Aika 1943 oli tehokasta, kun sotilaat peuhasivat lomilla omissa sängyissään kuin myös rintamalla ollessaan komennuksessa. Saako tämmöistä kirjoittaa? Itse olen syrjähypyn seurausta. Onhan ne sotilaat silti huolehtineet siitä, ettei kansa pienentynyt, vaan jopa suureni huolimatta kaatuneiden määrästä.
Kuulunko minä suureen
17
728
Vastaukset
- O - Orvokki
tLainaus tilastokeskuksen sivulta:
"Suuret ikäluokat - mitä ne ovat?
Viimeiset 50 vuotta Suomen ikärakennetta ovat hallinneet niin sanotut suuret ikäluokat. Niillä tarkoitetaan vuosina 1946-50 syntyneitä. Sodan jälkeenhän hedelmällisyys ponnahti ylöspäin, ja epävakaiden sota-aikojen alhainen hedelmällisyys korjaantui vuosittain kertaheitolla ylöspäin."
Ovatkohan sodan ja sen jälkeiset haavat jo umpeutuneet suomalaisilta, kun elämä oli vielä vähemmän oikeudenmukaista kuin tänään?Onpa mukavaa "kohdata" toisia sota-aikana syntyneitä. Meidät silloin sota-aikana syntyneet ja tietysti vielä hiukan sen jälkeenkin maailmaan ilmaantuneet on luokiteltu pieniin ikäluokkiin kuuluviksi. Ihan tilastollisesti silloin sotavuosina ikäluokat olivat pienempiä kuin ennen sotaa ja sodan jälkeen.
Minä kävin sota-arkistosta joskus kymmenisen vuotta sitten tiedustelemassa isäni tietoja ja siellähän ne olivat hyvässä tallessa. Isäni oli jo liki nelikymppinen jatkosodan alkuvaiheessa ja hänet kotiutettiin hyökkäysvaiheen jälkeen eli Jouluksi 1941. Meikäläinen tulla putkahti sitten tänne maailmaan seuraavana syksynä v.1942. Uudestaan isä joutui lähtemään kiireen vilkkaa takaisin sotahommiin kesäkuussa 1944.
Suuriksi ikäluokiksi kutsutaan sodan jälkeen syntyneitä vuosiluokkia. Pitäisiköhän se määritellä jotenkin niin, että kun sota loppui 19. syyskuuta v.1944, niin suurten ikäluokkien syntyhistoria alku voitaneen ajoittaa kesäkuulle 1945. Olihan siinä vielä Lapin sotakin saksalaisia vastaan ja se kahina päättyi vasta vuoden 1945 huhtikuun lopulla, siis juuri Vapun alla.- vasta meidän
jälkeen. On niin paljon vielä jäljellä loukkaavia asioita, esim. minulla, jonka velipuoli ei ole tietävinään sukulaisuudesta, vaikka olen suht.kunnollinen ihminen, ahkera, melkein raitis.Tarkoitan, että tuo aviossa syntynyt velipuoli ei näytä olevan sen kummempi, samoja harrastuksia, samoja lahjakkuuksia.Tjaah.
- aloittaja
Leiriniekka kirjoitti:
Onpa mukavaa "kohdata" toisia sota-aikana syntyneitä. Meidät silloin sota-aikana syntyneet ja tietysti vielä hiukan sen jälkeenkin maailmaan ilmaantuneet on luokiteltu pieniin ikäluokkiin kuuluviksi. Ihan tilastollisesti silloin sotavuosina ikäluokat olivat pienempiä kuin ennen sotaa ja sodan jälkeen.
Minä kävin sota-arkistosta joskus kymmenisen vuotta sitten tiedustelemassa isäni tietoja ja siellähän ne olivat hyvässä tallessa. Isäni oli jo liki nelikymppinen jatkosodan alkuvaiheessa ja hänet kotiutettiin hyökkäysvaiheen jälkeen eli Jouluksi 1941. Meikäläinen tulla putkahti sitten tänne maailmaan seuraavana syksynä v.1942. Uudestaan isä joutui lähtemään kiireen vilkkaa takaisin sotahommiin kesäkuussa 1944.
