vai oliko se toisinpäin?
a) Kun poltan alttarilla polttouhria, tiedän, että siitä syntyy Herralle mieluisa tuoksuva tuliuhri. (3. Moos. 1:9). Ongelmana ovat naapurit. Heidän mielestään tuoksu ei ole mieluisa. Pitäisikö minun kirota heidät?
b) Haluaisin myydä tyttäreni orjaksi, mikä 2. Mooseksen kirjassa hyväksytään. (2. Moos. 21:7). Nykypäivänä, mikä mielestäsi olisi sopiva hinta hänestä?
c) 3. Mooseksen kirjassa (3. Moos. 25:44) todellakin sanotaan, että voin omistaa orjia, sekä mies- että naispuolisia, sillä ehdolla että he ovat naapurikansojen edustajia. Eräs ystäväni on sitä mieltä, että tämä pätee venäläisiin, mutta ei kruotsalaisiin. Voisitko selventää? Miksi en saisi omistaa ruotsalaisia?
d) Minulla on naapuri, joka jatkuvasti työskentelee sapattina. 2. Mooseksen kirja (2. Moos. 35:2) selkeästi määrää, että hänet olisi surmattava. Onko minulla moraalinen velvollisuus tappaa hänet itse?
e) Eräs ystäväni on sitä mieltä, että vaikka simpukoiden syöminen on iljetys (3. Moos. 11:10), se on kuitenkin vähemmän iljettävää kuin homoseksuaalisuus. Olen eri mieltä. Voisitko selventää tämän asian?
f) 3. Mooseksen kirjan (3. Moos. 21:20) mukaan en saa lähestyä Jumalan alttaria, jos minulla on näössä vikaa. Myönnän, että käytän lukulaseja. Pitääkö näköni olla virheetön, vai voiko tätä jotenkin kiertää?
g) Useimmat miespuoliset ystäväni antavat leikata hiuksensa, mukaan lukien myös ohimolta, vaikka tämä on ehdottomasti kielletty 3. Mooseksen kirjassa (3. Moos. 19:27) Kuinka heidän tulisi kuolla?
h) Olen oppinut 3. Mooseksen kirjasta (3. Moos. 11:6-8) että kuolleen sian koskettaminen tekee minusta saastaisen. Voinko kuitenkin pelata amerikkalaista jalkapalloa, jos käytän käsineitä?
i) Sedälläni on maatila. Hän rikkoo 3. Mooseksen kirjan lakia (3. Moos 19:19) kylvämällä samaan peltoon kahta eri siementä. Samoin hänen vaimonsa rikkoo lakia käyttämällä vaatteita, joiden valmistuksessa on käytetty kahdenlaista kuitua (puuvilla-polyester-sekoitetta). Hän myös kiroilee paljon. Onko todellakin tarpeellista nähdä vaiva kutsua koko kaupungin väki kivittämään heitä? (3. Moos. 24:10-16) Emmekö voisi vain polttaa heidät perhepiirissä niin kuin teemme ihmisille, jotka makaavat puolisonsa perheenjäsenten kanssa? (3. Moos 20:14)
vastauksia ilman kysymyksiä
22
659
Vastaukset
- aivankoira
Kun vastaiski joku nyt, ilman kapulakieltä, porsaanreikiä ja ympäripyöreyksiä... :D
Standardivastaus: ei Mooseksen lait enää koske krissejä. (Paitsi kymmenen käskyä ja homoilukielto.) Koska "jeesus" teki "uuden liiton".
Ja tähän on ateistella standardivastaus myös olemassa:
Matteus 5
17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.
Ja tästä alkaa uskisten standardimussutus siitä että ateisti tulkitsee väärin raamattua, koska meissä ei vaikuta pyhä henki, eli me ateistit emme vaan voi tajuta asiaa oikein, sori.
Ainakin näin se tuntuu yleensä menevän.
