tuulilasiko kantava rakenne?

.......

Mistä saa tietää onko oman auton tuulilasi kantava rakenne? Osassa uudemmista autoista kai on ja osassa ei...? Tämä siksi, että jos on, niin pienikin halkeama tuulilasissa kuulemma aiheuttaa hylkäyksen katsastuksessa? Vai tietääkö joku pitääkö tämä paikkansa?

20

3404

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nykyisin monessa

      Kerroppa autosi merkki,niin kohta saat tietää onko sen tuulilasi kantavarakenne.

      • ......

        ja se halkeama on "pelkääjän" puolella ikkunan alareunassa. Noin 15 cm pitkä ja tulossa yläviistoon kohti lasin keskustaa... No onneksi nyt viime aikoina ei ole edennyt juuri lainkaan. Mutta jos se tuota linjaa jatkaa halki lasin niin taitanee se tulla juuri näkökentän korkeudelle.


      • ajoissa
        ...... kirjoitti:

        ja se halkeama on "pelkääjän" puolella ikkunan alareunassa. Noin 15 cm pitkä ja tulossa yläviistoon kohti lasin keskustaa... No onneksi nyt viime aikoina ei ole edennyt juuri lainkaan. Mutta jos se tuota linjaa jatkaa halki lasin niin taitanee se tulla juuri näkökentän korkeudelle.

        korjattavaksi niin ei se siitä enää mihinkääm jatku. Maksaa murto-osan uuden lasin hinnasta.


      • ......
        ajoissa kirjoitti:

        korjattavaksi niin ei se siitä enää mihinkääm jatku. Maksaa murto-osan uuden lasin hinnasta.

        Parista paikkaa tuota kyselin ja sanottiin, että nyt vain kerää lopputalven paljon nastoja yms lasiin ja vaihtaa sitten joskus uuteen. Elikkä ei kummassakaan paikassa edes suositeltu poraamista tms. Vastaus oli vain, että ei voi tehdä mitään...?


      • se...
        ...... kirjoitti:

        Parista paikkaa tuota kyselin ja sanottiin, että nyt vain kerää lopputalven paljon nastoja yms lasiin ja vaihtaa sitten joskus uuteen. Elikkä ei kummassakaan paikassa edes suositeltu poraamista tms. Vastaus oli vain, että ei voi tehdä mitään...?

        Kysyit vamaaankin uusia laseja myyvistä paikoista, vastaus oli kauppapoliittinen. Kysy Novus-liikkeistä, onnistuu!


      • 15 cm halkeaman
        se... kirjoitti:

        Kysyit vamaaankin uusia laseja myyvistä paikoista, vastaus oli kauppapoliittinen. Kysy Novus-liikkeistä, onnistuu!

        paikkaaminen onnistua. Poraamista voi tietysti kokeilla, mutta siitä ei ole mitään takeita, pysähtyykö halkeaminen vai ei.

        Ei muuta kuin uusi lasi tilalle - ja lasivakuutus uudelle lasille, jolloin korjaus on maksutonta.


    • kiki  

      Perjantaina katsastuskessa vaikka auto oli sentään MERSU, ja ihan pikkuvikojen takia mm:

      Vasemman etupyörän ripustukset lähes irti
      ABS ei muka toimi
      Liikaa ruostetta tavaovissa (näkyy sisälle noin 5 cm matkalla alhaalta)
      Muka rekisterivalojen ympärys niin ruostunut että näkyy valkoista valoa taaksepäin
      vain oikea takapyörä toimii vetävänä pyöränä.

      Että kyllä nykyjään joka paikka on kantavaa rakennetta, kun ei edes ovissa saa olla pientä ruostetta...

      • ei mersua

        ei mersua voida hylätä, se on paras auto, se ei ruostu tai hajoa.

        Hauska muuten tuo paskapuhe täällä, että tuulilasi olisi kantava.

        Kyllä varmaan teidän mielestä voi tulla hylkäys, jos on poistettu autosta, jokin kantava tarra...


    • onko se

      kantavaa rakennetta, mutta jopa 70 % korin yläosan vääntöjäykkyydestä saattaa olla tuulilasilla, sen takia sen kunto ja kiinnitys ovat tärkeitä.

    • liimalasi

      niin kaipa se silloin katsotaan kantavaksi rakenteeksi.Mutta eiköhän se hylkäys tule vain jos halkeama on kuljettajan näkökentässä.

      • Katsastaja hyväksyi haljenneen tuulilasin, kun
        halkeama ei ollut näkökentässä. Jos halkeeama
        ulottuu tuulilasin reunasta johonkin toiseen
        reunaan, niin menee vaihtoon.


      • niin se

        Liimalasi ja loppu riippuu halkeamien laadusta ja koosta ja sijainnista sekä jos on erityisen kulunut.
        Jos laminoidunlasin pintakerroksessa on halkeama ja se ei haitaa pahemmin (jos esim. hartsilla paikattu) ja on näkökentässä, niin ei ole hylsyä tullut.


      • niin se kirjoitti:

        Liimalasi ja loppu riippuu halkeamien laadusta ja koosta ja sijainnista sekä jos on erityisen kulunut.
        Jos laminoidunlasin pintakerroksessa on halkeama ja se ei haitaa pahemmin (jos esim. hartsilla paikattu) ja on näkökentässä, niin ei ole hylsyä tullut.

        henkilöautoissa tuulilasi on korin kantavaa rakennetta. Joku poikkeus rungollisten ja avoautojen lisäksi saattaa olla, mutta ei nyt tule mieleen.


      • käytännössä kokeiltu
        Täpinä kirjoitti:

        Katsastaja hyväksyi haljenneen tuulilasin, kun
        halkeama ei ollut näkökentässä. Jos halkeeama
        ulottuu tuulilasin reunasta johonkin toiseen
        reunaan, niin menee vaihtoon.

        Kakkosautossa oli edellisen omistajan jäljiltä lähes koko lasin mittainen halkeama joka oli saatu pysäytettyä ennen toista reunaa poraamalla reikä ja täyttämällä se lasiliimalla.

        Ihme on mikä lasiliike tuon on suostunut edes tekemään koska liimalasi on kantavaa rakennetta eikä noin pahasti haljennut lasi kanna enää mitään.

        Yhtä kaikki, edellinen omistaja vakuutti että hän on katsastanut auton sellaisenaan ja auto menee konttorilta läpi mikäli halkeama ei ole lasin laidasta laitaan tai kuljettajan näkökentässä.

        Piti näköjään paikkansa koska katsastin auton kertaalleen ilman ongelmia ennen lasinvaihtoa joka maksoi nakkirahoja (170€) auton hintaan verrattuna ja turvallisuus parani huimasti kun uudesta lasista näkee läpi jopa kevään vasta-aurinkoon ajettaessa.

        Suosittelen kyllä ehdottomasti lasin vaihtoa mikäli se on muutenkin jo vähän hiekan sumentama. Ei se niin kauheasti maksa ja ero vanhaan lasiin on melkoinen jo muutaman vuoden ikäisessä autossa.


      • sekaisin?
        käytännössä kokeiltu kirjoitti:

        Kakkosautossa oli edellisen omistajan jäljiltä lähes koko lasin mittainen halkeama joka oli saatu pysäytettyä ennen toista reunaa poraamalla reikä ja täyttämällä se lasiliimalla.

        Ihme on mikä lasiliike tuon on suostunut edes tekemään koska liimalasi on kantavaa rakennetta eikä noin pahasti haljennut lasi kanna enää mitään.

        Yhtä kaikki, edellinen omistaja vakuutti että hän on katsastanut auton sellaisenaan ja auto menee konttorilta läpi mikäli halkeama ei ole lasin laidasta laitaan tai kuljettajan näkökentässä.

        Piti näköjään paikkansa koska katsastin auton kertaalleen ilman ongelmia ennen lasinvaihtoa joka maksoi nakkirahoja (170€) auton hintaan verrattuna ja turvallisuus parani huimasti kun uudesta lasista näkee läpi jopa kevään vasta-aurinkoon ajettaessa.

        Suosittelen kyllä ehdottomasti lasin vaihtoa mikäli se on muutenkin jo vähän hiekan sumentama. Ei se niin kauheasti maksa ja ero vanhaan lasiin on melkoinen jo muutaman vuoden ikäisessä autossa.

