>>"*Miksi on vaikea tajuta, että helluntaiseurakunnan oppi on suoraan Raamatusta?"/> >>"*Miksi on vaikea tajuta, että helluntaiseurakunnan oppi on suoraan Raamatusta?"/>

Nostin vastaukseni

ekivaari

ylemmäs, kun Mohikaani avauksessaan "helluntaiseurakunnan synty" kysyi:

>>>"*Miksi on vaikea tajuta, että helluntaiseurakunnan oppi on suoraan Raamatusta?

24

482

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Etkö koskaan

osaa kirjoittaa mitään asiallista ja rakentavaa?

>>> Helluntaioppi vaatii Jeesuksen lihanmukaista tuntemista.

• niin sinua pelottaa, että ehdottelet jopa sen poistamista? Vastasin Mohikaanin kysymykseen ihan asiallisesti ja perustelin sen Jumalan sanalla.

• hirvas

Helluntailaisuudessa vallitsee luulo ja jota opetetaan myös uusille ihmisille, että juuri tämä liike edustaa puhtaimmillaan alkuseurakuntaa. Tätä harhaluuloa ruokitaan opetuksilla, ja soveltamalla Raamattua helluntailaisuuden omaksumiin käsityksiin. Näin "sana" saadaan kuulostamaan jopa uskottavalta. Vastaavasti toimitaan jokaisessa uskonnollisessa liikkeessä.

Kuten olen monesti ilmaissut, kenenkään ei pidä eikä missään tapauksessa tarvitse uskoa 300-vuotta Jeesuksen kuoleman jälkeen sorvattuun kolminaisuusoppiin. Pitää huomata että se todellakin on aivan oma oppinsa. Silti kirkkojen ja hellareittenkin opin perustana on kolminaisuus. Sitä ei tarvitse kukaan, ja sitäpaitsi rikotaan tämä Jumalan varoitusta!

2. Joh. 1:9
      Kuka ikinä menee edemmäksi eikä pysy Kristuksen opissa, hänellä ei ole Jumalaa; joka siinä opissa pysyy, hänellä on sekä Isä että Poika.

Olen kysynyt monta kertaa, opettiko Jeesus salaisesta tempauksesta, 3,5 vuoden vaivanajasta, se että kahden tai useamman vaimon mies on "seurakunnassa" opettajana? Lisäksi "henkikaste" oppi on harhaoppia, sillä ihminen tulee Jumalan lapseksi tullessaan uskoon, ja jokaisella lapsella on Isän Henki.

Se että Isä voi antaa lapsilleen lahjoja, tarkoittaa todellakin lahjan antamista, jolloin ihminen saa sellaisia voimia, jotka ilmenevät konkreettisesti uskon elämässä. On väärin puhua henkikasteesta, koska kyse on vain lahjan saamisesta.

Tuo neitsyyskysymys tarkoittaa hengellistä puhtautta, kuten esimerkiksi Ilmestyksessä puhutaan.

Ilm.14:4-5

4 Nämä ovat ne, jotka eivät ole saastuttaneet itseään naisten kanssa; sillä he ovat niinkuin neitsyet. Nämä ovat ne, jotka seuraavat Karitsaa, mihin ikinä hän menee. Nämä ovat ostetut ihmisistä esikoiseksi Jumalalle ja Karitsalle,
      5 eikä heidän suussaan ole valhetta havaittu; he ovat tahrattomat.

Mutta kun olemme aloittaneet näin maltillisesti, niin toivottavasti näihin tulee asiallisia vastauksia, joilla asiaa pyritään selventämään.
      Katsotaan mitä tapahtuu

• nyt ekivaari

ja hirvas missä muualla opetetaan teidän oppeja? Onko helluntailaisuus joku ihmeellinen ryhmittymä (pysähtyneisyyden linnake)jossa opetetaan niin perusteellisesti sanan vastaisesti mitä teidän viesteistä tulvii?

• nyt ekivaari kirjoitti:

ja hirvas missä muualla opetetaan teidän oppeja? Onko helluntailaisuus joku ihmeellinen ryhmittymä (pysähtyneisyyden linnake)jossa opetetaan niin perusteellisesti sanan vastaisesti mitä teidän viesteistä tulvii?

muuta kuin Jumalan sanan oppi, jota Jeesus ja apostolit opettivat. Nykykristillisyys on valitettavasti luopunut terveestä Jumalan sanasta ihmistekoisiin oppeihin.

• hirvas
        nyt ekivaari kirjoitti:

mitään OMAA oppia. Se oppi johon minä uskon, sen julisti Jeesus.

Helluntailaisuus opettaa omia myös tulkintojaan, joten se ei poikkea siltä osin muista vastaavista uskonnollispoliittisista liikkeistä.

