että erotetun henkilön päällä olevia alusvatteita voidaan tarkastaa vielä kirkonkirouksen jälkeen? Suomessa tällainen ei liene mahdollista?
http://www.aijaa.com/v.php?i=3523565.jpg
Turust
Tosta kirjeestä saa käsityksen,
60
1645
Vastaukset
- sen käsityksen
saa?
- Turust
"tosta kirjeestä" minkälaisen käsityksen sinä tai muut mormonit siitä saavat?
Turust - sen käsityksen
Turust kirjoitti:
"tosta kirjeestä" minkälaisen käsityksen sinä tai muut mormonit siitä saavat?
Turustmistä asiasta saa?
- Turust
sen käsityksen kirjoitti:
mistä asiasta saa?
kirkko kieltää alusvatteiden pidon po. kirkon kiroamalta henkilöltä. Tietysti selkeä oletus on, että kieltoa myös valvotaan.
Minä en nyt aiemmin sattuneista syistä lähde tuota kirjettä sanasta sanaan kääntämään. Joskus kyllä tuntuu, että olen foorumin ainoa henkilö joka edes vähän ymmärtää Aameeriikan englannilla kirjoitettua uskontoon liittyvää tekstiä. Voin sanoa, ettei ole likikään heppoa 100% ymmärrys.
Turust - ensin valitetaan
Turust kirjoitti:
kirkko kieltää alusvatteiden pidon po. kirkon kiroamalta henkilöltä. Tietysti selkeä oletus on, että kieltoa myös valvotaan.
Minä en nyt aiemmin sattuneista syistä lähde tuota kirjettä sanasta sanaan kääntämään. Joskus kyllä tuntuu, että olen foorumin ainoa henkilö joka edes vähän ymmärtää Aameeriikan englannilla kirjoitettua uskontoon liittyvää tekstiä. Voin sanoa, ettei ole likikään heppoa 100% ymmärrys.
Turusttaika-asun käyttöpakosta ja sitten kun pakko raukeaa, valitetaan siitä.
Mikä kelpaa? - tuntui
Turust kirjoitti:
Turustettet ymmärränyt tekstiä kokonaisuudessaan, vaan sanan sieltä toisen täältä.
Minä olen opiskellut englantia kaikkiaan vain n.12v. asunut useassa englannin kielisessä maassa ja vieraillut vielä useammassa. Töissä puhun englantia joka päivä.Mutta en silti pääse samaan lopputulokseen kanssasi.Tunnustan sinun osaavan kieltä huomattavasti paremmin,kirjoituksen vivahteineen.
Tosin ethän puhukkaan amerikan englannista vaan jostain aameeriikan kielestä. - riittää...
ensin valitetaan kirjoitti:
taika-asun käyttöpakosta ja sitten kun pakko raukeaa, valitetaan siitä.
Mikä kelpaa?Ensin on pakko käyttää, sitten EI SAA käyttää. Eikö siinä ole milestäsi jo kohtuuttomasti pakkoa, kun on vain alusasusta kysymys?
- ei ole
riittää... kirjoitti:
Ensin on pakko käyttää, sitten EI SAA käyttää. Eikö siinä ole milestäsi jo kohtuuttomasti pakkoa, kun on vain alusasusta kysymys?
pakko tehdä.
Outoja pakkomielteitä pakosta kuitenkin on jatkuvasti liikkeellä.
Onko ihan pakko uskoa kaikki joutava höpinä?
Ja onko pakko toistella noita samoja höpinöitä? - riittää...
ei ole kirjoitti:
pakko tehdä.
Outoja pakkomielteitä pakosta kuitenkin on jatkuvasti liikkeellä.
Onko ihan pakko uskoa kaikki joutava höpinä?
Ja onko pakko toistella noita samoja höpinöitä?Pääseekö nykyisin korotukseen ilman garmenttien käyttöä?
- tms1
ottaen puhut? Vaikka ihan aluksi, mikä kirkonkirous on kyseessä??
- Turust
tietämättömyys. Kirjeestä ilmenee paitsi kirjeen lähettäjä, myös sen vastaanottaja.
Kirjeessä esiintyvä sana excommunicated = pannaanjulistus ja kirkollisessa käytössä myös kirkonkirous.
Vaikka vanha olenkin niin tuo nuppi kyllä edelleen toimii suht hyvin. Omasta mielestäni.;) Ei minusta aivan täyttä pelleä noin vaan pysty tekemään. Milelläni heitän kyllä huulenkin sopivaan paikkaan. Tämä kirje nyt vaan sattuu olemaan aivan oikea valokuva alkuperäisestä, mitään siihen lisäämättä, tai varsinkaan poistamatta.
Suomentakaa nyt muut, koska usein väitätte minun käännökseni olevan väärin käännetty.
Turust- tms1
tässä yhteydessä eroitettua henkilöä, ei kirkon "kiroamaa" henkilöä tms.Kuten luitkin, siinähän toivotetaan hänet käymään kirkon tilaisuuksissa ja pyydetään miettimään ja keskustelemaan takaisin tulosta kirkoon.
Mieti,pyydettäisiinkö kirkon kiromaan ihmistä käymään yhä kirkossa ja miettimään paluuta?
Luultavimmin ei haluttaisi olla missään yhteydessä häneen.
Kun ei ole kirkon jäsenenä, ei voi maksaa kirkolle kymmenyksiä, käyttää garmenntia tai osallistua kirkon opetus toimintaan muun muassa. Aika lailla selvä asia, ja vaikket sitä uskokaan se toimii rangaistuksenakin.
Puhun ja luen mielestäni suhteellisen hyvin englantia, mutta pyysin vielä erikseen englantia äidinkielenään puhuvan ihmisen kääntämään kirjeen minulle ja hänkin sanoi virallisuudestaan huolimatta kirjeen sävyn olevan rakentava ja ystävällinen.
Kirjeessä selvitetään C.Hardylle mitä eroittaminen käytännössä merkitsee hänen ja kirkon välillä, ei siinä sen kummemasta ole kyse, hyvä sinällään että hän julkisti kirjeen, nyt alkuperäinen on ainakin nähty (kopioitu) saapa nähdä koska ilmestyy "väritetty" versio..
Ei tässä kyse ole nupin toiminnasta, vaan siitä että käänsit kirjettä joko tahallisesti tai tahattomasti väärin :-) - Exmoro
tms1 kirjoitti:
tässä yhteydessä eroitettua henkilöä, ei kirkon "kiroamaa" henkilöä tms.Kuten luitkin, siinähän toivotetaan hänet käymään kirkon tilaisuuksissa ja pyydetään miettimään ja keskustelemaan takaisin tulosta kirkoon.
Mieti,pyydettäisiinkö kirkon kiromaan ihmistä käymään yhä kirkossa ja miettimään paluuta?
Kun ei ole kirkon jäsenenä, ei voi maksaa kirkolle kymmenyksiä, käyttää garmenntia tai osallistua kirkon opetus toimintaan muun muassa. Aika lailla selvä asia, ja vaikket sitä uskokaan se toimii rangaistuksenakin.
