JEESUS KÄVELEE VEDEN PÄÄLLÄ
Joh.6:16-21
(Rinnakkaiskohdat: Matt.14:22-36, Mark.6:45-56)
---
6:16 Mutta kun ilta tuli, menivät hänen opetuslapsensa alas järven rantaan,
6:17 astuivat venheeseen ja lähtivät menemään järven toiselle puolelle, Kapernaumiin. Ja oli jo tullut pimeä, eikä Jeesus ollut vielä saapunut heidän luokseen;
6:18 ja järvi aaltoili ankarasti kovan tuulen puhaltaessa.
6:19 Kun he olivat soutaneet noin viisikolmatta tai kolmekymmentä vakomittaa, näkivät he Jeesuksen kävelevän järven päällä ja tulevan lähelle venhettä; ja he peljästyivät.
6:20 Mutta hän sanoi heille: "Minä se olen; älkää peljätkö".
6:21 Niin he tahtoivat ottaa hänet venheeseen, ja kohta venhe saapui sen maan rantaan, jonne he olivat matkalla.
Jeesus kävelee veden päällä, Joh.6:16-21
23
1768
Vastaukset
Jeesus kehoittaa opetuslapsiaan kulkemaan edeltä veneellä toiselle puolelle järveä (Mark. 6:45). Sanottuaan heille jäähyväiset hän meni vuorelle rukoilemaan (46).
Kansanjoukon vääränlainen Messias-odotus saa Jeesuksen vetäytymään erilleen vuorelle yksinäisyyteen puhelemaan Isänsä kanssa.
Keskellä järveä opetuslapset joutuvat hätään tuulen ollessa vastainen.
Jeesus, jota opetuslapset luulivat aaveeksi, ilmestyy heille yllättäen vetten päällä kävellen (Mark.6:48,49).
Jeesus astuu veneeseen ja heti tuuli tyyntyy. Opetuslapset ovat hämmennyksissä.
Kun hätä on suuri, Jeesus ihmeellisellä tavalla lähestyy opetuslapsiaan ja ottaa pois pelon. Jeesuksen opetuslapset saavat kaikkina aikoina kokea tätä samaa. Apu on lähellä, jotka häneen turvaavat.
Meille kuuluu lupaus: ” Avuksesi huuda minua hädän päivänä, niin minä tahdon auttaa sinua, ja sinun pitää kunnioittaman minua." (Ps 50:15)
--
”Minä olen” (20).
Näillä sanoilla Jumala ilmaisee itsensä Vanhassa Liitossa (2. Moos.3:14, 5.Moos. 32:39, Jes. 43:10, vrt. Joh.8:28,58).Virsi 272
--
1.
Oi Jeesus, auttaja
ja armon antaja,
syytönnä synnit kannoit,
elämän meille annoit.
Taivaassa, valtiaamme,
rukoilet puolestamme.
2.
Myös minut lunastit,
myös minut pelastit,
vapaaksi orjan ostit,
elämän tielle nostit.
Nyt kuljet rinnallani
kaikissa vaiheissani.
3.
Siis kuulun sinulle
ja sinä minulle.
Veljeksi synnyit vaivaan,
viet minut riemuun taivaan,
oi Jeesus, auttajani
ja kaikki kaikessani.
4.
Taas armolahjoilla
kansaasi virvoita.
Tuo terveyttä meille
ja johda rauhan teille.
Hengellä meidät täytä,
armosi syvyys näytä.
5.
Nyt kaikki laulakaa,
kiitosta veisatkaa!
Ylistä, Herran kansa,
Jeesusta armostansa.
Toivossa riemuitkaamme.
Jo saavu, Jeesus. Aamen- juha e
Eli todennäköisesti oli jäässä tämä järvi missä käveli.Ja samalla tavalla silmänkääntö temppuja oli myöskin mooseksen ns.taiat.Kyllähän nykyäänkin taikurit voi taikoa kepistä käärmeen kuten hatusta kanin tai taikasauvasta linnun.Samalla tavalla mooseskin teki silmänkääntötemppuja
- Diana-ad-rem
Jaakobilla oli kaksitoista poikaa.
Jeesuksella oli kaksitoista opetuslasta.
Jaakob oli poikinensa Egyptissä.
Jeesus oleili lapsuudessaan Egyptissä.
>>> Egyptistä minä kutsun poikani.Diana-ad-rem":
"Ja paljon muuta eriskummallista muunnosta.
Miten näitä sovittaa yhteen, ei mitenkään".
--
Meillä on neljä evankeliumin kirjoittajaa; Matteus, Markus, Luukas ja Johannes.
Johanneksen lisäksi myös Matteus ja Markus kertovat yhtäpitävästi Jeesuksen vetten päällä kävelystä: Matt.14:22-36, Mark.6:45-56).
Mistä sinä voit olla niin varma, etteivätkö he silminnäkijöinä kertoisi oikein Jeesuksen tekemistä ihmeistä.
Apostolit olivat paikanpäällä, sinä et!
2.Piet 1:16
"Sillä me emme seuranneet viekkaasti sommiteltuja taruja tehdessämme teille tiettäväksi Herramme Jeesuksen Kristuksen voimaa ja tulemusta, vaan me olimme OMIN SILMIN nähneet hänen valtasuuruutensa".
1.Joh. 1:1
"Mikä on alusta ollut, minkä olemme kuulleet, minkä OMIN SILMIN NÄHNEET, mitä katselimme ja käsin kosketimme, siitä me puhumme: elämän Sanasta -
--
Lääkäri Luukas aloittaa evankeliuminsa:
1:1 Koska monet ovat ryhtyneet tekemään kertomusta meidän keskuudessamme tosiksi tunnetuista tapahtumista,
1:2 sen mukaisesti kuin meille ovat kertoneet ne, jotka alusta asti ovat OMIN SILMIN ne nähneet ja olleet sanan palvelijoita,
1:3 niin olen minäkin, tarkkaan tutkittuani alusta alkaen kaikki, päättänyt kirjoittaa ne järjestyksessään sinulle, korkea-arvoinen Teofilus,
1:4 että oppisit tuntemaan, kuinka varmat ne asiat ovat, jotka sinulle on opetettu.- Diana-ad-rem
Tapio522 kirjoitti:
Diana-ad-rem":
"Ja paljon muuta eriskummallista muunnosta.
Miten näitä sovittaa yhteen, ei mitenkään".
--
Meillä on neljä evankeliumin kirjoittajaa; Matteus, Markus, Luukas ja Johannes.
Johanneksen lisäksi myös Matteus ja Markus kertovat yhtäpitävästi Jeesuksen vetten päällä kävelystä: Matt.14:22-36, Mark.6:45-56).
Mistä sinä voit olla niin varma, etteivätkö he silminnäkijöinä kertoisi oikein Jeesuksen tekemistä ihmeistä.
Apostolit olivat paikanpäällä, sinä et!
2.Piet 1:16
"Sillä me emme seuranneet viekkaasti sommiteltuja taruja tehdessämme teille tiettäväksi Herramme Jeesuksen Kristuksen voimaa ja tulemusta, vaan me olimme OMIN SILMIN nähneet hänen valtasuuruutensa".
