uskomushoidoista ja skoulusta

exsteiner

edellisissä keskusteluissa puhuttiin diabeteksesta, osin hoidoistakin. antroposofian kivijalkaan perustetut steinerkoulut, homeopatia, biodynaaminen viljely eivät paranna diabeteksesta. on julmaa miten ihmisen muisti on lyhyt: muutama vuosi sitten oli julkisuudessa eräässä steinerhoitoyhteisössä tapahtunut hoitovirhe. siinä diabetestä sairastanut lapsi kuoli kuhne-kylpyihin.

mielestäni ala-ikäisille ei saisi ollenkaan antaa uskomushoitoja. kuulin että joissakin pohjoismaissa tätä säädellään lailla. olen ollut tilanteessa jossa lasta on käytetty aromaterapiassa ja intialaisessa päänhieronnassa sairauden takia. siinä on väsynyt lapsi, väsyneet vanhemmat, tyhjentynyt lompakko.

kuka niistä hoidoista hyötyi? steinerkoulu joka suositteli ja mainosti tätä yksityisyrittäjää kouluaikana sekä yrittäjä joka toimii steinerkoulun läheisyydessä.

steinerkoulukokemukseni mukaan se perustuu antroposofiaan. oman paikkakunnan steinerkoulussa lapseni ei saanut valita elämänkatsomustietoa. ko. oppiainetta ei järjestetty ollenkaan. olin laittanut hänet ekalla luokalla kristiyhteisön uskontotunnille enkä saanut enää vaihtaa lastani tavalliselle uskontotunnille. en itse kuulu kirkkoon enkä mihinkään uskonnolliseen yhteisöön. luomuruokaa ei myöskään koulussa ollut, sillä sitä ei ollut varaa ostaa. talvella rakennus oli kylmä, pääsiäisruohot eivät edes itäneet. jäätyivät luokassa. yläkerran vedet tulivat eräänä päivänä katosta läpi, onneksi kukaan oppilaista ei saanut sähköiskua. oppiaineiden sisällöt eivät olleet ihan sitä mitä meille vanhemmille kerrottiin. liikuntatunneilla ei tutustuttu eri liikuntalajeihin, ei telinevoimisteluun, ei pallo- tai kiekkopeleihin, vaikka minulle oli niin kerrottu. ja tässä vain pieni osa niistä erikoisuuksista joita vuosien aikana tapahtui. tietokoneet...ompelukoneet...huh huh. meidän koulussa tkt oli koottu iänkaikkisen vanhoista lahjoituksista. eivät toimineet tai toimivat joskus jos yläasteen pojat niitä korjasivat. koulun tietokonehuolto uskottu yläasteelaisille!! siinä ei tietosuojaa ollut, kuka tahansa saattoi päästä näkemään oppilaille annettavat kirjalliset arvostelut.

vuosien aikana yritimme vanhempien kanssa jatkaa, mutta vähitellen oppilaita siirrettiin pois steinerkoulusta, joka muuttui levottomasta paikasta yhä levottomammaksi. kouluun otettiin kaikki jotka sinne hakivat. kyseenalaistimme oppilasvalintoja. eihän steinerkoulu saa olla pakopaikka jos elämä tavallisessa järjestelmässä ei suju? vanhempien oli helppo todeta taviskoulussa hankaluuksien tullessa: "no, me vaihdetaankin muksu sitten steinerkouluun."

ylilahjakkaat indigolapset jäivät tyhjentyneeseen kouluun. minä, tavisvanhempi, siirsin lapseni oikeaan kouluun. lapseni sai hyvät, ammattinsa taitavat opettajat. mikään steinerkoulun opettajien minulle antama ennuste ei pitänyt paikkaansa: lapsi on onnellinen ja menestyy koulussa. koulunvaihto onnistuu, jos lapsella on oma motivaatio koulunkäyntiin ja oppimiseen ja ainakin yksi vanhempi tukee hänen koulunkäyntiään sekä vanhempi luottaa opettajaan ja nykyaikaiseen koulujärjestelmään sen verran, että antaa opettajan tehdä työnsä.

mikään järjestelmä ei voi olla aukoton tai täydellinen, se on mahdottomuus, sillä opetus tulee perustua siihen aikaan ja paikkaan, niihin erilaisiin kulttuureihin, joissa elämme. siksi opetusta on koko ajan uudistettava ja opettajankin täytyy tässä kehityksessä pysyä mukana.

25

1107

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kamppailun harrastaja

      Jaa? Mä en ole kyllä koskaan yhdistänyt sitä tapausta steinerkouluun.

      Surullinen juttu se oli. Se oli sinänsä oikein, että vanhemmat vapautettiin syytteistä (vai oliko se niin että heitä ei rangaistu?) kun olivat jo "rangaistuksensa" saaneet, mutta itse hoitaja pääsi kyllä kuin koira veräjästä ehdollisella.

      • miten ajankohtaisia

        ajalta, jolloin herra Steiner eli ja antroposofian oli valaistunut yläluokka tuonut Suomeen:

        http://keskustelu.skepsis.fi/html/KeskusteluViesti.asp?ViestiID=220437

        On höpönlöpönpöpöä, ettei mukamas steinerkoulun opettajat ja heidän yllyttäminä myös hyvin monet oppilaiden vanhemmat suosisi erilaisia uskomushoitoja, aivan niin kuin lähes sata vuotta sitten.

        Jos en nyt aivan väärin muista, niin tuohon surulliseen kuhne-kuolemaan liittyi eräs turkulainen steinerkoulun opettaja. Eiköhän varmistus löytyne kuuklaamalla.


      • Mitä ihmettä!
        miten ajankohtaisia kirjoitti:

        ajalta, jolloin herra Steiner eli ja antroposofian oli valaistunut yläluokka tuonut Suomeen:

        http://keskustelu.skepsis.fi/html/KeskusteluViesti.asp?ViestiID=220437

        On höpönlöpönpöpöä, ettei mukamas steinerkoulun opettajat ja heidän yllyttäminä myös hyvin monet oppilaiden vanhemmat suosisi erilaisia uskomushoitoja, aivan niin kuin lähes sata vuotta sitten.

        Jos en nyt aivan väärin muista, niin tuohon surulliseen kuhne-kuolemaan liittyi eräs turkulainen steinerkoulun opettaja. Eiköhän varmistus löytyne kuuklaamalla.

        Siis onko todellakin niin, että stainerkoulussa ei saa olla muussa kuin kristiuskonnossa ja oppilaat pakotetaan vakavissakin sairauksissa henkiparantajalle?

