kuten tää tapaus nina mikkonen.
http://viihde.mtv3.fi/uutiset/televisio.shtml/782951?to ntti_jarkko
mutta yleensäkin.
julkisissa kulkuvälineissä nuoret teinitytöt ja vanhat rouvat kinastelevat keskenään arvojärjestelyistä. "kuka saa istua ja missä, miten kovaa saa puhua ja mistä"
puhutaan, että naisille ei tarvitse avata tasa-arvon aikana ovia, mutta tarkoittaako se sitä, ettei tarvitse käyttäytyä ollenkaan? käytöstavat ovat hävineet tyystin yhteiskunnastamme.
onko naiset niin kiukkuisia ja "tasa-arvoisia" nykyisin ja miehet vain mykkiä ja kömpelöitä kommunikoimaan? vai onko tämä minä-yhteiskunnan tulos nyt tässä?
hävettää oikein tämä laput silmillä kulkeminen.
ihmiset on
99
17174
Vastaukset
- ja sanoo päivää
Nehän pitää hulluna.
Käytöstavat ovat täällä maallakin unohtuneet.Kun ikäpolveni oli koulussa, meiltä vaaditiin tavallisia käytöstapoja, kuten sanomaan ihmisille päivää. Tunnettiin ne tai ei.
Saisivat alkaa koulussa niitä opettamaan. Kunnioittamaan muita ihmisiä!!!- Näin Lontoossa
Lontoossa bussikuski tervehtii bussiin nousevaa naista sanomalla häntä ruusuksi.
Mitenköhän helsinkiläinen hapannaamarouva reagoisi, jos bussikuski tervehtisi samoin? - *peruspositiivinen*
Näin Lontoossa kirjoitti:
Lontoossa bussikuski tervehtii bussiin nousevaa naista sanomalla häntä ruusuksi.
Mitenköhän helsinkiläinen hapannaamarouva reagoisi, jos bussikuski tervehtisi samoin?...on kokemusta bussikuskeista jotka ei vastaa "hyvää huomenta" tervehdykseen, ainakin suurin osa on sellaisia täällä Espoossa. Harvemmin edes murahtavat jotakin vastaukseksi.
Kotona opetettiin, että naapureita tervehditään, kun hississä tervehditään, kaupassa, postissa, pankissa yms. Se kuuluu mielestäni ihan arkipäiväiseen olemiseen! Itsellekin tulee parempi mieli. Suomessa ei oikein vaan osata käyttäytyä( en tosin halua yleistää, ei sääntöä ilman poikkeusta ). Ei nuoret enää anna bussissa paikkansa vanhemmilleen. Olen itse about 50 vuotias ja en vaadi/pyydä 15 vuotiasta nousemaan ja antamaan minulle paikkansa, siitä ei ole kyse. Mutta harva se päivä näen kun teinit istuu ja VANHUS tulee bussiin ja eivät luovu paikastaan, joten vanhuksen pitää seistä. Itse nousen aina silloin jos itselläni paikkaa ja annan paikkani hänelle.
Ja muutkin ihan jokapäiväisiä kohteliaisuuksia ja auttamista harvemmin enää näkee.
Tosin, olin kerran pankissa kun yksi nuori mies - ehkä n. 16-18 wee - nousi ja antoi vanhukselle tuolin istuttavaksi hymyllä ja sanoilla "Voitte istua tähän". Mainio esikuva muillekin nuorille, oli ilo nähdä! - Tampereelle
*peruspositiivinen* kirjoitti:
...on kokemusta bussikuskeista jotka ei vastaa "hyvää huomenta" tervehdykseen, ainakin suurin osa on sellaisia täällä Espoossa. Harvemmin edes murahtavat jotakin vastaukseksi.
Kotona opetettiin, että naapureita tervehditään, kun hississä tervehditään, kaupassa, postissa, pankissa yms. Se kuuluu mielestäni ihan arkipäiväiseen olemiseen! Itsellekin tulee parempi mieli. Suomessa ei oikein vaan osata käyttäytyä( en tosin halua yleistää, ei sääntöä ilman poikkeusta ). Ei nuoret enää anna bussissa paikkansa vanhemmilleen. Olen itse about 50 vuotias ja en vaadi/pyydä 15 vuotiasta nousemaan ja antamaan minulle paikkansa, siitä ei ole kyse. Mutta harva se päivä näen kun teinit istuu ja VANHUS tulee bussiin ja eivät luovu paikastaan, joten vanhuksen pitää seistä. Itse nousen aina silloin jos itselläni paikkaa ja annan paikkani hänelle.
Ja muutkin ihan jokapäiväisiä kohteliaisuuksia ja auttamista harvemmin enää näkee.
Tosin, olin kerran pankissa kun yksi nuori mies - ehkä n. 16-18 wee - nousi ja antoi vanhukselle tuolin istuttavaksi hymyllä ja sanoilla "Voitte istua tähän". Mainio esikuva muillekin nuorille, oli ilo nähdä!Täällä bussikuskitkin moikkaavat!
- Mummo maalta
Olen kanssasi samaa mieltä että Helsingissä ne pitää ihmisiä "hulluina" jos sanoo päivää eihän ne osaa EDES peruskäytöstapoja ollenkaan. Siellä kadulla ne kulkee omissa oloissaan tiukka ilme kasvoilla-hymystä puhumattakaan-luulevat varmaankin että on jostain laitoksesta karannut jos yrität hymyillä. HESALAISET KÄYTÖSKOULUUN!!!!!!!
- kaikuja
Olen liikuntavammainen kepinkäyttäjä. Aika kivasti nuoret ovat avuksi ja antavat istuinpaikkaakin bussissa ja ratikassa. Kun käytän taksia, toivon aina nuorta mieskuskia: ne tulee toiselle puolen autoa asti avaamaan ovea, nostelemaan kantamuksia joskus eteisovelle asti, kun näkevät miten vaikeaa kantaminen mulle on. Yli 5-kymppisten kuskien perse on ilmeisesti liimattu etupenkkiin, kantamusten käsittelyssä ei auteta, oveakaan ei yleensä avata eikä osoitteidenkaan tuntemus ole aina itsestään selvä. Usein alkavat vielä väittelemään paikallistuntemuksestani, vaikka olen 30 vuotta täällä jo asunut ja tunnen joka nurkan.
Maahanmuuttajabussikuskit ovat kyllä poikkeuksellisen ystävällisiä päin vastoin kuin vanhat suomalaiskuskit joilta ei kaunista sanaa saa. - bibibell
Asun Oulunkylässä ja käytän paljon bussia. Sanon joka kerta kun nousen bussiin hei,,päivää tai nyökkään,,Nykyään saan useimmiten ystävällisen vastauksen,,Ohjaimissa on usein ulkomaalainen..
Kiitos siitä..Suomalaisesta kuljettajasta on sekä puolesta että vastaan kokemuksia..törkeää mutta myös auttavaista käytöstä.
Kansalaisuuden ja/tai uskonvakaumuksen huomaa kyllä käytöksessä..Mielenkiintoista,,sanoisin..
Tervehdi vaan sinäkin ja anna ihmisten ajatella mitä haluavat.. Usein he eivät kuitenkaan ajattele mitään.. - poika18,,,
*peruspositiivinen* kirjoitti:
...on kokemusta bussikuskeista jotka ei vastaa "hyvää huomenta" tervehdykseen, ainakin suurin osa on sellaisia täällä Espoossa. Harvemmin edes murahtavat jotakin vastaukseksi.
Tosin, olin kerran pankissa kun yksi nuori mies - ehkä n. 16-18 wee - nousi ja antoi vanhukselle tuolin istuttavaksi hymyllä ja sanoilla "Voitte istua tähän". Mainio esikuva muillekin nuorille, oli ilo nähdä!en anna vanhuksille paikkoja kun ne on niin töykeitä itsekkin, valtaavat kaksipaikkaa kasseillaan ja aina huutamassa nuorille miten rikollisia me ollaan vaikka oikeasti he vain surevat kun eivät ole enään nuoria
- POJUSENI
poika18,,, kirjoitti:
en anna vanhuksille paikkoja kun ne on niin töykeitä itsekkin, valtaavat kaksipaikkaa kasseillaan ja aina huutamassa nuorille miten rikollisia me ollaan vaikka oikeasti he vain surevat kun eivät ole enään nuoria
Muuten olen huomannut nuorten kikattavien tyttöjen käytöksen muuttuneen TODELLA huonoon suuntaan!
Pössytetään savut bussikatoksessa, jossa voi olla allergikkoja. Ainainen kikatus repii korvat ja hermot!!
Niitten pukeutuminen on törkeää ja päin käveleminen sekä porukassa käytävien ym. tukkiminen vie hermot.
Kasvattakaa kakaroitanne äidit!!! Nuoret pojat ovat paljon fiksumpia.
Mistä ihmeestä tää kikattaja-sukupolvi yht´äkkiä pölähti joka paikkaan toisten ihmisten ílonpilaajiksi?? - ihanaa joskus
Näin Lontoossa kirjoitti:
Mitenköhän helsinkiläinen hapannaamarouva reagoisi, jos bussikuski tervehtisi samoin?Mutta minulla on kokemuksia Lontoosta kaupoista joissa myyjät on erittäin epäkohteliaita, eikä kaikki bussikuskitkaan niin ystävällisiä ole. Olen asunut Lontoossa 5 vuotta mies on englantilainen että jotain tiedän Lontoon meiningistä.
Ja jopa kerran luin egl. lehdestä artikkelin missä toimittaja ihaili suomalaista bussikultturia kun ihmiset tunsivat vaistoavan milloin vieruskaveri halusi pois bussista ja antoi automaattisesti tilaa, ei siinä tarvinnut pyydellä. Että meidän mykkyyttä voivat toiset jopa ihailla. - Nimetön
Tampereelle kirjoitti:
Täällä bussikuskitkin moikkaavat!
