Uskonnollisen kurin kokeneet

I hated Sundays

Onkohan tämä vähän väärällä palstalla koska en itse koe itseäni varsinaisesti uhriksi mutta kirjoitankin lähinnä ystäväni puolesta jota tämä asia koskettaa paljon minua enemmän. Kyse on siis uskovaisten perheiden lasten tiukasta kotikurista ja ruumiillisesta kurittamisesta uskonnon nimissä viime vuosikymmeninä. Korostan tässä, että tunnen eri lahkojen perheitä, eikä tämä asia suinkaan koske niitä kaikkia eikä tarkoitus ole leimata mitään yhteisöä pahaksi.

Tämä tuttuni perhe kuului lestadiolaisiin, ruumiillista kuritusta käytettiin paljon ja kuulemma lähes aina vedoten raamatun lausesisiin (ken vitsaa säästää) tai uskontoon. Olen saanut hänen puheistaan käsityksen, että yhteisössä kannustettiin tai jopa edellytettiin vitsan käyttöön (puhumattakaan muista ankarista elämää ohjaavista ja rajoittavista säännöistä). Kuri oli koko heidän lapsuutensa ajan niin tiukka, että kun ystäväni vihdoin opiskelut aloitettuaan otti etäisyyttä yhteisöstä, teki hän sen lähes äärimmäisellä tavalla. Syyllisyyden ja vapauden ristiriita oli usein (opiskeluaikojen krapulapäivinä) keskustelujemme teema ja hän toistuvasti palasi juuri tähän kuritusteemaan. Nyt yli nelikymppisenä hän on palannut yhteisöön, en tiedä siirtääkö kurittamisen perinnettä eteenpäin omille lapsilleen, mutta vähän alkaa samoja ahtaita teemoja puheessa olemaan (olemme nykyisin enää hyvän päivän tuttuja, koska olen itse uskontokriittinen).

Itselläni on lapsena lyhyt, parin vuoden tausta eräässä nimeltämainitsemattomassa maailmanlaajuisessa lahkossa (onneksi isä tuli lopulta "järkiinsä"). Asuimme ulkomailla missä yhteisön säännöt taitavat olla vielä Suomeakin tiukemmat. Myös kuri meillä kotona koveni tuona aikana huomattavasti. Kirkossa/ kokouksissa käytiin pyhäpuvut päällä useita kertoja viikossa ja paljon oli erilaisia elämää rajoittavia sääntöjä. Pyhäpäivät olivat tiukimpia: Kaksi kertaa päivässä kokoukseen, käytännössä lähes koko päivä srk jäsenten parissa ja tiukan kontrollin alaisena. "Spare the rod - spoil the child" oli usein kuultu lause yhteisössä ja koska suurta kirjaa tulkittiin kirjaimellisesti niin muistan kuinka vanhempia suorastaan kehotettiin/ opastettiin ruumiillisen kurituksen käytössä. Ilmeisesti sitä tapahtui joidenkin vanhempien toimesta jossain takahuoneessa eikä aiheesta puhumista paljoa yhteisössä peitelty - se oli jopa kunnia asia. Valitettavasti tämä tapa vaikutti myös perheeseeni: Olin sitä ennenkin saanut pari kertaa vitsaa aiheesta (mistä en ole katkera). Mutta uuden uskonnon ohjaamina tätä "hengellisen rakkauden ja kasvatuksen osoitusta" saikin kokoea sitten huomattavasti useammin mikä tietysti vaan lisäsi murrosikään tulevan pojan uhmaa. Ei nyt ihan viikottain, mutta sunnuntait olivat joskus päiviä jolloin melko useinkin toistui sama rutiini: Aamulla krakat kaulaan ja kirkolle kuulemaan ikuisuudelta tuntuvat jorinat hyvästä kristillisestä elämästä, sen jälkeen isän kanssa kotiin missä sovitettiin viikon aikana tapahtuneet rikkeet nahkavyöllä (onneksi kuitenkin kohtuudella) sitten taas kirkolle kuulemaan lisää opastusta. Mitä tämän yhteisön muihin lapsiin tuli, niin minä taisin päästä kuitenkin vähemmällä kurituksella.

Itse olen asian kanssa paremmin sinut, isää alkoi pian lahkosta irtaantumisen jälkeen kaduttamaan käytöksensä. Itse kovapäisenä koen olevani ennemmin yhtä kokemusta rikkaampi kuin "uhri". Ja paljon ihan hyvääkin siellä porukoissa oppi. Lähinnä harmittaa näiden koko lapsuutensa ankarien lahkojen kynsissä kasvaneitten ihmisten (ja heidän lastensa) puolesta, joilla ei ole muunlaista mallia elämässään.