Aina jos joku haluaa perustella homoseksuaalisuuden kieltoa tai vastustaa naispappeutta, mooseksen lait ovat käypää valuttaa, mutta jos niistä kivitystuomioista kyselee niin moosesksen lait koskevat vain ja ainoastaan juutalaisia. On se niin kummallista.- Toisaalta..
Kummallista on se, että tällä pohjolassa palvotaan juutalaisten Kalevalaa.
- yugf
Mielestäni tuo tarkoittaa nyt lähinnä sitä,
että Nas.se setä on säälittävä tissiposki.
Sama koskee DarkNinjaHiirtä ja aivan erityisesti
sitä Retrohetero nimistä älykääpiötä. - opas eräs
Nuo kysymykset sinun olisi pitänyt esittää yli 2000 vuotta sitten. Etkö seuraa aikaasi edes tuon vertaa? Eikö kukaan ole kertonut sinulle Jeesuksesta? Voivoi...
Tässä uudet käskyt, apostoli Paavalin välittäminä. Pystytkö vääntämään näistäkin vitsiä? Vai olisiko näistä jotain hyötyä jopa ateistille? Varsinkin kohta i) saattaisi olla hyvä muistaa.
a) Olkoon rakkautenne vilpitöntä. Vihatkaa pahaa, pysykää kiinni hyvässä.
b)Osoittakaa toisillenne lämmintä veljesrakkautta, kunnioittakaa kilvan toinen toistanne.
c) Älkää olko velttoja, olkaa innokkaita.
d) Toivokaa ja iloitkaa, ahdingossa olkaa kestäviä.
e) Auttakaa puutteessa olevia, osoittakaa vieraanvaraisuutta.
f) Siunatkaa niitä, jotka teitä vainoavat, siunatkaa älkääkä kirotko.
g) Iloitkaa iloitsevien kanssa, itkekää itkevien kanssa.
h) Olkaa keskenänne yksimielisiä.
i) Älkää pitäkö itseänne muita parempina, vaan asettukaa vähäosaisten rinnalle. Älkää olko omasta mielestänne viisaita.
j) Älkää maksako kenellekään pahaa pahalla, vaan pyrkikää siihen, mikä on hyvää kaikkien silmissä.
k) Jos on mahdollista ja jos teistä riippuu, eläkää rauhassa kaikkien kanssa.- Kuk regus susej
"Standardivastaus
Kirjoittanut: Whitewash 4.2.2009 klo 22.38
Standardivastaus: ei Mooseksen lait enää koske krissejä. (Paitsi kymmenen käskyä ja homoilukielto.) Koska "jeesus" teki "uuden liiton".
Matteus 5
17 "Älkää luulko, että minä olen tullut lakia tai profeettoja kumoamaan. En minä ole tullut kumoamaan, vaan toteuttamaan.
18 Totisesti: laista ei häviä yksikään kirjain, ei pieninkään piirto, ennen kuin taivas ja maa katoavat, ennen kuin kaikki on tapahtunut.
19 Sitä, joka jättää laista pois yhdenkin käskyn, vaikkapa kaikkein vähäisimmän, ja siten opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa vähäisimmäksi. Mutta sitä, joka noudattaa lakia ja niin opettaa, kutsutaan taivasten valtakunnassa suureksi.
20 Minä sanon teille: ellette te noudata Jumalan tahtoa paljon paremmin kuin lainopettajat ja fariseukset, te ette pääse taivasten valtakuntaan.
Ja tästä alkaa uskisten standardimussutus siitä että ateisti tulkitsee väärin raamattua, koska meissä ei vaikuta pyhä henki, eli me ateistit emme vaan voi tajuta asiaa oikein, sori.
