Suurimmalla osalla suomalaisista suurimmat menoerät ovat asumisen kustannukset (asuntolaina tai vuokra) ja autosta aiheutuvat kustannukset. Itse en autoa omista, mutta tiedän että sen omistaminen on monelle "välttämättömyys". Kuitenkin sitä en aina ymmärrä, että autoja vaihdetaan jopa parin vuoden välein! Se on mielestäni osoitus siitä että autonostaja on kertakaikkiaan ostanut surkean auton kun se on riittämätön jo parin vuoden jälkeen. Usein tällä omalla tyhmyydellä jopa pröystäillään:) Lisäksi autojen ostamisella on huono vaikutus kauppataseeseen (suosi mieluummin suomalaista). Lisäksi autotot säilyttävät erittäin huonosti arvonsa. Eli jos jossakin pitäisi mielestäni säästää niin nimenomaan autonvaihdossa, ellei sitten ole ostanut susiyksilöä, joka jättää tielle. Hyvä auto on melko kilpailukykyinen vielä kymmenen vuodenkin jälkeen hankinnasta. Meinaan siinä tärkeimmässä funktiossa eli siirtymisessa pisteestä A pisteeseen B.
Jostakin syystä (sitä sopii miettiä, että miksi?) meillä ollaan niin huolestuneita hiilidioksidipäästöistä, että jopa vähäkulutteiset autot pitäisi aina muutaman vuoden välein päivittää uusiksi, jotta kulutus marginaalisesti putoaisi. Tämä on vain autolobbarien touhotusta. On todellinen säästö jos city-maasturi korvataan pienellä diesel-autolla, mutta ei juuri muulloin.
Asuminen on toinen suuri kuluerä jossa voi hyvin säästää, jos ei turhaan osta optimaalista kokoa suurempaa asuntoa. Nythän noususuhdanteen aikana rakennettiin paljon halvoilla materiaaleilla ja työllä (noususuhdanteessa näiden hinnat vain olivat pilvissä, mutta laatu ei ollut läheskään aina kaksista) suuria asuntoja, jotka lisäksi eivät vastaa tulevaisuuden energiatehokkuusvaatimuksiin. Nyt sitten on vaarana, että asuntojen hinnat laskevat ja työpaikkakin voi mennä alta. Jos molemmat asiat realisoituvat ja lisäksi taloudesta löytyy vielä lapsia, niin kyseinen henkilö voi hyvällä omallatunnolla tituleerata itseään nykyajan orjaksi, jonka on kertakaikkiaan pakko tehdä mitä vain nälkäpalkalla.
Tämmöisten tragedioiden välttämiseksi voi aina ajoissa elää suu säkkiä myöden ja säästää hieman ylimitoitetuissa auto- ja asuntohankinnoissa. Silti ostaa järkeviä tuotteita ja pitää järkevä tuotanto pystyssä. Niistä seitsemästä huonostakin vuodesta on selvittävä vaikka sitten ilman valtion ja kuntien apua...
Asuminen ja auto orjuuttavat
9
757
Vastaukset
- Symbioosi
http://www.iltasanomat.fi/asuminen/uutinen.asp?id=1522583
Malli kansalainen?
Pääkaupunkiseudulta löytyi Antti Asikainen, joka elää tyytyväisenä 11 neliössä Punavuoressa.
http://www.iltalehti.fi/koyhyys/200711146842951_kh.shtml
Näin eletään 11 eurolla päivässä
Turun yliopiston sosiaalipolitiikan laitoksen professori Veli-Matti Ritakallio.
Ehkä joku sanoisi: Älä elä niin kuin Veli-Matti Ritakallio, vaan niin kuin Hän opastaa.
http://www.stat.fi/tup/suoluk/suoluk_asuminen.html
Huoneiston keskiverto pinta-ala on 79 neliötä.
Henkeä kohti 38,3 neliötä
Keittiötä EI LUETA huoneeksi
0,7 henkeä huonetta kohden.
Suomessa on 200 000 saunaa eli 26,5 henkeä yhtä saunaa kohden.
http://www.etuovi.com/jakosuo/
kautta maan tarkasteltuna yhtiövastike on suunnilleeen sama eli 4 euroa / asumisneliö sen maksaa omistaa asunnon pääoma pankki tai itse.
