JUMALAN LAKI on hyvä ja täydellinen:

Sirkka-Iita

Rakkaus vahvistaa Jumalan lain, koska se on HYVÄ ja TÄYDELLINEN,kuten kaikki se mikä on Jumalasta:

Koko Jumalan laki sisältyy TÄHÄN Jeesuksen antamaan RAKKAUDEN KÄSKYYN:

Jeesus antoi meille tämän rakkauden käskyn ja siihen sisältyy koko laki ja profeetat:

"Rakasta Jumalaa ylikaiken ja lähimäistäsi, niinkuin itseäsi."

Ja tähän Jeesuksen antamaan rakkaudenkäskyyn sisältyy koko laki ja profeetat.

Neljä ensimäistä käskyä pitävät sisällään rakkauden ja kunnioituksen Jumalaa kohtaan ja kuusi seuraavaa lähimäistämme kohtaan.

Jos me siinä pysymme, niin silloin kunnioitamme ja rakastamme Jumalaa ylikaiken, emmekä tee koskaan mitän vääryyttä lähimäiselemme emmekä itsellemme, koska rakkaus ei tee mitään pahaa, niin yksinkertaista se vain on.

Jos Jumalan rakkaus Kristuksessa saa meidät vallata kokonaan, niin silloin olemme vanhurskautettuja, emmekä ole enää kenenkään opetuksen tarpeessa, sillä Pyhä-Henki neuvoo ja opettaa KAIKEN!

27

354

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Tokihan

Kirje roomalaisille 7
      1. Vai ettekö tiedä, veljet - minä puhun lain tunteville - että laki vallitsee ihmistä, niin kauan kuin hän elää?
      2. Niinpä sitoo laki naidun vaimon hänen elossa olevaan mieheensä; mutta jos mies kuolee, on vaimo irti tästä miehen laista.
      3. Sentähden hän saa avionrikkojan nimen, jos miehensä eläessä antautuu toiselle miehelle; mutta jos mies kuolee, on hän vapaa siitä laista, niin ettei hän ole avionrikkoja, jos menee toiselle miehelle.
      4. Niin, veljeni, teidätkin on kuoletettu laista Kristuksen ruumiin kautta, tullaksenne toisen omiksi, hänen, joka on kuolleista herätetty, että me kantaisimme hedelmää Jumalalle.
      5. Sillä kun olimme lihan vallassa, niin synnin himot, jotka laki herättää, vaikuttivat meidän jäsenissämme, niin että me kannoimme hedelmää kuolemalle,
      6. mutta nyt me olemme irti laista ja kuolleet pois siitä, mikä meidät piti vankeina, niin että me palvelemme Jumalaa Hengen uudessa tilassa emmekä kirjaimen vanhassa.
      7. Mitä siis sanomme? Onko laki syntiä? Pois se! Mutta syntiä en olisi tullut tuntemaan muuten kuin lain kautta; sillä en minä olisi tiennyt himosta, ellei laki olisi sanonut: "Älä himoitse".
      8. Mutta kun synti otti käskysanasta aiheen, herätti se minussa kaikkinaisia himoja; sillä ilman lakia on synti kuollut.
      9. Minä elin ennen ilman lakia; mutta kun käskysana tuli, niin synti virkosi,
      10. ja minä kuolin. Niin kävi ilmi, että käskysana, joka oli oleva minulle elämäksi, olikin minulle kuolemaksi.
      11. Sillä kun synti otti käskysanasta aiheen, petti se minut ja kuoletti minut käskysanan kautta.
      12. Niin, laki on kuitenkin pyhä ja käskysana pyhä, vanhurskas ja hyvä.
      13. Onko siis hyvä tullut minulle kuolemaksi? Pois se! Vaan synti, että se synniksi nähtäisiin, on hyvän kautta tuottanut minulle kuoleman, että synti tulisi ylenmäärin synnilliseksi käskysanan kautta.
      14. Sillä me tiedämme, että laki on hengellinen, mutta minä olen lihallinen, myyty synnin alaisuuteen.
      15. Sillä minä en tunne omakseni sitä, mitä teen; sillä minä en toteuta sitä, mitä tahdon, vaan mitä minä vihaan, sitä minä teen.
      16. Mutta jos minä teen sitä, mitä en tahdo, niin minä myönnän, että laki on hyvä.
      17. Niin en nyt enää tee sitä minä, vaan synti, joka minussa asuu.
      18. Sillä minä tiedän, ettei minussa, se on minun lihassani, asu mitään hyvää. Tahto minulla kyllä on, mutta voimaa hyvän toteuttamiseen ei;
      19. sillä sitä hyvää, mitä minä tahdon, minä en tee, vaan sitä pahaa, mitä en tahdo, minä teen.
      20. Jos minä siis teen sitä, mitä en tahdo, niin sen tekijä en enää ole minä, vaan synti, joka minussa asuu.
      21. Niin huomaan siis itsessäni, minä, joka tahdon hyvää tehdä, sen lain, että paha riippuu minussa kiinni;
      22. sillä sisällisen ihmiseni puolesta minä ilolla yhdyn Jumalan lakiin,
      23. mutta jäsenissäni minä näen toisen lain, joka sotii minun mieleni lakia vastaan ja pitää minut vangittuna synnin laissa, joka minun jäsenissäni on.
      24. Minä viheliäinen ihminen, kuka pelastaa minut tästä kuoleman ruumiista?
      25. Kiitos Jumalalle Jeesuksen Kristuksen, meidän Herramme, kautta! Niin minä siis tämmöisenäni palvelen mielellä Jumalan lakia, mutta lihalla synnin lakia.

