...kun näette suomalaismiehen aasialaisen vaimon kanssa?
---> Naiset, kertokaa rehellisesti...
36
2711
Vastaukset
- naiset...
ainankin ajattelevat siinä menee luuserimies ostetun vaimonsa kanssa,surkea reppana joka ei saanut suomalaista naista.
Samaiset palstalaiset ovat hankkineet elintasopakolaisen jota hänen sukunsakaan ei hyväksy ainankaan täysin.Ja joka useassa tapauksessa on yhteiskunnan elätti.- keillä synkkaa
Tunnen useampiakin suomi-thai- perheitä joilla on lapsia ja normaalinoloinen perhe-elämä. Yksikin vaimo on ihan tavallinen meikitön pullero ja kolme lasta tässä perheessä. En ajattele muuta kuin hienoa jos perhe toimii.
Sitten joskus näkee näitä pareja jossa mies on huomattavan iäkäs tai vaihtoehtoisesti muodoton muodoltaan ja ylimielinen eleiltään. Perässä hipsuttava tyttö on vakavailmeinen ja alistuneen oloinen ja mies esim patistaa häntä julkisestikin pikku palveluksiin. Esim kantamaan huoltoasemalla tarjottimen pöytään.
Silloin vähän sydäntä riipaisee mutta jokainen päättäköön itse elämästään silti.
Enemmän karsastan ylimielisen koppavandiivoja venakkoja jotka kulkevat kuin suomenomistajat jonkun äijänkörilään autettua heidät maahamme.
- sanottuna
minua ei jaksa kiinnostaa pätkän vertaa kuka on minkäkin maalaisen aviopuolison itselleen valinnut - eikä myöskään mitkä ovat kenenkin motiivit avioliiton solmimiseen olleet. Jokainen on kuitenkin puolisonsa ottanut omasta vapaasta halustaan, oli se sitten rahasta tai rakkaudesta.
- e.v.e.l.y.n
yleensä en ajattele yhtään mitään. Minulla on kaksi ihanaa aasialaisnaista ystävänä ja oppilaana ja heillä on suomalaiset miehet. Niin aurinkoisia ihmisiä, ettei ihme, jos heillä liitto kukoistaa. :o)
Aasialaisnaiset ovat yleensä hyvin kauniita ja siroja sekä lisäksi käytökseltään kohteliaita, joten en ihmettele lainkaan miesten ihastusta heihin.
Jos joskus katson paria ns "kieroon" (ja siis ihan vain oman pääni sisällä) on kyseessä erittäin suurella ikäerolla varustettu pariskunta, jolloin itse ikäero on minulle se kompastuskivi, eikä se, että nainen on aasiasta. Kun joku limainen 60-kymppinen kulkee 19-vuotiaan kaunottaren kainalossa, niin kyllä silloin saa minusta jo vähän ihmetelläkin...
Ja ihan jutun päätteeksi kysyn, että miksi sinua asia vaivaa? Minua ei ainakaan pätkääkään kiinnosta mitä muut ajattelevat albanialaisesta miehestä käsipuolessani... Luottamusta omaan valintaan, veikkosi, luottamusta. ;o)- suhde
"Minulla on kaksi ihanaa aasialaisnaista ystävänä ja oppilaana ja heillä on suomalaiset miehet."
Oppilaana? Opetatko maahanmuuttajille suomen kieltä vai? Sillä tavallako oman albaanisi löysit? :-D
"Kun joku limainen 60-kymppinen kulkee 19-vuotiaan kaunottaren kainalossa, niin kyllä silloin saa minusta jo vähän ihmetelläkin..."
Tarkistatko ajokortit tai passit kyseisiltä pareilta vai mistä sinä sen iän tiedät? Lukeeko se heidän otsassaan? Aasialaisista naisista on aika vaikea päätellä ikää pelkän ulkonäön perusteella. Aiheuttaako vanhat suomalaiset ämmät nuorten kebabintekijöiden kanssa samanlaisia reaktioita? Entä ihan täysin suomalaiset pariskunnat, joilla on paljon ikäeroa? - e.v.e.l.y.n
suhde kirjoitti:
"Minulla on kaksi ihanaa aasialaisnaista ystävänä ja oppilaana ja heillä on suomalaiset miehet."
Oppilaana? Opetatko maahanmuuttajille suomen kieltä vai? Sillä tavallako oman albaanisi löysit? :-D
"Kun joku limainen 60-kymppinen kulkee 19-vuotiaan kaunottaren kainalossa, niin kyllä silloin saa minusta jo vähän ihmetelläkin..."
Tarkistatko ajokortit tai passit kyseisiltä pareilta vai mistä sinä sen iän tiedät? Lukeeko se heidän otsassaan? Aasialaisista naisista on aika vaikea päätellä ikää pelkän ulkonäön perusteella. Aiheuttaako vanhat suomalaiset ämmät nuorten kebabintekijöiden kanssa samanlaisia reaktioita? Entä ihan täysin suomalaiset pariskunnat, joilla on paljon ikäeroa?Oppilaana? Opetatko maahanmuuttajille suomen kieltä vai? Sillä tavallako oman albaanisi löysit? :-D
- Olen erään taideaineen opettaja. Albaanini löysin niin nuorena, että olin silloin vielä lukiossa, enkä opettanut ketään...
