JUMALAN POJAN VALTUUKSIEN TODISTAJAT
Joh.5:30-47
--
Juutalaiset loukkaantuvat Jeesukseen, kun hän kutsuu Jumalaa Isäkseen (Joh.5:19-29). Juutalaiset eivät uskoneet Jeesuksen omaan todistukseen.
Jeesus vetoaa Jumalan todistukseen (31,32). Ensin Jeesus mainitsee Johannes Kastajan antaman todistuksen (33-35).
Suurempi, kuin Kastajan antama todistus, on Jumalan antama todistus:
”Mutta minulla on todistus, joka on suurempi kuin Johanneksen; sillä ne teot, jotka Isä on antanut minun täytettävikseni, ne teot, jotka minä teen, todistavat minusta, että Isä on minut lähettänyt” (36).
Jeesuksen tekemät voimateot (mm. sairaitten parantamiset) olivat olennainen osa Isän todistusta Pojasta.
Myös Raamatun Vanhan Testamentin kirjoitukset todistavat Jeesuksesta:
”Te tutkitte kirjoituksia, sillä teillä on mielestänne niissä iankaikkinen elämä, ja ne juuri todistavat minusta; ....” (39). Ylösnousemuksensa jälkeen Jeesus sanoi opetuslapsilleen:
"Tätä tarkoittivat minun sanani, kun minä puhuin teille ollessani vielä teidän kanssanne, että kaiken pitää käymän toteen, mikä minusta on kirjoitettu Mooseksen laissa ja profeetoissa ja psalmeissa" (Luuk. 24:44).
Koko Vanha Testamentti on käsitettävä todistukseksi Kristuksesta.
Vastustaessaan ja syyttäessään Jeesusta juutalaiset osoittivat samalla epäuskoa Mooseksen kirjoitettuun sanaan nähden: ”Mutta jos te ette usko hänen kirjoituksiaan, kuinka te uskoisitte minun sanojani?”
--
Mitä Jeesus tarkoittaa sanoessaan:
”Minä olen tullut Isäni nimessä, ja te ette ota minua vastaan; jos toinen tulee omassa nimessään, niin hänet te otatte vastaan”?
Jumalan Pojan valtuudet, Joh.5:30-47
12
215
Vastaukset
Virsi 303
--
1.
Jeesus, aarteheni,
riemu sydämeni,
kuule ääneni.
Katson sinuun aina,
sydämeeni paina
lohdutuksesi.
Herrani, Jeesukseni,
verelläsi minut ostit,
armohelmaas nostit.
2.
Vasten valtaa surman
Jeesukselta turvan
sydämeni saa.
Vaikka vihollinen
väijyy petollinen,
Jeesus pelastaa.
Myrsky soi ja salamoi,
synnin syvyys uhkaa, pauhaa,
Jeesus antaa rauhaa.
3.
Poissa pedon valta,
poissa kuolemalta
kauhun mahti on.
Kiitos Jumalalle,
hän suo hukkuvalle
turvakallion.
Jeesus voi, ken voiton toi,
kuolemasta minut auttaa
kuolemansa kautta.
--
7.
Huomaas murheet heitän,
Herra, turviis peitän
suuret puutteeni.
Tunnet asiani,
valvo parastani,
Vapahtajani.
Anteeksi suo syntini,
ole vielä kuollessani,
Jeesus, riemunani.
--
Virret:
http://www.virret.net/cgi-bin/linnea.pl?document=taso25- Diana-ad-rem
VT ei todista Jeesuksesta.
VT on juutalaisten historiaa.
Jeesuksen ylösnousemus on vain väärä tulkinta siitä, mikä tarkoittaa Israelia.
Jeesuksen uutta tulemusta ei tule tapahtumaan, mutta Israelin uusi tulemus on jo tapahtunut.
Israel oli tyhjillään kaksituhatta vuotta, ja kolmantena se syntyi uudelleen.
Jumalalle yksi päivä on kuin tuhat vuotta, ja tuhat vuotta kuin yksi päivä.Diana-ad-rem: "Jeesuksen uutta tulemusta ei tule tapahtumaan, mutta Israelin uusi tulemus on jo tapahtunut".
