Pukeminen

mukaan meno

Kertoisiko joku millaista on pukea edesmennyt läheinen ja laittaa arkkuun hautaustoimiston työntekijän kanssa? Miltä se tuntui ja oliko hankalaa tai raskasta?

26

5600

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • hengessä mukana

K.o. toimitusta käytävällä, kun mieheni puki
      hautaustoimiston hlö ja hänen ystävänsä.
      Veimme viimeiset vaatteet sinne. Muuta en voi sanoa kun että ei ollut ainakaan kaverille helppoa, vaikka onkin aikuinen mies. Kovin kalpeana ja hiljaisena poistui paikalta.

Avatun ruumiin näkeminen saattaa järkyttää, siksi en halunnut olla siinä itse.

Tässä ilmeni vielä se ongelma että arkku oli hieman liian ahdas (vainaja oli isokokoinen)
      joten näytti siltä että oli jouduttu "sullomaan"
      ja hautaustoimsto sanoi että pari senttiä jos oisi ollut lisää pituutta, ei olisi mahtunut.

En menisi, ellei olisi ihan pakko, toimenpiteen kuunteleminenkin jo tuntui pahalta....

• äiti....

Kun itse menin tunnistamaan oman poikani aloin luonnostaan putsaamaan häntä.Sitä yritti kai hoitaa viimeiseen asti. Tosin kukaan ei kertonut että minulla olisi ollut oikeus itse pukea lapseni viimeistä matkaa varten.
      Jälkeenpäin hieman harmittaa se asia koska oli asioita jotka piti olla juuri niin kuin halusin.
      Hyvä ystäväni jonka poika kuoli kuukausi minun poikani jälkeen puki oman poikansa eikä ole kokenut että se olisi ollut epämiellyttävää.
      Tosin hänen tuttava joka oli sairaalassa töissä oli pyytänyt sulkemaan ruumiinavauksen pitkän haavan valkoisella teippilaastarilla.
      Minusta pitää klettoa että on olemassa mahdollisuus hoitaa asian itse. Mutta yhtä tärkeä on myös varoittaa ja olla suosittelematta läheisiä osallistumasta mikäli ruumis ei ole siinä kunnossa.Kaikki ihmiset ei kuole ehjänä.
      Miedän perheestä isä ei halunnut edes nähdä kuolleen poikansa, eikä ole sitä katunut. Häntä hirvitti myös arkun kantaminen, mutta jälkeenpäin on sanonut että se olisi kaduttanut jollei olisi sitä tehnyt.
      Ystäväni kanssa oli toinen ihminen tukena kun poikaa puettiin.

• oman lapsen

Se oli suuri kunnia, eikä minua haitannut ruuminavausarvet kun tiesin niistä etukäteen. Halusin ehdottomasti sen tehdä, eikä varmasti kaduttanut missään vaiheessa. Ainoa mitä hautausurakitsija olisi voinut kertoa etukäteen, oli se että avauksen jälkeen aivot laitetaan vatsanpeitteiden alle ja tulee siten vähän ympärysmittaa lisää. Yritin epätoivoisesti saada vyötä kiinni, mutta hautausurakoitsija vaan totesi, että anna vaan olla. Viimesien kerran ennen kapelissa mmeikkaamista ja hiusten laittoa sain olla niin lähellä, se oli tärkeää suruntyönkin kannalta...

• vatsasta
        oman lapsen kirjoitti:

Se oli suuri kunnia, eikä minua haitannut ruuminavausarvet kun tiesin niistä etukäteen. Halusin ehdottomasti sen tehdä, eikä varmasti kaduttanut missään vaiheessa. Ainoa mitä hautausurakitsija olisi voinut kertoa etukäteen, oli se että avauksen jälkeen aivot laitetaan vatsanpeitteiden alle ja tulee siten vähän ympärysmittaa lisää. Yritin epätoivoisesti saada vyötä kiinni, mutta hautausurakoitsija vaan totesi, että anna vaan olla. Viimesien kerran ennen kapelissa mmeikkaamista ja hiusten laittoa sain olla niin lähellä, se oli tärkeää suruntyönkin kannalta...

Ei aivojen laitto vatsaan (ei vatsanpeitteiden) mitään ympärysmittaa tuo, yleensä se on turvotusta, jota joillain vainajilla ilmenee.

• että....
        vatsasta kirjoitti:

Ei aivojen laitto vatsaan (ei vatsanpeitteiden) mitään ympärysmittaa tuo, yleensä se on turvotusta, jota joillain vainajilla ilmenee.

