Loron Wade: Elämän käyttöohje
Toinen käsky: Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat; mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni.
Muinaisina aikoina epäjumalanpalvonnan loogisena jatkona oli polyteismi, usko siihen, että oli olemassa useita jumalia. Ihmiset loivat monia jumalia, koska he eivät voineet kuvitella, että yksi Jumala riittäisi ja hän voisi huolehtia kaikista asioista. Varhaiset kristityt pitivät tiukasti kiinni siitä ajatuksesta, että oli olemassa vain yksi Jumala, mutta monilla heistä oli heikko käsitys siitä, millainen hän oli. Heillä oli taipumus ajatella Jumalan olevan kuin yksi niistä jumalista, joita he olivat ennen palvoneet – olento, joka entisten jumalien tapaan oli unohtavainen ja välinpitämätön ja joka ei ollut lainkaan halukas auttamaan heitä. Pakanuudesta kääntyneistä kristityistä tuntui, että heidän tuli jatkuvasti pyydellä ja anoa Jumalaa voittaakseen hänen haluttomuutensa toimia heidän hyväkseen ja saadakseen hänet kiinnostumaan heidän tarpeistaan. On vaikea kuvitella suurempaa erehdystä. Raamattu vertaa Jumalan rakkautta suurimpaan mahdolliseen ihmisten osoittamaan rakkauteen ja sanoo: ”Unohtaako äiti rintalapsensa, unohtaisiko hoivata kohtunsa hedelmää? Vaikka hän unohtaisikin, minä en sinua unohda. Käsieni ihoon minä olen sinut piirtänyt”. (Jes.49:15,16). Jeesus sanoi seuraajilleen: ”Sinä päivänä te esitätte pyyntönne minun nimessäni, enkä minä enää sano, että käännyn Isän puoleen teitä auttaakseni. Rakastaahan Isä itse teitä” (Joh.16:26,27). Apostoli vetoaa myös: ”Astukaamme sen tähden rohkeasti armon valtaistuimen eteen, jotta saisimme armoa ja laupeutta, löytäisimme avun silloin kun sitä tarvitsemme”. (Hebr.4:16). Ajatus siitä, että kuolleet pyhimykset toimisivat välittäjinä ihmisen ja Jumalan välillä, rikkoo selkeästi toista käskyä vastaan, sillä ajatus perustuu pakanalliseen käsitykseen rajoittuneesta Jumalasta, jota on vaikea suostutella auttamaan meitä.
Psalmin kirjoittaja sanoo jumalankuvista: ”Niiden kaltaisiksi tulevat niiden tekijät, kaikki, jotka niihin turvaavat”. (Ps.115:8). Paavali kiinnitti huomiota samaan asiaan omana aikanaan. Hän sanoi, että epäjumalien palvojat olivat ”vaihtaneet katoamattoman Jumalan kirkkauden katoavaisten ihmisten ja lintujen, nelijalkaisten ja matelijoiden kuviiin. Koska he eivät ole antaneet arvoa Jumalan tuntemiselle, on Jumala jättänyt heidät arvottomien ajatusten valtaan, tekemään sellaista mikä ei sovi”. Ja sitten Paavali selvittää, mitä hän tarkoittaa sillä, mikä ei sovi. Hän kirjaa listan synneistä, joihin kuuluvat ahneus, pahuus, kateus, murhanhimo, riitaisuus, petollisuus, pahansuopuus, panettelu, parjaus, röyhkeys, rehenteleminen, tottelemattomuus vanhempia kohtaan, epäluotettavuus, rakkaudettomuus ja säälimättömyys. (Room.1:23, 28-31)