--
JEESUS OTETAAN TAIVAASEEN
Apt.1:6-10
--
1:6 Niin he ollessansa koolla kysyivät häneltä sanoen: "Herra, tälläkö ajalla sinä jälleen rakennat Israelille valtakunnan?"
1:7 Hän sanoi heille: "Ei ole teidän asianne tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa voimalla on asettanut,
1:8 vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka".
1:9 Kun hän oli tämän sanonut, kohotettiin hänet ylös heidän nähtensä, ja pilvi vei hänet pois heidän näkyvistään.
1:10 Ja kun he katselivat taivaalle hänen mennessään, niin katso, heidän tykönänsä seisoi kaksi miestä valkeissa vaatteissa;
1:11 ja nämä sanoivat: "Galilean miehet, mitä te seisotte ja katsotte taivaalle? Tämä Jeesus, joka otettiin teiltä ylös taivaaseen, on tuleva samalla tavalla, kuin te näitte hänen taivaaseen menevän."
--
Opetuslasten kysymys, onko Jeesus nyt ”rakentava Israelille valtakunnan” (6) tuntuu kovin ”naivilta”.
He kuvittelivat, että Jeesus pystyttää maanpäällisen maailmanvallan.
Jeesus vastaa, että he tulevat aikanaan ymmärtämään, kun Pyhä Henki tulee, mitkä ovat Jumalan suunnitelmat.
Nyt on tärkeintä odottaa Pyhän Hengen vuodatusta ja alkaa toteuttamaan apostolintehtävää, joka ulottuu ”maan ääriin saakka” (8).
Tämän sanottuaan Jeesus kohotetaan ylös taivaaseen opetuslasten nähden (9).
Samassa heille ilmestyy kaksi valkeisiin vaatteisiin puettua miestä (10).
He kertovat opetuslapsille, että Jeesus on ”samalla tavalla” palaava takaisin (11).
Tästähän Jeesus itsekin oli puhunut heille jo aikaisemmin kertoessaan heille maailman lopun enteistä (Matt. 24. luku):
”Mutta kohta niiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät.
Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.
Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasuunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin.”
(Matt. 24:29-31).- Diana-ad-rem
Tapio522 kirjoitti:
Diana-ad-rem: "Jeesuksen uutta tulemusta ei tule tapahtumaan, mutta Israelin uusi tulemus on jo tapahtunut".
--
JEESUS OTETAAN TAIVAASEEN
Apt.1:6-10
--
1:6 Niin he ollessansa koolla kysyivät häneltä sanoen: "Herra, tälläkö ajalla sinä jälleen rakennat Israelille valtakunnan?"
1:7 Hän sanoi heille: "Ei ole teidän asianne tietää aikoja eikä hetkiä, jotka Isä oman valtansa voimalla on asettanut,
1:8 vaan, kun Pyhä Henki tulee teihin, niin te saatte voiman, ja te tulette olemaan minun todistajani sekä Jerusalemissa että koko Juudeassa ja Samariassa ja aina maan ääriin saakka".
1:9 Kun hän oli tämän sanonut, kohotettiin hänet ylös heidän nähtensä, ja pilvi vei hänet pois heidän näkyvistään.
1:10 Ja kun he katselivat taivaalle hänen mennessään, niin katso, heidän tykönänsä seisoi kaksi miestä valkeissa vaatteissa;
1:11 ja nämä sanoivat: "Galilean miehet, mitä te seisotte ja katsotte taivaalle? Tämä Jeesus, joka otettiin teiltä ylös taivaaseen, on tuleva samalla tavalla, kuin te näitte hänen taivaaseen menevän."
--
Opetuslasten kysymys, onko Jeesus nyt ”rakentava Israelille valtakunnan” (6) tuntuu kovin ”naivilta”.
He kuvittelivat, että Jeesus pystyttää maanpäällisen maailmanvallan.
Jeesus vastaa, että he tulevat aikanaan ymmärtämään, kun Pyhä Henki tulee, mitkä ovat Jumalan suunnitelmat.
Nyt on tärkeintä odottaa Pyhän Hengen vuodatusta ja alkaa toteuttamaan apostolintehtävää, joka ulottuu ”maan ääriin saakka” (8).