1.Joh. 1:1
"Mikä on alusta ollut, minkä olemme kuulleet, minkä OMIN SILMIN NÄHNEET, mitä katselimme ja käsin kosketimme, siitä me puhumme: elämän Sanasta -
--
Lääkäri Luukas aloittaa evankeliuminsa:
1:1 Koska monet ovat ryhtyneet tekemään kertomusta meidän keskuudessamme tosiksi tunnetuista tapahtumista,
1:2 sen mukaisesti kuin meille ovat kertoneet ne, jotka alusta asti ovat OMIN SILMIN ne nähneet ja olleet sanan palvelijoita,
1:3 niin olen minäkin, tarkkaan tutkittuani alusta alkaen kaikki, päättänyt kirjoittaa ne järjestyksessään sinulle, korkea-arvoinen Teofilus,
1:4 että oppisit tuntemaan, kuinka varmat ne asiat ovat, jotka sinulle on opetettu.Matteus oli yhteiskunnallisesti halveksittu veronkerääjä-tullimies, puplikaani.
Puplikaanit olivat Roomalaisen verosysteemin alin porras. He saivat tehdä likaisen työn, ja siksi monet heistä olivat kansan mielestä valmista vilunkiväkeä.
He osasivat tarvittaessa myös vetää välistä, siksi heidät luokiteltiin samaan kastiin syntisten kanssa.
Markus oli Pietarin opetuslapsi ja tulkki, ei Jeesuksen opetuslapsi.
Luukas oli Antiokian kreikkalainen, Paavalin kaveri, ent. pakana.
Luukas on kirjoittanut myös Apostolien teot.
Tutkijat ovat erimielisiä siitä onko apostoli Johannes sama henkilö kuin evankelista Johannes.
lisäksi evakeliumit on kirjoitetti joskus 60-80-90 luvulla, eli hyvin paljon Jeesuksen jälkeen. - Diana-ad-rem
Diana-ad-rem kirjoitti:
Matteus oli yhteiskunnallisesti halveksittu veronkerääjä-tullimies, puplikaani.
Puplikaanit olivat Roomalaisen verosysteemin alin porras. He saivat tehdä likaisen työn, ja siksi monet heistä olivat kansan mielestä valmista vilunkiväkeä.
He osasivat tarvittaessa myös vetää välistä, siksi heidät luokiteltiin samaan kastiin syntisten kanssa.
Markus oli Pietarin opetuslapsi ja tulkki, ei Jeesuksen opetuslapsi.
Luukas oli Antiokian kreikkalainen, Paavalin kaveri, ent. pakana.
Luukas on kirjoittanut myös Apostolien teot.
Tutkijat ovat erimielisiä siitä onko apostoli Johannes sama henkilö kuin evankelista Johannes.
lisäksi evakeliumit on kirjoitetti joskus 60-80-90 luvulla, eli hyvin paljon Jeesuksen jälkeen.Ilmeisesti Matteus oli katkera siitä, että hänta halveksittiin ja hänet luettiin syntisten joukkoon, josta syystä hänen evankeliuminsa on eniten juutalaisia herjaava.
Inhimillisesti ymmärrettävääkin...ikäänkuin kosto..... mutta sillä on ollut liian julmat seuraukset.
Matteus syyttää mm. että juutalaiset ovat ristiinnaulinneet profeettoja, se on valhe, koska juutalaiset eivät ole ristiinnaulinneet ketään. Ristiinnaulitseminen ei ollut juutalainen
rangaistustapa.
Matteus sanoo vielä:
23:35
Juutalaisista: Diana-ad-rem kirjoitti:
Matteus oli yhteiskunnallisesti halveksittu veronkerääjä-tullimies, puplikaani.
Puplikaanit olivat Roomalaisen verosysteemin alin porras. He saivat tehdä likaisen työn, ja siksi monet heistä olivat kansan mielestä valmista vilunkiväkeä.
He osasivat tarvittaessa myös vetää välistä, siksi heidät luokiteltiin samaan kastiin syntisten kanssa.
Markus oli Pietarin opetuslapsi ja tulkki, ei Jeesuksen opetuslapsi.
Luukas oli Antiokian kreikkalainen, Paavalin kaveri, ent. pakana.
Luukas on kirjoittanut myös Apostolien teot.
Tutkijat ovat erimielisiä siitä onko apostoli Johannes sama henkilö kuin evankelista Johannes.
lisäksi evakeliumit on kirjoitetti joskus 60-80-90 luvulla, eli hyvin paljon Jeesuksen jälkeen.Lainaus linkistä:http://www.sley.fi/luennot/Raamattu/UT/Matteus/Matt01BG.htm
--
Tiedämme, että Jeesuksen aikalaiset sanoivat häntä rabbiksi.
Jo se sanoo hänestä tietyn asian. Meillä ei "saarnaajaksi” sanottaisi ketään, joka ei saarnaa.
Jos Palestiinassa jotakuta nimitettiin "rabbiksi", niin se tapahtui siksi, että hän oli opettaja, joka opetti rabbiineille tyypilliseen tapaan.
Rabbiksi oli ympärillään opetuslapsipiiri, jota hän opetti säännöllisesti.
Hänen opetuksensa perustui aikaisemmin opitun selittämiseen ja syventämiseen. Juutalainen poika (sellainen, jolla oli onni saada käydä koulua) alkoi jo 5‑7 vuoden iässä opetella hepreankielisen Raamatun lukemista ja oppi vähitellen suuria osia ulkoa.
Muutamien vuosien kuluttua hän oli valmis korkeamman tason opetukseen, joka oli kirjoitusten suullista selittämistä.
Tämä selitys painettiin sana sanalta mieleen ja opeteltiin toistamaan se ulkomuistista.
Lopuksi nuorimies saattoi päästä jonkun rabbiinin oppilaaksi. Opetukseen sisältyi keskustelua ja yhteistä pohdiskelua, mutta lopputulos tiivistettiin aina muutamiksi täsmällisiksi lauseiksi, jotka taaskin opeteltiin ulkoa.
Opettajan sanoja ei ollut tapana selostaa epäsuoran kerronnan muodossa tai omin sanoin. Oppilas toisti opetuksen "opettajansa sanoilla", kuten asia oli tapana ilmaista.
Itse asiassa meidän on vaikea kuvitella, mikä merkitys muistitiedoilla oli tuohon aikaan. Olemme tottuneet etsimään tietomme kirjoista ja luottamaan hakuteoksiin, kun tarvitsemme tiettyä tietoa.
Juutalaisten keskuudessa kirjat olivat harvinaisia.
Pyhät kirjoitukset olivat tosin muistiin merkittyjä, ja ne oli aina luettava kirjakääröstä, osattiinpa ne kuinka hyvin tahansa ulkoa.
Mutta kaikki selitykset ja sovellutukset oli pidettävä muistissa.
Niiden muistiin kirjoittamista jopa suoranaisesti vastustettiin. Sen sijaan nähtiin valtavasti vaivaa, jotta mahdollisimman monet ihmiset oppisivat toistamaan ne tarkasti. Tästä tiedosta käytettiin nimitystä "misna", mikä sananmukaisesti merkitsee toistamista tai kertaamista.