• te olette
        hirvas kirjoitti:

mitään OMAA oppia. Se oppi johon minä uskon, sen julisti Jeesus.

Helluntailaisuus opettaa omia myös tulkintojaan, joten se ei poikkea siltä osin muista vastaavista uskonnollispoliittisista liikkeistä.

viimeiset oikeassa olevat joita pitäisi uskoa että oikea raamatullisuus säilyisi?

• hirvas
        te olette kirjoitti:

viimeiset oikeassa olevat joita pitäisi uskoa että oikea raamatullisuus säilyisi?

sana on totuus.

• ML213

Joh. 10:29
      "Minun ISÄNI, joka on heidät minulle antanut, ON SUUREMPI KAIKKIA, eikä kukaan voi ryöstää heitä minun Isäni kädestä".

Joh. 14:28
      "Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne'. Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä ISÄ ON MINUA SUUREMPI".
      ------

Vastatkaa kaikki, jotka ovat tätä asiaa vastaan, että päästäisiin tällä foorumilla eteen päin pohdinnoissa ja toisaalta ymmärrettäisiin asioita laajemmin.

Niin kertokaapa; onko synti ja Jumalan tahdon vastaista tai ,- jopa harhaoppia ymmärtää ja suikkoa nuo Raamatun jakeet todeksi. Siis uskoa, että Jeesus on todella Jumalan Poika ja hänellä on laaja jumaluus , jonka Isä on antanut Pojalleen.

*

"Te kuulitte minun sanovan teille: 'Minä menen pois ja palajan jälleen teidän tykönne'. Jos te minua rakastaisitte, niin te iloitsisitte siitä, että minä menen Isän tykö, sillä ISÄ ON MINUA SUUREMPI".

---

Miten voi esim. Ekivaria pitää harhaoppisena "arjalaisena"/Jehovan todistajana jos hän uskoo tuon jakeen todeksi.Eikö harhaoppisuus ole juuri sitä, että ihminen muuttaa Raamatin jakseen sisältöä tai ei jopa usko selkeään ilmoitukseen.

Ymmärrän, miten "pallo" on juuri niillä ihmisillä, jotka pitävät Jeesusta Jumalana,- vastoin Raamatun ilmoituksia.

Ymmärtäkääpä eräs asia. Jos Raamatussa olisi selkeä ilmlitus selkeillä sanoilla "Jeeus on JUmala", niin silloin Raamatun ilmoitukset olisivat ristiriidassa toisiinsa nähden.

• Ihmisen viisaus

Olen kauan ihmetellyt tätä ihmisen luonnetta.

Täällä käy loputonta keskustelua ihmiset jotka lukee raamatusta:

Joh.10:30 Minä ja isä olemme yhtä.

ja toiset jotka lukevat:

Joh.14:28. Minä menen isäni tykö, sillä isä on minua suurempi.

Ja voi että ne oikean kohdan lukijat voikin inhota noita toisen kohdan lukijoita. GRRR...

Näistä raamatun ristiriidoista ammennetaan voimia vihata toisin uskovia. Lahkolaiset hurraa israelille, joka tappaa vääräuskoisten lapsia (Muslimithan pitää Jeesusta "vain" profeettana) ja toisaalla samanlaiset vyöttävät pommeja vähäjärkisten vyötärölle. Jopa lahkolaiset vihaa toisia lahkoja, ja odottavat vesi kielellä kuinka ne "toiset lahkolaiset" käristyy helvetissä, kuin kiuaskivet, omien lahkolaisten nauttiessa taivaan iloissa.

Tähän jos mihin sopisi yhden lahkon tunnuslause HERÄTKÄÄ!

• ML213

------

Tuossa yhtäolemisessa ei liene mitään outoa tai vaikeasti ymmärrettävää.Kun ymmärtää missä asiayhteydessä tuo ilmoitus on annettu, niin kokonaisuuskin on helpompi ymmärtää.

Sana, PyhäHenki, Jeesus Jumalan Poika ja JUmala ovat yhtä/mieltä kaikesta.

Samoin lampaat ja paimen ovat yhtä eli lampaat kuulevat ja tunnistavat Paimenensa äänen ja haluavat kulkea/ovat yhtä mieltä Paimenen viitoittamaa tietä.

• hirvas
        ML213 kirjoitti:

------

Tuossa yhtäolemisessa ei liene mitään outoa tai vaikeasti ymmärrettävää.Kun ymmärtää missä asiayhteydessä tuo ilmoitus on annettu, niin kokonaisuuskin on helpompi ymmärtää.