Vaikka muuten Tamperetta pidänkin maanläheisempänä ja ystävällisempänä paikkana niin on pakko sanoa että pääkaupunkiseudun bussikuskit ovat huomattavasti ystävällisempiä ja joustavampia. Esim. he ottavat kyytiin vastoin sääntöjä myös liikennevaloista jos vain katsovat turvalliseksi. Sitä vastoin Tampereella bussi lähtee taatusti heti vaikka kuinka juoksisit juuri viimeisiä metrejä ovelle. Kuski ei moikkaa, joskus jopa vittuilee. Ja onpa muutaman kerran bussikuskit tuomittu pahoinpitelystäkin. Että näin.
- niimpä niin,terkkuja porista
Niin jos matkustajana kanssamatkustajia ajattelee ja sanoo niille päivää bussiin mennessä niin ei varmaan edes kukaan katso ees päin..Itse mä ajan linja-autoa ja pakko sanoa että itse jaksan päivittäin sanoo jopa sadoille ihmisille moi ja hei tullessa ja mennessä ja sanon aina ihan ilosta niin,en pakosta.Se joskus tympäisee että on nuoria ja vanhempiakin ihmisiä jotka eivät reagoi mitenkaan vaa katsovat mykkinä ohi kuin mua ei olis olemassakaan. Vaikka siihen luulisi tottuvan niin en totu.Aina tulee sama paha mieli siitä.Pikavuoroa ajaessani en ole koskaan törmännyt puhumattomiin ja epäystävällisiin ihmisiin??mistähän se johtuu...Tietty olen törmänny joskus sellasiin kuskeihin jotka mieluummin ois poissa ihmisten silmistä eikä sano kellekään mitään.
Ja joistakin naapureista vois sanoo samaa että mikä siin on että ei voi edes moikka sanoo vaan pitää mieluummiin pakoilla katseellaan tai muuta sellasta ettei vaan tarvi sanoo mitää.Helpommalla hekin pääsis jos ees käden vaiks nostais tai jotain..että moi vaan teillekin täs samalla :) - Käytöskukkanen
Nimetön kirjoitti:
Vaikka muuten Tamperetta pidänkin maanläheisempänä ja ystävällisempänä paikkana niin on pakko sanoa että pääkaupunkiseudun bussikuskit ovat huomattavasti ystävällisempiä ja joustavampia. Esim. he ottavat kyytiin vastoin sääntöjä myös liikennevaloista jos vain katsovat turvalliseksi. Sitä vastoin Tampereella bussi lähtee taatusti heti vaikka kuinka juoksisit juuri viimeisiä metrejä ovelle. Kuski ei moikkaa, joskus jopa vittuilee. Ja onpa muutaman kerran bussikuskit tuomittu pahoinpitelystäkin. Että näin.
http://www.julkkikset.fi/forum/index.php/topic,7868.0.html
- O - Orvokki
ihanaa joskus kirjoitti:
Mutta minulla on kokemuksia Lontoosta kaupoista joissa myyjät on erittäin epäkohteliaita, eikä kaikki bussikuskitkaan niin ystävällisiä ole. Olen asunut Lontoossa 5 vuotta mies on englantilainen että jotain tiedän Lontoon meiningistä.
Ja jopa kerran luin egl. lehdestä artikkelin missä toimittaja ihaili suomalaista bussikultturia kun ihmiset tunsivat vaistoavan milloin vieruskaveri halusi pois bussista ja antoi automaattisesti tilaa, ei siinä tarvinnut pyydellä. Että meidän mykkyyttä voivat toiset jopa ihailla.meitä paremmin ja kurinalaisemmin, eikä kukaan kai yleensä kiilaa bussin tultua paikalle; sitä olen usein ihaillut varsinkin kapeilla jalkakäytävillä, missä ei ole jonoille kiemurtelevia suojakaiteita niinkuin monilla taksiasemilla.
Jospa lehtimies ihaili suomalaisten kohteliaisuutta. Siitä olisi pitänyt kertoa uutisissa täälläkin.;))
Esimerkkejä epäkohteliaisuudesta löytää Länsi-Euroopastakin helposti. Esimerkiksi Saksassa se on ihan oma lajinsa. Jo viikon aikana voi olla varma, että kohtaa ainakin pari kertaa jonkun palvelualan ihmisen, joka ei välittäisi palvella ollenkaan ja käyttäytyy epäkohteliaasti - jos asiakas sallii. Jos asiakas vastaa jämäkästi ja vaatii palvelua, sama henkilö heittäytyy nöyräksi alkaen melkein nuolla kenkiä. Esim. kempparissa käydessä olen saanut Saksassa monia hajuvesinäytteitä ilmiselvänä lepytyslahjana. Joskus on tullut mieleen, että olisivatkohan saksalaiset myös hyviä valittamaan huonosta palvelusta. - O - Orvokki
Mummo maalta kirjoitti:
Olen kanssasi samaa mieltä että Helsingissä ne pitää ihmisiä "hulluina" jos sanoo päivää eihän ne osaa EDES peruskäytöstapoja ollenkaan. Siellä kadulla ne kulkee omissa oloissaan tiukka ilme kasvoilla-hymystä puhumattakaan-luulevat varmaankin että on jostain laitoksesta karannut jos yrität hymyillä. HESALAISET KÄYTÖSKOULUUN!!!!!!!
noista epäkohteliaista hesalaisista? Ettei vaan olisi mukana muualta tulleita. Ruuhka-aikaan kiireessä ihmiset kieltämättä näyttävät kireiltä, mutta peruskäytöstapoja on Helsingissä varmasti opetettu kodeissa vähintään yhtä paljon kuin muualla Suomessa, ellei enemmänkin. Ruuhkassa tönivien ihmisten keskellä ne tosin saattavat kiireessä unohtua.;)))
Töistä lähdettyä esim. busseihin ja juniin kiirehtivät myös monet toispaikkakuntalaiset. Olen ties monennenko polven helsinkiläinen ja olen asunut aikuisena myös muualla. Olen aina valmis vastaamaan ihmisille ystävällisesti, enkä tunne henkilökohtaisesti ketään helsinkiläistä, joka ei niin tekisi. Monet juttelevat vieraitten kanssa ihan mielellään enemmänkin tai vaihtavat ainakin muutaman kohteliaan sanan. (Siitä on kulunut vähintään 30 vuotta, kun taksijonoissa ihmiset saattoivat pelästyä, jos joku alkoi kysellä yhteisen kyydin mahdollisuutta.)
Työmatka saattaa olla muillekin kuin minulle poikkeus. En välittäisi keskustella kenenkään kanssa ellei ole ihan välttämätöntä. Haluaisin mieluiten istua omissa oloissani matkan ajan ja ehtiä rentoutua, lukea tai purkaa muuten työasiat mielestä.
Viimeksi Vuokattiin matkustaessani näin monia sulkeutuneena omaan maailmaansa vajonneita junamatkustajia. Vaihdoin pari kertaa junaa matkalla, eikä mikään niistä lähtenyt Helsingistä.;)) - opettaminen..
ei ole pelkästään koulujen tehtävä.
kotona se oppi on annettava,heti aivan pienestä alkaen,, vapaa kasvatus on syvältä. - kirjoittelet
O - Orvokki kirjoitti:
meitä paremmin ja kurinalaisemmin, eikä kukaan kai yleensä kiilaa bussin tultua paikalle; sitä olen usein ihaillut varsinkin kapeilla jalkakäytävillä, missä ei ole jonoille kiemurtelevia suojakaiteita niinkuin monilla taksiasemilla.
Jospa lehtimies ihaili suomalaisten kohteliaisuutta. Siitä olisi pitänyt kertoa uutisissa täälläkin.;))
Esimerkkejä epäkohteliaisuudesta löytää Länsi-Euroopastakin helposti. Esimerkiksi Saksassa se on ihan oma lajinsa. Jo viikon aikana voi olla varma, että kohtaa ainakin pari kertaa jonkun palvelualan ihmisen, joka ei välittäisi palvella ollenkaan ja käyttäytyy epäkohteliaasti - jos asiakas sallii. Jos asiakas vastaa jämäkästi ja vaatii palvelua, sama henkilö heittäytyy nöyräksi alkaen melkein nuolla kenkiä. Esim. kempparissa käydessä olen saanut Saksassa monia hajuvesinäytteitä ilmiselvänä lepytyslahjana. Joskus on tullut mieleen, että olisivatkohan saksalaiset myös hyviä valittamaan huonosta palvelusta.Tää on totta, Lontoolaiset osaa jonottaa, halusin tuoda vaan sen puolen esiin että kyllä itse ainakin olen saanut tosi törkeätä kohtelua esim. Italiassa, Englannissa ja Irlannissa että välillä ottaa päähän kun suomalaisia arvostellaan niinkuin ne olisivat joka asiassa aina pahimpia. Kuka se taas ilmaisikaan että Amerikassa kaikki rkastavat kaikkia mutta täytyy nukkua ase tyynyn alla.
kirjoittelet kirjoitti:
Tää on totta, Lontoolaiset osaa jonottaa, halusin tuoda vaan sen puolen esiin että kyllä itse ainakin olen saanut tosi törkeätä kohtelua esim. Italiassa, Englannissa ja Irlannissa että välillä ottaa päähän kun suomalaisia arvostellaan niinkuin ne olisivat joka asiassa aina pahimpia. Kuka se taas ilmaisikaan että Amerikassa kaikki rkastavat kaikkia mutta täytyy nukkua ase tyynyn alla.
kanssasi, meillä suomalaisilla on taipumusta olla sekä maailman parhaita että pahimpia melkein millä tahansa alalla ja ainakin kilpaillessa. Mielestäni meillä ei ole erityisempiä syitä tuntea itseämme sen huonommiksi tai paremmiksi kuin ihmiset muuallakaan.
Usein saa kuulla tai lukea, että ulkomailla kaikki on hienompaa ja paremmin. Mikähän se sellainen ihmeellinen "ulkomaa" voisi olla?
Mitä enemmän näkee, sitä vähemmän huomaa oikeasti tietävänsä. Teen monesti itsekin uudessa ympäristössä pitkälle vietyjä johtopäätöksiä joidenkin esimerkkien perusteella. Olen saanut aina välillä myöhemmin kuulla jonkun tutun enimmäkseen ikävistä kokemuksista uusimmassa "paratiisissani".
