Täällä on esitetty monia vastaväitteitä MAP-kirkkosta, sen opeista ja käytännöistä. "Ainoa ongelma, joka vastustajan on selvitettävä itselleen, on se, onko Mormonin kirja totta, sillä jos Mormonin kirja on totta, silloin Jeesus on Kristus, Joseph Smith Hänen profeettansa, Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko on tosi, ja sitä johtaa ilmoituksia saava profeetta tänä meidän aikanamme." ("Saarnatkaa minun evankeliumiani", (s.111)
Yksi keino, jolla voit saada tietää, että Joseph Smith on Jumalan profeetta, on lukea Mormonin kirjaa ja rukoilla ymmärrystä, onko se totta. Kun tuon ymmärryksen saa, niin asiat menevät kohdalleen kuten palapelissä tai ristisanatehtävän oikeassa ratkaisussa.
Tässä on muutamia kohtia:
1. Nefi 3:7
Ja tapahtui, että minä, Nefi, sanoin isälleni: Minä menen ja teen sen, mitä Herra on käskenyt, sillä minä tiedän, ettei Herra anna ihmislapsille mitään käskyjä valmistamatta heille keinoa toteuttaa sitä, mitä hän käskee heidän tehdä.
Moosia 2
17 Ja katso, minä kerron teille tämän, jotta te oppisitte viisautta; jotta oppisitte, että kun olette lähimmäistenne palveluksessa, olette pelkästään Jumalanne palveluksessa.
Tässä on kokonainen luku Mormonin kirjasta:
Alma LUKU 31
Nefi kertoo, miksi Kristus kastettiin. Ihmisten täytyy seurata Kristusta, ottaa kaste, ottaa vastaan Pyhä Henki ja kestää loppuun asti pelastuakseen. Parannus ja kaste ovat portti kaidalle ja kapealle polulle. Iankaikkisen elämän saavat ne, jotka pitävät käskyt kasteen jälkeen. Noin 559–545 eKr.
1 JA nyt minä, Nefi, lakkaan profetoimasta teille, rakkaat veljeni. Enkä minä voi kirjoittaa kuin vähän siitä, minkä tiedän varmasti täytyvän tapahtua; enkä voi myöskään kirjoittaa kuin vähän veljeni Jaakobin sanoista.
2 Ja nyt, se, mitä olen kirjoittanut, riittää minulle, paitsi muutamia sanoja, jotka minun on puhuttava Kristuksen opista; ja nyt, minä puhun teille selkeästi, profetoimiseni selkeyden mukaisesti.
3 Sillä minun sieluni iloitsee selkeydestä; sillä tällä tavoin Herra Jumala toimii ihmislasten keskuudessa. Sillä Herra Jumala valaisee ymmärryksen, sillä hän puhuu ihmisille heidän kielensä mukaisesti, jotta he ymmärtäisivät.
4 Ja nyt, minä tahdon teidän muistavan, että minä olen puhunut teille siitä profeetasta, jonka Herra näytti minulle ja joka on kastava Jumalan Karitsan, joka ottaa pois maailman synnit.
5 Ja nyt, jos Jumalan Karitsa, joka on pyhä, on tarpeen kastaa vedellä kaiken vanhurskauden täyttämiseksi, niin oi, kuinka paljon enemmän meidät, jotka olemme epäpyhiä, on tarpeen kastaa, niin, nimittäin vedellä!
6 Ja nyt, minä tahdon kysyä teiltä, rakkaat veljeni: Millä tavoin Jumalan Karitsa täytti kaiken vanhurskauden, kun hänet kastettiin vedellä?
7 Ettekö tiedä, että hän oli pyhä? Mutta huolimatta siitä, että hän oli pyhä, hän osoittaa ihmislapsille, että hän nöyrtyy Isän edessä lihan mukaisesti ja todistaa Isälle, että hän on kuuliainen hänelle pitämällä hänen käskynsä.
8 Ja nyt, kun hänet oli kastettu vedellä, Pyhä Henki laskeutui hänen päällensä kyyhkysen hahmossa.
9 Ja vielä, se osoittaa ihmislapsille, kuinka kaita on se polku ja kuinka kapea se portti, josta heidän tulee mennä sisälle hänen näytettyään esimerkkiä heidän edessään.
10 Ja hän sanoi ihmislapsille: Seuraa sinä minua. Sen vuoksi, rakkaat veljeni, voimmeko me seurata Jeesusta, ellemme ole halukkaita pitämään Isän käskyjä?
11 Ja Isä sanoi: Tehkää parannus, tehkää parannus, ja ottakaa kaste minun rakkaan Poikani nimeen.
12 Ja myös Pojan ääni tuli minulle sanoen: Sille, joka kastetaan minun nimeeni, Isä antaa Pyhän Hengen kuten minulle; ja nyt, seuratkaa minua ja tehkää sitä, mitä olette nähneet minun tekevän.
