että enemmän opiskelleiden keskuudessa olisi ateismi yleisempää ja se perustellaan sillä, että opiskelu lisää tietoa asioista.
No, otetaanpa sellaiset ammatit kuin
Agronomi
Arkistonhoitaja
Asianajaja
Dramaturgi
Elektroniikkainsinööri
Erityisopettaja
Evankelisluterilainen pappi
Graafinen suunnittelija
Hammaslääkäri
Kaivosinsinöörit
Kirjanpitäjä
Kirjastonhoitaja
Lastentarhanopettaja
Luokanopettaja
Lääkäri
Maanmittausinsinööri
Meklari
Museoamanuenssi
Poliisipäällikkö
Syyttäjä
Tilintarkastaja
Upseeri
Valuutta- ja rahamarkkinadealer
- Millä muulla alalla noista tulee vastaan opiskeluaikana pohdinta uskonnosta (tai ateismista), kuin ehkä luokanopettajalla, lastentarhanopettajalla ja evankelisluterilaisella papilla?
Kyllä minun käsitykseni on se, että useimmiten ateismi alkaa kehittyä jo varsin varhaisessa vaiheessa. Useimmilla kai jo ennen ammatti-opiskeluja.
Täällä on usein väitetty
26
681
Vastaukset
- minä olen messias
Korkeammasta äo seuraa sekä ateismi että korkeampi koulutus. (älykkyys tosin ei ole ainoa tekijä mutta selittää korrelaation)
Eihän jäätelön syöntikään aiheuttaa hukkumista, mutta korreloivat silti. lämmin ilma lisää sekä jäätelön syöntiä että hukkumisia.
Älykkäät ihmiset ovat vähemmän otollisia uskonnoille, mutta älykkyys ei ole ainoa eikä edes varma suoja uskonnolta.- Kössönöm
jotka kiinnostavat. Eivät kaikki halua mitään korkeakoulututkintoa, jos vaikkapa käsityöammatti kiinnostaa.
- olen minäkin messias
Kössönöm kirjoitti:
jotka kiinnostavat. Eivät kaikki halua mitään korkeakoulututkintoa, jos vaikkapa käsityöammatti kiinnostaa.
Tilastoissa aina puhutaan keskimääräisestä ihmisestä. Älykkäitä ihmisiä menee myös käsityöammatteihin ja valtaosa korkeastikoulutetuista ei ole älykkäitä, mutta voivat toki olla mutta mitä haaskausta (mm. kaikki humaistiset alat). Toisaalta kaikki tieteellisen maailmankuvan omaavat ovat lähes poikkeuksetta älykkäitä ja toisaalta vain harva on jäänyt aivokemian vangiksi ja uskovaistunut.
- Kössönöm
olen minäkin messias kirjoitti:
Tilastoissa aina puhutaan keskimääräisestä ihmisestä. Älykkäitä ihmisiä menee myös käsityöammatteihin ja valtaosa korkeastikoulutetuista ei ole älykkäitä, mutta voivat toki olla mutta mitä haaskausta (mm. kaikki humaistiset alat). Toisaalta kaikki tieteellisen maailmankuvan omaavat ovat lähes poikkeuksetta älykkäitä ja toisaalta vain harva on jäänyt aivokemian vangiksi ja uskovaistunut.
jos katsot, että humanistiset alat ovat aivokapasiteetin tuhlausta, niin olen eri mieltä.
Humanisteja löytyy historian, kielen, kulttuurin ja taiteidentutkimuksen ja tuottamisen aloilta. Turhaako?
- Hämeen Hitain
hallitsevat ihmistä, toisia enemmän ja toisia vähemmän. Rationaalinen järki järkeistää epäjohdonmukaisuudet.
Älykkyys ja koulutus ei siis mitenkään itsestään selvästi suojaa uskistumiselta. Akateemista väkeä on kretsujenkin porukoissa pilvin pimein. - iskias
Jos ei tiedä niin ei ole mitä vertailla.