Puhun ja luen mielestäni suhteellisen hyvin englantia, mutta pyysin vielä erikseen englantia äidinkielenään puhuvan ihmisen kääntämään kirjeen minulle ja hänkin sanoi virallisuudestaan huolimatta kirjeen sävyn olevan rakentava ja ystävällinen.
Kirjeessä selvitetään C.Hardylle mitä eroittaminen käytännössä merkitsee hänen ja kirkon välillä, ei siinä sen kummemasta ole kyse, hyvä sinällään että hän julkisti kirjeen, nyt alkuperäinen on ainakin nähty (kopioitu) saapa nähdä koska ilmestyy "väritetty" versio..
Ei tässä kyse ole nupin toiminnasta, vaan siitä että käänsit kirjettä joko tahallisesti tai tahattomasti väärin :-)Kirje oli kovasti sovitteleva, mutta kyllä siinä aika rankasti erotettiin heti sovittelevan alun jälkeen. Excommunicate tarkoittaa todellakin sanakirjan mukaan seuraavaa:
excommunicate [,ekskə'mju:nɪkeɪt] v tr usk julistaa pannaan, julistaa kirkonkiroukseen, erottaa kirkosta
Tässä tapauksessa tarkoituksena on kirkosta erottaminen, mutta olisihan siinä voinut käyttää sanoja: expel, remove, suspend, dissociate, discharge, jne.Kyseessä on muistaakseni tapaus, jossa kirkon jäsen teki jonkin vähäpukeisten lähetyssaarnaajien kalenterin tms. Virallinen erottamissyy oli garmentin käytön laiminlyönti ja kymmenysten maksun laiminlyönti - tai jotain sinne päin.
Kirkosta erottamisella pelotellaan suomessakin "huonoja" mormoneita. Minutkin melkein erotettiin jossain vaiheessa, ja keskustelutilaisuudessa kerrottiin mitä kaikkia siunauksia menettäisin, yms. Tuli aika paha olo. - Turust
tms1 kirjoitti:
Ei tässä kyse ole nupin toiminnasta, vaan siitä että käänsit kirjettä joko tahallisesti tai tahattomasti väärin :-)selitä minulle sanan "excommunicate". Turha nyt vedota mihinkään asiantuntijoihin. Mikäli joku muuta väittää ei ole asiantuntija.
Kirjeen sävy on peitellysti uhkaava, vaikkakin makeileva. Vanhempana guppena minulla nousee kaikki karvat pystyyn tuontyyppisestä ylimielisyydestä. No, kirjeen sävystä voi olla toistakin mieltä.
Siis myönnät kutenkin kirjeen kieltävän omien kalsonkiensa käytön?
Kertokaa nyt ihmeessä mitä käänsin väärin? Enemmän Tapani on kalkkeentunut kuin minä. Nooh on hän minua reilusti vanhempikin. ;) Terveisiä vaan hänen vaimolleen.
Turust - tms1
Turust kirjoitti:
selitä minulle sanan "excommunicate". Turha nyt vedota mihinkään asiantuntijoihin. Mikäli joku muuta väittää ei ole asiantuntija.
Kirjeen sävy on peitellysti uhkaava, vaikkakin makeileva. Vanhempana guppena minulla nousee kaikki karvat pystyyn tuontyyppisestä ylimielisyydestä. No, kirjeen sävystä voi olla toistakin mieltä.
Siis myönnät kutenkin kirjeen kieltävän omien kalsonkiensa käytön?
Kertokaa nyt ihmeessä mitä käänsin väärin? Enemmän Tapani on kalkkeentunut kuin minä. Nooh on hän minua reilusti vanhempikin. ;) Terveisiä vaan hänen vaimolleen.
Turuston monta eri merkitystä, se on tullut jo selväksi.Jos sana excommunicate sinusta tarkoittaa vain yhtä asiaa,ei voi mitään.
Käännäthän ihokkaankin kalsareiksi, monille se taas merkitsee ihan muuta.
Taitaa olla communicaatio vaikeuksia. :)
Sinua en tunne,mutta Tapanista ei voi käyttää sanaa kalkkeutunut,päin vastoin,tunnen kyllä hänet! - ontuu
excommunicate tarkoittaa kirkosta erottamista eikä meillä mitään muuta.
- Höh?
tms1 kirjoitti:
Ei tässä kyse ole nupin toiminnasta, vaan siitä että käänsit kirjettä joko tahallisesti tai tahattomasti väärin :-)Miten sinä osaisit englantia, kun et edes suomea osaa?
- Turust
ontuu kirjoitti:
excommunicate tarkoittaa kirkosta erottamista eikä meillä mitään muuta.
Katso nyt ennen vastaan väittämistäsi jostakin kunnon sanakirjasta sanaa "kirkonkirous"
Ekskommunikaatio (lat. excommunicatio)
Katolisessa kirkossa kuoleman uhatessa saa kuitenkin osallistua ehtoolliselle myös ekskommunikoit. Päteekö tämä MAP kirkossa, en tiedä?
Odotin avauksestani asiallista keskustelua. Valitettavasti jouduin taas kerran pettymään. Nyt näyttää olevan kyseessä minun tekemäni käännösvirhe. Sanokaa nyt rakkaat kullat mitä kirkonkirous on englanniksi.
Vähitellen alkaa varmistumaan, ettei minusta lopultakaan taida tulla mormonia. Minä pidän kommunikoinnista lähimmäisteni kanssa, siviilisäätyyn, uskonnolliseen- ja poliittiseen katsomukseen tai sukupuoliseen suuntaukseen tuijottamatta.
Turust - tarkoitettu
tms1 kirjoitti:
on monta eri merkitystä, se on tullut jo selväksi.Jos sana excommunicate sinusta tarkoittaa vain yhtä asiaa,ei voi mitään.
Sinua en tunne,mutta Tapanista ei voi käyttää sanaa kalkkeutunut,päin vastoin,tunnen kyllä hänet!vain erottamista, silloin olisi käytetty jotain muuta sanaa eikä tuollaista, jolla on tuo mainittu kirkonkirous-merkitys.
- tms1
tarkoitettu kirjoitti:
vain erottamista, silloin olisi käytetty jotain muuta sanaa eikä tuollaista, jolla on tuo mainittu kirkonkirous-merkitys.
yhteyksissä käytetty sana, mikä olisi sinusta sopivampi sana virallisiin kirjeisiin ko.asia yhteyksiin.Kun tiedät sen voit ilmoittaa sen kirjeen laatijalle ja muistuttaa asiasta.
- Turust
tms1 kirjoitti:
on monta eri merkitystä, se on tullut jo selväksi.Jos sana excommunicate sinusta tarkoittaa vain yhtä asiaa,ei voi mitään.
Sinua en tunne,mutta Tapanista ei voi käyttää sanaa kalkkeutunut,päin vastoin,tunnen kyllä hänet!tarkoittavani, juurikin tuota ihokasta, jonka asianosainen on käsitykseni mukaan omilla taaloillaan ostanut ja jota MAP kieltää häntä käyttämästä.
Minulla muuten on yksiosainen ihokas, josta pidän kovasti. Taaloilla minäkin maksoin.
Siis valvooko kirkko, että tuon kirkonkirouksen yhteydessä annettu ukaasi toteutuu. Olemme nyt täsmälleen avauksen aiheessa. Tältä communicaatio tasolta on hyvä jatkaa.