Kaikki Me saamme viimeiseksi 80 cm x 2 m. joka kaivetaan maanpoveen. Toisilla se on koko elämän aikainen vuokrapaikka maanpäällä.- talaakso
Kiitos Symbioosi linkeistäsi!
Hieman huolestuin suomalaisuuden puolesta, mutta tarkistin antamasi tilaston perusteella, että saunoja sentään arvioidaan olevan yli 2 miljoonaa (eikä 200 000) :) - Loppueroavuus
On myös (monia) niitä, jotka haluavat suorittaa tuhkauksen kun se aika koittaa. Riippumatta vauraudesta. Tuo on hieman sivistyneempi tapa joka tuli suunnilleen antiikin Kreikan ja Rooman aikaan kun taas hautaus on primitiivinen, jo 50 000 ? vuotta vanha rituaali. Tuhkan ripottelun ja seremoniat voi pitää sitten missä haluaa testamentata ehdon (kodin ympäristö, trooppinen merialue, ...) ja ei tarvitse murehtia kuka kaivelee hautaa, potkii hautakiveä tai tekee kloonin.
Muuten kuitenkin on hyviä lukemia... verrattain Yhdysvalloissa taisi olla noin 90 neliötä per henkilö. Tosin siellä on nyt asiat menneet aika lailla huonommaksi.
Suomessa (lue: etenkin Pääkaupunkiseudulla) asutaan jo turhankin pienissä asunnoissa, lähes tulkoon minimilukemissa. - olen näkövammainen
talaakso kirjoitti:
Kiitos Symbioosi linkeistäsi!
Hieman huolestuin suomalaisuuden puolesta, mutta tarkistin antamasi tilaston perusteella, että saunoja sentään arvioidaan olevan yli 2 miljoonaa (eikä 200 000) :)ja tuon katsoin hätäseen, eli saunaa kohti on saunojia 2,6 henkeä.
Taitaa olla monta yhdenhenken tilaa, koska kerrostaloissa on vielä paljon talosaunoja joisa koko talon saunojat "hossoo" :D
Meillä tässä talossa on 39 saunojaa saunaa kohti siksi en huomannut tuota nolla mokaa.
- TakkuTakiainen
1. auto ei ole välttämättömyys kenllekään
2. ihminen on köyhä silloin jos hänellä ei ole ruokaa nälkäänsä tai kattoa pään päällä. valittajat helvettiin. ärsyttää tuommoinen kun valitetaan ettei ole varaa siihen ja siihen ja vielä tähän ja tuohon voi kamala oon köyhä.... ainahan sitä jotain puuttuu, jos on herkkuperse jojka tahjtoisi kaiken mahdollisen!- auto on välttämätön
Joku voi asua sen verran syrjässä, ettei ole mahdollisuutta käyttää julkisia kulkuneuvoja.
- oikeassa...
ei tarvitse autoa mikäli asuu esimerkiksi Lauttasaaressa ja pääsee 10 minuutin välein 20 ja 21 linjoilla keskustaan Yliopistolle päivittäin. Ja tulot ovat opintotuki ja asumislisä. Mutta sen jälkeen sinun ei pidä arvioida muitten tarvetta autoiluun. Itse olen tuonnut perheelleni elannon jo 15 vuotta liikkuen autolla asiakaskäynneillä Helsingin ja Utsjoen välillä. Vaimoni jo 6 vuotta tehnyt töitä Hyvinkäällä. Se että muuttaisimmme Hyvinkäälle tai Utsjoelle ei poista auton tarvetta. Vain työttömäksi ryhtyminen vähentäisi auton tarvetta. Tuohon köyhyys asiaan en ota kantaa koska olisimmen köyhiä ilman autoja.Siis rahallisesti köyhiä....
- TakkuTakiainen
oikeassa... kirjoitti:
ei tarvitse autoa mikäli asuu esimerkiksi Lauttasaaressa ja pääsee 10 minuutin välein 20 ja 21 linjoilla keskustaan Yliopistolle päivittäin. Ja tulot ovat opintotuki ja asumislisä. Mutta sen jälkeen sinun ei pidä arvioida muitten tarvetta autoiluun. Itse olen tuonnut perheelleni elannon jo 15 vuotta liikkuen autolla asiakaskäynneillä Helsingin ja Utsjoen välillä. Vaimoni jo 6 vuotta tehnyt töitä Hyvinkäällä. Se että muuttaisimmme Hyvinkäälle tai Utsjoelle ei poista auton tarvetta. Vain työttömäksi ryhtyminen vähentäisi auton tarvetta. Tuohon köyhyys asiaan en ota kantaa koska olisimmen köyhiä ilman autoja.Siis rahallisesti köyhiä....