13 Sen vuoksi, rakkaat veljeni, minä tiedän, että jos te seuraatte Poikaa täysin vilpittömin sydämin osoittamatta mitään tekopyhyyttä ja petollisuutta Jumalan edessä, vaan vakain aikein, tehden parannuksen synneistänne, todistaen Isälle, että olette halukkaita ottamaan Kristuksen nimen päällenne kasteen kautta — eli seuraamalla Herraanne ja Vapahtajaanne alas veteen hänen sanansa mukaisesti, katso, silloin te saatte Pyhän Hengen; eli silloin tulee tulen ja Pyhän Hengen kaste, ja silloin te voitte puhua enkelien kielellä ja huutaa ylistystä Israelin Pyhälle.
14 Mutta katso, rakkaat veljeni, näin Pojan ääni tuli minulle sanoen: Kun te olette tehneet parannuksen synneistänne ja todistaneet Isälle vesikasteella, että haluatte pitää minun käskyni, ja olette saaneet tulen ja Pyhän Hengen kasteen ja voitte puhua uudella kielellä, niin, nimittäin enkelien kielellä, ja jos te tämän jälkeen kiellätte minut, teille olisi ollut parempi, että ette olisi minua tunteneet.
15 Ja minä kuulin Isältä tulevan äänen sanovan: Totisesti, minun Rakkaani sanat ovat todet ja luotettavat. Se, joka kestää loppuun asti, se pelastuu.
16 Ja nyt, rakkaat veljeni, minä tiedän tästä, että ellei ihminen kestä loppuun asti noudattaen elävän Jumalan Pojan esimerkkiä, hän ei voi pelastua.
17 Tehkää sen vuoksi sitä, mitä olen sanonut teille nähneeni teidän Herranne ja Lunastajanne tekevän; sillä tästä syystä ne on minulle näytetty, jotta te tietäisitte sen portin, josta teidän tulee mennä sisälle. Sillä portti, josta teidän tulee mennä sisälle, on parannus ja vesikaste; ja silloin tulee teidän syntienne anteeksianto tulen ja Pyhän Hengen kautta.
18 Ja silloin te olette tällä kaidalla ja kapealla polulla, joka johtaa iankaikkiseen elämään; niin, te olette menneet sisälle portista; te olette tehneet Isän ja Pojan käskyjen mukaisesti; ja te olette saaneet Pyhän Hengen, joka todistaa Isästä ja Pojasta täyttäen hänen antamansa lupauksen, että jos te menette sisälle oikealla tavalla, te saatte.
19 Ja nyt, rakkaat veljeni, kun olette päässeet tälle kaidalle ja kapealle polulle, minä kysyn, onko kaikki tehty? Katso, minä sanon teille: Ei; sillä te olette päässeet tähän saakka vain Kristuksen sanan avulla, järkkymättömän uskon avulla häneen, turvautuen täysin hänen ansioihinsa, joka on voimallinen pelastamaan.
20 Sen vuoksi teidän täytyy ponnistella eteenpäin lujina Kristuksessa, niin että teillä on täydellinen toivon kirkkaus ja rakkaus Jumalaa ja kaikkia ihmisiä kohtaan. Ja nyt, jos te ponnistelette eteenpäin kestiten itseänne Kristuksen sanalla ja kestätte loppuun asti, katso, näin sanoo Isä: Te saatte iankaikkisen elämän.
21 Ja nyt, katso, rakkaat veljeni, tämä on se keino; eikä ole muuta keinoa eikä nimeä taivaan alla annettu, jonka avulla ihminen voi pelastua Jumalan valtakuntaan. Ja nyt, katso, tämä on Kristuksen oppi ja ainoa ja tosi oppi Isältä ja Pojalta ja Pyhältä Hengeltä, jotka ovat yksi Jumala, ilman loppua. Aamen.
Jakesta 17 alkava osuus luvun loppuun oli minulle hyvin merkittävä hetimiten kasteen jälkeen. Se merkitsi, että minun on jatkuvasti tehtävä oma osani. Olin olin ajatellut epärealistisesti, että kasteen jälkee saamani Pyhä Henki ohjaisi minua tahtomattanikin.
Tästä voit tilata ilmaisen Mormonin kirjan:
http://www.mormonit.fi/index.php?id=57
Mormonin kirjasta saa vastauksen
34
772
Vastaukset
- taisi tulla
"Ainoa ongelma, joka vastustajan on selvitettävä itselleen, on se, onko Mormonin kirja totta, sillä jos Mormonin kirja on totta, silloin Jeesus on Kristus, Joseph Smith Hänen profeettansa, Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko on tosi, ja sitä johtaa ilmoituksia saava profeetta tänä meidän aikanamme." ("Saarnatkaa minun evankeliumiani", (s.111)
Tuohan nyt ei mene ihan noin. Jos Mormonin Kirja on totta ja Joseph Smithkin vielä profeetta, niin ei se tarkoita sitä että juuri MAP-kirkko on oikeassa. Yhtä hyvin vaikka FLDS-lahko voi olla oikeassa, uskoohan nekin Joseph Smithiin. Tai sitten mikään Joseph Smithiin uskova kirkko ei ole oikeassa, jos kaikki on vaipuneet luopumukseen.- sitten ne FLDSn
hedelmät, mitkä ne sitten ovat? Hedelmistään puu tunnetaan. Mikäli FLDS olisi oikeassa olisi hedelmätkin parempia.