Kyselyn mukaan tiedemiehistä suurin osa on ateisteja. Otantaa ja prosentteina en lukua muista kuten en enää artikkeliakaan.
Henkilökohtaisesti tunnen eri ammateissa olevia henkilöitä ja kouluttautuneemmat ovat useammin ateisteja.
Itselläni uskoa en muista vaan muistan pohtineeni mikä on totta ja löytyykö näyttöä todeksi.
Kaikkeuden luojan olemasaoloa pyörittelin kyllä nuorena mutta ilman uskoja.
Luontainen kiinnostus pohtia, punnita, tutkia sekä auktoriteetin kiisto ja uskon viha ovat varmaankin ponnahduslautana ateismiin.
Mikäli ateismia opetettaisiin yhtä massiiviseti yhteikunnassa kuin evlut uskoa, ateismi syrjäyttäisi uskon.
Mitä kellekkin nykyisin opetetaan siitä en tiedä.
Taisi tulla tilkkutäkki taasen, 39 kuumetta;)- Kössönöm
ja loraus viinaa joukkoon. Kyllä se siitä.
Näistä eri ammattiryhmistä on ollut kaikenlaista väitettä vaikka kuinka paljon. Yksi yleisin liittyy myös politiikkaan ja siihen, että useimmiten työväestössä (mitä se nykyään sitten tarkoittaakaan) on ollut enemmän ateisteja, kuin omistavassa luokassa, liittyen vasemmistolaisuuteen.
Kun minulla on tuota tuttavaporukkaa niin työväestöstä, kuin korkeampaakin koulutusta saaneista, niin en minä mitään eroa huomaa.
Otanta ei tietysti ole suuri.
Mutta vielä sen verran, että moneko korkeastikoulutetun yrityspomon tiedät olevan, tai myöntävän olevansa ateisti? - ertert
Ainakin voidaan huomata sellainen vertailu maiden ja alueiden kesken, että mitä parempi on koulutuksen taso sitä vähemmän on uskonnollisuutta.
- ertert
ertert kirjoitti:
Ainakin voidaan huomata sellainen vertailu maiden ja alueiden kesken, että mitä parempi on koulutuksen taso sitä vähemmän on uskonnollisuutta.
Sama on myös huomattavissa ajassa samalla alueella.
Sama on usein myös huomattavissa eri koulutusasteiden kesken. - Kössönöm
ertert kirjoitti:
kun juuri oli aloituksessani kysymys, että mikä katsotaan "korkeaksi koulutukseksi".
Lukutaito on tietysti se tärkein, mutta ei pidä unohtaa historiantuntemusta, eikä myöskään perinnetietoa.
Jotenkin nyt tuntuu siltä, että en ole saanut oikein selitettyä sitä, että ei koulutus itsessään vähennä uskonnollisuutta. Kyllä se minun mielstäni liittyy hyvin voimakkaasti ihmisen persoonallisuuteen ja uteliaisuuteen. - Kössönöm
ertert kirjoitti:
Sama on myös huomattavissa ajassa samalla alueella.
Sama on usein myös huomattavissa eri koulutusasteiden kesken.eri koulutusasteilla? Liittyen siis uskonnollisuuteen.
- V.R.
Kössönöm kirjoitti:
kun juuri oli aloituksessani kysymys, että mikä katsotaan "korkeaksi koulutukseksi".
Lukutaito on tietysti se tärkein, mutta ei pidä unohtaa historiantuntemusta, eikä myöskään perinnetietoa.
Jotenkin nyt tuntuu siltä, että en ole saanut oikein selitettyä sitä, että ei koulutus itsessään vähennä uskonnollisuutta. Kyllä se minun mielstäni liittyy hyvin voimakkaasti ihmisen persoonallisuuteen ja uteliaisuuteen.monta muutakin oppikoulutusta hänellä on kuin se maisterius. Kuitenkin hän on jo jotain 25 vuotta ollut erään amerikkalaisen lahkon fanaattinen jäsen, eikä häntä mitenkään kiinnosta kuulla sen lahkon varjopuolista kuten keksityistä ja muutelluista "ilmestyksistä".
