Mitä vielä voisin tehdä ? Jalkapohjassa todettu kalvojänteen tulehdus n 7 kk sitten. On kokeiltu tulehduskipulääkettä sairasloman kera, yöllä käytettävää kenkää n 3 kk, fysioterapiaa, jalka on ollut sidoksissa 2 kertaa noin vko:n kerrallaan, yksilöllisiä pohjallisia, venytyksiä ja jne... Auttaisikohan kortisoonipistos ? Olen aina ollut kova kävelemään ja pohkeet ovat todella kireät. Venyttely ei tunnu auttavan. Usko tässä alkaa jo loppumaan...Jos vain vielä joku jotain keksis, olen valmis kokeilemaan. Liikkeelle lähtö on todella tuskaisaa ja vaikuttaa jo koko elämään Toinenkin jalka tuntuu oireilevan...
Jalkapohjan kipu
8
1667
Vastaukset
- kunt
Monet kivut, myös jaloissa lähtee juuri venyttelyllä, jos väität ettei venyttely tunnu auttavan, olet joko laiska venyttelemään, tai sitten tekniikka ei oleihan oikea, mikään muutama sekunti ei riitä, vaan pitää keskittyä siihen mitä tekee ja tehdä se kunnolla.
- noinkaan
No ei todella se noinkaan ole. On tulehduksia, jotka istuvat tiukasti niin jänteissä kuin jännetupeissa, vaikka kuinka venyttelisit. Ja jatkuvat kova kipu rajoittaa sitä venyttelyn sietokykyäkin. Nim. kokemusta on.
- kunt
noinkaan kirjoitti:
No ei todella se noinkaan ole. On tulehduksia, jotka istuvat tiukasti niin jänteissä kuin jännetupeissa, vaikka kuinka venyttelisit. Ja jatkuvat kova kipu rajoittaa sitä venyttelyn sietokykyäkin. Nim. kokemusta on.
tietysti tulehdukset on aina ensin hoidettava pois, mutta voi sen verran yleistää että jos kaikki laiskiaiset viitsis edes joskus venytellä kunnolla, olis heillä pitemmällä aikavälillä paljon vähemmän kipuja, mutta on kai helpompi hakea apteekista kipulääkettä. Yks kaverikin vaan jaksoi hoke että kun sattuu venytellessä, niin ei viitti, mutta kun sai fys.terapeutilta tarkat ja hyvät ohjeet (määräyksen) venyttelyihin, niin jopa lakkas sattumasta.
- linkistä
vanhoja keskusteluja aiheesta. http://keskustelu.suomi24.fi/terveys_show.fcgi?category=97&conference=4500000000000198&posting=22000000023691888
- mievaan--
Hoida itsellesi kunnon jalkineet, ethän käytä korkeita korkoja. Tarvitset kengät joissa n. 3 sentin korko, ei siis tasapohjaiset ja iskuvaimentmiella varustelut (tai sellaisilla tukipohjallisilla). Tukipohjallinen (ennen kalliin pohjallisen teettämistä kokeile sellaista Taccon Player urheilujalkinepohjallista, maksaa n. 5 e tavarataloissa yms.) ja jos kipua on kävellessä paljon, osta lisäksi silikonityynyt kaaren tueksi.
Venyttelyjä saa tehdä usein. Aiemman linkin golfpallokikka varmaan oiva. Yritä kehittää jalan etuosan voimaa, varsinkin ulkosyrjä on usein liian heikko eli pikkuvarpaan ja sitä seuraavan varpaan puoli.
Kortisonipiikki voisi auttaa hieman kivun ja tulehduksen vähentämisessä, mutta (kummankin!) jalan lihasten vahvistamiseen ei siitä ole apua, se pitää itse tehdä, ettei vaiva uusiudu.
Voi olla pitkäaikainen vaiva, varsinkin jos on jotain rakenteellista syytä. Esim. jäykkä nivel isovarpaassa, niin ettei kalvoa voi omin käsin venyttämälläkään saada maksimiasentoon. Tai sitten myös jalkapöydän lyhyys eli lyhyt jalka.
Jalkaa voi varovasti hieroa ja venytellä itse joka ilta, että tulehduksen aiheuttama nestekertymä vajuu. Voisit kokeilla myös kylmägeeliä kipeään kohtaan, jos särkyä on iltaisin ja öisin. - sama vaiva
Hei minulla on sama vaiva . Talvisin etenkin jalkapohja kipenee kovasti. Erityispohjalliset ovat olleet jo 4 vuotta työkengissä ja lenkkareissa. Tennispallolla olen hieronut jalkapohjia ja oven karmia vastaan venyttänyt. Nyt taas ollut noin kuukauden tosi kipeet jalat. Kaari on kireä ja pohjaan koskee kun lähtee kävelemään.Kiinnostuin tuosta venytyksestä yöllä ja kengästä. Mistä niitä saa? Olisin kiitollinen tiedosta. Kiva saada tietoa kun ei oikein työpaikkalääkärissä tästä tullut ainakaan tietoa. Aattelin jotta tähän ei ole mitään tehtävissä. Kärsittävä vain kiltisti aina nämä tulehdus ja kipukuudaudet, kesää odotellessa.
- Roosa100
On se lohduttavaa tietää että muillakin on samanlaisia ongelmia. "Yökenkä" on ollut työpaikkalääkärin lähetteellä lainaksi saatu plantaari-faskiittilasta. ( en ole varma tuosta virallisesta nimestä )Käytetään yöllä ja yllättävää kyllä sen kanssa oppii nukkumaan. On niitä ainoita keinoja jotka ovat vaivaan vähän auttaneet. Venyttelykin auttaa aina aika ajoin ja joskus taas tuntuu että venyttelystäkin vaan pahenee...Talvesta ja kylmästä ei pidä, olin marrakuussa reissussa ja siellä lämpimässä jalkakin oli paljon parempi. Mukavaa talvenjatkoa ja toivottaasti saat apua ongelmaasi
- sama vaiva
Roosa100 kirjoitti:
On se lohduttavaa tietää että muillakin on samanlaisia ongelmia. "Yökenkä" on ollut työpaikkalääkärin lähetteellä lainaksi saatu plantaari-faskiittilasta. ( en ole varma tuosta virallisesta nimestä )Käytetään yöllä ja yllättävää kyllä sen kanssa oppii nukkumaan. On niitä ainoita keinoja jotka ovat vaivaan vähän auttaneet. Venyttelykin auttaa aina aika ajoin ja joskus taas tuntuu että venyttelystäkin vaan pahenee...Talvesta ja kylmästä ei pidä, olin marrakuussa reissussa ja siellä lämpimässä jalkakin oli paljon parempi. Mukavaa talvenjatkoa ja toivottaasti saat apua ongelmaasi
Kiitokset sinulle vinkistä pitää kysäistä lääkäriltä sitä. Niin sama minulla talvi ja kesällä sateiset ilmat tekee jalkapohjan kipeäksi. Pahimmillaan sitä ei todella voi venyttää taikka hieroa. Vaikka jalkahieronta on aika ihanaa. Hyvää jatkoa myös sinulle.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Moikka rakas
Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa216565Malmin tapaus on järkyttävä
Kolme ulkomaalaistaustaista miestä raiskasi nuoren tytön tavalla, jota ei meinaa uskoa todeksi. Mikä voisi olla oikeampi5552261- 1471857
- 831235
HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?
https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa971032- 72970
Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan
Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.81915Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä
Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E10833- 32830
Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?
Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon147757