mökin takka

mitenkähän on

Meni kysymys väärälle palstalle. Mutta kysytään uudelleen. Kertokaapa kokemuksianne takoista, kun pitäisi hankkia sellainen n 800-1000kg massaltaan varaava takka talvikylmään pikkumökkiin lämmönlähteeksi. Ajateltu on vuolukiveä (Tulikivi/Nunnauuni), Tiileri tai muurarin alustalähtien tekemää takkaa. Lämpöä pitäis antaa ja kestää ja onkohan lie hinnoissakaan näiden välillä eroja.

23

8314

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vema123

Vuolukivivaihtoehtoja on myös tuntemattomammat Vuoleri ja Polarstone, jotka ovat minun mielestäni elävämpiä kivivaihtoehtoja. Lisäksi ovat hieman edullisempia, kun nuo tunnetummat brandit. Vuolukivitakan asennus on nopeampi kun tiilitakan. Mutta se ratkaisee, minkä haluat. Tuskin kestävyydessä on oleellista eroa. Kylmästä on aina aloitettava lämmittämään varovasti.

• Kamina eikä takka

Laita vaan kamina sinne, eikä mitään takkaa.

• takka.,.,

Olen käyttänyt huvilaa, missä iso varaava takka. Vaikka peruslämpö sähköllä 12 astetta tupaa ei tahdo saada lämpimäksi takalla. Vielä hiton shidel piippu joka on itsessään on eristetty ja pukkaa nekin lämmöt pihalle. 6 tuntia ennenkuin takka antaa lämpöä. Nyt rakennan huvilaa, johon tulee kolmereikäinen tiilihormi, tiilippiippu ottaa hyvin lämpöä vastaan ja luovuttaa myös. Eli nopeasti lämpivä takka/valurautatakka ja tiilippiipu tähän paras mitä on. Valurautatakka antaa pikaisen lämmön ja piippu luovuttaa sitten yöllä. Omaan tulee vesipata,kiuas ja valurautatakka. Tiilipiiput jotka avoimia tupaan (2kerr) päin ja luovuttaa siien lämpöä...

• Ei isoa takaa
        takka.,., kirjoitti:

Olen käyttänyt huvilaa, missä iso varaava takka. Vaikka peruslämpö sähköllä 12 astetta tupaa ei tahdo saada lämpimäksi takalla. Vielä hiton shidel piippu joka on itsessään on eristetty ja pukkaa nekin lämmöt pihalle. 6 tuntia ennenkuin takka antaa lämpöä. Nyt rakennan huvilaa, johon tulee kolmereikäinen tiilihormi, tiilippiippu ottaa hyvin lämpöä vastaan ja luovuttaa myös. Eli nopeasti lämpivä takka/valurautatakka ja tiilippiipu tähän paras mitä on. Valurautatakka antaa pikaisen lämmön ja piippu luovuttaa sitten yöllä. Omaan tulee vesipata,kiuas ja valurautatakka. Tiilipiiput jotka avoimia tupaan (2kerr) päin ja luovuttaa siien lämpöä...

Meillä on mökillä yli 4000 kg:n tiilestä tehty takkaleivinuuni. Vetää hyvin ja lämpenee tasaisesti, mutta on täysin väärä peli kun mökki on talvisin vain viikonloppukäytössä. Vaikka takan saa lämpimäksi ( 70-80 C pintalämpötila ) pakkasilla noin 4-5 tunnissa, niin kämpässä ei lämpötila nouse kuin juuri ja juuri plussalle tuossa ajassa, ja vasta seuraavana päivänä yli 20 C. Tällainen lämmittäminen tietenkin tuhoaa takan ennenaikojaan, mutta voipahan sitten rakentaa paremmin käyttömme vastaavan takan tilalle. Jos mökillä asuisi pitempään, niin tuo takka on kyllä tosi hyvä lämmönlähde. Ei tarvitse kuin yhden pesällisen päivässä, niin lämpö pysyy yli 20 C, vaikka olisi - 25 C ulkona. Jos minä saisin päättää, niin laittaisin takan viereen kiukaan, ja hakisin sillä alkulämmön, mutta kun vaimo saa päättää, niin minä ajan torstaina mökille lämmittämään takkaa perjantaiksi.
        Ehkä siihen olohuoneeseen takan viereen vielä joku kamina ilmestyy, vaikka tuo nykyinen takka viekin melkoisen tilan jo nyt.