Suuriksi ikäluokiksi kutsutaan sodan jälkeen syntyneitä vuosiluokkia. Pitäisiköhän se määritellä jotenkin niin, että kun sota loppui 19. syyskuuta v.1944, niin suurten ikäluokkien syntyhistoria alku voitaneen ajoittaa kesäkuulle 1945. Olihan siinä vielä Lapin sotakin saksalaisia vastaan ja se kahina päättyi vasta vuoden 1945 huhtikuun lopulla, siis juuri Vapun alla.tietoja edellisiltä. Tuli sama mukava tunne, kun kouluaikana kaksossisko luki kaikki mahdolliset kirjat ja minä pyysin ytimekkään yhteenvedon ja sain. Sillä pärjäsi sitten yo-kirjoituksia myöten.
Autoinhan minäkin häntä, esim. saksan pänttäämisessä. - sieltä ..
tilastokeskuksen tiedoista näistä 1946-50 syntyneistä, kuinka moni on jo kuollut.
Kun olen keskustelut erään kaverin kanssa, joka on syntynyt 1946, niin hän sanoo että ne jotka on ollut kansakoulussa hänen luokalla 1-4 tai 5:n asti, olisi jo puolet kuollut pojista. Elikkä 16:sta 8:n olisi jo kuollut. Aika paljon.
Jos tuollainen kato käy muissakin, niin mikä työvoima pula Suomeen tulee? - ei tietoa
sieltä .. kirjoitti:
tilastokeskuksen tiedoista näistä 1946-50 syntyneistä, kuinka moni on jo kuollut.
Kun olen keskustelut erään kaverin kanssa, joka on syntynyt 1946, niin hän sanoo että ne jotka on ollut kansakoulussa hänen luokalla 1-4 tai 5:n asti, olisi jo puolet kuollut pojista. Elikkä 16:sta 8:n olisi jo kuollut. Aika paljon.
Jos tuollainen kato käy muissakin, niin mikä työvoima pula Suomeen tulee?Aloitan itse ensikuussa vanhuuseläkkeen, tammikuussa tuli 63v.
Tunnen vain yhden 45-49 syntyneen, joka vielä on töissä. Ja asunut ikäni hesassa, ja tunnen todella paljon tätä ikäluokkaa. Moni on myös kuollut, tutuistani. Samoin hesarin su kuolinilmoitukset todistaa monien 40 luvun syntyvien poismenosta Meistä on aika moni myös ollut jo työttömyyseläkkeellä.
Joten mitään dramaattista työstä poitumista ei tule, se on jo tullut. Viime laman jälkeen monet joutuivat pätkä ja silpputöihin, jotkut jo silloin kokonaan vailla töitä, useita vuosia.
Olisi kiva myös tietää tuo vastaus, toivotaan, että saamme tietää. - "Reetta"
ei tietoa kirjoitti:
Aloitan itse ensikuussa vanhuuseläkkeen, tammikuussa tuli 63v.
Tunnen vain yhden 45-49 syntyneen, joka vielä on töissä. Ja asunut ikäni hesassa, ja tunnen todella paljon tätä ikäluokkaa. Moni on myös kuollut, tutuistani. Samoin hesarin su kuolinilmoitukset todistaa monien 40 luvun syntyvien poismenosta Meistä on aika moni myös ollut jo työttömyyseläkkeellä.
Joten mitään dramaattista työstä poitumista ei tule, se on jo tullut. Viime laman jälkeen monet joutuivat pätkä ja silpputöihin, jotkut jo silloin kokonaan vailla töitä, useita vuosia.
Olisi kiva myös tietää tuo vastaus, toivotaan, että saamme tietää...mut johonkin luokaan täs kuulutaan;)) Mie olen laittanu merkille, et miten paljon 50 syntyneitä
on kuolin ilmotuksissa. Miunkin ex-ni oli 57 synt,
ja nyt jo koht vuoden olt pois kirjoist. - vaan ei enää
Eipä taida enää olla suurin.
Kutsu käynyt Taivaallisiin joukkoihin niin monella. Liian monella?? - vanha pappa
sieltä .. kirjoitti:
Jos tuollainen kato käy muissakin, niin mikä työvoima pula Suomeen tulee?Vuonna -47 syntyi suurin ikäluokka suomessa kauttaaikain, minä yhtenä. Viime vuonna tehdyn tutkimuksen mukaan kuitenkin -48 syntyneitä oli eniten elossa, meitä -47 syntyneitä on kuolo korjannut senverran runsaasti.
