Pankkikorttien englanninkieli.

Laritsa M

Aamun Hesarissa muuan toimittaja haastatteli jotain gurua mitä varten kaupoissa sirukortilla maksettaessa robotti ei kysy suomeksi luotto- vai pankkimaksu. Kysyy credit taikka debet? Gurun vastaus oli järkevä ja hyvin ymmärrettävä. Ulkomailla käydessä ei kuitenkaan kysytä suomeksi mitään.

Olisi ollut hyvä, jos toimittajan päähän olisi pälkähtänyt raportissaan tulkita asia suuren yleisön tiedoksi. Arvaan, että credit on luottomaksu.

25

1222

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • deebetti

olikaan siellä ikkunanpuolella?

Just tässä opettelen tätä debit korttia. Kampaamossa käydessä testasin, halusin maksaa tililtä ja painoin debittiä.
      Nettipankissa se summa näkyi punaisena- varauksena samalla sivulla kuin maksupalveluun laittani maksut. Tiliä oli kyllä pienennetty samalla summalla. Nyt voi näkyä jo siellä tiliotteellkin ottona.
      Täytyy vielä testata ja ostaa velaksi credit puolelle. Olen lähdössä ulkomaille reissuun.

• hyvä.

Se debit on ikkunan puolella ja credit on ovenpuolella.
        Ikävä tuo sinun sairautesi. Haittaa tuota uuden oppimistasi.

• taasko.

niitä Hesarin juttuja ?

• eilen'

jo oli TS:ssä tästä sirukorttien englanninkielisyydestä, siinäkin jäin kaipaamaan selitystä kumpi kumpikin on, kun ei pahemmin ole tuota kielitaitoa enkä ole mikään kirjanpitäjäkään.

• sinulla
        eilen' kirjoitti:

jo oli TS:ssä tästä sirukorttien englanninkielisyydestä, siinäkin jäin kaipaamaan selitystä kumpi kumpikin on, kun ei pahemmin ole tuota kielitaitoa enkä ole mikään kirjanpitäjäkään.

70 vuotta on tainnut vierähtää tynnörissä. Tuskinpa enää uusioppi pysyykään päässäsi. Dementikolla tieto katoaa sen siliän tien. Neuvoni sinulle onkin Palauta kortti pankkiin ja pyydä sitten vanhan ajan käsin kirjoitettavan pankki kirjan.
        Katsoppas "Höntin" käsissä tuommoinen sirukorttikin on kovin vaarallinen.

Laita osite lappu kaulaasi, jotta osaat pankista hoitopaikkaasi.

Vielä tähän, älä raavi päästäsi ettet saa tikkuja sormiisi.

• deebetti
        sinulla kirjoitti:

70 vuotta on tainnut vierähtää tynnörissä. Tuskinpa enää uusioppi pysyykään päässäsi. Dementikolla tieto katoaa sen siliän tien. Neuvoni sinulle onkin Palauta kortti pankkiin ja pyydä sitten vanhan ajan käsin kirjoitettavan pankki kirjan.

sinulla nimim. kirjoittanut!
        Käy lukemassa talous ja raha palstaa. Siellä on paljon nuoria ihmisia jotka kyselee ja keskustelee näistä debit korteista.
        ETTÄ SILLAI!

• lail
        deebetti kirjoitti:

Käy lukemassa talous ja raha palstaa. Siellä on paljon nuoria ihmisia jotka kyselee ja keskustelee näistä debit korteista.
        ETTÄ SILLAI!

korot on eri asia kuin dementikon käytössä oleva sirukortti. Asiallisia neuvoja hänelle on annettu. Eikä muuta.
        Älä sekoita ympyröitä.

• ynnämuut
        deebetti kirjoitti:

ETTÄ SILLAI!

mee sitten sinne talous ja rahapalstalle, ei tänne kukaan oo tommost opastamist tilannu. Lehet osataan iteki lukea ja pankist saa neuvo.

• vai miksi
        sinulla kirjoitti:

Pahaa oloasiko purat tuollaisella asiattomalla kirjoituksellasi? Ylemmyyttäsikö haluat näyttää? Tuolla kuusikymppisten palstalla keskustellaan siitä, kuka on sivistynyt ja antaako koulutus sivistystä. En tiedä oletko kouluja käynyt vai käymätön, mutta sivistymättömän kuvan kirjoituksesi sinusta antaa.

