Cerazette

pitäisi aloittaa..

Lääkäri määräsi mulle Cerazetteja, ennen käytössä on ollut yhdistelmäpillerit. Nyt kuitenkin migreenin takia kyseinen vaihto. Olen lukenut paljon negatiivista kommenttia kyseisestä valmisteesta. Nyt arvon, tässä, että alotanko pillerit vai en. Mitä muita ehkäisyvaihtoehtoja on migreenistä kärsivälle?

7

1060

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • korsti

Ihmiset kirjottaa nettiin yleensä siinä vaiheessa kun on jotain valittamista. Jos käytät pelkästään netistä lukemiasi juttuja sen kuvan muodostamiseen, joka sinulle tuosta valmisteesta tulee, se kuva on erittäin vääristynyt. Muiden kokemukset eivät vaikuta mitenkään siihen, miten sinun kroppasi reagoi Cerazetteen.

Ehkäisyvaihtoehdot (realistiset sellaiset) migreenipotilaalle:
      -kumi
      -minipillerit
      -kuparikierukka

• kyllästynyt7655

Minulllakin oli käytössä ennen yhdistelmäehkäisypillerit. Migreenin takia jouduin sitten vaihtamaan tähän cerazetteen, jota käytin 5 kuukautta putkeen. Suuri haittaava sivuoire oli joka päiväinen tiputteluvuoto. Kuukautisia ei tullut kertaakaan, ainakaan en tunnistanut niitä. Muita oireita joiden epäilin johtuvan näistä pillereistä olivat painonnousu ( 7kg) ja itkuherkkyys, muttä näitä oireita ei suoraan voi yhdistää pillereihin. Nyt en käytä mitään hormonaallista ehkäisyä ja olo tuntuu paljon paremmalta.

• tyytyväinen n

En oikein tiedä mihin tämä perustuu, mutta kun lääkäri käski yli 10 vuoden tavallisten ehkäisypillereiden popsimisen jälkeen vaihtamaan Cerazetteen, aurallinen migreenini loppui siihen! Migreeni ei johtunut e-pillereiden käytöstä, koska minulla oli migreeni vuosia ennen pillereiden syönnin aloittamista, mutta mukavaa, että se loppui nyt.

Cerazette aiheutti minullakin tiputteluvuotoja joka kuukausi, kunnes tajusin sen, että tabletin ottoajalla on todella merkitystä. Heräsin niin eri aikoina eri päivinä, että välillä otin Cerazetten klo 5.30 ja välillä klo 13.00. Tiputtelu lakkasi kun aloin ottaa pillerin aina samaan aikaan eli kymmenen uutisten aikoihin. Cerazettea olen syönyt nyt kaksi vuotta ja olen laihtunut 4,5 kg, mutta laihtuminen ei varmastikaan johdu pillereistä vaan siitä että halusin laihduttaa pikkuisen... Mitään lisääntynyttä ruokahalua tai painonnousutaipumusta en ole huomannut. Siitä oli joku tutkimuskin, että vaikka naiset aina luulevat pillereiden lihottavan, ne oikeasti lihottavat tosi harvaa ja jotkut jopa laihtuvatkin pillereiden syönnin aloitettuaan. Lähes kaikilla naisilla on taipumus lihoa iän myötä ja se pistetään helposti pillereiden piikkiin.

• Aloittelija..
        tyytyväinen n kirjoitti:

En oikein tiedä mihin tämä perustuu, mutta kun lääkäri käski yli 10 vuoden tavallisten ehkäisypillereiden popsimisen jälkeen vaihtamaan Cerazetteen, aurallinen migreenini loppui siihen! Migreeni ei johtunut e-pillereiden käytöstä, koska minulla oli migreeni vuosia ennen pillereiden syönnin aloittamista, mutta mukavaa, että se loppui nyt.

Cerazette aiheutti minullakin tiputteluvuotoja joka kuukausi, kunnes tajusin sen, että tabletin ottoajalla on todella merkitystä. Heräsin niin eri aikoina eri päivinä, että välillä otin Cerazetten klo 5.30 ja välillä klo 13.00. Tiputtelu lakkasi kun aloin ottaa pillerin aina samaan aikaan eli kymmenen uutisten aikoihin. Cerazettea olen syönyt nyt kaksi vuotta ja olen laihtunut 4,5 kg, mutta laihtuminen ei varmastikaan johdu pillereistä vaan siitä että halusin laihduttaa pikkuisen... Mitään lisääntynyttä ruokahalua tai painonnousutaipumusta en ole huomannut. Siitä oli joku tutkimuskin, että vaikka naiset aina luulevat pillereiden lihottavan, ne oikeasti lihottavat tosi harvaa ja jotkut jopa laihtuvatkin pillereiden syönnin aloitettuaan. Lähes kaikilla naisilla on taipumus lihoa iän myötä ja se pistetään helposti pillereiden piikkiin.