Tiedän, ettei kyse ole läheskään aina omasta käyttäytymisestä, vaan riippuu niistä paikallisista ihmisistä, joita olemme sattuneet kohtaamaan. On kuitenkin totta, että lomamatkoilla ihmiset itse ovat rentoutuneempia ja käyttäytyvät toisin kuin arjen kiireessä kotona. Totta on myös se, että kasvatuksella ja perinteillä on suuri merkitys ihmisten käyttäytymiseen. Nykyään alkavat jo vanhoissa itäblokin maissakin ymmärtää palvelun merkityksen. Eurooppa taitaa yhtenäistyä.
PS: Monesti saa kuulla tai lukea ulkomaisten turistien kiittävän suomalaisia aidosta ystävällisyydestä, avuliaisuudesta ja hämmästyttävän monipuolisesta kielitaidosta. Emme ehkä hallitse small talk'ia, emmekä kutsu vieraita rakkaiksi, mutta sen ovat todenneet monet ulkomaalaisetkin, että aidompaa, luotettavampaa ja rehellisempää ystävää on vaikea löytää kuin suomalainen parhaimmillaan osaa olla.- mutta nyt sinäkin
poika18,,, kirjoitti:
en anna vanhuksille paikkoja kun ne on niin töykeitä itsekkin, valtaavat kaksipaikkaa kasseillaan ja aina huutamassa nuorille miten rikollisia me ollaan vaikka oikeasti he vain surevat kun eivät ole enään nuoria
sitten yleistät. Eivät kaikki vanhemmat ihmiset ole töykeitä kuten eivät nuoretkaan. Itse olen töissä nuorten parissa ja tiedän, että suurin osa nuorista on fiksuja ja käyttäytyvät hyvin. Yleinen käsitys ikävä kyllä muodostuu heistä, joilla ei ole koskaan ollut mitään rajoja ja joita ei ole opetettu kotona pienestä pitäen käyttäytymään. (On paljon syrjäytyneitä perheitä, joissa alkoholisoituneet tai muuten kyvyttömät vanhemmat eivät todella pysty tai jaksa kasvattaa lapsiaan).
On totta, että monet vanhat etuilevat. Itse olen keski-ikäinen, mutta jotkut vanhat ruotsia puhuvat mummut kiilaavat ohi Stockan tiskillä. Olenkin ottanut tavakseni sanoa, että ymmärrän kiireesi, koska todennäköisesti sinulla on huomattavasti vähemmän elinaikaa jäljellä minuun verrattuna. :)
- ladon taakse
kikattavat viikonloppuhuorailuistaan kovaan ääneen kotkottavat teinipissikset pitäis ensitilassa potkia busseista pois jotta kunnon ihmisille jää tilaa istua!
- Apina
Ja sinäkö sitten olet niitä kunnon ihmisiä? Ei millään pahalla, mutta HAAA HAHAHAHAAAA HAAA HAAAHAHAHAAAH AHAHAHAAHAHA AHAHAHA HAHAA EI SAATANA, SÄÄ VITTU TAPAT MUT NAURUUN HAAAH HAHAHA HHAAAAH HAAHAH HAAHAHAHAHA HHAHAAAA :D
Toi oli hyvä - samaa mieltä.
juuri ne pännii niin että joskus huitasen kunnolla.
Tänään yksi pissipää nappasi tarjottimeltani veitsen. Pyöritti käsissään hetken ja tökkäsi takas.
Kysyin, mitä hän sillä tempulla tarkoitti. Ei mitää?? oli ÄÄLIÖN vastaus.
Onneksi olin jo lopettanut ruokailun!! - Kikatus??
Kikattaminenhan nyt ei ole koskaan kuulunut huonoihin tapoihin;kyse oli käytöstavoista..
Olen aikuinen nainen ja nauran jos naurattaa;jos joku sen huonoksi käytöstavaksi katsoo niin jo on elämä ihmisellä kurjaa.
Suomalaisten kun pitäisi olla naama norsun vitulla ja istua hiljaa..
Tuollaiset ihme nipottajat sinne ladon taakse joutaa.
- Tyhmä vai moukka?
http://www.youtube.com/watch?v=sO_gQmKt8kM
Ei paljon rakasta päätään. Se voi lähteä irti tuolla menolla.- on ihme,
että pää on vielä hartioissa kiinni.
- varmaan tiedossa
Nimi on jo varmaan tiedossa kohta alkaa lätinä.
- Täsmälääkityksellä
on ihme, kirjoitti:
että pää on vielä hartioissa kiinni.
Vapautunut Hatanpään psykiatriselta osastolta avohoitoon 1996 jonka jälkeen kerjännyt verta nenästään eri tahoilta. Saa nähdä mikä tulee olemaan lopullinen lopputulos? Pakkohoitoa ei ole enää, ikävä kyllä.
- Kaverin-kaveri
Täsmälääkityksellä kirjoitti:
Vapautunut Hatanpään psykiatriselta osastolta avohoitoon 1996 jonka jälkeen kerjännyt verta nenästään eri tahoilta. Saa nähdä mikä tulee olemaan lopullinen lopputulos? Pakkohoitoa ei ole enää, ikävä kyllä.
Ystäväni joutuo tai paremminkin pääsi pakkohoitoon, mutta hän oli seinähullu tuohon verrattuna.
Lisäksi pitää olla ystäviä ja sukulaisia jotka välittävät ja hankkivat potilaan hoitoon.
Kotoa ei hulluista puheista sentään haeta.
- kysyn vaan
puhua täällä pahaa toisista ihmisistä?
Koko ihmiskunta on lajin tasolla aina ollut moukka, öykkäri ja huonostikäyttäytyvä muita maapallon eliölajeja kohtaan.- kaytöstä ei
itseasiassa koko tyhmä ihmiskunta sais kuolla sukupuuttoon ja eläimet taas ottaa oman paikkansa täs maapallolla.näin on!
- fdsadfs
kaytöstä ei kirjoitti:
itseasiassa koko tyhmä ihmiskunta sais kuolla sukupuuttoon ja eläimet taas ottaa oman paikkansa täs maapallolla.näin on!
ole kohteliaita toisilleen, päinvastoin, ajavat heti toisen helvettiin reviiriltään.
- Akateeminen nainen
ei osaa.
- KAHDENLAISTA- -
- - KÄYTÖSTÄ SUOMALAISET OSAA VAIN SEN TOISEN
KÄYTTÄYTYMISMUODON HUONON - Sivvisty-nyt
että en tule antamaan paikkaani kenellekään. Nuoret alaikäiset räkänokat olen aina repinyt penkeistään pois ja istunut. Bussiin etuilevat nuoret olen kampannut kylmästi katuun. Onneksi minut jo tunnetaan nurkillani. Useat nuoret eivät tule samaan linjuriin. Mieluimmin myöhästyvät. Minne ovatkin menossa. Miksihän? Olen kuitenkin kiltti mies. Mutta vain pohjimmiltani.
- palstoillensa
kun maailma panettaa ja kohtelee kalmasti.
- ottaa
Olen asunut 16 vuotta suomesta poissa ja eniten ihmetyttää se, että suomalaiset tönivät esim. kaupoissa ja yleensä tungoksessa, eivätkä pyydä koskaan anteeksi. Nykyisessä kotimaassani keski-euroopassa myös tervehditään naapureita ja ulkoilualueilla lenkkeillessä tervehditään kaikkia vastaan tulevia, siis myös tuntemattomia, vaikka oltaisi miten hengästyneitä. Jos suomessa sanon ulkoilualueella vastaan tulevalle tuntemattomalle sauvakävelevälle rouvalle päivää, niin hän varmaan ilmoittaa poliisille ahdistelusta, siksi en sano vaan katson vaivaantuneena toiseen suuntaan, kuten kulttuuriin kuuluu.
vielä ystävällisen hymyn tervehdyksen lisäksi. Kotinurkilla olen huomannut joidenkin ihmisten odottavan tervehdystäni kohdattaessa, kun joskus päätin ottaa sen tavakseni myös Suomessa. Tervehtiminen on vuosien kuluessa yleistynyt ja monet tervehtivät oma-aloiteisesti itsekin. Joskus naurattaa, kun huomaan isolla parkkialueella jonkun pyrkivän välttämään katsekontaktia tai pihalla jonkun murkkuikäisen odottavan tervehdystäni ennen omaansa. Joskus olen kokeillut hyvätapaisten naapuruston lasten kohdalla, tervehtisivätkö he oma-alaitteisesti. Pienet lapset tervehtivät, murkkuikäiset vastaavat, noin yleistäen. Huomenta pitempää tervehdystä en juurikaan uskalla tarjoilla oma-aloitteisesti ilman erityisempää syytä, etten pelästyttäisi ihmisiä pahemmin.
Kerran onnistuin pelästyttämään yhden samalla pysäkillä bussista poistuvan ulkonäöltään tutun miehen, kun tarjouduin auttamaan häntä runsaiden kantamustensa kanssa. Hän vilkaisee minua alta kulmiensa vieläkin, lähes pari kymmentä vuotta myöhemmin, satunnaisesti vastaantullessaan; olikohan hän kuvitellut minun aikoneen hivuttautua taka-ajatuksin kantamaan hänen pakettejaan ties minne asti tai ehkä aikovan varastaa ne.;))
Ehdotan, että tekisit testin seuraavalla sauvakävelylenkilläsi ja kertoisit meillekin, kuinka moni vastasi ilahtuneena tervehdykseesi, kuinka moni mulkaisi vihaisen näköisenä ja lähtikö joku juoksemaan karkuun. Jos uusit testin muutaman kerran, voisin melkein lyödä vetoa, että jotkut tervehtisivät sinua oma-aloitteisesti. Ehkä laskisit tervehdykset mukaan ja antaisit tänne raportisi vaikkapa viikon tai kahden kulutrua.
Toivotan mukavia ja entistä mielenkiintoisempia hetkiä sauvakävelyillesi!
- käytöksestä
Tuossahan on jo pari viestiä hyvänä esimerkkinä ja muutenkin vahvistamassa sitä näkemystä, että ihmiset eivät osaa käyttäytyä. Eivätkä ainakaan keskustelupalstalla nimettömänä keskustellessaan.
Mitä tulee Helsingin bussikuskeihin, niin antaisin kyllä synninpäästön tässä tervehtimisasiassa. Aina ovat vastanneet tervehdykseen kun olen heitä tervehtinyt. Ja miksi ihmeessä aina kun puhutaan käytöstavoista, niin joku nostaa esiin helsinkiläiset bussikuskit?! Olen pannut merkille, että harva matkustajakaan tervehtii bussikuskia tai vastaa tämän tervehdykseen. Yhtä lailla hyvät käytöstavat kuuluvat matkustajillekin. Onko tämä bussikuskie tervehtimispolitiikka jotenkin niin ihmeellisen erilaista Suomen muissa kaupungeissa? Kertokaa millaista se onm nyt kun puhutaan suomalaisten käytöstavoista, ei pelkästään helsinkiläisten.
Ja Mikkosta voi tietysti käyttää esimerkkinä käytöstavoista puhuttaessa, mutta ei hänkään mikään suomalaisten käytöstapamittari ole. Mutta kun nyt hänet on jo nostettu esille tässä keskustelussa, niin nostetaan samalla miehensäkin. On sekin huonoa käytöstä, että mennään kutsumatta armeijan leirille upseerin asusteisiin pukeutuneena ja aletaan räyhätä solttupojille.
Mutta alkuperäiseen kysymykseen vastaten, kyllä, suomalaisten käytöstavoissa on parantamisen varaa. Mitä nuoremmista puhutaan, sitä selvempi tämä asia on. Kasvatus on huonoa. Nimen omaan kotikasvatus. Ehkä N.Mikkonen onkin oikeassa, kun epäkohteliaalla tavallaan hyökkäsi laitoskasvattamista vastaan.- 1 vain
Minä kirjoitin tuon ruusu-jutun, joka oli suoraa lainausta hesarin jutusta, joka oli minusta aika hervoton, ja kirjottaja todella kaunis kuin ruusu.
Ei kai tässä bussikuskeja haukuta, vaan matkustajia? Sitä se oli hesarissakin.
Bussikuski ei uskalla tervehtiä, siinä oli sen pointti.
Pikkukaupungeissa kyllä uskalletaan tervehtiä.
Helsingissä ei paljon uskalla suutaan avata, sillä sieltä saattaa tulla sellaista tekstiä, että muistaa lopun ikäänsä, kuten minulle joskus kauan sitten kävi, kun aioin kysyä tietä. Ehdin vain pysähtyä, kun nainen karjaisi täysin palkein "ÄLÄ VAIN SAATANA KYSY MITÄÄN!"
Meinasin paskoa housuihini.
Ei tuollaista ole missään muualla suomessa kuin helsingissä. - kivemer
1 vain kirjoitti:
Minä kirjoitin tuon ruusu-jutun, joka oli suoraa lainausta hesarin jutusta, joka oli minusta aika hervoton, ja kirjottaja todella kaunis kuin ruusu.
Helsingissä ei paljon uskalla suutaan avata, sillä sieltä saattaa tulla sellaista tekstiä, että muistaa lopun ikäänsä, kuten minulle joskus kauan sitten kävi, kun aioin kysyä tietä. Ehdin vain pysähtyä, kun nainen karjaisi täysin palkein "ÄLÄ VAIN SAATANA KYSY MITÄÄN!"
Ei tuollaista ole missään muualla suomessa kuin helsingissä.nyt kyl vähän liioittelet
- hermoheikki
kivemer kirjoitti:
nyt kyl vähän liioittelet
ja ne jotka tietää mitä siellä tapahtui/tapahtuu saatta arvata noin vastattavan takaisin (ellei alan ihminen).
- 1 Vain
hermoheikki kirjoitti:
ja ne jotka tietää mitä siellä tapahtui/tapahtuu saatta arvata noin vastattavan takaisin (ellei alan ihminen).
Tietäpä hyvinkin olisin kysynyt, että kumpaan suuntaan, mutta muori ehti vastaamaan ensin.
Maalta kun tulin, niin en silloin edes tiennyt missä on hotelli Hesperia.
Toivottavasti ensivaikutelmani Helsingistä oli väärä? - chaa
1 vain kirjoitti:
Ei tuollaista ole missään muualla suomessa kuin helsingissä.asun itse hyvinkäällä ja ovat kyllä bussikuskit aiko kahteliaita ja tervehtivät.
- O - Orvokki
hermoheikki kirjoitti:
olekaan koskaan käynyt Kalliossa. Et tavallisella asialla ihmisten aikaan menneinä vuosina, etkä ainakaan moniin, moniin vuosiin muutenkaan.;))
Tämä on taas niitä juttuja, joita tietämättömät kertovat asiantuntemattomuuden suomalla varmuudella. - kivemer
hermoheikki kirjoitti:
hei ootko nyt ihan varma että kaikissa helsingin paikoissa sanotaan (älä nyt liioittele tai jotain vastaavaa?) otappas selvää ja sano sit
- newage2000
Sen enempiä promoilematta sanon vaan, jotta lopettakaan toi valitus ja menkää itseenne.
Tuokin heppu edellä rynnii teinien yli bussiin ja kehtaa vielä vaatia kohteliaisuutta.
Kohteliaisuus on pääosin turhaa jollei henkilö oikeasti tarkoita hyvää. Sanotko päivää vain muodonvuoksi omaa hyvääoloasi pönkittäen vai tarkoitatko oikeasti pusi,pusi lähimmäisrakkaustta joka vastaantulevalle?
Kohteliaisuus verhottuna teennäiseen ystävällisyyteen on mailman syöpä! mistä keskustelun näkee.
Tontti sinänsä hävisi ky. keskustelun 6-0.
Satuin näkemään sen.
Tiesittekö, että päiväkotilasten idea tulee Hitlerin saksasta?
Tarkoituksena on ollut pistää ihmiset samaan "Hei Aatu" muottiin.
Aapinen on juuri se kirja, mikä käytännöllisesti alkoi höylän lailla poistamaan maamme murrekantaa.- misspiggy
yleistää, mutta surullista on, että tän ajan henki kulkee vaan minä muodoss..siis usein.
On eriäviä mielipiteitä, mutta ei se tarkoita että joku on enemmän oikeessa kuin toinen. Tämä olisi hyvä Mikkoskanki tietää..kuuluu siihen tunneälyyn, jota hän mainosti.
Ja kovin usein nuorilla tänä aikan puuttuu kunnioitus vanhempia kohtaan. Toki, olen myöskin sitä mieltä että kunnioitus pitää ansaita. Ikä ei ole yksinoikeus kunnioitukseen, jos ei muuten osaa käyttäytyä.
Kuuntelutaito on yksi tärkeä sivistyksenmuoto ja myös se että arvostaa eriäviä mielipiteitä. - huomannut
saman ilmiön kasvua jo vuosia, tasa-arvo ajattelu on mennyt nurinkuriseksi, naiset ovat saannet liikaa valtaa, miehet on täysin kyykyssä kun nainen pihtaa hetken aikaa :)
suomalaiset eivät ole mielestäni kovin edustavissa kuvissa ja se on kansailvälisessä neitissä, josta kaikki maailman ihmiset voi tutustua suomalsisiin ihmisiin.
http://images.google.fi/images?gbv=2&ndsp=21&hl=fi&client=firefox-a&rls=org.mozilla:fi:official&q=finnish man&start=0&sa=N- tämän :D
penttiz kirjoitti:
suomalaiset eivät ole mielestäni kovin edustavissa kuvissa ja se on kansailvälisessä neitissä, josta kaikki maailman ihmiset voi tutustua suomalsisiin ihmisiin.
http://images.google.fi/images?gbv=2&ndsp=21&hl=fi&client=firefox-a&rls=org.mozilla:fi:official&q=finnish man&start=0&sa=N - naisia!
penttiz kirjoitti:
http://images.google.fi/images?gbv=2&ndsp=21&hl=fi&client=firefox-a&rls=org.mozilla:fi:official&q=finnish man&start=0&sa=NSamalla haulla lisäämällä "wo" man-sanan eteen tuli niin edustavia naisia, että oksat pois!
Eräs iltapäivälehti on viime aikoina ottanut asiakseen esittää "tutkimuksia" suomalaisista naisista melkein joka päivä, ja kuinka ollakaan suomalaiset naiset ovat aina maailman tyhmimpiä, lihavimpia, huoraisempia, juoppoja ja tupakoitsijoita odotusaikana ja aivan hirveitä otuksia joka saralla. - valoholisti
naisia! kirjoitti:
Samalla haulla lisäämällä "wo" man-sanan eteen tuli niin edustavia naisia, että oksat pois!
Eräs iltapäivälehti on viime aikoina ottanut asiakseen esittää "tutkimuksia" suomalaisista naisista melkein joka päivä, ja kuinka ollakaan suomalaiset naiset ovat aina maailman tyhmimpiä, lihavimpia, huoraisempia, juoppoja ja tupakoitsijoita odotusaikana ja aivan hirveitä otuksia joka saralla.typerää yleitystä kun aina SE naisen logiikka,NE naisten tyhmät tavat, SELLASET rumat naiset kun "miehet ei muista välitäkään kuin kauniista".ja ihan kuin miehet ei sit ois haisevia,läskejä,jouppoja,raiskaajia,tyhmiä ja polttaa tupakkaa samaalla lailla kuin naiset.miehet,antaa vetää ulkomaille jos suomalais mimmit ei kelpaa.typerää yleistystä.
- Virya
valoholisti kirjoitti:
typerää yleitystä kun aina SE naisen logiikka,NE naisten tyhmät tavat, SELLASET rumat naiset kun "miehet ei muista välitäkään kuin kauniista".ja ihan kuin miehet ei sit ois haisevia,läskejä,jouppoja,raiskaajia,tyhmiä ja polttaa tupakkaa samaalla lailla kuin naiset.miehet,antaa vetää ulkomaille jos suomalais mimmit ei kelpaa.typerää yleistystä.
