tuodut Adriat (virallista tietä?) ovat varustettu vermeillä jonka mukana ovenpieleen se Scandinavian edition tulee.
Adria ja Kabe ovat ymmärtääkseni saman "emofirman" omistamia joten ei välttämättä olisi ihme jos pakkaskäytön tietotaitoa jossain määrin ruotsista vuotaisi Slovakiaankin. Kunhan vain eivät Adrialla omaksu ruotsalaista suurpiirteisyyttä vaikkapa puuosien suhteen ;-) - JO Kotkasta
mitys laite kirjoitti:
14 kg ilman nesteitä ja patteriverkkoa.Ja jos koko teho halutaan käyttää hyväksi tarvitaan noin 18 m pattereita.Paino noin 2 kg metri, joten 36 kg lisää.Ja nesteet päälle eli noin 25 l eli 25 kg.Ja laskemaan,sieltä se paino löytyy.Mutta alle tuon mainitun lukeman jää, mutta huomattavasti enemmän kuin ilmalämmitys
Hyvä kuulla näitä painokysymyksiä, ksoka asuntoauton painot on ymmärtääkseni aika ongelmallisia ainakin näin iso perheellisen osalta, kun mukaan pitäisi saada jos jonkin laista leikkikalua yms. Ostoaikeeni varmaan vähän siirtyy näiden juttujen merkeissä. Lämmityslaitteen valinta on niistä yksi, koska kaikista pienemmistäkin painosäästöistä kertyy nopeasti kahdenkin henkilön paino, varsinkin kun on tenavista kyse. Asuntoauto teitojeni mukaan saa lastattuna painaa vaivaiset 3500 kg? Johon luljettaja on laskettu mukaan. Onneksi olen perheen painavin ja siksi antaa auton kokopainoa vähän anteeksi ;)
- ei tuota...
JO Kotkasta kirjoitti:
Hyvä kuulla näitä painokysymyksiä, ksoka asuntoauton painot on ymmärtääkseni aika ongelmallisia ainakin näin iso perheellisen osalta, kun mukaan pitäisi saada jos jonkin laista leikkikalua yms. Ostoaikeeni varmaan vähän siirtyy näiden juttujen merkeissä. Lämmityslaitteen valinta on niistä yksi, koska kaikista pienemmistäkin painosäästöistä kertyy nopeasti kahdenkin henkilön paino, varsinkin kun on tenavista kyse. Asuntoauto teitojeni mukaan saa lastattuna painaa vaivaiset 3500 kg? Johon luljettaja on laskettu mukaan. Onneksi olen perheen painavin ja siksi antaa auton kokopainoa vähän anteeksi ;)
painoongelmaa olisi, eli auto voisi olla yli 3500kg, joka mahdollistaisi tarvittavien tavaroiden mukaan oton.
- pelastaa?
ei tuota... kirjoitti:
painoongelmaa olisi, eli auto voisi olla yli 3500kg, joka mahdollistaisi tarvittavien tavaroiden mukaan oton.
Eihän toki esim kuormaautokortti auta mtään eikä edes rekkakortti tai bussikortti. Jos asuntoauto ylittää sallitun kokonaispainon, rangasituksia paukkuu niin että rytisee.
Edellämainitut paino-vähennyskeinot ovat aivan varteenotettavia. - pelastaa?
ei tuota... kirjoitti:
painoongelmaa olisi, eli auto voisi olla yli 3500kg, joka mahdollistaisi tarvittavien tavaroiden mukaan oton.
Eihän toki esim kuormaautokortti auta mtään eikä edes rekkakortti tai bussikortti. Jos asuntoauto ylittää sallitun kokonaispainon, rangasituksia paukkuu niin että rytisee.
Edellämainitut paino-vähennyskeinot ovat aivan varteenotettavia. - uusvaanari
alkuperäinen raapustelija kirjoitti:
kysyisin, että montako talvea olet viettänyt ko. vaunulla?
Onko "Skandinavian edition" , jokin tietyn mallin versio vai onko se kaikissa malleissa saatavilla?Kokemukset rajoittuvat ainoastaan kahteen talvikauteen, mutta mukana on ollut kunnon pakkasviikonloppuja.
Sen tosin on joutunut panemaan merkille, että kun tyystin kylmiltään alkaa vaunua hehkuttamaan, tuppaa ikkunalaseihin tiivistymään melkoisesti kosteutta - mutta lienee sama ihan kaikkien vaunujen kanssa. Kun yön aikana tulee tyypillisesti pidettyä verhot kiinni, niiden takana vesi tuntuu samaten tiivistyvän lasin pintaan. Aamulla verhoja avatessa on tullut tavaksi pyyhkäistä ikkunanpielet kuivaksi rätillä, ettei jää kosteus suotta seisomaan. Kosteuden tiivistymistä on saatu vähennettyä avaamalla kattoluukkua ensimmäisen illan tunteina hieman raolleen.
Lattialämmitys (24v/250W erillisellä muuntajalla) alkaa puskea nopeasti mukavuuslämpöä lattiaan ja on ihan ehdoton talvikelissä - sisällä ei tunnu yllättäen kylmälle, kun jalat eivät palele kylmää lattiaa vasten. Myös monot yms. kuivavat tehokkaasti lattialla, kun lattialämmitys on päällä. Pannu alkaa työntää lämpöä pienellä viiveellä, erityisesti jos täyttä 3kW vastuskuormaa ei tarjolla olevasta tulpasta saa revittyä. Kaasua polttamalla lämmitysstarttia voi myös tehostaa, mutta tyypillisesti sähkö on tullut edullisemmaksi.
Kokemusten perusteella kylmä vaunussa ei kiusaa pakkasilla ensimmäisenäkään iltana, mutta kosteus ja höyryn tiivistyminen erityisesti seisokin jälkeen on saatava tuuletettua kunnolla pihalle. Jos vaunun saa jo edeltävänä päivänä järjestettyä lämpiämään, kosteustilanne on aivan toinen.
Ilmankiertoa voi tehostaa esim. auton sisätilalämmittimellä, mutta äänihaitan vuoksi puhallinta ei juuri tohdi pitää päällä silloin kun itse on vaunussa jo paikalla. - muistaa...
uusvaanari kirjoitti:
Kokemukset rajoittuvat ainoastaan kahteen talvikauteen, mutta mukana on ollut kunnon pakkasviikonloppuja.
Sen tosin on joutunut panemaan merkille, että kun tyystin kylmiltään alkaa vaunua hehkuttamaan, tuppaa ikkunalaseihin tiivistymään melkoisesti kosteutta - mutta lienee sama ihan kaikkien vaunujen kanssa. Kun yön aikana tulee tyypillisesti pidettyä verhot kiinni, niiden takana vesi tuntuu samaten tiivistyvän lasin pintaan. Aamulla verhoja avatessa on tullut tavaksi pyyhkäistä ikkunanpielet kuivaksi rätillä, ettei jää kosteus suotta seisomaan. Kosteuden tiivistymistä on saatu vähennettyä avaamalla kattoluukkua ensimmäisen illan tunteina hieman raolleen.
Lattialämmitys (24v/250W erillisellä muuntajalla) alkaa puskea nopeasti mukavuuslämpöä lattiaan ja on ihan ehdoton talvikelissä - sisällä ei tunnu yllättäen kylmälle, kun jalat eivät palele kylmää lattiaa vasten. Myös monot yms. kuivavat tehokkaasti lattialla, kun lattialämmitys on päällä. Pannu alkaa työntää lämpöä pienellä viiveellä, erityisesti jos täyttä 3kW vastuskuormaa ei tarjolla olevasta tulpasta saa revittyä. Kaasua polttamalla lämmitysstarttia voi myös tehostaa, mutta tyypillisesti sähkö on tullut edullisemmaksi.
Kokemusten perusteella kylmä vaunussa ei kiusaa pakkasilla ensimmäisenäkään iltana, mutta kosteus ja höyryn tiivistyminen erityisesti seisokin jälkeen on saatava tuuletettua kunnolla pihalle. Jos vaunun saa jo edeltävänä päivänä järjestettyä lämpiämään, kosteustilanne on aivan toinen.
