JEESUS RUOKKII VIISITUHATTA MIESTÄ
Joh. 6:1-15
(Rinnakkaisteksti Markus. 6:30-44)
--
Jeesus menee Galileaan, se on Tiberiaan, järven tuolle puolelle (1).
Jeesus nousi vuorelle ja istui sinne levähtämään opetuslapsinensa.
Rasittavan työn lomassa ovat lepohetket tarpeellisia- meillekkin.
Jeesuksesta kerrotaan, että hän usein vetäytyi autioon paikkaan rukoilemaan (Mark.6:46,, 1:35,. Luuk.6:12, 5:16).
Mutta he eivät saa olla rauhassa.
Jeesus näkee paljon kansaa tulevan tykönsä (5). Jeesuksen käy heitä sääli. Hän näkee sekä heidän hengellisen hädän, että ruumiilliset tarpeet. Johannes ei kerro tarkkaan kaikkia yksityiskohtia, mitä toisissa evankeliumeissa on kerrottu; Esim. miten Jeesus opetti kansaa ja paransi sairaita (Matt.14:14, Mark.6:34, Luuk.9:11).
Kun päivä oli jo pitkälle kulunut ,tuli kansan nälkä.
Heillä ei ollut muuta kuin viisi leipää ja kaksi kalaa (5-9).
Jeesus ottaa ne, siunaa ja murtaa leivät (11). Opetuslapset jakavat ne ja kalat kansalle. Viisituhatta miestä (ynnä naiset ja lapset) tulevat ravituiksi.
Ruuasta jää vielä ylikin kaksitoista täyttä vakallista (13).
Kun ihmiset näkivät sen tunnusteon, jonka Jeesus oli tehnyt, sanoivat he:
"Tämä on totisesti se profeetta, joka oli maailmaan tuleva" (14).
He haluavat väkisin tehdä Jeesuksesta kuninkaan, mutta Jeesus väistyy yksinäisyyteen vuorelle (15).
Jumala oli muinoin ravinnut israelilaisia leivättömässä erämaassa korpivaelluksen aikana. Jeesus myös saa vähät eväät riittämään suurelle kansanjoukolle.
Opetuslapset oppivat, että Jeesus täyttää ajallisetkin tarpeet hengellisten tarpeitten lisäksi ja runsain määrin.
Tämä ruokkimisihme on kerrottu kaikissa evankeliumeissa.
--
Isä meidän-rukouksessa anomme mekin: ”Anna meille tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme”.
Rukoiletko sinä Isä meidän-rukousta?
Jeesus ruokki viisituhatta miestä, Joh.6:1-15
10
298
Vastaukset
Virsi 193
--
1.
Autuuden ja armon sana
kulkee maihin kaukaisiin,
valheen vallat voittavana
tunkee kansain sydämiin,
särkee kahleet saatanan,
auttaa alta kuoleman.
2.
Valon, vapauden sana
kaataa väärät jumalat,
pelon muurit murtavana
johtaa kansat sokeat
valkeutta seuraamaan,
Herraa kunnioittamaan.
3.
Herran ristin, voiman sana
seurakunnan rakentaa,
lippunamme loistavana
Herran kansaa kokoaa,
rukouksen hengen suo,
vahvan uskalluksen tuo.
--
5.
Elämän ja toivon sana
antaa toivon elävän,
synnin vallan kaatajana
kuolemaan luo elämän.
Joka uskoo, elää saa,
Herra tiellään kuljettaa.- Trubaduuri
Niin, Jeesuksen kerrotaan ruokkineen!
On syytä muistaa että aina on ollut harhaisia ja hurmahenkisiä isottelijoita jotka ovat puhuneet suulla suuremmalla. Ei aikuisen kuulu uskoa todeksi pelkkiä tarinoita ja kertomuksia, vaan uskoa siis totella kaikkeuden Korkeinta, ihmiskunnan Luojaa, taivaallista Isää juuri sen mukaan, jotenka ihmisen Poika, Kristus opetti!
