eli saan kokoproteesin ylös, viimeiset omat hampaat poistetaan nukutuksessa ja sen jälkeen on kahden viikon kuluttua hammaslääkärille aika ja aletaan proteesia tekemään. mutta kuinka kauan proteesin teko kestää?
karmii jo muutenkin, hl sanoi aikaa varatessa että ainakin se kaksi viikkoa poiston jälkeen pitää antaa parantua että voi edes alkaa miettimään jatkoa. sairauslomaa ei kuulemma hampaattomuudesta voi saada, mutta töihin en aio silti mennä, pidän lomapäivät silloin.
kyse on nyt siis kunnallisesta puolesta. niin ja paljonko kunnallisella puolella proteesi suunnilleen maksaa, onko samat hinnat kuin yksityisellä?
mietin jo että kannattaisiko minun soittaa yksityiselle muutenkin, jos saisin ne proteesit aiemmin että ei menisi ne lomapäivät ihan hampaattomana.
kauanko menee että saa hampaat
11
10777
Vastaukset
- teknikolla
Ei sinun kannata lääkärillä proteesia teettää. Erikoishammasteknikko, joka voi suoraan tehdä asiakkaalle kokoproteeseja hoitaa homman varmasti aivan yhtä hyvin. Asia on nimittäin niin, että sieltä teknikolta se lääkärikin sen teknisen työn tilaa, ja on vain välikätenä. Ei siis itse tee proteesia.
Erikoishammasteknikko voi aloittaa hampaiden teon n. viikon kuluttua poistoista. Sen jälkeen on neljä sovituskertaa, ja viimeisellä saa hampaat suuhun. Siinä prosessissa menee n. viikko.
Älä siis vaivaa moisella kunnallista hammaslääkäriä, jolla muutenkin on työtä aivan liikaa, vaan mene suoraan hammaslaboratorioon erikoishammasteknikon puheille, niin homma hoituu nopeammin ilman välikäsiä ja taatusti aivan yhtä hyvällä lopputuloksella.
Hintakaan tuskin on ainakaan kalliimpi teknikolla, kuin siellä lääkärillä, lienee n. 500 euroa proteesi yläpuolelle. Teetin itselle ylös ja alas pari vuotta sitten ja hinta oli n. 900 euroa.- mutta kiitos
itse meinasin kysyä täällä nimittäin samaa kysymystä.
Mutta sinulle jolta poistettiin nukutuksella, kuinka paljon se maksaa.
Minulla on ongelmana se, että hampaat yläleuassa ei pysy suussa, jos niille joutuu tekemään juurihoitoa.
Eli koko ongelman ydin on se, että olen käynyt hammaslääkäreillä, jotka eivät pysty hoitamaan ongelmallisia juuriani, viimeinen sen viimein myönsi, vaikka pahoitteli ettei hänkään pysty nyt työn alla olevaa hammasta pelastamaan.
Jäljellä kohta 6 hammasta, ja koska kaikki edessä ei siltaa pysty tekemään. Vedätytän siis loputkin ylhäältä. Ja siis se kysymys.. Miksi nukutus ja paljonko se maksaa.
Onneksi sentään alahampaat pysyvät suussa ja ovat kunnossa. - aloittaja
mutta kiitos kirjoitti:
Minulla on ongelmana se, että hampaat yläleuassa ei pysy suussa, jos niille joutuu tekemään juurihoitoa.
Eli koko ongelman ydin on se, että olen käynyt hammaslääkäreillä, jotka eivät pysty hoitamaan ongelmallisia juuriani, viimeinen sen viimein myönsi, vaikka pahoitteli ettei hänkään pysty nyt työn alla olevaa hammasta pelastamaan.
Jäljellä kohta 6 hammasta, ja koska kaikki edessä ei siltaa pysty tekemään. Vedätytän siis loputkin ylhäältä. Ja siis se kysymys.. Miksi nukutus ja paljonko se maksaa.
Onneksi sentään alahampaat pysyvät suussa ja ovat kunnossa.Nukutushoito siksi että suussa on paljon tehtävää, hampaita puuttuu mutta kaikista on juuret jäljellä jotka poistetaan. kaikki omat hampaat myös täysin arvottomia. yläleuan lisäksi alhaalta poistetaan molemmilta puolilta kaksi takimmaista hammasta viisurit. maksaa päiväkirurgisen maksun verran eli vähän alle 90€ meidän kaupungissa.