Jos Tiilerin takkaa meinaat hankkia, niin pitää ottaa kuoreton malli. Kuorellinen malli lämpenee tosi hitaasti, ja kestää sitten kyllä pitkään lämpimänä, eli ei sovi viikonloppukäyttöön.

• Miten se oikein menee
        Ei isoa takaa kirjoitti:

Meillä on mökillä yli 4000 kg:n tiilestä tehty takkaleivinuuni. Vetää hyvin ja lämpenee tasaisesti, mutta on täysin väärä peli kun mökki on talvisin vain viikonloppukäytössä. Vaikka takan saa lämpimäksi ( 70-80 C pintalämpötila ) pakkasilla noin 4-5 tunnissa, niin kämpässä ei lämpötila nouse kuin juuri ja juuri plussalle tuossa ajassa, ja vasta seuraavana päivänä yli 20 C. Tällainen lämmittäminen tietenkin tuhoaa takan ennenaikojaan, mutta voipahan sitten rakentaa paremmin käyttömme vastaavan takan tilalle. Jos mökillä asuisi pitempään, niin tuo takka on kyllä tosi hyvä lämmönlähde. Ei tarvitse kuin yhden pesällisen päivässä, niin lämpö pysyy yli 20 C, vaikka olisi - 25 C ulkona. Jos minä saisin päättää, niin laittaisin takan viereen kiukaan, ja hakisin sillä alkulämmön, mutta kun vaimo saa päättää, niin minä ajan torstaina mökille lämmittämään takkaa perjantaiksi.
        Ehkä siihen olohuoneeseen takan viereen vielä joku kamina ilmestyy, vaikka tuo nykyinen takka viekin melkoisen tilan jo nyt.

Jos Tiilerin takkaa meinaat hankkia, niin pitää ottaa kuoreton malli. Kuorellinen malli lämpenee tosi hitaasti, ja kestää sitten kyllä pitkään lämpimänä, eli ei sovi viikonloppukäyttöön.

" Jos minä saisin päättää, niin laittaisin takan viereen kiukaan, ja hakisin sillä alkulämmön, mutta kun vaimo saa päättää, niin minä ajan torstaina mökille lämmittämään takkaa perjantaiksi. "

Meinaatkos sitten alkaa saunomaan kun kiukaan laitat mökkiin ?????

Koittakaa hyvät ihmiset tajuta, että kamina paras ratkaisu mökin lämmitykseen !!!

• vitsiä
        Miten se oikein menee kirjoitti:

" Jos minä saisin päättää, niin laittaisin takan viereen kiukaan, ja hakisin sillä alkulämmön, mutta kun vaimo saa päättää, niin minä ajan torstaina mökille lämmittämään takkaa perjantaiksi. "

Koittakaa hyvät ihmiset tajuta, että kamina paras ratkaisu mökin lämmitykseen !!!

Ehkä en kiuasta kuitenkaan laittaisi, mutta markkinoilta löytyy 30 kW kiukaita, ja sissikamina taitaa olla noin 6 kW. Eli kyllä nopeiten kämpän saisi kiukaalla lämpimäksi. Ja nopeus tosiaan kiinnostaa, jos perjantaina menee illalla mökille klo. 20.00, ja siellä on kaikki sisäpinnat - 20 C lämpöisiä.

• kevyttakka
        Miten se oikein menee kirjoitti:

On mökkikäytössä ehdottomasti paras, varaava lämmittää vasta kun pitäis lähteä pois. Kiertoilmatakalla mökki lämpeää muutamassa tunnissa ja poistaa kosteuden. Nykyajan kiertoilmatakoista lähtee tehoja hyvin ja saadaan pitkä paloaika.

• omistaja xxx
        kevyttakka kirjoitti:

On mökkikäytössä ehdottomasti paras, varaava lämmittää vasta kun pitäis lähteä pois. Kiertoilmatakalla mökki lämpeää muutamassa tunnissa ja poistaa kosteuden. Nykyajan kiertoilmatakoista lähtee tehoja hyvin ja saadaan pitkä paloaika.

