Vaarallista rakkautta

Stork

Loron Wade: Elämän käyttöohje

Loron Wade on kirjassaan miettinyt moraalilain eli Jumalan kymmenen käskyn merkitystä 2000-luvulla. ”Ne eivät ole vain muinaisjäänne, joita säilytetään näytteillä lasivitriinissä. Ne ovat käytännöllisen viisauden aarre. Ne antavat ratkaisumalleja ongelmiin, joita jokainen kohtaa päivittäin.”

Olen koonnut joitakin otteita hänen kirjastaan, jokaisesta käskystä.

Ensimmäinen käsky:
Minä olen Herra, sinun Jumalasi, joka vein sinut pois Egyptin maasta, orjuuden pesästä. Älä pidä muita Jumalia minun rinnallani.

Muinaiset Israelilaiset elivät kansojen keskellä, jotka palvoivat innokkaasti ”muita jumalia”. Israelin kansan länsipuolella asuvien filistealaisten pääjumala oli Dagon. Foinikialaiset, israelilaisten pohjoispuolella oleva naapurit, olivat antautuneet palvomaan kuunjumalatar Astartea tai Isistä. Idässä asuvat moabilaiset palvoivat Kemosia ja ammonilaiset Molokia. Molemmille jumalille, erityisesti Molokille, uhrattiin lapsiuhreja jumalan tyynnyttämiseksi ja taivuttelemiseksi.
Nykyään palvonnan kohteet ovat tietenkin toisenlaisia. Raha, seksi ja valta ohjaavat miljoonien ihmisten toimintaa. Muinaisten jumalien tavoin myös nykyiset jumalat kääntyvät palvojiaan vastaan ja tuhoavat heidät. Älä omistaudu ja antaudu ”jumalille”, jotka eivät todellisuudessa ole jumalia, sanoo ensimmäinen käsky. Älä anna elämäsi tärkeintä sijaa jollekin, joka vain lopun kaiken pettää sinut ja loukkaa sinua. UT:ssa kerrotaan, että eräänä päivänä Paholainen tuli Jeesuksen luo ja hyökkäsi silmiinpistävän röyhkeästi ensimmäistä käskyä vastaan. Ensin paholainen näytti Jeesukselle ”maailman kaikki valtakunnat ja niiden loiston” ja sitten hän sanoi: ”Kaiken tämän minä annan sinulle, jos polvistut eteeni, ja kumarrat minua”. (Matt.4:8,9). Jeesus kuitenkin kieltäytyi kiinnittämästä katsettaan vääriin jumaliin. Sen sijaan hän käänsi ensimmäisen käskyn toisin päin ja lainasi 5 Moos. 10:20, joka esittää käskyn myönteisessä muodossa: ”Herraa, Jumalaasi, sinun tulee kunnioittaa ja ainoastaan häntä palvella”. (Matt.4:10). Väärien jumalien hylkääminen ja sanoutuminen irti niiden palvonnasta eivät riitä. Meidän täytyy korvata niiden palvonta taivaan Jumalan palvomisella. Todellinen moraali nousee sydämestä, jonka on muuttanut jokin sellainen, jota Raamattu kutsuu armoksi. Paavali sanoo: ”Muuttukaa, uudistukaa mieleltänne, niin että osaatte arvioida, mikä on Jumalan tahto, mikä on hyvää, mikä on hänen mielensä mukaista ja täydellistä”. (Room.12:2) ”Jumala, luo minuun puhdas sydän, ja uudista minut, anna vahva henki”. (Ps. 51:12). Sydämen uudistuminen, jonka seurausta moraalinen elämä on, on luomisteko, ja se on lahja Jumalalta. Jumalan asettaminen ensimmäiselle sijalle tarkoittaa sitä, että siirrämme sivuun kaikki muut mielipiteet, kiinnostuksenkohteet tai ajatukset, jotka kilpailevat hänen kanssaan tai vähentävät hänen hallintavaltaansa elämässämme. Tämä on todellisen moraalisuuden ja hengellisen elämän perusta. Se on kaiken kattava periaate, joka auttaa meitä arvioimaan päivittäin kohtaamiamme monia päätöksiä ja valintoja. Jokaisen kohdalla kysymme, miten tämä video, peli, ystävyyssuhde, työ tai omistamani asia vaikuttaa jumalasuhteeseeni. Kun alamme elää näin, järjestys ja moraali hiipivät elämäämme, rauha laskeutuu ahdistuksen sijaan, ja toivo karkoittaa masennuksen ja epätoivon. Vain silloin alamme ymmärtää sitä syvällistä kuuliaisuutta, jota Jeesus kuvaili vuorisaarnassa. Kysymys, joka meidän on esitettävä itsellemme, on hyvin yksinkertainen, mutta elintärkeä: ”Haluammeko antaa Jumalalle hänelle kuuluvan paikan? Haluammeko laittaa hänet ensimmäiselle sijalle elämässämme?” Ensimmäisessä käskyssä on kyse juuri tästä.
”Herra, teidän Jumalanne, ei vaadi teiltä muuta kuin sen, että pelkäätte häntä, että aina vaellatte hänen teitään, että rakastatte häntä ja palvelette häntä koko sydämestänne ja koko sielustanne.” (5 Moos.10:12).

0

73

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
        Maailman menoa
        107
        4662
      2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
        Ikävä
        29
        3433
      3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
        Ikävä
        45
        2390
      4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
        Ikävä
        49
        1514
      5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
        Ikävä
        36
        1423
      6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
        Ikävä
        38
        1236
      7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
        Sotkamo
        14
        1142
      8. 159
        1036
      9. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
        Ikävä
        27
        1028
      10. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen