suljettu ohjelmisto on riski!

Marginaalikäyttishippi

suljetun koodin ohjelmistot aihettaa sen että käyttäjä ei tiedä käyttämänsä ohjelmiston "ominaisuuksista".
suljetussa koodissa ohjelmisto voi tehdä aivan mitä haluaa, ilman että käyttäjä voi tietää mitä ohjelmisto todella tekee ja lähettääkö se esimerkiksi käyttäjän tietoja jonnekin.

suljetun koodin ohjelmistot ei ole käyttäjää uhkaava riski pelkästään tietokoneissa, vaan esimerkiksi matkapuhelimissa:
http://www.digitoday.fi/data/2009/02/02/nokia-tutkii-ka nnykkatietojen-taltiointia/20092835/66

uutisessa mainitut "ominaisuudet" voi aivan hyvin ujuttaa käyttäjän matkapuhelimeen hänen tietämättään, koska koodi on suljettua.

myös digibokseissa voi olla (ja on teräväpiirto-bokseissa) ominaisuus että käyttäjä ei voi kaikkia ohjelmia tallentaa tai että tallennettu ohjelma ei toistu sen jälkeen kun käyttäjällä ei ole enää sopimusta operaattorinsa kanssa.

avoimen koodin käyttäminen on onneksi tehty nykypäivänä helpoksi. tietokoneeseen voi asentaa ilmaisen linux-jakelun, jonka asentaminen on jopa helpompaa kuin suljetun koodin windwows-käyttöjärjestelmän. avoimen koodin lisäksi käyttöjärjestelmä on täysin ilmainen.

myös digibokseja on nykypäivänä myynnissä avoimella käyttöjärjestelmällä. näissä on sekin hyvä puoli, että niihin on käyttäjien tekemät ohjelmistot jotka toimii joko täydellisesti tai ainakin melkein täydellisesti. ja mahdolliset virheet korjataan nopeasti.

haluatko itse käyttää ohjelmistoa, josta et tiedä mitä se todellisuudessa tekee?

19

288

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • moitteettomasti.

Koska voin aina valita käyttiksen, joka ei ole ohjelmiston luojan pakkosyöttämä. Tällä hetkellä käytän Firefox Yksityinen selaus 3.1 Beta kakkosta.

• Marginaalikäyttishippi

kannattaa kuitenkin muistaa, että pelkkä selaimen vaihtaminen ei luo turvallisuutta. pitää vaihtaa myös taustalla pyörivä käyttöjärjestelmä.

koska jos käyttää turvallista avoimen koodin käyttistä suljetussa ympäristössä, niin koskaan ei voi tietää mitä se taustalla toimiva suljettu käyttöjärjestelmä tekee!

mutta aivan nuo samat avoimet ohjelmat, jotka saa windowsille, saa myös linuxille. kuten firefoxin.

• ertyuiop
        Marginaalikäyttishippi kirjoitti:

kannattaa kuitenkin muistaa, että pelkkä selaimen vaihtaminen ei luo turvallisuutta. pitää vaihtaa myös taustalla pyörivä käyttöjärjestelmä.

koska jos käyttää turvallista avoimen koodin käyttistä suljetussa ympäristössä, niin koskaan ei voi tietää mitä se taustalla toimiva suljettu käyttöjärjestelmä tekee!

mutta aivan nuo samat avoimet ohjelmat, jotka saa windowsille, saa myös linuxille. kuten firefoxin.

Salli minun epäillä, ettet osaa tarkkaan selvittää sitäkään, mitä joku Ubuntu Linux tekee. Tai sitten osaat kirjoittaa koodia huomattavasti paremmin kuin suomea : )

• Marginaalikäyttishippi
        ertyuiop kirjoitti:

Salli minun epäillä, ettet osaa tarkkaan selvittää sitäkään, mitä joku Ubuntu Linux tekee. Tai sitten osaat kirjoittaa koodia huomattavasti paremmin kuin suomea : )

mainitsemasi ubuntu-linuxin toiminta on kokonaisuudessaan selvitettävissä lähdekoodista.
        se ei haittaa jos ei itse lähdekoodia osaa lukea, riittää kun asiaa paremmin tuntevat henkilöt sen osaa tarkastaa ja varmasti jos ubuntuun olisi jonkinlainen takaportti piilotettu, se selviäisi alta aikayksikön. toisin kuin suljetun koodin ohjelmissa.

>> Tai sitten osaat kirjoittaa koodia huomattavasti paremmin kuin suomea : )>>

anteeksi tuosta mun suomenkielisestä tekstistä, se ei aina ole välttämättä ihan kieliopin mukaista, kun äidinkieleni on ruotsi.

• Marginaalikäyttishippi

mainitsemasi ubuntu-linuxin toiminta on kokonaisuudessaan selvitettävissä lähdekoodista.
        se ei haittaa jos ei itse lähdekoodia osaa lukea, riittää kun asiaa paremmin tuntevat henkilöt sen osaa tarkastaa ja varmasti jos ubuntuun olisi jonkinlainen takaportti piilotettu, se selviäisi alta aikayksikön. toisin kuin suljetun koodin ohjelmissa.

anteeksi tuosta mun suomenkielisestä tekstistä, se ei aina ole välttämättä ihan kieliopin mukaista, kun äidinkieleni on ruotsi.

ja kun nyt tuli nämä eri kielet puheeksi, niin linux-jakeluissa on sekin hyvä puoli että sitä voi jokainen käyttää omalla äidinkielellään.
        jokaisella käyttäjätunnuksella voi olla eri kieliasetukset ja työpöytä tulee sen mukaan. windowsissa tämä ei olisi mahdollista.

meilläkin on niin, että oman tunnukseni käyttöliittymä on ruotsiksi ja muijan suomeksi.

• yskimään

käyttämällä niitä viilaavia ohjelmistoja, joiden tarkoitus on putsata paska koneeltasi. Kehoittavat aina luomaan 'varmuuskopion' ennen ohjemlan käynnistämistä ja osa varoittelee, että ohjelman käyttäminen saattaa rikkoa tekiänoikeuksia.

Pari kertaa on menny sormi suuhun, kun olen rohkeesti antanut ohjelman viilata Mikkihiirtä.

• Marginaalikäyttishippi
        yskimään kirjoitti:

käyttämällä niitä viilaavia ohjelmistoja, joiden tarkoitus on putsata paska koneeltasi. Kehoittavat aina luomaan 'varmuuskopion' ennen ohjemlan käynnistämistä ja osa varoittelee, että ohjelman käyttäminen saattaa rikkoa tekiänoikeuksia.

Pari kertaa on menny sormi suuhun, kun olen rohkeesti antanut ohjelman viilata Mikkihiirtä.

nuo ohjelmat, jolla käyttöjärjestelmää yritetään puhdistaa on kuitenkin sama kuin että kasi olisi poikki ja sitä yrittäisi laastarilla paikata.
        haittaohjelmien torjuntaohjelmat löytää osan haittaohjelmista, muttei kaikkia. koska joka päivä tulee tuhansia uusia.

linuxiin taas ei toistaiseksi ole lainkaan haittaohjelmia. linuxin ja windowsin rakenne on vain niin erilainen. windowsissa on sallittua kaikki mitä ei ole kiellettyä.
        linuxissa taas on kielletty se mikä ei ole sallittua.

aikoinaan jotkut sanoivat että linuxiin kyllä tulee haittaohjelmia kun se yleistyy. nykyään palvelinten ohjelmistoista yli puolet on linux-pohjalla, mutta eipä ole vieläkään haittaohjelmia.

• valtaa koskaan

nuo ohjelmat, jolla käyttöjärjestelmää yritetään puhdistaa on kuitenkin sama kuin että kasi olisi poikki ja sitä yrittäisi laastarilla paikata.
        haittaohjelmien torjuntaohjelmat löytää osan haittaohjelmista, muttei kaikkia. koska joka päivä tulee tuhansia uusia.

linuxiin taas ei toistaiseksi ole lainkaan haittaohjelmia. linuxin ja windowsin rakenne on vain niin erilainen. windowsissa on sallittua kaikki mitä ei ole kiellettyä.

aikoinaan jotkut sanoivat että linuxiin kyllä tulee haittaohjelmia kun se yleistyy. nykyään palvelinten ohjelmistoista yli puolet on linux-pohjalla, mutta eipä ole vieläkään haittaohjelmia.

Itsehyväin ohjelmansa puolustaja, joka näkee vain nousevan auringon.

http://www.google.fi/search?q=linuxin haittaohjelmat&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:fi:official&client=firefox-a

• Marginaalikäyttishippi

• OS X.

Kun on Unix-pohjainen OS X ja Mac käytössä, niin ei tarvita virustorjuntaohjelmia. On se niin varma systeemi.

• Marginaalikäyttishippi
        OS X. kirjoitti:

Kun on Unix-pohjainen OS X ja Mac käytössä, niin ei tarvita virustorjuntaohjelmia. On se niin varma systeemi.

olen samaa mieltä että apple on loistava vaihtoehto.
        mutta valitettavasti se olisi kallis vaihtoehto koska silloin menisi koko rautapuoli uusiksi.

ympäristön ja lompakon kannalta parempi vaihtoehto on linux. toimii vanhassa pc-raadossa eikä maksa mitään.

käyttöjärjestelmän suhteen applen os x on kylläkin teknisesti parempi kuin ilmaiset linux-jakelut.

• pettymys ?

tuolla haulla löytyy esim dokumentit että linuxille ei ole haittaohjelmia.

ps. kokeile googleen hakuja paska on hyvää ja suklaa on hyvää :D

Google vain kokoaa aiheista ytimen, ei siis itse tee niistä kyseisiä juttuja.

