AMK:t Laurea ja Metropolia

abibi

Heipähei!

Voisiko joku ystävällisesti kertoa näistä kouluista? Esimerkiksi minkälaista opiskelu on jne. Kertokaa kaikki mitä mieleenne tulee kyseisistä oppilaitoksista.
Kiitos.

35

5179

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yks tärkee juttu

Laureassa on vahva uskontomainen taustafilosofia LBD eli learning by developing. Siihen pitää _kaikkien_ uskoa tai muuten joutuu maikkojen epäsuosioon, ei pääse mukaan projekteihin aikä valmistu koskaan. Yleensä kaikki opiskelu tapahtuu projekteissa ja projektit pitäis hankkia itse ellet siis ole maikkojen erityis suosiossa.

Metropoliassa meno on vapaampaa. Hoitoalalla Metropolialla on itse oikeuettu asema, koska kätilöt koulutetaan kättärillä ja sairaanhoitajat Meilahden sairaalan kupeessa jne. Mitään ihmeen projektiuskontoja ei tarvita kun koko ajan ollaan siellä sairaalaympäsristössä kumminkin - välillä opiskellaan luokassa ja välillä osastoilla.

Metropolialaiset pääsevät kaikki töihin, Laureasta ei pääse kaikki. Vaikka mitään pedagogiikka uskovaisia ei Metropoliassa ole, niin opiskelu Metropoliassa vaatii kuitenkin pitkää pinnaa Tuubi-uskovaisten kanssa ja sähköpostien toimimattomuuden sietoa.

• Tuubaa

En tiedä onko Laureassa joka paikassa käytössä tuo LBD, mutta se jakaa mielipiteet aika selvästi. Toiset inhoavat yli kaiken, toiset tykkäävät kovasti. Itse olen kuullut vähän enemmän negatiivista, suhde joku 65/35. Eli tutustu Laurean sivuilla tuohon käytössä olevaan systeemiin ja katso sopiiko sinulle.

Metropoliasta kannattaa muistaa, että siinä yhdistyivät matalampiorganisaatioinen ja nopeasti muutoksiin kyennyt EVTEK ja byrokraattinen Stadia. Mitään yhteistä nimittäjää on vaikea sanoa, tutustu koulutusohjelmiin niin löydät varmasti enemmän tietoa.

• korkea taso
        Tuubaa kirjoitti:

En tiedä onko Laureassa joka paikassa käytössä tuo LBD, mutta se jakaa mielipiteet aika selvästi. Toiset inhoavat yli kaiken, toiset tykkäävät kovasti. Itse olen kuullut vähän enemmän negatiivista, suhde joku 65/35. Eli tutustu Laurean sivuilla tuohon käytössä olevaan systeemiin ja katso sopiiko sinulle.

Metropoliasta kannattaa muistaa, että siinä yhdistyivät matalampiorganisaatioinen ja nopeasti muutoksiin kyennyt EVTEK ja byrokraattinen Stadia. Mitään yhteistä nimittäjää on vaikea sanoa, tutustu koulutusohjelmiin niin löydät varmasti enemmän tietoa.

Metropolia on kaikilla tunnusluvuilla mitattuna Suomen vetovoimaisin ja tasokkain amk. Varsinkin sosiaali- ja terveysala ja Bulevardin insinöörialat ovat huippuja. Huippusijaintikin niillä on pääkaupungin ytimessä.

• jotku opet ja reksi tykkää
        Tuubaa kirjoitti:

Opiskelijoilla tuo LBD:n inhoprosentti on lähellä 100%. Reksi tykkää ja jotkut opettajat, varsinkin ne jotka nuoleskelee reksiä kieli ruskeena. Ehkä jotkut suosikkioppilaat tykkää myös, tai ainakin on tykkäävinään koska siitä on heille hyötyä.

Jos todistuksesi on niin hyvä että voit valita, niin mene Metropoliaan. Ehdottomasti!

• Mikä mättää?
        jotku opet ja reksi tykkää kirjoitti:

Opiskelijoilla tuo LBD:n inhoprosentti on lähellä 100%. Reksi tykkää ja jotkut opettajat, varsinkin ne jotka nuoleskelee reksiä kieli ruskeena. Ehkä jotkut suosikkioppilaat tykkää myös, tai ainakin on tykkäävinään koska siitä on heille hyötyä.