Samoin lampaat ja paimen ovat yhtä eli lampaat kuulevat ja tunnistavat Paimenensa äänen ja haluavat kulkea/ovat yhtä mieltä Paimenen viitoittamaa tietä.

omia sanoja ja kysyn, mitä Hän tässä tarkoittaa sanomalla "YHTÄ"?

Joh.17:20-23

20 Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka HEIDÄN SANANSA KAUTTA USKOVAT MINUUN,
        21 että HE KAIKKI OLISIVAT YHTÄ, niinkuin SINÄ, ISÄ, OLET MINUSSA ja MINÄ SINUSSA, että HEKIN MEISSÄ olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
        22 Ja sen KIRKKAUDEN, jonka SINÄ MINULLE ANNOIT, MINÄ OLEN ANTANUT HEILLE, että HE OLISIVAT YHTÄ, NIINKUIN ME OLEMME YHTÄ,
        23 MINÄ HEISSÄ, ja SINÄ MINUSSA, että HE OLISIVAT TÄYDELLISESTI YHTÄ, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut.

Jeesus todistaa kaikkien NIIDEN, jotka uskovat opetuslasten ja apostolien julistaman Jumalan sanan kautta Häneen olevan yhtä, Hänen ja Isän kanssa.
        Hän ilmoittaa antaneensa HEILLE (meille Hänen sanaansa uskoville) sen kirkkauden, jonka Isä on antanut Hänelle itselleen, että kaikki olisivat YHTÄ.

Epäileekö joku Jeesuksen sanoja?

Sinä ML 213 et sitä tee, mutta täällä on paljon muita, jotka eivät tunnusta tuota.

• ML213
        hirvas kirjoitti:

omia sanoja ja kysyn, mitä Hän tässä tarkoittaa sanomalla "YHTÄ"?

20 Mutta en minä rukoile ainoastaan näiden edestä, vaan myös niiden edestä, jotka HEIDÄN SANANSA KAUTTA USKOVAT MINUUN,
        21 että HE KAIKKI OLISIVAT YHTÄ, niinkuin SINÄ, ISÄ, OLET MINUSSA ja MINÄ SINUSSA, että HEKIN MEISSÄ olisivat, niin että maailma uskoisi, että sinä olet minut lähettänyt.
        22 Ja sen KIRKKAUDEN, jonka SINÄ MINULLE ANNOIT, MINÄ OLEN ANTANUT HEILLE, että HE OLISIVAT YHTÄ, NIINKUIN ME OLEMME YHTÄ,
        23 MINÄ HEISSÄ, ja SINÄ MINUSSA, että HE OLISIVAT TÄYDELLISESTI YHTÄ, niin että maailma ymmärtäisi, että sinä olet minut lähettänyt ja rakastanut heitä, niinkuin sinä olet minua rakastanut.

Jeesus todistaa kaikkien NIIDEN, jotka uskovat opetuslasten ja apostolien julistaman Jumalan sanan kautta Häneen olevan yhtä, Hänen ja Isän kanssa.
        Hän ilmoittaa antaneensa HEILLE (meille Hänen sanaansa uskoville) sen kirkkauden, jonka Isä on antanut Hänelle itselleen, että kaikki olisivat YHTÄ.

Epäileekö joku Jeesuksen sanoja?

Sinä ML 213 et sitä tee, mutta täällä on paljon muita, jotka eivät tunnusta tuota.

-------

Niin, olen alusta asti/uskoontultuani ymmärtänyt Jeesuksen Jumalkan Pojaksi,- en Jumalaksi. Toisaalta aieemin en ole erikoisemmin pohtinut laajemmin koko asiaa.Vasta lähi kuulausina on tullut pohdittua tätäkin asiaa laajemmin.

Toisaalta ihmettelen miten näin selkeä Raamatun ilmoitus voidaan ymmärtään toisin/väärin.Olisi mielenkiointoista kysäistä:

Väheneeko tai heikkeneekö tai huononeeko Jeesuksen arvo/valta tai sovitustyön merkitys, jos "toisinajattelijat" uskaltaisivat alkaa pohtimaan asiaa Raamatun valossa eli siten miten se on selkeästi kirjoitettu.

Siis jos he uskaltaisivat ajatella, että Jeesus on Jumalan Poika,- ei Jumala.

Esim. tuonkin Raamatun ilmoituksen perusteella (viestini alussa) ei voi olla montaa mieltä.Niin, lie tämäkin asia samaa tasoa kuin miten Luterilaisen on erittäin vaikea alkaa pohtimaan kastetta Raamatun ilmlittamalla tavalla.Vaatinee todellista rohkeutta alkaa ajattelemaan "valtavirran" vastaisesti.Ne isien perimmäis säännöt.