Se että Jeesuksen aikalaiset pitivät häntä rabbina, merkitsee siis sitä, että hänellä oli suuren enemmän tai vähemmän satunnaisen kuulijajoukon lisäksi opetuslapsipiiri, jota hän opetti yksityisesti ja että se opetus tiivistettiin ydinsanoiksi ja lyhyiksi lauseiksi, Jotka opeteltiin ulkoa, jotta ne voitiin välittää eteenpäin.
Mutta opetuslapset eivät painaneet muistiinsa vain rabbiinin sanoja.
Asiaan kuului myös, että hän opetti esimerkillään. Opetuslasten tuli panna merkille, mitä hän teki ja sitten välittää tieto siitä toisille.
Ja kun tätä tietoa taas välitettiin eteenpäin, sen oli tapahduttava samoilla sanoilla, joita alkuperäinen asiasta kertonut opetuslapsi oli käyttänyt.
Evankeliumit vahvistavat sen tiedon, että Jeesus todellakin kokosi ympärilleen opetuslapsipiirin, jota hän opetti yksityisesti.
He voivat tehdä kysymyksiä, aivan samoin kuin rabbiinienkin opetuslapset, ja saivat kysymyksiinsä auktoritatiiviset vastaukset.
He tarkkasivat hänen tapaansa toimia ja panivat sen mielensä.
Voimme pitää selvänä, että he joutuivat opettelemaan ulkoa yhteenvetoja Mestarin opetuksista.
"Opettaminen" merkitsi juutalaisille ennen kaikkea sitä, että oppilaiden mieliin painettiin sellaista, minkä he sitten osasivat ulkoa, ja annettiin heille näin tietoa, joka pysyi heidän mielessään.
Jeesuksen kuoleman jälkeen apostolit eivät siis olleet sen lähes ylivoimaisen tehtävän edessä, että heidän piti yrittää muistella, mitä hän oli sanonut.
He olivat sen sijaan kaiken häneltä oppimansa tallettajia ja eteenpäin viejiä.
Itse he joutuivat muotoilemaan vain kertomukset hänen teoistaan.
Jo hyvin varhaisessa vaiheessa ne kertomukset saivat kiinteän ja hyväksytyn muodon, jossa ne sitten välitettiin eteenpäin uusille ihmisille.- Diana-ad-rem
Tapio522 kirjoitti:
Lainaus linkistä:http://www.sley.fi/luennot/Raamattu/UT/Matteus/Matt01BG.htm
--
Tiedämme, että Jeesuksen aikalaiset sanoivat häntä rabbiksi.
Jo se sanoo hänestä tietyn asian. Meillä ei "saarnaajaksi” sanottaisi ketään, joka ei saarnaa.
Jos Palestiinassa jotakuta nimitettiin "rabbiksi", niin se tapahtui siksi, että hän oli opettaja, joka opetti rabbiineille tyypilliseen tapaan.
Rabbiksi oli ympärillään opetuslapsipiiri, jota hän opetti säännöllisesti.
Hänen opetuksensa perustui aikaisemmin opitun selittämiseen ja syventämiseen. Juutalainen poika (sellainen, jolla oli onni saada käydä koulua) alkoi jo 5‑7 vuoden iässä opetella hepreankielisen Raamatun lukemista ja oppi vähitellen suuria osia ulkoa.
Muutamien vuosien kuluttua hän oli valmis korkeamman tason opetukseen, joka oli kirjoitusten suullista selittämistä.
Tämä selitys painettiin sana sanalta mieleen ja opeteltiin toistamaan se ulkomuistista.
Lopuksi nuorimies saattoi päästä jonkun rabbiinin oppilaaksi. Opetukseen sisältyi keskustelua ja yhteistä pohdiskelua, mutta lopputulos tiivistettiin aina muutamiksi täsmällisiksi lauseiksi, jotka taaskin opeteltiin ulkoa.
Opettajan sanoja ei ollut tapana selostaa epäsuoran kerronnan muodossa tai omin sanoin. Oppilas toisti opetuksen "opettajansa sanoilla", kuten asia oli tapana ilmaista.
Itse asiassa meidän on vaikea kuvitella, mikä merkitys muistitiedoilla oli tuohon aikaan. Olemme tottuneet etsimään tietomme kirjoista ja luottamaan hakuteoksiin, kun tarvitsemme tiettyä tietoa.
Juutalaisten keskuudessa kirjat olivat harvinaisia.
Pyhät kirjoitukset olivat tosin muistiin merkittyjä, ja ne oli aina luettava kirjakääröstä, osattiinpa ne kuinka hyvin tahansa ulkoa.
Mutta kaikki selitykset ja sovellutukset oli pidettävä muistissa.
Niiden muistiin kirjoittamista jopa suoranaisesti vastustettiin. Sen sijaan nähtiin valtavasti vaivaa, jotta mahdollisimman monet ihmiset oppisivat toistamaan ne tarkasti. Tästä tiedosta käytettiin nimitystä "misna", mikä sananmukaisesti merkitsee toistamista tai kertaamista.
Se että Jeesuksen aikalaiset pitivät häntä rabbina, merkitsee siis sitä, että hänellä oli suuren enemmän tai vähemmän satunnaisen kuulijajoukon lisäksi opetuslapsipiiri, jota hän opetti yksityisesti ja että se opetus tiivistettiin ydinsanoiksi ja lyhyiksi lauseiksi, Jotka opeteltiin ulkoa, jotta ne voitiin välittää eteenpäin.
Mutta opetuslapset eivät painaneet muistiinsa vain rabbiinin sanoja.
Asiaan kuului myös, että hän opetti esimerkillään. Opetuslasten tuli panna merkille, mitä hän teki ja sitten välittää tieto siitä toisille.
Ja kun tätä tietoa taas välitettiin eteenpäin, sen oli tapahduttava samoilla sanoilla, joita alkuperäinen asiasta kertonut opetuslapsi oli käyttänyt.
Evankeliumit vahvistavat sen tiedon, että Jeesus todellakin kokosi ympärilleen opetuslapsipiirin, jota hän opetti yksityisesti.
He voivat tehdä kysymyksiä, aivan samoin kuin rabbiinienkin opetuslapset, ja saivat kysymyksiinsä auktoritatiiviset vastaukset.
He tarkkasivat hänen tapaansa toimia ja panivat sen mielensä.
Voimme pitää selvänä, että he joutuivat opettelemaan ulkoa yhteenvetoja Mestarin opetuksista.
"Opettaminen" merkitsi juutalaisille ennen kaikkea sitä, että oppilaiden mieliin painettiin sellaista, minkä he sitten osasivat ulkoa, ja annettiin heille näin tietoa, joka pysyi heidän mielessään.
Jeesuksen kuoleman jälkeen apostolit eivät siis olleet sen lähes ylivoimaisen tehtävän edessä, että heidän piti yrittää muistella, mitä hän oli sanonut.
He olivat sen sijaan kaiken häneltä oppimansa tallettajia ja eteenpäin viejiä.
