Eli oltais ostamassa kuolinpesän omistama metsäpalsta, josta osa kuuluu siis aviopuolisolleni. Nyt pohditaan sitä, kannattaisiko paperihin laittaa meidän molempien nimet ostajiksi vaiko vain puolisoni nimi? Tulisiko omistussuhde 50/50 vai jääkö puolisoni osuus hänelle? Onko käytännössä mitään merkitystä, kummalla tavalla toimitaan? Tietoja kaipaan siis metsänomistuksen näkökulmasta kaikkine kiemuroineen. Olis kiva kuulla esimerkkejä, kuinka muilla on toimittu!
Kannattaako perintömetsä ostaa yhdessä puolison kanssa?
15
3710
Vastaukset
....niinkun kauneuskin. Eli siihen on vaikea antaa vastausta täällä netissä.
Omistuksen jako on suositeltavaa, kun olette vielä avopari ja kuitenkin molempien rahaa käytetään. Jakosuhde on teidän itsenne päätettävissä, 50/50 tuntuu yksinkertaisimmalta.
Jos olisitte naimisissa yhteisomistus ei olisi niin tärkeää, koska on kuitenkin ns avio-oikeus toisen omaisuuteen. Lapsettomilla pareilla on joka perintö-oikeus.
Meillä osa metsästä yksin minun ja osa molempien nimissä 50/50. En näe mitään haittapuolia omistuksen jaossa. En tiedä muuttuuko asia ja miten kun on kysymys avoparista, mutta itse pitäisin jakoa silloin tärkeänpänä.- hieman metsässä
... vai olisiko parempi sanoa ryteikössä.
"Eli oltais ostamassa kuolinpesän omistama metsäpalsta, josta osa kuuluu siis aviopuolisolleni."
Mitenkäs Vaari nyt yhtä äkkiä tekee aviopuolisosta avopuolison?
Kysyjän aviopuoliso omistaa jo osan tuosta metsästä koska on kuolinpesän osakas. Eli kysyjä on ostamassa muita kuolinpesän osakkaita poislukien aviopuolisonsa niinsanotusti "ulos".
Lopputulos riippuu täysin siitä millaisen osuuden aviopuoliso omistaa metsän omistavasta kuolinpesästä tällä hetkellä. Myös se onko kuolinpesällä muuta omaisuutta kuin tämä metsätila. Puolisosi osuus ei jää automaattisesti hänelle, koska myyjänä on kuolinpesä eikä puolisosi.
Kaupan kannattavuuden kannalta katsottuna ei ole mitään merkitystä onko ostajana aviopuolisosi, sinä yksin vai te yhdessä. Eli kysymykseen onko merkitystä kummalla tavalla toimitaan on vastaus "ei ole".
PS. Vaarille sen verran ohjeeksi vastaisuuden varalle, että kannattaa lukea mitä kysytään eikä alkaa vain kiireellä vastaamaan.
- lakimiehen on
selvempää tehdä paperi jossa puoliso ottaa sen metsän perintönä kokonaan ja maksaa tasinkia muille osakkaille sen mitä laskelma osoittaa.
Eli metsä siirtyy yhdellä paperilla ja ykisillä maksuilla haluttuun kotiin.
Ongelmana on hinnan määrääminen. Sukulaiskaupoissa verottaja sallii 25 % alen käypään hintaan mutta suostuuko muut perilliset tähän jää nähtäväksi.
Eli jättäisin sen toisen puolison kokonaan pois tuosta sopasta. Asia olisi toinen jos tehtäisiin pelkkä kauppa perikunnan tai toisten perillisten metsäosuuksista.- Itse näin tehnyt
(selvempää tehdä paperi jossa puoliso ottaa sen metsän perintönä kokonaan ja maksaa tasinkia muille osakkaille sen mitä laskelma osoittaa.) Näin tehden säilyy omistus katkeamattomana metsään eikä tarvitse maksaa varainsiirtoveroa mikä kiinteistökaupoista muuten menee säästää 4%. Perijänä olet jo metsän omistaja tämä perustuu siihen.Mutta jos otat osuutesi ensin rahassa ja sitten ostat muiden osuudet maksat veron.
- minä vaan
Puolisokin voi tehdä "sukulaiskaupan", eli tässä tapauksessa metsä voidaan laittaa molempien nimiin.
Mielestäni tässä on oleellista a)kenen rahoilla kauppa tehdään b) kuka siitä metsästä jatkossa huolehtii c) mihin metsätulot käytetään / kuka maksaa menot.
Tulevaisuuden (riitojen) kannalta olisi hyväksi, että maksaja=huolehtija=käyttäjä, yksikössä tai monikossa tilanteesta riippuen. Jos puoliso joutuu hoitamaan toisen puolison yksin omistamaa omaisuutta, siitä tulee herkästi kärhämää viimeistään eron/perinnönjaon aikaan. - silmässä tuo
Itse näin tehnyt kirjoitti:
(selvempää tehdä paperi jossa puoliso ottaa sen metsän perintönä kokonaan ja maksaa tasinkia muille osakkaille sen mitä laskelma osoittaa.) Näin tehden säilyy omistus katkeamattomana metsään eikä tarvitse maksaa varainsiirtoveroa mikä kiinteistökaupoista muuten menee säästää 4%. Perijänä olet jo metsän omistaja tämä perustuu siihen.Mutta jos otat osuutesi ensin rahassa ja sitten ostat muiden osuudet maksat veron.
tasinki on kauppa eli siltä osin menee tuo vero, on nimittäin kokemusta siitä. Mutta muuten olet oikeassa.
- Veroa
silmässä tuo kirjoitti:
tasinki on kauppa eli siltä osin menee tuo vero, on nimittäin kokemusta siitä. Mutta muuten olet oikeassa.
Jos kuolinpesälle maksaa koko summan miinus oma osuus eikä kaikille erikseen veroa ei pitäisi mennä.Lainhuudatusta ei saa jos vero maksamatta.
- vero meni
Veroa kirjoitti:
Jos kuolinpesälle maksaa koko summan miinus oma osuus eikä kaikille erikseen veroa ei pitäisi mennä.Lainhuudatusta ei saa jos vero maksamatta.
En ymmärrä millä tavalla sen voisi verotta maksaa kuolinpesälle? Mikä on sen toimenpiteen nimi? Parinnönjakosopimusessa samalla nimenkirjoitushetkellä perintö jaetaan tasan kaikille ja ennemmän omiasuutta saavan osakkaan maksuosuudet siirtyy muiden osakkaiden tilille.
- teillä avioehto,
se ratkaisee jo paljon...omistatko jo nyt puolisosi perimästä osuudesta puolet.
Avioeron sattuessa ,sillä merkitystä kenen rahoilla ostatte perikunnalta toisten osuudet.
Eron sattuessa omaisuus periaatteessa jaetaan tasan.
Kuka perii joskus omaisuuden..yhteiset lapset ...jommankumman puolison lapset..jos ei rintaperillisiä, kumman puolison omaiset perii yhteisen omaisuuden...lista ihan loputon tältä osin.
Jos yhdessä ostatte ja hävitätte omaisuutenne ja vielä testamentilla rajattu, kuka perii loput...
Niin ja onko toiset perikunnasta ees valmiita myymään osuutensa.- mielestä
kysyjän pitäisi miettiä tykönään,onko itse halukas
siellä metsässään edes töitä tekemään?.
- saa vain ostamalla
Metsävähennystä et saa perinnön kautta hankitusta metsästä. Metsän pitää olla vastikkeellisesti hankittu jotta siitä saisi 50% prosentin laskennallisen vähennyksen.
Vähennystä voi käyttää puunmyyntituloon yms
Metsätila ajastaan myytäessä palautuu vähennys valtiolle joka antaa sitten sen uudelle omistajalle.
Eli pitäisikö teidän ensin 'ostaa rahalla koko metsä' ja pyytää sitten palautusta pesältä? Vaikeaksi menee laski miten päin tahansa...- ... oikein
1)
Ostan tilan pesältä pesänselvityksessä vahvistettuun hintaan.
Rahaa Siirtyy pesälle - Tila siirtyy minulle
Maksan lakisääteiset maksut ennen kuin saan lainhuudon.
2)
Otan osuuteni pesästä rahana jonka määrä on tilan osalta on yllättäen saman suuruinen kuin ostohinta.
3) Nautin metsävähennyksen mahdollisuudesta. em. lainhuudatuskulut ovat myös vahennyskelpoisia hankintakuluja. - tietoa sekaostajalle
... oikein kirjoitti:
1)
Ostan tilan pesältä pesänselvityksessä vahvistettuun hintaan.
Rahaa Siirtyy pesälle - Tila siirtyy minulle
Maksan lakisääteiset maksut ennen kuin saan lainhuudon.
2)
Otan osuuteni pesästä rahana jonka määrä on tilan osalta on yllättäen saman suuruinen kuin ostohinta.
3) Nautin metsävähennyksen mahdollisuudesta. em. lainhuudatuskulut ovat myös vahennyskelpoisia hankintakuluja.Kun metsä ja samalla tilalla oleva mökki tulee perintönä ja osittain kaupalla (tasinkit) niin miten jakaantuu verovähennysten kannalta tuo hankinta? Tuskin menee läpi oma tulkinta että se mökki oli perintöä ja metsä ostettiin (maksettiin sahaa muille osakkaille)?
- ???
Enpä tuosta nyt mitään selkeää eroa löytänyt, tehtiinpä niin tai näin. Palailen asiaan, jos jotain mieleen tulee.
- se ettei perintömetsää
kannata ehkä ostaa. Ja teknisesti on hankalaa jos on emännän omaa perintömetsää ja yhteistä ostettua metsää samassa metsässä. Mm kaikki verovähennykset on tosi hankalaa kohdistaa oikein.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman491526Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761355Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊871016- 191013
- 86946
Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee187886Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s20841Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi99815- 82811
Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?66742