- että sinulle
itsellesi sattui logiikkavirhe...
- Map-kirkon
sitten ne FLDSn kirjoitti:
hedelmät, mitkä ne sitten ovat? Hedelmistään puu tunnetaan. Mikäli FLDS olisi oikeassa olisi hedelmätkin parempia.
hedelmät? Siis sellaiset, jotka poikkeavat selvästi mistään muusta?
- kysymys mistään
Map-kirkon kirjoitti:
hedelmät? Siis sellaiset, jotka poikkeavat selvästi mistään muusta?
POIKKEAVISTA hedelmistä vaan hyvistä. Yksinkertaisisesti hyvistä hedelmistä. Ja niitähän MAP kirkolla riittää. Jos olet eri mieltä niin ole.
- Map-kirkon
kysymys mistään kirjoitti:
POIKKEAVISTA hedelmistä vaan hyvistä. Yksinkertaisisesti hyvistä hedelmistä. Ja niitähän MAP kirkolla riittää. Jos olet eri mieltä niin ole.
Mutta kun niitä huonoja on niin paljon emmän kuin monilla muilla.
Map-kirkon kirjoitti:
Mutta kun niitä huonoja on niin paljon emmän kuin monilla muilla.
perustelu olisi paikallaan.
Logiikkaan ei tule kompastua pyhissä asioissa, sillä sanonta ei niissäkään ole matemaattisen täsmällistä. Jos Mormonin kirjasta saa todistuksen, niin tietenkin on jäljellä vielä harkittavaa, sillä eivät kaikki MAP-kirkosta lähteneet voi olla oikeassa. Sama koskee alkukirkosta lähteneitä ja yleensä uskoa Kristukseen. Pelkkä usko ei tee mitään kirkkoa oikeaksi.
- suunsoittaja
Tapani1 kirjoitti:
mitään perustelee.
- Map-kirkon
Tapani1 kirjoitti:
Mustaihoisten pappeuden kielto, pikkutyttöjen painostaminen moniaviosuhteisiin, rotujen välisten avioliittojen vaikeuttaminen, oman vaimon kiroaminen pappeuden valtuudella lasten kuullen, luterilaisen kastetilaisuuden halventaminen sanomalla kuuluvasti tilaisuudessa sen olevan juhlamuotoista Jumalanpilkkaa, oman teini-ikäisen tyttären piikittäminen tajuttomaksi sairaalasta varastetuilla lääkkeillä ties mitä tarkoituksia varten,...
- avuksi
Tapani1 kirjoitti:
Logiikkaan ei tule kompastua pyhissä asioissa, sillä sanonta ei niissäkään ole matemaattisen täsmällistä. Jos Mormonin kirjasta saa todistuksen, niin tietenkin on jäljellä vielä harkittavaa, sillä eivät kaikki MAP-kirkosta lähteneet voi olla oikeassa. Sama koskee alkukirkosta lähteneitä ja yleensä uskoa Kristukseen. Pelkkä usko ei tee mitään kirkkoa oikeaksi.
siis...
- vaiko ehkä
Map-kirkon kirjoitti:
Mustaihoisten pappeuden kielto, pikkutyttöjen painostaminen moniaviosuhteisiin, rotujen välisten avioliittojen vaikeuttaminen, oman vaimon kiroaminen pappeuden valtuudella lasten kuullen, luterilaisen kastetilaisuuden halventaminen sanomalla kuuluvasti tilaisuudessa sen olevan juhlamuotoista Jumalanpilkkaa, oman teini-ikäisen tyttären piikittäminen tajuttomaksi sairaalasta varastetuilla lääkkeillä ties mitä tarkoituksia varten,...
Calmaton hyväuskoinen opetuslapsi...
- eivät ole totta?
vaiko ehkä kirjoitti:
Calmaton hyväuskoinen opetuslapsi...
Mm. mustien pappeuskieltohan on tosiasia. Ei se riipu siitä, kuka sen sanoo. Vaikka sitten olisi vihaamasi henkilö.
- vaiko ehkä
eivät ole totta? kirjoitti:
Mm. mustien pappeuskieltohan on tosiasia. Ei se riipu siitä, kuka sen sanoo. Vaikka sitten olisi vihaamasi henkilö.
ainoa, joka on tosiasia, mutta siitä huolimatta muutkin piti taas julistaa 'totena'. Miksi(köhän)?
Enkä minä Calmatoa vihaa; sinnikkyyttään ihailen, metodejaan ihmettelen, motiivejaan en tunne. Vielä enemmän toki ihmettelen, että (jos) joku lähtee hänen taustakuoroonsa tai säestäjäksi. - vaiko ehkä
eivät ole totta? kirjoitti:
äskeisestä tarkennus: dokumentoitu tosiasia .