Itse he joutuivat muotoilemaan vain kertomukset hänen teoistaan.
Jo hyvin varhaisessa vaiheessa ne kertomukset saivat kiinteän ja hyväksytyn muodon, jossa ne sitten välitettiin eteenpäin uusille ihmisille.perehtyä myös hellenistiseen ajatteluun, niin huomaat kuinka paljon evenkeliumeissa on sitä mukana.
Jos Jeesus olis ollut juutalainen rabbi, hän ei olis koskaan uskaltanut mennä muuttamaan lakia,
joka Mooseksen kirjoissa kielletään ehdottomasti ja ankarasti. Diana-ad-rem kirjoitti:
perehtyä myös hellenistiseen ajatteluun, niin huomaat kuinka paljon evenkeliumeissa on sitä mukana.
Jos Jeesus olis ollut juutalainen rabbi, hän ei olis koskaan uskaltanut mennä muuttamaan lakia,
joka Mooseksen kirjoissa kielletään ehdottomasti ja ankarasti.Diana-ad-rem: "Jos Jeesus olis ollut juutalainen rabbi, hän ei olis koskaan uskaltanut mennä muuttamaan lakia,
joka Mooseksen kirjoissa kielletään ehdottomasti ja ankarasti".
--
M$att. 5:17
Jeesus sanoo:
"Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään".
Jeesuksen suhtautuminen lakiin tulee hyvin esiin sapattikäskyn (Kolmas käsky)noudattamisessa.
Mark.2:23-28
--
2:23 Ja tapahtui, että hän sapattina kulki viljavainioiden halki, ja hänen opetuslapsensa rupesivat kulkiessaan katkomaan tähkäpäitä.
2:24 Niin fariseukset sanoivat hänelle: "Katso, miksi he tekevät sapattina sitä, mikä ei ole luvallista?"
2:25 Hän sanoi heille: "Ettekö ole koskaan lukeneet, mitä Daavid teki, kun hän ja hänen seuralaisensa olivat puutteessa ja heidän oli nälkä,
2:26 kuinka hän meni Jumalan huoneeseen ylimmäisen papin Abjatarin aikana ja söi näkyleivät, joita ei ollut lupa syödä muiden kuin pappien, ja antoi myös niille, jotka hänen kanssansa olivat?"
2:27 Ja hän sanoi heille: "Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten.
2:28 Niin Ihmisen Poika siis on sapatinkin herra."
--
Fariseukset kokivat, että tähkäpäitten katkominen sapattina oli työtä, jota ei saanut tehdä. Teko oli muka ruuanlaittoa tai elonkorjuuta.
Muutenhan käsin eli jyvien noukkiminen sirpittä oli luvallista (5. Moos. 23:25).
Jeesus torjuu moitteet Jumalan Sanalla (1. Sam.21:4-6). Kyse on nälästä (25,26).
Jeesuksen ottama esimerkki Vanhasta Testamentista osoittaa, että lain ”henki” on tärkeintä.
Armahtava rakkaus on lain päävaatimus. Uhri eli ulkonainen toimitus on vähempiarvoinen asia. Laki armahti nälkäistä, fariseukset eivät. Sapatti on tarkoitettu ihmisille lahjaksi, ei orjuuttavaksi kahleeksi: ” "Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten” (27).
--
Juutalaiset olivat onnistuneet tekemään Jumalan antamasta lepopäivästä uskontonsa kaikkein vaikeimman ja vaativimman suorituksen.
Ompa joku heistä todennut "jos sapatti kerrankin oikein pidettäisiin, niin Messias jo tulisi"
--
Kuutena päivänä Jumala loi maan ja taivaat.
Samoin Hän on kehoittanut meitäkin tekemään töitä kuutena päivänä.
Mutta seitsemäntenä päivänä, kun kaikki oli tehty, Hän itsekin lepäsi.
Ja edellyttää meiltä samaa.
Kolmas käsky on voimassa tänäänkin;
Muista pyhittää lepopäivä.- Diana-ad-rem
Tapio522 kirjoitti:
Diana-ad-rem: "Jos Jeesus olis ollut juutalainen rabbi, hän ei olis koskaan uskaltanut mennä muuttamaan lakia,
joka Mooseksen kirjoissa kielletään ehdottomasti ja ankarasti".
--
M$att. 5:17
Jeesus sanoo:
"Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään".
Jeesuksen suhtautuminen lakiin tulee hyvin esiin sapattikäskyn (Kolmas käsky)noudattamisessa.
Mark.2:23-28
--
2:23 Ja tapahtui, että hän sapattina kulki viljavainioiden halki, ja hänen opetuslapsensa rupesivat kulkiessaan katkomaan tähkäpäitä.
2:24 Niin fariseukset sanoivat hänelle: "Katso, miksi he tekevät sapattina sitä, mikä ei ole luvallista?"
2:25 Hän sanoi heille: "Ettekö ole koskaan lukeneet, mitä Daavid teki, kun hän ja hänen seuralaisensa olivat puutteessa ja heidän oli nälkä,
2:26 kuinka hän meni Jumalan huoneeseen ylimmäisen papin Abjatarin aikana ja söi näkyleivät, joita ei ollut lupa syödä muiden kuin pappien, ja antoi myös niille, jotka hänen kanssansa olivat?"
2:27 Ja hän sanoi heille: "Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten.
2:28 Niin Ihmisen Poika siis on sapatinkin herra."
--
Fariseukset kokivat, että tähkäpäitten katkominen sapattina oli työtä, jota ei saanut tehdä. Teko oli muka ruuanlaittoa tai elonkorjuuta.
Muutenhan käsin eli jyvien noukkiminen sirpittä oli luvallista (5. Moos. 23:25).
Jeesus torjuu moitteet Jumalan Sanalla (1. Sam.21:4-6). Kyse on nälästä (25,26).
Jeesuksen ottama esimerkki Vanhasta Testamentista osoittaa, että lain ”henki” on tärkeintä.
Armahtava rakkaus on lain päävaatimus. Uhri eli ulkonainen toimitus on vähempiarvoinen asia. Laki armahti nälkäistä, fariseukset eivät. Sapatti on tarkoitettu ihmisille lahjaksi, ei orjuuttavaksi kahleeksi: ” "Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten” (27).
--
Juutalaiset olivat onnistuneet tekemään Jumalan antamasta lepopäivästä uskontonsa kaikkein vaikeimman ja vaativimman suorituksen.
Ompa joku heistä todennut "jos sapatti kerrankin oikein pidettäisiin, niin Messias jo tulisi"
--
Kuutena päivänä Jumala loi maan ja taivaat.
Samoin Hän on kehoittanut meitäkin tekemään töitä kuutena päivänä.
Mutta seitsemäntenä päivänä, kun kaikki oli tehty, Hän itsekin lepäsi.
Ja edellyttää meiltä samaa.
Kolmas käsky on voimassa tänäänkin;
Muista pyhittää lepopäivä.Mooses:
Muista pyhittää lepopäivä.