        Siis Steiner-koulussa opetetaan lapsille näitä kuhnehoitoja ja homopatetiaa?

        Miten on mahdollista että tällainen synninpesä saa vapaasti toimia verovaroilla Suomessa!


      • Kamppailun harrastaja
        miten ajankohtaisia kirjoitti:

        ajalta, jolloin herra Steiner eli ja antroposofian oli valaistunut yläluokka tuonut Suomeen:

        http://keskustelu.skepsis.fi/html/KeskusteluViesti.asp?ViestiID=220437

        On höpönlöpönpöpöä, ettei mukamas steinerkoulun opettajat ja heidän yllyttäminä myös hyvin monet oppilaiden vanhemmat suosisi erilaisia uskomushoitoja, aivan niin kuin lähes sata vuotta sitten.

        Jos en nyt aivan väärin muista, niin tuohon surulliseen kuhne-kuolemaan liittyi eräs turkulainen steinerkoulun opettaja. Eiköhän varmistus löytyne kuuklaamalla.

        Jep jep. Skepsis-lehdestä minäkin olen tuon lukenut. Steinerkoulusta siinä en muista olleen mainintaa, mutta kuten sanottu
        http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=116&conference=4500000000001600&posting=22000000039782526
        en niin yllättyisi vaikka siinä jotain sellaista oliskin.

        (Laitan tällaisen moderaattorimoderaattorin tähän vielä loppuun eli kerron että tämä ja tuo linkittämäni sivu on kopioitu. Tämä ihan pienenä pottuiluna siitä, että mm. hoitoeukka -keskustelu katosi johonkin. Eli rakkautta, "tutuliini", ja eikös annetakin kaikkien kukkien kukkia.)


      • Kamppailun harrastaja
        Mitä ihmettä! kirjoitti:

        Siis onko todellakin niin, että stainerkoulussa ei saa olla muussa kuin kristiuskonnossa ja oppilaat pakotetaan vakavissakin sairauksissa henkiparantajalle?

        Siis Steiner-koulussa opetetaan lapsille näitä kuhnehoitoja ja homopatetiaa?

        Miten on mahdollista että tällainen synninpesä saa vapaasti toimia verovaroilla Suomessa!

        Mitä ihmettä? Tuliko kaikki tämä sinulle yllätyksenä?














        (Huumoria.)


      • Kamppailun harrastaja kirjoitti:

        Mitä ihmettä? Tuliko kaikki tämä sinulle yllätyksenä?














        (Huumoria.)

        Kyllä kai kenelle tahansa tällä palstalla pitempään roikkuneelle on jo selvinnyt, millainen salatieteilijöitten ja lastenmurhaajien tyyssija Stainer - koulu on.


      • Koko homma vetää niin hiljaiseksi. Mä tein monta yritystä vastata jotain kiukkuista. Poistin ne joka kerta. Ei tuollaisesta teosta ole riittävää rangaistusta olemassakaan. Nuo eivät olleet vanhempia. En tiedä mitä ne olivat. Hädin tuskin ihmisiä. Ei hyvä. Olin unohtanut tämän. Olisin halunnut sen pysyvän unohdettuna.


      • Kamppailun harrastaja
        Steinerfaija kirjoitti:

        Kyllä kai kenelle tahansa tällä palstalla pitempään roikkuneelle on jo selvinnyt, millainen salatieteilijöitten ja lastenmurhaajien tyyssija Stainer - koulu on.

        Sun huumorintajuus voi aina luottaa. Tiesitkös, että tämä ylen poliisisarja "Pasila" on saanut jatkoa? Siinä oli hemmetin hyvä uusin jakso, joka käsitteli internetkeskustelua. Ylen areenasta löytyy. Jos sua on pulkkiset ja muut naurattanut, tykkäät varmaan siitäkin.

        Aikuisille mediakasvatusta: vaikka em. sarja onkin ns. piirretty, siinä käsitellään aikuisten asioita eikä esim. kielenkäytöltään sovi lapsille.


      • Kamppailun harrastaja
        Steinerfaija kirjoitti:

        Koko homma vetää niin hiljaiseksi. Mä tein monta yritystä vastata jotain kiukkuista. Poistin ne joka kerta. Ei tuollaisesta teosta ole riittävää rangaistusta olemassakaan. Nuo eivät olleet vanhempia. En tiedä mitä ne olivat. Hädin tuskin ihmisiä. Ei hyvä. Olin unohtanut tämän. Olisin halunnut sen pysyvän unohdettuna.

        Oli pakko vielä kun jäi tuo sun kirjoitukses häritsemään.

        Tässä maassa (ja muualla) on niin paljon vaiettuja asioita ja ihmiskohtaloita laidasta laitaan, että hirvittää. Pahinta, mitä me kanssaihmiset voidaan tehdä, on unohtaa ja tehdä samoja virheitä uudelleen.

        Voi kuulostaa kliseeltä. Ehkä se onkin klise. En välitä. Se on kuitenkin ihan todellisuutta.

        Puhumattomuus ja keskustelemattomuus on yksi suurimpia kärsimyksen aiheuttajia.

        Asioita ei pidä jäädä vatvomaan, mutta niitä pitää voida käsitellä.

        Mä en usko, että edes SeSimo on tässä eri mieltä mun kanssani.


      • Kamppailun harrastaja kirjoitti:

        Sun huumorintajuus voi aina luottaa. Tiesitkös, että tämä ylen poliisisarja "Pasila" on saanut jatkoa? Siinä oli hemmetin hyvä uusin jakso, joka käsitteli internetkeskustelua. Ylen areenasta löytyy. Jos sua on pulkkiset ja muut naurattanut, tykkäät varmaan siitäkin.

        Aikuisille mediakasvatusta: vaikka em. sarja onkin ns. piirretty, siinä käsitellään aikuisten asioita eikä esim. kielenkäytöltään sovi lapsille.

        Pöysti on Suomen paras poliisi ;o)


      • Kamppailun harrastaja kirjoitti:

        Oli pakko vielä kun jäi tuo sun kirjoitukses häritsemään.

        Tässä maassa (ja muualla) on niin paljon vaiettuja asioita ja ihmiskohtaloita laidasta laitaan, että hirvittää. Pahinta, mitä me kanssaihmiset voidaan tehdä, on unohtaa ja tehdä samoja virheitä uudelleen.

        Voi kuulostaa kliseeltä. Ehkä se onkin klise. En välitä. Se on kuitenkin ihan todellisuutta.