Laitoin siihen ylisuureen takkaleivinuuniin takan kohdalle Harvian 400 -mallin takkasydämen. Kyllä se tilannetta parantaa, mutta auttamatta on liian mopo, jotta mökin saisi yhdessä illassa lämpimäksi. Esim. viime viikonloppuna lämmitimme perjantaina leivinuunia kaksi tuntia. Mökin lämpötila oli alussa noin - 15 C. Menimme kotiin yöksi ja tulimme lauantaina takaisin mökille. Alakerrassa oli 3 C ja yläkerrassa - 2 C. Sitten kun oltiin lämmitetty lauantaina useita tunteja leivinuunia ja takkasydäntä, niin nukkumaan mennessä alakerrassa oli 17 C ja yläkerrassa 11 C. Sunnuntaiaamuna molemmissa kerroksissa oli 21 C. Mökki on paksua pyöreätä kelohirttä. Lattiakin varaa todella tehokkaasti kylmyyttä. Vaikka (alakerran) iso takkaleivinuuni oli pintalämpötilaltaan lauantai-iltapäivänä jo 80 C koko kylkien alueelta, niin silti esim yläkerran lattian lämpötila oli - 6,5 C. Hyvin se mökki sunnuntain pysyi lämpimänä, vaikka ulkona oli -20 C, eikä takkaa poltettu, mutta ei ole paljon mieltä polttaa karmeeta määrää puuta, jotta voisi yhden päivän olla sopivanlämpöisessä mökissä. Kyllä se tosi tehokkaan kaminan tai kiukaan tarvitsisi.

• kokemuksella

Takkasydän on paras ja nopein mökin lämmitykseen. Hommattiin iso valurautainen takkasydän Takkapisteeltä ja kyllä on kylmä mökki äkkiä lämmin. Kosteus poistuu samalla. Ei tarvitse odottaa sunnuntaihin takan lämpiämistä...

• mi_hil

Omakohtaisten kokemusten mukaan paras lämmitysjärjestelmä sähköttömään mökkiin on kahden tulisijan yhdistelmä. Eli mökissäni alkulämmön tuottaa valurautainen puuhella. Kävisi tietenkin joku muukin nopea lämmön lähde esim. kamina. Sitten toisena lämmönlähteenä toimii kuoreton 1500 kg painava varaava tiilitakka, joka antaa lämmön sitten öiden yli aamuun asti.

Tämä varaavan takan hankinta tuli tehtyä viime kesänä ja se on ylläpitävän lämmityksen suhteen ylivoimainen. Aikaisemmin oli tuo hella vain ja aamulla lämpötila (ulkona -5 c) tuvassa oli 12-14 c. Ei silloin paljon naurattanut aamulla heräillä. Nyt (sama ulkolämpötila -5 c) nukkumaan mennessä sisällä lämpöä 22 c ja aamuun mennessä lämpötila laskenut yhden asteen 21 C:een. Tämä lopputulos varaavalla takalla.

Eli yhden lämmittimen (sähkötön) mökki ei toimi parhaalla mahdollisella tavalla viikonloppukäytössä. Ei pelkkä kuumana huutava kamina (aamulla kylmä tupa) tai pelkkä varaava takka (ei riitä alkulämmitykseen).

• mökki mukavaksi

Tässä liipattiin läheltä oman mökkimme tilannetta.

Lämmitettävä tila on 35 m2 ja L-muotoinen. Nyt sisään tullessa vasemmalla, asunnon keskivaiheilla on avotakka ja nurkan takana vasemmalla keittiön puolella on kamina. Kaminalla saa nopeasti mökin lämpimäksi mutta nyt haluamme myös jatkuvampaa lämpöä (lähinnä syksyt ja keväät - ei talvikäytössä juurikaan). Mietimme mitä tehdä tuolle avotakalle!?

1. vaihtoehto on, että kamina pois ja avotakan kohdalle joku koko hoidon lämmittävä varaava uuni/takka. Tulesta nautiskelu pitää olla edelleenkin mahdollista.
        2. vaihtoehto on että kamina jää keittiöön ja avotakasta tehdään varaavampi lämmittäjä. Tosin tulen katselu on edelleen olennainen seikka.

Ehdotuksia/mielipiteitä?

• arinallinen malli
        mökki mukavaksi kirjoitti:

Lämmitettävä tila on 35 m2 ja L-muotoinen. Nyt sisään tullessa vasemmalla, asunnon keskivaiheilla on avotakka ja nurkan takana vasemmalla keittiön puolella on kamina. Kaminalla saa nopeasti mökin lämpimäksi mutta nyt haluamme myös jatkuvampaa lämpöä (lähinnä syksyt ja keväät - ei talvikäytössä juurikaan). Mietimme mitä tehdä tuolle avotakalle!?