Itselläni ei ole noin paljon koulutusta, mutta en koskaan ole menettänyt "lapsenuteliaisuuttani" totuuteen ja todellisuuteen nähden. - Kössönöm
V.R. kirjoitti:
monta muutakin oppikoulutusta hänellä on kuin se maisterius. Kuitenkin hän on jo jotain 25 vuotta ollut erään amerikkalaisen lahkon fanaattinen jäsen, eikä häntä mitenkään kiinnosta kuulla sen lahkon varjopuolista kuten keksityistä ja muutelluista "ilmestyksistä".
Itselläni ei ole noin paljon koulutusta, mutta en koskaan ole menettänyt "lapsenuteliaisuuttani" totuuteen ja todellisuuteen nähden.Ajattele vaikka Päivi Räsästä. Taatusti on koulutusta ja silti hän uskoo johonkin henkiolentoon, jota hän sanoo jumalaksi. Minä en ainakaan sen ämmän vastaanotolle menisi, jos hän vielä niissä hommissa olisi.
Mikä tässä palstassa nyt mättää, kun aloitukset häviävät järjestään. Laitoin palautetta että PERKELE, mutta ei kai siellä tähän aikaan ole kukaan palautteita lukemassa, saati korjaamassa vikaa.
Minun ateismini alkoi ajatuttelun kautta kai murrosiässä. En sitä niin tarkkaan muista, mutta aloin ihmettelemään, että mitä järkeä tuossa jumalhuhussa oikein on. Asiaan vaikutti myös se, että koska perheenjäsenet tuntuivat jollain tavalla tyhmiltä, niin halusin ottaa asioista selvää. Jokunen niistä on enemmänkin lukenut, mutta silti uskovat jumalaan. Kummallista. - V.R.
Kössönöm kirjoitti:
Ajattele vaikka Päivi Räsästä. Taatusti on koulutusta ja silti hän uskoo johonkin henkiolentoon, jota hän sanoo jumalaksi. Minä en ainakaan sen ämmän vastaanotolle menisi, jos hän vielä niissä hommissa olisi.
Mikä tässä palstassa nyt mättää, kun aloitukset häviävät järjestään. Laitoin palautetta että PERKELE, mutta ei kai siellä tähän aikaan ole kukaan palautteita lukemassa, saati korjaamassa vikaa.
Minun ateismini alkoi ajatuttelun kautta kai murrosiässä. En sitä niin tarkkaan muista, mutta aloin ihmettelemään, että mitä järkeä tuossa jumalhuhussa oikein on. Asiaan vaikutti myös se, että koska perheenjäsenet tuntuivat jollain tavalla tyhmiltä, niin halusin ottaa asioista selvää. Jokunen niistä on enemmänkin lukenut, mutta silti uskovat jumalaan. Kummallista.sillä viisiin. Että aina kun tuntevat cogdissiä niin keksaisevat hätäpäissään älyttömiä "selityksiä" miksi se uskonto väittää jotain mikä niiden omissakin silmissä on täysin päin mäntyä.
Luulis että väsyvät rukoilemiseensa kun se "jumala" kumminkin antaa sataa ja paistaa niin hyville kuin pahoillekin ihan tasaisesti.
En ole koskaan ymmärtänyt sitä lässytystä joistain ihmeen "siunauksista" jos tekee "jumalan tahdon mukaan" ym. Kun niiltä kysyy, että miten ihan KONKREETTISESTI niitä siunauksia näkyy juuri uskovaisen elämässä, niin saattaa kuulla, että ne ovat "liian pyhiä" just ne kokemukset. Niistä ei mukamas voi kertoa uskonnottomalle.