3

563

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • tuo on kyllä surullista

Itse olen helluntailainen kristitty mies. Sain lapsena ruumiillista kuritusta ehkä noin 3 kertaa. Yhden kerran muistan, heittelin kivillä autoja.

Mielestäni se oli ihan oikeutettua, että sain vitsaa siitä hyvästä. Ei se oikeasti sattunut se että sai vitsaa, vaan eniten se kolahti, että tajus tehneensä tyhmästi ja piti nöyrtyä kurin alle.

Sellasta mieletöntä lasten hakkaamista en ymmärrä. Ei lapsia voi kurittaa hakkaamalla. Sillä tavalla lapset käy vain aroiksi ja pelkäävät kaikkea.

Raamatun joka vitsaa säästää juttu muuten tarkoittaa paimensauvaa. Paimensauvaa harvemmin käytetään kuritusvälineenä.

Jos rakkaus on mukana siinä touhussa, niin pitäisi oikeat keinot mihinkin tapaukseen löytyä. Jos rakkaus unohdetaan, niin kylhän se paimensauva varmaan kohoaa hakkaamista varten aika nopeeta.

• ketjun aloittajalta

On hyvä jos niin uskonnollisissa kuin ei uskonnollisissa piireissä on alettu ymmärtää että "kuri" ei tarkoita samaa kuin ruumiillinen "kurittaminen". Ja että raamatun "vitsa" tarkoittaa mielummin paimensauvaa ja vanhempien läsnäoloa. Suomessa toivottavasti ei enää uskonnollisissa yhteisöissä kehoteta vanhempia tulkitsemaan näitä asioita sillä perinteisemällä tavalla.
        Asiat taisivat olla toisin vielä monen meidän nyt keski-iässä olevien kohdalla.

Sama juttu kuin edellisellä kirjoittajalla, että kurin alle nöyrtyminen kolahti ja sattui enemmän kuin itse rangaistus. Kurin tiukkeneminen ja aikaisemmin vapaamielisten vanhempien asenteen muuttuminen tiukemmaksi ja suvaitsemattomammaksi tuntui minusta lähinnä omituiselta.

Onneksi yhteisön kaikkein ankarimmat säännöt eivät tarttuneet meidän perheeseen. Päin vastoin ne saivat vanhemmat lopulta kyseenalaistamaan koko touhun.

Murrosikään tulevalle suomalaispojalle tämä ulkomainen seurakunta oli turvallinen ja ok kasvuympäristö ja erinomainen käytöskoulu! Kaikesta tiukkuudesta ja suvaitsemattomuudesta huolimatta. Raamatun kirjaimellinen tulkinta siitä vitsasta tietty johti siihen että selkään tuli useammin ja varmasti myös vanhempana kuin mitä muutoin olisin saanut.

Seurakunnan jäsentä minusta ei aikuisena tullut, eikä uskonnon uhriakaan. Enkä vaihtaisi pois kokemustani kaikesta huolimatta. Valitettavasti tiedän vain koko joukon surullisempia tarinoita siitä miten koko lapsuuden kestänyt uskonnola perusteltu ankara kasvatus voi saada aikaan.

• ev.lut. nuorena ollut

Sattumalta lueskelin näitä ketjuja flunssassa.
      Tuli mieleen tyttö, joka oli jo naisen iässä n.40 v. jonka kanssa seurustelin vuoden. Hän oli saanut 60-70 luvun taitteessa vielä pohjalaisen ruumiillisen kotikasvatuksen. Minun oli vaikea alkuun löytää hänen tapansa suhtautua fyysiseen läheisyyteen, koska hänellä oli nuoruuden alastomuuteen alistumisesta ja voimakkaaseen fyysiseen ihokosketukseen erilaisia piiskaamisfantasioita. Ja ongelmaksi lopulta tuli se, että hän oli hyvin kiusallinen ja kiukutteleva - ikään kuin halusikin tulla rangaistuksi, ja hyväksytyksi ja saada sitä kautta anteeksi pyytämättä mitä vaan. Hyvin raskas suhde pidemmän päälle, ja täynnä tahallisen tuntuisia riitoja!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      108
      4876
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      114
      3972
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      213
      3886
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      120
      2275
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      80
      1987
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      80
      1386
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      137
      1364
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      171
      1361
    9. En ymmärrä ateisteja!

Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???
      Ateismi
      585
      1269
    10. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      53
      1145
    Aihe