Jos todistuksesi on niin hyvä että voit valita, niin mene Metropoliaan. Ehdottomasti!

Joku opettaja Laureasta sainoi, että luku olisi 50/50. Itse en ole kuullut muuta kuin pelkkiä negatiivisia kommentteja opiskelijoilta.

Mikä mättää? Onko vika järjestelmässä, sen toteuttajissa vai siihen pakotetuissa opiskelijoissa? :)

• Laurean opiskelija
        Mikä mättää? kirjoitti:

Joku opettaja Laureasta sainoi, että luku olisi 50/50. Itse en ole kuullut muuta kuin pelkkiä negatiivisia kommentteja opiskelijoilta.

Mikä mättää? Onko vika järjestelmässä, sen toteuttajissa vai siihen pakotetuissa opiskelijoissa? :)

itse inhoan Lbd:tä ja ryhmätyöt ovat kamalinta opiskelussa. Näiden töiden tekeminen itsessään oppimistehtävinä ei ole kamalaa, mutta se että ne pitäisi tehdä ryhmätöinä on. Mielestäni jokaisen opiskelijan tulsi tehdä yksin vastaavanlaiset työt kuin mitä ryhmätöinä tarkoitus tehdä. Näin oppiikin jotakin. Ryhmätyöskentelyyn itsessään liittyy paljon ongelmia esim. se, että joku ottaa rennosti ja joku toinen joutuu sitten tekemään kaiken ja arvosana kuitenkin kaikille sama.

Ryhmätöiden kamaluutta lisää kohdallani se, että joudun taas työskentelemään yksin kun kukaan ei halua työskennellä kanssani. Viime syksyn raportista sain 5-, joten huonoudestani se tuskin johtuu. Luulen, että yliopiston opppimismenetelmät, lähinnä luentoja ja tenttejä sopivat minulle paljon paremmin kuin joku LbD.

Valitettavasti jotkut, uskon, että meitä on paljon, ei niin hyvän lukiotodistuksen, ylioppilastodistuksen omaavat ihmiset joutuvat tyytymään huonompiin kouluihin koulutusta halutessaan. Hyviin kouluihin eivät portit ole ainakaan minulle koskaan auenneet. Useasti olen yrittänyt.

Näkemäni perusteella en ole Laureassa yhteenkään oikeaan hikariin törmännyt. En edes ihmettele tätä. Jos kerran on mahdollisuus parempaan niin miksi tyytyä huonoon.

• LBD sucks
        Mikä mättää? kirjoitti:

Aivan täyttä fiktiota ja opettajan haavetta, että olisi 50/50. Ehkä opettjajien kohdalla tuo luku voi olla noin, mutta me opiskelijat inhotaan kaikki tätä systeemiä.

Osa ryhmätöistä on huonosti toteutettuja. Mistään ei tule ilmi mitä jokainen teki, ja oppiko edes kaikki jotain (muuta kuin käyttään hyväksi toisia). Varmaan ne opettajat tykkää tästä systeemistä, jotka pääsee tosi vähällä kun ne ei tee mitään. Haluaisin enemmän luentoja, verkkokursseja ja kirjatenttejä.

• Laurean opiskelija
        LBD sucks kirjoitti:

Aivan täyttä fiktiota ja opettajan haavetta, että olisi 50/50. Ehkä opettjajien kohdalla tuo luku voi olla noin, mutta me opiskelijat inhotaan kaikki tätä systeemiä.

Osa ryhmätöistä on huonosti toteutettuja. Mistään ei tule ilmi mitä jokainen teki, ja oppiko edes kaikki jotain (muuta kuin käyttään hyväksi toisia). Varmaan ne opettajat tykkää tästä systeemistä, jotka pääsee tosi vähällä kun ne ei tee mitään. Haluaisin enemmän luentoja, verkkokursseja ja kirjatenttejä.

Minäkin haluan lisää kirjatenttejä ja luentoja. Niin voi jopa oppia jotakin, eikä toisia voi käyttää hyväksi niin kuin ryhmätöissä.