Keväämällä tulee varmaan hankittua nuo Cerazette minipillerit, jos ne minulle siis määrätään.

Ja onpa kiva kuulla (jos siis noin on) että täsmällinen otto aika "säännöllistää" vuodot, eli ei tiputtaisi.

Onko todella näin?

Olisi niin hienoa kun ei tiputtaisi, olen kuullut aivan tarpeeksi näitä kauhukertomuksia tiputtelusta.

Myös minulla on migreeni, en tiedä, onko se auraalinen, miten vakava se silloin lie.
        Kävin jo juttelemassa terveydenhoitajan kanssa ja hän suositteli kovasti, että ye-pillereiden sijasta aloittaisin minipillereillä, kun kerta migreeniini liittyy kuitenkin näköhäiriöitä.

Enhän voi tietää minipillereiden vaikutuksesta minuun. Mutta osaisitteko sanoa?
        Kun suunnilleen joka toisella kierrolla vuoto on niukkaa ja välillä runsasta 3.ensimmäisenä vuotopäivänä. En siis vielä syö mitään pillereitä, enkä ole syönytkään, vaan "luomu aikana" siis vaihtelee. Joskus voi olla niukkaa aluksi ja pysyä sellaisena, joskus runsaampaa ja alkaa niukentua jo 3.päivän jälkeen.

Pähkäilin siis vaan, kun näin on, niukentaako tai lopettavatko minipillerit vuodot mahdollisesti kokonaan tässä tapauksessa vai onko täyskäännös mahdollista? Eli tiputtelun aikana vuotaisi ja paljon :/

• tyytyväinen n
        Aloittelija.. kirjoitti:

Keväämällä tulee varmaan hankittua nuo Cerazette minipillerit, jos ne minulle siis määrätään.

Ja onpa kiva kuulla (jos siis noin on) että täsmällinen otto aika "säännöllistää" vuodot, eli ei tiputtaisi.

Onko todella näin?

Olisi niin hienoa kun ei tiputtaisi, olen kuullut aivan tarpeeksi näitä kauhukertomuksia tiputtelusta.

Myös minulla on migreeni, en tiedä, onko se auraalinen, miten vakava se silloin lie.
        Kävin jo juttelemassa terveydenhoitajan kanssa ja hän suositteli kovasti, että ye-pillereiden sijasta aloittaisin minipillereillä, kun kerta migreeniini liittyy kuitenkin näköhäiriöitä.

Enhän voi tietää minipillereiden vaikutuksesta minuun. Mutta osaisitteko sanoa?
        Kun suunnilleen joka toisella kierrolla vuoto on niukkaa ja välillä runsasta 3.ensimmäisenä vuotopäivänä. En siis vielä syö mitään pillereitä, enkä ole syönytkään, vaan "luomu aikana" siis vaihtelee. Joskus voi olla niukkaa aluksi ja pysyä sellaisena, joskus runsaampaa ja alkaa niukentua jo 3.päivän jälkeen.

Pähkäilin siis vaan, kun näin on, niukentaako tai lopettavatko minipillerit vuodot mahdollisesti kokonaan tässä tapauksessa vai onko täyskäännös mahdollista? Eli tiputtelun aikana vuotaisi ja paljon :/

Sitä ei tosiaan pysty sanomaan miten kenenkin kohdalla käy, että tuleeko tiputtelua vai ei vai pysyvätkö kuukautiset kokonaan poissa. Samoin migreenistä ei pysty sanomaan miten siihen vaikuttaa. Minä olin jo valmis lopettamaan Cerazetten käytön tiputtelun takia, mutta onneksi hoksasin ottaa vakavasti tuon pillerin ottoajan.

Rohkeutta ja kärsivällisyyttä kokeiluihin. Ainakin pari kuukautta kannattaa käyttää samaa merkkiä, että tietää miten se loppujen lopuksi vaikuttaa.

On tosi jännä elää ilman migreeniä. Tunnistan edelleen ne tilanteet, joissa olisin ennen saanut varmasti migreenin eli esim. kun olen tehnyt liikaa töitä tai on ollut muuten stressaavaa, uni on jäänyt pidemmän aikaa vähiin ja sitten tulee viikonloppu tai vapaapäivä, niin ennen taatusti pamahti migreeni, mutta nyt vaan olen että "ai kun väsyttää, mutta onneksi saan vihdoinkin levätä" :)

• Vuosia käyttänyt
        tyytyväinen n kirjoitti:

Sitä ei tosiaan pysty sanomaan miten kenenkin kohdalla käy, että tuleeko tiputtelua vai ei vai pysyvätkö kuukautiset kokonaan poissa. Samoin migreenistä ei pysty sanomaan miten siihen vaikuttaa. Minä olin jo valmis lopettamaan Cerazetten käytön tiputtelun takia, mutta onneksi hoksasin ottaa vakavasti tuon pillerin ottoajan.