Kuusi päivää tee työtä ja toimita kaikki askareesi.
mutta seitsemän päivä on Herran, sinun Jumalasi
sapatti, silloin älä mitään askaretta toimita, älä sinä, älköönkä sinun poikasi tai tyttäresi, sinun palvelijasi tai palvelijattaresi tai juhtasi, älköönkä muukalaisesi, joka sinun poretissasi on.
Sillä kuutena päivänä Herra teki taivaan ja maan
ja meren ja kaikki mitä niissä on, mutta seitsemäntenä päivänä han lepäsi; sentähden Herra siunasi lepopäivän ja pyhitti sen.
Voiko siis korottaa ihmisen sapatin Herraksi, jos se on Herran Jumalan päivä. Mielestäni Jeesus ylitti valtuutensa.
Se on muutos, kuten moni muukin. Jeesuksen tapa sanoa oli: >>> Olette kuulleet sanottavan, mutta minä sanon teille. - .muualta
Tapio522 kirjoitti:
Diana-ad-rem: "Jos Jeesus olis ollut juutalainen rabbi, hän ei olis koskaan uskaltanut mennä muuttamaan lakia,
joka Mooseksen kirjoissa kielletään ehdottomasti ja ankarasti".
--
M$att. 5:17
Jeesus sanoo:
"Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan; en minä ole tullut kumoamaan, vaan täyttämään".
Jeesuksen suhtautuminen lakiin tulee hyvin esiin sapattikäskyn (Kolmas käsky)noudattamisessa.
Mark.2:23-28
--
2:23 Ja tapahtui, että hän sapattina kulki viljavainioiden halki, ja hänen opetuslapsensa rupesivat kulkiessaan katkomaan tähkäpäitä.
2:24 Niin fariseukset sanoivat hänelle: "Katso, miksi he tekevät sapattina sitä, mikä ei ole luvallista?"
2:25 Hän sanoi heille: "Ettekö ole koskaan lukeneet, mitä Daavid teki, kun hän ja hänen seuralaisensa olivat puutteessa ja heidän oli nälkä,
2:26 kuinka hän meni Jumalan huoneeseen ylimmäisen papin Abjatarin aikana ja söi näkyleivät, joita ei ollut lupa syödä muiden kuin pappien, ja antoi myös niille, jotka hänen kanssansa olivat?"
2:27 Ja hän sanoi heille: "Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten.
2:28 Niin Ihmisen Poika siis on sapatinkin herra."
--
Fariseukset kokivat, että tähkäpäitten katkominen sapattina oli työtä, jota ei saanut tehdä. Teko oli muka ruuanlaittoa tai elonkorjuuta.
Muutenhan käsin eli jyvien noukkiminen sirpittä oli luvallista (5. Moos. 23:25).
Jeesus torjuu moitteet Jumalan Sanalla (1. Sam.21:4-6). Kyse on nälästä (25,26).
Jeesuksen ottama esimerkki Vanhasta Testamentista osoittaa, että lain ”henki” on tärkeintä.
Armahtava rakkaus on lain päävaatimus. Uhri eli ulkonainen toimitus on vähempiarvoinen asia. Laki armahti nälkäistä, fariseukset eivät. Sapatti on tarkoitettu ihmisille lahjaksi, ei orjuuttavaksi kahleeksi: ” "Sapatti on asetettu ihmistä varten eikä ihminen sapattia varten” (27).
--
Juutalaiset olivat onnistuneet tekemään Jumalan antamasta lepopäivästä uskontonsa kaikkein vaikeimman ja vaativimman suorituksen.
Ompa joku heistä todennut "jos sapatti kerrankin oikein pidettäisiin, niin Messias jo tulisi"
--
Kuutena päivänä Jumala loi maan ja taivaat.
Samoin Hän on kehoittanut meitäkin tekemään töitä kuutena päivänä.
Mutta seitsemäntenä päivänä, kun kaikki oli tehty, Hän itsekin lepäsi.
Ja edellyttää meiltä samaa.
Kolmas käsky on voimassa tänäänkin;
Muista pyhittää lepopäivä.pyhitetään, käsky pyhittää(kdsh) liittyy JHWH:n pyhyyteen, hän on "kadosh", kaikkea pikku puuhaa saa siis tehdä koska sabatti oikeastaan onkin ihmistä varten.
Tähkäpäiden poimiminen ei ole sen paremmin ruuanlaittoa kuin elonkorjuuta, senhän jokainen ymmärtää, vaan kielto liittyy aivan toiseen asiaan, mutta sitä on tässä turha selittää.Jospa sinä sanoisit miten kukin omalla puuhastellullaan pyhittää sabatin ja miksi laissa yleensä on niin paljon kieltoja koskien sabattia?
Juutalaiset pilasivat sabatinkin? Entä tämä "Kuka ikinä tekee työtä sapatinpäivänä, rangaistakoon kuolemalla" Juutalaiset kai keksivät tuonkin keljun määräyksen? Ei se nyt Jumalalta voi olla, sabatti on ihmistä varten, ei ihmisiä silloin voi rangaista sabatin rikkomisesta, Jumala erehtyi.
Voit vapaasti sanoa että Israelin Jumala on sabatin pilaaja, mutta teillä ja teidän Jumalallanne on kiva sunnuntai, kunhan ette vain sekoita sitä sabattiin tai uskontoja keskenään. - .muualta
Tapio522 kirjoitti:
Lainaus linkistä:http://www.sley.fi/luennot/Raamattu/UT/Matteus/Matt01BG.htm
--
Tiedämme, että Jeesuksen aikalaiset sanoivat häntä rabbiksi.
Jo se sanoo hänestä tietyn asian. Meillä ei "saarnaajaksi” sanottaisi ketään, joka ei saarnaa.
Jos Palestiinassa jotakuta nimitettiin "rabbiksi", niin se tapahtui siksi, että hän oli opettaja, joka opetti rabbiineille tyypilliseen tapaan.
Rabbiksi oli ympärillään opetuslapsipiiri, jota hän opetti säännöllisesti.
Hänen opetuksensa perustui aikaisemmin opitun selittämiseen ja syventämiseen. Juutalainen poika (sellainen, jolla oli onni saada käydä koulua) alkoi jo 5‑7 vuoden iässä opetella hepreankielisen Raamatun lukemista ja oppi vähitellen suuria osia ulkoa.
Muutamien vuosien kuluttua hän oli valmis korkeamman tason opetukseen, joka oli kirjoitusten suullista selittämistä.
Tämä selitys painettiin sana sanalta mieleen ja opeteltiin toistamaan se ulkomuistista.
Lopuksi nuorimies saattoi päästä jonkun rabbiinin oppilaaksi. Opetukseen sisältyi keskustelua ja yhteistä pohdiskelua, mutta lopputulos tiivistettiin aina muutamiksi täsmällisiksi lauseiksi, jotka taaskin opeteltiin ulkoa.
Opettajan sanoja ei ollut tapana selostaa epäsuoran kerronnan muodossa tai omin sanoin. Oppilas toisti opetuksen "opettajansa sanoilla", kuten asia oli tapana ilmaista.