Turust - osaavat
Höh? kirjoitti:
Miten sinä osaisit englantia, kun et edes suomea osaa?
englantia osaamatta suomea, onko suomen kielen osaaminen edellytys englannin oppimiselle?
- Turust
tms1 kirjoitti:
yhteyksissä käytetty sana, mikä olisi sinusta sopivampi sana virallisiin kirjeisiin ko.asia yhteyksiin.Kun tiedät sen voit ilmoittaa sen kirjeen laatijalle ja muistuttaa asiasta.
Aikoinaan jo Lutherukselle annettiin panna eli kirkonkirous kirjallisessa muodossa, joka asiakirja niin ikään on säilynyt. Samoja sanoja käytettiin siinäkin dokumentissa.
Kirkko on myöhemmin selittänyt kirkonkirouksen raukeavan kuolemassa.
Turust - tms1
Turust kirjoitti:
tarkoittavani, juurikin tuota ihokasta, jonka asianosainen on käsitykseni mukaan omilla taaloillaan ostanut ja jota MAP kieltää häntä käyttämästä.
Minulla muuten on yksiosainen ihokas, josta pidän kovasti. Taaloilla minäkin maksoin.
Siis valvooko kirkko, että tuon kirkonkirouksen yhteydessä annettu ukaasi toteutuu. Olemme nyt täsmälleen avauksen aiheessa. Tältä communicaatio tasolta on hyvä jatkaa.
Turustymmärrä ettei mitään "kirkonkirousta" ole kirjeessä langetettu, vaan henkilö on eroitettu kirkosta.Turha tätä inttämistä on jatkaa,kyseessä ei ole communicaatio vaan pikemminkin vastakohtainen ex tai un communicaatio asiasta.
Ps. mitä luulet valvooko joku ulkopuolinen toisen alusvaatteiden käyttöä vapaassa maailmassa? - Exmoro
tms1 kirjoitti:
ymmärrä ettei mitään "kirkonkirousta" ole kirjeessä langetettu, vaan henkilö on eroitettu kirkosta.Turha tätä inttämistä on jatkaa,kyseessä ei ole communicaatio vaan pikemminkin vastakohtainen ex tai un communicaatio asiasta.
Ps. mitä luulet valvooko joku ulkopuolinen toisen alusvaatteiden käyttöä vapaassa maailmassa?...ymmärtää, että Turkkunen ymmärtää sanomasi vallan hyvin, mutta haluaa vähän piruilla sinun ja MAP-kirkon kankeuden kustannuksella. Turkkunnen on kyllä ihan oikeassa tuosta excommunication sanasta, se tarkoittaa etupäässä pannaan panemista ja kirkonkirousta mutta myös kirkosta erottamista. Uskoisin, että jos suomessa kirjoitettaisiin tuollainen erokirje, niin siinä lukisi "erotetaan". Amerikkalaiset voisivat muuttaa sanan joksikin toiseksi, kuten esim "dismissal", joka ei kuulosta niin pahanenteiseltä.
- tms1
Turust kirjoitti:
Aikoinaan jo Lutherukselle annettiin panna eli kirkonkirous kirjallisessa muodossa, joka asiakirja niin ikään on säilynyt. Samoja sanoja käytettiin siinäkin dokumentissa.
Kirkko on myöhemmin selittänyt kirkonkirouksen raukeavan kuolemassa.
TurustKuten huomaat monilla asiolla on erilaisia merkityksiä kuten nyt sanalla "panna" se voi joissain yhteyksissä tarkoittaa kirkonkirousta, tai jotain ihan muutakin ;-)
- Sivusta seuraava
Turust kirjoitti:
Katso nyt ennen vastaan väittämistäsi jostakin kunnon sanakirjasta sanaa "kirkonkirous"
Katolisessa kirkossa kuoleman uhatessa saa kuitenkin osallistua ehtoolliselle myös ekskommunikoit. Päteekö tämä MAP kirkossa, en tiedä?
Odotin avauksestani asiallista keskustelua. Valitettavasti jouduin taas kerran pettymään. Nyt näyttää olevan kyseessä minun tekemäni käännösvirhe. Sanokaa nyt rakkaat kullat mitä kirkonkirous on englanniksi.
Vähitellen alkaa varmistumaan, ettei minusta lopultakaan taida tulla mormonia. Minä pidän kommunikoinnista lähimmäisteni kanssa, siviilisäätyyn, uskonnolliseen- ja poliittiseen katsomukseen tai sukupuoliseen suuntaukseen tuijottamatta.
TurustMinun viis senttiseni:
Minä kaivoin sinulle artikkelin MAP-kirkon "kurinpito" systeemistä pari viikkoa sitten. Luitko sen.
Ongelma minun nähdäkseni on vain siinä että yrität tyrkyttää sanoja jotka sanakirjasta löydät, mutta joita MAP kirkko ei käytä keskusteltavassa aiheessa.
Excommunicate on MAP kirkossa kirkosta erottaminen. Siihen ei liity mitään kiroamista tai muuta, jota mieleesi tulee muista uskonnoista. Kirje sisältää asiat, jotka liityvät kirkosta erottamiseen, ohjeita mitä kirkosta erotettu voi tehda ja mitä ei kirkon puitteissa, ja antaa kehoituksen tulla takaisin.
En odota sinulta ymmärrystä karmentin käytöstä, koska et ole MAP-kirkon jäsen.
Se selviää temppelissä sitten kun olet valmis sinne menemään.
Terveisin, Sivusta seuraava - muttä äärimmäinen toimenpide
Sivusta seuraava kirjoitti:
Minun viis senttiseni:
Minä kaivoin sinulle artikkelin MAP-kirkon "kurinpito" systeemistä pari viikkoa sitten. Luitko sen.
Ongelma minun nähdäkseni on vain siinä että yrität tyrkyttää sanoja jotka sanakirjasta löydät, mutta joita MAP kirkko ei käytä keskusteltavassa aiheessa.
Excommunicate on MAP kirkossa kirkosta erottaminen. Siihen ei liity mitään kiroamista tai muuta, jota mieleesi tulee muista uskonnoista. Kirje sisältää asiat, jotka liityvät kirkosta erottamiseen, ohjeita mitä kirkosta erotettu voi tehda ja mitä ei kirkon puitteissa, ja antaa kehoituksen tulla takaisin.
Terveisin, Sivusta seuraavaettekö te nyt voi toimia fiksusti kuten luterilaiset joille netti-ilmoitus riittää jäsenyyden katkaisemiseen.
- Kyllä valvoo
tms1 kirjoitti:
ymmärrä ettei mitään "kirkonkirousta" ole kirjeessä langetettu, vaan henkilö on eroitettu kirkosta.Turha tätä inttämistä on jatkaa,kyseessä ei ole communicaatio vaan pikemminkin vastakohtainen ex tai un communicaatio asiasta.
Ps. mitä luulet valvooko joku ulkopuolinen toisen alusvaatteiden käyttöä vapaassa maailmassa?>Ps. mitä luulet valvooko joku ulkopuolinen toisen alusvaatteiden käyttöä vapaassa maailmassa?
Kyllä valvoo. Piispan tehtävänä Map-kirkossa on varmistua ihmisten temmpelikelpoisuudesta, johon kuuluu garmenttien jatkuva käyttö. - Höh?
osaavat kirjoitti:
englantia osaamatta suomea, onko suomen kielen osaaminen edellytys englannin oppimiselle?
on vieraiden kielten oppimisessa suureksi avuksi.
Turust kirjoitti:
Turuston Englanniksi anathema.
- Turust
Unski kirjoitti:
on Englanniksi anathema.
ekskommunikaatiota ankarampi rangaistus on anateema.
Kumpikin sana juontuu kirkkolatinasta.
Mormonien ekskommunikaatio on kumpaakin edellämainittua ankarampi kirkollinen rangaistus.
Turust - Turust
tms1 kirjoitti:
Kuten huomaat monilla asiolla on erilaisia merkityksiä kuten nyt sanalla "panna" se voi joissain yhteyksissä tarkoittaa kirkonkirousta, tai jotain ihan muutakin ;-)
virheellisestä käännöksestä?
http://www.sanakirja.org/search.php?id=677115
Turust - nyt,
Kyllä valvoo kirjoitti:
>Ps. mitä luulet valvooko joku ulkopuolinen toisen alusvaatteiden käyttöä vapaassa maailmassa?
Kyllä valvoo. Piispan tehtävänä Map-kirkossa on varmistua ihmisten temmpelikelpoisuudesta, johon kuuluu garmenttien jatkuva käyttö.olikin kysymys kirkosta erotetusta henkilöstä!?
- Kyllä valvoo
nyt, kirjoitti:
olikin kysymys kirkosta erotetusta henkilöstä!?
ainakin tuota mainittua esimerkkiä.
- tms1
Kyllä valvoo kirjoitti:
kirkosta erotetun valvonta käytännössä onnistuisi?
- ja miten
Kyllä valvoo kirjoitti:
se näkyy?
- Kyllä valvoo
ja miten kirjoitti:
se näkyy?
ole lukeneet koko juttua?
- Sivusta seuraava
muttä äärimmäinen toimenpide kirjoitti:
ettekö te nyt voi toimia fiksusti kuten luterilaiset joille netti-ilmoitus riittää jäsenyyden katkaisemiseen.
En minä ainakaan ole mitenkään vakuuttunut moisesta käytännöstä. Ei siinä paimen paljon vastuuta kanna laumastaan.
- Sivusta seuraava
Turust kirjoitti:
TurustEi kai ole tarvetta sanoista tapella. Käytit vaan sellaista sanaa, joka antaa väärän kuvan mistä puheilla olevassa asiassa on kyse.
Historiallisesti katsottuna, kuka olisi kuuluisin Mappilainen joka on käynyt läpi kirkosta erottamis prosessin ja joka tuli takaisin kirkkoon?
Minä ehdotan Oliver Cowderya.
Hänet erotettiin kirkosta vuonna 1838 ja hän tuli takaisin 10 vuotta myöhemmin 29 lokakuuta 1848.
Sain viikko sitten hyvältä ystävältä Oliverin kommentit takaisin tulo päivänä. Ystäväni iso-iso-isä(great-grand father)oli kyseisessä kokouksessa ja kirjoitti ylös mitä Oliver sanoi.
Mulla on se vain paperilla. Se on mielenkiintoinen dokumentti sinunkin tutkimustyöhösi, kuinka systeemi toimii. - ]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]
En minä ainakaan ole mitenkään vakuuttunut moisesta käytännöstä. Ei siinä paimen paljon vastuuta kanna laumastaan.
Jos ihminen on kastettu vauvana (tai 8-vuotiaana), ei kenelläkään ole oikeutta puuttua asiaan millään tavlla, jos aikuisena ihminen haluaa erota. Pitäsikö mielestäsi mennä papin puhutteluun, kuten ennen? Ei helvetti!
- olisi syytä
]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]] kirjoitti:
Jos ihminen on kastettu vauvana (tai 8-vuotiaana), ei kenelläkään ole oikeutta puuttua asiaan millään tavlla, jos aikuisena ihminen haluaa erota. Pitäsikö mielestäsi mennä papin puhutteluun, kuten ennen? Ei helvetti!
pysäyttää ihminen pohtimaan, onko tuo ihmispolo sittenkään niin viisas, kuin itse olettaa.
- Sivusta seuraava
Johan minä sohasin ]]]]...]]]]:n sielun rauhaa. En odottanut sarvipään asuinpaikalla höystettyä vastausta.
Tuosta vuodatuksesta voin vain päätellä että meillä on hiukan erilainen kuva kirkosta ja sen toiminnoista. Ole huoleti, meillä on täysi vapaus valita, mitä tietä kuljemme ja myös jos haluamme vaihtaa vaikkapa kirkkoa johon kuulumme. Jokaisella Kirkolla on oma prosessinsa siihen hommaan. - ]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]
olisi syytä kirjoitti:
pysäyttää ihminen pohtimaan, onko tuo ihmispolo sittenkään niin viisas, kuin itse olettaa.
Eihän tuollainen kyttääminen viisasta ole eikä millään muotoa oikeutettua.
- ]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]
Johan minä sohasin ]]]]...]]]]:n sielun rauhaa. En odottanut sarvipään asuinpaikalla höystettyä vastausta.
Tuosta vuodatuksesta voin vain päätellä että meillä on hiukan erilainen kuva kirkosta ja sen toiminnoista. Ole huoleti, meillä on täysi vapaus valita, mitä tietä kuljemme ja myös jos haluamme vaihtaa vaikkapa kirkkoa johon kuulumme. Jokaisella Kirkolla on oma prosessinsa siihen hommaan.Mitä ihmeen vapautta se on, jos lapsena johonkin yhteisöön kastettu joutuu aikuisena tuon yhteisön kuulusteluun täysin ilman omaa syytään?
Millä oikeudella noita kuulusteluja voisi mielestäsi tehdä? Röyhkeän oikeudella? - oikeudella,
Mitä ihmeen vapautta se on, jos lapsena johonkin yhteisöön kastettu joutuu aikuisena tuon yhteisön kuulusteluun täysin ilman omaa syytään?
Millä oikeudella noita kuulusteluja voisi mielestäsi tehdä? Röyhkeän oikeudella?jolla sinä täällä paatostat.
- ]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]
oikeudella, kirjoitti:
jolla sinä täällä paatostat.
Siis jos joku tekee jotain todella röyhkeää ja joku toinen kyselee röyhkeyden oikeutusta, se kyselijä onkin röyhkeä...
- Turust
Minun viis senttiseni:
Terveisin, Sivusta seuraavaEkskommunikaatio (lat. excommunicatio) on kristinuskossa käytetty kirkollinen rangaistus, jossa kirkon jäsen erotetaan ehtoollisyhteydestä omaan kirkkoonsa.
Ortodoksisessa kirkossa ekskommunikaatiota ankarampi rangaistus on anateema, yhteisöstä erottaminen. Katolisuudessa anateema eli pannaan julistaminen poistettiin uuden kanonisen lain myötä vuonna 1983.