1. vaihtoehto on, että kamina pois ja avotakan kohdalle joku koko hoidon lämmittävä varaava uuni/takka. Tulesta nautiskelu pitää olla edelleenkin mahdollista.
        2. vaihtoehto on että kamina jää keittiöön ja avotakasta tehdään varaavampi lämmittäjä. Tosin tulen katselu on edelleen olennainen seikka.

Ehdotuksia/mielipiteitä?

Jättäisin kaminan ja laittaisin avotakkaan arinallisen takkasydämen. Jos avotakan koko on sopiva, niin takkasydämen saa laitto ei vaadi edes ammattimiestä. Kesällä tosin lämpöä tulee liikaa, joten mikään tunnelmavaihtoehto tuo ei ole.

• mi_hil

Ehdotuksia/mielipiteitä?

Mun mökki kuulostaa aivan samanlaiselta. Vuonna -69 valmistunut L-muotoinen tupa ja suunnilleen sama tilavuus (35 m2). Pieni keittiö jossa tuo aikaisemmin mainittu puuhella ja tuvassa oli avotakka.

Vuosi sitten jouluna hautui ajatus että tuo avotakka saa lähteä ja tilalle tuo varaava tiilitakka pitkästä tavarasta. Purin avotakan ja tein varaavan takan tilalle. Ei ole tarvinut katua päätöstä. Takassa on lasiluukku, joten sen kautta tulee sitä tunnelmaa ihan tarpeeksi. Omassani ei ole kesäpeltiä, mutta jos sen haluat asentaa, niin sitten voi polttaa kesälläkin ilman, että tupa tulee kuumaksi.

En suosittele tuota kaminan poistoa, se kun on oleellisen tärkeä alkulämmon tuoja. Meillä on tosin sama ongelma kuin teilläkin. Se että keittiöstä lämpö ei oikein siirry nopeasti tupaan, vaan jää sinne keittiöön ja se on sitten kuin saunassa olisi, kun käy keittiössä.

Edellä ehdotettiin takkasydäntä. Itselläni ei ole kokemusta moisesta. En tiedä kuinka tuollaisen varaava vaikutus sitten on. Meidän mökki (kts. rakennusvuosi) on kyllä niin harva rakenteeltaan, että heti kun nopeasti luovuttavan laitteen lämmittämisen lopettaa alkaa tuo viileneminen. Kaikki päätökset pitää tietysti ajatella tapauskohtaisesti. Varaava takka on toiminut meillä tosi hyvin.

• mökki mukavaksi
        mi_hil kirjoitti:

Mun mökki kuulostaa aivan samanlaiselta. Vuonna -69 valmistunut L-muotoinen tupa ja suunnilleen sama tilavuus (35 m2). Pieni keittiö jossa tuo aikaisemmin mainittu puuhella ja tuvassa oli avotakka.

Vuosi sitten jouluna hautui ajatus että tuo avotakka saa lähteä ja tilalle tuo varaava tiilitakka pitkästä tavarasta. Purin avotakan ja tein varaavan takan tilalle. Ei ole tarvinut katua päätöstä. Takassa on lasiluukku, joten sen kautta tulee sitä tunnelmaa ihan tarpeeksi. Omassani ei ole kesäpeltiä, mutta jos sen haluat asentaa, niin sitten voi polttaa kesälläkin ilman, että tupa tulee kuumaksi.

En suosittele tuota kaminan poistoa, se kun on oleellisen tärkeä alkulämmon tuoja. Meillä on tosin sama ongelma kuin teilläkin. Se että keittiöstä lämpö ei oikein siirry nopeasti tupaan, vaan jää sinne keittiöön ja se on sitten kuin saunassa olisi, kun käy keittiössä.

Edellä ehdotettiin takkasydäntä. Itselläni ei ole kokemusta moisesta. En tiedä kuinka tuollaisen varaava vaikutus sitten on. Meidän mökki (kts. rakennusvuosi) on kyllä niin harva rakenteeltaan, että heti kun nopeasti luovuttavan laitteen lämmittämisen lopettaa alkaa tuo viileneminen. Kaikki päätökset pitää tietysti ajatella tapauskohtaisesti. Varaava takka on toiminut meillä tosi hyvin.