Itse asiassa meidän on vaikea kuvitella, mikä merkitys muistitiedoilla oli tuohon aikaan. Olemme tottuneet etsimään tietomme kirjoista ja luottamaan hakuteoksiin, kun tarvitsemme tiettyä tietoa.
Juutalaisten keskuudessa kirjat olivat harvinaisia.
Pyhät kirjoitukset olivat tosin muistiin merkittyjä, ja ne oli aina luettava kirjakääröstä, osattiinpa ne kuinka hyvin tahansa ulkoa.
Mutta kaikki selitykset ja sovellutukset oli pidettävä muistissa.
Niiden muistiin kirjoittamista jopa suoranaisesti vastustettiin. Sen sijaan nähtiin valtavasti vaivaa, jotta mahdollisimman monet ihmiset oppisivat toistamaan ne tarkasti. Tästä tiedosta käytettiin nimitystä "misna", mikä sananmukaisesti merkitsee toistamista tai kertaamista.
Se että Jeesuksen aikalaiset pitivät häntä rabbina, merkitsee siis sitä, että hänellä oli suuren enemmän tai vähemmän satunnaisen kuulijajoukon lisäksi opetuslapsipiiri, jota hän opetti yksityisesti ja että se opetus tiivistettiin ydinsanoiksi ja lyhyiksi lauseiksi, Jotka opeteltiin ulkoa, jotta ne voitiin välittää eteenpäin.
Mutta opetuslapset eivät painaneet muistiinsa vain rabbiinin sanoja.
Asiaan kuului myös, että hän opetti esimerkillään. Opetuslasten tuli panna merkille, mitä hän teki ja sitten välittää tieto siitä toisille.
Ja kun tätä tietoa taas välitettiin eteenpäin, sen oli tapahduttava samoilla sanoilla, joita alkuperäinen asiasta kertonut opetuslapsi oli käyttänyt.
Evankeliumit vahvistavat sen tiedon, että Jeesus todellakin kokosi ympärilleen opetuslapsipiirin, jota hän opetti yksityisesti.
He voivat tehdä kysymyksiä, aivan samoin kuin rabbiinienkin opetuslapset, ja saivat kysymyksiinsä auktoritatiiviset vastaukset.
He tarkkasivat hänen tapaansa toimia ja panivat sen mielensä.
Voimme pitää selvänä, että he joutuivat opettelemaan ulkoa yhteenvetoja Mestarin opetuksista.
"Opettaminen" merkitsi juutalaisille ennen kaikkea sitä, että oppilaiden mieliin painettiin sellaista, minkä he sitten osasivat ulkoa, ja annettiin heille näin tietoa, joka pysyi heidän mielessään.
Jeesuksen kuoleman jälkeen apostolit eivät siis olleet sen lähes ylivoimaisen tehtävän edessä, että heidän piti yrittää muistella, mitä hän oli sanonut.
He olivat sen sijaan kaiken häneltä oppimansa tallettajia ja eteenpäin viejiä.
Itse he joutuivat muotoilemaan vain kertomukset hänen teoistaan.
Jo hyvin varhaisessa vaiheessa ne kertomukset saivat kiinteän ja hyväksytyn muodon, jossa ne sitten välitettiin eteenpäin uusille ihmisille.on suullisen lain opettajan nimitys juuri sen ryhmän jota Uusi testamentti haukkuu. Qumranin opettaja esim oli "more" eikä rav."Rabbiini" tulee saksasta eikä sitä nimitystä siis muinoin tunnettu. Rabit opettivat halachaa, midrasheja jne, kirjallisen opin kukin lukutaitoinen voi lukea teksteistä.
.muualta kirjoitti:
pyhitetään, käsky pyhittää(kdsh) liittyy JHWH:n pyhyyteen, hän on "kadosh", kaikkea pikku puuhaa saa siis tehdä koska sabatti oikeastaan onkin ihmistä varten.
Tähkäpäiden poimiminen ei ole sen paremmin ruuanlaittoa kuin elonkorjuuta, senhän jokainen ymmärtää, vaan kielto liittyy aivan toiseen asiaan, mutta sitä on tässä turha selittää.Jospa sinä sanoisit miten kukin omalla puuhastellullaan pyhittää sabatin ja miksi laissa yleensä on niin paljon kieltoja koskien sabattia?
Juutalaiset pilasivat sabatinkin? Entä tämä "Kuka ikinä tekee työtä sapatinpäivänä, rangaistakoon kuolemalla" Juutalaiset kai keksivät tuonkin keljun määräyksen? Ei se nyt Jumalalta voi olla, sabatti on ihmistä varten, ei ihmisiä silloin voi rangaista sabatin rikkomisesta, Jumala erehtyi.
Voit vapaasti sanoa että Israelin Jumala on sabatin pilaaja, mutta teillä ja teidän Jumalallanne on kiva sunnuntai, kunhan ette vain sekoita sitä sabattiin tai uskontoja keskenään.SAAKO SAPATTINA PARANTAA?
Jatkan vielä Markusta?
Mark.3:1-6
--
3:1 Ja hän meni taas synagoogaan, ja siellä oli mies, jonka käsi oli kuivettunut.
3:2 Ja voidakseen nostaa syytteen häntä vastaan he pitivät häntä silmällä, parantaisiko hän miehen sapattina.
3:3 Niin hän sanoi miehelle, jonka käsi oli kuivettunut: "Nouse ja astu esille".
3:4 Ja hän sanoi heille: "Kumpiko on luvallista sapattina: hyvääkö tehdä vai pahaa, pelastaako henki vai tappaa se?"Mutta he olivat vaiti.
3:5 Silloin hän katsahtaen ympärilleen loi vihassa silmänsä heihin, murheellisena heidän sydämensä paatumuksesta, ja sanoi sille miehelle: "Ojenna kätesi". Ja hän ojensi, ja hänen kätensä tuli jälleen terveeksi.
3:6 Ja fariseukset lähtivät ulos ja pitivät kohta herodilaisten kanssa neuvoa häntä vastaan, surmataksensa hänet.
--
Herra antoi Israelin kansalle Mooseksen välityksellä kehotuksen pitää Herran sapatti. Sapatin pitäminen olisi merkkinä Herran ja kansan välillä.
Sapatin rikkomisesta oli säädetty kuolemanrangaistus.
Sapattisäädöksiin mm. kuului, ettei silloin saanut ratsastaa, uida, tanssia eikä myöskään parantaa.
Fariseukset pitivät Jeesusta silmällä, voidakseen syyttää Häntä sapatin rikkomisesta (2).
Tässä ilmenee farisealaisten uskonnollisuus.
Tyypillistä sille on, että on etsittävä toisista vikoja voidaksensa syyttää ja tuomita muita.
Samalla voi ylpeillen sanoa itsestään: minä en ole niin kuin tuo toinen.
He ajattelevat, että oikea elämä on käskyjen ulkonaista pitämistä.
He eivät ole päästäneet Jumalan pyhää lakia tuomitsemaan itseään eivätkä omavanhurskauttaan. He eivät tunne omaa syntisyyttään.
Jos he sen tuntisivat, he eivät pitäisi itseään eturivin uskovina.
Jos he sen tuntisivat, niin he näkisivät ihmisten hädän.