        "Ihme on mikä lasiliike tuon on suostunut edes tekemään koska liimalasi on kantavaa rakennetta eikä noin pahasti haljennut lasi kanna enää mitään."

        Eihän se tuulilasi ole koskaan auton kantavaa rakennetta. Sensijaan auton korin vääntöjäykkyydestä voi olla huomattava osa etu- ja takalasin kiinnityksen varassa.
        Tämä ei vaikuta auton kantavuuteen vaan ajotuntuman tukevuuteen verrattuna löysempään korirakenteeseen, joka joustaa enemmän.


    • harvoin kokonaan

      halki, kun se on laminoitu niin sisäpuolen lasissa se halkeama on äärimmäisen harvoin

    • alkuperäisiin kysymyksiin

      Ketjussa ei oikeastaan selvinnyt vastauksia ekan viestin vastauksiin.
      Eli mistä saa tietää onko tuulilasi kantavaa rakennetta. (esim nyt juuri toyotan).
      Lisäksi pitääkö halkeaman siis olla näkökentässä ennen kuin sen takia hylätään katsastuksessa? Ja miten näkökenttä nyt sitten määritellään (sehän riippuu mm ajajan pituudesta;))

      • alkuperäisiin kysymyksiin...?

        Eli onko se tuulilasi kantavaa rakennetta vai ei??
        Ja jos on niin missä automerkeissä on ja missä ei?


      • kysymys tuli mieleen

        ainakin matkustajan airbag kojelaudasta pullahtaessaan saattaa ottaa "tukea" tuulilasista, en tiedä miten halkeama vaikuttaisi siinä tapauksessa. Luulisi ainakin että liimat täytyy olla lujia jottei lasi irtoa liimauksestaan kun tyyny pamahtaa.

        Tuli vielä toinenkin kysymys mieleen, nykyään joissain autoissa on lasikattokin niin jos semmoinen halkeaa niin mahtaa tulla eksoottisen tyyriiksi sen uusiminen, lieneekö vielä osa kantavaa rakennettakin :D


      • ne nastat ja kivet...
        kysymys tuli mieleen kirjoitti:

        ainakin matkustajan airbag kojelaudasta pullahtaessaan saattaa ottaa "tukea" tuulilasista, en tiedä miten halkeama vaikuttaisi siinä tapauksessa. Luulisi ainakin että liimat täytyy olla lujia jottei lasi irtoa liimauksestaan kun tyyny pamahtaa.

        Tuli vielä toinenkin kysymys mieleen, nykyään joissain autoissa on lasikattokin niin jos semmoinen halkeaa niin mahtaa tulla eksoottisen tyyriiksi sen uusiminen, lieneekö vielä osa kantavaa rakennettakin :D

        ... sinne lasikattoon sinkoavat. En ole kuullut ensimmäistäkään tapausta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kunpa minä tietäisin

      Olisipa minulla tietoa, siitä oletko sinä nainen kiinnostunut minusta, miehestä joka tätäkirjoittaa, vai olenko minä aiv
      Ikävä
      30
      2836
    2. paras asia kaivatussasi?

      ❤️‍🔥
      Ikävä
      143
      2696
    3. Vihaan sua todella paljon.

      Tiedoksi vaan 🙃
      Ikävä
      137
      2227
    4. Syitä välttelyyn

      En ennen ole kokenut tällaista. Miksi vältellään jos on ihastunut vai onko se aina merkki siitä ettei kiinnosta?
      Ikävä
      116
      2153
    5. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

      Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      13
      1910
    6. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

      Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      178
      1450
    7. Tiedätkö ketään toista jolla on sama kaivattu

      Eli joka ikävöisi samaa henkilöä tällä palstalla? Tai muualla? Tiedätkö miten kaivattu suhtautuu tähän toiseen verrattu
      Ikävä
      31
      1246
    8. Miksi kaivattunne

      ei pystynyt koskaan kertomaan tunteistaan? Teitkö oikean valinnan kun lähdit etääntymään? Kuinka kauan olisi pitänyt odo
      Ikävä
      95
      1214
    9. Pelottaa kohdata hänet

      En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      89
      1182
    10. Olisin halunnu vaan tutustua

      Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      38
      1138
    Aihe