Vastauksia myöhässä.

Alffa-Omega

7

164

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Siis alkuperäinen kysymys:
      >> voisitteko kertoa miten ateismista voidaan päästä mihinkään toimintaan?

Mitä toimintaa taikka asiaa voidaan siis perustella ateismilla??

• gyrus

tässä on taustalla se perustava ero, että kristinuskossa esiintyy auktoriteetti, joka sanoo: menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, vai miten se nyt oli. Ateismista tällainen hahmo ja määräys puuttuu. Ateisti saa toimia miten parhaaksi näkee. Ei siinä välttämättä tarvita mitään yhteislaulua leirinuotiolla tai ompeluseuroja tai myyjäisiä, saati hartaudenharjoituksia.

• >> Ehkä vika on minussa, mutta en ymmärrä kysymystä. Minusta tämä kuulostaa vähän siltä että miten akkuporakoneella voi laskea piin arvon, lentää, ajaa autoa tai parantaa syövän.> Okei, ateismilla voidaan perustella vaikka se että ei käy kirkossa, ei rukoile, ei laula virsiä, ei kumarru mekkaan,ei syrji ihmisiä uskonnollisista syistä, ei yritä käännyttää ketään, ei paheksu muita uskonnon perusteella, rukoilun sijaan oikea auttaminen > ei syrji ihmisiä uskonnollisista syistä, ei yritä käännyttää ketään, ei paheksu muita uskonnon perusteella, rukoilun sijaan oikea auttaminen > Mitä asioita mielestäsi ateismilla pitäisi kyetä perustelemaan?

• gyrus kirjoitti:

tässä on taustalla se perustava ero, että kristinuskossa esiintyy auktoriteetti, joka sanoo: menkää ja tehkää kaikki kansat minun opetuslapsikseni, vai miten se nyt oli. Ateismista tällainen hahmo ja määräys puuttuu. Ateisti saa toimia miten parhaaksi näkee. Ei siinä välttämättä tarvita mitään yhteislaulua leirinuotiolla tai ompeluseuroja tai myyjäisiä, saati hartaudenharjoituksia.

Ateismi itsessään ei kerro miten taikka miksi tulisi toimia jotenkin.
        Ateistilta puuttuu dogmaattinen auktoriteetti joka määrää miten ja miksi tulee toimia jotenkin, täysin kyseenailaistamatta auktoriteettia jolta käsky tulee.

Ateismi itsessään ei millään muotoa anna mitään syytä taikka perustelua millekkään toiminnalle se on jonkinlaisen/ tyyppisen perustelun olemattomuutta.

• Thronos

...asiaa ajoin takaa tässä aloituksessani:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=1500000000000012&posting=22000000041538307

Kun tuo vertaukseni oli ilmeisesti liian vaikea ymmärtää niin yleistän sitten tosi karkeasti:

Jos elämä on pizza niin uskovaisen pizzassa yksi neljännes on uskontotäytteellä ja kolme neljännestä perustäytteellä. Uskovainen kysyy ateistilta: MILLÄ se sinun neljänneksesi on täytetty kun siinä ei ole uskontoa? Ja ateisti vastaa, että ei ole mitään erityisneljännestä, perustäytettä on koko pizza.

Siinä vastaus siihen mitä tekoja ateismista seuraa - ei seuraa tekoja kun ateismi on vain sen uskontotäyteneljänneksen puuttumista.
      Perustäytehän on elämää sellaisenaan - työtä, opiskelua, harrastuksia, lepoa, leikkiä, ihmissuhteita, raha-asioita, iloja ja murheita...
      jokaisella omanlaistaan.

• Tosin olen toista mieltä.

Uskonnollinen ihminen on tilannut kaksi pizzaa joista toisessa on perus täyte ja toisessa uskonnollinen. Tämän jälkeen hän on kaapinut uskonnollisen täytteen perus täytteen päälle ja teeskentelee ettei perus täytettä ole olemassa koska se on piilossa uskonnollisen täytteen alla.

Silti hän on epähuomiossaan heittänyt uskonnollisen pohjan menemään ja kaiken tuon täytteen alta löytyy peruspohja joka ei tarvitse välttämättä täytettä ollenkaan.

Ateisti puolestaan tekee oman pizzansa.
        Hän aloittaa perus pohjasta ja täyttää pitsan itsensä haluamalla tavalla. Tästä syystä jokaisen ateistin pizza on uniikki, ainutlaatuinen, ja aina tekijänsä kaltainen.

• Thronos
        Alffa-Omega kirjoitti:

Tosin olen toista mieltä.

Uskonnollinen ihminen on tilannut kaksi pizzaa joista toisessa on perus täyte ja toisessa uskonnollinen. Tämän jälkeen hän on kaapinut uskonnollisen täytteen perus täytteen päälle ja teeskentelee ettei perus täytettä ole olemassa koska se on piilossa uskonnollisen täytteen alla.

Silti hän on epähuomiossaan heittänyt uskonnollisen pohjan menemään ja kaiken tuon täytteen alta löytyy peruspohja joka ei tarvitse välttämättä täytettä ollenkaan.

Ateisti puolestaan tekee oman pizzansa.
        Hän aloittaa perus pohjasta ja täyttää pitsan itsensä haluamalla tavalla. Tästä syystä jokaisen ateistin pizza on uniikki, ainutlaatuinen, ja aina tekijänsä kaltainen.

Olin vain niin ryytynyt kun urheiluvertaustani ei ymmärretty että yksinkertaistin oikein kunnolla.

Tosiasia taitaa olla ettei uskovaisen ja ateistin ero voi niin selittää niin että ainakaan uskovainen sen ymmärtäisi - eikä ehkä ateistikaan.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      113
      4862
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3523
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2430
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      50
      1548
    5. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      40
      1413
    6. Jätä minut rauhaan

En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv
      Ikävä
      23
      1312
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1222
    8. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      1108
    9. 165
      1089
    10. Olen oikeasti aika mukava

Vaikka itse sanonkin. Tunnemyrsky sekoitti mieltä silloin ja annoin aika kahjon kuvan itsestäni.
      Ikävä
      22
      1027
    Aihe