- Map-kirkon
vaiko ehkä kirjoitti:
äskeisestä tarkennus: dokumentoitu tosiasia .
dokumentoituhan tuo on, kun kyseinen henkilö ei kiellä tapahtuneita, vaan kuvaa esim. tukasta suihkuun vetämistä huumoriksi ja vetoaa siihen, että eihän ruumillinen kurittaminen tuohon aikaan ollut rikos. Piikitykseenkään ei kiellä osallistuneensa, mutta laittaa sen yksinomaan vaimonsa syyksi, joka lääkkeet hommasi.
- Exmoro
Tuosta tekstistä paistaa liika selkeys. Ajattele nyt, että 600v ennen Jeesuksen syntymää puhuttaisiin sellaista asiaa, josta toisella mantereella kirjoitettiin ensimmäisen kerran n. 600v myöhemmin. Muutenkin MK:ssa puhutaan Jeesuksesta ihan jopa nimeltä ennen hänen syntymäänsä. Lisäksi puhutaan Raamatusta, joka ei ollut olemassakaan siinä vaiheessa kun se mainitaan MK:ssa.
Kyllä MAP-oppi ja MK:n selkeät tekstit minuun uppoavat. Muistan kuinka selkeää kaikki oli ollessani pro-mormoni. Mutta miten saatoin olla niin sokea, että en huomannu tuota "liiallista selkeyttä". Etkö sinä muka ihmettele samaa asiaa? Jos et, niin ei kannatakkaan, siitä kun lähtee asiaa funtsimaan vähän pitemmälle, niin on antanut jo pikkusormen "perkeleelle".- selkeästi
johtuukin?
Tuolla kansalla oli aitoja profeettoja, jotka saivat ilmoituksia. VT:kin on selkeä monin kohdin Kristuksen tulemisen ennustamisessa:
Jes. 7
14 Sen tähden Herra antaa itse teille merkin: neitsyt* tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel*. [Käännös "neitsyt" perustuu Septuagintaan. Hepreankielisen alkutekstin alma merkitsee 'nuori nainen'. Nimi Immanuel merkitsee 'meidän kanssamme on Jumala'.] [Matt. 1:23]
Miika 5
2 (5:1) Sinä Betlehem, sinä Efrata, sinä olet pienin Juudan sukukuntien joukossa! Mutta sinun keskuudestasi nousee Israelille hallitsija. Hänen juurensa ovat muinaisuudessa, ikiaikojen takana. [Jes. 7:14]- to...
Tapani1 kirjoitti:
Tuolla kansalla oli aitoja profeettoja, jotka saivat ilmoituksia. VT:kin on selkeä monin kohdin Kristuksen tulemisen ennustamisessa:
Jes. 7
14 Sen tähden Herra antaa itse teille merkin: neitsyt* tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel*. [Käännös "neitsyt" perustuu Septuagintaan. Hepreankielisen alkutekstin alma merkitsee 'nuori nainen'. Nimi Immanuel merkitsee 'meidän kanssamme on Jumala'.] [Matt. 1:23]
Miika 5
2 (5:1) Sinä Betlehem, sinä Efrata, sinä olet pienin Juudan sukukuntien joukossa! Mutta sinun keskuudestasi nousee Israelille hallitsija. Hänen juurensa ovat muinaisuudessa, ikiaikojen takana. [Jes. 7:14]kerrot että neitsyt ei tule raskaaksi, heprealaiset sen parhaiten ymmärsivät,hehän lukivat arkipäivän sanastoaan.Miten profeetan kuningas Aahalle antama neuvo syyroefraimilaisen kriisin aikan yli 700 v ennen Jeesusta liittyy messiaan tuloon? Ei mitenkään ja Jesaja itse sanoo mistä on kyse, monta kappaletta on tuota yhtä ja samaa asiaa.
Betlehem on Davidin suvun kotipaikka, ei messiaan, lue koko luku. Profeetat eivät olleet ennustusautomaatteja ja kun kansa alkoi uskoa että he olisivat profetia lopettiin, se oli terve teko. Saa nähdä miten teidän käy kun koko uskontonne on profeettojen varassa,nykyiset tuntuvat olevan hyvin hiljaisia mikä onkin ainoa järkevä tapa olla profeetta: käytännön neuvoja voi antaa, ei sen enempää. to... kirjoitti:
kerrot että neitsyt ei tule raskaaksi, heprealaiset sen parhaiten ymmärsivät,hehän lukivat arkipäivän sanastoaan.Miten profeetan kuningas Aahalle antama neuvo syyroefraimilaisen kriisin aikan yli 700 v ennen Jeesusta liittyy messiaan tuloon? Ei mitenkään ja Jesaja itse sanoo mistä on kyse, monta kappaletta on tuota yhtä ja samaa asiaa.
