Perustuu siihen, että he toteuttavat pyhien kirjojensa sanoja. Jos siellä puhutaan pyhästä sodasta taikka maailmanlopusta, niin he saatttavat sellaista rakentaa, että oyhän kirjan teksti toteutuisi, kuten esim. siinä kohdin, että "täyttäkää maa". He toteuttavat näitä hulluuksia, koska uskovat muinaisajan ihmisen kirjoituksiin.
Niitä sanoja toteutetaan, joita ei Jumala ole sanonut, vaan ihminen kuultuaan kunnioittamiltaan henkilöiltä omalla ymmärrystasollaan kirjoittanut joskus muinoin.
Ja jopa oletuksin, että sana olisi korkeasta lähteestä, niin sen sisältö on aikojen saatossa muuttunut ja kovastihan nuo nykyäänkin riitelevät tulkinnoistaan.
Raamatussa on universaalit selkeät käskyt: Elä tapa, elä varasta jne. Ne ovat selkeitä ja sellaisia käskyjä, joita ei terve ihminen voi olla noudattamatta. Myös muista uskonnoista löytyy selkeitä viisauksia joiden mukaan toimiminen ihmisen elämä olisi rauhallista ja tasapainoista.
Ajan ongelmiin olisi järkevää käyttää sellaisia kansankohtaisia viisauksia kuin: Elä täytä maata liikaa, älä varasta toisten omaisuutta, Kunnioita yksilön koskemattomuutta ja sananvapautta taikka: Kunnioita toisen maan kulttuuria. Älä mene tuhoamaan toisen maan kulttuuria.
Kiihkouskovaisten vaarallisuus
12
351
Vastaukset
- juuso.
Useimmiten näissä "kiihko" uskovaisuudessa on taustalla vaikeat mielenterveys ongelmat. Olen aikanani nähnyt omassa lähipiirissä selviä esimerkkejä näistä.
- Folio Mulder
Liiallisen kiihkon myötä mieli voi mennä sekavaksi varmaankin ja voidaan puhua mielenterveydellisestä ongelmasta.
- preerioiltakin
Kaikenlaisia valtaväestön mielestä uskonnollisesti hurahtaneita, joskus jopa yrittivät gurunsa johdolla joukkoitsemurhaa eli trippiä nirvanaan, rahat olisivat kyllä jääneet bisneksen keksijälle.
Yleensä uskovaiset ovat normaaleja parempia kansalaisia, ajatelkaa vaikka helluntailaisia tai Jehovan todistajia.
Vaarallisilla poluilla ollaan kun joku mielisairas tai muuten hullu vallanahne alkaa poimia kirjoista joitakin väitteitä ja hulluttaa kansaa niiden mukaan toimimaan. - kjggggggg..
selkeää universaalia Raamatun käskyä vastaan sinä olet rikkonut?
- Folio Mulder
Laitahan ehdolle niin vastaan väitteisiisi.
- samis.....
Folio Mulder kirjoitti:
Laitahan ehdolle niin vastaan väitteisiisi.
"Älä turhaan lausu Herran sinun Jumalasi nimeä..tai Muista pyhittää lepopäivä....Nuo noin aluksi...
- välitä vastata
samis..... kirjoitti:
"Älä turhaan lausu Herran sinun Jumalasi nimeä..tai Muista pyhittää lepopäivä....Nuo noin aluksi...
ilmeisesti siltä löytyy rikkomuksia sen verran paljon..
- jouka
välitä vastata kirjoitti:
ilmeisesti siltä löytyy rikkomuksia sen verran paljon..
ollaan niin mahtipontisia aluksi, mutta sitten kun vaaditaan tilille, niin kadotaan kuin kusi lumeen....
- Folio Mulder
samis..... kirjoitti:
Universumin ylin, Kaiken Luoja, Jumala, Jahve, Allah millä nimellä suurinta kutsutaankin, on ylintä kutsuttu varmaan ihan turhaan yleisesti. Itsekin olen varmasti ja tuo lepopäivän pyhitys...no jaa jokainen määritelköön itse lepopäivänsä, sillä kaikki eivät ole samaa uskontoa ati mihinkään tiettyyn uskontoon kuuluvia lainkaan.
Itse näen tuon lepopäivän pyhityksen sillä, että kun sellainen tulee, niin muistaa kiittää siitä, mitä elämä taikka maa meille tarjoaa ja että kaiken takana on Jumala tai miksi ylintä nimitetäänkään. Itse muistan sen asian, että vaika en ole saanut kaikkea haluamaani, että olen kiitollinen siitä mitä minulla on.