        Puhumattomuus ja keskustelemattomuus on yksi suurimpia kärsimyksen aiheuttajia.

        Asioita ei pidä jäädä vatvomaan, mutta niitä pitää voida käsitellä.

        Mä en usko, että edes SeSimo on tässä eri mieltä mun kanssani.

        Olisin halunnut, etten olisi muistanut tätä. Missään tapauksessa tätä esimerkkiä ei saa haudata vaan sen pitää pysyä muistuttamassa kaikkia siitä, miten hirveät seuraukset puoskaroinnista voi olla.

        Mulla on sen verran hyvä mielikuvitus, että en halua ajatella viisivuotiasta poikaa, joka luottaa vanhempiinsa, jotka kaataa kiehuvaa vettä päälle ja lopulta, ilmeisen pitkän kärsimyksen jälkeen, hänen tajuntansa sammuu lopullisesti. Viimeisenä tekonaan katsoo vanhempiaan: "Miksi, isi ja äiti?"...

        Tämän olisin halunnut unohtaa.

        Se pikkupoika ei saanut koskaan kasvaa isoksi. Kaksi täysikasvuista "ihmistä" kidutti hänet kuoliaaksi. Ateistina en voi lohduttautua taivaslupauksella pojalle tai löytää oikeutusta helvetin piinasta vanhemmille. Se oli väärin ja lopullista.


      • Kamppailun harrastaja
        Steinerfaija kirjoitti:

        Olisin halunnut, etten olisi muistanut tätä. Missään tapauksessa tätä esimerkkiä ei saa haudata vaan sen pitää pysyä muistuttamassa kaikkia siitä, miten hirveät seuraukset puoskaroinnista voi olla.

        Mulla on sen verran hyvä mielikuvitus, että en halua ajatella viisivuotiasta poikaa, joka luottaa vanhempiinsa, jotka kaataa kiehuvaa vettä päälle ja lopulta, ilmeisen pitkän kärsimyksen jälkeen, hänen tajuntansa sammuu lopullisesti. Viimeisenä tekonaan katsoo vanhempiaan: "Miksi, isi ja äiti?"...

        Tämän olisin halunnut unohtaa.

        Se pikkupoika ei saanut koskaan kasvaa isoksi. Kaksi täysikasvuista "ihmistä" kidutti hänet kuoliaaksi. Ateistina en voi lohduttautua taivaslupauksella pojalle tai löytää oikeutusta helvetin piinasta vanhemmille. Se oli väärin ja lopullista.

        Saakeli.

        Ajattele tota taivaspaikkajuttua vaikka siten, että paratiisista ja helvetistä ei ole muuta kuin mystikoiden houreita, mutta varmaa on, että sitä samaa universumin tomua me ollaan. Tapahtu mitä tapahtu. Eri muodossa, ehkä. Mutta kuitenkin.

        Waters laulo joskus: "We were all equal in the end". Ei siihen yhtälöön kannata sotkea pikkumaisia jumaluuksia.

        Respect, Steinerfaija.

        Angstisille teineille tiedoksi, että teillä on vain yksi elämä. Kuolla ehtii myöhemminkin. "Live fast, die young" on v***n huono elämänohje. Narkkarit sitä huutelee kun eivät paremmasta tiedä.


    • Se Simo

      Tietoon tulleita potilasvahinkoja ilmoitettiin 8000 kpl vuonna 2006, niistä korvauksiin johti noin 2300 tapausta. Hoitovirheitä ja vahinkoja sattuu siis tuhansia vuosittain, todennäköisesti yli 10 000. Elämä nyt on sellaista, rapatessa roiskuu. Jokainen valitsee riskinsä laadun, oli siitä tietoinen tai ei.

      Kun vaihtoehtoisen hoitomuodon epäonnistumisen esimerkki täytyy etsiä vuosien takaa, ei se ihan huonosti ole vaihtoehtojen kannalta, pikemminkin päinvastoin. Vaikuttaa hieman väkinäiseltä muuraukselta, kun sitäkin tapausta pyritään kampeamaan tyypilliseksi Steiner-koulun hoitoesimerkiksi. Viha kaikkia vaihtoehtoja kohtaan on tainnut sumentaa taas kerran näön. Suomi kun on yhden asian maa.

    • Se on riittävän kamalaa, että jotkut vanhemmat ovat niin harhaanjohdettavissa, että antavat lapsensa kuolla puoskarin käsissä. En tiedä kumpi minua ottaa enemmän päähän: Se että palautit asian mieleeni vai se että käytät tuota kamalaa tapahtumaa omiin tarkoitusperiisi. "steinerhoitoyhteisö"? Otatko edes tällä kertaa todistamisen taakan harteillesi vai pitääkö taas pelata pelkillä oletuksilla?

      Jos käykin ilmi, että steinerkoululla ei ollut mitään tekemistä tämän asian kanssa, onko se sitten peruskoulun vai kristillisen koulun vika vai syytätkö Anna Tapion koulua?

      Laitan tähän loppuun vielä, että olen pienten lasten isä ja hillun täällä palstalla keskellä yötä. Toivon, ettei se loukkaa ketään.

      • exsteiner

        kaikki steinerkoulut, hoitoyhteisöt, päiväkodit, snellmankorkeakoulu suomessa ovat yhteydessä toisiinsa. henkilökunta kurssittautuu samoissa paikoissa. vastuutan henkilökuntaa jokaisessa työpaikassa.

        mikä on hoitoyhteisön vastuu kun vanhemmat hakevat apua sairaalle lapselleen? mikä on koulun opettajan tai rehtorin vastuu siinä tilanteessa, jossa vanhemmat kysyvät neuvoa sairaalle lapselleen joka ei tule toimeen koulutovereidensa kanssa tai on fyysisesti sairas?

        koulussa, jossa lapseni oli, oli poikkeuksellisen paljon vanhempia ja isovanhempia jotka olivat kiinnostuneita uskomushoidoista ja niitä mainostettiin esim. kotiin tuli mainoksia koululaisen mukana. mystiikka ja kaikenlaiset erikoisuudet olivat myös kiinnostuksen kohteina. esim. erään lapsen isovanhempi kertoi avoimesti kokemuksistaan ja näyistään. hänelle ne olivat todellisuutta, hän ei ollut ainoa. näitä kerrottiin minun läsnäollessa siinä vaiheessa kun minuun oli alettu luottaa. eli voitte päätellä että lapseni oli useita vuosia koulussa, sitä ennen steinerpäiväkodissa. myös lapset kuulivat näitä aikuisten keskusteluja koulun tiloissa eri tapahtumissa: talkoissa, vanhempainilloissa jne. opettajat osallistuivat myös keskusteluun.