Jep, meidän mökki on 70-luvun puolivälissä rakennettu lautamökki (jotkut vällyt on kyllä, mutta ei siitä talviasuttavaa ole tosiaankaan tehty - toisaalta ehkä mökkiä käytetään tulevaisuudessa joskus talvellakin) ja samassa rakennuksessa on vielä sauna ja saunakamari. Eli mallia perus-.

Onko teillä tuo varaava takka jostain mallistosta vaiko ihan "omasta päästä"?

Jostain syystä emme ole ainakaan toistaiseksi vielä innostuneet tuosta takkasydämestä. Ehkä syy on se, että olemme kyllästyneet avotakan ulkonäköön ja haluamme siitä eri näköisen. Takkaa ei ole käytetty enää vuosiin, kun on pieniä muksuja ja takasta ei ole juuri muuhun kuin loimotuksen tuijottamiseen. Muutenkin rappaukset on hyvä tarkistaa, samoin onko muurit ja piippu kunnossa. Siinä kai menee sekin samalla kun purkaa tuon takan ja laittaa uutta. Meistä ei tosin itse siihen ole, tarvitsemme työlle tekijän. (jos Virroilta tiedätte hyvän uunimuurarikonkarin, vinkkejä otetaan vastaan ;)

Luulen myös, että tuo lasiluukku riittää meillekin tunnelman luojaksi.

• mi_hil

Jep, meidän mökki on 70-luvun puolivälissä rakennettu lautamökki (jotkut vällyt on kyllä, mutta ei siitä talviasuttavaa ole tosiaankaan tehty - toisaalta ehkä mökkiä käytetään tulevaisuudessa joskus talvellakin) ja samassa rakennuksessa on vielä sauna ja saunakamari. Eli mallia perus-.

Onko teillä tuo varaava takka jostain mallistosta vaiko ihan "omasta päästä"?

Jostain syystä emme ole ainakaan toistaiseksi vielä innostuneet tuosta takkasydämestä. Ehkä syy on se, että olemme kyllästyneet avotakan ulkonäköön ja haluamme siitä eri näköisen. Takkaa ei ole käytetty enää vuosiin, kun on pieniä muksuja ja takasta ei ole juuri muuhun kuin loimotuksen tuijottamiseen. Muutenkin rappaukset on hyvä tarkistaa, samoin onko muurit ja piippu kunnossa. Siinä kai menee sekin samalla kun purkaa tuon takan ja laittaa uutta. Meistä ei tosin itse siihen ole, tarvitsemme työlle tekijän. (jos Virroilta tiedätte hyvän uunimuurarikonkarin, vinkkejä otetaan vastaan ;)

Luulen myös, että tuo lasiluukku riittää meillekin tunnelman luojaksi.

Meillä on sitten melkeen identtiset mökit. :-) Mulla myös lautamökki ja eristeenä puruja. Eristysprojekti on ollut mielessä pari vuotta, mutta ei sekoiteta sitä tähän keskusteluun. Meilläkin on lisäksi tuo sauna eteisellä.

Oma takka on kirjasta: MUURATUT TULISIJAT talonrakentajan käsikirja 7, takan malli on pikkutakka. Tuossa kirjassa on paljon eri malleja varaavista takoista, leivinuuneihin, puuhelloihin ja grilleihin jne. asti. Kirjan mallit on tehty juuri pitkästä tavarasta rakentaville ja kirjan loppuosassa on ohjeelliset tarvikeluettelot kuinka paljon tarvitaan ja mitä. Hyvä perusteos tiilitulisijoista. Itse lainasin kirjastosta ja kaukolainana saa varmaan minne vaan toimitetuksi.

Ennen purkua kannattaa ottaa selvää perustuksen kestävyys ja budjetti. Jos kaiken teettää tilaustyönä hintaa tulee melkoisesti. Tein kaiken itse ja varaavan hinnaksi tuli 1250 euroa, kun omaa työpanosta ei lasketa. Työtunteja menikin sitten aika lailla, koska en ole rakennusalan ammattilainen ja varaavan takan muurauskin oli ensimmäinen laatuaan. Tässä tuntilistausta: avotakan purku 30 h, sulkupellin siirto viisi tiilikerrosta ylöspäin 10 h, takan muuraus kaikkineen päivineen 60 h (hormiliittymään tyhdyt työt mukaan lukien). Eli teetettynä hintaa tulee ja siihen siis kannattaa varautua. Muutenkin jos joudutaan tekemään muutoksia olemassa olevaan hormistoon, niin muutostöissä menee oma aikansa. Tietysti yllätyksiäkin voi tulla, kun korjataan vanhaa.

Tässä siis omia toteutuneita tuntimääriä ja periaate minulla oli, että teen kaikessa rauhassa.

Vielä tuosta varaavan valinnasta, jos päädytte siihen, niin suosittelen kuoretonta takkaa. Joutuu tietysti lämmittämään useammin, mutta alkaa antamaan lämpöä nopeammin kuin kuorellinen takka. Kun kyseessä on mökkikäyttö ainakin minulla on aikaa poltella takkaa useamminkin.

Valitettavasti en tunne muurarikonkareita. :( Netistä tai puhelinluettelon perusteella varmaan löydät hyvän.

• mökki mukavaksi
        mi_hil kirjoitti:

Meillä on sitten melkeen identtiset mökit. :-) Mulla myös lautamökki ja eristeenä puruja. Eristysprojekti on ollut mielessä pari vuotta, mutta ei sekoiteta sitä tähän keskusteluun. Meilläkin on lisäksi tuo sauna eteisellä.

Oma takka on kirjasta: MUURATUT TULISIJAT talonrakentajan käsikirja 7, takan malli on pikkutakka. Tuossa kirjassa on paljon eri malleja varaavista takoista, leivinuuneihin, puuhelloihin ja grilleihin jne. asti. Kirjan mallit on tehty juuri pitkästä tavarasta rakentaville ja kirjan loppuosassa on ohjeelliset tarvikeluettelot kuinka paljon tarvitaan ja mitä. Hyvä perusteos tiilitulisijoista. Itse lainasin kirjastosta ja kaukolainana saa varmaan minne vaan toimitetuksi.

Ennen purkua kannattaa ottaa selvää perustuksen kestävyys ja budjetti. Jos kaiken teettää tilaustyönä hintaa tulee melkoisesti. Tein kaiken itse ja varaavan hinnaksi tuli 1250 euroa, kun omaa työpanosta ei lasketa. Työtunteja menikin sitten aika lailla, koska en ole rakennusalan ammattilainen ja varaavan takan muurauskin oli ensimmäinen laatuaan. Tässä tuntilistausta: avotakan purku 30 h, sulkupellin siirto viisi tiilikerrosta ylöspäin 10 h, takan muuraus kaikkineen päivineen 60 h (hormiliittymään tyhdyt työt mukaan lukien). Eli teetettynä hintaa tulee ja siihen siis kannattaa varautua. Muutenkin jos joudutaan tekemään muutoksia olemassa olevaan hormistoon, niin muutostöissä menee oma aikansa. Tietysti yllätyksiäkin voi tulla, kun korjataan vanhaa.

Tässä siis omia toteutuneita tuntimääriä ja periaate minulla oli, että teen kaikessa rauhassa.

Vielä tuosta varaavan valinnasta, jos päädytte siihen, niin suosittelen kuoretonta takkaa. Joutuu tietysti lämmittämään useammin, mutta alkaa antamaan lämpöä nopeammin kuin kuorellinen takka. Kun kyseessä on mökkikäyttö ainakin minulla on aikaa poltella takkaa useamminkin.

Valitettavasti en tunne muurarikonkareita. :( Netistä tai puhelinluettelon perusteella varmaan löydät hyvän.

Palaan aiheeseen vielä näin vuoden päästä. Viime vappuna purimme vanhan avotakan ja sen tilalle muurattiin Tulikiven mallistosta noin tuhatkiloinen perusuuni. Kesän ja syksyn se ainakin riitti ilman keittiön puolella ollutta kaminaa, talvella emme ole testanneet. Toiveissa on, jos käytännössä näyttää toimivan, että pikkukaminaa ei laiteta enää paikalleen ja lämmitellään vain tuolla uunilla mökkiä. Myös lautalattia laitettiin ja tänä kesänä tarkoitus keskittyä seiniin ja keittiön puoleen.