• pitkä matka
        sinulla kirjoitti:

kun vain tästä koneelta lähden, saman katon alla ovat pankki ja "hoitopaikka".
        Ja ajatteles, pankkikorttejakin mulla on kolme kappaletta ja hyvin ovat kaikki hallinnassa,
        kunhan ne creditit ja debetit tästä opin. D))

Niin ja sinne seitsemäänkymppiinkin on vielä matkaa...

• luin
        vai miksi kirjoitti:

Pahaa oloasiko purat tuollaisella asiattomalla kirjoituksellasi? Ylemmyyttäsikö haluat näyttää? Tuolla kuusikymppisten palstalla keskustellaan siitä, kuka on sivistynyt ja antaako koulutus sivistystä. En tiedä oletko kouluja käynyt vai käymätön, mutta sivistymättömän kuvan kirjoituksesi sinusta antaa.

hiukan raskaanpuoleista vitsiähän siinä väännettiin. Ei tosin ketään nimeltä mainittu. Kyllä täältä niinkin yksinkertaisia ihmisiä löytyy jotka eivät erota oikeata ja vasenta. Sitähän se kai avaajakin yritti kysellä mikä on D ja K kirjanpidossa. Hyvä hänelle jos täältä saa nyt oppia viisaammilta.
        Tuosta kenenkään sivistyksestä en osaa mitään sanoa, se jää sitten sinun arvioitavaksi. Näytät sen osaavan.

• ei minusta
        luin kirjoitti:

hiukan raskaanpuoleista vitsiähän siinä väännettiin. Ei tosin ketään nimeltä mainittu. Kyllä täältä niinkin yksinkertaisia ihmisiä löytyy jotka eivät erota oikeata ja vasenta. Sitähän se kai avaajakin yritti kysellä mikä on D ja K kirjanpidossa. Hyvä hänelle jos täältä saa nyt oppia viisaammilta.
        Tuosta kenenkään sivistyksestä en osaa mitään sanoa, se jää sitten sinun arvioitavaksi. Näytät sen osaavan.

Kirjoittaja jonka vastausta kommentoin käytti asiallisen kysymyksen tehneestä henkilöstä nimitystä höntti. Onko tämä sinusta vain vitsi? Minusta se se sen verran loukkaavaa kielenkäyttöä, että osoittaa kirjoittajan sivistymättömyyttä. Minulla ei ole sivistys sanan määritelmää hallussani, mutta ihmettelen, jos tuo on tällä 70-kymppisten palstalla normaalia kieltä.

• eilen'
        ei minusta kirjoitti:

Kirjoittaja jonka vastausta kommentoin käytti asiallisen kysymyksen tehneestä henkilöstä nimitystä höntti. Onko tämä sinusta vain vitsi? Minusta se se sen verran loukkaavaa kielenkäyttöä, että osoittaa kirjoittajan sivistymättömyyttä. Minulla ei ole sivistys sanan määritelmää hallussani, mutta ihmettelen, jos tuo on tällä 70-kymppisten palstalla normaalia kieltä.

nikillä kirjoittanut mummeli.
        Oletko aivan uusi täällä?
        Nämä ovat jokapäiväisiä kirjoituksia täällä, jos niitä alkaisi ajattelemaan ei auttaisi katsoa foorumia päinkään. Niitä riittää, mutta ei välitetä, suotakoon heille se nautinto, jonka pilkkaamisistaan saavat!
        Tietty se vähän kirpaisee, mutta onneksi huutelin puskista, ei tuntunut niin henkilökohtaiselta.

Se minulle ei selvinnyt, tarkoitettiinko silläkin, joka ei erota oikeaa vasemmasta, minua...

• deebetti
        luin kirjoitti:

oletko muuten tavannut ihmistä joka ei oikeasti eroita vasenta ja oikeaa.
        Minä tunnen kaksi, molemmat naisia. Sitä ihmettelen, millä konstilla saivat autokoulun läpi.
        Käsin on heille näytettävä että minne päin pitää ajaa, ei riitä että sanon, käänny oikealle.