• amkki
        Laurean opiskelija kirjoitti:

itse inhoan Lbd:tä ja ryhmätyöt ovat kamalinta opiskelussa. Näiden töiden tekeminen itsessään oppimistehtävinä ei ole kamalaa, mutta se että ne pitäisi tehdä ryhmätöinä on. Mielestäni jokaisen opiskelijan tulsi tehdä yksin vastaavanlaiset työt kuin mitä ryhmätöinä tarkoitus tehdä. Näin oppiikin jotakin. Ryhmätyöskentelyyn itsessään liittyy paljon ongelmia esim. se, että joku ottaa rennosti ja joku toinen joutuu sitten tekemään kaiken ja arvosana kuitenkin kaikille sama.

Ryhmätöiden kamaluutta lisää kohdallani se, että joudun taas työskentelemään yksin kun kukaan ei halua työskennellä kanssani. Viime syksyn raportista sain 5-, joten huonoudestani se tuskin johtuu. Luulen, että yliopiston opppimismenetelmät, lähinnä luentoja ja tenttejä sopivat minulle paljon paremmin kuin joku LbD.

Valitettavasti jotkut, uskon, että meitä on paljon, ei niin hyvän lukiotodistuksen, ylioppilastodistuksen omaavat ihmiset joutuvat tyytymään huonompiin kouluihin koulutusta halutessaan. Hyviin kouluihin eivät portit ole ainakaan minulle koskaan auenneet. Useasti olen yrittänyt.

Näkemäni perusteella en ole Laureassa yhteenkään oikeaan hikariin törmännyt. En edes ihmettele tätä. Jos kerran on mahdollisuus parempaan niin miksi tyytyä huonoon.

Kirjoituksesi huvitti siinä määrin, että on aivan pakko kommentoida.

Ilmeisesti sinulla ei juuri ole sosiaalisia taitoja etkä viihdy tiimeissä. Siksi en yhtään ihmettele, jos kanssasi ei juuri haluta tehdä ryhmätöitä kun asenteesi on valmiiksi pessimistinen.

Yksin tekemällä oppii toki myös, mutta ryhmätöitä tekemällä opit näkemään asioista myös muita näkökulmia... Nekö sinua hirvittävät? Ainoa oikea näkökulma on sinun ja muita näkökulmia ja mielipiteitä et suvaitse?

Jos kerran oman kirjoituksesi mukaan et ole "huono" niin miksi ovet eivät sitten ole auenneet "parempiin" kouluihin?

En jaksa ymmärtää että joku haluaa tyytyä "huonoon" ja sitten pitää kirjoittaa vali-vali sitä ja vali-vali tätä... Hae sinne yliopistoon ja pänttää niitä pääsykoekirjoja kunnes osaat ne ulkoa alusta loppuun vaikka unissas.

Kun joskus ehkä pääset työelämään, suosittelen sinulle jotain työtä missä voit aina ja ikuisesti työskennellä yksin näkemättä ainuttakaan ihmistä, jotta et vahingossakaan joutuisi tekemään työtä kenenkään kanssa, sillä sehän olisi sitä kamalaa ryhmätyötä.
        Viime syksyn raportin 5- ei todellakaan kerro sinusta mitään ihmisenä ja opiskelukaverina. Tämä ihan vain tiedoksi.
        Sanoisin että sinun tapauksessasi kyse on asenneongelmasta. Ole avoin ja mukava niin sinullekin ollaan. Kehitä itseäsi myös ihmisenä, ei vain raportteja tekevänä opiskelijana.
        Tee enemmän, valita vähemmän.

• Reggae OK
        LBD sucks kirjoitti:

Ei kannata yleistää... Et voi yksin puhua tuhansien opiskelijoiden puolesta.. :(

Ja sitten tämä täällä palstalla jo ikuisuuskysymykseksi muodostunut vertailu; ryhmätyöt vs kirjatentit...

Ensinnäkin... itselläni on Laureassa ollut kursseja joilla on ollut sekä ryhmätyö että myös kirjatentti. Niitäkin siis on.