Jos noita elinvuosia vielä minkäverran karttuu, niin on mielenkiintoista seurata, kuinka tuo ikäluokkien koko vaihtelee.
Työelämässä kun vielä olen, niin tuntuu tilastokeskuskin olevan kiinnostunut meistä suurista ikäluokista, vuodenvaihteen jälkeen soittelivat minullekkin ja utelivat työssäoloa ja jotain muutakin, lupasivat soitella huhtikuussa uudelleen. - "Reetta"
vanha pappa kirjoitti:
Vuonna -47 syntyi suurin ikäluokka suomessa kauttaaikain, minä yhtenä. Viime vuonna tehdyn tutkimuksen mukaan kuitenkin -48 syntyneitä oli eniten elossa, meitä -47 syntyneitä on kuolo korjannut senverran runsaasti.
Jos noita elinvuosia vielä minkäverran karttuu, niin on mielenkiintoista seurata, kuinka tuo ikäluokkien koko vaihtelee.
Työelämässä kun vielä olen, niin tuntuu tilastokeskuskin olevan kiinnostunut meistä suurista ikäluokista, vuodenvaihteen jälkeen soittelivat minullekkin ja utelivat työssäoloa ja jotain muutakin, lupasivat soitella huhtikuussa uudelleen....miullakin senkun kasvaa;) Tiie miten viisas miustakin viel vanhoil päivil kehkeytyy;))??
Miun velikin oli 47synt. Miehä kuulun sit niitten elos olevien joukkoon;)) - Pohjoisen lintu
ei tietoa kirjoitti:
Aloitan itse ensikuussa vanhuuseläkkeen, tammikuussa tuli 63v.
Olisi kiva myös tietää tuo vastaus, toivotaan, että saamme tietää.Omasta mielestäni kuulun suuriin ikäluokkiin, kun kansakoulu aikoinani kävin koulua kahdessa vuorossa, en muista oliko tämä yleinen käytäntö vai vain pienissä kouluissa. Kouluni kävin v.-52-58 stadissa. Onko teitä muita jotka muistavat tällaista tapahtuneen? Työelämässä olen vielä mukana tämän vuoden joskin osa-aikaisena.
- myös,
Pohjoisen lintu kirjoitti:
Omasta mielestäni kuulun suuriin ikäluokkiin, kun kansakoulu aikoinani kävin koulua kahdessa vuorossa, en muista oliko tämä yleinen käytäntö vai vain pienissä kouluissa. Kouluni kävin v.-52-58 stadissa. Onko teitä muita jotka muistavat tällaista tapahtuneen? Työelämässä olen vielä mukana tämän vuoden joskin osa-aikaisena.
Kyllä meilläkin käytiin, aamu ja iltavuoroja.
Luulisin, suurimmassa osassa suomea.
Itse tammikuun -46 lapsi.
Olen eläkkeellä, kolme vuotta työttömyys, ja nyt helmikuusta sitten vanhuus.
Työpaikka lopetti, kun olin 58v.
150 hakemusta ei tuonnut uutta työtä, joten huvitti tuo työvoimapula.
Olin liian vanha, joka paikkaan oli kymmeniä, jopa toistasataa hakijaa. - "Reetta"
Pohjoisen lintu kirjoitti:
Omasta mielestäni kuulun suuriin ikäluokkiin, kun kansakoulu aikoinani kävin koulua kahdessa vuorossa, en muista oliko tämä yleinen käytäntö vai vain pienissä kouluissa. Kouluni kävin v.-52-58 stadissa. Onko teitä muita jotka muistavat tällaista tapahtuneen? Työelämässä olen vielä mukana tämän vuoden joskin osa-aikaisena.
...et myökin käytiin kouluva aamupäiväst ja iltapäiväst. Mie alotin koulun vast 56v, sitä alaluokkaa käytiin siin pienes enneks uus valmistu.