Kuoleman uhatessa saa kuitenkin osallistua ehtoolliselle myös ekskommunikoitu. MAP kirkon ekskommunikaatiodulla ei tällaista oikeutta ole.
MAP kirkossa ekskommunikaatio tarkoittaa myös kasteen ja pappeuden peruuntumista. Ns. kristillisten kirkkojen tulkinnan mukaan kaste ja papiksivihkimys ovat Jumalan ja asianosaisen henkilön välisiä liittoja, (ks.sakramentti) joita kirkko ei voi purkaa, vaan kerran kastettu on ja pysyy kastettuna eikä oikein suoritettua kastetta kirkko voi peruuttaa, eikä tietenkään myöskään uusia.
Näin MAP kirkon antama ekskommunikaatio on merkittävästi muiden kirkkojen aikanaan soveltamia kirkonkirouksia ankarampi rangaistus.
Nämähän ovat puhtaasti todettavissa olevia asioita joiden ei minusta pitäisi synnyttää ollenkaan ristiriitoja.
Avauksessani tosin kiinnitin huomiota MAP kirkon omaksumaan tapaan pyrkiä vaikuttamaan ekskommunikoituun henkilöön vielä sanotun toimenpiteen jälkeen. Tämä tuntuu minusta oudolta, jopa pelottavalta.
Turust - asia on sinun
Turust kirjoitti:
Ekskommunikaatio (lat. excommunicatio) on kristinuskossa käytetty kirkollinen rangaistus, jossa kirkon jäsen erotetaan ehtoollisyhteydestä omaan kirkkoonsa.
Ortodoksisessa kirkossa ekskommunikaatiota ankarampi rangaistus on anateema, yhteisöstä erottaminen. Katolisuudessa anateema eli pannaan julistaminen poistettiin uuden kanonisen lain myötä vuonna 1983.
Kuoleman uhatessa saa kuitenkin osallistua ehtoolliselle myös ekskommunikoitu. MAP kirkon ekskommunikaatiodulla ei tällaista oikeutta ole.
MAP kirkossa ekskommunikaatio tarkoittaa myös kasteen ja pappeuden peruuntumista. Ns. kristillisten kirkkojen tulkinnan mukaan kaste ja papiksivihkimys ovat Jumalan ja asianosaisen henkilön välisiä liittoja, (ks.sakramentti) joita kirkko ei voi purkaa, vaan kerran kastettu on ja pysyy kastettuna eikä oikein suoritettua kastetta kirkko voi peruuttaa, eikä tietenkään myöskään uusia.
Näin MAP kirkon antama ekskommunikaatio on merkittävästi muiden kirkkojen aikanaan soveltamia kirkonkirouksia ankarampi rangaistus.
Nämähän ovat puhtaasti todettavissa olevia asioita joiden ei minusta pitäisi synnyttää ollenkaan ristiriitoja.
Avauksessani tosin kiinnitin huomiota MAP kirkon omaksumaan tapaan pyrkiä vaikuttamaan ekskommunikoituun henkilöön vielä sanotun toimenpiteen jälkeen. Tämä tuntuu minusta oudolta, jopa pelottavalta.
Turustkykenemättömyytesi käsittää ettei MAP kirkolla ole esim.katollisten tapaista kirkonkirousta.
Eikä ko. sanalla ole meillä näin ollen mainitsemaasi merkitystä. - oikeudella,
Siis jos joku tekee jotain todella röyhkeää ja joku toinen kyselee röyhkeyden oikeutusta, se kyselijä onkin röyhkeä...
ontuu, myös mogiikan osalta.
Pohdi asiaa edelleen. Ehkäpä ymmärrät. - ]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]]
oikeudella, kirjoitti:
ontuu, myös mogiikan osalta.
Pohdi asiaa edelleen. Ehkäpä ymmärrät.että menet sanattomaksi itse asiassa eli mormonien röyhkeydessä.
- Turust
asia on sinun kirjoitti:
kykenemättömyytesi käsittää ettei MAP kirkolla ole esim.katollisten tapaista kirkonkirousta.
Eikä ko. sanalla ole meillä näin ollen mainitsemaasi merkitystä.MAP kirkon käyttämän ekskommunikation seuraamuksista sen kohteeksi joutuneelle henkilölle, verraten sitä joidenkin muiden kirkkokuntien ekskommunikatioon.
Itse asia ei tietystikään muutu vaikka tuo sana "kirkonkirous" sivuutetaan kokonaan.
Voitaisiinko palata asiaan, eikä minun henkilökohtaiseen kykenemättömyyteeni, jolla ei sinällään liene po. asiaan merkitystä?
Turust - Turust
tms1 kirjoitti:
olevan tarpeita MAP kirkon virallisessa kirjeessään käyttämien sanojen muuttamiseen? Minähän olen ainoastaan todennut tuon käytetyn sanan, - ilman muita intohimoja.
Tapani esittää tuolla toisaalla, ettei mitään "kaksoiskieltä" ole olemassa, vaan se on... No olkoon.
Turust - Sivusta seuraava
Turust kirjoitti:
Ekskommunikaatio (lat. excommunicatio) on kristinuskossa käytetty kirkollinen rangaistus, jossa kirkon jäsen erotetaan ehtoollisyhteydestä omaan kirkkoonsa.
TurustJatkoa edelliseen...
"Ekskommunikaatio (lat. excommunicatio) on kristinuskossa käytetty kirkollinen rangaistus, jossa kirkon jäsen erotetaan ehtoollisyhteydestä omaan kirkkoonsa."
Vertaa tätä tuohon edelliseen...
A disfellowshipped person remains a Church member but MAY NOT enter Church temples, hold Church callings, exercise the priesthood, PARTAKE OF THE SACRAMENT (isot kirjaimet minun tekemiä), or participate openly in public meetings.
Seuraava...
"Ortodoksisessa kirkossa ekskommunikaatiota ankarampi rangaistus on anateema, yhteisöstä erottaminen. Katolisuudessa anateema eli pannaan julistaminen poistettiin uuden kanonisen lain myötä vuonna 1983."
Meillä...
"An excommunicated person is no longer a member of the Church, and all priesthood ordinances and temple blessings previously received are suspended. Excommunicants may not pay tithing and, if previously endowed in a temple, may not wear temple garments. They may attend Church meetings. Excommunicants may later qualify for rebaptism after lengthy and full repentance and still later may apply for a formal restoration of their original priesthood and temple blessings."
seuraava...
"Kuoleman uhatessa saa kuitenkin osallistua ehtoolliselle myös ekskommunikoitu. MAP kirkon ekskommunikaatiodulla ei tällaista oikeutta ole."
Meillä kuolema ei muuta tilannetta sen kummemmin. Uskomme vahvasti, että jatkamme tietoisesti toisella puolella siitä millaisina täältä lähdemme. Evenkeliumin periaatteet ovat siellä samat kuin täälläkin. Parannusta saarnataan myös siellä ja sama prosessi parannuksen suhteen jatkuu oman tahdon mukaan.
Seuraava...
"MAP kirkossa ekskommunikaatio tarkoittaa myös kasteen ja pappeuden peruuntumista. Ns. kristillisten kirkkojen tulkinnan mukaan kaste ja papiksivihkimys ovat Jumalan ja asianosaisen henkilön välisiä liittoja, (ks.sakramentti) joita kirkko ei voi purkaa, vaan kerran kastettu on ja pysyy kastettuna eikä oikein suoritettua kastetta kirkko voi peruuttaa, eikä tietenkään myöskään uusia."