Betlehem on Davidin suvun kotipaikka, ei messiaan, lue koko luku. Profeetat eivät olleet ennustusautomaatteja ja kun kansa alkoi uskoa että he olisivat profetia lopettiin, se oli terve teko. Saa nähdä miten teidän käy kun koko uskontonne on profeettojen varassa,nykyiset tuntuvat olevan hyvin hiljaisia mikä onkin ainoa järkevä tapa olla profeetta: käytännön neuvoja voi antaa, ei sen enempää.Jos neitsyellä tarkoitetaan nuorta naista, niin miksi ko. ilmaisua käytetään, ellei raskaaksi tulemisessa ole mitään erikoista? Eihän se olisi silloin mikään merkki vaan tavallinen tapahtuma. Lisäksi Immanuel eli meidän kannssamme on Jumala, viittaa johonkin erikoiseeen tässä yhteydessä.
Monina aikoina Herra on puhunut profeettojen kautta:
Aam. 3:7
Sillä ei Herra, Herra, tee mitään ilmoittamatta salaisuuttaan palvelijoillensa profeetoille.
Luvun 3 lukeminen ei osoita, että profetoiminen loppuisi. Osoita, mistä voi saada sen käsityksen.- to...
Tapani1 kirjoitti:
Jos neitsyellä tarkoitetaan nuorta naista, niin miksi ko. ilmaisua käytetään, ellei raskaaksi tulemisessa ole mitään erikoista? Eihän se olisi silloin mikään merkki vaan tavallinen tapahtuma. Lisäksi Immanuel eli meidän kannssamme on Jumala, viittaa johonkin erikoiseeen tässä yhteydessä.
Monina aikoina Herra on puhunut profeettojen kautta:
Aam. 3:7
Sillä ei Herra, Herra, tee mitään ilmoittamatta salaisuuttaan palvelijoillensa profeetoille.
Luvun 3 lukeminen ei osoita, että profetoiminen loppuisi. Osoita, mistä voi saada sen käsityksen.vaan merkki on että syntyvä lapsi ei opi erottamaan hyvää pahasta ennen kuin Damasko&co on hävinnyt. Synnyttävä nuori nainenkin oli tuolloin tunnettu ha'almah. Miksi ihmeessä naisen olisi ylipäänsä pitänyt olla neitsyt? Ei profeetta järjettömiä ennustanut, todennäköisesti nainen oli naimisissa, miksi kuningas olisi seurannut jonkun huonon naisen raskautta ja pojan kasvamista ja päättänyt ulkopolitiikastaan näiden avulla? Missään juutalaisessa kirjallisuudessa, VT:ssä tai sen ulkopuolelle jääneessä, ei ole raskaaksi tulevia neitsyitä, se että kristinuskossa on, johtuu vain LXX:n kääntäjien huolimattomuudesta, kreikan sana on tuonut neitsyen tähän, ei alkukieli.
Ei Amos tarkoita sitä että maailman luoja sipisisi joka tekonsa joillekin ihmisille, sehän olisi pelleilyä, montako triljoonaa profeettaa tarvittaisiin Jumalan hetken päätösten kuulemiseen jo uskotaan kaikkitietävään Jumalaan?
Kerro Jumalan tulevaisuuden päätöksistä jotka hän on kertonut teidän profeetoillenne, niitä pitää olla aivan määrätön määrä, anna esimerkki vain kymmenestä.Ei kelpaa että teidän ei tarvitse tehdä jotain merkkiä joka jo tuntuikin nykyaikaan sopimattomalta tai että pitää perustaa lisää temppeleitä.
Malachi kertoi että profetia loppuu. to... kirjoitti:
vaan merkki on että syntyvä lapsi ei opi erottamaan hyvää pahasta ennen kuin Damasko&co on hävinnyt. Synnyttävä nuori nainenkin oli tuolloin tunnettu ha'almah. Miksi ihmeessä naisen olisi ylipäänsä pitänyt olla neitsyt? Ei profeetta järjettömiä ennustanut, todennäköisesti nainen oli naimisissa, miksi kuningas olisi seurannut jonkun huonon naisen raskautta ja pojan kasvamista ja päättänyt ulkopolitiikastaan näiden avulla? Missään juutalaisessa kirjallisuudessa, VT:ssä tai sen ulkopuolelle jääneessä, ei ole raskaaksi tulevia neitsyitä, se että kristinuskossa on, johtuu vain LXX:n kääntäjien huolimattomuudesta, kreikan sana on tuonut neitsyen tähän, ei alkukieli.
Ei Amos tarkoita sitä että maailman luoja sipisisi joka tekonsa joillekin ihmisille, sehän olisi pelleilyä, montako triljoonaa profeettaa tarvittaisiin Jumalan hetken päätösten kuulemiseen jo uskotaan kaikkitietävään Jumalaan?
Kerro Jumalan tulevaisuuden päätöksistä jotka hän on kertonut teidän profeetoillenne, niitä pitää olla aivan määrätön määrä, anna esimerkki vain kymmenestä.Ei kelpaa että teidän ei tarvitse tehdä jotain merkkiä joka jo tuntuikin nykyaikaan sopimattomalta tai että pitää perustaa lisää temppeleitä.