Pohdit oppiiko kaikki edes mitään tekemällä ryhmätöitä... Samaa voisin kysyä oppiiko kaikki lukemalla kirjatentteihin? Kaikki oppii muistamaan asioita kun pänttäävät kirjatenttiin, mutta oppiiko siinä on jo toinen asia...

Mietipä sitä...

• Sissipoika1
        korkea taso kirjoitti:

Metropolia on kaikilla tunnusluvuilla mitattuna Suomen vetovoimaisin ja tasokkain amk. Varsinkin sosiaali- ja terveysala ja Bulevardin insinöörialat ovat huippuja. Huippusijaintikin niillä on pääkaupungin ytimessä.

Myös Myyrmäen liiketalousyksikkö on huippuyksikkö. Ei tarvi edes miettiä, kumpi on parempi, koska Metropolia on paljon parempi.

Varsinkin Laurean Tikkurilan ja Espoon yksiköistä on kuulunut niin kummallisia tarinoita, että niihin ei koskaan! Niissä on LBD-uskovaisia. Kuulemma Lohjan Laureassa on vähän rennompaa meininkiä. Sinne voi mennä jos asuu lähellä tai ei pääse Metropoliaan.

• Voi kauhistus!
        amkki kirjoitti:

Kirjoituksesi huvitti siinä määrin, että on aivan pakko kommentoida.

Ilmeisesti sinulla ei juuri ole sosiaalisia taitoja etkä viihdy tiimeissä. Siksi en yhtään ihmettele, jos kanssasi ei juuri haluta tehdä ryhmätöitä kun asenteesi on valmiiksi pessimistinen.

Yksin tekemällä oppii toki myös, mutta ryhmätöitä tekemällä opit näkemään asioista myös muita näkökulmia... Nekö sinua hirvittävät? Ainoa oikea näkökulma on sinun ja muita näkökulmia ja mielipiteitä et suvaitse?

Jos kerran oman kirjoituksesi mukaan et ole "huono" niin miksi ovet eivät sitten ole auenneet "parempiin" kouluihin?

En jaksa ymmärtää että joku haluaa tyytyä "huonoon" ja sitten pitää kirjoittaa vali-vali sitä ja vali-vali tätä... Hae sinne yliopistoon ja pänttää niitä pääsykoekirjoja kunnes osaat ne ulkoa alusta loppuun vaikka unissas.

Kun joskus ehkä pääset työelämään, suosittelen sinulle jotain työtä missä voit aina ja ikuisesti työskennellä yksin näkemättä ainuttakaan ihmistä, jotta et vahingossakaan joutuisi tekemään työtä kenenkään kanssa, sillä sehän olisi sitä kamalaa ryhmätyötä.
        Viime syksyn raportin 5- ei todellakaan kerro sinusta mitään ihmisenä ja opiskelukaverina. Tämä ihan vain tiedoksi.
        Sanoisin että sinun tapauksessasi kyse on asenneongelmasta. Ole avoin ja mukava niin sinullekin ollaan. Kehitä itseäsi myös ihmisenä, ei vain raportteja tekevänä opiskelijana.
        Tee enemmän, valita vähemmän.

No siinä tuli taas yksi tyypilinen laurealainen mielipide. Mitä huvittavaa siinä on, jos jollakin ei ole hyvät sosiaaliset taidot? Jos sosiaaliset taidot eivät ole päässeet kehittymään, niin ei varmaan ihminen myöskään viihdy tiimeissä, koska ei pärjää niissä ja jatkuva epäonnistuminen masentaa. Onko tämä sinusta huvittavaa? Jos on, niin itselläsi ei taida olla nuo empatiataidot kovin kehittyneet.

Heikompien pilkkaamisen sijaan olisi tärkeää pyrkiä järjestämään sellaista koulutusta, joka kehittää sosiaalisia taitoja, empatiataidot mukaan lukien.

• jos vain kantti kestää

Kannattaa hakea mieluummin yliopistoon tai oikeaan akateemiseen korkeakouluun; tulet järkyttymään opetuksen tasosta AMK:issa.

• abibi

Niino niin. En nyt sitten tiedä, kun en oikein ole löytänyt yliopistosta kiinnostavia tiedekuntia tms. Ainoa mikä kiinnostais on kasvatustieteet.. Pitää nyt vielä sitten miettiä.
        En vain ymmärrä sitä, että miks ihmiset niin paljon aliarvostaa AMK:ta..

• se on heidän oma mielipiteensä
        abibi kirjoitti:

Niino niin. En nyt sitten tiedä, kun en oikein ole löytänyt yliopistosta kiinnostavia tiedekuntia tms. Ainoa mikä kiinnostais on kasvatustieteet.. Pitää nyt vielä sitten miettiä.

"En vain ymmärrä sitä, että miks ihmiset niin paljon aliarvostaa AMK:ta.."

Ei ihmiset oikeasti aliarvostakaan. Ihmiset, jotka aliarvostavat AMK:ta ovat suurimmalta osalta juuri valmistuneita ylioppilaita, jotka aikovat hakea yliopistoon ja sitten juuri yliopistossa opintonsa aloittaneita. Näillä on niin suuret luulot itsestään, että luulevat olevansa suuriakin ammattilaisia heti koulun aloitusta harkitessaan tai juuri sen aloittaneena.

Kyllä hekin huomaavat asian todellisen laidan aloittaessaan työelämän.

• yx vaan
        se on heidän oma mielipiteensä kirjoitti:

Ei ihmiset oikeasti aliarvostakaan. Ihmiset, jotka aliarvostavat AMK:ta ovat suurimmalta osalta juuri valmistuneita ylioppilaita, jotka aikovat hakea yliopistoon ja sitten juuri yliopistossa opintonsa aloittaneita. Näillä on niin suuret luulot itsestään, että luulevat olevansa suuriakin ammattilaisia heti koulun aloitusta harkitessaan tai juuri sen aloittaneena.

Ala kuin ala, niin nuorilla on ns. suuret luulot itsestään ja oman vertaisryhmän paremmuudesta muihin ryhmiin nähden. Tämä on ihan normaali vaihe identiteetin kehityksessä, kun ei olla vielä aivan varmoja itsetään, haetaan minälle valmiita samaistumiskohteita lähipiiristä. Minäkuvaa sitten pönkitetään vertailemalla omaa samaistumisryhmää muihin. Mutta tämä on ohi menevä vaihe ja kun oma itsetunto on niin vahvalla pohjalla, ettei se tarvitse enää ryhymäidentiteettiä suojakseen, alkaa yksilö arvostaa ihmisiä omina itseninään, ilman vertaisryhmän tekemiä ennakkolokerointeja.

• vaikka eri koulutus
        abibi kirjoitti:

On siinä opetuksessa oikeasti aika iso ero. Yliopisto antaa valmiuksia ajatella laajemmin ja kehittää yleisempiä teorioita, joita amkin käynyt osaa soveltaa. Mutta monet ovat tyytyväisiä soveltamiseen, eikä se tee ihmisestä huonompaa. Amkin käynyt voi olla monessa työssä jopa parempi valinta kuin akateeminen, koska amkin käynyt ei kyseenalaista esimiesten määrittämiä tavoitteita tai niiden taustaoletuksia vaan toimii annettujen ohjeiden mukaisesti ja kehittää hyviä käytäntöjä annettujen tavoitteiden mukaisesti.

Mitäpä siitä hoitotyöstäkään tulisi, jos jokainen hoitaja yrittäisi luoda sairaalaan uuden organisaation tai kyseenalaistaisi koko vallitsevan hoitofilosofian?

• 1+1>2
        vaikka eri koulutus kirjoitti:

On siinä opetuksessa oikeasti aika iso ero. Yliopisto antaa valmiuksia ajatella laajemmin ja kehittää yleisempiä teorioita, joita amkin käynyt osaa soveltaa. Mutta monet ovat tyytyväisiä soveltamiseen, eikä se tee ihmisestä huonompaa. Amkin käynyt voi olla monessa työssä jopa parempi valinta kuin akateeminen, koska amkin käynyt ei kyseenalaista esimiesten määrittämiä tavoitteita tai niiden taustaoletuksia vaan toimii annettujen ohjeiden mukaisesti ja kehittää hyviä käytäntöjä annettujen tavoitteiden mukaisesti.

