tuulilasiko kantava rakenne?

.......

Mistä saa tietää onko oman auton tuulilasi kantava rakenne? Osassa uudemmista autoista kai on ja osassa ei...? Tämä siksi, että jos on, niin pienikin halkeama tuulilasissa kuulemma aiheuttaa hylkäyksen katsastuksessa? Vai tietääkö joku pitääkö tämä paikkansa?

20

3337

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nykyisin monessa

      Kerroppa autosi merkki,niin kohta saat tietää onko sen tuulilasi kantavarakenne.

      • ......

        ja se halkeama on "pelkääjän" puolella ikkunan alareunassa. Noin 15 cm pitkä ja tulossa yläviistoon kohti lasin keskustaa... No onneksi nyt viime aikoina ei ole edennyt juuri lainkaan. Mutta jos se tuota linjaa jatkaa halki lasin niin taitanee se tulla juuri näkökentän korkeudelle.


      • ajoissa
        ...... kirjoitti:

        ja se halkeama on "pelkääjän" puolella ikkunan alareunassa. Noin 15 cm pitkä ja tulossa yläviistoon kohti lasin keskustaa... No onneksi nyt viime aikoina ei ole edennyt juuri lainkaan. Mutta jos se tuota linjaa jatkaa halki lasin niin taitanee se tulla juuri näkökentän korkeudelle.

        korjattavaksi niin ei se siitä enää mihinkääm jatku. Maksaa murto-osan uuden lasin hinnasta.


      • ......
        ajoissa kirjoitti:

        korjattavaksi niin ei se siitä enää mihinkääm jatku. Maksaa murto-osan uuden lasin hinnasta.

        Parista paikkaa tuota kyselin ja sanottiin, että nyt vain kerää lopputalven paljon nastoja yms lasiin ja vaihtaa sitten joskus uuteen. Elikkä ei kummassakaan paikassa edes suositeltu poraamista tms. Vastaus oli vain, että ei voi tehdä mitään...?


      • se...
        ...... kirjoitti:

        Parista paikkaa tuota kyselin ja sanottiin, että nyt vain kerää lopputalven paljon nastoja yms lasiin ja vaihtaa sitten joskus uuteen. Elikkä ei kummassakaan paikassa edes suositeltu poraamista tms. Vastaus oli vain, että ei voi tehdä mitään...?

        Kysyit vamaaankin uusia laseja myyvistä paikoista, vastaus oli kauppapoliittinen. Kysy Novus-liikkeistä, onnistuu!


      • 15 cm halkeaman
        se... kirjoitti:

        Kysyit vamaaankin uusia laseja myyvistä paikoista, vastaus oli kauppapoliittinen. Kysy Novus-liikkeistä, onnistuu!

        paikkaaminen onnistua. Poraamista voi tietysti kokeilla, mutta siitä ei ole mitään takeita, pysähtyykö halkeaminen vai ei.

        Ei muuta kuin uusi lasi tilalle - ja lasivakuutus uudelle lasille, jolloin korjaus on maksutonta.


    • kiki  

      Perjantaina katsastuskessa vaikka auto oli sentään MERSU, ja ihan pikkuvikojen takia mm:

      Vasemman etupyörän ripustukset lähes irti
      ABS ei muka toimi
      Liikaa ruostetta tavaovissa (näkyy sisälle noin 5 cm matkalla alhaalta)
      Muka rekisterivalojen ympärys niin ruostunut että näkyy valkoista valoa taaksepäin
      vain oikea takapyörä toimii vetävänä pyöränä.

      Että kyllä nykyjään joka paikka on kantavaa rakennetta, kun ei edes ovissa saa olla pientä ruostetta...

      • ei mersua

        ei mersua voida hylätä, se on paras auto, se ei ruostu tai hajoa.

        Hauska muuten tuo paskapuhe täällä, että tuulilasi olisi kantava.

        Kyllä varmaan teidän mielestä voi tulla hylkäys, jos on poistettu autosta, jokin kantava tarra...


    • onko se

      kantavaa rakennetta, mutta jopa 70 % korin yläosan vääntöjäykkyydestä saattaa olla tuulilasilla, sen takia sen kunto ja kiinnitys ovat tärkeitä.