Ja olen myös saanut kokea ihmeellisiä asioita, silloin kun on ollut raskasta. Niistä olen aina kiitollinen. Nykyään olen elänyt jo pitkään tasaisen miellyttävää elämää ymmärtäen, etten tiedä tulevaisuutta.
Minulla on se mm:ssa tarkoituksena viestittää, että maailma säilyttäisi rauhan edes jossain niissä yhteiskunnissa, joissa selvästi siihen on tahtotila ja tie.
Liian erillaiset uskonnot litistyessään liian lähelle yhteen luovat paineen joka voi johtaa sekamelskaan nykyäänkin missä tahansa. Naisten silmien läpi se ei yleensä näytä täällä mahdolliselta...en tiedä, mikä heitä ohjaa tekemisissään turhan usein? Pelkkä tunnevirtako vain?
Eli Eurooppalaisen valkoisen hulluuden aika on kääntynyt siihen tahtotilaan, että halutaan pitää sodat poissa kokonaan politiikasta ja halutaan pitää väkivalta yhteiskunnasta. Jos minun näkemys on, että jokin asia ei edistä rauhaa täällä, sanon siihen kantani vaikka mahtipontisestikin joskus. - juujuuuu...
Folio Mulder kirjoitti:
Universumin ylin, Kaiken Luoja, Jumala, Jahve, Allah millä nimellä suurinta kutsutaankin, on ylintä kutsuttu varmaan ihan turhaan yleisesti. Itsekin olen varmasti ja tuo lepopäivän pyhitys...no jaa jokainen määritelköön itse lepopäivänsä, sillä kaikki eivät ole samaa uskontoa ati mihinkään tiettyyn uskontoon kuuluvia lainkaan.
Itse näen tuon lepopäivän pyhityksen sillä, että kun sellainen tulee, niin muistaa kiittää siitä, mitä elämä taikka maa meille tarjoaa ja että kaiken takana on Jumala tai miksi ylintä nimitetäänkään. Itse muistan sen asian, että vaika en ole saanut kaikkea haluamaani, että olen kiitollinen siitä mitä minulla on.
Ja olen myös saanut kokea ihmeellisiä asioita, silloin kun on ollut raskasta. Niistä olen aina kiitollinen. Nykyään olen elänyt jo pitkään tasaisen miellyttävää elämää ymmärtäen, etten tiedä tulevaisuutta.
Minulla on se mm:ssa tarkoituksena viestittää, että maailma säilyttäisi rauhan edes jossain niissä yhteiskunnissa, joissa selvästi siihen on tahtotila ja tie.
Liian erillaiset uskonnot litistyessään liian lähelle yhteen luovat paineen joka voi johtaa sekamelskaan nykyäänkin missä tahansa. Naisten silmien läpi se ei yleensä näytä täällä mahdolliselta...en tiedä, mikä heitä ohjaa tekemisissään turhan usein? Pelkkä tunnevirtako vain?
Eli Eurooppalaisen valkoisen hulluuden aika on kääntynyt siihen tahtotilaan, että halutaan pitää sodat poissa kokonaan politiikasta ja halutaan pitää väkivalta yhteiskunnasta. Jos minun näkemys on, että jokin asia ei edistä rauhaa täällä, sanon siihen kantani vaikka mahtipontisestikin joskus.voi olla noudattamatta....Et ole siis mielestäsi terve. Sellasta se on...
- Folio Mulder
juujuuuu... kirjoitti:
voi olla noudattamatta....Et ole siis mielestäsi terve. Sellasta se on...
Kuka uskoo 2000 vuotta vanhaa kirjaa kirjaimellisesti on aika hölmö.
kiihkouskovaiset ovat vaarallisia. Lue vaikka tämän Suomi24-keskustelusivuston palstoja "Profetiat", "Helluntailaisuus" ja paria muuta, niin saat aivan uuden perspektiivin käsitteeseen "kiihkouskovainen". Minua ainakin hirvittää.
Ai niin, outoja näytteitä löytyy myös palstoilta "Islam" ja "Juutalaisuus" ja muiltakin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä3434342Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1422438Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575822056- 1421578
- 261117
Hotelli kainuu
Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!421104- 281047
Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan
Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein140999- 77989
Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?
Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!337931