        alkuvaiheessa mukana oli tavisvanhempia, jotka sitten yksi toisensa jälkeen siirsivät lapsensa ko. koulusta/päiväkodista pois. aluksi minäkin luulin että enkeleissä ei voi olla mitään pahaa, vaikka mihinkään en uskokaan. totuus on se että steinerlaisten kristillisyys ei ole samaa kuin mitä luterilainen kristillisyys. antroposofinen todellisuus poikkeaa ns. tavismaailmasta.

        halusin lapselleni erilaisen oppimisympäristön ja tavan oppia uusia asioita. näin minulle mainostettiin ja kerrottiin. steinerpäiväkodissa ja -koulussa lapsi on henkimaailmassa. meidän steinerkoulussamme karman laki oli esillä esim. kiusaamistilanteissa, joita ei osattu tai haluttu karman lain takia kunnolla hoitaa. näin minulle on näitä kiusaamistilanteita selvitetty kun olen kysynyt vanhemmilta. olen myös keskustellut entisten steinerkoulun opettajien kanssa. mitään hyvää he eivät tästä koulusta kertoneet.

        kunpa olisin tiennyt näistä asioista jo ennemmin. luin yhden kriittisen kirjoituksen joka käsitteli etelä-suomalaista steinerkoulua ennen kuin laitoin lapseni ko kouluun ja keskustelin siitä ystäväni kanssa jonka lapsi oli jo koulussa. hän sanoi että steinerkoulua kehitetään koko ajan, kirjoitus on propagandaa. niin niinhän ne kaikki kirjoitukset ja keskustelut, jotka oikeasti pyrkivät rakenteellisuuteen antroposofiassa. kaikki ovat oikeassa eikä kukaan ole vastuussa mistään. se, mitä et ymmärrä, on mystiikkaa.


      • ?????
        exsteiner kirjoitti:

        kaikki steinerkoulut, hoitoyhteisöt, päiväkodit, snellmankorkeakoulu suomessa ovat yhteydessä toisiinsa. henkilökunta kurssittautuu samoissa paikoissa. vastuutan henkilökuntaa jokaisessa työpaikassa.

        mikä on hoitoyhteisön vastuu kun vanhemmat hakevat apua sairaalle lapselleen? mikä on koulun opettajan tai rehtorin vastuu siinä tilanteessa, jossa vanhemmat kysyvät neuvoa sairaalle lapselleen joka ei tule toimeen koulutovereidensa kanssa tai on fyysisesti sairas?

        koulussa, jossa lapseni oli, oli poikkeuksellisen paljon vanhempia ja isovanhempia jotka olivat kiinnostuneita uskomushoidoista ja niitä mainostettiin esim. kotiin tuli mainoksia koululaisen mukana. mystiikka ja kaikenlaiset erikoisuudet olivat myös kiinnostuksen kohteina. esim. erään lapsen isovanhempi kertoi avoimesti kokemuksistaan ja näyistään. hänelle ne olivat todellisuutta, hän ei ollut ainoa. näitä kerrottiin minun läsnäollessa siinä vaiheessa kun minuun oli alettu luottaa. eli voitte päätellä että lapseni oli useita vuosia koulussa, sitä ennen steinerpäiväkodissa. myös lapset kuulivat näitä aikuisten keskusteluja koulun tiloissa eri tapahtumissa: talkoissa, vanhempainilloissa jne. opettajat osallistuivat myös keskusteluun.

        alkuvaiheessa mukana oli tavisvanhempia, jotka sitten yksi toisensa jälkeen siirsivät lapsensa ko. koulusta/päiväkodista pois. aluksi minäkin luulin että enkeleissä ei voi olla mitään pahaa, vaikka mihinkään en uskokaan. totuus on se että steinerlaisten kristillisyys ei ole samaa kuin mitä luterilainen kristillisyys. antroposofinen todellisuus poikkeaa ns. tavismaailmasta.

        halusin lapselleni erilaisen oppimisympäristön ja tavan oppia uusia asioita. näin minulle mainostettiin ja kerrottiin. steinerpäiväkodissa ja -koulussa lapsi on henkimaailmassa. meidän steinerkoulussamme karman laki oli esillä esim. kiusaamistilanteissa, joita ei osattu tai haluttu karman lain takia kunnolla hoitaa. näin minulle on näitä kiusaamistilanteita selvitetty kun olen kysynyt vanhemmilta. olen myös keskustellut entisten steinerkoulun opettajien kanssa. mitään hyvää he eivät tästä koulusta kertoneet.

        kunpa olisin tiennyt näistä asioista jo ennemmin. luin yhden kriittisen kirjoituksen joka käsitteli etelä-suomalaista steinerkoulua ennen kuin laitoin lapseni ko kouluun ja keskustelin siitä ystäväni kanssa jonka lapsi oli jo koulussa. hän sanoi että steinerkoulua kehitetään koko ajan, kirjoitus on propagandaa. niin niinhän ne kaikki kirjoitukset ja keskustelut, jotka oikeasti pyrkivät rakenteellisuuteen antroposofiassa. kaikki ovat oikeassa eikä kukaan ole vastuussa mistään. se, mitä et ymmärrä, on mystiikkaa.

        Olisko ollut???


      • exsteiner kirjoitti:

        kaikki steinerkoulut, hoitoyhteisöt, päiväkodit, snellmankorkeakoulu suomessa ovat yhteydessä toisiinsa. henkilökunta kurssittautuu samoissa paikoissa. vastuutan henkilökuntaa jokaisessa työpaikassa.

        mikä on hoitoyhteisön vastuu kun vanhemmat hakevat apua sairaalle lapselleen? mikä on koulun opettajan tai rehtorin vastuu siinä tilanteessa, jossa vanhemmat kysyvät neuvoa sairaalle lapselleen joka ei tule toimeen koulutovereidensa kanssa tai on fyysisesti sairas?

        koulussa, jossa lapseni oli, oli poikkeuksellisen paljon vanhempia ja isovanhempia jotka olivat kiinnostuneita uskomushoidoista ja niitä mainostettiin esim. kotiin tuli mainoksia koululaisen mukana. mystiikka ja kaikenlaiset erikoisuudet olivat myös kiinnostuksen kohteina. esim. erään lapsen isovanhempi kertoi avoimesti kokemuksistaan ja näyistään. hänelle ne olivat todellisuutta, hän ei ollut ainoa. näitä kerrottiin minun läsnäollessa siinä vaiheessa kun minuun oli alettu luottaa. eli voitte päätellä että lapseni oli useita vuosia koulussa, sitä ennen steinerpäiväkodissa. myös lapset kuulivat näitä aikuisten keskusteluja koulun tiloissa eri tapahtumissa: talkoissa, vanhempainilloissa jne. opettajat osallistuivat myös keskusteluun.