• täydellisempi KÄSKY

Syömisilläsi ja sapatin pitämisilläsi saat ainutlaatuisen sapattisinetin joka oikeutaa sinut täysivaltaiseksi sunnunntai pedonmerkkiopin kannattajaksi ja kristittyjen demonisoijaksi sunnuntai pedonmerkkiopillasi kunhan vain maksat kymmenyksesi adventtikirkolle.

Tässä ei pitäisi olla mitään SDA opin vastaista, vai kuinka on?

Onnittelut että sinä nuori joka olet adventisti kyllä sinä vosien saatossa pääset syvemmälle adventismiin. Adventismi on ihan terveellinen harrastus joka sopii sinulle.

• "vosien" saatossa

voit itse päästä jopa adventistiksi. On niitä muitakin kristinuskovia kuin adventistit, esimerkiksi tuo S-iita on tietääkseni luterilainen.

• laki ja oppi pelastaa
        "vosien" saatossa kirjoitti:

voit itse päästä jopa adventistiksi. On niitä muitakin kristinuskovia kuin adventistit, esimerkiksi tuo S-iita on tietääkseni luterilainen.

Sapattilaki löytyy ainostaan Moooseksen rikotuista kivitauluista eikä UL:n puolelta ollenkaan.

Anna sapattikäsky UT:n puolelta?

• Eiköhän siitä
        laki ja oppi pelastaa kirjoitti:

Sapattilaki löytyy ainostaan Moooseksen rikotuista kivitauluista eikä UL:n puolelta ollenkaan.

Anna sapattikäsky UT:n puolelta?

sapatista ole jo tarpeeksi puhuttu.
        Kyllä siellä uudessa testamentissä on selvästi sanottu, että sapatti on ihmistä varten. Sanojakaan ei ole vähäisempi, vaan Jeesus itse. Että "syöppä poika pitsasi" =LUE RAAMATTUSI ja jätä turhat puheet ja toisten arvostelu, kun sinusta ei siihen ole.

• nykyaikana
        Eiköhän siitä kirjoitti:

sapatista ole jo tarpeeksi puhuttu.
        Kyllä siellä uudessa testamentissä on selvästi sanottu, että sapatti on ihmistä varten. Sanojakaan ei ole vähäisempi, vaan Jeesus itse. Että "syöppä poika pitsasi" =LUE RAAMATTUSI ja jätä turhat puheet ja toisten arvostelu, kun sinusta ei siihen ole.

Raamatussa ei löydy UT:ssa spattikäskyä mutta muut käskyt löytyvät.
        Sapattikäsky on tarkoitettu kuusipäiväistä työviikkoa tekeville.
        Sapateillaan kerskaavat ovat ihan oma lukunsa ja ne eivät ole juutalaisia eikä kristittyjä.

• Jumalan lakia,

vaan rakkaus VAHVISTAA LAIN!
      Kuten Paavalikin sanoi.

• sopii sinulle

Opettiko Jeesus kerskaamaan syömäuskonnollasi ja lailla?

• asiassa..
        sopii sinulle kirjoitti:

Opettiko Jeesus kerskaamaan syömäuskonnollasi ja lailla?

niin et tarvitse keksiä olemattomia.
        En edes tiedä että mitä höpäjät.

• hirvas

asuu Jumalan Henki, he ovat yhtä Hänen kanssaan, ilman ainuttakaan lakia vanhurskaudessa.

• Kristus meissä täyttää sen rakkauden lain, koska hän täytti koko lain puolestamme ristillä, ostaen näin meidät synnin ja saatanan alaisuudesta armon alle.

Mutta se on varmaa, että Kristus ei vie meitä laittomuuteen, vaan antaa meille VOIMAN pysyä Jumalan tahdossa, joka on KAIKKI OIKEUDENMUKAISUUS.

>>>Jos Jumalan rakkaus Kristuksessa saa meidät vallata kokonaan, niin silloin olemme vanhurskautettuja, emmekä ole enää kenenkään opetuksen tarpeessa, sillä Pyhä-Henki neuvoo ja opettaa KAIKEN!

• alex-kasi

Sekö poistaisi Jumalan antamat käskyt?

Olin lukevinani tuolta jostain kirjoituksesi, että olisi "naurettavaa" uskoa että Jumala eläisi omien lakiensa mukaan?

Jos tajuaisit että Jumalan laki tarkoittaa oikeudenmukaisuutta ja rakkautta elämnässä. Sen joka tilanteessa mikä sitten eteen sattuukin.

Jeesus eli Isän tahdossa huolimatta siitä mitä hänelle tapahtui - miksi? Koska se on oikein - se on ainoa syy ... jos ymmärrät tämän ymmärrät ehkä muutakin.

• hirvas
        alex-kasi kirjoitti:

Sekö poistaisi Jumalan antamat käskyt?

Olin lukevinani tuolta jostain kirjoituksesi, että olisi "naurettavaa" uskoa että Jumala eläisi omien lakiensa mukaan?

Jos tajuaisit että Jumalan laki tarkoittaa oikeudenmukaisuutta ja rakkautta elämnässä. Sen joka tilanteessa mikä sitten eteen sattuukin.

Jeesus eli Isän tahdossa huolimatta siitä mitä hänelle tapahtui - miksi? Koska se on oikein - se on ainoa syy ... jos ymmärrät tämän ymmärrät ehkä muutakin.

niissä käskyissäsi ja tottele niitä, koska laki vasta kasvattamassa sinua Kristukseen.
        Maitoa, hyvä veli maitoa, sitä sinä vielä tarvitset, et vahvaa ruokaa..

Kyllä minä tajuan tasan tarkkaan mitä sana sanoo, ei sinun pidä sitä muuttaa eikä väheksyä.

Joh. 3:6
        Mikä lihasta on syntynyt, on liha; ja mikä Hengestä on syntynyt, on henki.

Jumalan ihminen on syntynyt Jumalan Hengestä, eikä Henkeä määrää mikään laki. Vai meinaatko että adventismi ja evl-kirkko ovat seuraavat Jumalasta YLÖSPÄIN ?

• tehnyt parannuksen

Ei syö sikaa ja kutsui tänäkin sapattina syömäään koitiinsa kadun miehiä koska rakastaa heitä enemmän kuin itseäään.

Sirkka-Iita on hyvä ja täydellinen :D koska hän on lainkuuliainen.

• alex-kasi

hieman pielukseen, ei Sirkka-iita ole täydellinen vaan Jumala, mutta kyllä se ehkä sinullekin joskus siitä vielä valkenee, älä menetä "toivorikkausttas" :)

• pysyä asiassa?

Eihän tässä ole tarkoituksena puhua ihmisistä, eikä heidän täydellisyydestään tai vajavaisuudestaan.

Minä olen täysin Jumalan armon varassa, kuten sinäkin.