Aasialaisista naisista on aika vaikea päätellä ikää pelkän ulkonäön perusteella. Aiheuttaako vanhat suomalaiset ämmät nuorten kebabintekijöiden kanssa samanlaisia reaktioita? Entä ihan täysin suomalaiset pariskunnat, joilla on paljon ikäeroa?
- Oli ihminen sitten mistä tahansa, ikä näkyy kyllä tavalla tai toisella, esimerkiksi ihon kunnossa. Väitän, että 30-40v räikeä ikäero näkyy kyllä ilman että tarvitsee tivata henkilöllisyyspapereita.
Kyllä, suomalaiset ämmät pikkugigoloiden kanssa aiheuttaa samaa hiljaista ihmetystä oman pääkopan sisällä. Näin myös täysin suomalaiset pariskunnat, mutta he näistä vaihtoehdoista kuitenkin vähiten, koska en keksi montakaan syytä miksi kaksi suomalaista eivät olisi "puhtain paperein" yhdessä ikäerosta huolimatta, kun taas monikulttuurissa suhteissa saattavat vaikuttaa esim. halu päästä länsimaihin. - no jopas nyt
Siis mies on heti limainen kun se on ylipainoinen ja yli kuuskymppinen. Naisena ihmettelen moista asennetta. Itse tunnen henkilön jolla on nuorempi vaimo ja kunnioittavat toisiaan ja suhde pelaa. Ei pidä yleistää. Jokaisella on oikeus rakkauteen. Näyttää vaan siltä että tilanne on heti eri kun suomalaisella miehellä on ulkolainen nainen kuin että suomalaisella on ulkkis mies. Miksi näin?
- että...
no jopas nyt kirjoitti:
Siis mies on heti limainen kun se on ylipainoinen ja yli kuuskymppinen. Naisena ihmettelen moista asennetta. Itse tunnen henkilön jolla on nuorempi vaimo ja kunnioittavat toisiaan ja suhde pelaa. Ei pidä yleistää. Jokaisella on oikeus rakkauteen. Näyttää vaan siltä että tilanne on heti eri kun suomalaisella miehellä on ulkolainen nainen kuin että suomalaisella on ulkkis mies. Miksi näin?
suomalaiselle naiselle on kauhistus jos suomalainen mies saa pillua, vaikka itse ei olisi sitä valmis antamaankaan. Mikään ei ole suurempi vihollinen suomalaiselle naiselle kuin ulkomaalainen nainen joka antaa suomalaiselle miehelle pillua.
Siksi ko. naiset ovat kaikki joko hyväksikäytettyjä, ostettuja tai pakotettuja suhteeseen suomalaisen miehen kanssa. Eniten vituttaa musukuukerinpatjoja. - e.v.e.l.y.n
no jopas nyt kirjoitti:
Miksi tällä palstalla takerrutaan joka sanaan? Väitinkö jossain, että a) kaikki 60-vuotiaat ovat limaisia b) kaikki 60-vuotiaat ovat ylipainoisia...? Puhuinko edes ylipainosta mitään?
Jokaisella on oikeus rakkauteen, en muuta väitä. Ja tokihan "maailma on pullollaan" niitä ihqu-onnellisia pareja, joissa nuori tyttö on rakastunut isoisänsä ikäiseen mieheen toiselta puolelta maailmaa...silkkaa rakkautta JOKAINEN niistä suhteista, tottakai...
Poikkeuksia sattuu isoon massaan porukkaa, se on ihan selvä, en ole moista totuutta pyrkinytkään näin nettipalstan välityksellä kumoamaan. Älä sinä siis yleistä minun mielipidettäni ja vedä siitä hernettä nenuusi. Ja jos tulit yhtään lukeneeksi seuraavaa viestiäni, siitä selvisi, ettei mielipiteeni ole lainkaan erilainen kun yhdistelmä on toisin päin, joten ihan turhaan vedät jotain mies/nainen vastakkainasetelmaa tähän keskusteluun. Ne on muut naiset, jotka on sitä mieltä.
In Real Life en ole KOSKAAN törmännyt tällaiseen ajattelumaailmaan kuin tällä palstalla, että ihmisiä pitäisi jotenkin arvostella ja tuijotella perään kun kulkevat kadulla ohitse. Mutta "maassa maan tavalla", joten jos tämän palstan luonteeseen kuuluu arvostella ihmisiä, niin kai minäkin saan sitten tuoda julki sen, kun ehkä 2 kertaa on tullut jotain pariskuntaa ihmeteltyä elämäni varrella OMAN PÄÄNI SISÄLLÄ HILJAISESTI!
- vanha tuttu
Tervehdin, jos on tuttu. En ole vielä nähnyt yhtään paria, jonka edessä tuntisin menettäneeni jotain.
- ???????
itse en ajattele yhtään mitään. Ulkomailla näkee vaikka minkälaisia yhdistelmiä pariskunnissa. Tosin jos suomimies on huomattavasti vanhempi naista niin lähinnä sääliksi käy ettei ko naisella ehkä ollut parempaa tarjousta mistä valita. ;-D
- vastaus!
"itse en ajattele yhtään mitään" ja"käy ettei ko naisella ehkä ollut parempaa tarjousta mistä valita. ;-D " Eli ajattelet, että aasialainen noin yleensä valitsee muista syistä kuin aidosta rakkaudesta. Eikö viestisi ole ristiriitainen. Ehdit havainnoida iän ja teet siitä päätelmi´ä.