• hirvas
        ML213 kirjoitti:

-------

Niin, olen alusta asti/uskoontultuani ymmärtänyt Jeesuksen Jumalkan Pojaksi,- en Jumalaksi. Toisaalta aieemin en ole erikoisemmin pohtinut laajemmin koko asiaa.Vasta lähi kuulausina on tullut pohdittua tätäkin asiaa laajemmin.

Toisaalta ihmettelen miten näin selkeä Raamatun ilmoitus voidaan ymmärtään toisin/väärin.Olisi mielenkiointoista kysäistä:

Väheneeko tai heikkeneekö tai huononeeko Jeesuksen arvo/valta tai sovitustyön merkitys, jos "toisinajattelijat" uskaltaisivat alkaa pohtimaan asiaa Raamatun valossa eli siten miten se on selkeästi kirjoitettu.

Siis jos he uskaltaisivat ajatella, että Jeesus on Jumalan Poika,- ei Jumala.

Esim. tuonkin Raamatun ilmoituksen perusteella (viestini alussa) ei voi olla montaa mieltä.Niin, lie tämäkin asia samaa tasoa kuin miten Luterilaisen on erittäin vaikea alkaa pohtimaan kastetta Raamatun ilmlittamalla tavalla.Vaatinee todellista rohkeutta alkaa ajattelemaan "valtavirran" vastaisesti.Ne isien perimmäis säännöt.

onkin, keneen ihminen on pannut pelastustoivonsa, jos Jeesuksen sana on katsottu ylen. Ja vielä suurempi kysymys on se, pelastuuko ihminen sillä uskolla, jonka perustana on uskonnon ihmisoppi, eikä Jeesuksen opettama puhdas evankeliumi.

Lainaan taas Jeesusta:

Joh. 12:48
        Joka KATSOO MINUT YLEN eikä ota vastaan minun sanojani, hänellä on tuomitsijansa: se sana, jonka minä olen puhunut, se on tuomitseva hänet viimeisenä päivänä.

Ylen katsominen tarkoittaa sitä, ettei uskota juuri siihen, mitä joku, tässä tapauksessa ainoa totuus Jeesus opettaa.

Ja Hän jatkaa vielä näin:

Joh. 8:31
        Niin Jeesus sanoi niille juutalaisille, jotka uskoivat häneen: "JOS TE PYSYTTE MINUN SANASSANI, niin te totisesti olette minun opetuslapsiani;

Huomatkaa ehto, JOS TE PYSYTTE, minun sanassani. Jos uskotaan johonkin muuhun sanaan ja opetukseen, niin Jeesus ei tunnusta sellaista omaksi opetuslapsekseen. Ja vain Hänen opetuslapsistaan tulee Jumalan valtakunnan jäseniä ja Jumalan lapsia.
        Kyse on siis todella suurista asioista, jotka ratkaisevat ihmisen iankaikkisen elämän.

• Ihmisen viisaus
        ML213 kirjoitti:

------

Kun kirjoitan: Minkä takia riidellään raamatun ristiriitaisuuksien tähden? Minkä takia riidellään tämän, ja tuon pyhän kirjan oikeellisuudesta?

Sinä vastaat tyyliin minun näkemys on oikea, koska...

No jos kerran haluat tarkastella näkemystäsi niin katsellaanpa.

Sinun mielestäsi siis (lainataas) "Sana, Pyhä henki, Jeesus Jumalan poika ja Jumala ovat yhtä mieltä kaikesta"

Mark.15:34 ja yhdeksännellä hetkellä Jeesus huusi "Jumalani miksi minut hylkäsit?"

Tämähän tapahtui koska Judas petti Jeesuksen, josta rangaistuksena hän pakahtui niin, että sisälmykset ulos valui. (raamatun mukaan sen jälkeen Juudas kiiruhtikin hirttämään itsensä) Miksihän Juudasta täytyi noin rangaista, jos hän toteutti vain Jumalan, ja tietysti myös Jeesuksen tahtoa?

Jumalan ja Jeesuksen yksimielisyydestä (tai oikeastaan sen puuttumisesta) löytyy raamatusta lukemattomia esimerkkejä. Otetaan vaikka esimerkiksi kaste, joka tuntuu olevan perin tärkeä aihe tämän palstan fundamentalisteille.

Joh.5:22 Sillä isä ei tuomitse ketään, vaan on antanut kaiken tuomiovallan pojalle.
        Joh.5:30 Niin kuin minä (Jeesus) kuulen, niin minä tuomitsen.

Joh.8:15 ...minä (Jeesus) en tuomitse ketään...
        Joh.12:47 ...en minä (Jeesus) ole tullut maailmaa tuomitsemaan...
        Mat.20:23 Minun (Jeesus) maljani te tosin juotte, mutta minun oikealla tai vasemmalla puolella istuminen ei ole minun päätettävissäni.
        Joh.5:19 Poika itsessänsä ei voi mitään tehdä, vaan ainoastaan sen minkä näkee isänsä tekevän.

