Kävin muutaman vuoden verran Turun Kotikirkossa, joka on siis Turun helluntaiseurakunnan tytärseurakunta. Erosin virallisesti viime joulukuussa, kun sain tietää kammottavan totuuden helluntalaisista. Totuus oli, että yksikään kotikirkkolainen ei rakastanut minua niin kuin Jeesus oli käskenyt. He eivät edes yrittäneet! Lopulta lähdin siis pois, ja takaisin en enää palaa! Turun kotikirkon jäsenet eivät enää tervehdi minua kadulla tavatessaan, monet eivät ole edes näkevinään minua. Uskon yhä Jeesukseen Kristukseen pelastajanani, mutta en käy missään seurakunnassa, koska minulla on tullut trauma niistä. Onko todella niin, että Raamatussa käsketään, että ei saa tervehtiä seurakunnasta eronnutta vai onko se vain helluntalaisten oma sääntö?
Luopiota ei tervehditä!
17
849
Vastaukset
- Harry Potter
Et ole Valittua Kansaa (TM)
- oli vielä
-80 luvun lopulla. Eronnut oli luopio, toisen luokan kansalainen, ei edes kristitty vaikka eiväthän kaikki kristillisyyttä hylänneet vaan helluntailaisuuden.
Eronneista kerrottiin erilaisia tarinoita, usein huumeisiin, alkoholiin ja huoruuteen liittyviä, suoraan sanottuna valheita. Tarkoitus oli tietenkin varoittaa, että kuinka käy jos srk:n jättää ja maailmallistuminen saa otteen mutta keino, valheiden levittäminen oli tietenkin kyseenalainen. Luopuoiden ollessa kyseessä se kuitenkin hyväksyttiin.- hirvas
on unohdettu yksi tärkeä asia. Vaikka lihalliset ihmiset olevat keksineetkin lahkon jättäneestä nimityksen luopio, niin silti he ovat täysin voimattomia erottamaan lähtenyttä Jumalasta.
Tuollainen käytös lähimmäistä kohtaan osoittaa sellaisen tosiasian, etteivät he tunne Jumalaa lainkaan.
1. Joh. 4:20
Jos joku sanoo: "Minä rakastan Jumalaa", mutta vihaa veljeänsä, niin hän on valhettelija. Sillä joka ei rakasta veljeänsä, jonka hän on nähnyt, se ei voi rakastaa Jumalaa, jota hän ei ole nähnyt.
Sellaista on maallisten järjestöjen lihalliset tuomiot.
- tervehtimättömyys
Tuosta en tiedä, mutta jos kaupassa en huomaa jotakuta seurakuntalaista enkä edes tervehdi tätä niin syntyy valtava haloo. Mistä minä voisin tunnistaa uuden seurakuntalaisen ja tervehtiä tätä? Varsinkin kun en muutenkaan muista tuttuja kasvoja, tai edes nimiä. Vaikea sitä on silloin tervehtiä toisia, kun en tunnista.
En ole ylpeä enkä koppava vaikken tervehdikään. En vain osaa yhdistää jonkun kasvoja seurakuntalaisen kasvoiksi. Ja joskus keskityn niin tekemääni asiaan, etten yksinkertaisesti huomaa tuttuakaan ihmistä. On käsittämätöntä että vaaditaan tervehtimistä ties mistä syystä. Ja nykyisin voin sanoa, että työnpuolesta en enää uskalla tervehtiä, koska mistä voin olla varma, että toinen tietää tuntevani hänet muusta kuin työni kautta. (Työssäni äärimmäisen tarkka vaitiolovelvollisuus, koskien jopa tervehtimistä) - frihet
11 Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa.
12 Sillä onko minun asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella? Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella?
13 Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha."- Pakanainen
tuo 11!! Olenkin ihmetellyt miksi uskovat eivät tervehdi kohdatessa uskosta osattoman vaikka hyvin tuntee kuka on.
- hirvas
te sitten suhtaudutte niihin, jotka ovat noita mainittuja "veljiä tai sisaria"? Seurustelettko niiden kanssa "seurakunnassanne"?
- mä vaan
Hellareista lähtevät yleensä
ne, joilla on silmät auenneet
ja ovat nähneet seurakunnan ja
sen johtajien rappeuden ja
haureuden.
En minäkään syyllistynyt
mihinkään mainitsemiisi
juttuihin, sain vain
tarpeekseni valheista,
ja nostin kytkintä. Sen j
älkeen olin täysin vieras
entisille sisarille ja
veljille. - to..
Pakanainen kirjoitti:
tuo 11!! Olenkin ihmetellyt miksi uskovat eivät tervehdi kohdatessa uskosta osattoman vaikka hyvin tuntee kuka on.
Raamatun tulkitsemisesta ja sanoman muuttumisesta.Uusi testamentti sekin on osa tällaista muuttamista, Vanhan testamentin opetukset joko tulkittiin täysin uudella tavalla tai heitettiin kokonaan pois. Itselle sopivat osat jotka voitiin tulkita sopivalla tavalla olivat pysyviä. Tietenkään uudella uskonnolla ei ole olemassaolon syytä tai markkinarakoa jos se ei ilmoita että edeltävä usko on ollut puutteellinen, huono tai kokonaan väärä. Tämä sama prosessi on käynnissä yksittäisten uskovien osalta "mikrotasolla":minun ei tarvitse noudattaa tuota tai tuota koska olen uudestisyntynyt tms ja saan aina anteeksi kunhan viitsin pyytää mutta muiden pitää, etenkin ei-uskovien, heitä sitoo Raamatun koko ohjeisto kaikessa ankaruudessaan.
Paavali "lainaa" tuossa(kin) kohtaa jollaista ei ole koko Vanhassa testamentissa: Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha."Lainausmerkit ovat viittaus johonkin jota ei itse asiassa ole. - ML213
11 Vaan minä kirjoitin teille, että jos joku, jota kutsutaan veljeksi, on huorintekijä tai ahne tai epäjumalanpalvelija tai pilkkaaja tai juomari tai anastaja, te ette seurustelisi ettekä söisikään semmoisen kanssa.
12 Sillä onko minun asiani tuomita niitä, jotka ovat ulkopuolella? Ettekö tekin tuomitse vain niitä, jotka ovat sisäpuolella?
13 Mutta ulkopuolella olevat tuomitsee Jumala. "Poistakaa keskuudestanne se, joka on paha."
-------------
Mutta, ymmärtänet, ettei noilla Raamatun opetuksilla ole yhteistä tilanteessa, jossa ihminen eroaa esim. Helluntaipuolueesta.Siin , opetuksen asiayhteydet tulee olla oikeat.
Samoin kuin moni mieltää, lähes joka kohtaan tämän; "Harhaoppista ihmistä karta, varoitettuasi häntä kerran tai kahdesti jne..."....
Raamatun opetukset tulee kohdentaa ja soveltaa todellisuuteen tarkasti ja erikoisesti että ne kohtaavat toisensa. Tilanne ja ilmoitus.
Onhan ihmisiä, jotka ovat ewronneet kirkosta tai Helluntapuolueesta, niin ovat syventyneet/kasvaneet yhä syvemmälle uskoon.No, miksi ihmeessä kartella tallaisia ihmisiä. - frihet
mä vaan kirjoitti:
Hellareista lähtevät yleensä
ne, joilla on silmät auenneet
ja ovat nähneet seurakunnan ja
sen johtajien rappeuden ja
haureuden.
En minäkään syyllistynyt
mihinkään mainitsemiisi
juttuihin, sain vain
tarpeekseni valheista,
ja nostin kytkintä. Sen j
älkeen olin täysin vieras
entisille sisarille ja
veljille.Tuo kirjoitus oli pari uudentestamintin kirjeen kohtaa.
Eli jospa joku on ottanut vakavasti Raamatun opin. - Mä vaan
frihet kirjoitti:
Tuo kirjoitus oli pari uudentestamintin kirjeen kohtaa.
Eli jospa joku on ottanut vakavasti Raamatun opin.Ei seurakunnasta lähtevän henkilön
tarvitse olla syyllinen mihinkään
luettelossa olevaan asiaan.
Mikä ihme teitä hellareita oikein
vaivaa, kun koko ajan pitää olla
syyllistämässä yksilöuskovaa?
Tajusitko sinä itsekään, kun sen
Raamatunkohdan laitoit, että lyöt,
jo mahdollisesti lyötyä, ja
mahdollisesti ihan syyttä.
Ala jo vihdoinkin tajuamaan
sinäkin, että helluntaiseuraakunta
alkaa olla muinaisjäänne, ja
seurakunnan tuomiohenkisyys on
suurin syy hajaannukseen.
Totuus hellareista on se, että
niillä on kohtuullisen hyvät
oltavat seurakunnassa, jotka
myötäilevät istuvaa ja
vanhoillisesti päsmäröivää
vanhemmistoa, mahdollisesti,
vain pari jäärää määrää koko
seurakunnan imagon.
Jos joku rivijäsen näkee
selkeitä vääryyksiä
vanhemmiston ja saarnavastaavien
toimissa, ja mainitsee niistä,
vaikka luotettavana pitämälleen
sisarelle/ veljelle, niin pian
alkaa olla poikotissa lähes joka
asian suhteen. - frihet
Mä vaan kirjoitti:
Ei seurakunnasta lähtevän henkilön
tarvitse olla syyllinen mihinkään
luettelossa olevaan asiaan.
Mikä ihme teitä hellareita oikein
vaivaa, kun koko ajan pitää olla
syyllistämässä yksilöuskovaa?
Tajusitko sinä itsekään, kun sen
Raamatunkohdan laitoit, että lyöt,
jo mahdollisesti lyötyä, ja
mahdollisesti ihan syyttä.
Ala jo vihdoinkin tajuamaan
sinäkin, että helluntaiseuraakunta
alkaa olla muinaisjäänne, ja
seurakunnan tuomiohenkisyys on
suurin syy hajaannukseen.