Tässä kohtaa meillä on eroja. Kaste ja pappeuden saanti ovat liittoja kyseisen henkilön ja Luojamme välillä, siinä olemme yhtä mieltä.
Ihminen omilla rikkomuksillaan voi purkaa nuo liitot. Sen vuoksi kirkko omalta osaltaan "poistaa" nämä siunaukset näiden rikkomusten tähden. Jokaisessa tapauksessa henkilöä kannustetaan tekemään parannus jotta nämä siunaukset voidaan palauttaa heille.
Onko sinulla esimerkkiä kuinka Ev. Lut. kirkko "päästää" jotain "maan päällä" (Matt. 16:19), vai onko se vieras käsite.
Seuraava...
"Nämähän ovat puhtaasti todettavissa olevia asioita joiden ei minusta pitäisi synnyttää ollenkaan ristiriitoja. "
Ei minunkaan mielestä. Ev. Luteilla on omat tapansa ja "kirkkokuri", ja meillä omat.
Seuraava...
"Avauksessani tosin kiinnitin huomiota MAP kirkon omaksumaan tapaan pyrkiä vaikuttamaan ekskommunikoituun henkilöön vielä sanotun toimenpiteen jälkeen. Tämä tuntuu minusta oudolta, jopa pelottavalta."
Jos näin ei olisi minä pitäisin sitä outona ja pelottavana.
Pohdi seuraavaa...
41 Mitään valtaa ja vaikutusvaltaa ei voi eikä saa pitää yllä pappeuden avulla, ainoastaan taivuttelemalla, pitkämielisyydellä, lempeydellä, sävyisyydellä ja vilpittömällä rakkaudella,
42 ystävällisyydellä ja puhtaalla tiedolla, joka avartaa sielua suuresti vailla teeskentelyä ja vailla vilppiä —
43 nuhdellen vakavasti ajallansa, kun Pyhä Henki kehottaa; ja osoittaen sen jälkeen suurempaa rakkautta sitä kohtaan, jota olet nuhdellut, jottei hän pidä sinua vihollisenaan;
44 jotta hän tietäisi, että sinun uskollisuutesi on vahvempi kuin kuoleman siteet.
45 Edelleen sisimpäsi olkoon täynnä rakkautta kaikkia ihmisiä ja uskon huonekuntaa kohtaan, ja hyve kaunistakoon ajatuksiasi lakkaamatta; silloin sinun luottamuksesi vahvistuu Jumalan edessä ja pappeuden oppi laskeutuu sieluusi kuin kaste taivaasta.
tämä on Oppi ja Liitot 121: 41-45
Jokaisen pappeusjohtajan toive on auttaa henkilöä takaisin tulossa.
Tässä vähän purtavaa...
Terveisin, Sivusta seuraava - Turust
Jatkoa edelliseen...
"Ekskommunikaatio (lat. excommunicatio) on kristinuskossa käytetty kirkollinen rangaistus, jossa kirkon jäsen erotetaan ehtoollisyhteydestä omaan kirkkoonsa."
Vertaa tätä tuohon edelliseen...
A disfellowshipped person remains a Church member but MAY NOT enter Church temples, hold Church callings, exercise the priesthood, PARTAKE OF THE SACRAMENT (isot kirjaimet minun tekemiä), or participate openly in public meetings.
Seuraava...
"Ortodoksisessa kirkossa ekskommunikaatiota ankarampi rangaistus on anateema, yhteisöstä erottaminen. Katolisuudessa anateema eli pannaan julistaminen poistettiin uuden kanonisen lain myötä vuonna 1983."
Meillä...
"An excommunicated person is no longer a member of the Church, and all priesthood ordinances and temple blessings previously received are suspended. Excommunicants may not pay tithing and, if previously endowed in a temple, may not wear temple garments. They may attend Church meetings. Excommunicants may later qualify for rebaptism after lengthy and full repentance and still later may apply for a formal restoration of their original priesthood and temple blessings."
seuraava...
"Kuoleman uhatessa saa kuitenkin osallistua ehtoolliselle myös ekskommunikoitu. MAP kirkon ekskommunikaatiodulla ei tällaista oikeutta ole."
Meillä kuolema ei muuta tilannetta sen kummemmin. Uskomme vahvasti, että jatkamme tietoisesti toisella puolella siitä millaisina täältä lähdemme. Evenkeliumin periaatteet ovat siellä samat kuin täälläkin. Parannusta saarnataan myös siellä ja sama prosessi parannuksen suhteen jatkuu oman tahdon mukaan.
Seuraava...
"MAP kirkossa ekskommunikaatio tarkoittaa myös kasteen ja pappeuden peruuntumista. Ns. kristillisten kirkkojen tulkinnan mukaan kaste ja papiksivihkimys ovat Jumalan ja asianosaisen henkilön välisiä liittoja, (ks.sakramentti) joita kirkko ei voi purkaa, vaan kerran kastettu on ja pysyy kastettuna eikä oikein suoritettua kastetta kirkko voi peruuttaa, eikä tietenkään myöskään uusia."
Tässä kohtaa meillä on eroja. Kaste ja pappeuden saanti ovat liittoja kyseisen henkilön ja Luojamme välillä, siinä olemme yhtä mieltä.
Ihminen omilla rikkomuksillaan voi purkaa nuo liitot. Sen vuoksi kirkko omalta osaltaan "poistaa" nämä siunaukset näiden rikkomusten tähden. Jokaisessa tapauksessa henkilöä kannustetaan tekemään parannus jotta nämä siunaukset voidaan palauttaa heille.
Onko sinulla esimerkkiä kuinka Ev. Lut. kirkko "päästää" jotain "maan päällä" (Matt. 16:19), vai onko se vieras käsite.
Seuraava...
"Nämähän ovat puhtaasti todettavissa olevia asioita joiden ei minusta pitäisi synnyttää ollenkaan ristiriitoja. "
Ei minunkaan mielestä. Ev. Luteilla on omat tapansa ja "kirkkokuri", ja meillä omat.
Seuraava...
"Avauksessani tosin kiinnitin huomiota MAP kirkon omaksumaan tapaan pyrkiä vaikuttamaan ekskommunikoituun henkilöön vielä sanotun toimenpiteen jälkeen. Tämä tuntuu minusta oudolta, jopa pelottavalta."
Jos näin ei olisi minä pitäisin sitä outona ja pelottavana.
Pohdi seuraavaa...
41 Mitään valtaa ja vaikutusvaltaa ei voi eikä saa pitää yllä pappeuden avulla, ainoastaan taivuttelemalla, pitkämielisyydellä, lempeydellä, sävyisyydellä ja vilpittömällä rakkaudella,
42 ystävällisyydellä ja puhtaalla tiedolla, joka avartaa sielua suuresti vailla teeskentelyä ja vailla vilppiä —
43 nuhdellen vakavasti ajallansa, kun Pyhä Henki kehottaa; ja osoittaen sen jälkeen suurempaa rakkautta sitä kohtaan, jota olet nuhdellut, jottei hän pidä sinua vihollisenaan;
44 jotta hän tietäisi, että sinun uskollisuutesi on vahvempi kuin kuoleman siteet.