Mat.28:18 Joh.3:35 jne. jne.

Pointti on siinä, että kun uskotaan kirjaan, eikä Jumalaan viha täyttää sielun.

• ML213
        Ihmisen viisaus kirjoitti:

Kun kirjoitan: Minkä takia riidellään raamatun ristiriitaisuuksien tähden? Minkä takia riidellään tämän, ja tuon pyhän kirjan oikeellisuudesta?

No jos kerran haluat tarkastella näkemystäsi niin katsellaanpa.

Sinun mielestäsi siis (lainataas) "Sana, Pyhä henki, Jeesus Jumalan poika ja Jumala ovat yhtä mieltä kaikesta"

Mark.15:34 ja yhdeksännellä hetkellä Jeesus huusi "Jumalani miksi minut hylkäsit?"

Tämähän tapahtui koska Judas petti Jeesuksen, josta rangaistuksena hän pakahtui niin, että sisälmykset ulos valui. (raamatun mukaan sen jälkeen Juudas kiiruhtikin hirttämään itsensä) Miksihän Juudasta täytyi noin rangaista, jos hän toteutti vain Jumalan, ja tietysti myös Jeesuksen tahtoa?

Jumalan ja Jeesuksen yksimielisyydestä (tai oikeastaan sen puuttumisesta) löytyy raamatusta lukemattomia esimerkkejä. Otetaan vaikka esimerkiksi kaste, joka tuntuu olevan perin tärkeä aihe tämän palstan fundamentalisteille.

Joh.5:22 Sillä isä ei tuomitse ketään, vaan on antanut kaiken tuomiovallan pojalle.
        Joh.5:30 Niin kuin minä (Jeesus) kuulen, niin minä tuomitsen.

Joh.8:15 ...minä (Jeesus) en tuomitse ketään...
        Joh.12:47 ...en minä (Jeesus) ole tullut maailmaa tuomitsemaan...
        Mat.20:23 Minun (Jeesus) maljani te tosin juotte, mutta minun oikealla tai vasemmalla puolella istuminen ei ole minun päätettävissäni.
        Joh.5:19 Poika itsessänsä ei voi mitään tehdä, vaan ainoastaan sen minkä näkee isänsä tekevän.

Mat.28:18 Joh.3:35 jne. jne.

Pointti on siinä, että kun uskotaan kirjaan, eikä Jumalaan viha täyttää sielun.

------

Ymmärrät väärin.Monasti, ja tietoisesti kirjoittelen; "ymnmärrän asian näin jne.." niin todella se tarkoittaa että ymmärrän sen niin.Taas oikeellisuus on täysin eri asia.Monessa tilanteeessa haluankin keskusteluja ihmisten välillä ja itsenikion kanssa, että asioiden ymmärtäminen laajenisi.Todella ymmärrän ja uskon. Jos ihmisen alistuvat vilpittömästi asioiden pohdintaan, niin Pyhä Henki mahdollistaa ohjaamaan kaikkien osallisten ymmärryskykyä nähdä asioita.
        Tämän asian olen kokenut toisaalla ihmisen kehitystä pohtien.No, sama menetelmä pätee kaikkiin asioihin.
        Siis, en koroita, oman ymmärrykseni oikeellisuutta tms.Tietusti pyrin ymmärtämään asiat Raamatun Hengen valossa. koskipa asiat mitä tahansa.

*

----------
        Niin, ymmärrän todella miten nämä kaikki on yhtä.Sana/Raamattu, Pyhä Henki, Jeesus ja JUmala.Siis Jumala ohjaa kaikkia aivoituksiensa toteuttamiseen.
        Tämä ihmisen pelastus suunitelma on kyllä laaja ja siinä Jumala jopa paadutti oman kansansa, että mekin/pakanat mahdollistumme ottamaan vastaan pelasatuksen.Samoin Jumala todella paaduttaa/paadutti ihmisiä, että hänen suunmitelmansa toteutuisivat.Ajatteleppa Israelin vaiheita ja miten Jumala paadutti esim. Faaraonkin sydämen ja tällä oli tarkoituksensa.

*

----

Suoraan sanoen en ymmärtänyt miten tähän liittyy tämä Jumalan ja Jeesuksen erimielisyys.Jumala, Jeesus, Pyhä Henki, Raamattu on yksimielisiä esim. kasteesta.Taas ihmiset liittävät kasteeseen/kin asioita, jotka eiv ät ole Jumalan aivoituksia.