Monien suomalaisten miesten kompassinviisari osoittaa itään päin...
- Virya
Eri ihmisillä on vain erilaisia näkemyksiä siitä, miten pitäisi käyttäytyä. Esim. toiset arvostavat diplomaattisuutta enemmän kuin rehellisyyttä, ja toiset päinvastoin. Yrittäkää sitten tulla toimeen keskenänne...
- Perheellinen
käyttäytyä.
Se miten käyttäydytään,on opittu kotioloista.
Tottakai vanhempaa sukupolvea täytyy kunnioittaa.
Kun osaa käyttäytyä niin huomaa kyllä että eivät ne vanhukset aina turhasta nipota.
Niin ja turha aliarvioida myös päiväkotien ja koulujen opetusta lapsille.
Sillä nehän auttavat suurenmoisesti lapsia eteenpäin.
Eikä lasten kannata protestoida koulun käyntiä,nykyään huomaa ja kuulee ettei koulussa lapset osaa käyttäytyä ja opettajat ihmeissään,mitä nykylapsia vaivaa.
Kyllä huomaa useimmissa nykyajan nuorissa ettei ajatella mitä tehdään,näin suoraan sanoen välinpitämättömiä.
Mutta samanlaisia löytyy jopa kieltämättä aikuisissakkin työpaikoilla ja vapaa aikana,ei osata käyttäytyä,ei kuunnella,joko ymmärtäminen ettei osata tai sit välinpitämättömiä joten suoraan sanoen laput silmillä kulkevia.
Sitten sellasia aikuisia ja nuoria jotka eivät elä tässä oikeassa elämässä vaan pakenevat seurakuntiin ja aattelevat sieltä tulevan apua,eipä se ole tosi arkista elämää.
Joten jos haluatte että jälkikasvunne osaa käyttäytyä niin ajatelkaa itse minkälailla,sillä teistä aikuisista se malli opitaan. - Saimaankasvatti
Hei!
Olet aika pitkälle oikeassa.
Itse olen 49-vuotias mies. En viitsi/ jaksa kinata noista typeristä asioista.
Monesti olen mieluimmin hiljaa ja käytän energiani johonkin miellyttävämpään.
Käytöstavat menevät koko ajan alaspäin.
Vanhan ajan oppikoulussa opetettiin monenlaisia asioita.
En jaksa käydä niitä erittelemään.
Toivon kaikkea hyvää teille.
t:S - valoholisti
enpä usko että kaikki suomalaiset on nykyisin niin nyrpeitä ja riitaa haastavia,kuin väitetään.ei välttämättä edes suurinosa.en tiedä niistä jotka asuvat pääkaupunkiseudulla ja suurissa kaupungeissa mutta itse (kun pikkukaupungissa elelen) niin ei täällä kovin huonoa käytöstä yleensä nää.eikä tämä ole kuitenkaan mikään KylÄ. o.o
keski-suomalaisessakin kehuttiin ihan hiljaittain tämän nimeltämainitsemattoman kaupungin toimia ja sen ihmisten käytöstapoja juuri vanhustenhoidon saralla.kehuttiin kuinka hyvin vanhempaa ihmistä oli hoidettu hänen viimeisinä viikoinaan ja kuinka kaikki olivat ottaneet hyvin osaa suruun (siis muutkin kuin omaiset).kyläkoulun pihallakin olivat lapset hiljentynee ja laskeneet lakkinsa pakkasella pois päästä ja pyöräilevä vanhempi mies oli antanut hautaansaattokulkueelle tietä ollessaan itse menossa suojatielle.
onkohan sitten niin että luonnorauha ja hiljaisuus rauhoittaa.kun ei ole stressiäkään,niin paljon maalla kuin kaupungissa.mahdollisesti.mutta yksi asia on varmaa:joillain ihmisillä on vielä käytöstapoja,sen huomaa tuosta todenmukaisesta lehtiartikkelistakin. - niimeetön
Niin, yleistys on aina niin mukavaa :)
- Suoma-ilainen
Niistää nenää ystävän syödessään esim ravintolassa. Räkää !!!
Piereskelee missä vaan.- aikasempaan kirjoittajaan
se on tosi että suomalaisella ei mitään tapoja .. just ruokaillessa >voi ruveta esim kun tulet kylään niin syömään vaan ite ruokaa eikä kysy maistuisko sulle ...
tai kun pitää aina sopia millon tulee ja tarkkaan se aika "kello kaulassa syntynyttä"
ite en onneksi ole täältä joten huomaan kyllä eron..
minulle voi yulla käymään kun haluaa ja tarjoan ruokaa tai edes sen kahvin jos maistuu...
- werew
Ovat kuin metsäläisiä toistensa syöjiä,työpaikoilla se parhaiten kohtaa. Kohta koittaa aika että maksat työpaikastasi, hillitön esina eikun esimiehen nuoleminen että muija käy kotona kateelliseksi. Nytkin moni miettii ja toivoo että olisi syntynyt johonkin ihmisläheiseen yhteiskuntaan.
- KÄYTTÄYTYÄ
suomalaiset tympeitä nyrpeitä ihmisiä.. jos kysyy jotakin katsoo vaan pitkään ja lähtee pois.. sama jos apua tarvii niin ohi vaan ja äkkiä !
huomaa että suomi on maailman väkivältasin maa väkilukuun verrattuna !
hymyä ja iloisia katseita ihmiset !
on sit köyhä tai rikas kaikki saman arvoisia kuiteskin .. - yksilöstä
Meitä ihmisiä on monenlaisia.
On paljon hyvin käyttytyviä ja sivistyneitä ihmisiä ja sitten on niitä, joilla olisi vielä käytöstavoissa opittavaa. Nämä jäljessä mainitut vaan tuppaavat näkymään paremmin ja heihin kiinnitetään helposti huomiota, mikä saa ihmiset yleistämään. - DDRMUMMO
Katsokaa nyt millainen maailmalla ainutlaatuinen valtion päämies ja armeijan ylipäällikkö puolisoineen meillä on jo toista kautta - eiköhän tämä johtaja perheineen kuvasta rehellisimmin kansaamme ja varsinkin feministisiä "miehisiä" naisiamme...
Kyseessähän on näkyvin edustuvirka mitä maassa voi olla.- puhutaan
kaiketi käytöstavoista. Eiköhän tämä armeijan päällikkö puolisoineen osaa käyttäytyä hyvin, jopa erittäin hyvin.
- kaikki sen tietää
puhutaan kirjoitti:
kaiketi käytöstavoista. Eiköhän tämä armeijan päällikkö puolisoineen osaa käyttäytyä hyvin, jopa erittäin hyvin.
http://www.youtube.com/watch?v=RCbNyr6tMCQ
halonen ulkoisesti ja sisäisesti järkyttävä tapaus.
- opittavaa
Ninan kannattaa viedä lapset tarhaan oppimaan käytöstä, vielä ei ole liian myöhäistä.
- kaikki...
johdu siitä mitä katsellaan televisiosta. Se toosa on ikäänkun kaiken viisauden lähde toisille varsinkin sille nuorelle sakille, jotka on melko avuttomia tapojaan parantamaan jos aikuiset sallivat kaiken mitä ne suustaan päästää. Ei ehkä kovin normaaleita käytöstapoja tule, jos tv on yleisesti hyväksyttyä viihdettä.
Mutta kyllä ne pariskunnatkin toisinaan osaa olla kettumaisia, kun täytyy yksinkulkevalle vastaantulijalle makeilla omista panoistaan. Vai ovatkohan ne pettymyksen purkauksia, ken tietää. - Per Saukko
Näyttävät siltä, että ´Saako tässä olla?´.
Tunnistaa voi myös sanomalla puolikovalla äänellä suomeksi: "Kato, tolla on lokinpaskaa tukassa". Suomalaiset, jotka kuulivat, harovat tukkaansa. - minä_vaan_95
Itse ainakin osaan omasta mielestäni käytttäytyä. Sanon aina päivää kaikille, jotka vastaan sattuu tulemaan. Olen huomannut, että jos en tervehdi kadulla vastaantulevaaa, niin eivät hekään tervehdi, vaan kävelevät ohi nyrpeä ilme kasvoillaan ja ilkeästi mulkoillen, mutta heti kun tervehdin, niin yhtäkkiä he ovatkin sitten niin hymyileviä ja iloisia ihmisiä. Eli jos en tervehdi kadulla vastaantulijaa, niin eivät hekään tervehdi minua, joten yleensä tervehdin kaikkia, vaikka osa saattaakiin näyttää ilkeiltä ja törkeiltä.
Yleensä linja-autoissa on niin paljon tilaa (Sodankylä - Rovaniemi väli), että kaikki mahtuu istumaan, mutta jos se bussi sitten sattuu tulemaan täyteen niin annan sille joka nyt sattuu tulemaan (jopa sen vanhuksen) istua viereeni.
Niin muuten, olen 13 vuotias, että osaa se nuorisokin olla kohtelias. (sori muuten noista kirjoitusvirheistä)- olen samaa mieltä....
kokemukseni mukaan nuoret etenkin nuoret pojat ja miehet ovat kohteliaita olleet ainakin tähän päivään saakka,ei mitään valittamista,mutta omaa -ja vanhempaa ikäluokkaa en pysty täysin kehumaan.Heiltä löytyy enemmän pahansuopaisia silmäyksiä jos vaikka tervehtii ilman että tuntee.Valitettavasti miespuoliset kuskit ovat liikenteessä kohteliaampia.Naisille näkyy olevan tosi vaikea paikka jos pitää pysähtyä suojatien eteen ,eikun vaan ajetaan vaikka olis jo puolessa välissä ylittämässä tietä.Onneksi on poikkeuksiakin.
- Cady**
Ei varmana osata käyttäytyä. Mä vedän muutaman viikoittaisen tilanteen esiin.