"Sillä jokainen meistä on syntiä tehnyt ja Jumalan kirkkautta vailla."

Joka muuta väittää on valehtelija, eikä totuus ole hänessä

• IDENEB

Jos voisimme edes leikkimielisesti täyttää lakia,
        niin Jeesuksen ei olisi tarvinnut kuolla puolestamme.
        On selvää että lain korottajat halveksivat
        sovituksen tarpeellisuutta.
        Itsensä tunteva ihminen ei edes pilanpäiten
        väitä noudattavansa kakia tai edes yhtä kohtaa
        siinä.

• kasvattajana.
        IDENEB kirjoitti:

Jos voisimme edes leikkimielisesti täyttää lakia,
        niin Jeesuksen ei olisi tarvinnut kuolla puolestamme.
        On selvää että lain korottajat halveksivat
        sovituksen tarpeellisuutta.
        Itsensä tunteva ihminen ei edes pilanpäiten
        väitä noudattavansa kakia tai edes yhtä kohtaa
        siinä.

Mitä väärää Jumalan kymmenessä käskyssä on, kun sitä noin pitää vastustaa?
        Johannes sanoi:

"Rakkaus Jumalaan on se, että pidämme Hänen käskynsä, eivätkä ne ole raskaat."

Jumalan käskyissä ei USKOVALLE ole mitään raskasta. Koska uskova ihminen ON OIKEUDENMUKAINEN.

Mainitse yksi käsky, joka inhimillisyydessään olisi liian raskas, tai vaikea ihmiselle joka on täyttynyt Pyhällä Hengellä ja on siis täysin antanut elämänsä Kristuksen ohjaukseen?

• hirvas
        kasvattajana. kirjoitti:

Mitä väärää Jumalan kymmenessä käskyssä on, kun sitä noin pitää vastustaa?
        Johannes sanoi:

"Rakkaus Jumalaan on se, että pidämme Hänen käskynsä, eivätkä ne ole raskaat."

Jumalan käskyissä ei USKOVALLE ole mitään raskasta. Koska uskova ihminen ON OIKEUDENMUKAINEN.

Mainitse yksi käsky, joka inhimillisyydessään olisi liian raskas, tai vaikea ihmiselle joka on täyttynyt Pyhällä Hengellä ja on siis täysin antanut elämänsä Kristuksen ohjaukseen?

Gal. 5:14
        Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".

koko "laki".

• e.k-i
        hirvas kirjoitti:

Sillä kaikki laki on täytetty yhdessä käskysanassa, tässä: "Rakasta lähimmäistäsi niinkuin itseäsi".

koko "laki".

Ei tarvitse,kuin rakastaa,niin laki on täytetty...mutta kun se ei oikein onnistu,niin on kiva syyllistää toisia sapatilla...vaikka raamattu sen kieltää. "Älköön kukaan tuomitko sapatin" ym.johdosta.

• hirvas kirjoitti:

koko "laki".

Jumalan käskyen oikein ymmärtämisestä. Jeesus tiesi, ettei mitään muuta käskysanaa tarvitse jos me voisimme omaksua TÄYDELLSEN RAKKAUDEN, niin Jumalaa kuin lähimäistämmekin khtaan. Mutta kaikesta tästä riitelystä ja pahasta palsta hengestä päätellen rakkaus on todella kaukana tältäkin keskustelupalstalta:

http://keskustelu.suomi24.fi/show.fcgi?category=1000000000000003&conference=4500000000001692&posting=22000000041558175

Laki johtaa synnin tuntoon, sillä jos lakia ei olisi, ei olisi syntiäkään.

Laki johtaa synin tuntoon ja katumukseen, se saa nöyrtymään meidät Kristuksen armahdettavaksi. Vain Kristus voi kasvattaa meitä rakkauteen, armahduksen ja anteeksiannon kautta.

Vasta syntiemme katumuksen kautta voimme löytää tien anteeksiantoon, parannukseen. Sitäkutta ainoastaan käy tie Jumalan armoon.