Eikä hän opettanut ihmisiä yrittämään ihmeiden tekemistä vaan auttamaan ja tukemaan itse kunkin lähimmäisiä.
Yhdessä, paljon todemmassa tarinassa, Kristuksen kera käveli pellon poikki muutama uskollinen opetuslapsi ja heidänkin oli sillä hetkellä nälkä. Silloin he taittovat nälkäänsä tähkäpäitä sapattina ja söivät näitä. Eikä juutalaisten vanhimmat, eikä papit ja kirjanoppineet siitä pitäneet, vaan vaati selitystä sillä. Jonka saa itse kukin lukea uudentestamentin puolelta. Ja myöskin ns. Pietarin kalansaaliskin on erityisen hyvä tarina. Jonka voi hyvinkin tiedostaa mahdolliseksi. Mutta jos joku ihminen ei näihin tarinoihin usko, niin ei se ihmisen uskoa edes alenna. Koska oikeaan uskoon ei kuulu tarinoiden todeksi uskominen ollenkaan. Siksipä Kristus opettikin ihmisille tuon Isä meidän rukouksen. Se on se ainut tarvittava ja käypä avain lukkoon joka sijaitsee rakkauden ovessa ja joka johtaa taivaallisen Isän sydämeen, ohi kirkkojen, ohi synagoogien, ohi moskeijoiden, ohi temppeleiden, ohi kappeleiden ja ohi kaikkien eksytysten. :)- lakkiluke (ei kirj.)
...babylonialainen rukous jumala Merodahille kauan ennen UT:n aikaa:
»Isämme, joka olet taivaassa, ole meille armollinen, Herra meidän Jumalamme. Pyhitetty olkoon sinun nimesi ja ylistetty olkoon sinun muistosi ylhäällä taivaassa ja täällä alhaalla maan päällä. Anna valtakuntasi hallita meitä, nyt ja iankaikkisesti. Vanhat pyhät miehet sanoivat, anna anteeksi kaikille mitä he ovat rikkoneet sinua vastaan. Älä johdata meitä kiusaukseen, vaan päästä meidät pahasta. Sillä sinun on valtakunta, ja sinä olet hallitseva kirkkaudessasi iankaikkisesti.»
- kuten sanoit
Jumala voi moninkertaistaa hyvien asioiden määärän ihmisen elämässä. Siunaus tarkoittikin VT:n aikana rikkautta ja runsasta lapsilukua jne. maallisia asioita.
Samoin perusteet vauraudelle löytyy Ut:n lupauksista.- .muualta
että piti vihata vanhempiaan, jättää perheensä, olla huolehtimatta huomisesta, muka taivaan linnutkaan eivät huolehdi. Hän oli perheetön vanhapoika joka kulki minne halusi ja hänen oppilaansakin olivat joutuneet jättämään perheensä. Onneksi normaali elämä sentään voitti kun Jeesusta ei kuulunut takaisin. Monikaan ei-kristitty ei olisi viitsinyt ruokkia tämän uuden uskonnon työtätekemättömiä huomisesta huolehtimattomia jäseniä joten onni kristinuskolle että käytännön järki voitti- ja pian.
- Niin myös munkit ja nunnat
Niin mielestäni kirkon pappien pitäisi antaa koko elämänsä Jumalalle ja seurakunnan hyväksi.
En muista olisiko yhtään pappia jolla olisi monta lasta, miljoonia euroja ja paljon maallista rikkautta! Niin myös munkit ja nunnat kirjoitti:
Niin mielestäni kirkon pappien pitäisi antaa koko elämänsä Jumalalle ja seurakunnan hyväksi.
En muista olisiko yhtään pappia jolla olisi monta lasta, miljoonia euroja ja paljon maallista rikkautta!Sanot: "Pappien pitäisi pysyä naimattomina"!