Mitäpä siitä hoitotyöstäkään tulisi, jos jokainen hoitaja yrittäisi luoda sairaalaan uuden organisaation tai kyseenalaistaisi koko vallitsevan hoitofilosofian?

"amkin käynyt ei kyseenalaista esimiesten määrittämiä tavoitteita tai niiden taustaoletuksia vaan toimii annettujen ohjeiden mukaisesti ja kehittää hyviä käytäntöjä annettujen tavoitteiden mukaisesti."

Näin siis teoriassa. Käytännössä ihmiset vaihtelevat yllä kuvatun kaltaisista "ttu mä oon aina tehny tä näin ja hyvi o toiminu, ei tässä mitää uusia trategioita tartte" tyyppisiin jääräpäihin. Suurin osa on jotain siltä väliltä.

• nyt ihan noinkaan
        se on heidän oma mielipiteensä kirjoitti:

Amk:n käyneenä olen todella pettynyt tarjottuihin työpaikkoihin ja palkkaan...olen juuri nyt yliopistolla hankimassa parempaa koulutusta. Yliopistolla sinua kohdellaan itsenäisenä aikuisena opiskelijana ja saat itse päättää ns. opiskelutahdistasi. (ei travitse sen kummemmin selitellä jokaista työvuoroaan tai flunssaansa, niinkuin amk:ssa)
        Ja ei yliopisto ole vain "lukijatyypeille", kun asia kiinnostaa, niin kyllä tällainen käytännönkin ihminen pärjää mahtavasti! :)

(toisaalta eri asia, jos haluaa sairaanhoitajaksi, sillehän ei ole muuta vastaavaa koulutusta,mutta se onkin kutsumusammatti!)

• yliopistossa opiskellut, am...

Mitä nämä puheet amk:n opetuksen tasosta verrattuna yliopistoon ovat? Okei, uskon, että paljon on huonoa ja jopa ala-arvoista opetusta amk:ssa, mutta niin on yliopistossakin. Minua opettaneista yliopiston luennoitsijoista noin puolet oli sellaisia, että luennolla kannatti istua. Toinen puoli oli sellaisia, että samat asiat oppi yhtä hyvin tai paremmin ja nopeammin lukemalla kotona, kahvilassa tai kapakassa... En tiedä, kumpaan puoliskoon amk:n opettajana itse kuulun, sen saavat päättää oppilaat.

Oppisisällöissähän on toki valtava ero. Yliopisto on korkeinta tieteellistä opetusta tarjoava laitos, amk valmentaa työelämän asiantuntija- ja esimiestehtäviin. Tosin yliopistossakin on tiettyihin selkeästi määriteltyihin työelämän lokeroihin valmistavia tiedekuntia, joiden luonteva paikka olisi amk, jos ne keksittäisiin perustaa vasta nyt (tällaisia ovat esim. lääkis ja oikis).

• a-m-k
        nyt ihan noinkaan kirjoitti:

Amk:n käyneenä olen todella pettynyt tarjottuihin työpaikkoihin ja palkkaan...olen juuri nyt yliopistolla hankimassa parempaa koulutusta. Yliopistolla sinua kohdellaan itsenäisenä aikuisena opiskelijana ja saat itse päättää ns. opiskelutahdistasi. (ei travitse sen kummemmin selitellä jokaista työvuoroaan tai flunssaansa, niinkuin amk:ssa)
        Ja ei yliopisto ole vain "lukijatyypeille", kun asia kiinnostaa, niin kyllä tällainen käytännönkin ihminen pärjää mahtavasti! :)

(toisaalta eri asia, jos haluaa sairaanhoitajaksi, sillehän ei ole muuta vastaavaa koulutusta,mutta se onkin kutsumusammatti!)

Eipä kyllä ole AMK:ssa tarvinnut selitellä "jokaista työvuoroaan tai flunssaansa" kuten edellinen kirjoitti.
        AMK:ssa sinua kohdellaan itsenäisenä aikuisena opiskelijana ja opiskelutahtiinkin voit itse vaikuttaa aika paljon...