Etkö huomaa miten sulla on kuitenkin asenteita, niinkuin meillä kaikilla. - gdjtk
vastaus! kirjoitti:
"itse en ajattele yhtään mitään" ja"käy ettei ko naisella ehkä ollut parempaa tarjousta mistä valita. ;-D " Eli ajattelet, että aasialainen noin yleensä valitsee muista syistä kuin aidosta rakkaudesta. Eikö viestisi ole ristiriitainen. Ehdit havainnoida iän ja teet siitä päätelmi´ä.
Etkö huomaa miten sulla on kuitenkin asenteita, niinkuin meillä kaikilla.ihme tyyppi. Kuten sanoin en kyttäile vastaantulevia. Mutta joskus on pistänyt silmään että on huomattavasti nuorempi vaimo ja vanha ei-niin-viehättävä vanhempi mies. Lähinnä säälin jos esim. ihminen on pakotettu erinäisistä syistä ottamaan kumppanikseen jonkun jota ei ehkä muuten. Ainakaan minä en ottaisi itseäni 20-40 vuotta vanhempaa kumppania. Iältään isä, ei helkkari.
- yhtikäs mitään
Kerran kyllä katsoin haavi auki (ajatuksissani, en oikeasti) yhtä aasialaisnaista, joka työnteli lastenvaunuja pieni satiininen minihame päällä. Siis todella pieni minihame. Mutta ei hänellä ollut miestä mukana, niin enpä tiennyt onko lapsen isä suomalainen, enkä sitä siinä edes ajatellut.
Toki tulee kiinnitettyä tuollaiseen pariin enemmän huomiota, kuin tavalliseen Suomi-Suomi-pariin. Jos puolisot ovat kuta kuinkin saman ikäisiä, niin ajattelen vain, että kiva kun ovat toisensa löytäneet, saadaanpa tähänkin maahan enemmän moku-pareja.
Jos taas mies on huomattavasti vanhempi, lihava, ja alkoholisoituneen näköinen, jonka kainalossa nuori aasialaistyttö, niin kyllä sitä pakostakin ajattelee, että voi ei...- sinulla ei
ole varaa "ajatella". Sen verran säälittävä on oma suhteesi.
- tuli mieleen
"että kiva kun ovat toisensa löytäneet, saadaanpa tähänkin maahan enemmän moku-pareja."
Miksi Suomeen pitäisi "saada" enemmän mokupareja? Onko se monikulttuurisuus mielestäsi joku itseisarvo?
Oma vaimoni on aasialainen mutta en kyllä ikinä ole ajatellut että Suomeen erityisesti pitäisi "saada" lisää moku-pareja. tuli mieleen kirjoitti:
"että kiva kun ovat toisensa löytäneet, saadaanpa tähänkin maahan enemmän moku-pareja."
Miksi Suomeen pitäisi "saada" enemmän mokupareja? Onko se monikulttuurisuus mielestäsi joku itseisarvo?
Oma vaimoni on aasialainen mutta en kyllä ikinä ole ajatellut että Suomeen erityisesti pitäisi "saada" lisää moku-pareja.Minusta tuntuu, että olisi huomattavasti helpompaa elää mokuparina, jos "monikulttuurisuus" olisi Suomessa täysin tavallista, tai ainakin tavallisempaa, kuin mitä se nykypäivänä on.
Eniten ärsyttää se, että Suomessa kun puhuu vierasta kieltä, niin heti kääntyvät päät, ja esim. bussissa saa tuntea, että jokainen, joka istuu muutaman metrin säteellä kuuntelee jokaista sanaa, minkä sanomme. Siksi julkisissa paikoissa puhunkin mieheni kanssa nykyään venäjää: saavat ihmiset kuunnella, mutta eivätpä ainakaan ymmärrä. Ja ei ole kyse pelkästä omasta mielipiteestä, monet muut mokuparit ja ylipäätänsä ulkomaalaiset ovat sanoneet samaa.
Kyllä minä koen, että minuun kiinnitetään huomattavasti enemmän niin positiivista kuin negatiivistakin huomiota nyt, kuin silloin kun seurustelin suomalaisten miesten kanssa. Välillä vaan väsyttää olla se ainainen huomion keskipiste, missä tahansa sitä liikkuukin.- kirjoituksesi kanssa
bedelia kirjoitti:
Minusta tuntuu, että olisi huomattavasti helpompaa elää mokuparina, jos "monikulttuurisuus" olisi Suomessa täysin tavallista, tai ainakin tavallisempaa, kuin mitä se nykypäivänä on.
Eniten ärsyttää se, että Suomessa kun puhuu vierasta kieltä, niin heti kääntyvät päät, ja esim. bussissa saa tuntea, että jokainen, joka istuu muutaman metrin säteellä kuuntelee jokaista sanaa, minkä sanomme. Siksi julkisissa paikoissa puhunkin mieheni kanssa nykyään venäjää: saavat ihmiset kuunnella, mutta eivätpä ainakaan ymmärrä. Ja ei ole kyse pelkästä omasta mielipiteestä, monet muut mokuparit ja ylipäätänsä ulkomaalaiset ovat sanoneet samaa.
Kyllä minä koen, että minuun kiinnitetään huomattavasti enemmän niin positiivista kuin negatiivistakin huomiota nyt, kuin silloin kun seurustelin suomalaisten miesten kanssa. Välillä vaan väsyttää olla se ainainen huomion keskipiste, missä tahansa sitä liikkuukin.Olen täysin erimieltä kaikesta viestissäsi. Mokuparit ovat melko tavallisia ainakin pääkaupunkiseudulla, en tosin tiedä missäpäin Suomea sinä vaikutat. Nykyisellä humanitäärisellä maahanmuuttopolitiikalla enenevä monikulttuurisuus tosin saa ennen suvaitsevatkin ihmiset kriittisemmiksi kaikkea monikulttuurisuutta vastaan.