--
Mitä ajattelet seuraavasta Raamatun kohdasta:
1.Tim. 4:3
"... ja jotka kieltävät menemästä naimisiin ja nauttimasta ruokia, mitkä Jumala on luonut niiden nautittavaksi kiitoksella, jotka uskovat ja ovat tulleet totuuden tuntemaan".
Eikö Jumala luonut naisen avuksi miehelle?
(1.Moos.2:18)- .muualta
Tapio522 kirjoitti:
Sanot: "Pappien pitäisi pysyä naimattomina"!
--
Mitä ajattelet seuraavasta Raamatun kohdasta:
1.Tim. 4:3
"... ja jotka kieltävät menemästä naimisiin ja nauttimasta ruokia, mitkä Jumala on luonut niiden nautittavaksi kiitoksella, jotka uskovat ja ovat tulleet totuuden tuntemaan".
Eikö Jumala luonut naisen avuksi miehelle?
(1.Moos.2:18)koska lajimme lisääntyy suvullisesti nainen on muutakin kin "apu", vaikka nainen muinaisessa lähi-idässä nähtiin miestä alempana.
Kristinuskon molemmat perustajat elivät ikänsä naimattomina ja lapsettomina, ja Paavali jopa suositteli naimattomana pysymistä, siihenhän katoliset perustavat pappien naimattomuuden.Kaikilta sitä ei myöhemmin vaadittu koska se on mahdotonta ja noudatettuna johtaisi lajin sammumiseen.
- kaikkien puolesta!
Kirje Filippiläisille:
15 Jotkut tosin julistavat Kristusta vain kateudesta ja riidanhalusta, mutta toiset vilpittömin mielin.
15 Muutamat tosin julistavat Kristusta kateudestakin ja riidan halusta, mutta toiset hyvässä tarkoituksessa.
16 Nämä toimivat rakkaudesta, koska tietävät, että minun tehtäväni on puolustaa evankeliumia.
16 nämä tekevät sitä rakkaudesta, koska tietävät, että minut on pantu evankeliumia puolustamaan.
17 Nuo toiset taas julistavat Kristusta juonittelunhalusta, epäpuhtain mielin, ja uskovat näin tuottavansa minulle murhetta täällä vankeudessani.
17 nuo toiset taas julistavat Kristusta itsekkyydestä, epäpuhtaalla mielellä, luullen tuottavansa minulle murhetta kahleissani.
18 Mutta ei sillä väliä! Minä iloitsen siitäkin, kunhan Kristusta vain kaikin tavoin julistetaan, oli tarkoitus vilpitön tai ei. Minulla on vastedeskin aihetta iloita.
18 Vaan mitäpä tuosta, kunhan Kristusta vain tavalla tai toisella julistetaan, joko näön vuoksi tai totuudessa! Ja siitä minä iloitsen, ja olen vastakin iloitseva.
Elämä on Kristus! - kaks sikalaa
helppo homma, sanoisin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!
https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!4943977Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta
Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi483816Kiitos rakastamani,
tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan303049Nainen, olen huolissani sinusta
Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!902260- 1582068
- 1051760
- 1321624
Kello käy ja ilta pimenee
Alkaa jo väsyttämään kovasti. 🥱 Toivottelen hyvää yötä ja kauniita unia. Oman kulla kuvatuksia. 😊💤💖💤✨💤🌌 Lokakuun2541460Ruumisvaunut
Ompa järjen köyhyyttä vetää ruumiskärryjä pitkin kylää ja säikytellä ihmisiä. Vain Kuhmon hoitajat tähän pystyy.421308Seiska: Ensitreffit Anna nosti katsojien karvat pystyyn - Touhuaa tätä auton ratissa: "Älytöntä..."
Annan käytös herättää vahvoja tunteita. Huh, huh, näyttää kyllä aikamoisen vaaralliselta touhulta auton ratissa… Lue l71208