• hirvas
        ML213 kirjoitti:

------

Ymmärrät väärin.Monasti, ja tietoisesti kirjoittelen; "ymnmärrän asian näin jne.." niin todella se tarkoittaa että ymmärrän sen niin.Taas oikeellisuus on täysin eri asia.Monessa tilanteeessa haluankin keskusteluja ihmisten välillä ja itsenikion kanssa, että asioiden ymmärtäminen laajenisi.Todella ymmärrän ja uskon. Jos ihmisen alistuvat vilpittömästi asioiden pohdintaan, niin Pyhä Henki mahdollistaa ohjaamaan kaikkien osallisten ymmärryskykyä nähdä asioita.
        Tämän asian olen kokenut toisaalla ihmisen kehitystä pohtien.No, sama menetelmä pätee kaikkiin asioihin.
        Siis, en koroita, oman ymmärrykseni oikeellisuutta tms.Tietusti pyrin ymmärtämään asiat Raamatun Hengen valossa. koskipa asiat mitä tahansa.

*

----------
        Niin, ymmärrän todella miten nämä kaikki on yhtä.Sana/Raamattu, Pyhä Henki, Jeesus ja JUmala.Siis Jumala ohjaa kaikkia aivoituksiensa toteuttamiseen.
        Tämä ihmisen pelastus suunitelma on kyllä laaja ja siinä Jumala jopa paadutti oman kansansa, että mekin/pakanat mahdollistumme ottamaan vastaan pelasatuksen.Samoin Jumala todella paaduttaa/paadutti ihmisiä, että hänen suunmitelmansa toteutuisivat.Ajatteleppa Israelin vaiheita ja miten Jumala paadutti esim. Faaraonkin sydämen ja tällä oli tarkoituksensa.

*

----

Suoraan sanoen en ymmärtänyt miten tähän liittyy tämä Jumalan ja Jeesuksen erimielisyys.Jumala, Jeesus, Pyhä Henki, Raamattu on yksimielisiä esim. kasteesta.Taas ihmiset liittävät kasteeseen/kin asioita, jotka eiv ät ole Jumalan aivoituksia.

ja vieläkin keskustellaan siitä, mitä Jeesus tarkoitti sanoessaan YHTÄ ?
        Mutta otetaan vielä eräs asia, josta on keskustelut kiivaastikin - jumaluus. Kukaan tuskin kieltää etteikö Jeesuksessa asunut jumaluus, mutta entä tämä todistus Raamatusta?

Kol.2:6-10

6 Niinkuin te siis olette omaksenne ottaneet Kristuksen Jeesuksen, Herran, niin vaeltakaa hänessä,
        7 juurtuneina häneen ja hänessä rakentuen ja uskossa vahvistuen, niinkuin teille on opetettu; ja olkoon teidän kiitoksenne ylitsevuotavainen.
        8 Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen.
        9 Sillä hänessä ASUU JUMALUUDEN KOKO TÄYTEYS ruumiillisesti,
        10 ja TE OLETTE TÄYTETYT HÄNESSÄ, joka on kaiken hallituksen ja vallan pää,

Minä ymmärtäisin asian niin, että kun ihminen tulee uskoon ja hän saa aina Pyhän Hengen, ja silloin ihmisessä asuu sama jumaluuden Henki kuin Jeesuksessa ja Isässäkin. Ja sana todistaa näin:

Room.8:9-17

9 Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.
        10 Mutta jos Kristus on teissä, niin ruumis tosin on kuollut synnin tähden, mutta henki on elämä vanhurskauden tähden.
        11 Jos nyt hänen Henkensä, hänen, joka herätti Jeesuksen kuolleista, asuu teissä, niin hän, joka herätti kuolleista Kristuksen Jeesuksen, on eläväksitekevä myös teidän kuolevaiset ruumiinne Henkensä kautta, joka teissä asuu.
        12 Niin me siis, veljet, olemme velassa, mutta emme lihalle, lihan mukaan elääksemme.
        13 Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää.
        14 Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia.
        15 Sillä te ette ole saaneet orjuuden henkeä ollaksenne jälleen pelossa, vaan te olette saaneet lapseuden hengen, jossa me huudamme: "Abba! Isä!"
        16 Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia.
        17 Mutta jos olemme lapsia, niin olemme myöskin perillisiä, Jumalan perillisiä ja Kristuksen kanssaperillisiä, jos kerran yhdessä hänen kanssaan kärsimme, että me yhdessä myös kirkastuisimme.

• ML213
        hirvas kirjoitti:

ja vieläkin keskustellaan siitä, mitä Jeesus tarkoitti sanoessaan YHTÄ ?
        Mutta otetaan vielä eräs asia, josta on keskustelut kiivaastikin - jumaluus. Kukaan tuskin kieltää etteikö Jeesuksessa asunut jumaluus, mutta entä tämä todistus Raamatusta?