    • liimalasi

      niin kaipa se silloin katsotaan kantavaksi rakenteeksi.Mutta eiköhän se hylkäys tule vain jos halkeama on kuljettajan näkökentässä.

      • Katsastaja hyväksyi haljenneen tuulilasin, kun
        halkeama ei ollut näkökentässä. Jos halkeeama
        ulottuu tuulilasin reunasta johonkin toiseen
        reunaan, niin menee vaihtoon.


      • niin se

        Liimalasi ja loppu riippuu halkeamien laadusta ja koosta ja sijainnista sekä jos on erityisen kulunut.
        Jos laminoidunlasin pintakerroksessa on halkeama ja se ei haitaa pahemmin (jos esim. hartsilla paikattu) ja on näkökentässä, niin ei ole hylsyä tullut.


      • niin se kirjoitti:

        Liimalasi ja loppu riippuu halkeamien laadusta ja koosta ja sijainnista sekä jos on erityisen kulunut.
        Jos laminoidunlasin pintakerroksessa on halkeama ja se ei haitaa pahemmin (jos esim. hartsilla paikattu) ja on näkökentässä, niin ei ole hylsyä tullut.

        henkilöautoissa tuulilasi on korin kantavaa rakennetta. Joku poikkeus rungollisten ja avoautojen lisäksi saattaa olla, mutta ei nyt tule mieleen.


      • käytännössä kokeiltu
        Täpinä kirjoitti:

        Katsastaja hyväksyi haljenneen tuulilasin, kun
        halkeama ei ollut näkökentässä. Jos halkeeama
        ulottuu tuulilasin reunasta johonkin toiseen
        reunaan, niin menee vaihtoon.

        Kakkosautossa oli edellisen omistajan jäljiltä lähes koko lasin mittainen halkeama joka oli saatu pysäytettyä ennen toista reunaa poraamalla reikä ja täyttämällä se lasiliimalla.

        Ihme on mikä lasiliike tuon on suostunut edes tekemään koska liimalasi on kantavaa rakennetta eikä noin pahasti haljennut lasi kanna enää mitään.

        Yhtä kaikki, edellinen omistaja vakuutti että hän on katsastanut auton sellaisenaan ja auto menee konttorilta läpi mikäli halkeama ei ole lasin laidasta laitaan tai kuljettajan näkökentässä.

        Piti näköjään paikkansa koska katsastin auton kertaalleen ilman ongelmia ennen lasinvaihtoa joka maksoi nakkirahoja (170€) auton hintaan verrattuna ja turvallisuus parani huimasti kun uudesta lasista näkee läpi jopa kevään vasta-aurinkoon ajettaessa.

        Suosittelen kyllä ehdottomasti lasin vaihtoa mikäli se on muutenkin jo vähän hiekan sumentama. Ei se niin kauheasti maksa ja ero vanhaan lasiin on melkoinen jo muutaman vuoden ikäisessä autossa.


      • sekaisin?
        käytännössä kokeiltu kirjoitti:

        Kakkosautossa oli edellisen omistajan jäljiltä lähes koko lasin mittainen halkeama joka oli saatu pysäytettyä ennen toista reunaa poraamalla reikä ja täyttämällä se lasiliimalla.

        Ihme on mikä lasiliike tuon on suostunut edes tekemään koska liimalasi on kantavaa rakennetta eikä noin pahasti haljennut lasi kanna enää mitään.

        Yhtä kaikki, edellinen omistaja vakuutti että hän on katsastanut auton sellaisenaan ja auto menee konttorilta läpi mikäli halkeama ei ole lasin laidasta laitaan tai kuljettajan näkökentässä.

        Piti näköjään paikkansa koska katsastin auton kertaalleen ilman ongelmia ennen lasinvaihtoa joka maksoi nakkirahoja (170€) auton hintaan verrattuna ja turvallisuus parani huimasti kun uudesta lasista näkee läpi jopa kevään vasta-aurinkoon ajettaessa.