Käsky sanoo, että lapset ”vastaavat isiensä pahoista teoista”. Juuri tämä Paavalilla oli mielessään tekstissään. Hän sanoo, että jumalankuvien palvonta, luodun kohottaminen Luojan yläpuolelle, poistaa esteet ihmisen turmeltuneisuudelta ja päästää sen vedet valloilleen. Kun ihmiset tulevat jumalankuvien kaltaisiksi, maa täyttyy väkivallasta, ja ihmiset antautuvat vääryyden tekemiseen, halpamaisuuteen ja kateuteen. Heistä tulee murhanhimoisia, riitaisia, petollisia, pahansuopia ja panettelijoita. He alkavat vihata Jumalaa, heistä tulee röyhkeitä ja pöyhkeitä, rehenteleviä ja pahanilkisiä, vanhemmilleen tottelemattomia, ymmärtämättömiä, epäluotettavia, rakkaudettomia ja säälimättömiä. (Room.1:29-31). Luuletko, että tällaisessa Paavalin kuvaamassa yhteiskunnassa eläminen on Jumalan kosto? Se on seuraus, joka ulottuu ”kolmanteen ja neljänteen polveen”, kohtalo, jolta Jumala haluaa meidän välttyvän antamalla meille toisessa käskyssä olevan varoituksen. Koston sijaan Jumala osoittaa armonsa niille tuhansille, jotka rakastavat häntä ja pitävät hänen käskynsä. Toinen käsky täydentää ensimmäistä käskyä. Ne, jotka ovat päättäneet laittaa Jumalan elämänsä keskipisteeseen, eivät anna minkään luodun ottaa paikkaa, joka kuuluu vain Luojalle. He eivät joudu myöskään hämmennyksiin sen suhteen, mikä on oikeaa Jumalan palvomista, koska he kääntyvät aina pois sellaisesta, joka vähentää Jumalan tärkeyttä heidän elämässään. Niille, jotka noudattavat ensimmäistä ja toista käskyä, muiden käskyjen noudattaminen on täysin luonnollista. Jos rakastamme Jumalaa – jos hän on elämämme valtaistuimella – sydämemme sykkii rakkautta myös muita ihmisiä kohtaan.
Pienet jumalat
2
109
Vastaukset
- ja Babyloniasta..
on meille tullut myös "kolminaisuusoppi"...aiemmin KRISTINUSKO oli monoteistinen uskonto, kuten Islam ja Judaismi.
Olemmeko Koraanin ja Tooran nuhteen mukaan väärässä?
Miksi?
Olemme tehneet Jeesuksesta jumalan ja epäjumalan...katoliset myös Mariasta ja Paavlista ja Pietarista?Tässä muutamia tekstejä Jeesuksen Jumaluudesta:
Joh.14:9: ”Jeesus sanoi hänelle: ”Niin kauan aikaa minä olen ollut teidän kanssanne, etkä sinä tunne minua Filippus! Joka on nähnyt minut, on nähnyt Isän; kuinka sinä sitten sanot: Näytä meille Isä”?
Jes.9:5: ”Sillä lapsi on meille syntynyt, poika on meille annettu, jonka hartioilla on herraus, ja hänen nimensä on: Ihmeellinen neuvonantaja, Väkevä Jumala, Iankaikkinen Isä, Rauhanruhtinas”.
Matt.1:23: ”Katso, neitsyt tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, ja tälle on annettava nimi Immanuel, mikä käännettynä on: Jumala meidän kanssamme”.
Joh.1:1-3, 14: ”Alussa oli Sana, ja Sana oli Jumalan tykönä ja Sana oli Jumala. Hän oli alussa Jumalan tykönä. Kaikki on saanut syntynsä hänen kauttaan ja ilman häntä ei ole syntynyt mitään, mikä syntynyt on. Ja Sana tuli lihaksi ja asui meidän keskellämme, ja me katselimme hänen kirkkauttansa, senkaltaista kirkkautta, kuin ainokaisella Pojalla on Isältä; ja hän oli täynnä armoa ja totuutta”.
Kol.1:16-18: ”Sillä hänessä luotiin kaikki, mikä taivaissa ja mikä maan päällä on, näkyväiset ja näkymättömät, olkoot ne valtaistuimia tai herrauksia, hallituksia tai valtoja, kaikki on luotu hänen kauttansa ja häneen, ja hän on ennen kaikkia, ja hänessä pysyy kaikki voimassa. Ja hän on ruumiin, se on: seurakunnan, pää; hän, joka on alku, esikoinen kuolleista nousseitten joukossa, että hän olisi kaikessa ensimmäinen”.