• tännekin
        eilen' kirjoitti:

nikillä kirjoittanut mummeli.
        Oletko aivan uusi täällä?
        Nämä ovat jokapäiväisiä kirjoituksia täällä, jos niitä alkaisi ajattelemaan ei auttaisi katsoa foorumia päinkään. Niitä riittää, mutta ei välitetä, suotakoon heille se nautinto, jonka pilkkaamisistaan saavat!
        Tietty se vähän kirpaisee, mutta onneksi huutelin puskista, ei tuntunut niin henkilökohtaiselta.

Se minulle ei selvinnyt, tarkoitettiinko silläkin, joka ei erota oikeaa vasemmasta, minua...

Itse olen vielä kuudenkympin puolella, mutta joskus käyn täälläkin. Itse asiaan vielä sen verran, että hämmästytti ehkä eniten se, että tämän ikäisten palstalla käytetään tuollaista kieltä ihan asiallisessa kysymyksessä. Vähän naivisti olen varmaan ajatellut, että tuollainen kielenkäyttö kuuluu lähinnä murrosikäisille.

• Jopel+nk
        tännekin kirjoitti:

Itse olen vielä kuudenkympin puolella, mutta joskus käyn täälläkin. Itse asiaan vielä sen verran, että hämmästytti ehkä eniten se, että tämän ikäisten palstalla käytetään tuollaista kieltä ihan asiallisessa kysymyksessä. Vähän naivisti olen varmaan ajatellut, että tuollainen kielenkäyttö kuuluu lähinnä murrosikäisille.

Tämä on vapaa palsta ja täällä käy kaiken ikäisiä.
        Lapsen lapsetkin silloin tälläöin ja hekin merkkaavat omalla tyylillän käyntinsä.

• Kielitaitoinne kaverini lähti ulkomaille.

Hän osasi mm. englantia kaksi sanaa yes ja no, mutta ei muistanut kumpi on kumpi.

Vaan olikohan se mun kaveri Hesarin toimittaja?

• En ymmärrä alkuunkaan, miten kortilla maksettaessa tarvitaan debet.
      Ainakin muinaissuomalaisessa kirjanpidossa debet tarkoitti esim. pankkitilillä, että tili on saanut.
      Mitäs saamista sellainen on, että tililtä maksetaan?

• Jatta

sen verran ollut kirjanpidon kanssa tekemisissä, että debet puolelle kirjattiin tulot ja kredit puolelle menot.
        En ole vielä törmännyt tuohon korttisysteemiin, kun hoidan suoraveloituksena kaikki pakolliset menot ja tällä koneella yksittäiset laskut.

Sekaisinhan nuo käsitteet menee, jos ne ovat päinvastoin.

• Maalaismies*
        Jatta kirjoitti:

sen verran ollut kirjanpidon kanssa tekemisissä, että debet puolelle kirjattiin tulot ja kredit puolelle menot.
        En ole vielä törmännyt tuohon korttisysteemiin, kun hoidan suoraveloituksena kaikki pakolliset menot ja tällä koneella yksittäiset laskut.

Sekaisinhan nuo käsitteet menee, jos ne ovat päinvastoin.

Molemmat tarkoittavat velkatilejä. Jos valitset credit, se tarkoittaa että olet avannut luottotilin (on credit), ja haluat maksaa sillä. Siis maksat velaksi. Debet puolestaan osoittaa pankin olevan sinulle velkaa. Sillä maksaessasi maksat omistasi.

Mutta mitä tarkoittaa, kun aamuisella kävelylenkilläni minut ohitti nuori nainen, jonka takamuksissa luki kissan kokoisilla ONLY?

• Debet puoli tarkoittaa tiliä, jolle tulee Sinulle tarkoitetut rahat sinne pankkiin ja sitä tiliähän Sinä rasitat maksaessasi laskujasi.

Credit on luoto- eli velkatili, jos siis nostat credittililtä, otat maksuaikaa eli teet velkaa.

• takamuksissa
        Maalaismies* kirjoitti:

Molemmat tarkoittavat velkatilejä. Jos valitset credit, se tarkoittaa että olet avannut luottotilin (on credit), ja haluat maksaa sillä. Siis maksat velaksi. Debet puolestaan osoittaa pankin olevan sinulle velkaa. Sillä maksaessasi maksat omistasi.