En ole huomannut että kukaan tulisi salakuuntelemaan kun puhuu vieraita kieliä. Mielestäni suomalaiset ovat erittäin hienovaraista, liiallisenkin korrektia siinä suhteessa eli tuntemattomien tilaa ja yksityisyyttä kunnioitetaan paljon enemmän kuin muissa maissa.
Monikulttuurisuus iskee itseään nilkkaan; en halua Suomea monikulttuurisemmaksi koska ulkomaalaiset pilaavat ulkomaalaisten maineen. Yhtä työssäkäyvää ja sopeutuvaa maahanmuuttajaa kohti on liian monta sopeutumatonta ja joutilasta. Tämän takia lähtökohtaisesti enemmän ulkomaalaisia -> enemmän rasismia.
Alueella jolla asumme maahanmuuttajia on liki 0, mutta ei täällä kyräillä vaimoani tai muita harvoja ulkomaalaisen näköisiä. Tiedän että jossain Hakunilassa tai muussa ns. maahanmuuttajalähiössä tilanne olisi päinvastoin eli ahtaammalle ajettu kantaväestö suhtautuu lähtökohtaisesti epäilevämmin useimpiin, myös ns. "hyviin" mamuihin.
"Välillä vaan väsyttää olla se ainainen huomion keskipiste, missä tahansa sitä liikkuukin."
Uskon että olet aidosti tuota mieltä. Joskus on meinannut itsellänikin käydä mielessä, mutta moku-suhde oli täysin minun ja vaimoni oma päätös. Olisi ylimielistä kiivetä perse edellä puuhun eli ottaa ensin ulkomaalainen puoliso ja sitten toivoa että Suomi muuttuisi oman mielen mukaiseksi.
Tunnen suomalaisia, etupäässä naisia (tällä en nyt väitä että koskee sinua mitenkään), jotka pyrkivät tuomaan esille jatkuvasti että heillä on ulkomaalainen puoliso; kun joku sitten tarttuu tähän "syöttiin" eli kysyy vaikka että miten sinun puolisosi maassa tehdään tai ajatellaan asiasta X niin alkaa kauhea poru miten AINA hänen puolisonsa ulkomaalaisuus tuodaan esiin ja kuinka hänellä on puolisona yksilö joka vain sattuu olemaan muusta maasta. Siis olen päässyt ihmettelemään useita tällaisia tapauksia. Liekö huomionkipeää valittamiseniloa kenties? kirjoituksesi kanssa kirjoitti:
Olen täysin erimieltä kaikesta viestissäsi. Mokuparit ovat melko tavallisia ainakin pääkaupunkiseudulla, en tosin tiedä missäpäin Suomea sinä vaikutat. Nykyisellä humanitäärisellä maahanmuuttopolitiikalla enenevä monikulttuurisuus tosin saa ennen suvaitsevatkin ihmiset kriittisemmiksi kaikkea monikulttuurisuutta vastaan.
En ole huomannut että kukaan tulisi salakuuntelemaan kun puhuu vieraita kieliä. Mielestäni suomalaiset ovat erittäin hienovaraista, liiallisenkin korrektia siinä suhteessa eli tuntemattomien tilaa ja yksityisyyttä kunnioitetaan paljon enemmän kuin muissa maissa.
Monikulttuurisuus iskee itseään nilkkaan; en halua Suomea monikulttuurisemmaksi koska ulkomaalaiset pilaavat ulkomaalaisten maineen. Yhtä työssäkäyvää ja sopeutuvaa maahanmuuttajaa kohti on liian monta sopeutumatonta ja joutilasta. Tämän takia lähtökohtaisesti enemmän ulkomaalaisia -> enemmän rasismia.
Alueella jolla asumme maahanmuuttajia on liki 0, mutta ei täällä kyräillä vaimoani tai muita harvoja ulkomaalaisen näköisiä. Tiedän että jossain Hakunilassa tai muussa ns. maahanmuuttajalähiössä tilanne olisi päinvastoin eli ahtaammalle ajettu kantaväestö suhtautuu lähtökohtaisesti epäilevämmin useimpiin, myös ns. "hyviin" mamuihin.
"Välillä vaan väsyttää olla se ainainen huomion keskipiste, missä tahansa sitä liikkuukin."
Uskon että olet aidosti tuota mieltä. Joskus on meinannut itsellänikin käydä mielessä, mutta moku-suhde oli täysin minun ja vaimoni oma päätös. Olisi ylimielistä kiivetä perse edellä puuhun eli ottaa ensin ulkomaalainen puoliso ja sitten toivoa että Suomi muuttuisi oman mielen mukaiseksi.
Tunnen suomalaisia, etupäässä naisia (tällä en nyt väitä että koskee sinua mitenkään), jotka pyrkivät tuomaan esille jatkuvasti että heillä on ulkomaalainen puoliso; kun joku sitten tarttuu tähän "syöttiin" eli kysyy vaikka että miten sinun puolisosi maassa tehdään tai ajatellaan asiasta X niin alkaa kauhea poru miten AINA hänen puolisonsa ulkomaalaisuus tuodaan esiin ja kuinka hänellä on puolisona yksilö joka vain sattuu olemaan muusta maasta. Siis olen päässyt ihmettelemään useita tällaisia tapauksia. Liekö huomionkipeää valittamiseniloa kenties?Kiitoksia asiallisesta viestistä, niitä saa nähdä täällä suhteellisen harvoin.