Sain nenilleni kahdeltakin, ja asiallisesti, joten selvennän sitä mitä väitin.
Tässä koko jutussa on kyse sanan "köyhä" määrittelystä. Tämä maa on niin vauras että työttömilläkin on usein auto. Mielestäni ihminen, jolla on varaa pitää autoa, ei vain voi olla köyhä; ellei sitten ole tosi harvinainen tapaus missä on huonosti palkattu työ pitkän automatkan päässä... ja plakasta eijää käteen paljoa... mutta tällöinkin voisi jättää pois sekä työn että auton ja etsiä toista työtä.
Olen yhä sitä mieltä että joidenkin mukavuuxien puuttuminen, joihin on tottunut, EI OLE KÖYHYYTTÄ. Minä en esimerkiksi olisi niin röyhkeä että väittäisin itseäni "köyhäksi" jos minulla ei olisi nettiä. Nielisin sen, kun en kerran ole vakituisessa työssä, ja olisin kiitollinen ssiiitä että yhteis kunta antaa edes katon pään päälle. KUN MÄ KÄVIN ILTA LUKIOTA NIIN EI OLLUT RAHAA EIKÄ MUUTA RUOKAA KUN MUSTAN LEIVÄN PALA JA KÄVELIN KOLME TUNTIA ILTA LUKIOON OIKEIN KIRJOITUSTA OPPIMAHAN ENKÄ PRKL VALITTANU ÖÖÖÖÄÄÄÄÄRGH - Sympioosi
TakkuTakiainen kirjoitti:
Sain nenilleni kahdeltakin, ja asiallisesti, joten selvennän sitä mitä väitin.
Tässä koko jutussa on kyse sanan "köyhä" määrittelystä. Tämä maa on niin vauras että työttömilläkin on usein auto. Mielestäni ihminen, jolla on varaa pitää autoa, ei vain voi olla köyhä; ellei sitten ole tosi harvinainen tapaus missä on huonosti palkattu työ pitkän automatkan päässä... ja plakasta eijää käteen paljoa... mutta tällöinkin voisi jättää pois sekä työn että auton ja etsiä toista työtä.
Olen yhä sitä mieltä että joidenkin mukavuuxien puuttuminen, joihin on tottunut, EI OLE KÖYHYYTTÄ. Minä en esimerkiksi olisi niin röyhkeä että väittäisin itseäni "köyhäksi" jos minulla ei olisi nettiä. Nielisin sen, kun en kerran ole vakituisessa työssä, ja olisin kiitollinen ssiiitä että yhteis kunta antaa edes katon pään päälle. KUN MÄ KÄVIN ILTA LUKIOTA NIIN EI OLLUT RAHAA EIKÄ MUUTA RUOKAA KUN MUSTAN LEIVÄN PALA JA KÄVELIN KOLME TUNTIA ILTA LUKIOON OIKEIN KIRJOITUSTA OPPIMAHAN ENKÄ PRKL VALITTANU ÖÖÖÖÄÄÄÄÄRGHLaskettuani auton kustanukset myin auton.
Tämä oli 1995 jolloin Bensan litra hinta oli veilä halpa.
Kehoitaisin auto uikuttajia laskemaan paljonko oikeasti tarvii autoa ja laskemaan mitä vuokra kyyti tai linjuri maksaisi.
VÄIRTÄN ettei ole paikkaa jossa oma auto tulisi halvemmaksi.
Matkat alle 5km voi aikuinen kävellä pyöräillä tai hiihtää, vaikka olisi työmatkan alku.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1134892Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella293543No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452430- 501558
- 411480
Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv241334- 141222
- 271128
- 1651089
Olen oikeasti aika mukava
Vaikka itse sanonkin. Tunnemyrsky sekoitti mieltä silloin ja annoin aika kahjon kuvan itsestäni.221057