Tämän sanottuaan Jeesus kohotetaan ylös taivaaseen opetuslasten nähden (9).
Samassa heille ilmestyy kaksi valkeisiin vaatteisiin puettua miestä (10).
He kertovat opetuslapsille, että Jeesus on ”samalla tavalla” palaava takaisin (11).
Tästähän Jeesus itsekin oli puhunut heille jo aikaisemmin kertoessaan heille maailman lopun enteistä (Matt. 24. luku):
”Mutta kohta niiden päivien ahdistuksen jälkeen aurinko pimenee, eikä kuu anna valoansa, ja tähdet putoavat taivaalta, ja taivaitten voimat järkkyvät.
Ja silloin Ihmisen Pojan merkki näkyy taivaalla, ja silloin kaikki maan sukukunnat parkuvat; ja he näkevät Ihmisen Pojan tulevan taivaan pilvien päällä suurella voimalla ja kirkkaudella.
Ja hän lähettää enkelinsä suuren pasuunan pauhatessa, ja he kokoavat hänen valittunsa neljältä ilmalta, taivasten ääristä hamaan toisiin ääriin.”
(Matt. 24:29-31).maailmaloppua, vaan aikanaan kun messias tulee, hän tuo rauhan Israeliin, ja ehkä myös maailmaan.
>
- .muualta
että Jumala JHWH on yksi, ja kaikki ihmiset ovat hänen lapsiaan. Ei ole Jumalan Poikaa mutta on Jumalan poikia. Juutalaiset kutsuvat JHWH:ea isäkseen, monet rukouksetkin nimittävät Jumalaa juuri niin, ja nimittivät jo ennen Jeesusta, josta tuli kristinuskon jumala. Tämä onkin ainutlaatuista uskontojen historiassa:Jumala jolla itselläänkin alunperin ihmisenä on ollut uskonto ja toinen kuin mitä hän jumalana edustaa.
Torjuessaan Jeesuksen juutalaiset olivat nimenomaan uskollisia Mooseksen laille, jonka tärkein käsky on: "Minä olen JHWH, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
Älä pidä muita jumalia minun rinnallani" ..muualta: "Minä olen JHWH, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
Älä pidä muita jumalia minun rinnallani" .
--
Hyvin usein juutalaisetkin lankesivat epäjumalanpalvelemiseen.
Lue 1.Kor. 10:1-22!
Vaikka Israel sai maistaa Herran hyvyyttä, harva kuitenkaan koskaan pääsi luvattuun maahan.
Missä oli vika?
He lankesivat epäjumalanpalvelukseen (j. 7), haureuteen (j. 8), Herran kiusaamiseen (j. 9) ja napisemiseen (j. 10).- Diana-ad-rem
Tapio522 kirjoitti:
.muualta: "Minä olen JHWH, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
--
Vaikka Israel sai maistaa Herran hyvyyttä, harva kuitenkaan koskaan pääsi luvattuun maahan.
Missä oli vika?
He lankesivat epäjumalanpalvelukseen (j. 7), haureuteen (j. 8), Herran kiusaamiseen (j. 9) ja napisemiseen (j. 10).Voitko syyttää, kun itsekin syyllistyt ja tukeudut ihmiseen ( Jeesus epäjumalaan) enemmän kuin Jumalaan.
- .muualta
Tapio522 kirjoitti:
.muualta: "Minä olen JHWH, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä.
--
Missä oli vika?
He lankesivat epäjumalanpalvelukseen (j. 7), haureuteen (j. 8), Herran kiusaamiseen (j. 9) ja napisemiseen (j. 10).mutta epäjumalien palvonta oli ohi jo pian eksiilin jälkeen, jolloin myös kirjoitukset ensikertaa tulivat tavallisten ihmisten luettaviksi, lukutaito alkoi yleistyä ja kirjoituksia alettiin opettaa ja ennen kaikkea niitä tuli lisää. Aikaisemmin ei ollut mahdollisuutta muuta tietääkään kuin mitä ympäristöstään oppi.