Mutta kais tiedät, kun syöpäkin voi olla "siunaus" - asianomainen ei muka ole käsittänyt mistään mitään ennen kuin sairastui vakavasti. Joku muijakin väitti, että kun hän sitkeästi kävi rukoilemassa erään IKONIN äärellä syöpähoitojensa lisäksi, niin hän parani sen IKONIN avulla!
Voi prkl ja jmlt että ihmiset on joskus takapajuisia. Olis se muijakin - jos kerta uskoi niin lujasti - vain käynyt rukoilemassa kuvan äärellä eikä lainkaan käyttänyt hyväkseen lääketieteellisen tutkimuksen hedelmiä. Silloin olis voinut hössöttää kuvan parantaneen hänet. - Kössönöm
V.R. kirjoitti:
sillä viisiin. Että aina kun tuntevat cogdissiä niin keksaisevat hätäpäissään älyttömiä "selityksiä" miksi se uskonto väittää jotain mikä niiden omissakin silmissä on täysin päin mäntyä.
Luulis että väsyvät rukoilemiseensa kun se "jumala" kumminkin antaa sataa ja paistaa niin hyville kuin pahoillekin ihan tasaisesti.
En ole koskaan ymmärtänyt sitä lässytystä joistain ihmeen "siunauksista" jos tekee "jumalan tahdon mukaan" ym. Kun niiltä kysyy, että miten ihan KONKREETTISESTI niitä siunauksia näkyy juuri uskovaisen elämässä, niin saattaa kuulla, että ne ovat "liian pyhiä" just ne kokemukset. Niistä ei mukamas voi kertoa uskonnottomalle.
Mutta kais tiedät, kun syöpäkin voi olla "siunaus" - asianomainen ei muka ole käsittänyt mistään mitään ennen kuin sairastui vakavasti. Joku muijakin väitti, että kun hän sitkeästi kävi rukoilemassa erään IKONIN äärellä syöpähoitojensa lisäksi, niin hän parani sen IKONIN avulla!
Voi prkl ja jmlt että ihmiset on joskus takapajuisia. Olis se muijakin - jos kerta uskoi niin lujasti - vain käynyt rukoilemassa kuvan äärellä eikä lainkaan käyttänyt hyväkseen lääketieteellisen tutkimuksen hedelmiä. Silloin olis voinut hössöttää kuvan parantaneen hänet.että uskovatko nämä ihan tosissaan siihen raamatun jumalaan, vai ovatko uskovinaan, vai mistä oikein on kysymys. Vai ovatko ne koskaan edes oikein pohtineet koko asiaa?
Minun siskoistani en osaa sanoa muuta, kuin että helvetin hyvin ne ainakin harrasta uskovaista näyttelevät, jos eivät ole tosissaan.
Olen aivan varmasti vaihdokki. En ymmärrä miksi olisin jotain sukua siskoilleni. - iskias
Kössönöm kirjoitti:
ja loraus viinaa joukkoon. Kyllä se siitä.
Näistä eri ammattiryhmistä on ollut kaikenlaista väitettä vaikka kuinka paljon. Yksi yleisin liittyy myös politiikkaan ja siihen, että useimmiten työväestössä (mitä se nykyään sitten tarkoittaakaan) on ollut enemmän ateisteja, kuin omistavassa luokassa, liittyen vasemmistolaisuuteen.
Kun minulla on tuota tuttavaporukkaa niin työväestöstä, kuin korkeampaakin koulutusta saaneista, niin en minä mitään eroa huomaa.
Otanta ei tietysti ole suuri.
Mutta vielä sen verran, että moneko korkeastikoulutetun yrityspomon tiedät olevan, tai myöntävän olevansa ateisti?Ystäväpiiri on tietysti suhteellisen pieni vertailupohja, myönnän. Oma ajatusmalli valitsee myös kesklustelukumppanit ja siten ystävät.