Bussiin mennessä kaikki tahtoo sen ikkunapaikan, josta tuijotella ulos. Tungetaan, tönitään eikä tervehditä kuljettajaa. Apaattisena mulkoillaan, kun viereen istuu. Kaupungissa tönitään, ruokakassoilla ohitellaan ja muita haukutaan. Ratikoihin tungetaan ennen kuin muut ehtivät edes ulos. Ei viitsitä edes katsoa ympärille, kun ratikasta istumapaikka vapautuu. Siihen täytyy ehdottomasti tunkea.
Mutta parhaat on nää viiskymppiset rouvat! :D Mä en ole koskaan ajatellut että ovat noin kovilla vaihdevuosien kourissa, mutta näköjään sitä voi tuiskahdella miten sattuu ja sanoa "oho" kun tehdään jotakin vahingossa ja pitäisi pyytää anteeksi.
Kyllä. Suomalaiset ja käytöstavat ovat asioita joista ei voi puhua samalla viikolla. - maaliman matkaaja
Täytyy todeta, niin kliseistä kuin se onkin, että asuttuani nyt noin runsaan vuoden Etelä-Saksassa, suomalaisten käytös julkisilla paikoilla on täkäläisiin oloihin verrattuna varsin ankeaa. Täällä jos katsoo kadulla karttaa tai jotain siltä näyttävää, pian on joku avulias aatu tarjoamassa apuaan. Liikun paljon lastenrattaiden kanssa ja melkein 90-prosenttisesti joku tulee automaattisesti nostamaan niitä, mikäli olen nousemassa bussiin - vaikkei tarvetta matalalattialinjureissa edes olisi. Samoin kulkiessani raskaana ollessani raskaiden kantamusten kanssa aina tuli joku tarjoamaan apuaan - nainen tai mies. Ehkä suurin ero näyttäisi olevan kuitenkin eurooppalaisten ja suomalaisten nuorten miesten välillä, sillä etenkin suomalaiset nuoret miehet vaikuttavat usein pöljiltä toheloilta, kun taas suomalaiset naiset yleensä osaavat käyttäytyä sulavasti. Lieneekö syy myös kasvatuksessa, siinä ettei poikia opeteta jo kotona käyttäytymään tai ylipäänsä vaadita sellaista?
- lempinen
eivät edes tunne sanan merkitystä...onko röyhtäilyt,piereskelyt ja ym asiat julkisilla paikoilla käyttäytymistä..puhumattakaan kiroilusta..
teillä on suppea käsitys maailman kansoista.
olin floridassa toistaviikkoa ja motellin pitäjä sanoi kun lähdin että hän toivoisi että kaikki hänen vieraat olisivat suomalaisia.
törkeimmät käyttäytyjät muuten minun tietonimukaan
ovat venäläiset......
- Ninnuskeli
EIVÄT OSAA SUOMALAISET KYLLÄ KÄYTTÄYTYÄ YHTÄÄN KOSKAAN EIVÄTKÄ MISSÄÄN!
- ihan pakko vastata
tähän provoon. KYLLÄ SUOMALAISET OSAAVAT KÄYTTÄYTYÄ, JA HIENOSTI! Se vaan riippuu paikasta ja porukasta.
Kerran elämässäni olen ollut ulkomailla pidemmässä reissussa (Australiassa). Kyllä siellä oli niin uskomatonta se, että jokaiikka tervehti jopa minua; kaupassa, hississä, kadulla...
Omassa työssäni olen kyllä huomannut sen että eihän me viitsitä tervehtiä toisiamme, paitsi että "meidän" kaupassa näin tehdään.
Aina tervehditään, oli vastassa sitten ihan kuka vaan.
Mitäs jos otettais asenne suuntaan positiivinen? - 12341243412
ihan pakko vastata kirjoitti:
tähän provoon. KYLLÄ SUOMALAISET OSAAVAT KÄYTTÄYTYÄ, JA HIENOSTI! Se vaan riippuu paikasta ja porukasta.
Kerran elämässäni olen ollut ulkomailla pidemmässä reissussa (Australiassa). Kyllä siellä oli niin uskomatonta se, että jokaiikka tervehti jopa minua; kaupassa, hississä, kadulla...
Omassa työssäni olen kyllä huomannut sen että eihän me viitsitä tervehtiä toisiamme, paitsi että "meidän" kaupassa näin tehdään.
Aina tervehditään, oli vastassa sitten ihan kuka vaan.
Mitäs jos otettais asenne suuntaan positiivinen?Olenko tullut vanhaksi vai onko tapakulttuuri muuttunut. Eniten ärsyttää se, että yleisissä tapahtumissa pitää aina höpöttää!
Esimerkiksi leffassa istuu vieressä aina joku, joka höpöttää suhteettoman paljon vieruskaverilleen tai jopa vastaa puhelimeen! Sama juttu on yliopiston massaluennoilla (erityisesti Helsingin Viikissä) AINA joku höpöttää juttuja kaverille ja se häiritsee. Ja kolmena vuonna olen ollut Horse Apassionatassa ja siellä joku höpöttää vieressä koko ajan ja kuvaa salamalla vaikka se on kiellettyä... Tässä vain muutamia esimerkkejä...
JOS EI VOI OLLA HILJAA NIIN SITTEN VUOKRAA KOTONA SEN LEFFAN EIKÄ MENE SINNE TYLSÄLLE LUENNOLLE!!!
siis kylhän men osataa ja vähä liianki hyvi
- x_x_x ;o)
Treffipalstoilla olevat naiset aivan liian usein unohtavat käyttäytyä kunnolla. Vaikka kuinka kauniisti kysyy useampaankin kertaan, niin ei saa mitään vastausta...säälittävää: ;o)
- loppupeleissä
Suomalaiset osaa käyttäytyä vallan mainiosti, jos ei juoteta aivan humalaan taskurahalla, mihin emme ole tottuneet. Suomalaisiin on vain jotenkin iskostettu, että meidä pitäisi olla maailman parhaita vallan kaikessa. Ehkä siksi olemmekin osittain hyviä niin monessa asiassa.
Mutta käyttäytymisessä ja sen kokemisessa hyvänä/huonona/erilaisena kulttuurien välillä on vain kyse kulttuurieroista. Tuntuuhan ne ulkomaalaisetkin vähän oudoilta ja vaikeasti lähestyttäviltä joskus ja välillä useamminkin. Miksi myös meillä Suomalaisilla ei olisi siihen oikeus? Ollaan vaan omia ittiämme. Ei meillä ole mitään hävettävää.
Kaikissa kulttuureissa on varmasti jotain hyvää ja jotain huonoa. Pääasia, että pidetään huolta, että oma kulttuuri säilyy, eikä vain heitetä sitä romukoppaan vai sen vuoksi, että joku toisen maan kulttuurin omaava kokisi sen jotenkin pikkasen helpompana.
Kyllä ne muidenkin maiden kansalaiset pierevät ja tonkivat nenäänsä, toiset vähemmän ja toiset enemmän ihan niinkuin suomalaisetkin. Ihan varmasti joka maasta loytyy ihmisiä joiden käytöstavoista ei joku toinen pidä. Ei suomalaiset ole tässä asiassa sen kummempia kuin muutkaan!
Sitä surullisen kuuluisaa itsetuntoa kuulutan!
- jokuvainjostakinpohjoseta
Meillä ainakin täällä Lapissa moikkaillaan ja hymyillään. Tosin myös irvistellään ja ...
- vaan tiiä
osaaks ne käyttäytyy...pitäs vissiin mennä kattoon!
- tai jostain muusta
Missähän päin aloittaja asuu ja mitä paikkakuntaa tarkoittaa?
Suomi on laajempi kuin pk-seutu...
Osa ihmisistä on sivistyneitä ja hienotunteisia, osa taasen rääväsuisia ja moukkamaisia, vaikka kaupungeissa tuo tavallaan korostuu ja stadissa osa on täysiä henkisiä juntteja. Tosin osataanhan sitä maallakin ja muissakin pitäjissä, kunhan tarpeeksi kokee, sen enemmän puolis ja piirteitä näkee.
Linja-autonkuljettajana toden totta olen parinkymmenen vuoden aikana nähnyt koko kirjon, sillä tilausajo liikennettä ja linjaliikennettä maalle ja Helsingin sekä YTV -alueiden linjoja ajaneena kyyditettävänä on ollut vauvasta vaariin, ministereitä, näyttelijöitä, taviksia, herroja ja rouvia, laitapuolenkulkijoita unohtamattakaan.
Sanoisin omasta kokemuksesta Suomalaisten käyttäytyvän hyvin, jopa viikonlopun viihteellä olijat ovat yleensä mukavia, samaa voi sanoa nuorisostakin! Suomessa on hyvin fiksua ja asiallista nuorisoa, vaikka muuta joku väittäisikin. Ainahan joukkoon mahtuu remuajia, mälisiöitä, riitaa haastavia ja piruilevia, mutta se koskee jokaista ikäluokkaa ja molempia sukupuolia yhtälailla. Pääsääntöisesti siis hyvin käyttäytyviä ihmiset ovat ja osaavat arvostaa myös kuskia, joka ei ilkeile eikä tee kiusaa tahallaan.
Niinhän se on, missä tahansa saa riidan ja tappelun aikaiseksi jos sitä haluaa ja jos itse ilkeilee, saa ennen pitkää samaa takaisin ja illoin tietenkin saattaa tulla kuvitelma, että muut olisivat huonosti käyttäytyviä ja taulapäitä. Eihän minussa koskaan vikaa vaan muissa, monen huomaa ajattelevan, vaikka omaa käyttäytymistäänhän silloin pitäisi tarkastella, jos muut tuntuvat huonosti käyttäytyviltä.
Ei ketään voi leimata eikä syypääksi asettaa, jokaisella meillä on syymme ja vikamme ja huonojakin päiviä vain sattuu kohdalle, mutta sekin on vain elämää, eli aivan normaalia. - EiJaksa*
Tommosia vastauksia antaa suomalaiset vakavaan aiheeseen: http://keskustelu.plaza.fi/muropaketti/bbs/t564917,0#m1702773078
yrittää itse käyttäytyä kohteliaasti ja arvostaa kohteliasta käytöstä aina sellaista kohdatessaan. Palvelualalla työskentelee mielestäni nykyisin enimmäkseen kohteliaita ja ystävällisiä ihmisiä. Bussikuskitkin jaksavat kaiken päivää tervehtiä matkustajia tai ainakin vastata tervehtiville asiakkaille. Edellinen lama opetti myös ”tähdettömiä” ravintoloita arvostamaan asiakkaitaan.