"Mokuparit ovat melko tavallisia ainakin pääkaupunkiseudulla, en tosin tiedä missäpäin Suomea sinä vaikutat."
Vaikka monet väittävät toisin, niin kyllä sen kehä kolmosen ulkopuolellakin on elämää. Asun suuressa kaupungissa, joten maahanmuuttajia on paljon, mutta mokupareja ei mielestäni kovinkaan paljon. Paljous nyt ylipäätänsä on melko suhteellinen käsite... Kyllä minä kuitenkin koen, että se on edelleen sellainen kummastuksen aihe. Riippuu tietty paljon ihmisistäkin, nuoriso nyt ymmärtääkin tällaisia moku-pareja huomattavasti paremmin kuin vanhemmat sukupolvet.
"En ole huomannut että kukaan tulisi salakuuntelemaan kun puhuu vieraita kieliä."
Minä olen. Enkä pelkästään minun ja mieheni kohdalla, vaan ihan yleisestikin. No, ehkä salakuuntelemaan tuleminen on vähän liioiteltua, mutta kyllä ne päät edelleenkin kääntyilevät - eikä siinä mitään, jos kyse on puhtaasta uteliaisuudesta, mutta kun aina ei näin ole (ainakaan ilmeestä päätellen).
"Olisi ylimielistä kiivetä perse edellä puuhun eli ottaa ensin ulkomaalainen puoliso ja sitten toivoa että Suomi muuttuisi oman mielen mukaiseksi."
Miksei niin saisi toivoa? Mitä ylimielistä siinä on? Tällä hetkellä minua ei huoleta esim. lasten päivähoidon laatu, koska minulla ei ole lapsia. Se ei siis yksinkertaisesti kosketa elämääni millään lailla. Sitten joskus kun on, enkö saa valittaa laadusta, koska itsehän olemme lapsia päättäneet hankkia?
"Tunnen suomalaisia, etupäässä naisia (tällä en nyt väitä että koskee sinua mitenkään), jotka pyrkivät tuomaan esille jatkuvasti että heillä on ulkomaalainen puoliso; kun joku sitten tarttuu tähän "syöttiin" eli kysyy vaikka että miten sinun puolisosi maassa tehdään tai ajatellaan asiasta X niin alkaa kauhea poru miten AINA hänen puolisonsa ulkomaalaisuus tuodaan esiin ja kuinka hänellä on puolisona yksilö joka vain sattuu olemaan muusta maasta. Siis olen päässyt ihmettelemään useita tällaisia tapauksia. Liekö huomionkipeää valittamiseniloa kenties?"
Jos keskusteltavaan aiheeseen tosiaan liittyy mieheni ja hänen taustansa ja kotimaansa, ei minulla ole mitään ongelmaa puhua siitä. Jos taas puhutaan ihan jostain muusta, ja täytyy joka välissä ottaa se mieheni ulkomaalaisuus esille, alkaa se ärsyttää. Kai minä sitten olen ylimielinen, kun toivon, että miestäni kohdeltaisiin ihmisenä, eikä venäläisenä, joka on vastuussa niin puutulleista, kaasukiistasta, Tshetshenian sodasta, sekä siitä, että Putinin kerrotaan olevan naimisissa Kabajevan kanssa? Ei siinä mitään, jos politiikasta on puhe, mutta kyllä se vähän alkaa häiritä, jos tuollaisia asioita otetaan tuosta noin vain jatkuvasti puheeksi.- sinähän olet kuin oletkin
bedelia kirjoitti:
Kiitoksia asiallisesta viestistä, niitä saa nähdä täällä suhteellisen harvoin.
"Mokuparit ovat melko tavallisia ainakin pääkaupunkiseudulla, en tosin tiedä missäpäin Suomea sinä vaikutat."
Vaikka monet väittävät toisin, niin kyllä sen kehä kolmosen ulkopuolellakin on elämää. Asun suuressa kaupungissa, joten maahanmuuttajia on paljon, mutta mokupareja ei mielestäni kovinkaan paljon. Paljous nyt ylipäätänsä on melko suhteellinen käsite... Kyllä minä kuitenkin koen, että se on edelleen sellainen kummastuksen aihe. Riippuu tietty paljon ihmisistäkin, nuoriso nyt ymmärtääkin tällaisia moku-pareja huomattavasti paremmin kuin vanhemmat sukupolvet.
"En ole huomannut että kukaan tulisi salakuuntelemaan kun puhuu vieraita kieliä."
Minä olen. Enkä pelkästään minun ja mieheni kohdalla, vaan ihan yleisestikin. No, ehkä salakuuntelemaan tuleminen on vähän liioiteltua, mutta kyllä ne päät edelleenkin kääntyilevät - eikä siinä mitään, jos kyse on puhtaasta uteliaisuudesta, mutta kun aina ei näin ole (ainakaan ilmeestä päätellen).
"Olisi ylimielistä kiivetä perse edellä puuhun eli ottaa ensin ulkomaalainen puoliso ja sitten toivoa että Suomi muuttuisi oman mielen mukaiseksi."