Totuus hellareista on se, että
niillä on kohtuullisen hyvät
oltavat seurakunnassa, jotka
myötäilevät istuvaa ja
vanhoillisesti päsmäröivää
vanhemmistoa, mahdollisesti,
vain pari jäärää määrää koko
seurakunnan imagon.
Jos joku rivijäsen näkee
selkeitä vääryyksiä
vanhemmiston ja saarnavastaavien
toimissa, ja mainitsee niistä,
vaikka luotettavana pitämälleen
sisarelle/ veljelle, niin pian
alkaa olla poikotissa lähes joka
asian suhteen.Ehkä et ymmärrä mitä kysyit aloituksessa ja siihen vain kirjoitin Raamatun jakeet, joista ilmeni vastaus tähän jonka nyt aloituksesta noukin.
"Onko todella niin, että Raamatussa käsketään, että ei saa tervehtiä seurakunnasta eronnutta" - minä vaan
frihet kirjoitti:
Ehkä et ymmärrä mitä kysyit aloituksessa ja siihen vain kirjoitin Raamatun jakeet, joista ilmeni vastaus tähän jonka nyt aloituksesta noukin.
"Onko todella niin, että Raamatussa käsketään, että ei saa tervehtiä seurakunnasta eronnutta"höpötät mahdottomia.
Olen ollut palstalla vuosia,
vaan en ole tehnyt aloituksia
lainkaan, mutta kommentoinut
kylläkin.
Minä väitän, että sinä et
ymmärrä lukemaasi, ja sen
voivat todistaa kaikki ne,
jotka ovat lukeneet ketjun
tekstit ja ymmärtäneet ne.
- Luther kirkkoon.
Puutarhakadulla - siellä ei ole naispappeja ja muutenkin on asiat kohdallaan.
Martinkirkossa joka Tiistai iltaisin kokoontuu Ilpoisten rukous ja ylitys piiri, sitäkin voit käydä katsomassa.
Vapaaseurakunta on Tuureporinkadulla ja sinnekkin olet tervetullut. siltikään ole tullut uskosta luopunutta luopiota, vaikka sinä olet eronnut kertomastasi seurakunnasta..
Raamatun kirjoitukset puhuvat luopuneista juuri sitä asiaa tarkastellen, onko uskova ihminen luopunut seuraamasta Vapahtajaansa Jeesusta Kristusta. Ja silloin, kun uskova luopuu seuraamasta Jeesusta Kristusta ja palaa takaisin maailmantielle, hänestä voidaan käyttää nimitystä: luopio..
Seurakunnasta eronneesta uskovasta ei edes Raamatun kirjoitukset käytä nimitystä luopio, koska seurakunnasta eronnut ei luovu uskostaan Jeesukseen, vaikka eroaa katkeruutta lietsovasta yhteisöstä..
Se, että sinua pidetään Turun Kotikirkon jäsenten toimesta luopiona, on nimenomaan Turun Kotikirkon jäsenten oma sääntö..
Raamtun kirjoitukset kehoittavat kohtelemaan seurakunnasta eronnutta seurakunnasta eronneena uskonveljenä, eikä suinkaan luopiona..- Aivantoisenlainen
Kyllähän sitä suupielet rupeaa värähtelemään kun tuollaista höpöttelyä lukee :D No ehkä vähän tulee myös selkäpiitä karmiva ja surullinen olo.
Olen kotikirkkolainen ja voin kyllä sanoa, ettei meillä tuollaista sääntöä ole, että eronnut olisi luopio, tai että häntä ei tervehdittäisi. Anteeksi nyt vaan, mutta on pakko epäillä aloittajan omaa tulkintaa.. Seurakunta ei ole Jumala eikä voi mitenkään täyttää Jumalan tehtävää. Ihminen loukkaa toista tahattomastikin. Mielestäni se on kuitenkin surullista ja väärin. Haluan pyytää sinulta, aloittaja, anteeksi sinua kohtaan tehtyjä vääryyksiä.
Turun Kotikirkko on kyllä hihhulien kokoontumispaikka, noin yleisesti katsottuna.Myönnetään. Uskomme Raamattuun. Uskomme kaikkeen siihen, mihin yleisesti Suomessa on vähän noloa uskoa. Olemme kuitenkin yhteisönä erityisen armollinen ja vapaa seurakunta, ja haluamme pikemminkin tukea kuin tuomita. Jokaisella yhteisön jäsenellä on kuitenkin oma tapansa ajatella asioista ja jokainen tekee itse omat päätöksensä omasta elämästään.
Tässä on yhteisön sivut: (ovat ehkä vähän vähemmälle päivitykselle jääneet)
http://www.turunkotikirkko.net/
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Mies vinkkinä sulle
Jos pyytäisit kahville tai ihan mihin vaan, niin lähtisin varmasti välittämättä muista997760- 1075577
- 2754841
- 494763
- 743517
- 502808
- 582487
Olet oikeasti ollut
Niin tärkeä mulle ja kaikki meidän väliltä on pilattu ei yksistään sinun toiminnalla vaan minun myös.222438Kuuluu raksutus tänne asti kun mietit
Pelkäätkö että särjen sydämesi vai mikä on? En mä niin tekisi mies koskaan 😘292392- 412264