Joh.20:28: ”Tuomas vastasi ja sanoi hänelle: Minun Herrani ja minun Jumalani”.
Room.9:5: ”heidän on isät, ja heistä on Kristus lihan puolesta, hän, joka on yli kaiken, Jumala, ylistetty iankaikkisesti, amen!”
Hebr.1:8: ”mutta Pojasta: Jumala, sinun valtaistuimesi pysyy aina ja iankaikkisesti ja sinun valtakuntasi valtikka on oikeuden valtikka.”
Kol.2:9: ”Sillä hänessä asuu jumaluuden koko täyteys ruumiillisesti”.
Fil.2:9-11: ”Sentähden onkin Jumala hänet korkealle korottanut ja antanut hänelle nimen, kaikkia muita nimiä korkeamman, niin että kaikkien polvien pitää Jeesuksen nimeen notkistuman, sekä niitten, jotka taivaissa ovat, että niitten, jotka maan päällä ovat, ja niitten, jotka maan alla ovat, ja jokaisen kielen pitää tunnustaman Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra”.
Joh.8:58: ”Jeesus sanoi heille: Totisesti, totisesti minä sanon teille: ennenkuin Aabraham syntyi, olen minä ollut”.
Suomenkielisessä Raamatussa aikamuoto on laitettu menneeseen aikamuotoon, mutta englanninkielissä se on ainakin preesensissä.
( Jesus said to them: Truly, truly, I say to you, before Abraham was born, I AM)
Joissakin teksteissä näkyy olevan jonkinlainen arvojärjestys:
Esim. Joh.14:28: ”...Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä Isä on minua suurempi”.
Matt.24: 36: ”Mutta siitä päivästä ja hetkestä ei tiedä kukaan, eivät taivasten enkelit, eikä myöskään Poika, vaan Isä yksin”.
Ja Jeesus puhui monesti Jumalasta yksikössä:
Joh.17:3: ”Mutta tämä on iankaikkinen elämä, että he tuntevat sinut, joka yksin olet totinen Jumala...”
1 Kor 8:6: ”niin on meillä kuitenkin ainoastaan yksi Jumala, Isä...”
Ef.4:6: ”yksi Jumala ja kaikkien Isä, joka on yli kaikkien ja kaikkien kautta ja kaikissa”.
1 Tim 2:5: ”Sillä yksi on Jumala, yksi myös välimies Jumalan ja ihmisten välillä, ihminen Jeesus Kristus”.
Raamatusta löytyy tekstejä myös ”monikkomuodossa”, joiden mukaan myös Jeesus ja Pyhä Henki ovat Jumala.
1 Moos. 1:26: ”Tehkäämme ihminen kuvaksemme, kaltaiseksemme...”
1 Moos 3:22: ”Ja Herra Jumala sanoi: Katso, ihminen on tullut sellaiseksi kuin joku meistä, niin että hän tietää hyvän ja pahan...”
1 Moos 11:7: (Ja Herra sanoi) ”Tulkaa astukaamme alas ja sekoittakaamme siellä heidän kielensä, niin ettei toinen ymmärrä toisen kieltä”.
2 Kor 13:13: ”Herran Jeesuksen Kristuksen armo ja Jumalan rakkaus ja Pyhän Hengen osallisuus olkoon kaikkien teidän kanssanne”.
Matt. 28:17-19: ”Ja kun he näkivät hänet, niin he kumartaen rukoilivat häntä, mutta muutamat epäilivät. Ja Jeesus tuli heidän tykönsä ja puhui heille ja sanoi: Minulle on annettu kaikki valta taivaassa ja maan päällä. Menkää siis ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, kastamalla heitä Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen nimeen”.
1 Kor.12:4-6: ”Armolahjat ovat moninaiset, mutta Henki on sama; ja seurakuntavirat ovat moninaiset, mutta Herra on sama; ja voimavaikutukset ovat moninaiset, mutta Jumala, joka kaikki kaikissa vaikuttaa, on sama”.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874098Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242911No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452320- 341321
- 10909
- 131885
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12822Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124766- 11760