• mickey2004

Palaan aiheeseen vielä näin vuoden päästä. Viime vappuna purimme vanhan avotakan ja sen tilalle muurattiin Tulikiven mallistosta noin tuhatkiloinen perusuuni. Kesän ja syksyn se ainakin riitti ilman keittiön puolella ollutta kaminaa, talvella emme ole testanneet. Toiveissa on, jos käytännössä näyttää toimivan, että pikkukaminaa ei laiteta enää paikalleen ja lämmitellään vain tuolla uunilla mökkiä. Myös lautalattia laitettiin ja tänä kesänä tarkoitus keskittyä seiniin ja keittiön puoleen.

Oliskos ideoita?
        Tontille tulossa n. 18 neliön saunamökki ja siihen suunniteilla tuvan puolelle pieni, ehkä parisataa kiloinen kamiina (tmv.). Mökki on kesäasunto, jossa todennäköisesti saunottaisiin myös talvisin, joten ihan kivahan tuo sähkötön mökki olisi jotenkin lämpimäksi saada, myös tuvan puolelta.

Eli ehdotuksia otetaan vastaan eri kamiina/takkavaihtoehdoista!

Ja isot kiitokset jo etukäteen!

• mi_hil

Kiva että sait uudistuksen tehtyä. Tekstistä päätellen olet ollut tyytyväinen, eli avotakasta varaava projekti oli onnistunut. Itse ei ole tarvinut katua päivääkään. Vapunpäivänä taas lämmittelemään mökkiä hellalla ja varaavalla takalla. Hyvää vappua kaikille mökkeilijöille!

• Tuutikki

Omien kokemusten mukaan ei kannata hankkia ainakaan Hopealoimun takkaa ei mökille eikä kotiin. Jos tulee jotain reklamaatiota niin homma ei toimi. Meillä on nyt korjattu takka mökillä joka on sekundaa vaikka täysi hinta maksettiin. Harmittaa ihan vietävästi. Siis ei Pihtiputaan Hopealoimu-takkaa.

• Eliina 1

Mistähän sen mallikirjan vois tilata Olis tarvetta kulmatakan mallille oikein tiilestä vanhan avotakan paikalle?

• mek

Jos mökki talvellä kylmänä niin vuolukivitakka ei sovi sinne koska se imee kosteuttaja ei syty kunnolla kun kosteus lämmitettäessä poituu vuolukivestä. Osta puolivaraava terästakka vuolikivi vuorauksella niin saat sellaisen 500-3000€ ja lämmittää nopeasti. Jos mökillä sähkö niin osta vaikka 2000w lämpöpuhallin niin saat nopeasti mökin lämpimäksi. Jos mokin koko alle 60m2 niin noin iso takka liian iso kun pitäisi olla yli 100m2 mökki.

• kamina paras,....

Valurauta kamina on mökillä mielestäni paras. Saa tehoja heti kun tulet on syttyneet.

Itselläni on vuolukiviuuni kesämökissä. Ensimmäinen yö vietettävä pilkkihaalari päällä. Myös veto-ongelmat harmittaa sytyttäessä. Savuttaa sisään jos ei polta ensin sanomalehtiä nokiluukuissa.

On kokemuksia aikaisemmin mökistä missä valurautakamina. Kamina on lämmitysominaisuuksiltaan paljon parempi kuin mitkään vuolukiviuunit, ainakin kesämökkikäytössä.

• kamina on ykkönen

Kamina on paras, aivan samaa mieltä ja kokemusta !

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Työsuhdepyörän veroetu poistuu

Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan
      Pyöräily
      225
      7007
    2. Pakko tulla tänne

jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää
      Ikävä
      45
      1295
    3. Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."

Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka
      Kotimaiset julkkisjuorut
      27
      1102
    4. Yksi kysymys

Yksi kysymys, minkä kysyisit kaivatultasi. Mikä se olisi?
      Ikävä
      75
      911
    5. Hävettää muuttaa Haapavedelle.

Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal
      Haapavesi
      49
      875
    6. Katseestasi näin

Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a
      Ikävä
      62
      867
    7. Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä

Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.
      Maailman menoa
      95
      832
    8. Toinen kuva mikä susta on jäänyt on

tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.
      Ikävä
      38
      801
    9. Tietenkin täällä

Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.
      Suomussalmi
      14
      776
    10. Jäähalli myynnissä!

Pitihän se arvata kun tuonne se piti rakentaa väkisin.
      Äänekoski
      43
      743
    Aihe