• Marginaalikäyttishippi
        pettymys ? kirjoitti:

google-haut on vain huono tapa tehdä tilastoa. huomaat sen itsekin kun teet haut "suklaa on hyvää" ja "paska on hyvää" koska jälkimmäinen tuottaa enemmän tuloksia, niin onko se sitten fakta että paska on parempaa kuin suklaa.

jos olet sitä mieltä, että linuxille oikeasti on jotain haittaohjelmia, niin laita toki linkki sellaiselle sivustolle jossa asiaa voi kokeilla ja saastuttaa koneen.

ai niin, ei sellaisia olekaan :D
        joku voisi nyt pitää sinua paskanjauhajana mutta itse vain oletan ettet tiedä asioista kovin paljoa.

• Markinalikäyttiksiin
        pettymys ? kirjoitti:

Mutta jos kaikki alkas käyttään Linuxia niin olis sama tilanne kuin windowsilla. Sittenpä virustehtailijat alkais syventyä siihen. Eiks tää mene jakeluun.

• Marginaalikäyttishippi
        Markinalikäyttiksiin kirjoitti:

Mutta jos kaikki alkas käyttään Linuxia niin olis sama tilanne kuin windowsilla. Sittenpä virustehtailijat alkais syventyä siihen. Eiks tää mene jakeluun.

tämä teoriahan oli jo viisi vuotta sitten kun linux oli suhteellisen harvinainen.

"kyllä linuxille tulee haittaohjelmia kunhan se yleistyy."

tänäpäivänä kuitenkin yli 55% palvelimista käyttää käyttöjärjestelmänään linuxia. ja vieläkään noita haittaohjelmia ei ole.
        vaikka nimenomaan palvelimet on se alusta, jolle rikollisten kannattaisi murtautua saadakseen käyttäjien tietoja.

• yleensä muutenkin

toimimattomia joten riski pienenee.

• Marginaalikäyttishippi

mikä ohjelma oli toimimaton ja milloin? missä tilanteessa ongelma tuli esille?

haluat varmastikin antaa ihan konkreettisen esimerkin, ettei sinua luultaisi paskanjauhajaksi.

btw, itse olen huomannut suljetun koodin windowsin eri versioineen usein aika toimimattomaksi. siitä on ihan faktaakin tämä BSOD.

• linuxissa oli ihme

mikä ohjelma oli toimimaton ja milloin? missä tilanteessa ongelma tuli esille?

haluat varmastikin antaa ihan konkreettisen esimerkin, ettei sinua luultaisi paskanjauhajaksi.

btw, itse olen huomannut suljetun koodin windowsin eri versioineen usein aika toimimattomaksi. siitä on ihan faktaakin tämä BSOD.

juttuja eikä mikään niistä sitten toiminut kunnolla. Onhan toki pienempiä ohjelmia ilmaisenakin mitkä toimivat muttei niistäkään lähdekoodia saa. Tuntuu siltä että vain keskeneräisistä tekeleistä julkaistaan lähdekoodit. XP:n kanssa ei ole ollut ongelmia eikä minkään muunkaan ohjelman mistä on maksettu. Toisaalta ei jaksa leikkiä nörttileikkejä kun pitäisi töitäkin tehdä koneella eikä aikaa leikkeihin löydy.

• Marginaalikäyttishippi
        linuxissa oli ihme kirjoitti:

juttuja eikä mikään niistä sitten toiminut kunnolla. Onhan toki pienempiä ohjelmia ilmaisenakin mitkä toimivat muttei niistäkään lähdekoodia saa. Tuntuu siltä että vain keskeneräisistä tekeleistä julkaistaan lähdekoodit. XP:n kanssa ei ole ollut ongelmia eikä minkään muunkaan ohjelman mistä on maksettu. Toisaalta ei jaksa leikkiä nörttileikkejä kun pitäisi töitäkin tehdä koneella eikä aikaa leikkeihin löydy.

itekin käytän yhdellä koneella xp:tä. sen asentaminen softineen kestää noin 5 tuntia koska xp: mukana ei tule oikeastaan mitään tarvittavia ohjelmia. lisäksi pitää asentaa palomuuri ja virustorjunta.

ubuntu asentuu varttissa ja sisältää normikäyttäjän tarvitsemat softat.

jos haluat nörttileikkejä leikkiä, niin asenna windows ja etsi siihen tarvittavat ohjelmat, skannaa käyttistä viruksista ja haittaohjelmista.
        muista myös eheyttää kiintolevy.

jos haluat vain tehdä koneella töitä, niin asenna linux. varttin homma ja sitten sitä vain käytetään.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      75
      4547
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      106
      3781
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      143
      3485
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      37
      1980
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      70
      1925
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      89
      1229
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      125
      1064
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      134
      976
    9. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      57
      933
    10. Mikä homma?

https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä
      Saarijärvi
      25
      847
    Aihe