- Petra Pan
Kuulun niihin suuriin ikäluokkiin, joille kaikille, minullekaan, ei riittänyt isää sotien jälkeen. Se oli katkera pala viimeistään koulussa, kun opettaja kysyi vanhempien nimiä. Opinkin sanomaan, että sotien melskeissä kaikille ei riittänyt isiä.
Tapasin isäni ensimmäisen kerran 40-vuotiaana ja oikean veljeni 50-vuotiaana. Isäni on ollut vilkas mies, sillä tiedän minulla olevan vielä kolme tapaamatonta velipuolta. On joskus kieltämättä ollut katkera mieli, kun en ole koskaan voinut istua isän polvella enkä muutenkaan tuntea häntä silloin kun olisin tarvinnut.
Eipä kannata kuitenkaan kantaa kaunaa, etenkään kun siitä ei ole mitään hyötyä kenellekään. Elämä oli tuolloin tyystin toisenlaista kuin nyt.Nyt voin sentään käydä isäni haudalla, sinne on lyhyt matka, ja ainakin kuvitella, millaista elämä olisi ollut, jos hän olisi ollut minulle läsnäoleva isä.
- naisilla 83, miehillä 79?
Siis on meillä 1943-syntyneellä naisella aikaa parhaimmillaan vuoteen 2026 ja 1944-syntyneellä miehellä vuoteen 2023. Mutta kyllä se sitten riittäisikin. Kun näköjään ei kukaan säästy erilaisilta vaivoilta, meillä molemmilla verisuonitaudit,vaikka minä en edes polta.
- keskiarvo
Meillähän on myös paljon ihmisiä jotka ovat yli ysikymppisiä. Joten kyllä monet lähtee aikaisin myös pois.
Vastahan Kirka, Jyrki boy, ja monet muut julkisistakin ihmisistä alle 60 ja 70 pois nukkuneita.
Nuorena poikana silloin 55-60 vuotta sitten luin päivän lehdestä aina ensimmäisenä sarjakuvat ja urheilusivut. Hiukan ihmettelin, kun vanhempi kotiväki luki aina ensiksi kuolinuutiset ja sitten he keskustelivat, jotta oliko tuttuja kuolleita.
Nykyään minäkin luen aina päivän lehdestä kuolinilmoitukset ja katselen, että onko tuttuja kuolleita. Ja onhan heitä enemmän ja vähemmän tuttuja usein mainittu siellä poisnukkuneitten joukossa. Huomiota kiinnittää myös se, että aika paljon on myös itseäni paljon nuorempien kuolinilmoituksia.
Tuota ikääntymistä olen hiukan ajatellut ja kehitellyt semmoisen teorian, että me sota-ajan lapset sekä yhtä lailla sodan jälkeen syntyneet, me saattaisimme olla pula-ajan kokeneina kohtalaisen sitkassorttista sakkia ja saattaisimme elää kohtalaisen pitkäänkin, ainakin monet meistä. Sotaan mukaan aikuisikäisinä ehtineet ovat puolestaan saaneet niissä savotoissa monenlaista kremppaa ja invaliditeettia ja se tilanne näkyy ehkä heidän kohdallaan keski-iän alhaisuutena. Ehkä siihen keski-iän laskentakaavaan kuuluvat mukaan myös sodassa kaatuneet ja haavoittumisen takia myöhemmin menehtyneet.
Miten mahtanee käydä tämän nykyisen aikuisväen ja parasta aikaa varttuvan nuorison kanssa? Mikä mahtanee olla tulevaisuudessa pullamössö- ja roskaruokasukupolvien keski-ikä? Puolustusvoimien uusi, tuleva komentajakin sanoo, että läski on Suomen pahin vihollinen.
Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ootko nainen noin mustis musta
Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t826171- 353381
- 442988
Kauan säkin jaksoit
Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐402222Ajattelen sinua tänäkin iltana
Olet huippuihana❤️ Ajattelen sinua jatkuvasti. Toivottavasti tapaamme pian. En malttaisi odottaa, mutta odotan kuitenkin282151- 1192026
Miksi kaipaat
Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?291949- 1891949
Mietin tässä T....
Oletko jo kesälomalla.?Keli on ihanaa, ja sinä nautit veneilystä.... Edelleen käyt mielessä.... En ole unohtanut sinua..241568Askanmäessä Huippu esitys
Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna171448