        alkuvaiheessa mukana oli tavisvanhempia, jotka sitten yksi toisensa jälkeen siirsivät lapsensa ko. koulusta/päiväkodista pois. aluksi minäkin luulin että enkeleissä ei voi olla mitään pahaa, vaikka mihinkään en uskokaan. totuus on se että steinerlaisten kristillisyys ei ole samaa kuin mitä luterilainen kristillisyys. antroposofinen todellisuus poikkeaa ns. tavismaailmasta.

        halusin lapselleni erilaisen oppimisympäristön ja tavan oppia uusia asioita. näin minulle mainostettiin ja kerrottiin. steinerpäiväkodissa ja -koulussa lapsi on henkimaailmassa. meidän steinerkoulussamme karman laki oli esillä esim. kiusaamistilanteissa, joita ei osattu tai haluttu karman lain takia kunnolla hoitaa. näin minulle on näitä kiusaamistilanteita selvitetty kun olen kysynyt vanhemmilta. olen myös keskustellut entisten steinerkoulun opettajien kanssa. mitään hyvää he eivät tästä koulusta kertoneet.

        kunpa olisin tiennyt näistä asioista jo ennemmin. luin yhden kriittisen kirjoituksen joka käsitteli etelä-suomalaista steinerkoulua ennen kuin laitoin lapseni ko kouluun ja keskustelin siitä ystäväni kanssa jonka lapsi oli jo koulussa. hän sanoi että steinerkoulua kehitetään koko ajan, kirjoitus on propagandaa. niin niinhän ne kaikki kirjoitukset ja keskustelut, jotka oikeasti pyrkivät rakenteellisuuteen antroposofiassa. kaikki ovat oikeassa eikä kukaan ole vastuussa mistään. se, mitä et ymmärrä, on mystiikkaa.

        Vai miksi puhut asian vierestä? Otit tämän hirvittävän tapauksen esille ja syytät siitä "steinerhoitoyhteisöä". Nyt sinun on ensin selitettävä mikä tuo yhteisö on ja sen jälkeen on todellakin sinun vastuullasi kaivaa esille todisteet siitä, että aloituksesi tapaus liittyi tähän yhteisöön.

        Tietysti se on helppoa, jos määrittelet itse yhteisön sellaiseksi, jossa kuhnekylvyt, velttohyppely ja steinerpedagogiikka muodostavat saumattoman kokonaisuuden.

        Olisi kuitenkin kohtuullista, että esität jotain todisteita väitteesi tueksi.


    • Se Simo

      ”mielestäni ala-ikäisille ei saisi ollenkaan antaa uskomushoitoja. kuulin että joissakin pohjoismaissa tätä säädellään lailla. olen ollut tilanteessa jossa lasta on käytetty aromaterapiassa ja intialaisessa päänhieronnassa sairauden takia. siinä on väsynyt lapsi, väsyneet vanhemmat, tyhjentynyt lompakko.”

      Näin tuo exsteiner kirjoitti. Tietysti hänellä on oikeus kirjoittaa näkemyksensä. Hän on heittäytynyt virallisen verkon ”turvalliseen” huomaan ja jättänyt vastuun itsestään ja lapsestaan heille. Itsenäinen vastuun kantaminen ei ole nykyään helppoa. Jos haluaa parantaa lapsensa, joutuu helposti lain väärälle puolen. Ja kuten kirjoittaja antaa ymmärtää, lainsäädännön pitäisi vielä enemmän kiristää yksilön vapautta ajatella ja toimia ymmärryksensä mukaan. Happamia, sanoi kettukin pihlajamarjoista. Häntä tukevat nuo yleiseen lääkintähenkilöstöön kuuluvat, jotka viranomaisten ja lääketehtaiden yhdessä punoman liekaköyden varassa herjaavat vapaana kulkevia.

      Monen ihmisen ympäristössä on paljon aiheeseen liittyviä tarinoita. Panen oheen linkin erääseen – Kirje Kirsiltä, koska se liittyy kouluikäisen diabetekseen:

      http://www.anttiheikkila.com/sivu.php?id=2&art=12

      Yritän tavoittaa pitkän tarinan punaisen langan: Esikouluikäinen lapsi alkoi voida huonosti. Sairaalaan vietynä hän sai diagnoosin; 1 tyypin diabetes. Yllätys oli, että kaikki oli kuin valmiiksi suunniteltuna hänelle koko ikänsä kestävään hoitoon, parannuksesta ei edes toivoa, koska ei sairaalassa tiedetty, mistä moinen aiheutuu. Odotettavissa vain hiljaista rappeutumista. Lapsen vanhempi alkoi itse ottaa asioista selvää, onnistui siinä. Lapsi pääsi eroon insuliinin käytöstä ja muunkin perheen vointi parani.

      Tässä tapauksessa ei löytynyt ruumista vaan tervehtynyt lapsi. Mutta se on yhtä paha todiste kuin ruumis, sillä se osoittaa, että vastuuton vanhempi on poikennut ainoan oikean hoidon, sen virallisen, totuudesta.

      Sanomattakin on selvää, etten kehota ketään parantamaan lastaan. Silloin syyllistyisin rikokseen yllyttämiseen. Mutta toistaiseksi voi kukin ajatella asioista – ainakin hiljaa kammiossaan – oman ymmärryksensä mukaan.

      • Hyvä provo, Simo ;o) Piti oikeen vetää henkeä pari kertaa syvään...

        On täysin eri asia luottaa sokeasti itseoppineseen puoskariin tai henkiparantajaan kuin etsiä vaihtoehtoja ja parannuskeinoja koululääketieteen ulkopuolelta.

        Kriitiikitön suhtautuminen niin länsimaisen lääketieteen pilleribingoon kuin henkistyneisiin käärmesalvakauppiaisiin on todellista älyllistä laiskuutta.

        Olen samaa mieltä siitä, että suuri osa suomalaisesta lääkäreistä pyrkii vain peittämään oireet sopivalla lääkecocktaililla, eikä ole kiinnostunut etsimään syitä ja sitä kautta keinoja parantumiselle.