Oma työ ja sosiaalinen "paikka" ohjaa myös ystäväpiiriä olkoonkin etten mielestäni kuulu mihinkään perinteiseen ryhmään.
Mikäli ateismi rinnastetaan politiikkaan, vaikuttaa se tietysti ateismiin, ei saisi. Jos kommunisti on ateisti, perinteisen porvarin on tuolloin vaikea ilmoittautua samaan kelkkaan.
Yrityspomot ja korkeastikoulutetut eivät ehkä asemansa vuoksi voi sanoa ateismistaan tai on viisainta olla hiljaa. Tässä yksi syy sille että moni kauppias juoksee kirkossa, sillä myydään koska ajatus on ettei uskova jumalanpelossaan huijaa;)
Yritystä pyöritän joten pidän minäkin ateismista suuni kiinni paitsi tuttavapiirissä. Käyn jopa syömässä uskisten kanssa ja suuri osa heistä aivan asiallisia;)
- vastaaja x
Nyt enemmän kuin ennen väitän että hauki on enemmän kala kuin syötti, eikö olekin , ystävällisesti..
- Kössönöm
on enemmän kännissä? Minä meinaan en ole yhtään kännissä, enkä silti tajunnut kirjoituksestasi mitään. Ehkä sitten olen tyhmä.
- vastaaja x
Kössönöm kirjoitti:
on enemmän kännissä? Minä meinaan en ole yhtään kännissä, enkä silti tajunnut kirjoituksestasi mitään. Ehkä sitten olen tyhmä.
kuvittele vain. Haluat vain luulla että tiedät olemisen luonteesta enemmän kuin Luojasi itse, joka meidät kaikki kerran loi, materian luomisen jälkeen toki.
- matemaattista
logiikkaa panin jossakin oppikirjassa merkille jumalan olemattomuustodistuksen, joka oli laadittu teodikea-ongelman pohjalta.
Voi olla tuttuja niille filosofian opiskelijoillekin, jotka käy logiikan kursseja. - erityisen herkkäuskoisia
Erityisesti puusepät ovat erittäin herkkäuskoisia. He uskovat jopa sellaisen, kun heidän vielä impi tyttöystävänsä tulee kertomaan olevansa raskaana pyhästä hengestä. Täydestä menee kuin väärä raha.
- Kössönöm
Tunnen yhden ihan täyspäisen ja taitavan puusepän, eikä hän ole taatusti uskovainen.
- iskias
Kössönöm kirjoitti:
Tunnen yhden ihan täyspäisen ja taitavan puusepän, eikä hän ole taatusti uskovainen.
Totisuuden torveen, tuo em puuseppä oli jeesus nasaretilainen;)
Tai sitten kuivakka vastauksesi yllätti minut. - iskias
iskias kirjoitti:
Tai sitten kuivakka vastauksesi yllätti minut.mutta varmaan jo ymmärsit mistä kyse. Eli tuo kuume rokottaa pahasti;)
- Kössönöm
iskias kirjoitti:
Tai sitten kuivakka vastauksesi yllätti minut.tarinan mukaan oletetun jessen oletettu kasvatusisä, joka oli puuseppä? Jesse oli vaan taikuri tai jotain semmoista....
- Kössönöm
iskias kirjoitti:
mutta varmaan jo ymmärsit mistä kyse. Eli tuo kuume rokottaa pahasti;)
Se voisi auttaa. Ja aina tämä neuvo, mitä kukaan ei koskaan noudata, eli murskaa pari valkosipulinkynttä ja laita ne unisukkiin, niitten kärkeen. Jotka siis laitat jalkaasi, kun menet maate, tai vaikka heti.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "874088Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella242911No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452310- 341321
- 10909
- 131885
- 6874
Masan touhut etenee
Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa12822- 11760
Naisten ja miesten tasoeroista
Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris124756