...joidenkin aivot eivät varmaan tuo mitään lisää, joillakinhan ne on vaan herneen kokoiset. Kyllä se vaan tässätapauksessa oli tuonut.

• hieroisit....
        että.... kirjoitti:

...joidenkin aivot eivät varmaan tuo mitään lisää, joillakinhan ne on vaan herneen kokoiset. Kyllä se vaan tässätapauksessa oli tuonut.

..niin vielä siitä, että tosissasiko väität, että oikein vatsaan laitetaan?

• tiedän kokemuksesta
        hieroisit.... kirjoitti:

..niin vielä siitä, että tosissasiko väität, että oikein vatsaan laitetaan?

Kannattaa lukea Valtteri Suomalaisen kirja Kuolet vain kahdesti.
        Siinä on selitetty obduktionäärin työ aika
        "hauskalla" ja erikoisella tavalla.

Kalotti porataan auki, aivot otetaan ulos
        ja tutkitaan, nähdäkseni viipaleittain.
        Kaikki sisäelimet punnitaan, tutkitaan
        ja laitetaan takaisin vatsalaukkuun, myös aivot.

Kuolinsyyraportista ilmenee onko poikkeavuuksia.

Ennen avausta ei saa hautauslupaa.

• --höpöhöpö--
        että.... kirjoitti:

Mielenkiintoista, jos jollain on ollut korispallon kokoset aivot. 100 kg painoisella ihmisellä on 2 kg:n aivot. Tuo määrä ei 100 kg painoisen vatsaan hillitöntä turvotusta tuo...Aivojen paino on 2% kokonaispainosta, joten laihalla pienet.

Soitapa patologille, niin hän vahvistaa tietoni, obduktio ei tuo ihmiselle pömppövatsaa. Mutta kuolema aiheuttaa joillakin turvotusta kovastikin, riippuu mm. kuoleman olosuhteista ja lämpötiloista. En ymmärrä miksi mutu-tuntumalla heittelet tuollaisia ilmaan. Lääkäri kyllä neuvoo sinua askarruttavissa asioissa.

• lainaus teoksesta:
        --höpöhöpö-- kirjoitti:

Mielenkiintoista, jos jollain on ollut korispallon kokoset aivot. 100 kg painoisella ihmisellä on 2 kg:n aivot. Tuo määrä ei 100 kg painoisen vatsaan hillitöntä turvotusta tuo...Aivojen paino on 2% kokonaispainosta, joten laihalla pienet.

Soitapa patologille, niin hän vahvistaa tietoni, obduktio ei tuo ihmiselle pömppövatsaa. Mutta kuolema aiheuttaa joillakin turvotusta kovastikin, riippuu mm. kuoleman olosuhteista ja lämpötiloista. En ymmärrä miksi mutu-tuntumalla heittelet tuollaisia ilmaan. Lääkäri kyllä neuvoo sinua askarruttavissa asioissa.

"Kehitysopin mukaan mm. ihmisen kehityshistoriaa voidaan seurata aivojen koon kehittymisen perusteella. Biologian oppikirjoissa miljoonien vuosien aikana tapahtuneelle aivojen koon kasvulle annetaankin merkittävä todistusvoima. Tämä aivojen tilavuuden kasvaminen esitetään eri tavoin ja erilaisin käyrin. Lähtökohdaksi otetaan päästäisen kokoinen alkunisäkäs, joka uskotaan eläneen n. 70 miljoonaa vuotta sitten.

Sen aivot kasvoivat siten, että 50 miljoonan kehitysvuoden jälkeen ne olivat jo lähes nykyisen simpanssin aivojen kokoiset. Noin 2 miljoonaa vuotta sitten ne olivat kasvaneet jo niin suuriksi, että tuo esiolento nousi kahdelle jalalle. Aivojen koko oli silloin jo n. 700 cm3 ja näin yllättäen, koulukirjan sanonnan mukaan: ihmisen aivojen koko on kasvanut nopesti hypäten aina uudelle tasolle. Ja lopulta ihmisen aivot kasvoivat ja poskihampaat pienenivät. Varhaisen pystyihmisen aivokopan tilavuus oli n. 850-900 cm3 ja myöhemmin 1050-1100 cm3."