Miksei niin saisi toivoa? Mitä ylimielistä siinä on? Tällä hetkellä minua ei huoleta esim. lasten päivähoidon laatu, koska minulla ei ole lapsia. Se ei siis yksinkertaisesti kosketa elämääni millään lailla. Sitten joskus kun on, enkö saa valittaa laadusta, koska itsehän olemme lapsia päättäneet hankkia?
"Tunnen suomalaisia, etupäässä naisia (tällä en nyt väitä että koskee sinua mitenkään), jotka pyrkivät tuomaan esille jatkuvasti että heillä on ulkomaalainen puoliso; kun joku sitten tarttuu tähän "syöttiin" eli kysyy vaikka että miten sinun puolisosi maassa tehdään tai ajatellaan asiasta X niin alkaa kauhea poru miten AINA hänen puolisonsa ulkomaalaisuus tuodaan esiin ja kuinka hänellä on puolisona yksilö joka vain sattuu olemaan muusta maasta. Siis olen päässyt ihmettelemään useita tällaisia tapauksia. Liekö huomionkipeää valittamiseniloa kenties?"
Jos keskusteltavaan aiheeseen tosiaan liittyy mieheni ja hänen taustansa ja kotimaansa, ei minulla ole mitään ongelmaa puhua siitä. Jos taas puhutaan ihan jostain muusta, ja täytyy joka välissä ottaa se mieheni ulkomaalaisuus esille, alkaa se ärsyttää. Kai minä sitten olen ylimielinen, kun toivon, että miestäni kohdeltaisiin ihmisenä, eikä venäläisenä, joka on vastuussa niin puutulleista, kaasukiistasta, Tshetshenian sodasta, sekä siitä, että Putinin kerrotaan olevan naimisissa Kabajevan kanssa? Ei siinä mitään, jos politiikasta on puhe, mutta kyllä se vähän alkaa häiritä, jos tuollaisia asioita otetaan tuosta noin vain jatkuvasti puheeksi.SAVIKUKKO.
Ei ole Helsingin lisäksi suuria kaupunkeja Suomessa. Jopa Helsinkikin on pelkkä tuppukylä verrattuna muuhun maailmaan.
Faktaa on se että juuri kehä III takana alkaa se ahdistus ja pätemisen tarve.
Sbede on siitä tyyppiesimerkki. - asiallisesta linjasta
bedelia kirjoitti:
Kiitoksia asiallisesta viestistä, niitä saa nähdä täällä suhteellisen harvoin.
Jos keskusteltavaan aiheeseen tosiaan liittyy mieheni ja hänen taustansa ja kotimaansa, ei minulla ole mitään ongelmaa puhua siitä. Jos taas puhutaan ihan jostain muusta, ja täytyy joka välissä ottaa se mieheni ulkomaalaisuus esille, alkaa se ärsyttää. Kai minä sitten olen ylimielinen, kun toivon, että miestäni kohdeltaisiin ihmisenä, eikä venäläisenä, joka on vastuussa niin puutulleista, kaasukiistasta, Tshetshenian sodasta, sekä siitä, että Putinin kerrotaan olevan naimisissa Kabajevan kanssa? Ei siinä mitään, jos politiikasta on puhe, mutta kyllä se vähän alkaa häiritä, jos tuollaisia asioita otetaan tuosta noin vain jatkuvasti puheeksi.Mokuparien määrästä, ihmisten päiden kääntymisestä ja vieraskielisten salakuuntelusta meillä on siis päinvastaisia kokemuksia, ok. Minulle aivan sama johtuuko se eri paikkakunnasta vai herkkyydestä havaita kyseisiä ilmiöitä joten näiden asioiden tiimoilta keskustelu tuskin etenee enää mihinkään, katsotaan ne siis loppuunkäsitellyiksi :)
"Miksei niin saisi toivoa? Mitä ylimielistä siinä on?"
Muualta tulleet sopeutukoot isäntämaahan, päinvastaisen odottaminen on ylimielistä.
"Tällä hetkellä minua ei huoleta esim. lasten päivähoidon laatu, koska minulla ei ole lapsia. Se ei siis yksinkertaisesti kosketa elämääni millään lailla. Sitten joskus kun on, enkö saa valittaa laadusta, koska itsehän olemme lapsia päättäneet hankkia?"
No kannattaa ilman muuta ottaa kyllä selville päivähoitovaihtoehdoista ja niiden laadusta jo ennen lasten tekoa! Mutta päivähoito on palvelua josta maksetaan kun taas ulkomaalainen puoliso pääsee Suomeen käytännössä vastikkeetta maksuttomien terveys- ,koulutus-, sosiaali- ym. palveluiden piiriin. Siinä jo perustavaa laatua oleva ero miksi toisesta valittaminen on ok ja toisesta vähintään arveluttavaa.
Keskustelu nyt rönsyilee mutta pakko vielä jatkaa päivähoidon laadun valittamisesta. Esim. kunnallinen päivähoito on hyvin voimakkaasti julkisin varoin subventoitu palvelu joten katson kyllä että monet valittajat voisivat vaikka jäädä itse kotiin hoitamaan tai palkata hoitajan Ville-Petterillensä jos ei puoli-maksuton palvelu kelpaa... tai no, ne pahimmat valittajat taitavat pääosin olla tuloluokista joille palvelu on täysin maksutonta.