        Vaihtoehtohoidoissa pyritään monesti pureutumaan syvemmälle taudin syntyyn aiheuttaneihin tekijöihin. Ihmismielikin on niin mahtava kone, että se osaa luoda itselleen ja asuttamalleen kropalle vaikka mitä vikoja. Lisäksi vika voi olla ympäristössä tai ravinnossa ja elintavoissa.

        Mutta! En suosittele kenellekään sellaisen vaihtoehtohoitajan käyttämistä, joka ei ole saanut virallista lääkärin koulutusta. Suomessa vain virallisen koulutuksen saaneillä lääkäreillä on lupa harjoittaa lääkärintointa( -toimea?). Siihen on hyvät syyt. Lääkärin koulutus on todellinen, syvälle menevä ja laadukas opastus ihmisruumiin saloihin. Jos kutsumuksen saanut ei ole viitsinyt, pystynyt tai osannut käydä sitä koulutusta, en minä luota henkeäni hänen käsiinsä.

        Tällä en tarkoita sitä, että vain länsimaisen lääketieteen harjoittajat ovat oikeita lääkäreitä. Tarkoitan sitä, että Suomessa on laki, joka suojelee meitä puoskareilta. Sellaista ihmistä, joka luulee tietävänsä paremmin kuin lääkäri, vaikkei ole itse perehtynyt siihen, mitä lääkäri tietää, ei kannata kuunnella.


      • exsteiner

        vastuullisena vanhempana en heittäydy enkä jättäydy verkkoihin. otan asioista selvää, punnitsen vaihtoehtoja ja toimin sen mukaan.

        mitä en osaa, ja sellaisia asioita on paljon, joudun turvautumaan ammattilaisten apuun. vaadin yhteistyötä. sitä olen saanut silloin kun olen joutunut niihin tilanteisiin että itse en osaa. mutta vastuun valinnoistani teen aina itse aikuisena ihmisenä.

        sairaan lapsen kanssa on vaikeaa, sen tiedän. useat eri sairauksiin perehtyneet järjestöt tietävät, mistä ja mikä on hyväksi todettua ja kokeiltua, LAILLISTA hoitoa ja mistä löytyy tiettyyn sairauteen perehtyneitä erikoislääkäreitä. aina heitä ei ole omalla paikkakunnalla.

        lapsi joka sai aromaterapiaa ja intialaista päänhierontaa sai apua tällaisen järjestön kautta. sairaus on pysyvä mutta oireeton eikä siihen tarvita mitään lääkkeitä tai hoitoa tällä hetkellä. homeopaattiset ja muut hoidot olivat vain lisänneet lapsen stressiä ja ylläpitivät sairautta ja kipua.


      • Se Simo
        Steinerfaija kirjoitti:

        Hyvä provo, Simo ;o) Piti oikeen vetää henkeä pari kertaa syvään...

        On täysin eri asia luottaa sokeasti itseoppineseen puoskariin tai henkiparantajaan kuin etsiä vaihtoehtoja ja parannuskeinoja koululääketieteen ulkopuolelta.

        Kriitiikitön suhtautuminen niin länsimaisen lääketieteen pilleribingoon kuin henkistyneisiin käärmesalvakauppiaisiin on todellista älyllistä laiskuutta.

        Olen samaa mieltä siitä, että suuri osa suomalaisesta lääkäreistä pyrkii vain peittämään oireet sopivalla lääkecocktaililla, eikä ole kiinnostunut etsimään syitä ja sitä kautta keinoja parantumiselle.

        Vaihtoehtohoidoissa pyritään monesti pureutumaan syvemmälle taudin syntyyn aiheuttaneihin tekijöihin. Ihmismielikin on niin mahtava kone, että se osaa luoda itselleen ja asuttamalleen kropalle vaikka mitä vikoja. Lisäksi vika voi olla ympäristössä tai ravinnossa ja elintavoissa.

        Mutta! En suosittele kenellekään sellaisen vaihtoehtohoitajan käyttämistä, joka ei ole saanut virallista lääkärin koulutusta. Suomessa vain virallisen koulutuksen saaneillä lääkäreillä on lupa harjoittaa lääkärintointa( -toimea?). Siihen on hyvät syyt. Lääkärin koulutus on todellinen, syvälle menevä ja laadukas opastus ihmisruumiin saloihin. Jos kutsumuksen saanut ei ole viitsinyt, pystynyt tai osannut käydä sitä koulutusta, en minä luota henkeäni hänen käsiinsä.

        Tällä en tarkoita sitä, että vain länsimaisen lääketieteen harjoittajat ovat oikeita lääkäreitä. Tarkoitan sitä, että Suomessa on laki, joka suojelee meitä puoskareilta. Sellaista ihmistä, joka luulee tietävänsä paremmin kuin lääkäri, vaikkei ole itse perehtynyt siihen, mitä lääkäri tietää, ei kannata kuunnella.

        Elämä on kimurantti asia. Se ei aina toimi loogisesti. Usein sen huomaaminen vaatii elämänkokemusta. Koulupoikana minäkin ajattelin, että lääkäreiden taitoihin voi luottaa, koska hehän ovat ammattiinsa vuosikausia koulutetut. Minusta se ajatus oli silloin hirmuisen looginen ja varma.

        Kirjoitat: ”Jos kutsumuksen saanut ei ole viitsinyt, pystynyt tai osannut käydä sitä koulutusta, en minä luota henkeäni hänen käsiinsä.” Sinulla on selkeä peruste hengenpelastajasi valintaan. Hyvä niin, mutta kaikille se ei ole yhtä selkeää.

        Minä tunnen henkilön, joka sen ainoan kerran, kun hän selvään tarpeeseen tarvitsi lääkärin apua, meni ja arvuutti paria sellaista. Erkkikin olisi huomannut, etteivät heidän taitonsa yltäneet ensioiretta ja lääkeluetteloa pidemmälle. Hänelle kävi niin, että hän meni omaa tietään kulkevan parantajan luokse, joka oli opettamaton, mutta oppinut. Siellä hän huomasi, että joskus sairauden parantaminen on kuin shakkipeliä. Hyvään tulokseen pääseminen vaatii tietoa ja päättelykykyä useamman syy-seuraussuhteen taakse. Ei shakkipelissäkään oikein pärjää pelaaja, joka ei näe ensimmäistä siirtoa pidemmälle. Henkilö hylkäsi opetettujen suositteleman oireenmukaisen hoidon ja tervehtyi tuon oppineen parantajan avulla.