Ellei yli litran/kilon lisäys tunnu tai näy missään täytyy olla aika pullukka. Mistä muuten olet niin traumatisoitunut, että alat tällisesta saivartelemaan. Mikä asissa niin ärsyttää?

Ps. Vatsalukkuun ei laiteta mitään vaikka sen sisältö tutkitaankin, vaan asetelleeaan vatsanpeitteiden alle.

• ihmeessä:)
        lainaus teoksesta: kirjoitti:

"Kehitysopin mukaan mm. ihmisen kehityshistoriaa voidaan seurata aivojen koon kehittymisen perusteella. Biologian oppikirjoissa miljoonien vuosien aikana tapahtuneelle aivojen koon kasvulle annetaankin merkittävä todistusvoima. Tämä aivojen tilavuuden kasvaminen esitetään eri tavoin ja erilaisin käyrin. Lähtökohdaksi otetaan päästäisen kokoinen alkunisäkäs, joka uskotaan eläneen n. 70 miljoonaa vuotta sitten.

Sen aivot kasvoivat siten, että 50 miljoonan kehitysvuoden jälkeen ne olivat jo lähes nykyisen simpanssin aivojen kokoiset. Noin 2 miljoonaa vuotta sitten ne olivat kasvaneet jo niin suuriksi, että tuo esiolento nousi kahdelle jalalle. Aivojen koko oli silloin jo n. 700 cm3 ja näin yllättäen, koulukirjan sanonnan mukaan: ihmisen aivojen koko on kasvanut nopesti hypäten aina uudelle tasolle. Ja lopulta ihmisen aivot kasvoivat ja poskihampaat pienenivät. Varhaisen pystyihmisen aivokopan tilavuus oli n. 850-900 cm3 ja myöhemmin 1050-1100 cm3."

Ellei yli litran/kilon lisäys tunnu tai näy missään täytyy olla aika pullukka. Mistä muuten olet niin traumatisoitunut, että alat tällisesta saivartelemaan. Mikä asissa niin ärsyttää?

Ps. Vatsalukkuun ei laiteta mitään vaikka sen sisältö tutkitaankin, vaan asetelleeaan vatsanpeitteiden alle.

Ärsyttää vain mutu-tieto, joka täällä asiasta tietämättömille suurena faktana julistetaan ja ilmaistaan närkästyksenä. Jos masu pömpöttää vainajalla, se ei niistä aivoista yms. johdu.

Kerrot aivojen kehityksestä, minä nykynormeista. Aivojen paino on edelleen 2% ihmisen kokonaispainosta.

Toivottavasti syyttely helpottaa suruasi. Et ilmeisesti uskalla kysyä patologilta tai edes yleislääkäriltä asian oikeaa laitaa. Hyvää loppuelämää sinulle.

• turhaa höpötystä
        ihmeessä:) kirjoitti:

Ärsyttää vain mutu-tieto, joka täällä asiasta tietämättömille suurena faktana julistetaan ja ilmaistaan närkästyksenä. Jos masu pömpöttää vainajalla, se ei niistä aivoista yms. johdu.

Kerrot aivojen kehityksestä, minä nykynormeista. Aivojen paino on edelleen 2% ihmisen kokonaispainosta.

Toivottavasti syyttely helpottaa suruasi. Et ilmeisesti uskalla kysyä patologilta tai edes yleislääkäriltä asian oikeaa laitaa. Hyvää loppuelämää sinulle.

Tämähän ei ole mutu-tietoa, eikä minua sitäpaitsi haittaa vaikka sulla olisi millainen pätemisen tarve. Itsehän ongelmiesi kanssa elät.

Nykyihmisen aivojen tilavuus on lähes 1,5 litraa. Jos sulle tulee vaikka tasaisesti sellainen massa lsää niin huomaat sen vaateissasi (ellet sitten ole ylipainoinen punkero). Nyt se sama massa on yhdessä paikassa, niin kyllä se vaan hoikan ihmisen vyötärönympäryksessä tuntuu.

Kaikesta traumaatisista kokemuksestani huolimatta (tai osin vaikka siitä johtuen) luulen että mulla on paljon parempi loppuelämä, kun sulla hankalan änkyräluonteesi kanssa.

Mua taas ärsyttää tollaset ikuiset paskanjauhajat, turhan tärkeilijät typerykset, mutta onneksi ei sellaisia lähipiiristäni löydy. Eipä taida sun tulevaisuutta auttaa vaikka toivottas sulle kuinka hyvää loppuelämää, taitaa olla aika vaikeaa?