Malachi kertoi että profetia loppuu.Kysymys on minun näkemykseni mukaan siitä, että Herra ilmoittaa suunnitelmansa palevelijoilleen profeetoille. Ei siis ole kysymys yksittäisten tapahtumien ilmoittamisesta.
En ymmärrä, mistä tämä tulkinta on peräisin:
"vaan merkki on että syntyvä lapsi ei opi erottamaan hyvää pahasta ennen kuin Damasko&co on hävinnyt. Synnyttävä nuori nainenkin oli tuolloin tunnettu ha'almah."
Ei sitä Aamos 3 luvusta löydy.
Malakia ennustaa ajasta, jolloin profetia loppuu, mutta se koskee aikaa, kun kaikki on jo ilmoitettu ja tiedetty.- to..
Tapani1 kirjoitti:
Kysymys on minun näkemykseni mukaan siitä, että Herra ilmoittaa suunnitelmansa palevelijoilleen profeetoille. Ei siis ole kysymys yksittäisten tapahtumien ilmoittamisesta.
En ymmärrä, mistä tämä tulkinta on peräisin:
"vaan merkki on että syntyvä lapsi ei opi erottamaan hyvää pahasta ennen kuin Damasko&co on hävinnyt. Synnyttävä nuori nainenkin oli tuolloin tunnettu ha'almah."
Ei sitä Aamos 3 luvusta löydy.
Malakia ennustaa ajasta, jolloin profetia loppuu, mutta se koskee aikaa, kun kaikki on jo ilmoitettu ja tiedetty.JHWH:n kaikki suunnitelmat -> profeetat, älä nyt sentään. Jesaja ja nuori nainen: Siihen aikaan, kun Ahas, Jotamin poika, Ussian pojanpoika, oli Juudan kuninkaana, Syyrian kuningas Resin ja Israelin kuningas Pekah, Remaljan poika, lähtivät sotaretkelle kohti Jerusalemia mutta eivät voineet valloittaa sitä.
2 Kun Daavidin valtakunnassa saatiin kuulla, että syyrialaiset olivat leiriytyneet Efraimin* alueelle, vavahti jokainen sydän, niin kuninkaan kuin kansankin, niin kuin metsän puut vapisevat tuulen voimasta. [Nimi Efraim tarkoittaa usein pohjoisvaltiota, Israelia, Juudan valtion vastakohtana.]
3 Silloin Herra sanoi Jesajalle: "Mene poikasi Sear-Jasubin* kanssa tapaamaan Ahasia. Hän on Yläaltaan kanavan päässä Pesijänkentän tiellä.
4 Sano hänelle: Pysy rauhallisena, harkitse mitä teet. Älä pelkää äläkä sydän kurkussa säiky noita kahta savuavaa kekälettä -- älä pelkää Resinin ja hänen syyrialaistensa tai Remaljan pojan vihaa. etc ja sitten10 Herra puhui jälleen Ahasille ja sanoi hänelle:11 "Pyydä Herralta, Jumalaltasi, todisteeksi merkki, pyydä vaikka tuonelan syvyydestä tai taivaan korkeudesta."
.... "14 Sen tähden Herra antaa itse teille merkin: nuori nainen tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel*. 15 Pelkkää maitoa ja hunajaa tämä lapsi saa syödä siihen asti kun hän oppii hylkäämään pahan ja valitsemaan hyvän.16 Mutta ennen kuin hän oppii hylkäämään pahan ja valitsemaan hyvän, autioituvat ne maat, joita sinä nyt pelkäät noiden kahden kuninkaan vuoksi. "
Amos esittää luvun 3 alussa joukon retorisia kysymyksiä, tarkoitus on saada ihmiset yummärtämään että profeetta ei puhu turhia varoittaessaan tulevasta tuhosta.
Saisinko niitä teidän profettojenne saamia ja toteutuneita ennustuksia, jos kerran te saatte tietää kaikki oman Jumalanne suunnitelmat? to.. kirjoitti:
JHWH:n kaikki suunnitelmat -> profeetat, älä nyt sentään. Jesaja ja nuori nainen: Siihen aikaan, kun Ahas, Jotamin poika, Ussian pojanpoika, oli Juudan kuninkaana, Syyrian kuningas Resin ja Israelin kuningas Pekah, Remaljan poika, lähtivät sotaretkelle kohti Jerusalemia mutta eivät voineet valloittaa sitä.
2 Kun Daavidin valtakunnassa saatiin kuulla, että syyrialaiset olivat leiriytyneet Efraimin* alueelle, vavahti jokainen sydän, niin kuninkaan kuin kansankin, niin kuin metsän puut vapisevat tuulen voimasta. [Nimi Efraim tarkoittaa usein pohjoisvaltiota, Israelia, Juudan valtion vastakohtana.]