Rohkeutta ja kärsivällisyyttä kokeiluihin. Ainakin pari kuukautta kannattaa käyttää samaa merkkiä, että tietää miten se loppujen lopuksi vaikuttaa.

On tosi jännä elää ilman migreeniä. Tunnistan edelleen ne tilanteet, joissa olisin ennen saanut varmasti migreenin eli esim. kun olen tehnyt liikaa töitä tai on ollut muuten stressaavaa, uni on jäänyt pidemmän aikaa vähiin ja sitten tulee viikonloppu tai vapaapäivä, niin ennen taatusti pamahti migreeni, mutta nyt vaan olen että "ai kun väsyttää, mutta onneksi saan vihdoinkin levätä" :)

Minulla migreeni ja kuukautiset loppuivat ensimmäisen Cerazette kuukauden jälkeen joten ei voi muuta olla kuin tyytyväinen. Välillä vessassa käydessä näki pari vesipisaraa mutta 5 Cerazette vuoden aikana en kertaakaan tarvinnut edes pikkuhousunsuojaa. Minipillereiden otto ajan kanssa pitää olla tarkempi kuin perinteisten ja ovat hivenen kalliimpiakin mutta suosittelen.

Cerazettea määrätään usein myös niille jotka suunnittelevat ehkäisykapselin ottoa. Implamon kapselissa on lähes sama hormooni kuin niissä ja itselläni siirtymisessä kapseliin ei ollu mitään ongelmia joten tätä kannattaa harkita jos huomaat pillereiden sopivan sinulle.

• lopetin 3 kk:n jälkeen

Sama juttu minulla, eli lääkäri käski lopettamaan yhdistelmäpillerit, koska migreenikohtaukset olivat tosi voimakkaita ja usein toistuvia.
      Alotin sitten nuo minipillerit ja kolmen kuukauden kokeilujakson jälkeen oli pakko lopettaa. Iho tuli aivan kauheaan kuntoon, eli paha akne on aina ollut vaivana. Lisäksi mielialat heitteli laidasta laitaan ja lopulta tajusin, että on aika lopettaa niiden syöminen. Nämä ovat tosiaan vain omia kokemuksiani, mutta suosittelen kokeilemaan vaikka sen 3 kk, niin tiedät suurinpiirtein, että sopivatko ne sinulle.

Itselläni siis ongelmana edelleen migreeni ja paha akne. Muuten yhdistelmät olisi sopineet hyvin, mutta migreenikohtauksia ei tosiaankaan ole ikävä. En tiedä nyt mitä keksisi... Kierukkaa en vielä ainakaan uskalla edes miettiä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Oppilas puukotti kolmea Pirkkalan koululla

Tämänhetkisen tiedon mukaan ainakin kolme oppilasta on loukkaantunut puukotuksessa Pirkkalan Vähäjärven koululla. Myös e
      Pirkanmaa
      235
      6674
    2. Jos yhdistät nimikirjaimet

Jos yhdistät sinun ja kaivattusi ensimmäisten nimien alkukirjaimet mitkä nimikirjaimet tulee? Sinun ensin ja sitten häne
      Ikävä
      65
      3890
    3. Jos olisit täällä

Tosin en tiiä miks oisit. (Ja hävettää muutenkin kun ei muka muulla tavoin osaa kertoa tätäkään) Jos jollain pienellä
      Ihastuminen
      130
      3133
    4. Tämän hetken

Terveiset kaivatullesi ⬇️
      Ikävä
      156
      2312
    5. Kesän odotuksia hyrynsalmella

Kyllä kesällä hyrynsalmellakin on mahdollisuus osallistua kylän menoon monella tavalla . On kaunislehdon talomuseolla
      Hyrynsalmi
      17
      1853
    6. Pirkkalan koulussa puukotus, oppilas puukotti kolmea

Ilmeisesti tyttöjä ollut kohteena.
      Maailman menoa
      170
      1577
    7. Vieläkö sä toivot

Meidän välille jotain?
      Ikävä
      82
      1474
    8. Voi Rakas siellä

Olet ollut mun ajatuksissa taas koko päivän. Olet ihmeellinen kertakaikkiaan ja arvostan sinua niin paljon❤️Minulla ei o
      Tunteet
      29
      1441
    9. Ohhoh! KAJ laukoi suorat sanat somessa - V-sana mainittu!

Ohhoh! Mitäs mieltä olet tästä huumoriryhmä KAJ:sta? Bara bada bastu on kyllä aikamoinen korvamato... Lue lisää: https
      Euroviisut
      37
      1369
    10. Erika selvisi hienosti ennakkosuosikin paineista

Hienostihan se meni. Erika jätettiin yksin, eikä häntä tuettu, oli euroviisukiusattu, silti suoriutui ensiluokkaisesti.
      Maailman menoa
      111
      1061
    Aihe