• different studies - all equal
        vaikka eri koulutus kirjoitti:

Juuri näin !

• n24

Itse opiskelen Metropoliassa sosiaalialaa, ja olen (pääsääntöisesti, poikkeuksiakin löytyy) äärettömän tyytyväinen opetuksen tasoon. Lieneekö itselläsi kovinkin laaja kokemus eri yliopistojen/AMK:den opetuksen tasosta, kun noin kattavan kommentin ilman sen kummempia perusteluja osasit heittää?

Olen myös aineopinnot suorittanut Helsingin yliopistolla, jossa koin opetuksen tason huomattavasti huonommaksi, kuin mitä se on kohdallani ollut ko. AMK:ssa.

• usko pois

Itse olen vaihtamassa pois metropoliasta, mikään ei toimi, tieto ei kulje ja opettajat eivät ole valitettavasti mitään ihmeellisiä.
      Taas Laureassa käy myös ulkopuolisia luennoitsijoita, pitävät mielenkiinnon ja tiedon ajan tasalla! ja monet tutuistani ovat kehuneet Laureaa....
      mille linjalle oot menossa, sekin vaikuttaa!?

• Suurin...

Jos Metropolia on Suomen suurin AMK, niin aikamoista yleistämistä. Eiköhän joukkoon mahdu aika paljon erilaista osaamista ja tasoa. Mitä alaa itse opiskelet?

• Lepuskinlaurea

Älä ainakaan tänne tien toiselle puolelle vaihda. Mikään ei muutu paremmaksi. Tieto ei kulje täällä minkään vertaa. Vierailevia luennoitsijoita on juu, jostain vuokrafirmoista, kun ei saada vakituisia edes tuntiopettajiksi.

Olen itsekin julkisesti kehunut Laureaa kun ei kehtaa kasvoja menettämättä omaa koulua haukkua. Sehän olisi sama kuin tunnustaa että on niin huono ettei parempaan päässyt.

• Aliopisto

Metropolian opettajien koulutus:
        12% tohtorin tutkinto
        12% lisensiaatin tutkinto
        67% ylempi korkeakoulututkinto
        (http://fi.wikipedia.org/wiki/Metropolia)

Jos opettajat eivä ole hyviä, sehän kertoo siinä tapauksessa siitä, että yliopistosta
        ei valmistu päteviä henkilöitä ?

• ,-,.-,.,-,-,.-,-,-.

itse aloitin nyt syksyllä sosionomi opinnot metropoliassa englannin kielellä. olen tosi tyytyväinen.
      -meillä on vaihtelevat lukujärjestykset viikottain ja yleensä ainakin 1 vapaapv/vko
      -suurin osa opettajista on hyviä
      -ryhmätöitä on jonkin verran, mutta myös itsenäisiä projekteja on ollut. vaikka pidän todella paljon ryhmästäni en fanita ryhmätöitä, koska tykkään tehdä asiat omalla tavalla ja olen nopeatempoinen. nytkin yritin ehdottaa, että aihe jaettaisiin ja kaikki etsisivät siitä tietoa, mutta ryhmän mielestä kaikkien pitää etsiä kaikesta tietoa.. blaaah.
      -koulu ainakin tähän mennessä on ollut melko lepsua, ei ole mitenkään älyttömästi tehtäviä ollut.
      ja kyllä olen oppinutkin paljon

• -

Mitä tää learning by developing siis meinaa?

• Ei mun juttu

Se tarkottaa että ei ole luentoja, opettajat ei opeta eikä edes vastaa jos kysyt. Kyse on ideologiasta, jossa kaikki asiat pitää oppia kehittämisprojekteissa.

Homma toimii sellaisten ulospäinsuuntautuneitten tekijöitten kohdalla, jotka pääsee mukaan hyviin projekteihin, vaikka jotkut kyllä kritisoi konteksti- ja kokemuspohjaista opimista siitä, että se voi antaa aika kapean osaamisen eikä kehitä tarpeeksi ymmärtämään asioiden taustoja. En mä usko että kaikki noista käytännön suhareista oppis silti taustoja kovin hyvin, vaikka ne yrittäis niitä lukeakin, ei millään pahalla.

