Hei,
Viikonloppuna on sukulaiseni hautajaiset ja minua pyydettiin arkunkantajaksi. Viimeksi olen hautajaisissa ollut lapsena, joten olen aika tietämätön miten tuo kanto tapahtuu. Olisi mukavaa jos joku pystyisi antaa hyvät ohjeet ettei tule sitten tunaroitua.
Hautajaisissa arkun kantaminen
17
6428
Vastaukset
- löytyy
Tässä kuvien kanssa. http://www.memoriahautaus.com/kantajaopas.htm
- liian lyhyt aika
nyt itkettää !!!!
- jääny ottamati?
liian lyhyt aika kirjoitti:
nyt itkettää !!!!
tä? pierettääkö kans?
- vakavalla asialla?
jääny ottamati? kirjoitti:
tä? pierettääkö kans?
vaihdappa palstaa
- -ymmärtää-
vakavalla asialla? kirjoitti:
vaihdappa palstaa
En usko et pilaili. Luethan viestiketjun alusta, mikä itketti jotain. Vakava asia oli että joku oli hänen mielestään vastannut liian nopeasti ap:n kysymykseen. Kannattaa lukea viestiketjua muutenkin kuin nauhana ennen kuin "järkyttyy".
- Kerran kantanut
Minua ainakin opastettiin paikan päällä.
- niissä hommissa ollut
ja katsoa eteensä, ettei kompastu ja hautaan laskettaessa varoo itse putoamasta hautaan, niin kyllä se sujuu hyvin!
- ***PPP
olipa asiallista. häpeä.
- huomautus sivusta
***PPP kirjoitti:
olipa asiallista. häpeä.
ei mitään.......paitsi ehkä jonkun turkulaisen tai pohjalaisen mielestä:-)
- mtn ;)
huomautus sivusta kirjoitti:
ei mitään.......paitsi ehkä jonkun turkulaisen tai pohjalaisen mielestä:-)
No, vähän suorasukanen ehkä. Oon itsekin kuullut vastaavan neuvon:)
- neuvo
mtn ;) kirjoitti:
No, vähän suorasukanen ehkä. Oon itsekin kuullut vastaavan neuvon:)
Puolisoni putosi hautaan mummonsa arkkua laskiessaan. Ei ollut kivaa.
- kantamaan
Kantajia on 3 molemmin puolin arkkua.
Vainajan lähin ihminen on hänen vasemmalla puolellaan sydämmen kohdalla.
Kantohihnat kulkevat arkun ali siten että kahdella kantajalla on aina yhteinen hihna, joka tulee sitten olkapään yli.
Arkku tulee pitää tasapainossa, kulkea hitaasti ja arvokkaasti.
Arkku viedään haudalle ruumisautolla-ja kärryillä. Kantajat huolehtivat tästä viimeisestä matkasta.
Hautaan lasketaan hihnojen kanssa, taspainossa
alas asti. Vasemmanpuoleiset keräävät hihnat ja kirkkoherra huolehtii niistä.
Tämän jäkeen kantajat tekevät hetken kunniaa
vainajalle kumartamalla kevyesti hautaan päin.
Kirkkoherra antaa merkin, kun omaiset voivat
vielä halutessaan kunnioittaa vainajaa heittämällä arkun päälle kukan tai ripottelemalla sinne hiekkaa.
Tämän jälkeen arkku peitetään kannella, johon lasketaan seppeleet.- Saivartelua
Kirkkoherra neuvoo- nimimerkille ja muillekin tiedoksi, että suntio eli seurakuntamestari opastaa hautaustilaisuudessa kantajia. Kirkkoherraa, joka on seurakunnan johtaja, tai muuta pappia, ei välttämättä hautajaisissa olekaan. Jos vainaja ei ole kuulunut kirkkoon ja on ilmaissut, ettei halua tulla kirkon tapojen mukaan siunatuksi, niin hänen toivomuksensa yleensä toteutetaan. Edellisestä huolimatta seurakunta antaa tilojaan ja hautausmaitaan myös seurakuntaan kuulumattomien käyttöön.
- kirkkoherra neuvoo
Saivartelua kirjoitti:
Kirkkoherra neuvoo- nimimerkille ja muillekin tiedoksi, että suntio eli seurakuntamestari opastaa hautaustilaisuudessa kantajia. Kirkkoherraa, joka on seurakunnan johtaja, tai muuta pappia, ei välttämättä hautajaisissa olekaan. Jos vainaja ei ole kuulunut kirkkoon ja on ilmaissut, ettei halua tulla kirkon tapojen mukaan siunatuksi, niin hänen toivomuksensa yleensä toteutetaan. Edellisestä huolimatta seurakunta antaa tilojaan ja hautausmaitaan myös seurakuntaan kuulumattomien käyttöön.
Olemme itse ortodokseja ja vainaja luterilainen, joten tuo terminologia ei näiltä osin ole ihan hallussa.
korjaan siis SUNTIO neuvoo.
- mikko23
Onko kenelläkään tietoa kenen pitää laittaa adressi? Olen lauantaina menossa setäni hautajaisiin ja mietin että laitanko adressin...
- silloin
jos ei itse osallistu hautajaisiin. Jos osallistut hautajaisiin osta kukkalaite, tai -kimppu.
- eriväännöksiä
silloin kirjoitti:
jos ei itse osallistu hautajaisiin. Jos osallistut hautajaisiin osta kukkalaite, tai -kimppu.
Noinhan se oikeaoppisesti kuuluisi, mutta maaseudulla jotkut ihmiset tulee adressin kanssa muistotilaisuuteen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Yritän tänään laittaa taajuudet kohdilleen
Jotta törmätään kirjaimellisesti. Ei tätä kestä enää perttikään. Olet rakas ❤️662308Onko kaivattusi
kyltymätön nainen, pystyisitkö olemaan hänelle loputon mies, vai meneekö toisinpäin.381893Viulu vaiennut
Eikö pisnikset suju ? Vai miksi pahin yrittäjä vouhka on "kadonnu" maan alle. 🤣291616Vanhuksen varpaankynsien leikkaus 89 euroa...
Huh huh.......Parturikäynti olisi varmasti ollut 250 euroa? Kallis on suomi nykyään.1721574Anne Kukkohovi. Myy likaisia alushousujaan.
Kuka ihme ostaa jonkun naisen likaisia alushousuja, menee lujaa kyllä tälläkin housujen myyjällä.941404Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost1851233Kauanko skuutteja on siedettävä? Ei tietoa liikennesäännöistä, ajellaan miten sattuu ja missä vain.
Kauanko on kestettävä sähköpotkulautojen terrorismismia? Niillä ajelevat eivät tiedä, tai jos tietävätkin, niin eivät vä1241189Kyllä tekee kipeää
Luopua kaikesta mitä on elämässä saavuttanut😞 ei vaan ole enää yhtäkään hiljaista vuorokautta🤬241140En mä tiedä mitä tapahtuu
siis tykkäisitköhän musta oikeasti. Ehkä oot pelannu liikaa rahapelejä, ehkä rakastat tyhjiä arpoja.9962- 77949