45 Edelleen sisimpäsi olkoon täynnä rakkautta kaikkia ihmisiä ja uskon huonekuntaa kohtaan, ja hyve kaunistakoon ajatuksiasi lakkaamatta; silloin sinun luottamuksesi vahvistuu Jumalan edessä ja pappeuden oppi laskeutuu sieluusi kuin kaste taivaasta.
tämä on Oppi ja Liitot 121: 41-45
Jokaisen pappeusjohtajan toive on auttaa henkilöä takaisin tulossa.
Tässä vähän purtavaa...
Terveisin, Sivusta seuraavaepätoivoon. Kyllähän tämä ymmärtäminen on usein molemmin puolin kovasti vaikeaa. MAP kirkon virallisilla sivuilla toki viitataan sanamerkitysten erilaisuuksiin, - mutta jotkut kiistävät tämän jyrkästi tällä foorumilla.
Kiitos sinulle vastauksestasi.
Noin pääsääntöisesti ev.lut. kirkolla tai sen papeilla ei ole valtaa kirkon tavallisiin jäseniin. Papin virka on palveluvirka, kuten muutkin seurakuntien virat. Kirkko luonnollisesti valvoo viranhaltijansa.
Ev.lut. kirkolla on kaksi sakramenttia, jotka perustuvat Uuteen Testamenttiin. Sakramenteissa uskotaan Jeesuksen itse olevan läsnä. Näin kirkon tai ihmisen ei katsota voivan purkaa itsensä Jumalan kanssa tehtyjä sopimuksia.
Sakramentit (lat. sacramentum, kr. mysterion) ovat kirkon pyhiä toimituksia, jotka Jeesus Kristus on asettanut. Jeesus itse on niissä läsnä ja jakaa armoaan näkyvien aineiden (vesi/viini) välityksellä.
Luterilaisessa kirkossa sakramentteja on kaksi, kaste ja ehtoollinen. Sakramentit siis perustuvat ev.lut. kirkossa Uuteen Testamenttiin.
Sakramentit ovat Jumalan armon ja rakkauden näkyviä merkkejä, joiden kautta hän pelastaa kadotuksesta, tekee ihmisen hengellisesti eläväksi, puhdistaa hänet synnistä ja ravitsee häntä taivaan lahjoilla. Kirkko toimittaa sakramentteja Jumalan tahdosta.
Pyhä Henki tekee pelastavaa työtään seurakunnassa sanan ja sakramenttien välityksellä. Sen vuoksi Jumalan sanaa ja sakramentteja sanotaan armonvälineiksi.
Kirkollisia siunaamis- ja esirukoustoimituksia sanotaan sakramentaaleiksi. Esimerkiksi kasuaalitoimitukset, kuten kaste, avioliittoon vihkiminen, konfirmaatio ja hautaan siunaaminen ovat sakramentaaleja.
Ev.lut. kirkon pappeus (seurakunnan palvelija) perustuu myös yksin Raamatun Uuteen Testamenttiin. Yleinen pappeus ja sen velvoitteet ovat kaikilla, jotka Häneen uskovat.
Turust - Sivusta seuraava
Turust kirjoitti:
epätoivoon. Kyllähän tämä ymmärtäminen on usein molemmin puolin kovasti vaikeaa. MAP kirkon virallisilla sivuilla toki viitataan sanamerkitysten erilaisuuksiin, - mutta jotkut kiistävät tämän jyrkästi tällä foorumilla.
Kiitos sinulle vastauksestasi.
Noin pääsääntöisesti ev.lut. kirkolla tai sen papeilla ei ole valtaa kirkon tavallisiin jäseniin. Papin virka on palveluvirka, kuten muutkin seurakuntien virat. Kirkko luonnollisesti valvoo viranhaltijansa.
Ev.lut. kirkolla on kaksi sakramenttia, jotka perustuvat Uuteen Testamenttiin. Sakramenteissa uskotaan Jeesuksen itse olevan läsnä. Näin kirkon tai ihmisen ei katsota voivan purkaa itsensä Jumalan kanssa tehtyjä sopimuksia.
Sakramentit (lat. sacramentum, kr. mysterion) ovat kirkon pyhiä toimituksia, jotka Jeesus Kristus on asettanut. Jeesus itse on niissä läsnä ja jakaa armoaan näkyvien aineiden (vesi/viini) välityksellä.
Luterilaisessa kirkossa sakramentteja on kaksi, kaste ja ehtoollinen. Sakramentit siis perustuvat ev.lut. kirkossa Uuteen Testamenttiin.
Sakramentit ovat Jumalan armon ja rakkauden näkyviä merkkejä, joiden kautta hän pelastaa kadotuksesta, tekee ihmisen hengellisesti eläväksi, puhdistaa hänet synnistä ja ravitsee häntä taivaan lahjoilla. Kirkko toimittaa sakramentteja Jumalan tahdosta.
Pyhä Henki tekee pelastavaa työtään seurakunnassa sanan ja sakramenttien välityksellä. Sen vuoksi Jumalan sanaa ja sakramentteja sanotaan armonvälineiksi.
Kirkollisia siunaamis- ja esirukoustoimituksia sanotaan sakramentaaleiksi. Esimerkiksi kasuaalitoimitukset, kuten kaste, avioliittoon vihkiminen, konfirmaatio ja hautaan siunaaminen ovat sakramentaaleja.
Ev.lut. kirkon pappeus (seurakunnan palvelija) perustuu myös yksin Raamatun Uuteen Testamenttiin. Yleinen pappeus ja sen velvoitteet ovat kaikilla, jotka Häneen uskovat.
TurustKiitokset myös sinulle vastauksesta.
Tällainen keskustelu auttaa varmasti siinä suhteessa että näemme, mikä pistää meidät kummatkin toimimaan oman uskomme vakaumuksen mukaisesti.
Pikku kommentti vielä tuohon kirkosta erotettujen takaisin tuomisesta, jota ihmettelit.
Minulle ainakin tulee mieleen kertomus lampaista ja yhden katoamisesta. En voi ajatella mitään parempaakaan esimerkkiä asiasta.
Toinen samanlainen on sanonta: ei terveet tarvitse parantamista vaan sairaat. Tässä tietenkin on kyse hengellisestä sairaudesta, eli jostain käskyjen rikkomisesta ja siitä avusta ja tuesta jota pappeusjohtajat ovat valmiit antamaan parannus prosessissa.
Millainen käytäntö ev. luteilla on tässä asiassa? - Turust
Kiitokset myös sinulle vastauksesta.
Tällainen keskustelu auttaa varmasti siinä suhteessa että näemme, mikä pistää meidät kummatkin toimimaan oman uskomme vakaumuksen mukaisesti.
Pikku kommentti vielä tuohon kirkosta erotettujen takaisin tuomisesta, jota ihmettelit.
Minulle ainakin tulee mieleen kertomus lampaista ja yhden katoamisesta. En voi ajatella mitään parempaakaan esimerkkiä asiasta.