        Suosittelen kyllä ehdottomasti lasin vaihtoa mikäli se on muutenkin jo vähän hiekan sumentama. Ei se niin kauheasti maksa ja ero vanhaan lasiin on melkoinen jo muutaman vuoden ikäisessä autossa.

        "Ihme on mikä lasiliike tuon on suostunut edes tekemään koska liimalasi on kantavaa rakennetta eikä noin pahasti haljennut lasi kanna enää mitään."

        Eihän se tuulilasi ole koskaan auton kantavaa rakennetta. Sensijaan auton korin vääntöjäykkyydestä voi olla huomattava osa etu- ja takalasin kiinnityksen varassa.
        Tämä ei vaikuta auton kantavuuteen vaan ajotuntuman tukevuuteen verrattuna löysempään korirakenteeseen, joka joustaa enemmän.


    • harvoin kokonaan

      halki, kun se on laminoitu niin sisäpuolen lasissa se halkeama on äärimmäisen harvoin

    • alkuperäisiin kysymyksiin

      Ketjussa ei oikeastaan selvinnyt vastauksia ekan viestin vastauksiin.
      Eli mistä saa tietää onko tuulilasi kantavaa rakennetta. (esim nyt juuri toyotan).
      Lisäksi pitääkö halkeaman siis olla näkökentässä ennen kuin sen takia hylätään katsastuksessa? Ja miten näkökenttä nyt sitten määritellään (sehän riippuu mm ajajan pituudesta;))

      • alkuperäisiin kysymyksiin...?

        Eli onko se tuulilasi kantavaa rakennetta vai ei??
        Ja jos on niin missä automerkeissä on ja missä ei?


      • kysymys tuli mieleen

        ainakin matkustajan airbag kojelaudasta pullahtaessaan saattaa ottaa "tukea" tuulilasista, en tiedä miten halkeama vaikuttaisi siinä tapauksessa. Luulisi ainakin että liimat täytyy olla lujia jottei lasi irtoa liimauksestaan kun tyyny pamahtaa.

        Tuli vielä toinenkin kysymys mieleen, nykyään joissain autoissa on lasikattokin niin jos semmoinen halkeaa niin mahtaa tulla eksoottisen tyyriiksi sen uusiminen, lieneekö vielä osa kantavaa rakennettakin :D


      • ne nastat ja kivet...
        kysymys tuli mieleen kirjoitti:

        ainakin matkustajan airbag kojelaudasta pullahtaessaan saattaa ottaa "tukea" tuulilasista, en tiedä miten halkeama vaikuttaisi siinä tapauksessa. Luulisi ainakin että liimat täytyy olla lujia jottei lasi irtoa liimauksestaan kun tyyny pamahtaa.

        Tuli vielä toinenkin kysymys mieleen, nykyään joissain autoissa on lasikattokin niin jos semmoinen halkeaa niin mahtaa tulla eksoottisen tyyriiksi sen uusiminen, lieneekö vielä osa kantavaa rakennettakin :D

        ... sinne lasikattoon sinkoavat. En ole kuullut ensimmäistäkään tapausta.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mihin kaivattusi

      Ja sinun juttusi kaatui?
      Ikävä
      78
      2892
    2. En löydä sinua

      En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k
      Ikävä
      23
      2742
    3. Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän

      Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi
      Maailman menoa
      107
      2342
    4. Opettelen sun jokaisen virheen

      ja rakastan sua.
      Ikävä
      35
      1668
    5. Hajoaako persut kuten 2017?

      https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen
      Maailman menoa
      240
      1568
    6. Mihin se sysipska hävisi?

      Katso Frida Kahlo elämäkerta ja opi.
      Ikävä
      32
      1537
    7. Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle

      IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt
      Kankaanpää
      40
      1495
    8. Mitä haluat oikeasti

      Mun ymmärtävän? Sitäkö ettet rakasta ja ole valmis mihinkään?
      Ikävä
      28
      1290
    9. Ne oli ne hymyt

      Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä
      Ikävä
      20
      1256
    10. Mitä uskot sinun

      Ja kaivattusi välillä tulevan tapahtumaan lähiaikoina
      Ikävä
      95
      1181
    Aihe