Aina jos joku haluaa perustella homoseksuaalisuuden kieltoa tai vastustaa naispappeutta, mooseksen lait ovat käypää valuttaa, mutta jos niistä kivitystuomioista kyselee niin moosesksen lait koskevat vain ja ainoastaan juutalaisia. On se niin kummallista." - opas eräs
Kuk regus susej kirjoitti:
"Standardivastaus
Kirjoittanut: Whitewash 4.2.2009 klo 22.38
Matteus 5
Aina jos joku haluaa perustella homoseksuaalisuuden kieltoa tai vastustaa naispappeutta, mooseksen lait ovat käypää valuttaa, mutta jos niistä kivitystuomioista kyselee niin moosesksen lait koskevat vain ja ainoastaan juutalaisia. On se niin kummallista."Tehän olette kuin pikkulapsia, jotka kysyvät saman kysymyksen uudelleen ja uudelleen. Ja alkavat valittaa, kun opettajan vastaus on aina sama.
Onko tämä joku leikki, jota minä en ymmärrä? - apina
opas eräs kirjoitti:
Tehän olette kuin pikkulapsia, jotka kysyvät saman kysymyksen uudelleen ja uudelleen. Ja alkavat valittaa, kun opettajan vastaus on aina sama.
Onko tämä joku leikki, jota minä en ymmärrä?olet huono opettaja, kun et osaa edes lukea edellistä kirjoitusta.
opas eräs kirjoitti:
Tehän olette kuin pikkulapsia, jotka kysyvät saman kysymyksen uudelleen ja uudelleen. Ja alkavat valittaa, kun opettajan vastaus on aina sama.
Onko tämä joku leikki, jota minä en ymmärrä?Mielestäsi vanhan testamentin lait eivät siis päde enää kristittyihin? Kymmenen käskyä? Homot? Naispapit? Miten reagoit siihen, kun Jeesus sanoo ettei hän ole tullut kumoamaan lakia vaan toteuttamaan? Puhutaanko tässäkin Paavalin laeista, vai kenties jopa näistä vanhan testamentin laeista? Tästä siis on kysymys. Kyseessä ei ollut leikki, vaan ihan oikeita kysymyksiä, joita et nyt sattunut ymmärtämään.
- Puke_Skywanker
opas eräs kirjoitti:
Onko tämä joku leikki, jota minä en ymmärrä?eivät ole aina samanlaisia, riippuu paljonkin lahkosta, mitä on selityksenä.
- hoomoilanen
no mä vastaan kuule sulle.
a) rakkaus on rakkautta, mutta miksi vihata ollenkaan, jos ei sisäinen pakko siihen aja? Jos pahaa rakastaa tarpeeksi, se muuttuu hyväksi.
b) juu, tää on ihan eettistä ajattelua, pitäisi ymmärtää myös ilman raamattua. Myös sisarrakkautta voi tuntea.
c) kyllä ihminen saa olla veltto ja laiska, jos ei muuta jaksa. Mä ainakaan innostu mistään.
d) toki
e) joo, iloista antajaa jumala rakastaa ;)
f) en tietenkään kiroa ketään. Siunaatko minut?
g) tätä kutsutaan empatiaksi. Ihmisellä joko on kyky myötäelämiseen tai sitten ei.
h) joo-o...haluatko, että olen yksimielinen sinun kanssasi, vai haluatko olla yksimielinen minun kanssani?
i) no jos sinun nikkisi on opas ja minun h. moilanen, kumpi meistä on kampi?
k) elän rauhassa jopa itseni kanssa. - opas eräs
jjkkk kirjoitti:
Mielestäsi vanhan testamentin lait eivät siis päde enää kristittyihin? Kymmenen käskyä? Homot? Naispapit? Miten reagoit siihen, kun Jeesus sanoo ettei hän ole tullut kumoamaan lakia vaan toteuttamaan? Puhutaanko tässäkin Paavalin laeista, vai kenties jopa näistä vanhan testamentin laeista? Tästä siis on kysymys. Kyseessä ei ollut leikki, vaan ihan oikeita kysymyksiä, joita et nyt sattunut ymmärtämään.