Jeesus kysyy fariseuksilta:
"Kumpiko on luvallista sapattina: hyvääkö tehdä vai pahaa, pelastaako henki vai tappaa se?" Tällä sanalla Jeesus osoitti, että sapattina sai tehdä "hyvää” ja auttaa hädänalaista.
Jeesus paransi kärsivän miehen, jonka käsi oli kuivettunut (5).
Jeesus ymmärsi lain tarkoituksen siten, kuin meidänkin tulisi se ymmärtää.
Laki ei ole ulkokohtaisia määräyksiä ja pykäliä, vaan lailla on sisältönä rakkaus.
Fariseusten paatuneisuutta (5) osoittaa se, että he ryhtyivät heti neuvottelemaan tunnettujen vihamiestensä, Herodeksen kannattajien kanssa, kuinka saisivat Jeesuksen hengiltä (6).
Hädän tullen pahimmat vihamiehetkin voivat löytää toisensa.- Diana-ad-rem
Tapio522 kirjoitti:
SAAKO SAPATTINA PARANTAA?
Jatkan vielä Markusta?
Mark.3:1-6
--
3:1 Ja hän meni taas synagoogaan, ja siellä oli mies, jonka käsi oli kuivettunut.
3:2 Ja voidakseen nostaa syytteen häntä vastaan he pitivät häntä silmällä, parantaisiko hän miehen sapattina.
3:3 Niin hän sanoi miehelle, jonka käsi oli kuivettunut: "Nouse ja astu esille".
3:4 Ja hän sanoi heille: "Kumpiko on luvallista sapattina: hyvääkö tehdä vai pahaa, pelastaako henki vai tappaa se?"Mutta he olivat vaiti.
3:5 Silloin hän katsahtaen ympärilleen loi vihassa silmänsä heihin, murheellisena heidän sydämensä paatumuksesta, ja sanoi sille miehelle: "Ojenna kätesi". Ja hän ojensi, ja hänen kätensä tuli jälleen terveeksi.
3:6 Ja fariseukset lähtivät ulos ja pitivät kohta herodilaisten kanssa neuvoa häntä vastaan, surmataksensa hänet.
--
Herra antoi Israelin kansalle Mooseksen välityksellä kehotuksen pitää Herran sapatti. Sapatin pitäminen olisi merkkinä Herran ja kansan välillä.
Sapatin rikkomisesta oli säädetty kuolemanrangaistus.
Sapattisäädöksiin mm. kuului, ettei silloin saanut ratsastaa, uida, tanssia eikä myöskään parantaa.
Fariseukset pitivät Jeesusta silmällä, voidakseen syyttää Häntä sapatin rikkomisesta (2).
Tässä ilmenee farisealaisten uskonnollisuus.
Tyypillistä sille on, että on etsittävä toisista vikoja voidaksensa syyttää ja tuomita muita.
Samalla voi ylpeillen sanoa itsestään: minä en ole niin kuin tuo toinen.
He ajattelevat, että oikea elämä on käskyjen ulkonaista pitämistä.
He eivät ole päästäneet Jumalan pyhää lakia tuomitsemaan itseään eivätkä omavanhurskauttaan. He eivät tunne omaa syntisyyttään.
Jos he sen tuntisivat, he eivät pitäisi itseään eturivin uskovina.
Jos he sen tuntisivat, niin he näkisivät ihmisten hädän.
Jeesus kysyy fariseuksilta:
"Kumpiko on luvallista sapattina: hyvääkö tehdä vai pahaa, pelastaako henki vai tappaa se?" Tällä sanalla Jeesus osoitti, että sapattina sai tehdä "hyvää” ja auttaa hädänalaista.
Jeesus paransi kärsivän miehen, jonka käsi oli kuivettunut (5).
Jeesus ymmärsi lain tarkoituksen siten, kuin meidänkin tulisi se ymmärtää.
Laki ei ole ulkokohtaisia määräyksiä ja pykäliä, vaan lailla on sisältönä rakkaus.
Fariseusten paatuneisuutta (5) osoittaa se, että he ryhtyivät heti neuvottelemaan tunnettujen vihamiestensä, Herodeksen kannattajien kanssa, kuinka saisivat Jeesuksen hengiltä (6).
Hädän tullen pahimmat vihamiehetkin voivat löytää toisensa. - .muualta
Tapio522 kirjoitti:
SAAKO SAPATTINA PARANTAA?
Jatkan vielä Markusta?
Mark.3:1-6
--
3:1 Ja hän meni taas synagoogaan, ja siellä oli mies, jonka käsi oli kuivettunut.
3:2 Ja voidakseen nostaa syytteen häntä vastaan he pitivät häntä silmällä, parantaisiko hän miehen sapattina.
3:3 Niin hän sanoi miehelle, jonka käsi oli kuivettunut: "Nouse ja astu esille".
3:4 Ja hän sanoi heille: "Kumpiko on luvallista sapattina: hyvääkö tehdä vai pahaa, pelastaako henki vai tappaa se?"Mutta he olivat vaiti.
3:5 Silloin hän katsahtaen ympärilleen loi vihassa silmänsä heihin, murheellisena heidän sydämensä paatumuksesta, ja sanoi sille miehelle: "Ojenna kätesi". Ja hän ojensi, ja hänen kätensä tuli jälleen terveeksi.
3:6 Ja fariseukset lähtivät ulos ja pitivät kohta herodilaisten kanssa neuvoa häntä vastaan, surmataksensa hänet.
--
Herra antoi Israelin kansalle Mooseksen välityksellä kehotuksen pitää Herran sapatti. Sapatin pitäminen olisi merkkinä Herran ja kansan välillä.
Sapatin rikkomisesta oli säädetty kuolemanrangaistus.
Sapattisäädöksiin mm. kuului, ettei silloin saanut ratsastaa, uida, tanssia eikä myöskään parantaa.
Fariseukset pitivät Jeesusta silmällä, voidakseen syyttää Häntä sapatin rikkomisesta (2).
Tässä ilmenee farisealaisten uskonnollisuus.
Tyypillistä sille on, että on etsittävä toisista vikoja voidaksensa syyttää ja tuomita muita.
Samalla voi ylpeillen sanoa itsestään: minä en ole niin kuin tuo toinen.
He ajattelevat, että oikea elämä on käskyjen ulkonaista pitämistä.
He eivät ole päästäneet Jumalan pyhää lakia tuomitsemaan itseään eivätkä omavanhurskauttaan. He eivät tunne omaa syntisyyttään.
Jos he sen tuntisivat, he eivät pitäisi itseään eturivin uskovina.
Jos he sen tuntisivat, niin he näkisivät ihmisten hädän.
Jeesus kysyy fariseuksilta:
"Kumpiko on luvallista sapattina: hyvääkö tehdä vai pahaa, pelastaako henki vai tappaa se?" Tällä sanalla Jeesus osoitti, että sapattina sai tehdä "hyvää” ja auttaa hädänalaista.
Jeesus paransi kärsivän miehen, jonka käsi oli kuivettunut (5).
Jeesus ymmärsi lain tarkoituksen siten, kuin meidänkin tulisi se ymmärtää.