• mökinukko
        ihmeessä:) kirjoitti:

Onko aivoista laadittu oikein normitkin? Tiedätkö edes mikä on normi?

Aivojen paino ei korreloi ihmisen painon kanssa, tai muutenhan lihavat olisivat paljon älykkämpiä, kuin laihat. Aivojen koko taas korreloi älykkyyden kanssa.

• -faktaa-
        mökinukko kirjoitti:

Onko aivoista laadittu oikein normitkin? Tiedätkö edes mikä on normi?

Aivojen paino ei korreloi ihmisen painon kanssa, tai muutenhan lihavat olisivat paljon älykkämpiä, kuin laihat. Aivojen koko taas korreloi älykkyyden kanssa.

Aivojen painolla ja älykkyydellä ei ole keskenään mitään tekemistä, kun ihmisestä puhutaan.

Kyllä ihmisen sisuskalut (luen tähän myös aivot) ovat tietyissä painorajoissa. Vai oletko kuullut ihmisestä, jonka esim. aivot painaisivat 10 kg, eikä Einsteinikään aivot olleet keskimääräistä suuremmat.

"Aikuisen aivot painavat keskimäärin noin 1,3 kg, joskin eri ihmisten välillä on huomattavia eroja. Miesten aivot painavat keskimäärin hieman enemmän kuin naisten aivot, vaikka vertailtaisiin samankokoisia yksilöitä. Aivojen painoissa on myös rodullisia eroja. Painon arvellaan kuitenkin vain vähäisessä määrin selittävän ihmisen ominaisuuksia kuten älykkyyttä (Science 1991). Sukupuolten välillä on havaittu eroja energia-aineenvaihdunnan jakautumisessa aivopuoliskojen välillä kielellisissä tehtävissä; myös aivopuoliskojen välisissä yhteyksissä näyttää olevan eroja."

Teksti lainattu täältä: http://www.biomag.hus.fi/braincourse/luentomoniste2001.html joten mökinukkokin pääsee tiedoissaan tälle vuosisadalle.

• mutuapa
        turhaa höpötystä kirjoitti:

Tämähän ei ole mutu-tietoa, eikä minua sitäpaitsi haittaa vaikka sulla olisi millainen pätemisen tarve. Itsehän ongelmiesi kanssa elät.

Nykyihmisen aivojen tilavuus on lähes 1,5 litraa. Jos sulle tulee vaikka tasaisesti sellainen massa lsää niin huomaat sen vaateissasi (ellet sitten ole ylipainoinen punkero). Nyt se sama massa on yhdessä paikassa, niin kyllä se vaan hoikan ihmisen vyötärönympäryksessä tuntuu.

Kaikesta traumaatisista kokemuksestani huolimatta (tai osin vaikka siitä johtuen) luulen että mulla on paljon parempi loppuelämä, kun sulla hankalan änkyräluonteesi kanssa.

Mua taas ärsyttää tollaset ikuiset paskanjauhajat, turhan tärkeilijät typerykset, mutta onneksi ei sellaisia lähipiiristäni löydy. Eipä taida sun tulevaisuutta auttaa vaikka toivottas sulle kuinka hyvää loppuelämää, taitaa olla aika vaikeaa?

Ei kyllä alunperin ollut pätemisen tarve, vaan koetin sinua lohduttaa, että se maha ei siitä syystä pömpöttänyt kun epäilit. Tiedätkö kuinka tsunamin uhrit oli turvoksissa, eikä sekään johtunut ruumiinavauksesta.

Itse olen hyvin hoikka ja jos esim. juon 1,5 ltr nestettä tyhjään vatsaan ja käyn makuulleni niin ei tosiaankaan missään näy tai tunnu, eriasia on jos olisin seisovillaan.

Mitä änkyräluonteeseen tulee, niin siinä sinä olet mestari, koska et suostu hyväksymään tosiasioita. Soitiko jo lääkärille? Eikä lähipiiristäsi löydy varmasti kaltaisiani, eikä paljon muitakaan, niin katkera luonteesi ja kapea-alainen näkökantasi tuntuu olevan.

• laiteta mistä otetaan
        tiedän kokemuksesta kirjoitti:

Kannattaa lukea Valtteri Suomalaisen kirja Kuolet vain kahdesti.
        Siinä on selitetty obduktionäärin työ aika
        "hauskalla" ja erikoisella tavalla.