        Mielestäni ihmisen perusoikeuksiin kuuluu oikeus valita, kenen henkilön antaa pelata shakkia omalla elämällään tai terveydellään, jos ei itse peliin pysty. Valintahan voi kohdistua koulutettuun lääkäriinkin, jos hänen henkilökohtaiset kykynsä ja näyttönsä osaamisestaan herättävät valitsijan luottamuksen. Valinta olkoon kunkin ymmärryksen mukainen. Maailmassa on vain liikaa ihmisiä, jotka julistautuvat totuuden haltijoiksi ja mikä pahinta – vaativat muita omaksumaan hänen totuutensa.


      • exsteiner
        Se Simo kirjoitti:

        Elämä on kimurantti asia. Se ei aina toimi loogisesti. Usein sen huomaaminen vaatii elämänkokemusta. Koulupoikana minäkin ajattelin, että lääkäreiden taitoihin voi luottaa, koska hehän ovat ammattiinsa vuosikausia koulutetut. Minusta se ajatus oli silloin hirmuisen looginen ja varma.

        Kirjoitat: ”Jos kutsumuksen saanut ei ole viitsinyt, pystynyt tai osannut käydä sitä koulutusta, en minä luota henkeäni hänen käsiinsä.” Sinulla on selkeä peruste hengenpelastajasi valintaan. Hyvä niin, mutta kaikille se ei ole yhtä selkeää.

        Minä tunnen henkilön, joka sen ainoan kerran, kun hän selvään tarpeeseen tarvitsi lääkärin apua, meni ja arvuutti paria sellaista. Erkkikin olisi huomannut, etteivät heidän taitonsa yltäneet ensioiretta ja lääkeluetteloa pidemmälle. Hänelle kävi niin, että hän meni omaa tietään kulkevan parantajan luokse, joka oli opettamaton, mutta oppinut. Siellä hän huomasi, että joskus sairauden parantaminen on kuin shakkipeliä. Hyvään tulokseen pääseminen vaatii tietoa ja päättelykykyä useamman syy-seuraussuhteen taakse. Ei shakkipelissäkään oikein pärjää pelaaja, joka ei näe ensimmäistä siirtoa pidemmälle. Henkilö hylkäsi opetettujen suositteleman oireenmukaisen hoidon ja tervehtyi tuon oppineen parantajan avulla.

        Mielestäni ihmisen perusoikeuksiin kuuluu oikeus valita, kenen henkilön antaa pelata shakkia omalla elämällään tai terveydellään, jos ei itse peliin pysty. Valintahan voi kohdistua koulutettuun lääkäriinkin, jos hänen henkilökohtaiset kykynsä ja näyttönsä osaamisestaan herättävät valitsijan luottamuksen. Valinta olkoon kunkin ymmärryksen mukainen. Maailmassa on vain liikaa ihmisiä, jotka julistautuvat totuuden haltijoiksi ja mikä pahinta – vaativat muita omaksumaan hänen totuutensa.

        ihmettelen missä sinun vastuusi on lapsia ja vammaisia ajatellen? heitäkö saa kohdella ja hoitaa ihan kuka vain ja millä konstilla hyvänsä? ettäkö kukin tulee autuaaksi tavallaan?

        tutustupas steinerhoitoyhteisöjen hoitoihin tarkemmin. harpunsoittoa vammaisille. näin kutsutaan tämän sielua palaamaan maan päälle. tiukat ruokavaliot ja homeopaattiset lääkkeet. hyvääuskovat vanhemmat ovat antaneet lapsensa tällaisiin yhteisöihin hoitoon. viranomaisten valvonta on olematonta. olen ihmetellyt miten paljon näissä on kouluttamatonta henkilökuntaa töissä. vastaavassa "maallisessa" hoitoyhteisössä tällainen ei olisi mitenkään mahdollista, sitä ei kertakaikkiaan hyväksyttäisi.

        mutta onhan se hyvä että ihmisillä on vaihtoehtoja.


      • Se Simo
        exsteiner kirjoitti:

        ihmettelen missä sinun vastuusi on lapsia ja vammaisia ajatellen? heitäkö saa kohdella ja hoitaa ihan kuka vain ja millä konstilla hyvänsä? ettäkö kukin tulee autuaaksi tavallaan?

        tutustupas steinerhoitoyhteisöjen hoitoihin tarkemmin. harpunsoittoa vammaisille. näin kutsutaan tämän sielua palaamaan maan päälle. tiukat ruokavaliot ja homeopaattiset lääkkeet. hyvääuskovat vanhemmat ovat antaneet lapsensa tällaisiin yhteisöihin hoitoon. viranomaisten valvonta on olematonta. olen ihmetellyt miten paljon näissä on kouluttamatonta henkilökuntaa töissä. vastaavassa "maallisessa" hoitoyhteisössä tällainen ei olisi mitenkään mahdollista, sitä ei kertakaikkiaan hyväksyttäisi.

        mutta onhan se hyvä että ihmisillä on vaihtoehtoja.

        Lapsilla ja vammaisilla on ympärillään ihmisiä, jotka katsovat, että he pukeutuvat olosuhteiden vaatimalla tavalla, katsovat, että he kulkevat liikenteessä turvallisesti, etteivät huku uintimatkalla, että saavat kulttuuriantia, että syövät terveellisesti jne. Tehtäviä on paljon. Yleensä niistä selvitään ilman viranomaisten valvontaa.

        Olen omakohtaisesti hoitanut yhtä vammaista lasta. Hän ei ihan uutena saanut sokerivettä tuttipullosta, kuten neuvottiin, hän piti myssyä päässään, vaikka sitä ihmeteltiin, pienenä hänet puettiin hassun lämpimästi ohjeena vain, että riisuttaessa piti jäsenten olla lämpimiä. Hän sai biodynaamista ruokaa pienestä pitäen ja ruokavaliokin oli osin juuri hänelle viritetty; tiettyä viljaa, tiettyjä juureksia. Lääkintää homeopaattisessa muodossa, ei rokotuksia. Oikeastaan hänen kasvussaan taisi olla juuri kaikkea, mitä kauhistelit, harpunsoittoa myöten. Poliisia ei ollut ovella, vaikka se kuului toivelistaasi. Maallinen hoitoyhteisösi ei olisi kertakaikkiaan hyväksynyt tällaista menoa.

        Mikä oli kaiken tämän tulos? Lajitovereitaan selvästi terveempi yksilö, ei tyypillisiä oheisvaivoja, koska kasvua ohjattiin. Pitäisikö ilmoittaa viranomaisille?