Kysymistäsi asioista on kirjoitettu muutama hyllykilometri kirjoja.
Jos olet aidosti kiinnostunut saamaan vastauksia, tiedät siis mitä tehdä. Emme elä Neuvostoliitossa, vaan saatavillasi on kaikki maailman kristillinen tieto ja teologia.
Jos taas olet pelkkä provoilija, niin sillehän minä en mitään mahda...
Mutta sen verran sanon, että nuo Mooseksen lain voimassaolokysymykset eivät todellakaan ole kristinuskon vaikein kohta. Jos jo noihin ymmärrys kompastuu, niin kannattaa ohittaa Vanha Testamentti ja keskittyä niihin osiin Raamattua, jotka pystyy ymmärtämään. - mielikuvitusotus
opas eräs kirjoitti:
Jos olet aidosti kiinnostunut saamaan vastauksia, tiedät siis mitä tehdä. Emme elä Neuvostoliitossa, vaan saatavillasi on kaikki maailman kristillinen tieto ja teologia.
Mutta sen verran sanon, että nuo Mooseksen lain voimassaolokysymykset eivät todellakaan ole kristinuskon vaikein kohta. Jos jo noihin ymmärrys kompastuu, niin kannattaa ohittaa Vanha Testamentti ja keskittyä niihin osiin Raamattua, jotka pystyy ymmärtämään.mulla meni ymmärrys jossain eka lauseen kohdalla.. "alussa jumala(vai mikä lie?) loi maan...."
tai sit se ymmärrys loppui viimeistään siinä vaiheessa kun ihminen elää 900 vuotta.
no joku hullu saattaa "ymmärtää" pidemmällekin, mutta minä en edes halua tietää mitä kaikkea "jännää" on 900 vuotta ja kivitys juttujen välissä.
p.s. on muuten aika naurettavaa että hihhuli selittää oman jumalansa sanaa vääräksi ja korjailee sitä hätävalheilla. - ertert
opas eräs kirjoitti:
Mutta sen verran sanon, että nuo Mooseksen lain voimassaolokysymykset eivät todellakaan ole kristinuskon vaikein kohta. Jos jo noihin ymmärrys kompastuu, niin kannattaa ohittaa Vanha Testamentti ja keskittyä niihin osiin Raamattua, jotka pystyy ymmärtämään."kannattaa ohittaa Vanha Testamentti"
Rusinat pullasta. - big_banggggg
opas eräs kirjoitti:
Mutta sen verran sanon, että nuo Mooseksen lain voimassaolokysymykset eivät todellakaan ole kristinuskon vaikein kohta. Jos jo noihin ymmärrys kompastuu, niin kannattaa ohittaa Vanha Testamentti ja keskittyä niihin osiin Raamattua, jotka pystyy ymmärtämään.voimme lakkauttaa kaikki keskusteluforumit joilla vaihdetaan tietoa ja mielipiteitä.
Löytyyhän se tieto kirjoistakin, ja mielipiteitäkin löytyy varmasti ties mihin kysymykseen hyllymetreittäin.
Koko konseptissa on pointtina se, että yhdessä puidaan ja pyöritellään, ei se, että kaikki istuu kotona hiljaa lukien hyllymetreittäin uskonnollista paatosta tai vaikka ihan asiallistakin tietokirjallisuutta.
Tottakai on hyvä lukea asioita myös palstan ulkopuolelta (suositeltavaa), mutta tässä ei ole mielestäni siitä kyse, vaan ihan asiallisesta kysymyksestä keskustelua herättämään... - juutas.
opas eräs kirjoitti:
Mutta sen verran sanon, että nuo Mooseksen lain voimassaolokysymykset eivät todellakaan ole kristinuskon vaikein kohta. Jos jo noihin ymmärrys kompastuu, niin kannattaa ohittaa Vanha Testamentti ja keskittyä niihin osiin Raamattua, jotka pystyy ymmärtämään.Kyllä on hyllykilometreittäin kirjoitettu kirjoja, todella. Löytyykö niistä se vastaus? Onko Mooseksen laki voimassa vai ei? Yksi sana riittäisi: kyllä / ei? Ei tarvita kilometreittäin kirjoja.