Arvostan kohteliaisuutta ja kiitän aina erityisen ilahtuneena saadessani jonkin harvinaisemman huomaavaisuuden osakseni. - Luultavasti molemmat jatkavat matkaansa hyväntuulisempina, kun hymyillen ilmaisen iloni siitä, että Suomessakin on vielä herrasmiehiä, kohteliaita nuoria tai jopa lapsia. Usein sanon myös kohteliaasti "olkaa hyvä", kun joukko nuoria miehiä virtaa avaamastani ovesta ennen kuin itse pääsen siitä kulkemaan. - Tunnustan, että silloin olkapäälläni istuva pikku-piru saattaa pitää elettäni enemmän kasvatusyrityksenä kuin kohteliaisuutena.;)
Suomalainen sukupuolten välisen tasa-arvon korostaminen ja siihen liittyvä kohteliaisuuden puute ei välttämättä ole paras malli kansainvälisiin tehtäviin pyrkivälle. Ehkä meidän kannattaisi mieluummin ottaa oppia länsieurooppalaisesta tapakulttuurista kuin ryhtyä opettamaan pohjoismaalaista tuttavallisuutta ja hyvien tapojen puutetta.
Muistan kerran illalla liiketuttavien kanssa ravintolasta lähtiessä hieman hävenneeni, kun suomalainen mieskollega alkoi tosissaan selittää ulkomaalaiselle, minulle kohteliaasti takkia päälle auttaneelle, liiketuttavalle, ettei meillä Suomessa ole tapana niin tehdä, koska Suomessa naiset ja miehet ovat tasa-arvoisia. En malttanut myöhemmin kahden kesken olla kertomatta kollegalleni, että sellainen tapa on yleinen Keski-Euroopassa ja Suomessakin sellaista harrastetaan myös kodeissa vieraiden lähtiessä.
Saatan itse tarjota takin myös miehelle, jos sen pukeminen olisi muuten vaikeaa ja aina vanhemmille ihmisille, ellei joku muu tee sitä. Kun auton ovet avattiin avaimella vääntämällä, avasin oman autoni oven aina ensin matkustajan puolelta ja autoin matkustajan autoon. Oma jälkikasvuni noudattaa ilahduttavasti samaa tapaa edelleen – ainakin, vielä työikäistä, vanhaa äitiään kyyditessään.
Toivoisin, että hyviä käytöstapoja alettaisiin taas arvostaa enemmän Suomessa ja opettaa lapsille jo pienestä pitäen kotona. Jos niin tehtäisiin, vanhemmat joutuisivat tietysti itsekin opettelemaan niitä.;)) Vielä enemmän toivoisin ihmisten alkavan ihan oikeasti arvostaa enemmän myös muita ihmisiä ikään ja sukupuoleen katsomatta. Toisen huonosta käytöksestä provosoituminen on tuskin sen hyväksyttävämpää kuin muukaan huono käytös. Jos itsellä riittää positiivista energiaa ja jaksaa vastata kohteliaasti pikku aggressioonkin, oma ystävällinen käytös saattaa pysäyttää ärtymisketjun etenemisen ennen kuin se on päässyt alkuunkaan.
Nina Mikkosta en nähnyt televisiossa, mutta lehtijutusta tuli mieleeni sananlasku: Tyhjät tynnyrit kolisevat eniten.
Ehkä kokonaistilanne on kuitenkin parempi kuin uskoisimmekaan. Nuo ikävät esimerkit vaan tulevat helpommin huomatuksi. Tapaan jatkuvasti monia hyväkäytöksisiä varttuneita ihmisiä sekä upeita, hyväkäytöksisiä, nuoria ihmisiä ja perheitä, joissa hyviä tapoja vaalitaan. Ehkä silmälaput alkavat pudota silmiltä ja mykkyys vähenee sitä mukaa kun itseluottamuksemme kasvaa kohtaamaan muita ihmisiä oikeasti tasa-arvoisina. Silloin ei tarvitse pönkittää omaa itsetuntoa ja kiukutella äänekkäästi harmistuneena - osin itselleen.
Keksittäisiinkö jokin netin kautta levitettävä haastekampanja hyvien tapojen puolesta? Mitä sinä ehdottaisit?- NuoriNainenMaalta
Ajat ova jotenkin muuttuneet, ei koulussa minulle ainakaan opetettu vieraita ihmisiä tervehtimään. Enkä sitä tee, oudulta se tuntuisi. Äidilleni avaan ovia asiointi- ja kauppareissuillamme, avaisin myös isälleni, mutta hän yleensä avaa minulle ovia =D
Ja jos jonkun kädet ovat täynnä tavaraa hänelle yritän avata oven. Bussikuskeja tervehdin aina.
Ja kyllä jotkut nuoretkin miehet ovia availevat. Kiitän aina, mutta "ole hyvä" sanon harvemmin.- äkäsiä myyjiä
Hesan alepoissa on järjestään vittumaisia myyjia kassoilla .
- että ovat
äkäsiä myyjiä kirjoitti:
Hesan alepoissa on järjestään vittumaisia myyjia kassoilla .
kiireisiä, stressaantuneita, epävarmoja, uupuneita ja vielää aliarvostettuja ja haukuttujakin?
Entä jos itse kokeilisit toimia toisin: Ystävällisesti tervehdit, sanotpa sitten moi tai päivää, pieni hymy ja ja katse silmiin... sillä tavoittaa inhimillisyyden ihmisestä työnaamarin takaa. Vaikka ekalla kerralla ei tepsisi, jatkat vain samalla tavalla ja näin olet laittanut asian itämään, myös itsessäsi ja sato kypsyy kyllä sitten ajallaan.
Minäkin, pokkanaama bussikuski vastaan aina terveydykseen, vaikka naama peruslukemilla, mutta minultakin saadaan hymy irtoamaan ystävällisellä hymyllä... vaikka harvempi sitä kokeilee ( johtunee kohtuuttoman kovasta ulkonäöstäni ).
- chupito89
No siis oon viime päivinä huomannu että ku kävelee kadulla ni ihmiset kirjaimellisesti kävelee päin.. itse väistelin aina ettei tuu törmäystä ja yks päivä testasin itäkeskusessa että käveleekö ne oikeesti päi ja näin kävi!
Moneen otteeseen vielä! uskomatonta sanon minä!
Olen asunu espanjassa ja sielä ihmiset on ihanan mukavia ja aurinkoisia.. kesällä suomessa ihmiset on paljon mukavempia ku talvella. Ehkä se on vaa tää pimeys joka masentaa?
En tiedä.- Pieni mies mutta silti hirm...
Eilen just eräs ulkomaalais ryhmä ( puhekielestään päätellen brittejä ) tuli vastaan kadulla. Eräs heistä keskusteli kävellessään toisen joukkoon kuuluneen kanssa ja kun ryhmä tuli vastaan, keskustelija käveli minua kohti. Ei edes törmännyt, mutta huomasi itsekin kävelevänsä kohti ja sanoi: " Sorry " katsoen minuun ja hymyillen ja pujahti ohitseni. Tuo ON jo hyvää käytöstä!
Suomalainen tapa? Kassajonon ohi ostoksia tekemättömät töykeästi kulkevat kassalla jonottavien takaa ohi... tuuppien ja tönien. Tajuamatta tai välittämättä sanoa: Anteeksi!
Pieni mies olen, mutta saatan minäkin suutahtaa kun yllättäen ja varottamatta takaa tuupataan selkään ja joskus on mielessä käynyt, jotta jos vaikka se takaakulkija onkin taskuvaras kun noin toimii. Toisinaan, myönnän kyllä, on ollut ärsytyskynnys matala ja olisi mieli tehnyt tuupata tönijää avokkaalla poskelle, sillä ei minuunkaan parane ventovieraan tulla koskemaan tai tuuppimaan, varsinkaan takaapäin. Vastaisuudessa kyyrerpää heilahtaa tönijän kylkiluihin, sillä vaikka ns. sivistyneitä olemme... " hyökkäykseen " vastataan puolustautuen- On helkkarin raivostuttavaa ja alentavaa olla tuupittu ja vain siksi, ettei takaa ohi pyrkijä saa suutaan auki.
Busseissa huomaa joskus vastaavaa. Ikkunapaikalla istuva ei osaa sanoa: Anteeksi, jäisin pois. Vaan rynnii sanaakaan sanomatta päälle ja ohi. Kerran olin polvileikkauksessa ollut ja toipilaana kaupankassalla jonottamassa. Eikös takana oleva paukapää tuupannut ostoskärryillä kintuille! Nilkan iho rullalla ja polven tikit repeytyivät osin auki kun kivusta säpsähdin. Kun mainitsin asiasta: Voitko olla tönimättä! sain päälleni mulkauksen: Mitäs seisot edessä. Silloin loppui pinna ja sanoin, tönäsepä uudelleen niin minä lyön. Vasta sitten tuli hajurakoa. Onneksi tällaista tapahtuu harvoin, mutta muiden huomioonottaminen tuntuu eräille yksilöille olevan kuin kirosana tai sitten päälle käveleminen on eräiden etuoikeus ja harrastus. Nuoret osaavat ottaa muut paremmin huomioon kuin keskiikäiset ylipainoiset eronneet muijat ja olevinaan varakkaat miehet. Hyvätuloiset käyttäytyvät yleensä hyvin, jopa liikenteessä! Pieni mies mutta silti hirm... kirjoitti:
Eilen just eräs ulkomaalais ryhmä ( puhekielestään päätellen brittejä ) tuli vastaan kadulla. Eräs heistä keskusteli kävellessään toisen joukkoon kuuluneen kanssa ja kun ryhmä tuli vastaan, keskustelija käveli minua kohti. Ei edes törmännyt, mutta huomasi itsekin kävelevänsä kohti ja sanoi: " Sorry " katsoen minuun ja hymyillen ja pujahti ohitseni. Tuo ON jo hyvää käytöstä!