3 Silloin Herra sanoi Jesajalle: "Mene poikasi Sear-Jasubin* kanssa tapaamaan Ahasia. Hän on Yläaltaan kanavan päässä Pesijänkentän tiellä.
4 Sano hänelle: Pysy rauhallisena, harkitse mitä teet. Älä pelkää äläkä sydän kurkussa säiky noita kahta savuavaa kekälettä -- älä pelkää Resinin ja hänen syyrialaistensa tai Remaljan pojan vihaa. etc ja sitten10 Herra puhui jälleen Ahasille ja sanoi hänelle:11 "Pyydä Herralta, Jumalaltasi, todisteeksi merkki, pyydä vaikka tuonelan syvyydestä tai taivaan korkeudesta."
.... "14 Sen tähden Herra antaa itse teille merkin: nuori nainen tulee raskaaksi ja synnyttää pojan ja antaa hänelle nimen Immanuel*. 15 Pelkkää maitoa ja hunajaa tämä lapsi saa syödä siihen asti kun hän oppii hylkäämään pahan ja valitsemaan hyvän.16 Mutta ennen kuin hän oppii hylkäämään pahan ja valitsemaan hyvän, autioituvat ne maat, joita sinä nyt pelkäät noiden kahden kuninkaan vuoksi. "
Amos esittää luvun 3 alussa joukon retorisia kysymyksiä, tarkoitus on saada ihmiset yummärtämään että profeetta ei puhu turhia varoittaessaan tulevasta tuhosta.
Saisinko niitä teidän profettojenne saamia ja toteutuneita ennustuksia, jos kerran te saatte tietää kaikki oman Jumalanne suunnitelmat?Luku puhuu muustakin kuin silloisista lähiajoista. Se merkki, jossa neitsyt tulee raskaaksi, viittaa mielestäni aikaan, jolloin Kristus syntyi. Miksi muuten syntyvästä lapsesta käytettäisiin sanaa Immanuel?
Tässä on Joseph Smithin toteutuneista profetioista:
http://www.jefflindsay.com/LDSFAQ/FQ_prophecies.shtml- to...
Tapani1 kirjoitti:
Luku puhuu muustakin kuin silloisista lähiajoista. Se merkki, jossa neitsyt tulee raskaaksi, viittaa mielestäni aikaan, jolloin Kristus syntyi. Miksi muuten syntyvästä lapsesta käytettäisiin sanaa Immanuel?
Tässä on Joseph Smithin toteutuneista profetioista:
http://www.jefflindsay.com/LDSFAQ/FQ_prophecies.shtmljokainen heprean osaaja tietää sen, minusta on outoa että joku uskonto yleensä alentuu rakentamaan oppinsa vieraan kielen väärälle käännökselle.Ja se mikä puhutaan liittyy juuri historiastakin hyvin tunnettuun syyroefraimilaiseen sotaan siinähän lopulta tuhoutui pohjoinen kuningaskunta. Jeesus on nimeltään Jeesus, eikä suinkaan Imanuel, eivät hänen vanhempansakaan siis älynneet antaa pojalle sitä nimeä joka muka piti.Puhutaan tästä sitten kun kirkkonne nimi on myöhempien aikojen Imanuelin kirkko.
Haluaisin saada esimerkkejä Jumalan suunnitelmista nykyajalle, profeetannehan tietävät ne, anna niitä. Katson mitä Smithin on puhellut kunhan ehdin. Nyt kerrottuja tulevia suunnitelmia ei saa selitettyä "pois" jos tapahtumat eivät toteudukaan, siksi haluan kuulla niistä joita nyt on ilmoitettu. to... kirjoitti:
jokainen heprean osaaja tietää sen, minusta on outoa että joku uskonto yleensä alentuu rakentamaan oppinsa vieraan kielen väärälle käännökselle.Ja se mikä puhutaan liittyy juuri historiastakin hyvin tunnettuun syyroefraimilaiseen sotaan siinähän lopulta tuhoutui pohjoinen kuningaskunta. Jeesus on nimeltään Jeesus, eikä suinkaan Imanuel, eivät hänen vanhempansakaan siis älynneet antaa pojalle sitä nimeä joka muka piti.Puhutaan tästä sitten kun kirkkonne nimi on myöhempien aikojen Imanuelin kirkko.
Haluaisin saada esimerkkejä Jumalan suunnitelmista nykyajalle, profeetannehan tietävät ne, anna niitä. Katson mitä Smithin on puhellut kunhan ehdin. Nyt kerrottuja tulevia suunnitelmia ei saa selitettyä "pois" jos tapahtumat eivät toteudukaan, siksi haluan kuulla niistä joita nyt on ilmoitettu.Kristinuskon kannalta Kristuksen sikiäminen ainutlaatuisella tavalla on olennainen seikka. Muuten hänessä ei olisi mitään erikoista meihin muihin verrattuna. Sikiämistavab vuoksi hän oli sekä Jumala että ihminen, Ainosytyinen Jumalan Poika lihan mukaan.