Isompi ongelma on meillä, jotka ei olla oikeasti niin kovin isoäänisiä seurassa ja jäädään projektikilpailussa vahvempien jalkoihin. Me voitais olla hyviä kehittäjiä myös teoriapuolella. Itsellänikin olisi varmasti kehittämisosaamista, mutta sitä ei pääse käyttämään kun hiljaisempana tyypinä joutuu aina tekemään vaan aputöitä projekteissa suhaaville vauhtiveikoille. Hiljaiselle ja fiksulle sopisi paremin että saisi rauhallisesti lukea ja kirjoittaa myös eikä suuna päänä vaan tehdä asioita.

• 38/

• Inhokki LBD

Laurea on kauhee. Jos nyt jotain lopetetan niin mun mielestä Laurea pitäis lopettaa kokonaan. Etelä-Suomessa on ihan tarpeksi opiskelupaikkoja ilman Laureaakin. Annettaisi mieluummin lappilaisten pitää paikat Torniossa niin niitten ei olis pakko muuttaa niin kauas kotoota. Mua säälittää jos pohjoisessa ihmiset joutuu nyt sitten muuttamaan tuhannen kilsan päähän opiskelemaan ja täällä joku Laurean paska vaan saa porskuttaa vaikka melkein kaikki inhoaa sitä.

• laaaureaa

Opiskelen Laureassa... Lbd -systeemi vähän huoletti aluksi, mutta on osoittautunut hyväksi. Opiskelu on rentoa, opettajat kannustavia, joustavia ja hauskoja.

Osittain koulunkäynti on tuntunut jopa hauskalta lomailulta! Joka viikko on erilainen. Tehtäviin voi aika paljon vaikuttaa itse. Kaikki sujuu hyvin jos vain saa hyvät toverit ryhmätöihin (joita tehdään 99 % vain kouluaikana). Hyvä siivu tehtävistä tehdään itsenäisesti, joten ei pääse täysin ryhmähommatkaan ahdistamaan.

• ilman läksyjä

Niinpä niin. Pointti on juuri tuo JOS saa hyvät toverit. Kaikki ei saa. Ja kun tehtävät voi valita, on myös riski, että kaikki opimisen kannalta tärkeät asiat ei osu omaan projektiin. Mutta mitäpä tuosta, ei niitä niin tarkkaan muuallakaan opiskella, sanoi meidän opettaja. Sitä paitsi onhan se mukavaa kun ei tule kotitehtäviä.

• en taaskaan päässyt

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Nainen, yrittäessäsi olla vahva olet heikoksi tullut

Tiedätkö mitä todellinen vahvuus on? Selviätkö, kun valtakunnat kukistuvat? Miten suojaudut kun menetät kaiken? :/
      Ikävä
      191
      1294
    2. Miettimisen aihetta.

Kannattaa yrittää vain niitä oman tasoisia miehiä. Eli tiputa ittes maan pinnalle. Tiedoksi naiselle mieheltä.
      Ikävä
      122
      1128
    3. Mitkä on 3 viimeistä sanaa

sun ja kaivattusi viesteilyssä? Ensin sun, sitten kaivatun?
      Ikävä
      48
      854
    4. Kai sä näät

Ku sua katson et olen aika rakastunut. Rakkaus ei vain ole aina niin yksinkertaista
      Ikävä
      70
      850
    5. Just nyt mä

En haluais sanoa sulle mitään. Voisi vaikka istua vierekkäin hiljaa. Ehkä nojaten toisiimme. Tai maata vierekkäin, ilman
      Ikävä
      53
      780
    6. Nainen miltä tuntuu olla ainoa nainen Suomessa, joka kelpaa ja on yheen sopiva minulle

Sydämeni on kuin muuri, valtavat piikkimuurit, luottamusongelmat, ulkonäkövaatimukset, persoonavaatimukset ja älykkyysva
      Ikävä
      50
      725
    7. Kuinka hyvin tunnet mut?

Kerro musta mies jotain.
      Ikävä
      33
      682
    8. Piristä mua ystävä

Hyvä💫...
      Ikävä
      60