Kol.2:6-10

6 Niinkuin te siis olette omaksenne ottaneet Kristuksen Jeesuksen, Herran, niin vaeltakaa hänessä,
        7 juurtuneina häneen ja hänessä rakentuen ja uskossa vahvistuen, niinkuin teille on opetettu; ja olkoon teidän kiitoksenne ylitsevuotavainen.
        8 Katsokaa, ettei kukaan saa teitä saaliikseen järkeisopilla ja tyhjällä petoksella, pitäytyen ihmisten perinnäissääntöihin ja maailman alkeisvoimiin eikä Kristukseen.

Minä ymmärtäisin asian niin, että kun ihminen tulee uskoon ja hän saa aina Pyhän Hengen, ja silloin ihmisessä asuu sama jumaluuden Henki kuin Jeesuksessa ja Isässäkin. Ja sana todistaa näin:

9 Mutta te ette ole lihan vallassa, vaan Hengen, jos kerran Jumalan Henki teissä asuu. Mutta jolla ei ole Kristuksen Henkeä, se ei ole hänen omansa.
        10 Mutta jos Kristus on teissä, niin ruumis tosin on kuollut synnin tähden, mutta henki on elämä vanhurskauden tähden.
        11 Jos nyt hänen Henkensä, hänen, joka herätti Jeesuksen kuolleista, asuu teissä, niin hän, joka herätti kuolleista Kristuksen Jeesuksen, on eläväksitekevä myös teidän kuolevaiset ruumiinne Henkensä kautta, joka teissä asuu.
        12 Niin me siis, veljet, olemme velassa, mutta emme lihalle, lihan mukaan elääksemme.
        13 Sillä jos te lihan mukaan elätte, pitää teidän kuoleman; mutta jos te Hengellä kuoletatte ruumiin teot, niin saatte elää.
        14 Sillä kaikki, joita Jumalan Henki kuljettaa, ovat Jumalan lapsia.
        15 Sillä te ette ole saaneet orjuuden henkeä ollaksenne jälleen pelossa, vaan te olette saaneet lapseuden hengen, jossa me huudamme: "Abba! Isä!"
        16 Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia.
        17 Mutta jos olemme lapsia, niin olemme myöskin perillisiä, Jumalan perillisiä ja Kristuksen kanssaperillisiä, jos kerran yhdessä hänen kanssaan kärsimme, että me yhdessä myös kirkastuisimme.

"Minä ymmärtäisin asian niin, että kun ihminen tulee uskoon ja hän saa aina Pyhän Hengen, ja silloin ihmisessä asuu sama jumaluuden Henki kuin Jeesuksessa ja Isässäkin. Ja sana todistaa näin":

-------

Eipä tuosta voi muuta ajatella.Kun ihminen tulee uskoon, niin hänkin on yhtä Pyhän Hengen välityksellä.Siis ihminen tulee Jumalan aivoituksien ohjattavaksi, niin käyttäytymiseltään kuin mieleltään/ymmärrykseltään.

Jotenkin tänä päivänä tuntuu olevan kadoksissa ajatus, miten tämä uudistus/uudistuminen koskee myös tätä sukupolvea.Siis ihmisen tulisi uudeistua myös uskonnollisuudesta, jonka keskelle hän on syntynyt.
        On aivan luonnollista, miten ihminen ymmärtämättömyydessään sisäistää monenlaisia vääriä käsityksiä uskonnollisuuden keskellä,- jotka liityvät opillisiin asioihin.Onhan uskonnollisuudessa, jopa taikuuden omaisia käsityksiä, jotkä ymmärretään Jumalan aivoitukseksi.

Niin, vaikka Raamatussa opastetaan, miten uskovan ihmisen ei tule mukautua sen maailm,anajan muikaan, jossa hän elää Room 12:2, niin yhtä tärkeää on tulla pois ymmärryksen/mielenuudistuksen kautta pois uskonnollisuudesta.Siis käsitteistä, joita ei löydy Raamatun opetuksesta.

Ymmärrän, miten tämä tapahtuu vain koettamalla ja alistamalla kaikki käsitteet, jotka esiintyvät ja ovat vallitseviä tässä ajassa.Jokainen ymmärtänee ja uskonee, miten kaikki Jumalasta olevat asiat kestävät kaiken koetuksen.

• hirvas
        ML213 kirjoitti:

"Minä ymmärtäisin asian niin, että kun ihminen tulee uskoon ja hän saa aina Pyhän Hengen, ja silloin ihmisessä asuu sama jumaluuden Henki kuin Jeesuksessa ja Isässäkin. Ja sana todistaa näin":

-------

Eipä tuosta voi muuta ajatella.Kun ihminen tulee uskoon, niin hänkin on yhtä Pyhän Hengen välityksellä.Siis ihminen tulee Jumalan aivoituksien ohjattavaksi, niin käyttäytymiseltään kuin mieleltään/ymmärrykseltään.