Ilmankiertoa voi tehostaa esim. auton sisätilalämmittimellä, mutta äänihaitan vuoksi puhallinta ei juuri tohdi pitää päällä silloin kun itse on vaunussa jo paikalla.avata kattoluukku lämmityksen alkaessa, siitä poistuu tehokkaasti kosteutta. Ikkunan veteen auttaa, että jättää pimennysverhot vetämättä alas.
- Funzi
muistaa... kirjoitti:
avata kattoluukku lämmityksen alkaessa, siitä poistuu tehokkaasti kosteutta. Ikkunan veteen auttaa, että jättää pimennysverhot vetämättä alas.
Jep, ehdottomasti luukku / luukut auki kun alkaa lämmittämään. Ilmankierron tehostamiseksi voi laittaa vaikka tavallisen "pöytätuulettimen". Oveakin voi pitää raollaan, samalla kun kantaa viikonlopun romppeita sisälle. Muistakaa myös putsata katto lumesta (varovasti) erityisesti juuri luukkujen ja venttiilien ympäriltä. Tikkaat nojulleen seinän ja katon kulmaan. Ei seinää vasten. Pitkävartinen harja on hyvä peli, jos ei ole itselleen askarrelut hommaan sopivaa "kumilastakolaa" 2,5 - 3m varrella. Petivaatteet kannattaa möyhiä ekana iltana, tai nostaa vaikka johonkin roikkumaan (peitot). Päiväpeite nyt ainakin kannattaa ottaa pois. Ja jos on pystyyn nostettava pohja sängyssä, kannattaa ainakin raottaa sälepohjaa, jotta sängyn allakin ilma vaihtuisi. Ikkunoihin tiivistyvä kosteus pitää kuivata pois. Huurtumista voi siis vähentää laskemalla vaikka vain hyttysverho alas, tai niinkuin esim Polarissa, pimennysverho nousee alhaalta ylös voi verhon viimeisen pykälän jättää auki. Vaunun alunen ulkoa täytyy myös pitää auki. "Sokkelia" ei saa tehdä. Hyvässä talvivaunussa on myös kaappien ym. lokeroiden takana ja päällä ilmasolat, joista lämpö pääsee kiertämään. Pieniä, mutta täkeitä asioita. Parhaat neljän vuodenajan vaunut tehdään skandinaviassa, se on ihan vissi, mutta muillakin pärjää.
- Impolma
Funzi kirjoitti:
Jep, ehdottomasti luukku / luukut auki kun alkaa lämmittämään. Ilmankierron tehostamiseksi voi laittaa vaikka tavallisen "pöytätuulettimen". Oveakin voi pitää raollaan, samalla kun kantaa viikonlopun romppeita sisälle. Muistakaa myös putsata katto lumesta (varovasti) erityisesti juuri luukkujen ja venttiilien ympäriltä. Tikkaat nojulleen seinän ja katon kulmaan. Ei seinää vasten. Pitkävartinen harja on hyvä peli, jos ei ole itselleen askarrelut hommaan sopivaa "kumilastakolaa" 2,5 - 3m varrella. Petivaatteet kannattaa möyhiä ekana iltana, tai nostaa vaikka johonkin roikkumaan (peitot). Päiväpeite nyt ainakin kannattaa ottaa pois. Ja jos on pystyyn nostettava pohja sängyssä, kannattaa ainakin raottaa sälepohjaa, jotta sängyn allakin ilma vaihtuisi. Ikkunoihin tiivistyvä kosteus pitää kuivata pois. Huurtumista voi siis vähentää laskemalla vaikka vain hyttysverho alas, tai niinkuin esim Polarissa, pimennysverho nousee alhaalta ylös voi verhon viimeisen pykälän jättää auki. Vaunun alunen ulkoa täytyy myös pitää auki. "Sokkelia" ei saa tehdä. Hyvässä talvivaunussa on myös kaappien ym. lokeroiden takana ja päällä ilmasolat, joista lämpö pääsee kiertämään. Pieniä, mutta täkeitä asioita. Parhaat neljän vuodenajan vaunut tehdään skandinaviassa, se on ihan vissi, mutta muillakin pärjää.
Miten Dethleffs vaunut talvella, haaveena n -00 700MK.
Ovi on kaksiosainen
- juice 6
Ei ole yhtään huonoa vaunua ,kun lukee näitä viestejä
Voi vittu,kun ovat tyhjäpäitä- pink killers
Ei täällä mitään kannata kysellä,niinku varmaan huomasitkin.
- karawaanari
pink killers kirjoitti:
Ei täällä mitään kannata kysellä,niinku varmaan huomasitkin.
olen tässä miettinyt asiaa , miksei skandinaavisissa vaunuissa ( Polar , Solifer , kabe , Cabby ) ole truman puhallinlämmitintä kun se tämän palstan mukaan on niin saakelin hyvä . Vai eikö ruotsalaisvaunut olekkaan talvivaunuja vaan talvivaunuja ovatkin trumalla varustetut etelä/keskieurooppalaiset vaunut . Näinhän se maailma muuttuu niin kuin tämä talvivaunu käsitekkin .
- olemassa...
karawaanari kirjoitti:
olen tässä miettinyt asiaa , miksei skandinaavisissa vaunuissa ( Polar , Solifer , kabe , Cabby ) ole truman puhallinlämmitintä kun se tämän palstan mukaan on niin saakelin hyvä . Vai eikö ruotsalaisvaunut olekkaan talvivaunuja vaan talvivaunuja ovatkin trumalla varustetut etelä/keskieurooppalaiset vaunut . Näinhän se maailma muuttuu niin kuin tämä talvivaunu käsitekkin .
yhtä totuutta. Kummallekin lämmitysmuodolle löytyy kannattajansa ja vaunuvalmistajat. Osa vaunuista varustetaan sillä kumman lämmitysmuodon tilaaja haluaa. Jokaisella on mahdollisuus valita mieleisensä ja painottaa valinnassa omia mieltymyksiään.
Meidän valinta on Hobby trumalla käytön painottuessa kesään, mutta käytämme kuitenkin vaunuamme myös talvella viikonloppuisin ja talvilomalla. Ratkaisevana tekijänä hinta, valoisuus ja meille mieluisa tilaratkaisu.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Suureksi onneksesi on myönnettävä
Että olen nyt sitten mennyt rakastumaan sinuun. Ei tässä mitään, olen kärsivällinen ❤️861829Perusmuotoiset TV-lähetykset loppu
Nyt sanoo useiden HD-muotoistenkin kanavien kohdalla äly-TV, ettei kanava ole käytössä, haluatko poistaa sen? Kanavia1451288YLE Äänekosken kaupunginjohtaja saa ankaraa arvostelua
Kaupungin johtaja saa ankaraa kritiikkiä äkkiväärästä henkilöstöjohtamisestaan. Uusin häirintäilmoitus päivätty 15 kesä621110- 63976
Hyvin. Ikävää nainen,
Että vainoat ja stalkkaat miestäni.onko tarkoituksesi ehkä saada meidät eroamaan?no,siinä et tule onnistumaan82921Uskomaton tekninen vaaliliitto poimii rusinoita pullasta
Korni näytösesitelmä menossa kaupunginvaltuustossa. Juhlia ei ole kokouksista tiedossa muilla, kuin monipuolue paikalli84840Linnasuolla poliisi operaatio
Kamalaa menoa taas meidän ihanassa kaupungissa. https://www.uutisvuoksi.fi/paikalliset/864606029836Martina lähdössä Ibizalle
Eikä Eskokaan tiennyt matkasta. Nyt ollaan jännän äärellä.126829Katsoin mies itseäni rehellisesti peiliin
Ja pakko on myöntää, että rupsahtanut olen 😆. Niin se ikä saavuttaa meidät kaikki.47817- 57810