Mutta mitä tarkoittaa, kun aamuisella kävelylenkilläni minut ohitti nuori nainen, jonka takamuksissa luki kissan kokoisilla ONLY?

olisi liian lupaavaa.

• Katicat2
        Jopel kirjoitti:

Debet puoli tarkoittaa tiliä, jolle tulee Sinulle tarkoitetut rahat sinne pankkiin ja sitä tiliähän Sinä rasitat maksaessasi laskujasi.

Credit on luoto- eli velkatili, jos siis nostat credittililtä, otat maksuaikaa eli teet velkaa.

Tää Jopelin selitys tuntuu oikealta. Missä muuten olette tuon kysymyksen kanssa joutuneet vastakkain. Koskeeko se jotain luottokorttia tai luotollista pankkikorttia? Kas kun velaksi ei ole tullut ostettua.

• Katicat2 kirjoitti:

Tää Jopelin selitys tuntuu oikealta. Missä muuten olette tuon kysymyksen kanssa joutuneet vastakkain. Koskeeko se jotain luottokorttia tai luotollista pankkikorttia? Kas kun velaksi ei ole tullut ostettua.

Minä luulen, että seuraavat kortit, jotka tulevat, ovat jo tuollaisia.

Ainakin ne sellaiset, joita voi käyttää myös muualla Euroopassa.

• Katicat2
        Jopel kirjoitti:

Minä luulen, että seuraavat kortit, jotka tulevat, ovat jo tuollaisia.

Ainakin ne sellaiset, joita voi käyttää myös muualla Euroopassa.

Niistä olikin puhetta äskettäin siinä yhteydessä kun puhuttiin kaupan alkavan veloittaa asiakasta kortilla maksamisesta.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Olet nuorempi nainen aivan ihana

Tykkään susta ihan valtavasti ❤️❤️
      Ikävä
      56
      1408
    2. Janni Tikkanen ohjattiin miesten pukuhuoneeseen

Vai olisko sittenkin Janne Tikkanen? Jos siellä jalkojen välissä on miesten killukkeet, mieshän tämä Janni on. Ja kuuluu
      Kajaani
      59
      1311
    3. Pitkäaikaistyöttömyys Suomessa harvinaisen paha

Karut työttömyysluvut, korkein luku yli neljännesvuosisataan.
      Maailman menoa
      161
      1301
    4. Mitä vastaisit

Jos kysyisin, että lähdettäisiinkö lenkille yhdessä? Vain sinä ja minä, kaksin? Miehelle
      Ikävä
      64
      1165
    5. Tiedän ettet tehnyt tahallasi pahaa

Asiat tapahtuivat, ristiriidat ovat meitä vahvempia. Olemmeko me niin vahvoja, että selviämme tästäkin vielä? Aika paljo
      Ikävä
      104
      1121
    6. Rakastan ja ikävöin sinua

Ei helpota tämä ikävä millään. Pelkäsin että tämä ajanjakso tulee olemaan juuri näin vaikea. Siksi halusin ennen tätä pä
      Ikävä
      58
      937
    7. Keskisarja loisti A-studiossa, vauhkoontunut Sofia Virta munasi itsensä

Keskisarja taas puhui 100% faktaa maahanmuuttoon liittyen. Kokoomuksen Kaumalta tuli pari hyvää puheenvuoroa, joskin muu
      Maailman menoa
      245
      913
    8. Vihjeketju naisille

Kirjoita tähän vihjeesi kaivatullesi.
      Ikävä
      54
      897
    9. Nyt tiistain galluppi alkaa....

Kuka on sun elämän rakkaus? Ketä kaipaat edelleenkin? Nyt nimiä vaan rohkeesti tuohon alle.Tää on ikäväpalsta, eikä mikä
      Ikävä
      56
      893
    10. KIIKKUSTUOLI

Aloitetaan taas uudella alustalla, nuo pitkiksi venyneet ovat hankalia etsiä uusia viestejä, joskus vastauksia tulee sin
      80 plus
      81
      862
    Aihe