Tulkitaanpa Jesaja 7 luvun neitsytsynnyttäjää miten tahansa, niin se, miten Kristus sikisi, ei siitä muutu. Mormonin kirja sanoo näin:
Alma 7
10 Ja katso, hän syntyy Jerusalemissa, joka on meidän esi-isiemme maa, Mariasta, joka on neitsyt, kallisarvoinen ja valittu astia, jonka Pyhän Hengen voima peittää varjollaan ja joka tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, aivan niin, Jumalan Pojan.
Tämä ei tietenkään merkitse mitään sillä, jolla ei ole todistusta Mormonin kirjasta.- to...
Tapani1 kirjoitti:
Kristinuskon kannalta Kristuksen sikiäminen ainutlaatuisella tavalla on olennainen seikka. Muuten hänessä ei olisi mitään erikoista meihin muihin verrattuna. Sikiämistavab vuoksi hän oli sekä Jumala että ihminen, Ainosytyinen Jumalan Poika lihan mukaan.
Tulkitaanpa Jesaja 7 luvun neitsytsynnyttäjää miten tahansa, niin se, miten Kristus sikisi, ei siitä muutu. Mormonin kirja sanoo näin:
Alma 7
10 Ja katso, hän syntyy Jerusalemissa, joka on meidän esi-isiemme maa, Mariasta, joka on neitsyt, kallisarvoinen ja valittu astia, jonka Pyhän Hengen voima peittää varjollaan ja joka tulee raskaaksi ja synnyttää pojan, aivan niin, Jumalan Pojan.
Tämä ei tietenkään merkitse mitään sillä, jolla ei ole todistusta Mormonin kirjasta.Jeesuksen syntymätavasta kristinusko voi opettaa mitä se itse hyväksi näkee, mutta ei voi perustaa oppiaan neitseestäsyntymisestä mihinkään juutalaiseen tekstiin, missään niistä ei puhuta sellaista. LXX:ssä on huono käännös, joten huonoon kreikannokseen kristinusko voi halutessaan vedota, mutta heprean 'almah sanaa ei millään voi vääntää tarkoittamaan neitsyttä, koska se kertoo vain naisen iän, ei yhtään mitään tämän seksuaalisesta kokeneisuudesta.
Alma on taas teos jolla ei ole mitään tekemistä juutalaisten kirjoitusten kanssa, en ota siihen kantaa. - mathetes
Tapani1 kirjoitti:
Kristinuskon kannalta Kristuksen sikiäminen ainutlaatuisella tavalla on olennainen seikka. Muuten hänessä ei olisi mitään erikoista meihin muihin verrattuna. Sikiämistavab vuoksi hän oli sekä Jumala että ihminen, Ainosytyinen Jumalan Poika lihan mukaan.
Alma 7
Tämä ei tietenkään merkitse mitään sillä, jolla ei ole todistusta Mormonin kirjasta.Kirjoitit-
>>Alma 7
10 Ja katso, hän syntyy Jerusalemissa, joka on meidän esi-isiemme maa, Mariasta, joka on neitsyt,... mathetes kirjoitti:
Kirjoitit-
>>Alma 7
10 Ja katso, hän syntyy Jerusalemissa, joka on meidän esi-isiemme maa, Mariasta, joka on neitsyt,...Ajattelepa sanontatapaa toisella mantereella olevan kansan kannalta. "Jerusalemin maa" oli noille ihmisille aivan luonnollinen ilmaisu. He olivat lähteneet Jerusalemin seudulta n. 600 v. eKr.
Mainitsit tuossa olleen Alma 31, mutta tuo teksti on 2. Nefi 31.
- mathetes
Kirjoitit-
>>>Mormonin kirjasta saa vastauksen
Täällä on esitetty monia vastaväitteitä MAP-kirkkosta, sen opeista ja käytännöistä. "Ainoa ongelma, joka vastustajan on selvitettävä itselleen, on se, onko Mormonin kirja totta, sillä jos Mormonin kirja on totta, silloin Jeesus on Kristus,>Myöhempien Aikojen Pyhien Jeesuksen Kristuksen Kirkko on tosi, ja sitä johtaa ilmoituksia saava profeetta tänä meidän aikanamme." ("Saarnatkaa minun evankeliumiani",>Yksi keino, jolla voit saada tietää, että Joseph Smith on Jumalan profeetta, on lukea Mormonin kirjaa ja rukoilla ymmärrystä, onko se totta.Raamattu ja Mormonin kirja todistavat samasta Kristuksesta. Kolminaisuusopin Kristus ei ole Raamatun Kristus.
Tosi kirkko tarkoittaa oikeaa kirkkoa. Onhan toki maallisesti ajatellen moniakin kirkkoja, mutta vain yksi voi olla tosi ja oikea.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse934722Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1133902Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2043768Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.882169Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575751951Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.791328- 1311214
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1611183- 531085
Mikä homma?
https://share.google/NvruSS4P4EzjTWPov Poliisilla oli keskiviikkona 4. maaliskuuta yksityisasunnossa Saarijärvellä tehtä30934