Tiedätkö sinä vastauksen?
- Siis...
Hiusten leikkaaminen on syntiä, mutta pitkät hiukset ovat häpeäksi? Voi minua poloista...
"Hiusten leikkaaminen on syntiä, mutta pitkät hiukset ovat häpeäksi? Voi minua poloista... "
joista moni on ristiriidassa toisen kanssa.
Taitaa helvetin liekit jo kuumottaa....
- Asiaan perehtynyt
Ateismi-palstalla näkyy valitettavan usein näitä kirjaimellisen tulkinnan liittämisiä luterilaiseen kirkkoon ja yleensäkin maailman kaikkiin kristittyihin. Muistuttaisin, että yksilöeroja on myös kristinuskossa: joku tulkitsee Raamatun sanaa aivan eri tavalla kuin joku toinen. Kirkolla voi olla joitain yleisiä linjauksia mutta se ei tarkoita sitä, että kaikki sen kirkkokunnan jäsenet uskoisivat juuri samalla tavalla, varsinkaan uskontojen sekularisoitumisen ja synkretismin myötä.
Suomen ev.lut. kirkolla on tällä hetkellä pelastushistoriallinen raamatuntulkintatapa eli Jeesus=Raamatun punainen lanka. RAAMATTU EI OLE MORAALISISSA ASIOISSA OPPIKIRJA, vaan ihmisellä on LUONNOLLINEN MORAALILAKI.- Tosiaan...
Kirkosta on eronnut paljon ihmisiä siksi, että se ei noudata millään tavalla raamatun ohjeita. Nainen vaietkoon seurakunnassa, homot on kauhistus Jumalalle jne. Suurin osa papeista on leipäpappeja eli virkamiehiä. Täysin merkityksetön uskonto jonka tehtävä on vain tukea yhteiskuntajärjestystä.
- Kyllä
Pitää olla 100%. Tulee meinaan sanomista, jos törmäät teltan tukitolppaan ja esirippu putoaa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Päivän Riikka: polttoöljyn hinta räjähti
Näyttää tuo putinismi ilmenevän persuissa myös Suomen yrittäjien kampittamisena. Polttoöljy on se katalyytti, joka pitää362161Mökkejä ostellaan nyt ihan hulluna!
Tyypilliset lainamäärät on yli 500 000€ mökkejä ostellessa eli erityisesti tuollaiset miljoonamökit on nyt suomalaisten642002Helsingin yllä valopalloja
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/1508be00-28c9-4156-83dc-0be5e7aa3066 "Helsingin taivaalla lensi lauantaina puolen yön1211930HÄLYYTYS!!
Ukraina se hyökkää jo Suomen maaperälle. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/645b83ce-e074-4f00-8b99-245d01b38a363871663Kovasti on hävittäjiä ilmassa. Nytkö se alkoi?
Onko nyt sota ?? `Vai harjoituksiako vain? Hävittäjät pörrää kovasti.1031631Helsingin yllä lensi yöllä jotain outoa puolen yön aikaan valopalloja
Poliisi on saanut tapauksesta yhden havaintoilmoituksen. Valopalloja oli noin parikymmentä ILtalehdessä on video tapah1241464Millainen on naisellinen nainen
Nyt kun taas mennään keikkuen kesään, niin millainen nainen on naisellinen? Pukeutuminen, olemus, puhetapa, jne. Vilma n1821082Raamatullinen kaste
Seurakunnassamme kastettiin mm eräs muslimi, joka oli tullut uskoon. Hän oli ollut Suomessa viitisen vuotta. Hän oli lu53967- 73895
- 27889