Suomalainen tapa? Kassajonon ohi ostoksia tekemättömät töykeästi kulkevat kassalla jonottavien takaa ohi... tuuppien ja tönien. Tajuamatta tai välittämättä sanoa: Anteeksi!
Pieni mies olen, mutta saatan minäkin suutahtaa kun yllättäen ja varottamatta takaa tuupataan selkään ja joskus on mielessä käynyt, jotta jos vaikka se takaakulkija onkin taskuvaras kun noin toimii. Toisinaan, myönnän kyllä, on ollut ärsytyskynnys matala ja olisi mieli tehnyt tuupata tönijää avokkaalla poskelle, sillä ei minuunkaan parane ventovieraan tulla koskemaan tai tuuppimaan, varsinkaan takaapäin. Vastaisuudessa kyyrerpää heilahtaa tönijän kylkiluihin, sillä vaikka ns. sivistyneitä olemme... " hyökkäykseen " vastataan puolustautuen- On helkkarin raivostuttavaa ja alentavaa olla tuupittu ja vain siksi, ettei takaa ohi pyrkijä saa suutaan auki.
Busseissa huomaa joskus vastaavaa. Ikkunapaikalla istuva ei osaa sanoa: Anteeksi, jäisin pois. Vaan rynnii sanaakaan sanomatta päälle ja ohi. Kerran olin polvileikkauksessa ollut ja toipilaana kaupankassalla jonottamassa. Eikös takana oleva paukapää tuupannut ostoskärryillä kintuille! Nilkan iho rullalla ja polven tikit repeytyivät osin auki kun kivusta säpsähdin. Kun mainitsin asiasta: Voitko olla tönimättä! sain päälleni mulkauksen: Mitäs seisot edessä. Silloin loppui pinna ja sanoin, tönäsepä uudelleen niin minä lyön. Vasta sitten tuli hajurakoa. Onneksi tällaista tapahtuu harvoin, mutta muiden huomioonottaminen tuntuu eräille yksilöille olevan kuin kirosana tai sitten päälle käveleminen on eräiden etuoikeus ja harrastus. Nuoret osaavat ottaa muut paremmin huomioon kuin keskiikäiset ylipainoiset eronneet muijat ja olevinaan varakkaat miehet. Hyvätuloiset käyttäytyvät yleensä hyvin, jopa liikenteessä!Voisikohan esimerkeistäsi tehdä sen johtopäätöksen, että "kun tuntee oman arvonsa, osaa antaa arvon toisillekin", vanhan sananlaskun mukaisesti.
- Marjut Opara ...
suomimiehet on sikoja käyttäytymään.Minun nigerialaiset miehet ja senegalista olevat on aina käyttäytyt hyvin.Naiset on kateellisia suomessa.Asun norjassa ja täällä on paljon paremmin pukeutuvia miehiä ja naisia.Miehet pitää värikkäämpiä vaatteita ja ovat tyylikkäitä.Suomessa kaikki kulkevat tummissa vaatteissa ja ovat pimeän peittämiä.Valoisuutta ei ole siellä edes käytöstavoissa.Se totta, suomessa ei käyttäydytä kovin kyvin vain murahdellaan kun pitäisi anteeksi lausua.Norjassa on toisin.Täällä saan huomionosoituksia miehiltä vaikka olen hiukan pyöristynyt suomessa minua nimiteltiin rehevyydestä.
- Mies vm 68
On varmaan vaikeaa elää, kun on noin TÄYDELLINEN!
- MARJUT ...
Mies vm 68 kirjoitti:
On varmaan vaikeaa elää, kun on noin TÄYDELLINEN!
TÄSSÄ SE NÄHTIIN.TEIT SEN TAAS.OLIN OIKEASSA!
- löytyy hyvin
läheltä.
Tämän päivän ihmisten
Kirjoittanut: "hoitaja" 20.1.2009 klo 23.31
on televisio.
Tämä on tungettu joka paikkaan: kouluihin, sairaaloihin, julkisiin tiloihin ja viimeisenä jo taskuunkin.
Eiköhän kohta aleta pitämään "kirjaa" keiltä kaikilta tämä "tv-hoito" puuttuu, ja määrätä laki että jokaisen polven on notkistuttava tämän "tv-hoitoon".
Tämän "tv-hoitajan" syleilyssä kun olet, niin et tarvitse omia aivoja laisinkaan. Johtuisikohan ehken juuri tästä, kun nykyinen maailman meno on aivotonta touhua, niinkuin tosi "hullujen" jutut.
Sitten näitä "hulluja" yritetään saada suljetuilla laitoksilla järkiinsä... ja yllätys yllätys taas "tv-hoitajan" avulla. Siis aivan täysi sekopäistä touhua!
Ihmiset tarvitsevat OIKEASTI kuuntelijaa, myös siellä kotona!
Eikä television hömmppä huuhaata! - Poikkeuksiakin
Itse asustelen pienellä paikkakunnalla, jossa huomaa kyllä, koska käyttäydytään hyvin ja koska huonosti. Liikennekulttuuri paikkakunnallani on todella hyvä. Autoilijat väistävät jalankulkijoita ja pyöräilijöitä. Pyörätuoleillakin kulkevat huomioidaan. Pyörätuolilla kulkevat huomioidaan myös liikkeissäkin. On itse avautuvia ovia tai korokkeita joiden avulla pääsee rappusten tai korkeiden kynnysten ohi/yli.
Mutta kaupassa kaikki onkin sitten toisin. Itse olen nuori aikuinen ja olen huomannut miten teinit ja vanhukset käyttäytyvät itsekeskeisesti esim. kaupan kassalla.
Jonotan ihan fiksusti kassalla ja jos edessäni on kaksi teini-ikäistä asioimassa, hetken päästä tulee lauma heidän ystäviään eteeni omien ostostensa kanssa. Tällaistako on hyvät käytöstavat? Tietääkseni paikan varaaminen kaupan kassajonosta ystävälaumalle ei ole hyvää käytöstä... On eri asia varata paikka ruokapöydästä tai leffateatterissa.
Toinen kassatapaus: Olen jälleen kassajonossa. Eteeni tulee ostoskorinsa kanssa vanhus hyvin röykeällä tavalla. Ei edes pyydä lupaa saada etuilla. Jos joku huomauttaa asiasta, tokaisee siihen vain että hänellä on vanhemman etuoikeus. Tietääkseni tämä vanhemman etuoikeus koskee ruokajonoja ja istumapaikkoja esimerkiksi bussissa.
Mitä te muut olette asiasta mieltä? - ...kiitos
Itse sanon aina bussinkuljettajalle päivää tai hei ja lähtiessä kiitos. Samoin kassaneideille ja hymyilen. Jos satun tulemaan ovelle ensin ja joku toinen on tulossa kanssa pidän ovea auki oli kyseessä vanhus tai nuori. Lapset kyllä saavat avata oman ovensa xD. On mukavaa myös jos joku avaa oven sinulle itsellesi. Varsinkin miehet saisivat käyttää tätä enemmän.
Ei ole kyseessä tasa-arvoisuudesta vaan herrasmies käytöksestä. Itse katson miestä tällöin ns. paremmalla silmällä jos edes vaivautuu pitämään ovea pari sekunttia auki.
Kyllä mun mielestä miehet ovat kadottaneet ne käytöstavat. Nykyään puhuvat vituista ja paskoista ym. "siveettömyyksistä" kuin arki päiväisistä asioista. Ja vielä pahempia ovat kännissä. Ei ole mitään vikaa sanoa ei(siis viinalle) ja käyttäytä kuin mies tai joten jotkut sanovat nössö eikä eläin.
Kaikki miehet jotka itse tunnet ovat just näitä "eläimiä" jonka vuoksi vaikea löytää sitä oikeaa seuraa. Lähden mielummin treffeille ihmisen kanssa joka vie mut leffaan tai viereiseen kuppilaan kuin kysyy että lähdetäänkö kapakkaan ottamaan parit ...
Mutta ei pidä yleistää että kaikki olisivat kadottaneet käytöstavat. Kuten alussa sanoin, ne pienet asiat, sanat ja käytökset voivat saada paljon aikaa.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksi olet riittämätön kaivatullesi?
Mistä asioista tunnet riittämättömyyden tunnetta kaipaamaasi ihmistä kohtaan? Miksi koet, että et olisi tarpeeksi hänell1453106- 1082533
- 512521
Aloitetaan puhtaalta pöydältä
Mukavaa iltaa mukaville. 😊 ❤️ ⚜️ Minusta ei kaikki täällä tykkää, eikä tarvitsekaan. Kun eivät ymmärrä, niin sitten ei2402188Koulussa opetetaan anaali- ja suuseksiä
"Kirjassa puhutaan varsin suorasukaisesti ”vehkeistä, flirttailusta, suostumisesta ja kieltäytymisestä, nautinnosta sekä4751826Mitkä on ne arvot?
Itselleni särähtää korvaan joka kerta kun kuulen arvoista ja arvomaailmasta. Olen miettinyt paljon, että mikä on se minu2481809- 1051775
Tavarakirppis lopettaa ilkivallan takia.
Tähänkö on jo Kajaanissa tultu? Onko lasten kuriomuus jo näin pitkällä, ei kait tätä aikuiset tee. Mikä on seuraava j91644Tätä et nähnyt tv:ssä: TTK-voittaja Anssi Heikkilä avautuu suhteesta Linnea Leinoon: "Sie annoit..."
Menikö voitto mielestäsi oikeaan osoitteeseen? Linnea Leino ja Anssi Heikkilä voittivat TTK:n vain 1,2 % erolla yleisöää151577R.I.P. Kristian Antila
Entinen huippumaalivahti ja -kiekkoilija menehtyi äkillisesti 44-vuotiaana. Kunnia muistolleen. https://www.iltalehti.fi231417