Laki ei ole ulkokohtaisia määräyksiä ja pykäliä, vaan lailla on sisältönä rakkaus.
Fariseusten paatuneisuutta (5) osoittaa se, että he ryhtyivät heti neuvottelemaan tunnettujen vihamiestensä, Herodeksen kannattajien kanssa, kuinka saisivat Jeesuksen hengiltä (6).
Hädän tullen pahimmat vihamiehetkin voivat löytää toisensa.paitsi jos on kyse henkeä uhkaavasta tilanteesta tai hoitotoimenpiteestä joka on muuten välttämätön sairauden hoidolle tai terveyden ylläpidolle eli se pitää tehdä päivittäin. Kuivettuneen käden ehtii varsin hyvin parantaa pyhäpäivän jälkeenkin, mutta käy tietysti esimerkkistä juutalaisten huonoudesta kristittyjen rinnalla. Sabatti "hölmöine" tapoineen oli väistymässä auringon jumalan päivän tieltä. Asia selvä.
"Tyypillistä sille on, että on etsittävä toisista vikoja voidaksensa syyttää ja tuomita muita". Niinkö? Sinähän sen tiedät, tyypillisyyttä ei kukaan muu ole löytänyt paitsi kristityt jotka itse yhä etsivät vikoja jopa 2000 vuotta sitten kuolleista juutalaisista.
Jos lain sisältö on vain utuinen rakkaus, miksi laki määräsi kuolemantuomion monista asioista jos lain rikkoi? Kuolemantuomion sai kuitenkin vain tietyistä rikoksista eikä sitä voinut Moseksen lain mukaan antaa tai määrätä ei-juutalainen, se että juutalaiset olisivat käyneet kerjäämässä vihatulta miehittäjältä että se tappaisi jonkun juutalaisen on mahdoton ajatus ja rikkoo toran määrykset, ne joita fariseukset kunnioittivat yli kaiken.
- lakkiluke ( ei kirj.)
...kävelivät myös mm. Poseidon, Buddha ja Pythagoras.
lakkiluke ( ei kirj.):
"Vetten päällä... ...kävelivät myös mm. Poseidon, Buddha ja Pythagoras".
--
Voisitko tarkentaa lyhyesti!
-Mitä todistusaineistoa on saatavilla ko. henkilöitten vetten päällä kävelyistä?
(Keitä esim. oli silminnäkijöinä, missä ja milloin ne ihmeet tapahtuivat jne.).
-Onko niistä kirjoitettu joissain historian kirjoissa?- lakkiluke ( ei kirj.)
Tapio522 kirjoitti:
lakkiluke ( ei kirj.):
"Vetten päällä... ...kävelivät myös mm. Poseidon, Buddha ja Pythagoras".
--
Voisitko tarkentaa lyhyesti!
-Mitä todistusaineistoa on saatavilla ko. henkilöitten vetten päällä kävelyistä?
(Keitä esim. oli silminnäkijöinä, missä ja milloin ne ihmeet tapahtuivat jne.).
-Onko niistä kirjoitettu joissain historian kirjoissa?...kertovat kreikkalaiset mytologiat, siis antiikin Kreikan tarustot. Nehän kulkivat sukupolvilta toisille suusanallisina ja monesti runomuotoisina. (kuten mm.Kalevala) Nuo tarinat kertovat sankareista ja taruolennoista. Samaa esiintyy kaikissa vanhoissa kulttuureissa mm.Roomalaisilla.
Historiallista todistusaineistoa ja silminnäkijöitä on samassa mitassa kuin Raamatun kertomuksilla. Eihän niistäkään löydy historiallista faktaa Raamatun ulkopuolelta ainakaan sellaisena, mihin Kristinusko ei olisi subjektiivisesti vaikuttanut. En ole löytänyt minäkään siis nimenomaan historiallista todistusaineistoa vaikkapa siitä, että Jeesus todella käveli veden päällä. Ei muuten Jeesuksesta historiallisena henkilönäkään ole tullut vastaani todistusaineistoa Raamattua lukuunottamatta. Minä en pidä Raamattua historiallisena totuutena, vaan kuvainnollisesti asioista kertovana yhtenä mytologiana.
Koraani mainitsee Jeesuksen maallikkosaarnaajana ja profeettana, mutta Koraanin todistusarvo historian kirjana ei ole mielestäni sen vakuuttavampi kuin Raamatunkaan. - otaksun.
lakkiluke ( ei kirj.) kirjoitti:
...kertovat kreikkalaiset mytologiat, siis antiikin Kreikan tarustot. Nehän kulkivat sukupolvilta toisille suusanallisina ja monesti runomuotoisina. (kuten mm.Kalevala) Nuo tarinat kertovat sankareista ja taruolennoista. Samaa esiintyy kaikissa vanhoissa kulttuureissa mm.Roomalaisilla.
Historiallista todistusaineistoa ja silminnäkijöitä on samassa mitassa kuin Raamatun kertomuksilla. Eihän niistäkään löydy historiallista faktaa Raamatun ulkopuolelta ainakaan sellaisena, mihin Kristinusko ei olisi subjektiivisesti vaikuttanut. En ole löytänyt minäkään siis nimenomaan historiallista todistusaineistoa vaikkapa siitä, että Jeesus todella käveli veden päällä. Ei muuten Jeesuksesta historiallisena henkilönäkään ole tullut vastaani todistusaineistoa Raamattua lukuunottamatta. Minä en pidä Raamattua historiallisena totuutena, vaan kuvainnollisesti asioista kertovana yhtenä mytologiana.
Koraani mainitsee Jeesuksen maallikkosaarnaajana ja profeettana, mutta Koraanin todistusarvo historian kirjana ei ole mielestäni sen vakuuttavampi kuin Raamatunkaan.ne piirsi maahan v-kirjaimen ja sitten käveli veen päällä
- lakkiluke ( ei kirj.)
otaksun. kirjoitti:
ne piirsi maahan v-kirjaimen ja sitten käveli veen päällä
...hyvin paljon mahdollista kaikissa näissä tarinoissa. :)
- Vetten, ei veen
lakkiluke ( ei kirj.) kirjoitti:
...hyvin paljon mahdollista kaikissa näissä tarinoissa. :)
Sori. Raamattu alkaa alusta, loppuu loppuun, ja kaikki mikä siihen sisältyy on Jumalalta.
- lakkiluke ( ei kirj.)
Vetten, ei veen kirjoitti:
Sori. Raamattu alkaa alusta, loppuu loppuun, ja kaikki mikä siihen sisältyy on Jumalalta.
...mutta silloin puhutaankin uskon asiasta. Kuka uskoo mitenkin, on hänen ja uskon kohtaan välinen asia. Pidä uskosi, minä pidän omani. Mehän keskustellaan, ei käännytetä. ;)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 266871
Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella
No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus04697- 623859
Kirjoita yhdellä sanalla
Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin2292968Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi
En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon362833Onko muita oman polkunsa kulkijoita
Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella452556Sydän karrella
Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme262485- 401823
- 251795
Olet hyvin erilainen
Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja731777