• alex-kasi
        e.k-i kirjoitti:

Ei tarvitse,kuin rakastaa,niin laki on täytetty...mutta kun se ei oikein onnistu,niin on kiva syyllistää toisia sapatilla...vaikka raamattu sen kieltää. "Älköön kukaan tuomitko sapatin" ym.johdosta.

kuka niin tekee?

• alex-kasi
        hirvas kirjoitti:

koko "laki".

kaikki käskyt - tai okeastaan tähän:

34 Kun fariseukset kuulivat, että Jeesus oli tukkinut saddukeuksilta suun, he kokoontuivat neuvonpitoon.

35 Sitten yksi heistä, joka oli lainopettaja, kysyi Jeesukselta pannakseen hänet koetukselle:
        36 "Opettaja, mikä on lain suurin käsky?"

37 Jeesus vastasi: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi.

[5. Moos. 6:5 Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja koko voimastasi]

38 Tämä on käskyistä suurin ja tärkein.

39 Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. [3. Moos. 19:18 Älä kosta omaan kansaasi kuuluvalle äläkä pidä yllä riitaa hänen kanssaan, vaan rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Minä olen Herra.]

40 Näiden kahden käskyn varassa ovat LAKI ja PROFEETET."

----------------------------------------------

Nytkö Jumalan laki onkin poistettu? :)

Ei kai nyt sentään. Kyllä se on jäljellä - ei oikeudenmukaisuutta ja rakkautta voi poistaa.

alex

• e.k-i kirjoitti:

ja olen tehnyt kantani täysin selväksi, joten en haluaisi taas alkaa puolustella kantaani sapatin suhteen. Mutta sanon sen että en ole ketään syyllistänyt minkään päivän johdosta, pedonmerkeistä nyt puhumattakkaan. Luulempa, että sen syyllistämisen kanssa on ollut melkein päinvastoin!

Paavali sanoi kuitenkin, että meidän ei tule syylistää lähimäisiämme minkään ruuan, eikä sapatinkaan tähden, /=ei siis puolin, eikä toisin./ Sensijaan jokainen voi reilusti kertoa jos pitää sapatin pyhäpäivänään, että miksi niin tekee?

Samoin sunnuntaita pyhänä pitävätkin voivat kertoa että miksi pitävät juuri sen päivän pyhänä?

• eikä kristitnuskoakaan
        alex-kasi kirjoitti:

kaikki käskyt - tai okeastaan tähän:

34 Kun fariseukset kuulivat, että Jeesus oli tukkinut saddukeuksilta suun, he kokoontuivat neuvonpitoon.

35 Sitten yksi heistä, joka oli lainopettaja, kysyi Jeesukselta pannakseen hänet koetukselle:
        36 "Opettaja, mikä on lain suurin käsky?"

37 Jeesus vastasi: "Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja mielestäsi.

[5. Moos. 6:5 Rakasta Herraa, Jumalaasi, koko sydämestäsi, koko sielustasi ja koko voimastasi]

38 Tämä on käskyistä suurin ja tärkein.

39 Toinen yhtä tärkeä on tämä: Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. [3. Moos. 19:18 Älä kosta omaan kansaasi kuuluvalle äläkä pidä yllä riitaa hänen kanssaan, vaan rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi. Minä olen Herra.]

40 Näiden kahden käskyn varassa ovat LAKI ja PROFEETET."

----------------------------------------------

Nytkö Jumalan laki onkin poistettu? :)

Ei kai nyt sentään. Kyllä se on jäljellä - ei oikeudenmukaisuutta ja rakkautta voi poistaa.

alex

Adeventistitko muka lähimmäisen rakkaita lain varjollla ja sapattisinetilläkö mukamas?

Mene sitten juosten adventtikirkkoon lähimmäisenrakkkautta sieltä vonkamaan.

• alex-kasi
        eikä kristitnuskoakaan kirjoitti:

Adeventistitko muka lähimmäisen rakkaita lain varjollla ja sapattisinetilläkö mukamas?

Mene sitten juosten adventtikirkkoon lähimmäisenrakkkautta sieltä vonkamaan.

Minä en ole sapatti-sinetin kannalla. Minulle on Jumalan sinetti Pyhä Henki.