"...alkaa se ärsyttää. Kai minä sitten olen ylimielinen, kun toivon, että miestäni kohdeltaisiin ihmisenä, eikä venäläisenä, joka on vastuussa niin puutulleista, kaasukiistasta, Tshetshenian sodasta, sekä siitä, että Putinin kerrotaan olevan naimisissa Kabajevan kanssa"
Yksittäsiltä ihmisiltä voi kuulla joskus ylilyöntejä, tai tulkita ne sallaisiksi. Mutta edellämainittu, sori vaan, kuulostaa ylidramatisoinnilta ja omilta johtopäätöksiltä ja tulkinnoilta, jos tuollaisia kuulet useammalta taholta. Mitä en oikein usko. Voin totta kai olla väärässäkin, vannomatta paras kun en ole ollut paikalla kuulemassa. Joka tapauksessa jos ärsyynnyt helposti muiden ihmisten vapaudesta ilmaista mielipiteensä on sanomattakin selvää että moku-suhteeseen ryhtyminen tulee aiheuttamaan melkoisesti ulkoita painetta.
Haluaisin itse asiassa keskustella pääpointeistani jonkun yhtä maltillisen keskustelijan kanssa kuin sinä (muutaman kerran olen tänne aiemmin kirjoittanut mutta kirjoitukseni ovat häipyneet, syytä en tiedä. Asiattomuuksia ja nimittelyä en ole harrastanut. Mutta tulkintakysymyksiä kai nämäkin? Toivon että nyt jäävät elämään pidemmäksi aikaa). Eli keskustelummehan alkoi siitä että mielestäni moku-parit eivät ole mikään itseisarvo enkä pidä lähtökohtaisesti hyvänä asiana Suomelle enkä Suomessa jo asuville ulkomaalaisille että mokuparien, tai ylipäänsä ulkomaalaisten määrä lisääntyy nopeammin kuin koskaan.
Tätä on monien vaikea hyväksyä mutta hyvässä mokusuhteessa elävänä voin koska tahansa sanoa että lähtökohtaisesti suomi-suomi pari on parempi vaihtoehto kuin monikulttuurinen pari. Siis lähtökohtaisesti, poikkeukset jälkimmäisten joukosta voidaan arvioida tapauskohtaisesti.
- PLOPP
Eipä herätä ajatuksia, jokainen valitsee mieluisan kumppanin :)
Olin läheisessä K-supermarketissa ja siellä oli suomalainen mies, aasialainen vaimo ja heillä pieni tytär. Huomasin heidät sen takia kun olivat niin hyvännäköinen kolmikko. Nainen ja mies noin kolmekymppisiä, sporttisen oloisia ja oikein tyylikkäästi pukeutuneita. Tyttö oli myös oikein suloinen ilmestys ja touhotti innoissaan ympäriinsä..
Muuten en ole sitten varmaan vain edes huomannut kyseisiä pareja, kun en nyt millään muista mitään muuta kertaa jota voisin kommentoida..- bidraldi
Tuskin ihmeempiä tulee mieleen. varmaan ajattelen että onkohan tuo mies suomalainen ja mistähän maasta nainen on. Ei suomalaisistakaan aina erota ja kun vasta puoli on selvemmin ulkomaalainen (esim. aasialaiset piirteet ja ihonväri) niin tulee mieleen kyseenalaistaa myös kumppanin oletettu suomalaisuus. Näin siis, jos he eivät puhu keskenään esim suomea. Siis näin jos minulla on aikaa "tarkkailla" paria pidempään esim. kaupan jonossa.
Samoin voin ajatella esimerkiksi jos näen turkkilaiseksi mieltämäni piirteet miehellä ja hänellä on seurassa nainen (ovat pari?)
Kerran tein sen virheen, että oletin automaattisesti miestä tapaamaan tulleen turkkilaisen olevan suomalaisen naisen kanssa mutta mies sanoi heidän lähdettyään, että se oli venäläinen se nainen kun sanoin, että taas on sanaakaan suomea taitava turkkilainen saanut tyttökaverin...
Nainen oli minun ikäiseni, joten mitään keski-ikäiset naiset Venäjällä ja Suomessa eroja ei löytynyt;D
Miehet tietysti erottavat heti kahdesta nätistä naisesta kumpi on kotimainen lunttu ja kumpi ulkomaalainen söpöliini mutta naisille se on joskus vaikeaa;D - kun ei
vaan äijä ole kaljamahainen työtön alkoholisti 30v vanhempi.
- Feliza
en ajattele mitään erikoista. Lähipiiriini kuuluu yksi tällainen pariskunta, tosin nainen on asunut Suomessa melkein koko ikänsä. Hyvä ja tyylikäs pari kaikin puolin :).
Kaksi pariskuntaa on kyllä jäänyt mieleeni. Toisen näin kaupassa ruokaostoksilla, he jäivät mieleeni siksi, että puhuivat keskenään jotain outoa kieltä (kuulosti thailta tms). Bussissa näin kerran pariskunnan, jossa mies oli huomattavan ylipainoinen, puhui todella huonoa englantia. Nainen puhui myös vain muutaman sanan eglantia. Vaikuttivat pariskunnalta, mutten voi olla varma. Eipä heissäkään mitään "vikaa" ollut, mietin vain, miten kommunikoivat keskenään. - joops..
ihan pääsääntöisesti olen onnellinen heidän puolestaan. Mukavaa nähdä kuinka on olemassa ihmisiä jotka eivät ole ksenofobisia.