- nukutuksesta kysyjä
aloittaja kirjoitti:
Nukutushoito siksi että suussa on paljon tehtävää, hampaita puuttuu mutta kaikista on juuret jäljellä jotka poistetaan. kaikki omat hampaat myös täysin arvottomia. yläleuan lisäksi alhaalta poistetaan molemmilta puolilta kaksi takimmaista hammasta viisurit. maksaa päiväkirurgisen maksun verran eli vähän alle 90€ meidän kaupungissa.
Ei siis todellakaan paha hinta. jospa harkitsisin itsekin sitä, kun jäljellä olevat hampaat täysin terveitä, eli juuret paikallaan, niin pääsisi varmaan kertakäynnillä.
- aikatauluun..
..haluaisin huomauttaa että proteesin tekoon menee yleisemmin kaksi viikkoa. Ei se viikkokaan ihan mahdoton ole, jos erikoishammasteknikolla on vähän töitä ja mahdollisuus kiirehtiä.
Kunnallisilla hammaslääkäreillä saattaa olla kilpailutetut ostot eli alueen halvin hammaslaboratorio käytössä. Käsittääkseni potilaan maksettavaksi jäisi vain teknisen työn osuus, joka olisi yksityispuolella n.250-350€/proteesi. Kilpailutettu hinta kunnalle saattaa olla miltein puolet halvempi.
Kokoproteesin keskihinta on n.500-600€ joka siis koostuu teknisen- ja kliinisentyön kustannuksista. - toinen kirjoittaja
aikatauluun.. kirjoitti:
..haluaisin huomauttaa että proteesin tekoon menee yleisemmin kaksi viikkoa. Ei se viikkokaan ihan mahdoton ole, jos erikoishammasteknikolla on vähän töitä ja mahdollisuus kiirehtiä.
Kunnallisilla hammaslääkäreillä saattaa olla kilpailutetut ostot eli alueen halvin hammaslaboratorio käytössä. Käsittääkseni potilaan maksettavaksi jäisi vain teknisen työn osuus, joka olisi yksityispuolella n.250-350€/proteesi. Kilpailutettu hinta kunnalle saattaa olla miltein puolet halvempi.
Kokoproteesin keskihinta on n.500-600€ joka siis koostuu teknisen- ja kliinisentyön kustannuksista.Kerroin vain omaa kokemustani. Minulla aloitettiin hampaiden teko muistaakseni torstaina ja seuraavan viikon perjantaina sain ne suuhuni. Kyllähän kunta kilpailuttaa, ja minulla on kunnan työntekijänä ollut mahdollisuus nähdä nuo hinnat. Tunnen kuntamme johtavan hammaslääkärin ja hän sanoi, että mielellään ohjaa potilaat kokoproteesiasioissa suoraan erikoishammasteknikolle, koska ei se työ siellä tule potilaalle sen kalliimmaksi, kuin mitä heidän kauttaan, ja heillä todella työtä on yli oman tarpeen. Kunnalle teknisen työn hinta on tuota luokkaa, kuin mainitset, mutta kunnallinen lääkäri perii sovituskerroista käyntimaksun, mitä teknikko ei enää erikseen tee. Sitten tietysti täytyy muistaa, ettei halpa ole yleensä hyvä. Kunnon materiaalit maksavat, ja muutaman kympin säästöllä voi saada suuhunsa tuskaa epäsopivien proteesien muodossa.
- ehdotettu rankaproteesia?
mutta kiitos kirjoitti:
Onneksi sentään alahampaat pysyvät suussa ja ovat kunnossa.Sinun tilanteesi taitaa olla hyvin tyypillinen kun vähän vanhemmille. Etuhampaat on kunnossa mutta takana ei mitään millä vois puriskella. Rankaproteesi on silloin halvin ja toimivin, mutta voihan laittaa tekarit jossa vain ne puuttuvat hampaat. Tai implanttien avulla voi rakentaa siltoja, aika kallista vain. Ei kannata repiä pois niitä terveitä etuhampaita kummiskaan.