Ja toiseksi sinun osoittamasi lähimmäisen "rakkaus" tai mitä se nyt on - ei ole mikään hyvä esimerkki muille.. vain tiedoksesi .. jos et sattumalta sitä ole vielä huomannut.. :)

Joten löit taas kerran kirveesi kiveen - kipinät ne vain sinkoilee. Niin että mene sinä vaikka nurkkaan häpeämään - jos osaat - kun puhut mitä sylki suuhun tuo.

• alex-kasi kirjoitti:

Minä en ole sapatti-sinetin kannalla. Minulle on Jumalan sinetti Pyhä Henki.

Ja toiseksi sinun osoittamasi lähimmäisen "rakkaus" tai mitä se nyt on - ei ole mikään hyvä esimerkki muille.. vain tiedoksesi .. jos et sattumalta sitä ole vielä huomannut.. :)

Joten löit taas kerran kirveesi kiveen - kipinät ne vain sinkoilee. Niin että mene sinä vaikka nurkkaan häpeämään - jos osaat - kun puhut mitä sylki suuhun tuo.

siis että Pyhä Henki on se sinetti, jonka Jumala antaa omilleen uudestisyntymässä. Jeesushan lupasi, että te saatte VOIMAN ylhäältä. Jokainen uudestisyntynyt ihminen kantaa siis Jumalan sinettiä, joka on Pyhä Henki hänessä.

Jumala tuntee omansa siitä Hengestä missä me vaellamme. Vaellammeko siis tottelevaisuuden hengessä, tehden hyvää hedelmää, monille pelastukseksi? Vai vaellammeko tottelemattomuuden hengessä pilkaten Jumalaa ja lähimäisiämme?

Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomalainen tutkimus paljasti oudon asian vasemmistolaisista - he häpeävät itseään

Kyllä, asia on faktaa. Suomalainen tutkimus osoittaa, että vasemmistolaisina itseään pitävät kansalaiset häpeävät itseää
      Maailman menoa
      141
      3888
    2. Sosialismia Tampereella: Virallinen ilmiantolinja avautuu kaupungissa

Nyt siis mennään mansessa ihan justiinsa samaan malliin kuin entisessä Neuvostoliitossa, jossa saattoi ilmiantaa naapuri
      Maailman menoa
      352
      3015
    3. Tätä et nähnyt tv:ssä: Frederik paljastaa - Totuus "haisevasta jäynästä" pehtoorille Farmilla

Frederik veti ns. herneen nenään ja päätti kostaa pehtoorille. Mitäs mieltä olet Frederikin "aamutoimista"? Lue jutt
      Tv-sarjat
      13
      1927
    4. Ellen Jokikunnas paljastaa kyynelehtien Ralph-pojasta: "Apua..."

Ellen Jokikunnaksen ja hänen puolisonsa Jari Raskin perheestä ja taloprojektista Italiassa kertova Unelmia Italiassa -sa
      Suomalaiset julkkikset
      9
      1645
    5. Oho! Vappu Pimiä teki "röyhkeän" teon - Onko sopivaa paljastaa tämä MasterChef-sarjasta?

Vappu Pimiä on astunut MasterChef Suomi -keittiöön ja liittynyt ohjelman legendaariseen tuomaristoon Helena Puolakan ja
      Tv-sarjat
      4
      1109
    6. Mun kaikkialta häviäminen

Ei liity sinuun. Muista se. ❤️ Mua kiusataan enkä mä enää jaksa.
      Ikävä
      71
      964
    7. Kaste tulisi tehdä apostolisella tavalla Ap. t. 2:38 mukaan

Apostolit eivät kastaneet kolminaisuuden nimellä vaan Jeesuksen alkuperäisen käskyn mukaisesti: Ap. t. 2:38 Niin Pietar
      Kaste
      38
      874
    8. Kuhmossa rallit alkoi ennen aikojaan

Paettiin polliisia törkeästi? Se tuo rallikiima on näemmä saavuttanu paikalliset tommi mäkiset kiljupäissään auton rat
      Kuhmo
      23
      801
    9. Onko teillä

minkä tyyppisiä seksifantasioita kaivattunne kanssa?
      Ikävä
      44
      784
    10. Inhottaa ajatus siitä

Miten monia olet pannut.
      Ikävä
      67
      779
    Aihe