      • exsteiner
        Se Simo kirjoitti:

        Lapsilla ja vammaisilla on ympärillään ihmisiä, jotka katsovat, että he pukeutuvat olosuhteiden vaatimalla tavalla, katsovat, että he kulkevat liikenteessä turvallisesti, etteivät huku uintimatkalla, että saavat kulttuuriantia, että syövät terveellisesti jne. Tehtäviä on paljon. Yleensä niistä selvitään ilman viranomaisten valvontaa.

        Olen omakohtaisesti hoitanut yhtä vammaista lasta. Hän ei ihan uutena saanut sokerivettä tuttipullosta, kuten neuvottiin, hän piti myssyä päässään, vaikka sitä ihmeteltiin, pienenä hänet puettiin hassun lämpimästi ohjeena vain, että riisuttaessa piti jäsenten olla lämpimiä. Hän sai biodynaamista ruokaa pienestä pitäen ja ruokavaliokin oli osin juuri hänelle viritetty; tiettyä viljaa, tiettyjä juureksia. Lääkintää homeopaattisessa muodossa, ei rokotuksia. Oikeastaan hänen kasvussaan taisi olla juuri kaikkea, mitä kauhistelit, harpunsoittoa myöten. Poliisia ei ollut ovella, vaikka se kuului toivelistaasi. Maallinen hoitoyhteisösi ei olisi kertakaikkiaan hyväksynyt tällaista menoa.

        Mikä oli kaiken tämän tulos? Lajitovereitaan selvästi terveempi yksilö, ei tyypillisiä oheisvaivoja, koska kasvua ohjattiin. Pitäisikö ilmoittaa viranomaisille?

        on hoitoyhteisöjä joissa hoito ei ole asianmukaista ja joita tarkkaillaan jatkuvasti jotka eivät siitä huolimatta ota opikseen. sen sinä varmasti tiedät jos olet mukana kuvioissa. tai sitten olet vanhempi joka on luovuttanut lapsensa yhteisön hoitoon etkä tiedä todellisuutta.

        moni työntekijä ja lapsen vanhempi on äänestänyt jaloillaan totuuden paljastuttua.


      • exsteiner kirjoitti:

        on hoitoyhteisöjä joissa hoito ei ole asianmukaista ja joita tarkkaillaan jatkuvasti jotka eivät siitä huolimatta ota opikseen. sen sinä varmasti tiedät jos olet mukana kuvioissa. tai sitten olet vanhempi joka on luovuttanut lapsensa yhteisön hoitoon etkä tiedä todellisuutta.

        moni työntekijä ja lapsen vanhempi on äänestänyt jaloillaan totuuden paljastuttua.

        Voisitko jo laittaa vähän muutakin todistetta kuin lässytystä siitä, että se on nimenomaan steinerkoulun vika, että vanhemmat tappavat lapsensa puoskarien neuvojen perusteella.

        Olen ihan samaa mieltä kanssasi siitä, että puoskaritoimintaa ei riittävästi valvota Suomessa. Olen samalla myös osittain samaa mieltä Se Simon kanssa siitä, että asiallisesti toteutettu vaitoehtoinen hoito voi olla monesti kokonaisvaltaisesti tervehdyttävä vaihtoehto. Ei kannata kuitenkaan tehdä sitä virhettä, että luulee minun nyt kannattavan kaikenmaailman kukkaterapiaa ja kättenpäällepanemista. Pysyn kannassani, että Suomessa lääkärintointa saa harjoittaa vain lääkäri. Homeopatia, Antroposofinen lääketiede, rangan manipulointihoidot ja yrttien käyttäminen voi olla hyväksi, mutta todellisissa sairauksissa se on tehtävä lääkärin valvonnassa.

        Mutta exsteiner: Osoita minulle miten mainitsemasi hirvittävä tapaus liittyy steinerkouluun. Sinä esitit itse sen väitteen. Todista ettet ole vain sairas sadisti, joka käyttää tuota tapausta tuodakseen valheellisesti steinerkoulun huonoon valoon. Muussa tapauksessa tämä keskustelu olisi hedelmällisempää käydä jollain "vaihtoehtohoidot" palstalla. Äläkä sinä tai kukaan muukaan ala nyt seuraavaksi väittää, että minä yritän kieltää keskustelua. Tämä nyt vaan _on_ enämpi steinerkoulupalsta. Keskustelen mielelläni asiallisesti steinerkoulun suhtautumisesta vaihtoehtohoitoihin ja steinerkoulun terveydenhoidosta. Jokainen opetusluvan alainen steinerkoulu joko järjestää itse tai saa kunnalta sekä terveydenhoitajan ja koululääkärin ja -psykologin palvelut. Näitten virkojen haltijoiden pätevyysvaatimukset ovat samat kuin kaikessa kouluterveydenhoidossa. En edes yritä väittää, etteikö steinerkoulun piirissä olisi enemmän vaihtoehtohoidoista tykkääviä kuin väestössä keskimäärin, mutta koulun virallista terveydenhoitoa se ei ole.

        Ai niin, ihan vaan ennakkoon kaikille läyhääjille: lapset tekevät läksyjään, joten en nyt heitä syrji vaikka välillä netissä käynkin. Lisäksi olen selvinpäin ja lukekaa nyt ihmeessä nekin viestini, jossa arvostelen steinerkoulua. Sitten voitte keskittyä kirjoittelemaan aiheesta, eikä tarvitse pohtia steinerfaijan sielunelämää ja tarkoitusperiä ;o)


    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 155
      4557
    2. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      117
      4165
    3. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      25
      2750
    4. Kyllä poisto toimii

      Esitin illan suussa kysymyksen, joka koska palstalla riehuvaa häirikköä ja tiedustelin, eikö sitä saa julistettua pannaa
      80 plus
      28
      1901
    5. "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu"..

      "Joka miekkaan tarttuu, se siihen hukkuu".. Näin puhui jo aikoinaan Jeesus, kun yksi hänen opetuslapsistaan löi miekalla
      Yhteiskunta
      23
      1764
    6. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      15
      1669
    7. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1660
    8. Hermo mennyt sotealueeseen?

      Nyt hammaslääkäriaika peruttiin neljännen kerran. Perumiset alkoi tammikuussa. Nyt uusi aika elokuulle!????
      70 plus
      93
      1596
    9. Haluan tavata Sinut Rakkaani.

      Olen valmis Kaikkeen kanssasi...Tulisitko vastaa Rakkaani...Olen todella valmistautunut tulevaan ja miettinyt tulevaisuu
      Ikävä
      30
      1573
    10. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      18
      1521
    Aihe