- kannata
ehdotettu rankaproteesia? kirjoitti:
Sinun tilanteesi taitaa olla hyvin tyypillinen kun vähän vanhemmille. Etuhampaat on kunnossa mutta takana ei mitään millä vois puriskella. Rankaproteesi on silloin halvin ja toimivin, mutta voihan laittaa tekarit jossa vain ne puuttuvat hampaat. Tai implanttien avulla voi rakentaa siltoja, aika kallista vain. Ei kannata repiä pois niitä terveitä etuhampaita kummiskaan.
säästää, mikäli ne eivät ole täysin terveet. Takuulla menee vain lyhyt aika, pari kolme vuotta korkeintaan, ja kokoproteesi on edessä. Yläproteesiin tottuu kyllä, eikä hyvin tehty hyvin istuva proteesi haittaa elämää millään lailla.
Kokoproteesi alhaalla tietysti on vähän toinen juttu, ja alahampaita kannattaisi ehkä yrittää säästellä. Tosin alaproteesiinkin tottuu, kun muistaa, että purenta ei ole mitenkään verrattavissa omiin hampaisiin, kuten yläproteesilla on. Joka tapauksessa hyvän näköisiä nykyiset ammattinsa osaavan teknikon tekemät hammasproteesit ovat, eikä niitä juuri erota omista hampaista. - mutta kun nyt sitten
ehdotettu rankaproteesia? kirjoitti:
Sinun tilanteesi taitaa olla hyvin tyypillinen kun vähän vanhemmille. Etuhampaat on kunnossa mutta takana ei mitään millä vois puriskella. Rankaproteesi on silloin halvin ja toimivin, mutta voihan laittaa tekarit jossa vain ne puuttuvat hampaat. Tai implanttien avulla voi rakentaa siltoja, aika kallista vain. Ei kannata repiä pois niitä terveitä etuhampaita kummiskaan.
toisen puolen viimeinen hammas ylhäältä takaa, nyt ilmeisesti joudutaan poistamaan, niin sitä ei sen vuoksi voida kuulemma tehdä.
Tietysti toiveikkaina odotan hammaslääkärin tuomioo, eli onko ne edelliset lekurit (saanut pilattua), epäonnistuneella juurihoidolla senkin, mutta jos se suuhun jää eikä nouse ylös rankaproteesi laitetaan.
Muuten kaikki pois.
- immediaattiproteesia?
Immediaattiproteesi tehdään valmiiksi ennen poistoja ja sen saa suuhun heti poistojen jälkeen. Poistokuopat parantuvat proteesin alla. On ainakin nopeampi vaihtoehto, muista ongelmista en juuri tiedä, on harvemmin käytetty prot.hoitomuoto.
- Anonyymi
Minun yläproteesi maksoi yksistään 1489e!!!! Vaikka yleiseltä hammaslääkäriltä sain hammasteknikoitten hinnat ja siinä oli 890e?? Olkaa tarkkana ja kysykää hintaarvioita muiltakin. Olin järkyttynyt hintaan tuli melkein puolet lisää ja hampaanpoistot maksoi 350e!!! Ilmeisesti ne saa hinnoitella niin röyhkeästi kuin pokka antaa periksi!!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sä et pääse yli, mä en pääse yli
Jäädäänkö kuinka pitkäksi aikaa kärvistelemään omissa kuplissa näihin tunteisiin vai aletaanko puskemaan jo tätä läpi. V1281498- 371411
- 671215
Hei sinä nainen
Haluan olla rehellinen – olet hämmentänyt minua todella paljon. En ota sinusta mitään selvää, ja ehkä juuri siksi huomaa541159- 69994
Mitäs te venäjän puolustajat tekisitte, jos venäjä todella hyökkäisi tänne?
Tää on se mielenkiintoinen kysymys. Tehän olette lähinnä vasemmistolaisia, eikä armeijaa ole käyty, eikä rintamalle mi255961Kelan perkeleellinen käytäntö
Kun äiti joutuu hakemaan Kelalta tukia vähien tulojen tähden, niin aina otetaan huomioon lapsen tilillä olevat rahat. Ei195948- 73911
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask napauttavat - Tällaisten ihmisten ei kannata muuttaa Italiaan: "Ei..."
Ellen Jokikunnas ja Jari Rask toteuttivat oman unelmansa Italiassa. He ostivat kakkoskodin Italian Pugliasta. Lue lisää16830Miksi kaikki jauhaa KAJ:sta
Se bastulauluhan on todella huono, vanhanaikainen ja oikea junttilaulu. Oikein ällöttää, kun idiootit hehkuttaa sitä ps106818