Kieltämättä kyllä tulee miettineeksi molempien motiiveja jos vastaantuleva pari on reilusti keski-ikäinen tai sen ylittänyt suomalaismies ja nuori aasialaisnainen. Toisaalta, pitäisikö siitäkään ajatela sen kummempia... omalla isälläni ja äitipuolellani on 25 vuotta ikäeroa - kummatkin ihan suomalaisia. - mieleen
mitään erikoista, paitsi minullakin vaikuttaa tuo ikäero, ja varsinkin jos nainen/tyttö näyttää nyrpeältä.
Muuten olen tutustunut tosi kivaan aasialaiseen naiseen, no leikkikentällä tietty, mutta hänen miestään en ole tavannut. - taas näitä
Täällä missä asun on paljon aasialaisia, joten en kiinnitä erityisesti huomiota. Suomalainen mies aasialainen nainen-pareja on niin paljon että joukkoon mahtuu kaikenlaisia. Osalla liitto toimii ja on rehellisellä pohjalla, osalla ei. Eikä tarvitse olettaa että yhdessä kulkevat nainen ja mies olisivat pari. Voihan se mies olla vaikka naisen appiukko/työkaveri/joku tuttava jne. Sitäpaitsi tunnen aasialaisia jotka ovat muuttaneet Suomeen jo nuorena äitinsä/vanhempiensa mukana ja on siis luonnollista että ovat löytäneet kumppanin asuinmaastaan. That's it.
- khtlki
En ajattele yhtään mitään enkä edes huomaa jos kuvailemasi pariskunta kävelee ohi.Mikä provokyssäri tuo taas oli?Mitä sun mielestä sitten pitäisi ajatella??????
- Meriami
Eilen kaupassa kiinnitin jostain syystä huomiota aasialaisnaiseen. En tiedä miksi, kai hän oli jotenkin kivannäköinen tms. Pari metriä hänen perässään kärryä työnsi mies, jonka päättelin naisen puolisoksi siksi, että kärryissä istui "sopivannäköinen" suloinen tummatukkainen ja -silmäinen pikkutyttö. En muista kummankaan ulkonäköä enää tarkemmin enkä muista ajatelleeni heistä pariskuntana yhtään mitään. Useimmat kohtaamiset menevät varmasti ohi vielä huomaamattomammin. Nyt muistan tytön takia, että tuollainen pariskunta edes oli.
- tälläinen kysymys täällä
Tälläinen kysely. No enpä muista osaa sanoa mutta tämä tapaus vähän oudoksuttaa. Aasialaista syntyperää oleva nainen ramppaa parvekkeella edestakaisin sätkä suupielessä päätä roikottaen. Usein olen ajatellut, että millainen mies mahtaa olla (häntä en ole nähnyt kun en muuten huomaa tätä naistakaan kuin työhuoneeni ikkunasta joskus päivisin).
Hirvittää vähän mielenvikaiset ja jos vielä ulkomailta tuotu.
Ja nyt en tarkoita kuin vain tätä yhtä tapausta muita tapauksia en ole nähnyt tai sitten en ole niihin kiinnittänyt mitään huomiota. Mikäli mies on naista huomattavasti vanhempi, ja niin komea, helposti kyllä alkaa miettiä suhteen motiiveja. Moni aasialainen nainen muuttaa länsimaihin paremman elämän toivossa, ja tämä todella näkyy osassa suomalaisten kanssa solmituista avioliitoista. Toki ei saa yleistää, mutta en silti näkisi näitä asioita liian sinisilmäisesti. Eli kyllä niihin pariskuntiin kiinnittää huomiota, joilla on huomattava ikäero tai toinen osapuoli on ulkoisesti "ei niin kaunis/komea".
Kiinnittipä huomiota että useissa kommenteissa sanotaan että ainoastaan silloin herättää ihmettelyä jos puolisoiden ikäero on suuri.
Mietin vain että kuinkas moni teistä pystyy tuon ikäeron määrittelemään.
Aikoinaan kun menin Kiinassa kihloihin nykyisen vaimoni kanssa ja lähetin hänestä kuvan Suomessa oleville sukulaisilleni, parilta sukulaiselta tuli takaisin kommentti että mitä järkeä on mennä naimisiin naisen kanssa joka on nuorempi tai korkeintaan saman ikäinen kuin oma lapseni.
Sitten vasta heillä ihmettelyä riittikin kun kerroin että hän on vain muutaman vuoden minua nuorempi meillä on kaiken lisäksi lähes saman ikäiset lapset.
Vaimoanihan veikataan nykyisinkin 20 - 25 vuotiaaksi vaikka hänellä ikää onkin tuplaten tuo määrä, eli kai tuon takia ulkopuoliset saattavat laskea meidätkin tuohon "vanha mies - nuori aasialaistyttö" kastiin.
No ehkä kuitenkin suhteemme saa vähän enemmän hyväksyntää sillä, etten ole lihava enkä käytä alkoholia.
Sen verran itse ainakin olen aasialaisnaisten ulkonäöstä oppinut, etten enää yritäkkään veikata heidän ikäänsä vaan jätän sovinnolla iän veikkaamisen vaimoni tehtäväksi.
Vastaavasti suomalaisnaisten iän veikkaus on meidän perheessä edelleenkin parempi jättää minun vastuulleni koska tuo ei näytä edelleenkään minun vaimoltani onnistuvan.
Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?1022336- 1191895
- 901493
- 1381449
- 1171276
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘741268Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis631131Ajattelen sinua nyt
Ajattelen sinua hyvin todennäköisesti myös huomenna. Sitten voi mennä viikko, että ajattelen sinua vain iltaisin ja aamu221130- 511097
- 381042