Toinen samanlainen on sanonta: ei terveet tarvitse parantamista vaan sairaat. Tässä tietenkin on kyse hengellisestä sairaudesta, eli jostain käskyjen rikkomisesta ja siitä avusta ja tuesta jota pappeusjohtajat ovat valmiit antamaan parannus prosessissa.
Millainen käytäntö ev. luteilla on tässä asiassa?Kristillisen uskon Jeesuksen rakkauden kaksoiskäsky.
Nimitämme sitä diakoniaksi, joka on kristilliseen uskoon ja rakkauteen perustuvaa palvelua kirkon elämässä. Aivan kuten sinäkin viittasit, Jeesus sanoi, ettei Ihmisen Poika tullut palveltavaksi vaan palvelemaan. Samoin diakonia on erottamaton osa kirkon elämää, yksi kirkon perustuntomerkeistä.
Kirkollinen diakonia pyrkii auttamaan ja tukemaan erityisesti heikoimmassa asemassa olevia ja niitä, jotka jäävät kaiken muun avun ulottumattomiin tai ovat muutoin kestämättömässä tilanteessa elämässään. Diakonia työssä ei ole merkitystä mihin kirkolliseen yhteisöön avun tarpeessa oleva kuuluu.
Ns. karitatiivinen työ voi olla sielunhoitoa, kriisiapua (esim. kuolinviestin viemistä poliisin kanssa ihmisen kotiin), mielenterveystyötä, vammaistyötä, taloudellista avustamista, velkaongelmien selvittelyä, ruokapankkien ylläpitoa, kriminaali- ja päihdetyötä sekä ihmisiä tukevaa ryhmätoimintaa. Yhteiskunnallinen diakonia on kulloistenkin hädän syiden selvittämistä ja vaikuttamista niiden poistamiseksi.
Diakoniatyö nykyisessä muodossaan lähti liikkeelle diakonissalaitoksista 1800-luvun puolivälissä. 1900-luvun alussa työ laajeni seurakuntiin. Sodan aikana 1943 säädettiin, että jokaisessa seurakunnassa tulee olla diakoniatyöntekijän virka.
Virkoihin vaaditaan pätevyys, johon kouluttaa maassamme Diakonia-ammattikorkeakoulu (Diak) sekä ruotsinkielinen Yrkeshögskolan Sydväst. Diakissa voi suorittaa joko diakonisen hoitotyön suuntautumisvaihtoehdon (160 ov) tai diakonisen sosiaalityön suuntautumisvaihtoehdon (140 ov) ja tulla sen jälkeen vihityksi diakonissaksi tai diakoniksi. Sydvästissä voi suorittaa vain jälkimmäisen.
Diakonia työn velvoite on meillä kaikilla ja sen tulee tapahtua ehdoitta. Omaa osuuttani olen yrittänyt tehdä alkoholiriippuvaisten keskuudessa.
Tästä työstä olen saanut runsaan palkkion, - täysin alkoholitonta elämää vuodesta 1971 lukien. Uskon tuon vaikuttaneen omaan henkiseen ja hengelliseen kehitykseeni jonka toivon jatkuvan.
Aiemmin jäsenen erotessa kirkosta prosessiin sisältyi kolme (3) erillistä virkapapin kanssa käytyä keskustelua. Sittemmin näistä on luovuttu, - ellei sitten eroa hakeva erikseen halua noita keskusteluja.
Aloite uudelleen kirkkoon liittymisestä on yksin entisellä jäsenellä, kirkko ei pyri omaehtoisesti mitenkään vaikuttamaan asiaan, - oman olemassa olevan vetovoimansa lisäksi.
Minä uskon Jeesuksen antaneen meille aseeksi rakkauden, eikä miekkaa?
Turust
- calmato
Minut erotettiin MAP-kirkosta 1980-luvulla. Kirkosta erottajia ei haitannut, että olin itse eronnut kirkosta jo aikaisemmin.
Erottamista varten minun olisi pitänyt matkustaa vauvan kanssa Helsinkiin parinsadan kilometrin päähän asuinpaikastani. Asiasta soitettiin monta kertaa, vaadittiin olemaan mormoniauktoriteettejä kohtaan samalla tavalla lainkuuliainen kuin laillista esivaltaa, maksoinhan myös veroni enkö maksanutkin?
En matkustanut Helsinkiin omalla kustannukseni vauvan kanssa varta vasten erotettavaksi. Aikanaan tuli varmaan kirje, jossa todettiin että en ole enää MAP-kirkon jäsen, kirje on jo muutoissa kadonnut, jos sellaisen olen saanut.
Minut siis erotettiin mormoneista reilu vuosikymmen sen jälkeen kun ITSE olin kirkosta eronnut!
Erottamisen perusteena oli se, että asuin avoliitossa. Peruste oli aivan tuulesta temmattu. Olin naimisissa! Tosin käytin edelleen omaa sukunimeäni (virallisesti minulla oli yhdistelmäsukunimi, mutta jätin yleensä miehen sukunimiosan pois). Tätä nuo hurskaat ja kaikinpuolin tunnolliset ja kunnolliset mormonimiehet eivät varmaan tulleet edes ajatelleeksi. Asiasta ei vaivauduttu ottamaan selvää, vaikka se olisi selvinnyt esimerkiksi minulta itseltäni asiaa kysymällä.
Minut erotettiin kirkosta avoliitossa asumisen perusteella, vaikka olin Suomen lain mukaan täysin laillisesti vihitty aviovaimo.
Mormonit roikottivat minua jäsenrekisterissään vastoin Suomessa vallitsevaa uskonnonvapauslakia reilut kymmenen vuotta sen jälkeenkin, kun olin ilmoittanut haluavani erota kirkosta ja siirtänyt paperini väestörekisteriin.
Mormonit ovat erityisen ylpeitä siitä, että heidän kirkkonsa on "järjestyksen kirkko". Järjestys, kuten jokainen omista ystävistään tietää, on hyvin subjektiivinen käsite. Se mikä toisen mielestä on siistiä ja hyvä järjestys näyttää joskus toisesta ihmisestä käsittämättömältä sotkulta.- vielä niistä
muista jutuista.
- calmato
vielä niistä kirjoitti:
muista jutuista.
Lisää kirjoittamiani viestejä löydät palvelun arkistosta. Tosin paljon on kadonnut, sillä rekisteröidyt nimimerkit ovat käyneet tuhoamassa omia viestejään niin, että keskustelut ovat lyhentyneet käsittämättömiksi.
Mormonismin surkuhupaisista puolista näyttää koko ajan olevan palstalla kiinnostavia esimerkkejä, ihan tuoreita, kun minun kokemukseni, onneksi, on jo menneisyyttä.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen vaalilupaus oli euron bensa
Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.932178Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin
Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n452132Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin
Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi501855Topi osti Askon
Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan751370- 871283
Kastaa ja upottaa on eri sanat
Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan2191151Uskomatonta touhua!
Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki311110Oliko se oikeasti epäselvää
sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men591071- 68969
Miksi eduskuntatalon portaille sytyttään tänään 8 645 kynttilää?
Oikeus elämään ry järjestää lauantaina 21.3.2026 tapahtuman, jossa Eduskuntatalon portaille sytytetään 8 645 kynttilää.285920