Kalotti porataan auki, aivot otetaan ulos
        ja tutkitaan, nähdäkseni viipaleittain.
        Kaikki sisäelimet punnitaan, tutkitaan
        ja laitetaan takaisin vatsalaukkuun, myös aivot.

Kuolinsyyraportista ilmenee onko poikkeavuuksia.

Ennen avausta ei saa hautauslupaa.

jaa-a eikö olisi siistimpää tunkee asim. aivot sinne mistä ne on otettukin? -eli kallon sisään takas -miksi ne pitää vatsaan tunkea?- minä kun näin kuolleen poikani ja sille oli tehty avaus ...niin en mää nähny mitään ihmeellistä päässä tai vatsan seudulla...mutta ei meitä kyllä pyydetty pukemaankaan ja ihmettelen sitä koska hautaustoimiston mies tuumasi että ei se aina niin kaunista ole katella ...mutta arkussa valmiiksi puettuna se oli niin kaunis ja ihan niiku nukkuis ei mitään ihmeellistä mutta en tiedä mitä olisi nähny jos olisin ollu pukemassa...en tiiä tuleep sellanen tunne että oli ihan hyvä näinkin.

• omat syynsä siihen
        laiteta mistä otetaan kirjoitti:

jaa-a eikö olisi siistimpää tunkee asim. aivot sinne mistä ne on otettukin? -eli kallon sisään takas -miksi ne pitää vatsaan tunkea?- minä kun näin kuolleen poikani ja sille oli tehty avaus ...niin en mää nähny mitään ihmeellistä päässä tai vatsan seudulla...mutta ei meitä kyllä pyydetty pukemaankaan ja ihmettelen sitä koska hautaustoimiston mies tuumasi että ei se aina niin kaunista ole katella ...mutta arkussa valmiiksi puettuna se oli niin kaunis ja ihan niiku nukkuis ei mitään ihmeellistä mutta en tiedä mitä olisi nähny jos olisin ollu pukemassa...en tiiä tuleep sellanen tunne että oli ihan hyvä näinkin.

Aivoja ei saada enää siististi paikalleen kun niistä on otettu näytteitä yms. Sen sijaan kalloon laitetaan superlonpallo, että pää pysyy saman näköisenä ja koossa.

• avauksessa
        omat syynsä siihen kirjoitti:

Aivoja ei saada enää siististi paikalleen kun niistä on otettu näytteitä yms. Sen sijaan kalloon laitetaan superlonpallo, että pää pysyy saman näköisenä ja koossa.

Sata varma en asiasta ole, mutta käsittääkseni
        aivokudos on aika pehmeää, joten se kai on "työntekijän" kannalta helpompi laitella
        sinne vatsalaukkuun.

Tämmöinen käsitys minulla, en ole ollut katsomassa obduktiota itseän,mutta nähnyt olen
        avatun ruumiin.

Piirteet muuttuvat melkoisen nopeasti. Viikon
        säitytys kylmässä tekee ihmisestä eri näköisen.

Ikäänkuin hän olisi ontto.

• pukenut poikani, mieheni, lapsenlapsen, isoäidin, ystävän ...
      Suru ja kipu niihin tilanteisiin toki liittyy, mutta itse pukeminen, peseminen, peittely, hiusten laitto ja niin edelleen on tuntunut "oikealle". En olisi halunnut, että joku ulkopuolinen sen tekee.

• obduktiossa ollut

tyhjään vatsaan ja rintaonteloon tungetaan kaikki mitä on irrotettukin, ei niitä sinne mitenkään asetella, joten tietystikään niitä ei saada yhtä tiiviiseen pakettiin kuin ennen avausta. Kyllähän se vatsa pömpöttää kun siellä on aivot, suolisto avattuna sykkyrältä, kaikki viipaloituna jne.

• ..................
        obduktiossa ollut kirjoitti:

tyhjään vatsaan ja rintaonteloon tungetaan kaikki mitä on irrotettukin, ei niitä sinne mitenkään asetella, joten tietystikään niitä ei saada yhtä tiiviiseen pakettiin kuin ennen avausta. Kyllähän se vatsa pömpöttää kun siellä on aivot, suolisto avattuna sykkyrältä, kaikki viipaloituna jne.

Yritätäkö järkyttää ihmisiä? Minua et järkytä, vaikka läheiselleni on ruuminavaus tehty

• obduktiossa ollut kirjoitti:

huomiota kiinnittänyt. Taitaa olla sillä lailla että äidillä ja isoäidillä on muut asiat kuin moisten miettimiset mielessä silloin kun omia rakkaitaan siinä tilanteessa pesee ja pukee.