Jotenkin tänä päivänä tuntuu olevan kadoksissa ajatus, miten tämä uudistus/uudistuminen koskee myös tätä sukupolvea.Siis ihmisen tulisi uudeistua myös uskonnollisuudesta, jonka keskelle hän on syntynyt.
        On aivan luonnollista, miten ihminen ymmärtämättömyydessään sisäistää monenlaisia vääriä käsityksiä uskonnollisuuden keskellä,- jotka liityvät opillisiin asioihin.Onhan uskonnollisuudessa, jopa taikuuden omaisia käsityksiä, jotkä ymmärretään Jumalan aivoitukseksi.

Niin, vaikka Raamatussa opastetaan, miten uskovan ihmisen ei tule mukautua sen maailm,anajan muikaan, jossa hän elää Room 12:2, niin yhtä tärkeää on tulla pois ymmärryksen/mielenuudistuksen kautta pois uskonnollisuudesta.Siis käsitteistä, joita ei löydy Raamatun opetuksesta.

Ymmärrän, miten tämä tapahtuu vain koettamalla ja alistamalla kaikki käsitteet, jotka esiintyvät ja ovat vallitseviä tässä ajassa.Jokainen ymmärtänee ja uskonee, miten kaikki Jumalasta olevat asiat kestävät kaiken koetuksen.

pääsee eroon "vieraista ikeistä", niin hän ilolla huomaa tämän Jeesuksen todistuksen olevan totisinta totta:

Matt.11:28-30

28 Tulkaa minun tyköni, kaikki työtätekeväiset ja raskautetut, niin minä annan teille levon.
        29 Ottakaa minun ikeeni päällenne ja oppikaa minusta, sillä minä olen hiljainen ja nöyrä sydämeltä; niin te löydätte levon sielullenne.
        30 Sillä minun ikeeni on sovelias, ja minun kuormani on keveä."

Ja sen jälkeen ihminen ymmärtää ja kokee tämäkin aivan aitona:

Joh.15:7-12

7 Jos te pysytte minussa ja minun sanani pysyvät teissä, niin anokaa, mitä ikinä tahdotte, ja te saatte sen.
        8 Siinä minun Isäni kirkastetaan, että te kannatte paljon hedelmää ja tulette minun opetuslapsikseni.
        9 Niinkuin Isä on minua rakastanut, niin minäkin olen rakastanut teitä; pysykää minun rakkaudessani.
        10 Jos te pidätte minun käskyni, niin te pysytte minun rakkaudessani, niinkuin minä olen pitänyt Isäni käskyt ja pysyn hänen rakkaudessaan.
        11 Tämän minä olen teille puhunut, että minun iloni olisi teissä ja teidän ilonne tulisi täydelliseksi.
        12 Tämä on minun käskyni, että te rakastatte toisianne, niinkuin minä olen teitä rakastanut.

• herännyt harhastaan, mutta mitä vielä, ei kun kumoamaan Raamattua Raamatulla!
      * Missä se vastaus on?

• ML213

Ihan mielenkiinnon vuoksi kysäisen sinulta/kin, miten ymmärrät ja sovellat tämän jakeen sisällön mmielikuvaasi, johon uskot.

Vai heitätkö vastaamatta.

• voi Raamatulla kumota. Jumalan sanan yhtä pitävän PH;n kanssa voidaan kumota lihan mukaiset tulkinnat ja esikuvat Hengen todellisuudella.

2. Kor. 10:5
        "Me hajotamme maahan järjen päätelmät ja jokaisen varustuksen, joka nostetaan Jumalan tuntemista vastaan, ja vangitsemme jokaisen ajatuksen kuuliaiseksi Kristukselle"

• issaki

ihmisten raamatuntulkinnoista ja heidän sieltä poimimisista korostuksista.Mutta se nyt aivan samassa asemassa, siinä kuin luterilainen,körttiläinen,jehovalainen,adventisti tai lestadiolainen,Jumalan edessä ,jokaisessa on raamatun sanaa ja astian makua.Ihmisiä kun olemme.

• hirvas

eri uskonsuuntien uskoon omaan liikkeensä opin oikeellisuudesta, niin jokainen niistä väittää olevansa "se ainoa oikea". Kuitenkin niillä suuret opilliset erot keskenään, mutta kaikki ovat silti OIKEASSA. Ja jokaisen oppi perustuu samaan Raamattuun!?!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4088
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2911
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2310
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      909
    6. 131
      885
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    10. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      756
    Aihe