En ymmärrä mistä luvattuun maahan pääsystä puhut, siellähän taas on juutalainen valtio ja Jeesuksen aikaan oli ollut jo useita. Mikään kansa ei koostu enkeleistä, katsopa kristittyjen kansojen ja kirkkojen historiaa se vasta kauheaa katsottavaa on. 2000 vuotta on jumalinakarnaatioita saarnattu eikä vaikutusta ole juuri ollenkaan, kristinusko kuitenkin on levinyt aikana jolloin on ollut yllin kyllin tietoa ja muinaiset kilpailevat aatteet ja maailmankuva joiden parissa mm Israelin kansa syntyi ja eli ratkaisevat vuosisatansa, eivät ole olleet häiritsemässä. Diana-ad-rem kirjoitti:
Voitko syyttää, kun itsekin syyllistyt ja tukeudut ihmiseen ( Jeesus epäjumalaan) enemmän kuin Jumalaan.
Joh. 5:18
"Sentähden juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi".
--
Jeesus oli sekä ihminen, että Jumala!
Hänessä asui jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti ja hän oli täydellinen ihminen.
"Jumala oli Kristuksessa ja sovitti meidän syntimme".
Jeesuksessa oli siis sekä jumalallinen että inhimillinen puoli "sekoittamatta, muuttamatta, jakamatta ja erottamatta".
Näin minä uskon Raamatun sanan.
1.Joh. 5:20
"Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä".- .muualta
Tapio522 kirjoitti:
Joh. 5:18
"Sentähden juutalaiset vielä enemmän tavoittelivat häntä tappaaksensa, kun hän ei ainoastaan kumonnut sapattia, vaan myös sanoi Jumalaa Isäksensä, tehden itsensä Jumalan vertaiseksi".
--
Jeesus oli sekä ihminen, että Jumala!
Hänessä asui jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti ja hän oli täydellinen ihminen.
"Jumala oli Kristuksessa ja sovitti meidän syntimme".
Jeesuksessa oli siis sekä jumalallinen että inhimillinen puoli "sekoittamatta, muuttamatta, jakamatta ja erottamatta".
Näin minä uskon Raamatun sanan.
1.Joh. 5:20
"Mutta me tiedämme, että Jumalan Poika on tullut ja antanut meille ymmärryksen, tunteaksemme sen Totisen; ja me olemme siinä Totisessa, hänen Pojassansa, Jeesuksessa Kristuksessa. Hän on totinen Jumala ja iankaikkinen elämä".sekä ihminen että jumala yhtä vähän kuin sekä kuollut että elävä. Kristinuskon jumalan täyteys ehkä käveli maanpäällä, kiukutteli toisinajattelijoille, loukkasi vanhempiaan, esitti alentavia huomautuksia, noudatti huonosti omaa uskontoaan mutta Israelin Jumalaa ei pidä sotkea tähän merkilliseeen tarinaan.
.muualta kirjoitti:
sekä ihminen että jumala yhtä vähän kuin sekä kuollut että elävä. Kristinuskon jumalan täyteys ehkä käveli maanpäällä, kiukutteli toisinajattelijoille, loukkasi vanhempiaan, esitti alentavia huomautuksia, noudatti huonosti omaa uskontoaan mutta Israelin Jumalaa ei pidä sotkea tähän merkilliseeen tarinaan.
.muualta:
"Israelin Jumalaa ei pidä sotkea tähän merkilliseeen tarinaan".
--
Mistä tiedät, että kyseessä on pelkkä "tarina"?
Miten voit olla siitä niin varma?- .muualta
Tapio522 kirjoitti:
.muualta:
"Israelin Jumalaa ei pidä sotkea tähän merkilliseeen tarinaan".
--
Mistä tiedät, että kyseessä on pelkkä "tarina"?
Miten voit olla siitä niin varma?Jumala ei ole JHWH joka ei ole inkarnoitunut ihminen, naisen synnyttämä, jolla ei ole poikaa, jonka täyteys ei todellakaan näy maanpäällä tallustavassa miehessä jonka elämä päättyi miehittäjän kädestä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi453696Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4653534Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan302979Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!882095- 1501749
- 1051700
- 1221465
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541410Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.401192Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l61085