Eli siis minun rakkaistani pojalle ja tyttärentyttärelle on obduktio tehty. Muille ei.

• Anonyymi

Kunioittavaa Satu 50v. Meillä täällä pääkaupunki setu Helsingin lähiöt. Kuolemasta on tehty tabu jo 60-luvulla. Sairaala ja sairalasta ruumihuonelle. Hautausurakoitisia pukee arkku vaateet. Enää ei hyvästellä vainajaa pahemin kuoleena.Elei sairala ole kuolin hetkellä potilasta katsomassa. Mutta Kaikki vähemistökulturit Suomen romaanit,kuin muut.Pesevät pukevat yhä vainajan.Kunioitaen häntä ja viimeinen palvelus. Oma äitini kuoli 57v.kadulle sydän kohtaus. Tunsin hänet 2 viikkoa,enen kuolemaansa. Siloin ei dikimaailmaa,meni tovi ennenkuin hänen kaikki elävät täysi-ikäiset lapset tavoitetiin.Nuorin veljeni meni tunistamaan hänet.Kun aikanan oli käränyt sairaala osastolla kuolleita,sairaalan kylmiöön.Sanoi minulle, muista ihminen elävän .Älä menen enää arkussa katsomaan.Äiti oli ollut mustan sinen .Mutta aika oli 1973.Isäni ainoa huoltajani kuoli 69v. Itse olin 11v.tyttö .vuosi 1964.Minulle ei kerottu mitä kuolema on.Isosikoni meni katsoo arkussa häntä toisikisi vanhiman siskoni ja hänen miehen kanssa.Koskan en hänen arkku kuvia halunut katsoa. Kunnen leskeksi jänyt sikon mies keran postissa lähetti vanhoja kuvia,oli isäni arku auki kuva.Musta valkoinen: Kohtasin siis isäni kuolin kuvan vasta lähelle 60vuotiaana,Näyti nukkuvan.Mutta mustavalkoinen kuva.Siskoni aikoinaan sanoi kyllä hän oli jo sinertynyt,omalainen haju. Mutta vuosi oli 1964.Nyt 1 siskoistani on 82v. huonossa kunossa. Joutunut sairalla,Ilmotti elossa oleva sisko puhelulla.Meni katsoo,olin tullut vasta itse kotia. Pähkäiltiin lähdenkö mukaan.Tultin tulos soita illala ja sovitan yhdessä meno

• jmp35

mun vaimoni kuoli viime sunnuntaina,ja olin eilen laittamassa häntä arkkuun. En suosittele herkälle ihmiselle,voi olla parempaa muistella kuvista. Maatumisen merkit ilmaantuvat aika nopeasti, jo viidessä päivässä,kylmätiloista huolimatta.

• mietin vaan tässä

Eikö vainajan pukeminen ole hankalaa, ainakin jos vainajan omiin vaatteisiin puetaan. Olen kuullut että ei se ihan helppoa ole.

• jmp35
        mietin vaan tässä kirjoitti:

Eikö vainajan pukeminen ole hankalaa, ainakin jos vainajan omiin vaatteisiin puetaan. Olen kuullut että ei se ihan helppoa ole.

Leikkas vaatteet halki selkäpuolelta,jätti hiukan ehjää...helpompi pujottaa.

• Anonyymi

Aikuiskoulutus. Urte. Puolella toteutus , mela valtion varoja kuin Telia miehet naisten tiedoilla ja rahavaroilla pakko pukemista vaatii lesta d ryhmä

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.

Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.
      Terveys
      318
      7504
    2. Viiimeinen viesti

Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill
      Suhteet
      66
      2166
    3. Mikä olisi sinun ja kaivattusi

Tarinan kertovan elokuvan nimi?
      Ikävä
      176
      1830
    4. epäonnen perjantain rikos yritys

onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä
      Kajaani
      16
      1372
    5. Onko kaivattusi täysin vietävissä ja

vedätettävissä?
      Ikävä
      112
      1287
    6. Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"

Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1241
    7. Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa

- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 18
      Maailman menoa
      170
      1221
    8. RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.

Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j
      Puolanka
      55
      1161
    9. Kirjoitin sinulle koska

tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j
      Ikävä
      41
      1081
    10. Martina pääsee upeisiin häihin

Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      290
      1019
    Aihe